Vegan vs vegetarian. Care e diferența?


    Vegan vs vegetarian este o problemă des întâlnită pe ordinea de zi a celor care decid să renunțe la consumul de carne. 

iStock-1163913571-1920x864.jpg

Vegan vs vegetarian este o problemă des întâlnită pe ordinea de zi a celor care decid să renunțe la consumul de carne. În plus, atunci când ai un interlocutor vegan, trebuie să fii foarte atent în ce ordine folosești termenii.

Veganismul este citat în termeni generali ca fiind o formă a vegetarianismului, însă veganii nu văd asta și preferă să se facă o distincție clară între cele două.

De ce?

Un motiv ar fi numărul sub-categoriilor de diete ce stau sub umbrela vegetarienilor care include uneori și consumul de carne sau folosesc animalele pentru produsele lor, lucru de care veganii se leapădă.

Mai este motivul că vegetarienii (nu toți) mănâncă ouă și produse lactate, ceea ce veganii nu fac.

Cu atât de multe sub diviziuni ale vegetarianismului, cu toții putem fi puțin confuzi, așa că am decis să facem o diferență între cele două.

Vegan vs vegetarian. Cu ce tabără ești?

Vegan

Linia definitorie este destul de clară, dar deseori confundată de companiile care vând produse alimentare și alimente, dar și de bucătari.

Asemenea veganilor, vegetarienii nu consumă carne de animale. Adică nu pui, porc, vită, fructe de mare sau alte animale sau păsări.

În plus, pe lângă faptul că nu consumă carne, un vegan nu mănâncă nici ouă, produse lactate sau orice alte produse derivate de la animale.

Veganii nu consumă lactate deoarece industria laptelui este extrem de crudă prin faptul că supun sclavagismului și inseminează artificial vacile pentru a produce mai mult lapte și a obține astfel produse lactate. După ce fată o vacă, vițelul ei este luat la numai o zi de la naștere, ceea ce le cauzează amândurora un mare stres. Vacile pot fi auzite plângând zile întregi după vițeii lor. Apoi sunt puse la aparatele de muls de două ori pe zi și astfel le este furat laptele vițeilor. Din cauza mulgerii forțate, vacile de lapte suferă inflamații dureroase ale glandelor mamare (mastite), iar dacă se întâmplă acest lucru prea des, vaca este trimisă la abator deoarece nu mai este profitabilă în termenii de producere a laptelui. Vițeii de sex masculin ajung să fie furajați excesiv pentru a ajunge pe rafturile supermarketurilor, iar cei de sex feminin vor ajunge vaci de lapte ca mamele lor. Acest tratament este principalul motiv pentru care veganii se opun vegetarianismului.

Veganii, de asemenea, nu folosesc produse ce au fost testate pe animale, precum produse cosmetice și creme de piele. Veganii nu folosesc produse făcute din pielea animalelor precum curele sau pantofi de piele.

Vegetarian

Vegetarienii consumă în general ouă și produse lactate precum lapte sau unt. Unii vegetarieni nu mănâncă ouă, însă marea majoritate consumă lactate.

Vegetarienii tind să fie puțin mai îngăduitori atunci când vine vorba de consumul produselor derivate de la animale, iar preferințele variază de la persoană la persoană. De exemplu, poți întâlni un vegetarian care nu consumă carne și lactate, dar mănâncă ouă, sau un vegetarian care nu consumă carne sau ouă, dar poartă piele.

Veganismul este foarte clar definit și nu există derivații. Animalele nu sunt pentru a fi exploatate în nici un fel, iar scopul este de a reduce (cât de mult posibil) suferința acestor ființe.

Vegan vs Vegetarian. Care sunt tipurile de veganism?

Există un singur mod de a fi vegan, dar sunt două variații ale dietei unui vegan.

Oamenii tind să privească veganismul ca pe o dietă, însă, de fapt, este un mod de viață ce caută să reducă răul și suferința animalelor. Cu toate acestea, dieta este cea mai mare parte a veganismului.

