Oul în alimentația bebelușului: cum îl introduci în meniu, beneficii și riscuri


    Ouăle sunt o sursă excelentă de proteine și un ingredient versatil care poate fi utilizat pentru multe feluri de mâncare. Oul în alimentația bebelușului poate fi sub formă de omletă, ou fiert, ou ochi sau integrat în aluaturi dulci ori sărate. Află când îl poți include în dieta celui mic și care sunt beneficiile pentru organismul lui.

773537l-1360x0-w-33c692f1.jpg

Dacă în trecut medicii pediatri recomandau să se aștepte pentru a se introduce oul în alimentația bebelușului din cauza riscului de alergii, recomandările s-au schimbat și se consideră că este unul dintre primele alimente utile pentru diversificarea meniului. Dacă ești atent la felul în care se simte bebelușul și recunoști semnele unei alergii nu ai niciun motiv să amâni folosirea ouălor pentru a-i crea un meniu consistent.

Ce beneficii aduce oul în alimentația bebelușului?

Ouăle sunt un ingredient ușor de obținut, cu un preț destul de redus și simplu de preparat. Pot fi servite simple sau incluse în diferite feluri de mâncare. Fiecare ou conține 70 de calorii și 6g de proteine.

Gălbenușul furnizează 250mg de colină, care stimulează funcțiile la nivel celular, protejează ficatul, transportă nutrienții spre toate organele și susține memoria bebelușului.Dacă se adaugă și albușul se obțin beneficii suplimentare deoarece oul întreg asigură doze importante de riboflavină, vitamina B12, acid folic, fosfor și seleniu.

Ce riscuri există pentru bebeluș?

Din totalul alimentelor există anumite categorii care provoacă des reacții alergice pentru bebeluși sau copii mici. Acestea sunt:

- ouăle;

- produsele lactate;

- soia;

- arahidele;

- peștele.

În trecut medicii pediatri recomandau părinților să aștepte până bebelușul împlinea un an pentru a-i da să mănânce oul întreg, cu albuș și gălbenuș. Gălbenușul nu conține proteine asociate cu manifestări de tip alergic, dar proteinele din componența albușului au potențialul de a declanșa simptome de gravitate medie sau severă.

Deși cercetătorii au fost convinși timp îndelungat că un consum timpuriu de ouă poate cauza alergia, un studiu realizat în 2010 care a vizat 2600 de bebeluși a demonstrat opusul.Bebelușii care consumă ouă întregi după vârsta de un an au un risc mult mai ridicat de a fi alergici față de cei care sunt familiarizați cu acest ingredient după primele 4-6 luni de viață.

Care sunt semnele unei alergii?

Sistemul imunitar al bebelușului nu este complet dezvoltat și este posibil să nu reacționeze pozitiv la tipul de proteine din componența ouălor. Rezultatul vor fi simptomele care afectează pielea, sistemul digestiv, cel respirator și pe cel cardiovascular.

12345.jpg.9ffc67a8283449a58864e75cb4918408.jpg

Manifestările problematice includ:

- umflături, iritații, eczemă și înroșirea pielii;

- diaree, stare de vomă, greață, dureri abdominale;

- mâncărimi în jurul gurii;

- respirația întretăiată, nasul care curge,

- tensiunea scăzută, pulsul crescut și probleme cardiace.

Gravitatea reacțiilor va depinde de răspunsul sistemului imunitar și de cantitatea de ou consumată.În cazuri rare poate apărea și șocul anafilactic, care necesită îngrijiri medicale de urgență. Tendința spre alergia la ouă este moștenită genetic. În aceste condiții trebuie să fii prudent când îi dai copilului acest ingredient dacă în familia ta există deja mai multe persoane care au avut alergie.

Dacă bebelușul suferă deja de eczemă de gravitate medie sau severă trebuie să fii atent când îi dai ou pentru că s-a identificat o legătură între afecțiunile dermatologice și alergiile alimentare. 

În cazul în care apar simptomele alergiei să știi că este foarte probabil ca ea să dispară pe măsură ce copilul crește. Majoritatea copiilor depășesc alergia la ou până la vârsta de 5 ani.

Cum familiarizezi bebelușul cu ouăle?

Pentru orice ingredient nou în meniul copilului se recomandă să apelezi la regula de 4 zile. Astfel, îi poți da copilului ou, iar apoi vei aștepta 4 zile înainte să adaugi altceva nou în meniul lui.Dacă în acest interval observi reacții negative ia legătura cu medicul pediatru.

Iată cum poți prepara oul în primul an de viață al bebelușului:

- fierbe un ou și transformă-l în piure combinându-l cu lapte de mamă, avocado, banane, cartofi dulci sau morcovi;

- prepară o omletă cu legume pasate sau piure de fructe;

- amestecă oul cu fulgi de ovăz și mango, apoi rumenește la tigaie cu puțin unt sau ulei.

Pentru toate variantele recomandate este bine să utilizezi mai întâi numai gălbenușul, iar ulterior să folosești oul întreg, în cantități reduse la început.

eva.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Singurele drumuri pe care majoritatea dintre noi le mai facem în ultima vreme sunt cele la supermarket. Însă, este extrem de important ca, atunci când facem cumpărăturile, să ştim ce alimente este mai bine să evităm. Statul în casă şi lipsa mişcării ne face să fim mai vulnerabili decât de obicei la tot felul de afecţiuni, astfel că alimentaţia noastră trebuie să fie una sănătoasă.
      Nutriţionistul Gianluca Mech explică ce tip de alimente să evităm să cumpărăm pentru ca izolarea să nu ne afecteze atât silueta, cât şi starea de sănătate.

      „Alimentele de evitat în timpul carantinei sunt cele procesate, adică exact ceea ce majoritatea oamenilor tind să cumpere, considerând că nu sunt uşor perisabile. Însă, acestea conţin ingrediente sintetice, precum agenţi de intensificare a aromelor, coloranţi, emulsifianţi, îndulcitori artificiali şi alţi aditivi folosiţi pentru a imita calităţile alimentelor proaspete”, a precizat nutriţionistul.
      „Pot conţine acizi graşi trans, adică grăsimi industriale capabile să reziste la temperaturi ridicate. De asemenea, fac alimentele să reziste mai mult şi să nu râncezească. Acizii graşi trans nu sunt sănătoşi, deoarece pot creşte nivelul LDL (colesterolul „rău”), dar nu şi HDL (colesterolul „bun”), crescând riscul de a dezvolta boli cardiovasculare” a adăugat el.
      Ce anume să nu cumpărăm din supermarket
      Conform lui Mech, alimentele procesate sunt sărace în vitamine, fibre şi alţi micronutrienţi esenţiali. Printre acestea se află: băuturile dulci şi carbogazoase, gustările dulci ambalate, îngheţata industrială, ciocolata, dulciurile industriale, pâinea, margarina, biscuiţii industriali, prăjiturile şi amestecurile pentru prăjituri, cereale „nenaturale” pentru micul dejun, băuturile energizante, băuturile de fructe cu adaos de zahăr sau îndulcitori artificiali, carnea procesată, (cum ar fi cârnaţii sau mezelurile)şi supele instant.
      Desigur, lista nu se termină aici. Conservele precum fasolea gătită la borcan şi sosuri ca maioneza sau ketchup sunt la fel de dăunătoare sănătăţii, în special în această perioadă cănd organismul este privat de efort fizic.
      Pe de altă parte, sunt indicate cât mai multe fructe şi legume proaspete. Pentru a evita drumuri dese la piaţă sau la supermarket, se pot cumpăra fructe şi legume congelate. Atenţie, însă, cele conservate conţin, de obicei, cantităţi mari de zahăr şi aditivi alimentari care dăunează sănătăţii.
      Pentru „ceva dulce” sunt recomandate ciocolata neagră, fructele, mierea şi, în cantităţi mai mici, dulciurile preparate în casă.
      clickpentrufemei.ro
    • alexandrarum
      De alexandrarum
      Este foarte bine să fim pregătiţi şi să avem cât mai puţine nevoi care să ne scoată din casă în următoarea perioadă. Dacă în primele zile, majoritatea dintre noi şi-a făcut poftele şi a gătit ca de Crăciun, iată că a venit momentul să fim raţionali - să consumăm atât cât este nevoie, să ne păstrăm în formă fizică şi mentală bună şi să folosim resursele într-un mod echilibrat.
      Ce putem găti ca să nu ne îngrăşăm având în vedere că facem mult mai puţină mişcare?
      ”În general, la felurile de mâncare gătită, încărcătura calorică mare este dată de grăsime, fie că e vorba de uleiuri sau de grăsimea din carne” explică dr Şerban Damian, nutriţionist. Aşadar, puteţi adapta diverse reţete punând mai puţine grăsimi. ”Putem să folosim carne slabă, legume şi uleiuri vegetale în cantităţi mai reduse şi atunci vom avea nişte preparate mai dietetice” completează dr. Damian.
      Atenţie, evitaţi alimentele prăjite!
      Deşi, multe alimente prăjite fac parte din categoria alimentelor ”comfort food”, mai ales în perioada autoizolării la domiciliu pentru oprirea infecţiilor cu coronavirus, este important să nu gătim prăjit. ”Prăjirea este o metodă de gătire care creşte considerabil valoarea calorică a produselor, aşa că e bine să o evităm (în general, nu doar acum). ” consideră dr. Şerban Damian.
      Dar cu dulciurile ce facem?
      Fiecare dintre noi, cu copii sau nu, a pus în cămară şi câteva dulciuri sau va face prăjituri acasă. ”Prăjiturile şi dulciurile în general aduc multe calorii, nu e o noutate pentru nimeni” atrage atenţia nutriţionistul.
      csid.ro
    • julia122997
      De julia122997
      „Suntem în pregătirea documentului, mecanismul dat este foarte anevoios din considerentul că finanţarea este din mai multe părţi, vine prin trei tipuri de buget, trei linii de finanţare, colegii de la PNUD lucrează la mecanismul dat, le-am oferit tot suportul de care au avut nevoie. Cel puţin ne-am propus pentru implementare deja probabil etapizat să începem cu 1 aprilie”, a declarat Angela Cutasevici, viceprimar al capitalei.
      „Trebuie să ne asigurăm că până pe 1 aprilie nu o să avem surprize în instituţie dacă mai auzim undeva că în şcoală sau în grădiniţe este ceva necalitativ, cine vă trebuie? vă trebuie ANSA?, trimitem ANSA, vă trebuie altcineva?, o să discutăm, dar vreau ca în şcoli, în grădiniţe să nu existe probleme”, a menţionat primarul de Chişinău, Ion Ceban.
      Săptămâna trecută, Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor a anunţat că neregulile în alimentaţia copiilor din şcoli şi grădiniţe continuă să fie înregistrate. Pe parcursul anului trecut, în urma mai multor controale inopinate în instituţiile de învăţământ şcolar şi preşcolar din ţară, au fost depistate loturi de produse alterate, dar şi peşte infestat cu paraziţi. Pe aceste cazuri au fost întocmite aproximativ 100 de procese verbale şi aplicate amenzi în sumă totală de 185 500 de lei. La fel, anul trecut au fost prelevate şi 80 de probe de apă, dintre care jumătate erau neconforme.
      Amintim ca scandalul licitaţiilor trucate şi alimentelor alterate în grădiniţele din capitală a avut loc în noiembrie 2016, în urma căruia 17 persoane au fost plasate în arest la domiciliu. Până în prezent, dosarul nu are finalitate.
      trm.md
    • julia122997
      De julia122997
      Potrivit viceprimarului Angela Cutasevici, din 1 aprilie, va fi implementat un un proiect pilot, iar acum se duc tratative cu reprezentanţii unei agenţii care va procura produsele în următoarele şase luni.

      "Pentru a evita aceste neconformități, pentru a exclude acele probleme care s-au acumulat pe parcursul anilor. Suntem în discuţii intense cu o agenţie externă care şi-au propus să ne ajute în vederea achizițiilor produselor alimentare, la nivel de pilot pentru o jumătate de an, acum până la sfârşitul anului 2020", a menţionat Angela Cutasevici, viceprimarul Capitalei.

      Potrivit autorităților municipale, dacă proiectul va înregistra rezultate pozitive, atunci ar putea fi extins şi la nivel naţional, printr-o hotărâre aprobată de Guvern. Potrivit datelor oficiale, în Moldova sunt aproape 1.220 de instituții de învățământ primar și secundar și circa 1480 de grădinițe.
      publika.md
    • julia122997
      De julia122997
      Hainele, accesoriile sau jucariile pentru bebelusi sunt adorabile. Gasesti atat de multe anunturi cu produse destinate nou-nascutilor incat nu stii ce si mai ales cand sa alegi obiectele importante. Pentru a nu risipi bani, dar si pentru a economisi timp, iti spunem noi care sunt obiectele cu adevarat utile in primul an de viata al oricarui bebelus.
      Patut
      Esential inca de la nastere, chiar daca in primele zile sau chiar luni vei fi tentat sa il iei pe cel mic cu tine in patul matrimonial, patutul joaca un rol important in dezvoltarea bebelusului. Iti recomandam sa alegi un model de patut cu protectii laterale pentru primul an de viata. Salteaua este si ea un obiect important, asa ca nu uita sa o alegi in functie de criteriile importante (impermeabilitate, grosime etc).
      Carucior cu landou si scoica
      De departe, unul dintre cele mai folositoare obiecte in primul an de viata al bebelusului este caruciorul. Plimbarile vor fi dese in primul an de viata, asa ca asigura-te ca alegi un model practic de carucior in care sa il poti plimba comod pe cel mic. Din fericire, ai posibilitatea sa alegi un carucior multifunctional pe care sa il dezmembrezi la nevoie. Landoul il poti lua cu tine oriunde in interior, iar scoica o poti monta usor in masina, pentru siguranta celui mic.
      Scaun de masa 
      Dupa cateva luni de viata incepe diversificarea alimentatiei, un moment important pentru parinti, dar si bebelusi. Cel mic trebuie obisnuit cu propriul loc la masa, iar un scaun potrivit il va ajuta sa invete si sa se acomodeze mai usor.
      Pe langa acestea, printre cele mai importante obiecte pentru confortul bebelusului se numara si masuta pentru infasat, sterilizatorul si biberoanele sau un aparat pentru aerosoli si, bineinteles, o trusa de jucarii pentru bebelusi care sa contina un centru de activitati, un balansoar sau un premergator.
      superbebe.ro
  •