Efectele menopauzei asupra creierului


    În ultima vreme uiți mai des sau te concentrezi cu dificultate? Multe femei observă că în timpul menopauzei nu mai sunt la fel de agere la minte precum erau odată.

menopauza-1280x720.jpg

Menopauza se instalează de obicei între 45 și 55 de ani, vârsta medie fiind de 51 de ani. Această nouă etapă din viața unei femei este definită ca oprirea ireversibilă a funcției ovarelor, având drept consecințe dispariția ovulației, scăderea producerii hormonilor sexuali feminini (estrogenii și progesteronul) și încetarea menstruațiilor. Spunem că o femeie este oficial la menopauză dacă au trecut 12 luni de la ultima ei menstruație. Memoria, capacitatea de concentrare, starea sufletească, gândirea, somnul. Toate sunt afectate de scăderea nivelului estrogenilor. Te confrunți și tu cu asemenea probleme? Există soluții!

Se știe că bulversările hormonale care însoțesc menopauza stau la originea multor simptome neplăcute: bufeuri, insomnie, transpirații abundente, piele uscată etc. Însă nici creierul nu scapă de influența menopauzei.

Tulburări de somn

Insomnia poate avea diverse cauze, dar dacă ai împlinit 45 de ani și ai observat că de la o vreme ai tot felul de probleme cu somnul, de la adormire dificilă la treziri frecvente în toiul nopții, vinovate ar putea fi fluctuațiile hormonale ale menopauzei ce se apropie. În cazul multor femei, contribuie la insomnie și supărătoarele bufeuri și transpirațiile nocturne. După o noapte în care nu te-ai odihnit nu e de mirare că a doua zi ești iritată și obosită.

Soluții. Medicul endocrinolog ți-ar putea propune ca soluție terapia hormonală de substituție, dar, dacă nu vrei sau nu poți apela la un asemenea tratament hormonal, încearcă soluțiile naturale: shiatsu, exerciții de respirație, yoga, extracte de plante (valeriană, tei, lavandă etc.).

Dificultăți de concentrare și memorie

Îți găsești mai greu cuvintele când discuți cu cineva, nu-ți amintești ce ai notat în lista de cumpărături sau numele actorilor ori titlurile filmelor văzute recent, gândești mai lent, te concentrezi greu. Parcă ai creierul în ceață. Sigur că toate acestea te irită la culme; dacă te apropii de menopauză, află însă că singurii vinovați de micile tale rateuri sunt estrogenii.

Ce se întâmplă: studiile arată că estrogenii protejează neuronii anumitor zone cerebrale, în special cele responsabile de memorie și fluența verbală. Iată de ce fluctuațiile acestor hormoni în perioada menopauzei determină la unele femei tulburări de memorie, dificultăți de concentrare și gândire.

Soluții. Nu te speria, toate aceste efecte sunt temporare. Apar de obicei cu 2 ani înainte și 2 ani după ultima menstruație. Când fluctuațiile hormonale vor dispărea, funcțiile cognitive își vor reveni la normal. Până atunci, însă, te poți ajuta singură: fii activă, mănâncă multe legume, odihnește-te suficient, acordă-ți momente de relaxare și, nu în ultimul rând, antrenează-ți memoria cu jocuri precum sudoku, integrame, rebus, scrabble. Poți încerca și o cură cu tinctură de salvie: pe lângă faptul că alină bufeurile, salvia îmbunătățește funcția cerebrală. Adresează-te medicului dacă tulburările de memorie sau gândire îți afectează viața de zi cu zi.

Schimbări de dispoziție, stări depresive

Până și tu observi că echilibrul tău emoțional e perturbat. Totul îți pare cu susul în jos, acum râzi, acum plângi (deseori din nimic), orice mică problemă îți pare o tragedie, te cerți cu cei din jur pentru fleacuri. Nu erai așa, dar menopauza te-a adus în această stare de labilitate emoțională. Fluctuațiile constante ale estrogenilor și progesteronului afectează producerea serotoninei și endorfinelor, neurotransmițătorii responsabili de buna dispoziție. Consecințele sunt vizibile pentru toți: iritabilitate, crize de nervi, schimbări bruște de dispoziție, ba chiar depresie, manifestată cu tristețe, oboseală sau epuizare, pierderea interesului pentru activitățile ce odinioară îți făceau plăcere, scăderea sau creșterea poftei de mâncare.