Cele două variații ale dietei vegane sunt:

Dieta Raw vegană

Raw vegan este acea persoană care combină conceptele veganismului cu alimentația crudă, excluzând toate alimentele și produsele de origine animală din dieta sa, precum și pe cele gătite la o temperatură mai mare de 48 de grade Celsius.

Dieta Paleo vegană

iStock-939019068-800x531.jpg

Este dieta paleo minus carne.

Pentru cei care nu știu, dieta paleo este bazată pe acele tipuri de alimente ce se presupune că au fost consumate de strămoșii noștri din Paleolitic. Cei care o aleg, urmează o dietă ce constă în primul rând din carne, pește, legume și fructe, fără lactate, cereale sau alimente procesate. A se nota că ideologia paleo a fost descifrată de oamenii de știință și numeroși antropologi.

Vegan vs Vegetarian. Care sunt tipurile de vegetarianism?

De-a lungul anilor, câteva ramuri au răsărit din arborele vegetarian oferind veganilor și mai multe motive să se distanțeze de termenul atotcuprinzător „vegetarian” și să se pretindă „vegan” ca o categorie exclusivă proprie.

Rețineți că majoritatea sub-categoriilor de vegetarianism există doar pentru a defini un tip de dietă, care încearcă să excludă sau să includă anumite alimente bazate pe percepția de ceea ce este „sănătos” pentru individ.

Lacto ovo vegetarian (vegetarianul standard)

Dieta lacto ovo vegetariană exclude carnea și peștele dar permite lactatele și ouăle. Aceasta este considerată dieta vegetariană standard.

Lacto vegetarian

Acest tip de dietă include legumele și produsele lactate precum lapte, brânză, iaurt, unt, smântânăe, etc, dar exclude ouăle.

Ovo vegetarian

Un ovo vegetarian nu consumă carne, pește și produse lactate, dar mănâncă ouă.

Demi-vegetarian

O dietă demi-vegetariană exclude carnea, dar include peștele, ouăle, brânzeturile și produsele pe bază de lapte.

Semi-vegetarian

Un semi-vegetarian este considerat acela care reduce carnea din alimentația sa, însă nu de tot. Poate consuma atunci când simte nevoia.

life.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • julia122997
      De julia122997
      Ingrediente
      0.5 l apă din nucă de cocos  0.15 l băutură din migdale 0.60 l zeamă din lămâie/lime 3 linguri miere sau sirop de arţar conţinutul a două capsule de spirulină (pudră) Adaugi toate ingredientele menţionate mai sus într-un blendăr şi omogenizezi conţinutul până devine uniform. Poţi gusta compoziţia din când în când şi poţi potrivi după gustul propriu, adăugând câte puţin din ingredientele dorite.
      Torni ingredientele mixate în forme pentru îngheţată şi dai la congelator pentru maxim 1 oră. Deschizi congelatorul şi adaugi beţele în compoziţie. Laşi la congelator peste noapte. 
      Se pot servi în fiecare dimineţă ca înlocuitor de mic dejun sau pe post de desert sănătos.
      clickpoftabuna.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Ingrediente pentru 2 burgeri:
      Pentru hummus:
      425 g năut la conservă, scurs şi clătit 3 căţei de usturoi 60 ml ulei de măsline, plus mai mult pentru servire 1 lămâie, stoarsă 2 linguri de sos tahini 1 linguriţă chimen măcinat sare, după gust Pentru burger:
      1 vânătă 60 ml ulei de măsline 1 linguriţă de paprika ½ linguriţă pulbere de usturoi ½ linguriţă fulgi de ardei roşu ½ linguriţă sare ½ linguriţă piper 2 chifle salată, pentru servire ceapă roşie, feliată, pentru servire Preparare:
      1. Adăugaţi năutul, usturoiul, sucul de lămâie, tahini, chimen şi sare într-un blender şi amestecaţi până la netezire. Veţi obţine hummusul.
      2. Feliaţi vinetele în patru felii de 2 ½ cm. Se presară sare pe ele şi se lasă să stea 20-30 minute, apoi se usucă cu un şerveţel de hârtie.
      3. Într-un bol mic, amestecaţi uleiul, paprika, praful de usturoi, fulgii de ardei roşu, sarea şi piperul.4. 
      4. Ungeţi fiecare parte a feliilor de vinete cu amestecul de ulei şi condimente.
      5. Încălziţi o tigaie sau grătar la foc mediu-înalt şi gătiţi fiecare felie de vinete pentru 3-4 minute pe parte.
      6. Construieşte-ţi burgerul: pe chifla de jos adaugă salata şi ceapa, apoi felia de vinete.
      7. Unge fiecare felie cu hummus si apoi pune chifla deasupra.
      Poftă bună!
      clickpoftabuna.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Burger vegetarian cu năut și nuci, alături de chipsuri de cartofi dulci și salată
      Ingrediente
      1 ceapă roșie mică, tocată 1 cățel de usturoi mare, descojit și tăiat în jumătate 25 de grame de nuci mixte (migdale, alune, caju, nuci, nuci pecan) 1 lingură de chimen măcinat 1 lingură de coriandru măcinat 400 debgrame de boabe de năut, clătite și scurse 25 de grame de făină integrală 1 legătură mică de coriandru 1 lămâie preparată astfel: de la ½ de lămâie storci sucul, iar pe cealaltă jumătate rămasă o tai în 4 bucăți 2 lingurițe de ulei de rapiță presat la rece Ingrediente pentru cartofi dulci 
      300 de grame de cartofi dulci descojiți și tăiați pe lungime 2 linguri de ulei de rapiță presat la rece Ingrediente pentru salată
      50 de grame de spanac și salată verde 2 roșii coapte, tăiate în bucăți o jumătate de castravete, feliat 2 cepe feliate subțire 2 linguri de oțet balsamic Ingrediente pentru sosul de iaurt:
      50 de grame de iaurt gras bio 2 linguri de mentă proaspătă tocată
      Mod de preparare
      1. Pentru a prepara sosul, amestecă iaurtul cu menta într-un bol și lasă-l acoperit.
      2. Încălzește cuptorul la 220 de grade Celsius. Pune apă la fiert într-o cratiță, adaugă cartofii dulci și gătește-i timp de 4 minute. Scurge apa și lasă cartofii în cratiță. Toarnă uleiul peste cartofi și condimentează cu piper negru.
      3. Pune cartofii într-o tavă mică de copt și lasă-i la cuptor timp de 15 minute. Scoate-i din cuptor și întoarce-i pe cealaltă parte, apoi lasă-i la copt încă 10 minute sau până când sunt fragezi și rumeniți ușor.
      4. În timp ce se coc cartofii, prepară burgerii. Pune ceapa, usturoiul, nucile și condimentele într-un blender și adaugă mult piper negru proaspăt măcinat. Amestecă până obții o pastă cât mai netedă, apoi adaugă năutul, făina, coriandrul și sucul de lămâie și amestecă până când pasta se îngroașă. Formează 4 bile din amestecul rezultat, apoi aplatizează-le până obții burgeri cu o grosime de 2-4 centimetri.
      5. Încălzește o lingură de ulei într-o tigaie medie antiaderentă la foc mic și gătește burgerii pe o parte timp de 5 minute. Adaugă restul de i lingură de ulei în tigaie și întoarce burgerii. Găteștei pentru încă 5 minute sau până se rumenesc frumos. Ține focul mic astfel încât să nu se ardă.
      6. Împrăștie frunzele de salată, roșiile, castraveții și ceapa pe farfurie. Adaugă burgerii, chipsurile și sosul de mentă, plus bucățile de lămâie. Se aruncă oțetul balsamic peste salată și se servește.
      ea.md
    • Calandrella
      De Calandrella
      Acum nu mai suntem Popescu, Ionescu, Mitică sau Costică. Am ajuns să ne prezentăm ca fiind vegetarieni, vegani, crudivori sau flexitarieni. Și, omagad  observ că, mai ales în rândul sexului masculin, discuțiile nu mai au cap și coadă. Mai ales coadă.
      Amuzamentul meu a apărut nu musai din preocuparea tot mai prezentă pentru alimente, sănătate și talia de viespe (pe care o am și o susțin; și preocuparea și talia și sănătatea, sper), ci, mai, ales, pentru că termenii nu sunt foarte clari definiți, iar oamenii nu știu practic, ce sau cine sunt.
      Să vă povestesc:
      Locavor– Persoană care alege să mănânce produse locale, care cresc sau sunt cultivate în zona în care locuiește. Mă îndoiesc, sincer, că proporția este mare, de când trăim această abundență alimentară.
      Crudivor– Persoană care mănâncă alimente crude. Nu vorbim aici doar de fructe și legume, ci și de nuci/alune/semințe crude, lactate nepasteurizate și pește crud. Dieta crudivoră acceptă și alimentele fermentate: kefir, kombucha, iaurt dar și germeni încolțiți. Singurele condiții sunt ca alimentele să nu fie gatite, pasteurizate, procesate; să fie fără aditivi, crescute fără pesticide sau fertilizatori.
      Vegetarian– Cei care nu mănâncă produse de origine animală. DELOC. Insist pe acest termen, care la noi are infinite nuanțe și se confundă deseori cu veganii. Se crede că vegetarienii pun în farfurie și ouă, lactate sau pește. Nimic mai fals sau mai greșit înțeles. Nici pic de proteină animală. Dar, avem, în contextul dat, câteva nuanțe, ceea ce ne duce la punctele de mai jos:
      Ovo-lacto-vegetarian- Vegetarienii care își completează alimentația și cu ouă și lactate.
      Ovo-lacto-pesco-vegetarian- Ovo-lacto, care se tratează, din când în când, cu pește.
      Vegan– Veganii, ladies and gents, așa cum puțini cunosc, uneori nici măcar cei care se bat cu pumnul în piept că ar fi, sunt tot vegetarieni. Vegetarieni care se preocupă de mediul înconjurător, care colectează gunoiul selectiv, care partcipă la acțiuni de igienizare a spațiilor din natură, care nu își cumpără haine sau încălțări din pielea care a stat pe un animal viu. A fi vegan, nu se rezumă doar la ceea ce ai în farfurie, ci este un stil de viață în sine, cu preocupare față de planetă și toate ființele vii care o populează.
      Raw vegan- Vegan care mănâncă doar alimente crude, fermentate, deshidratate la temperatură mică, germeni încolțiți.
      Flexitarian- Este o specie de vegetarian care trișează.  Adică, după ce mănâncă o zi întreagă plante, seară bagă și o proteină animală: o friptură, o bucată de pește, o chiftea, o sarma, you name it.
      Omnivor- Persoana care combină alimente de origine vegetală cu alimente de origine animală. Să nu ne imaginăm însă că a fi omnivor implică să consumăm toate produsele megaprocesate, pline de zahăr, îndulcitori sau grăsimi trans de pe rafturile magazinelor. Dieta omnivoră este una curată, de bun simț, care presupune să mâncăm alimente care cresc în natură, animale crescute în aer liber și hrănite fără hormoni sau antibiotice.
      Fructivor– no comment
      Ierbivor– fereasca!
      Acest articol nu este scris pentru a ridica pe un piedestal anumite tipuri de alimentație și a le denigra pe altele. Suntem unici și diferiți și, cu siguranță, fiecare știe ce i se potrivește cel mai bine. Așa cum ne alegem diferit hainele, mașinile și telefoanele, culorile din garderoba și vacanțele de vară, la fel ar trebui să ne alegem și alimentele din farfurie. În funcție de preferințe și nevoi, dar, îndrăznesc să zic, și cu aceeași implicare și responsabilitate. Pentru ziua de mâine.
      ihealth.com.ro
  •