nutritionist

Înfometarea- ecoul trecutului sau tendință a viitorului?

Postări Recomandate

nutritionist

Înfometarea reprezintă o metodă a medicinei alternative, netradiționale, care constă în excluderea completă a alimentelor, iar uneori și a lichidelor, urmată ulterior de alimentație dietetică, de cruțare.

Metoda dată a fost utilizată încă în antichitate, de către Hippocrate, Avicenna și Pitagora. De la mijlocul sec. XIX această metodă a cunoscut un avînt în Rusia, fiind utilizată și studiată de multipli academicieni și savanți. Unul dintre aceștia, Iurie Nicolaev, în urma cercetărilor personale a făcut această metodă cunoscută și peste hotare.

Ideea principală, pe care se bazează metoda dată este eliminarea așa-ziselor toxine din organism, fapt posibil doar prin excluderea alimentelor pentru o perioadă de timp.

Conform adepților acestei teorii, există cîteva tipuri de înfometare printre care:

 

- înfometarea totală, care presupune excluderea completă a alimentelor și consumul nelimitat al apei. Acest tip de înfometare poate dura de la 1-40 zile, conform adepților.

- înfometarea absolută, care presupune excluderea completă atît a alimentelor, cît și a apei. Durata acestui tip de înfometare poate fi nu mai îndelungat de 1-3 zile. Unii adepți evită în această perioadă contactul complet cu apa.

În general înfometarea este un proces, care trebuie efectuat sub controlul riguros al medicilor terapeuți și nutriționiști, în secții specializate, sanatorii, clinici și doar în cazuri excepționale-ambulator.Indicațiile medicale pentru acest tip de tratament sunt intervențiile chirurgicale la organele gastrointestinale, unele tipuri de maladii cardiovasculare ( Hipertensiunea arterială de gradul I și II, cardiopatia ischemică),  și neurologice (stări depresive, schizofrenia).

Practicată în condiții de ambulator, înfometarea presupune cîteva zile de repaos alimentar, cu monitorizarea parametrilor biochimici și a stării generale a pacientului.

Practicarea înfometării individuale, necontrolate este periculoasă mai ales în cazurile, în care persoana prezintă unele patologii endocrine ( DZ de tip I,tireotoxicoza), despre care nu bănuiește nimic. În aceste cazuri criza hipoglicemică, inevitabilă în practicarea înfometării poate declanșa coma hipoglicemică, urmată de deces în cazul evitării intervenției oportune. În plus, înfometarea îndelungată se soldează cu atrofierea mucoasei intestinale și micșorarea absorbției nutrienților la acest nivel, diminuarea activității fermenților digestivi, scăderea funcției imune a organismului.

 Studiile demonstrează că rata metabolismului bazal scade după 48-72 ore de înfometare, în urma căruia organismul este predispus mai mult spre depozitare, decît spre ardere. Arderea rezervelor organismului în cadrul înfometării începe de obicei de la masa musculară, în urma transformării aminoacizilor în glucoză, necesară activității vitale a organismului. Masa adipoasă de obicei se arde în ultima instanță, în cazul înfometării de lungă durată, proces însoțit în unele cazuri și de modificări ireversibile la nivelul neuronilor,  celor mai sensibile celule la fluctuațiile glicemiei.

Conform ultimelor studii, cea mai favorabilă metodă din punct de vedere fiziologic s-a dovedit a fi cea de înfometare pe intervale („ intermittent fasting” ). Aceasta presupune alternarea ciclurilor de alimentație și înfometare după cîteva modele:

-         16 ore de infometare, urmate de 8 ore de alimentație

-         24 ore de înfometare 1-2 ori/ săptămînă

-         Pentru 2 zile neconsecutive din săptămînă consumul a cîte 500- 600 kcal cu alimentația obișnuită în celelalte zile ale săptămînii

Practicarea acestor tipuri de înfometări conform studiilor a demonstrat o accelerare a metabolismului bazal cu 3,6- 14 % și o pierdere în greutate de 3-8 % în o perioadă de 3-24 săptămîni, preponderent pe baza grăsimii abdominale, celei mai nocive din punct de vedere medical. Comparativ cu metoda tradițională de înfometare acești indicatori s-au dovedit a fi mai efectivi.

Pe lîngă beneficiile pentru masa corporală, înfometarea pe intervale s-a dovedit a fi utilă și în reducerea rezistenței la insulină, a markeilor inflamatori și încetinirea proceselor de îmbătrînire.

Femeile urmează să fie mai precaute cu înfometarea, mai ales în cazul prezenței problemelor de concepție, amenoree sau dacă se află în perioada sarcinii sau a alăptării.

 Așadar, dacă vă doriți să scăpați de cîteva kilograme, să vă modelați silueta preponderent pe baza grăsimii abdominale, și să vă îmbunătățiți starea de sănătate, orientînd împreună cu aceasta metabolismul spre ardere, nu spre depozitare, optați pentru înfometarea pe intervale, sau detoxifierea, postul negru- după cum mai este denumită aceasta. Cea mai favorabilă metodă s-a dovedit a fi cea de înfometare pentru 24 ore și cea de consum minim de kilocalorii pentru 2 zile în săptămînă( preponderent pe baza fructelor și legumelor).

Sănătatea Dvs contează, iar decizia vă aparține!

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum