Testul de prevenire a cancerului de col uterin


    În fiecare zi, o femeie din Republica Moldova este diagnosticată cu cancer de col uterin, iar o dată la trei zile Republica Moldova pierde o viață a unei femei care a suferit din cauza cancerului de col uterin.

Prevenzione-Pregiò-Couture-02.jpg

Datele au fost prezentate de către autorități în cadrul evenimentului de lansare a campaniei naționale de informare „Păstrează sănătatea. Fă testul citologic!”.

În cadrul campaniei vor fi difuzate spoturi la tv și radio, vor fi distribuite pliante în instituțiile medicale pentru a sensibiliza și informa femeile cu vârsta între 25 și 61 de ani despre necesitatea efectuării testului citologic o dată la trei ani. Acestea, la rândul lor vor fi îndemnate să încurajeze alte femei din societate, să se adreseze la medicul de familie pentru a face testul citologic.

Ministra sănătății, muncii și protecției sociale, Viorica Dumbrăveanu, a spus la evenimentul de lansare că „vorbim de fiecare dată că viața are prioritate, iar cea mai valoroasă prioritate a vieții trebuie să fie sănătatea”. Ministra a mai spus că această formă a cancerului este cea mai răspândită, dar poate fi prevenită, iar măsurile de prevenire sunt simple și eficiente. Este vorba de testul citologic o dată la trei ani și vaccinarea de la zece ani a fetelor contra virusului papiloma uman (HPV).

Natalia Plugaru, reprezentanta adjunctă a UNFPA Moldova, a menționat că la nivel mondial, în fiecare an, jumătate de milion de femei sunt diagnosticate cu această maladie. În Europa de Est și Asia Centrală, cazurile soldate cu mortalitate sunt de zece ori mai muște decât în Europa de Vest. În Moldova doar 40% din femei își fac testul citologic, o cifră mult prea mică pentru a reuși prevenirea maladiei.

Valeriu Sava, coordonator al programelor de sănătate în cadrul Biroului de Cooperare al Elveției în Republica Moldova, a remarcat că investițiile, dezvoltarea serviciilor și crearea condițiilor pentru ca acestea să fie accesibile nu vor fi eficiente atât timp cât actorul principal pentru care aceste servicii sunt dezvoltate nu este suficient informat, nu este suficient responsabil pentru a se adresa și a se bucura de aceste servicii. Este posibil de a combate această maladie doar dacă responsabil ne adresăm la medic.

Victoria Condrat a învins cancerul de col uterin. Tânăra a povestit că a depistat boala când planifica să devină mamă. I-a fost greu să accepte diagnosticul, dar a reușit să învingă cancerul. „Sunt fericită că l-am depistat la timp, când era tratabil”, a spus tânăra.

Potrivit datelor Agenției Naționale de Sănătate Publică, anual în Republica Moldova sunt înregistrate 370 de cazuri noi de cancer de col uterin. Cazurile de boală depistate în stadii precoce de evoluție constituie 47%. La evidență la Institutul Oncologic sunt 4200 de paciente afectate de cancer al colului. Principala cauză de declanșare a cancerului de col uterin este infecția persistentă cu papilomavirus uman (HPV) care este identificat în 99% dintre tumorile de col uterin.

În perioada 20-27 ianuarie, s-a desfășurat Săptămâna Europeană de prevenire a cancerului de col uterin.

ipn.md





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • alexandrarum
      De alexandrarum
      Organizația Mondială a Sănătății atenționează că noul tip de coronavirus nu se transmite prin aer, ci prin picăturile pe care o persoană infectată le generează atunci când tușește, strănută sau vorbește. Aceste picături sunt grele și nu plutesc prin aer, dar cad pe podea sau pe suprafața obiectelor.
      Respectiv, vă puteți infecta dacă vă aflați la mai puțin de 1 metru distanță de o persoană bolnavă sau dacă atingeți o suprafață contaminată și apoi vă atingeți ochii, nasul sau gura, fără a vă spăla pe mâini. Iată de ce vânzătoarele/vânzătorii din magazine sau alte persoane, care se află într-un contact apropiat cu oamenii, poartă măști de protecție.
      Nicolae Furtună, șeful Agenției Naționale pentru Sănătate Publică, susține că există o singură situație când persoanele sănătoase trebuie să folosească măștile – doar dacă au grijă de o persoană suspectată de infectare cu noul tip de coronavirus (în spital sau la domiciliu).