Soluții. Mai întâi, redu stresul din viața ta. Încearcă orice soluție crezi că funcționează – citește, ascultă muzică, ieși cu prietenii, fă drumeții, yoga, tehnici de respirație. Când te enervezi, în loc să începi să țipi, inspiră adânc și retrage-te în altă încăpere 5-10 minute sau ieși la plimbare. Cel mai probabil, în acest răstimp îți vei regăsi calmul și, astfel, vei reuși să eviți un conflict. Ca să-ți regăsești echilibrul emoțional, poți încerca preparate cu talpa-gâștei sau sunătoare.

Migrene

Dacă înainte sufereai regulat de migrene sau dureri de cap, există riscul ca în perimenopauză să observi că acestea apar mai des ori sunt mai intense, cel mai probabil tot din cauza scăderii estrogenilor, spun specialiștii. Vestea bună este că după instalarea menopauzei, la cele mai multe femei migrenele se atenuează sau chiar dispar.

Soluții. Adoptă o dietă echilibrată, evitând alimentele care pot declanșa migrene (alcool, vin roșu, cafeină, brânzeturi maturate precum parmezanul), fă regulat mișcare și elimină stresul. Când durerea e sâcâitoare, ia un calmant pe bază de paracetamol sau ibuprofen.

Viața intimă va avea de suferit?

Deși la menopauză pot apărea mici probleme precum scăderea libidoului și uscăciunea vaginală, viața sexuală din această nouă etapă depinde în mare măsură de calitatea relațiilor sexuale și afective anterioare în sânul cuplului. Dacă viața intimă a fost mereu bogată și satisfăcătoare, sunt șanse mari ca și după menopauză lucrurile să se mențină la fel. În schimb, dacă în cuplu au existat dispute și dezacorduri, iar viața sexuală a fost plictisitoare, unilaterală ori săracă, e puțin probabil ca situația să se îmbunătățească acum. Dacă partenerii își doresc să aibă în continuare relații sexuale, micile piedici pot fi depășite. Uscăciunea vaginală poate fi combătută cu un gel lubrifiant, iar dorința poate fi reaprinsă cu ajutorul partenerului: preludiu prelungit, gesturi de afecțiune reciproce, practici sexuale variate.

femeia.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • julia122997
      De julia122997
      Unele lucruri sunt adevărate și demonstrate, în timp ce altele sunt false! Hai să demontăm împreună unele preconcepții care îți pot daună. 
      Fiecare ciclu menstrual durează 28 de zile 
      Unele cicluri menstruale durează mai mult, în timp ce altele durează mai puțin. Așa cum fiecare persoană este diferită, fiecare ciclu menstrual este diferit. Perioada poate fi influențată de medicație, greutate sau stres. 
        
      Dacă ai un ciclu menstrual neregulat, înseamnă că ai o afecțiune gravă 
      Este complet fals. Sunt foarte multe femei care nu au un ciclu menstrual regulat, iar motivele sunt numeroase. Dacă ai un ciclu menstrual neregulat nu înseamnă că suferi de o afecțiune. Totuși, dacă vrei să scapi de orice griji, consultă medicul ginecolog. Poți discuta deschis cu acesta despre problemele pe care le ai sau despre motivele pentru care crezi că ai putea avea unele afecțiuni. Vei descoperi că nu este nimic neobișnuit să ai un ciclu menstrual neregulat. 
      În timpul menstruației nu poți rămâne însărcinată 
      Poți să rămâi însărcinată în orice moment al ciclului menstrual, chiar și în timpul menstruației. Nu toate femeile au un ciclu menstrual regulat, ceea ce înseamnă că este posibil să ovuleze în timpul menstruației. Acest lucru se întâmplă rar, însă nu este imposibil. Pentru a preveni apariția unei sarcini nedorite, este recomandat să folosești metode contraceptive. 
      Tampoanele interne sunt periculoase 
      Dacă te simți mai protejată și mai in confortabil atunci când folosești tampoane interne, șocul toxic nu este un motiv pentru a renunța la ele. Sindromul șocului toxic provocat de substanțele care se găsesc în tampoanele interne este o afecțiune reală și gravă, însă aceasta apare foarte rar. Mai mult decât atât, această afecțiune nu este strâns legată de folosirea tampoanelor interne. Dacă ai unele senzații de disconfort, optează pentru alte produse sau discută cu medicul ginecolog pentru a-ți oferi cele mai bune sfaturi de igienă intimă în timpul menstruației. 
      Nu ai voie să faci sport în timpul menstruației 
      Poate că nu este recomandat să faci un efort mult prea mare în timpul menstruației, însă mișcarea nu este interzisă. Exercițiile fizice ușoare ajută la ameliorarea durerilor și simptomelor menstruale, așa că ai motive foarte bune să faci mișcare chiar și în acele zile mai delicate. 
      Nu ai voie să-ți speli părul în timpul menstruației 
      Pe lista cu mituri despre menstruație este și cel legat de îngrijirea părului. Se spune că nu este recomandat să te speli pe cap în timpul menstruației pentru că nu este bine pentru sănătate, însă este complet fals. Același lucru se poate spune și despre faptul că nu este bine să-ți vopsești părul când ești la menstruație. Vopseaua nu are nicio legătură cu această perioadă. 
      Menstruația se oprește când ești în apă 
      Fals. Menstruația nu se oprește atunci când ești în apă. Poate fi mai puțin abundentă sau se poate opri temporar. 
      andreearaicu.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Ți se pare că un simplu ou fiert nu are cum să facă o diferență prea mare în meniul tău? Dacă vei include această opțiune în cadrul unei mese sau gustări în fiecare zi vei constata că slăbești mai ușor, vei avea o privire odihnită și te vei putea concentra în momentele dificile. Dacă te preocupă capitolul calorii, un ou fiert nu-ți va face deloc probleme, fiind foarte util atât pentru dietele care restrâng semnificativ totalul de calorii la nivel de zi, cât și pentru un meniu mai sănătos în general. 
      Îl poți adăuga la salate, poate face parte din toppingul pentru pizza, se potrivește la micul dejun, cu pâine prăjită, la prânz într-un sandviș rapid și consistent sau seara cu felii de castravete, morcov și puțin suc de lămâie. În plus, îl poți savura și simplu cu sare, piper și puțină boia de ardei dulce.
      Un ou fiert: calorii și profil nutrițional
      Fiecare ou fiert îți furnizează multe vitamine și minerale și are aproximativ 50g. Iată ce conține:
      77 de calorii; 0,6g de carbohidrați; 5,3g de grăsimi totale; 2g de grăsimi mononesaturate; 1,6g de grăsimi saturate; 212mg de colesterol; 6,3g de proteine; 6% din necesarul zilnic de vitamina A; 15% din necesarul zilnic de vitamina B2 (riboflavină); 9% din necesarul zilnic de vitamina B12; 7% din necesarul zilnic de vitamina B5 (acid pantotenic); 9% din necesarul zilnic de fosfor; 27% din necesarul zilnic de colină; 22% din necesarul zilnic de seleniu. Ouăle fierte conțin o gamă variată de aminoacizi, ceea ce înseamnă că sunt o sursă de proteine complete. În componența lor se regăsesc și calciu, vitamina D și zinc. Majoritatea nutrienților sunt conținuți în gălbenuș, în timp ce albușul are proteine în mod special.
      O sursă excelentă de proteine de calitate
      Proteinele sunt esențiale pentru susținerea masei musculare, fortificarea oaselor și producerea hormonilor și enzimelor digestive în cantitățile optime. Un ou fiert este una dintre cele mai utile surse de proteine.Trebuie să ții cont de faptul că trebuie să mănânci oul întreg pentru că și gălbenușul conține proteine, nu doar albușul.
      Un ou fiert are colesterol, dar nu-ți pune inima în pericol
      Deși este adevărat că fiecare ou fiert are 212mg de colesterol, aproximativ 71% din necesarul zilnic, nu înseamnă că trebuie să eviți să-l consumi. Potrivit studiilor de specialitate, colesterolul din cadrul dietei are un efect redus asupra nivelului de colesterol din sânge. Pentru majoritatea persoanelor colesterolul consumat în cadrul meniului zilnic nu crește nivelul de colesterol „rău” de tip LDL. Din contră, consumul frecvent de ouă fierte crește nivelul colesterolului „bun” de tip HDL.
      S-au realizat 2 studii de specialitate asupra a 100.000 de adulți și s-a constatat că un ou fiert mâncat în fiecare zi nu crește riscul de afecțiuni cardiovasculare. În cazul persoanelor diagnosticate cu diabet este necesară o abordare prudentă pentru că studiile au relevat că 7 ouă consumate la nivel de săptămână pot crește riscul de boli cardiace. 
      Protecția vederii
      Luteina și zeaxantina sunt cei doi antioxidanți care previn afecțiunile oculare și mențin privirea odihnită. Ouăle fierte sunt o sursă excelentă pentru acești doi carotenoizi, prevenind acumularea de radicali liberi la nivelul ochilor și reducând riscul de cataractă și degenerescență maculară. Datorită grăsimilor din componența lor absorbția antioxidanților va fi mult mai rapidă.
      Menținerea sănătății sistemului nervos
      Colina este un nutrient de bază pentru funcțiile cerebrale, susținând procesele de memorare și învățare. În cazul femeilor însărcinate colina asigură dezvoltarea optimă a creierului fătului. În plus, cu ajutorul ei se poate preveni declinul funcțiilor cognitive pentru adulții de vârste înaintate. Fiecare ou fiert conține o cantitate ridicată din acest nutrient, așa că nu rata ocazia de a-ți proteja memoria și de a prelua mai ușor cunoștințele noi . 
      eva.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Un mic dejun sănătos ar trebui să includă alimente bogate în fibre, proteine și grăsimi sănătoase, care să te energizeze și să te mențină sătulă pentru mai mult timp. Alimentele nepotrivite consumate la micul dejun pot provoca slăbiciune, foame, crește riscul diferitelor boli și pot duce la creșterea în greutate. Lista noastră conține 7 feluri de mâncare și produse care nu merită consumate la micul dejun dacă dorești să eviți consecințele de mai sus.
      Cereale

      Fulgii au puține substanțe utile organismului – în cea mai mare parte sunt făcute din făină fină, care nu conține fibre și substanțe nutritive esențiale, și, în același timp, crește brusc nivelul de glucoză și insulină din sânge. Mai mult ca atât, cerealele conțin mult zahăr, iar zahărul în cantități mari poate duce la obezitate, boli cardiovasculare și nu doar.
      Pancake și vafe

      Îți place să comanzi clătite sau vafe în timpul brunch-ului cu prietenele? Te sfătuim să schimbați acest obicei. Cert este că, clătitele și vafele sunt făcute din făină premium – potrivit oamenilor de știință, o astfel de făină poate provoca diabet de tip II și obezitate. În plus, clătitele și vafele sunt adesea servite cu sirop de porumb, care poate crește, de asemenea, riscul de diabet.
      Pâine cu margarină

      În majoritatea soiurilor de pâine se conțin puțini nutrienți, puține fibre și o mulțime de carbohidrați rapidzi – ceea ce înseamnă că o astfel de pâine poate ridica foarte rapid nivelul zahărului în sânge. Creșterea zahărului din sânge, la rândul său, duce la eliberarea insulinei și, după un timp scurt, te vei simțiți din nou flămândă și vei mânca mai mult decât trebuie. În ceea ce privește margarina, conține „grăsimi trans” – cel mai dăunător tip de grăsime care poate duce la boli cardiovasculare.
      Brioșe

      Brioșele sunt făcute din făină fină, ulei vegetal rafinat, ouă și zahăr. Singurul ingredient sănătos din această listă sunt ouăle. Iar restul ingredientelor sunt dăunătoare organismului. Iar dacă brioșele sunt acoperite deasupra cu un topping dulce – acest lucru crește conținutul de calorii al tortului și, desigur, conținutul de zahăr din acestea.
      Suc de fructe

      Dacă dorești să începeți ziua în mod sănătos, nu începe cu suc de fructe. Majoritatea sucurilor conțin mult zahăr, adesea în acestea se adaugă sirop de porumb – așa cum am menționat deja, aceste componente pot duce la diabet, obezitate și multe alte consecințe neplăcute. Vestea proastă este că, chiar și sucul de fructe proaspăt stors are mult zahăr. Sucurile sunt, de asemenea, dăunătoare, deoarece sunt absorbite foarte repede și duc astfel la o creștere rapidă a glicemiei. Drept urmare, la scurt timp după micul dejun s-ar putea să vă simțiți obosiți și flămânzi.
      Batonașe din granola

      Deși batonașele de granola conțin cereale integrale, acestea sunt în cantități mici, deci conținutul de fibre este scăzut. Dar zahărul în aceste produse este în doze mari. Pe lângă zahăr, batonașele de granola mai pot conține sirop de porumb. Iată de ce o astfel de gustare poate poate duce la probleme de sănătate.
      Iaurtul degresat