      Mai mult, a fost stabilit că, atunci când poartă mască, oamenii au tendința de a-și atinge mai des fața, pentru a-și aranja masca, ceea ce poate duce la infectare.
      Evitați să atingeți masca în timp ce o purtați! Dacă vreți să o atingeți, dezinfectați mâinile cu soluție pe bază de alcool sau spălați-le cu apă și săpun.
      În cazul persoanelor care prezintă simptome de COVID-19, este obligatorie purtarea măștilor, pentru a nu fi împrăștiate picăturile fluide atunci când persoanele bolnave/suspecte vor strănuta sau vor tuși. Măștile sunt eficiente doar în combinație cu respectarea regulilor de igienă, spălatul frecvent pe mâini cu apă și săpun sau folosirea dezinfectantului.
      Înainte de a vă pune masca, dezinfectați mâinile cu o soluție pe bază de alcool sau spălați-le cu apă și săpun. Este important să acoperiți și gura, și nasul atunci când puneți masca. Asigurați-vă că nu rămân goluri între față și mască.

      suntparinte.md
    • alexandrarum
      De alexandrarum
      Săpunul pentru copii este excelent pentru față
      Adevărat. Săpunurile pentru copii nu dezechilibrează aciditatea proprie pielii, având un pH neutru. Sunt create special pentru pielea sensibilă, nu conțin conservanți și nu produc alergii. Foarte bună este și spuma pentru ras: degresează bine tenul fără să-l agreseze.
      Dacă te razi, părul crește mai des
      Fals. Numărul firelor de păr este stabilit genetic. Părul nu crește mai des după ras, ci doar pare că iese mai gros și mult mai repede. Motivul este simplu: fiind tăiat la nivelul pielii, rădăcina rămâne intactă, iar regenerarea firului este mai rapidă. Atunci când apelăm la ceară sau la aparate de epilat, firul de par este smuls cu tot cu rădăcină, deci durează mai mult timp până iese la suprafață.
      Dacă te speli pe față cu apă rece, tenul va fi mai ferm
      Fals. Apă rece tonifică, e adevărat, numai ca și închide porii, diminuand drastic hrănirea tenului. Temperatura optimă a apei pentru spălarea fetei este cea a camerei. Crema va fi absorbită imediat și, fie că vrem să hidratăm, fie să hrănim sau să tratăm, succesul va fi asigurat. Pontul cu cubul de gheață este valabil, dar aplicat după crema de față; astfel, închidem porii, iar ingredientele își fac treaba acolo unde trebuie.
      Vârfurile despicate se repară doar cu foarfecele
      Adevărat. Vârfurile tocate nu mai pot fi recuperate de niciun produs cosmetic. Serurile și tratamentele pot preveni despicarea vârfurilor, uneori ameliorează aspectul lor, dar nu le pot trata. Dacă nu sunt tunse regulat, vârfurile tind să se despice și mai mult. Dacă tunderea vârfurilor devine un obicei, părul va crește mult mai frumos și sănătos.

      Tenul gras se ridează mai greu
      Adevărat. Tenul gras are neajunsurile lui, dar și un real beneficiu: nu se ridează repede. Adesea, chiar și femeile în vârstă cu un astfel de ten sunt ocolite de acest neajuns. Însă surplusul de sebum este una dintre cele mai neplăcute probleme ale tenului gras. Tamponează-ți fața cu șervețele pentru a contracara efectul lucios.
      Părul gras trebuie spălat des
      Fals. Cu cât degresăm mai mult scalpul, cu atât tendința lui e să compenseze mai repede uscăciunea. Părul gras trebuie spălat la cel puțin 2-3 zile. La început, părul se va îngrașă destul de repede, însă, cu timpul, se poate micșora frecvența spalarilor, părul obișnuindu-se cu noul lui „mod de viață”.
      Soarele „tratează” coșurile
      Fals. Coșurile adânci și dureroase trebuie tratate prin metodele clasice. Curățate în condiții aseptice și dezinfectate, pot fi lăsate apoi să se usuce la soare. El usucă șI cicatrizează, dar nu te scapă și de infecție, dimpotrivă.
      Unghiile scurtate cu pila nu se exfoliază
      Adevărat. Straturile cornoase ale unghiei se sparg în momentul tăierii cu foarfecele, ceea ce de multe ori duce la exfoliere. În schimb, în timpul pilirii, șocul resimțit de unghie este mult mai mic, iar straturile cornoase sunt protejate. Totuși, unghiile pot fi tăiate și cu foarfecele, doar că trebuie înmuiate bine înainte: cu cât sunt mai moi, cu atât elasticitatea lor crește. Operațiunea trebuie neapărat încheiată cu pilirea unghiei.
      Soarele ridează tenul
      Adevărat. Soarele deshidratează intens pielea, uscând-o. În plus, razele UVA penetrează cu ușurință pielea. De aceea, cremele recomandate în anotimpul cald sunt cele superhidratante și cu factor de protecție solară. Nu trebuie să facem rabat de la calitate, o piele deshidratată se ridează foarte repede.

      Fardurile îmbătrânesc tenul
      Fals. Fondul de ten, pudra și fardurile, în general, au un dublu rol: unul estetic, pe care-l cunoaștem deja foarte bine, și unul de protecție. Pe vremea bunicilor, pudrele doar acopereau imperfecțiunile, dar formulele avansate de azi nu astupă porii, lăsând tenul să respire. Ele hrănesc pielea, conțin pigmenți care acționează că o barieră împotriva transpirației, prafului, sebumului, dar și a razelor nocive de soare.
      E bine să folosim un singur tip de cremă
      Fals. Tenul se obișnuiește cu principiile unei creme și, după o vreme, aceasta nu mai are nici un efect. Cosmeticienele ne recomandă să ne cumpărăm de fiecare dată altă cremă, chiar dacă la un moment dat ajungem la crema de la care am plecat. Important este să nu obișnuim tenul cu aceleași ingrediente.
      Femeile slabe nu au celulită
      Fals. Celulita nu are nici o legătură cu kilogramele în plus. Cauzele sunt, de regulă, hormonale, dar ele nu explică în totalitate apariția celulitei. Pot fi implicați factori ereditari, deficite de circulație sanguină, oalimentație dezechilibrată, sedentarism șI stres. E adevărat, creșterea în greutate facilitează apariția ei. Prin adoptarea unui stil de viață sănătos (o alimentație echilibrată, exerciții fizice, masaje, diminuarea stresului) și tratamentelor locale anticelulitice se poate preîntâmpina sau diminua semnificativ celulita.
      Oja ieftină îngălbenește unghiile
      Fals. Orice lac de unghii colorat poate colora unghiile, îngălbenindu-le, indiferent de calitatea lui. Cu cât lacul de unghii este mai închis la culoare, cu atât posibilitatea că unghiile să se îngălbenească este mai mare. Tot specialiștii ne recomandă aplicarea unui lac de bază, care să protejeze unghiile de pigmenții lacurilor închise.
      Cuticulele nu se taie
      Adevărat. Atunci când tăiem cuticula putem să ne pricopsim cu o inflamare, micoză sau infecție. Dar de ce să ne facem atâtea probleme când putem și mai simplu? Noile tendințe sunt ca delicatele cuticule să se înmoaie cu uleiuri și creme speciale și să se împingă cu bețișoare din bambus sau din plastic. Prin acest procedeu, cuticula nu va mai crește zdrențuită, iar aspectul unghiei se va îmbunătăți simțitor.
      femeia.ro
    • alexandrarum
      De alexandrarum
      Legătura dintre sedentarism şi anxietate s-ar putea datora tulburărilor de somn, izolării sociale sau problemelor survenite la nivel metabolic din cauza stilului de viaţă inactiv. 

      Mişcarea îmbunătăţeşte felul în care inima pompează sânge în corp. Astfel, sedentarismul afectează structura şi funcţionarea inimii, pentru că aceasta are nevoie de antrenament pentru a se menţine sănătoasă. În acelaşi timp, activitatea fizică ajută la menţinerea unei tensiuni arteriale normale şi la scăderea colesterolului rău.

      Iată 5 exerciţii pe care le puteţi face acasă
      Alergatul pe loc
      Este unul dintre cele mai eficiente exerciţii cardio şi, în acelaşi timp, o activitate uşor de practicat. Totodată, ajută la arderea caloriilor. De exemplu, dacă alergi pe loc 15 minute, vei arde aproximativ 144 de kilocalorii. Aşadar, aleargă 15 minute pe loc, ducând călcâiele la şezut. Sporeşte intensitatea. De asemenea, dacă ai o coardă, foloseşte-o.
      Genuflexiunile 
      Acest exercițiu antrenează muşchii din partea inferioară a corpului, aceştia reprezentând un procent important din masa muscular totală. Iată cum poţi face. Distanţează picioarele uşor, în dreptul umerilor. Bazinul trebuie să fie paralel cu linia dintre vârfurile picioarelor. Coboară fundul până la nivelul genunchilor, ţinând spatele drept şi fesele încordate. Pentru început, poţi face 20-30 de genuflexiuni, după care poţi creşte numărul cu câte 5 sau 10 pe serie. Nu trebuie să te grabeşti, pentru că îţi poţi suprasolicita genunchii. Respiraţia este foarte importantă: expiri abdominal, la urcare, şi inspiri la coborâre.
      Fandările 
      Ele implică în mişcare partea inferioară a corpului, muşchii abdominali, muşchii picioarelor şi fesierii. În acelaşi timp, are beneficii şi asupra sistemului cardiovascular.

      Pentru a realiza fandări simple, pune piciorul drept în faţă şi coboară genunchiul stâng aproape de călcâiul drept. Împinge-te înapoi în poziţia iniţială. Fă o serie de 10 repetări. Mută-te pe celalalt picior. Pune piciorul stâng în faţă şi coboară genunchiul drept aproape de călcâiul strâng. Împinge-te înapoi în poziţia iniţială. Fă o serie de 10 repetări. Spatele trebuie să fie drept, iar bărbia ridicată.

      Cu timpul, poţi creşte la două sau la trei serii, însă nu uita să faci o pauză de un minut între acestea. Poţi ţine în fiecare mână şi o sticlă cu apă (0,5 l, 1l sau 2 l).
      Abdomene stând pe scaun
      Aşează-te pe scaun şi lipeşte-ţi spatele de spătar. Apropie-ţi picioarele şi ridică genunchii cât mai sus. Revino cu tălpile pe sol. Realizează o serie a câte 10 repetări. Cu timpul, poţi creşte la două sau la trei serii, însă nu uita să faci o pauză de un minut între acestea.
      Flotări din genunchi
      Sunt foarte uşor de executat. Aşează-te în genunchi, pe podea, cu spatele drept. Întinde braţele în faţa ta şi sprijină-te cu palmele de podea. Flexează coatele şi coboară pieptul, menţinând poziţia o secundă. Întinde braţele şi revino la poziţia iniţială. Pentru mai mult echilibru, poţi încrucişa gleznele.

      În cazul în care staţi mult timp pe scaun, în faţa calculatorului, ridicaţi-vă după fiecare două ore şi faceţi 10 minute de mişcare.
      clickpentrufemei.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Forum online exclusiv pentru femei!
      Data: 22 martie, ora 9:00
      Cumpără bilet la cel mai mic preț posibil.
       
      Știi cine sunt speakerii la Forum? Hai să-ți dăm câteva detalii:
      Ina Kishlaru, antrenor certificat în fitness, ne va spune cum și-a revenit în formă după nașterea celor 3 copii. Secrete nedezvăluite până acum.
      Anastasia Valac, doctor nutriționist, ne va relata despre produsele alimentare care ne îmbătrânesc, de care obiceiuri trebuie să scăpăm imediat, ce factori interni și externi ”ne mănâncă” frumusețea și cum s-o redobândim pentru a ne prelungi tinerețea. E o informație
      pe care nu o vei găsi în sursele deschise.
      Mariana Spînu, sexolog și psihoterapeut, va atinge cele mai delicate coarde ale vieții intime și va localiza problemele cele mai frecvente cu care se ciocnesc cuplurile în ziua de azi, mai ales după apariția copiilor în familie. Promitem o discuție fierbinte!
      Elena Saviuc, psiholog de familie, va explica pe îndelete poziția fiecărui membru în familie, cum să faci față situațiilor de criză, cum să-ți împaci odraslele și soțul fără certuri și jigniri și cum să faci deosebirea între educația fetelor și cea a băieților. Vei rămâne
      surprinsă!
      Irina Feshchenko, consultant de imagine și stilist, îți va arăta cât de simplu e să arăți demențial cu doar câteva trucuri vestimentare. Nici nu bănuiai că poți asorta o fustă de vară cu o pereche de cizme de toamnă și să arăți fantastic! De-ai ști câte mai are de spus.
      Yolka Fliman, actriță, prezentatoare radio și copywriter, va împărtăși cu noi istoria sa înduioșătoare despre viața alături de un copil deosebit și cum sa îți păstrezi dragostea față de viață chiar și atunci când nu mai ai puteri pentru nimic.
       
      Idee n-ai câtă informație utilă vei primi timp de doar o zi! Profită de prețul minim pentru participare și fii prezentă la forum. Avantajul acestei achiziții e că vom trimite pe email,ulterior, toate înregistrările video!

      Карантин нам не помеха. Проект Fitness Mama переходит на новый уровень!
      22 марта садитесь поудобнее, и, начиная с 9:00, впитывай самую полезную информацию на самые деликатные темы, с которыми женщины сталкиваются каждый день!
      Эксклюзивный онлайн  форум для женщин!
      Дата: 22 марта, время 9:00
      Покупка билета по самой низкой цене.
       
      Знаешь, кто будет спикерами на форуме? Вот некоторые детали:
      Инна Кишлару, сертифицированный фитнес-тренер, расскажет нам, как она вернулась в форму после рождения 3 детей. Некоторые секреты не раскрыты до сих пор.
      Анастасия Валак, врач-диетолог, расскажет нам о продуктах питания, которые ускоряют старение, от каких привычек нам стоит немедленно избавиться, какие внутренние и внешние факторы «подпитывают» нашу красоту, как восстановить её и продлить молодость. Эту информацию не найти в свободном доступе.
      Марианна Спыну, сексолог и психотерапевт, затронет самые деликатные стороны интимной жизни и поговорит о наиболее частых проблемах, с которыми сталкиваются пары на сегодняшний день, особенно после появления детей в семье. Обещаем жаркую дискуссию!
      Елена Савюк, семейный психолог, подробно расскажет о роли каждого члена семьи, как справляться с кризисными ситуациями, как примирить мужа и детей без ссор и обид, как различать образование для девочек и мальчиков. Ты будешь крайне удивлена!
      Ирина Фещенко, имидж-консультант и стилист, покажет, насколько легко выглядеть сногсшибательно при помощи всего нескольких модных трюков. Ты даже не думала, что можно сочетать летнюю юбку с парой осенних ботинок и выглядеть просто фантастически! Если бы ты знала, как много всего будет сказано на форуме.
      Ёлка Флиман, актриса, радиоведущая и копирайтер, поделится с нами своей трогательной историей о жизни с особенным ребенком. После того, как ты узнаешь о проблемах в данной ситуации, то поймёшь, что твои проблемы - это не проблемы
      вовсе. Или, может, ты тоже знаешь, каково это жить с особенным ребёнком? 
       