      Iaurtul grecesc natural cu fructe de pădure este o opțiune excelentă pentru un mic dejun sănătos. Dar la iaurtul degresat cu îndulcitor ar fi mai bine să renunți. Lipsa de grăsimi sănătoase transformă astfel de iaurturi într-un desert deloc benefic pentru sănătatea ta.
      ea.md
    • julia122997
      De julia122997
      Indiferent cum le consumăm – crude, uscate, coapte sau fierte – gutuile își păstrează proprietățile și acționează asupra întregului sistem imunitar.
      Proaspete, gutuile sunt remedii naturiste pentru buna funcționare a ficatului, dar și pentru afecțiunile psihice.
      Vă prezentăm beneficiile gutuilor pentru sănătate:
       1. Sucul de gutui
      Sucul proaspăt de gutui face adevărate minuni în vindecarea insuficienței pancreatice. El este aperitiv, fortifiant și strigent.
      2. Sirop de gutui
      Ameliorează hemoragiile uterine și hemoroizii.
      3. Sâmburi din gutui
      Din sâmburi se prepară un ceai care ajută la vindecarea tusei, bronșitei și răgușelii. Aceștia trebuie măcinați fin.
      4. Frunze de gutui
      Sub formă de ceai, sunt utile ca astrigent, în tratarea diareei.
      5. Nectar de gutui
      Pentru hepatită și insufiență hepatică, se face o cură cât mai lungă de nectar proaspăt de gutui, din care se bea câte un litru zilnic. Gutuile rase și amestecate cu miere, câte jumătate de kilogram pe zi, combat foarte eficient colita de fermentație.
      zugo.md
    • julia122997
      De julia122997
      Doi cai dresaţi au distrat bolnavii, dar şi medicii de la Spitalul Republican din Capitală.
      Timp de o oră, pacienţii au avut ocazia să urmărească animalele defilând în paşi de dans, iar cei mai curajoşi i-au călărit.
      Vremea frumoasă i-a motivat pe medici, dar şi pe antrenorii de la Şcoala de Hipism să organizeze un eveniment de suflet. 
      Specialiştii afirmă că hipoterapia este o metodă de tratament inovatoare care transmite pacienţilor o stare de liniște, de aceea călăritul e recomandat tuturor pentru o doză de relaxare și refugiu de la grijile cotidiene.
      "Toate patologiile se iau de la sistemul nervos, aceste terapii sunt suficiente pentru a scăpa de stres, depresie, iar ulterior toate bolile dispar. Ei liniştesc bine psihicul, din propria experienţă, când am urcat am simţit o stare de linişte", a spus Andrei Rudico, medic.
      Cei prezenţi au avut ocazia să hrănească animalele cu legume, fructe, să le mângâie minute în şir, dar şi să-i fotografieze.
      "Medicii noştri mereu sunt ocupaţi să trateze bolnavii, mereu au emoţii, aşa că pentru ei asta a fost o oază de relaxare. Când vedem cum medicii sunt ataşaţi de cai, îi hrănesc, ne dăm seama că nu am venit în zădar, ci ca să le dăruim emoţii, zâmbete, care pot fi transmise ulterior apropiaţilor", a spus Oxana Darii, antrenor la Şcoala de Hipism.
      Bătrânii internaţi în spital spun că nu au auzit niciodată despre efectele benefice ale acestei terapii, dar evenimentul i-a surprins plăcut.
      "E bine, mi-a plăcut ce am văzut, cred că bolnavilor le este mai bine după astfel de evenimente."
      "Acum am aflat şi noi despre această terapie şi de faptul că datorită ei sistemul nervos se restabileşte."
      S-au bucurat mult şi angajaţii instituţiei, care spun că astfel mai scapă de stresul zilnic.
      "Este o terapie în primul rând pentru medici, pentru că îţi redau un sentiment de linişte, calm. Iar tot calmul lor ne relaxează pe noi după o zi grea de lucru."
      "Este o supriză plăcută, benefică pentru pacienţi şi colaboratori."
      Hipoterapia este răspândită ca metodă de tratament în ţări precum Franţa, Marea Britanie sau Statele Unite ale Americii. Acolo, animalele sunt aduse chiar la patul bolnavilor incurabili, iar specialiştii vorbesc despre efectul benefic al acestora asupra stării pacienţilor.
      publika.md
  •