      Ты даже не представляешь, сколько полезной информации ты получишь всего за 1 день! Воспользуйся самой выгодной ценой на билет и будь на форуме. Главным преимуществом будет то, что ты получишь все видеозаписи по электронной почте!
    • alexandrarum
      De alexandrarum
      1. Pune întrebări și ascultă
      Abordează subiectul cu copiii tăi. Dacă sunt prea mici și nu au auzit de focar, s-ar putea să nu fie nevoie să discuți cu ei despre asta - dar profită de ocazie pentru a le aminti de regulile de igienă, fără însă a le inspira frică.
      Dacă sunt deja mai mari și au auzit de pericolele pandemiei, nu subestima ceea ce simt. Spune-le că în această situație frica este normală.
      2. Fii sincer: explică adevărul într-un limbaj accesibil
      Copiii au dreptul la informații veridice despre ceea ce se întâmplă în lume, dar și adulții sunt obligați să îi protejeze.
      Dacă nu știi răspunsul la întrebările lor, nu le inventa. Căutați răspunsuri împreună. Site-urile organizațiilor internaționale precum UNICEF și Organizația Mondială a Sănătății sunt surse excelente de informații. Explică-le de asemenea, că unele informații de pe Internet nu sunt de încredere.
      3. Arată-le cum să se protejeze
      Una dintre cele mai bune metode de a proteja copiii împotriva coronavirusului și a altor boli este de a încuraja spălatul pe mâini.
      Poți, de asemenea, să le arăți copiilor cum să-și acopere nasul și gura cu cotul atunci când tușesc sau strănută. Explică-le că este bine să nu se apropie prea mult de persoanele care prezintă aceste simptome și cere-le să vă spună dacă au febră, tuse sau respirația grea.
      4. Înveselește-i
      Este posibil ca copiii să nu înțeleagă că imaginile de pe ecran și realitatea nu sunt unul și același lucru. Ei pot crede că sunt în pericol. Poți ajuta copiii să facă față fricii, oferindu-le posibilitatea de a se juca și a se relaxa. Urmați, cât mai mult posibil, programul obișnuit, în special înainte de culcare.
      Amintește-le copiilor că este puțin probabil să se îmbolnăvească și că mulți adulți lucrează din greu pentru ca familia lor să fie în siguranță.
      Dacă copilul nu se simte bine, explică-i că ar trebui să stea acasă sau la spital, deoarece așa este mai bine pentru el și prietenii lui. Asigură-l că știi cât de greu și plictisitor poate fi, dar respectarea regulilor este necesară.
      5. Verifică dacă se confruntă cu stigma
      Izbucnirea coronavirusului a dus la multe cazuri de discriminare în întreaga lume, deci este important să te asiguri că copiii tăi nu sunt intimidați de alți copii și nu contribuie la intimidare.
      Explică-i că coronavirusul nu are nicio legătură cu felul în care arată cineva, de unde vine sau în ce limbă vorbește. Amintește-le copiilor că fiecare trebuie să fie bun și să-i  susțină pe alții.
      6. Caută ajutor
      Este important ca copiii să știe că oamenii se ajută reciproc, cu amabilitate și generozitate. Povestește-le despre lucrătorii din domeniul sănătății, care lucrează pentru a opri focarul și a asigura siguranța tuturor.
      7. Ai grijă de tine
      Îți poți ajuta copiii mai bine dacă ai grijă și de tine. Copiii înșiși vor ghici cum reacționezi la știri, iar faptul că ești calm și știi ce trebuie să faci îi va ajuta să se simtă în siguranță.
      Dacă ești speriat sau supărat, ia o pauză, vorbește cu alți membri ai familiei, prieteni și cunoscuți.
      8. Încheie conversația cu grijă
      Amintește-le copiilor că pot vorbi cu tine oricând. Spune-i că ești gata să-i asculți și să-i ajuți de oricâte ori va fi nevoie.
      unicef.org
  •