Ce trebuie sa stii despre alimentatie si greutate in sarcina


    Ai grija de tine, ai grija ce si cat mananci cat esti gravida.

Pe perioada celor 9 luni de sarcina, fiecare organ din corpul tau lucreaza mai mult si foloseste mai multa energie decat in mod obisnuit. Mai mult, dieta ta trebuie sa asigure nutrientii necesari si pentru dezvoltarea fetala a copilului tau. Pentru a face fata acestei noi situatii, probabil vei observa ca ai un apetit mai mare si accepti chiar mancaruri pe care deobicei le evitai; si asta pana cand carentele nutritionale si numarul de calorii necesare zilnic sunt acoperite.

pregnant-2720434_1920.jpg

Toate aceste modificari sunt insa normale. Incearca sa ai o dieta variata si nu vei avea probleme de-a lungul sarcinii.

Nu uita ca pe perioada sarcinii nu-i momentul sa tii o cura de slabire, pentru ca in acest fel risti ca o parte din nutrientii necesari sa fie eliminati. Dar nici sa iei in considerare vechea zicala: "acum poti manca pentru doi", care este complet neindicata.
Medicii, nutritionistii, recomanda sa mananci pana cand ai senzatia de "plin" si nimic mai mult. Deobicei, castigul in greutate pe perioada sarcinii incepe din cel de al doilea-lea trimestru de sarcina. In primul trimestru acesta este mic. Greutatea luata in sarcina ar trebui sa se incadreze in final in limitele 11-13 kg, din care 0,5-1 kg castigate saptamanal incepand din luna a patra pana la a opta si circa 0,25 kg pe saptamana in luna a noua. Aceasta extra greutate se imparte la 2,75-3,5 kg pentru copil si 6,5- 9,5 kg pentru tine (aceasta include placenta, lichidul amniotic, cresterea tesutului mamar, grasimea acumulata pentru lapte, largirea uterului si volumul de sange extra).

Ca regula generala, trebuie sa maresti cantitatea de calorii pe zi cu circa 500. In loc sa mananci de 2-3 pe zi, incearca sa mananci mai putin, de 5-6 ori pe zi, astfel incat cantitatea de zahar din sange sa nu scada de-a lungul zilei. Aceasta ajuta la diminuarea pierderilor de energie si greturilor de dimineata in primele trei luni de sarcina. 

Trebuie insa sa iei in considerare cateva amanunte esentiale legate de ce trebuie sa contina dieta ta:

Carbohidrate (fibre) - acestea furnizeaza "combustibilul" esential care-ti ofera energie. Majoritatea caloriilor ar trebui sa provina din carbohidrate nerafinate cum sunt cele din painea integrala, cereale, orez, cartofii, mazare, fasole boabe etc., si nu din cele bogate in zahar, intalnite mai ales in dulciuri. Se stie deja ca mancarea cu cat este mai putin procesata, cu atat mai bine, deci incearca sa eviti carbohidratele procesate pe cat posibil. Dar carbohidratele simple sunt absorbite rapid de sistem, iar fructoza (din fructe), lactoza (din lapte) si dextroza (din miere) sunt binevenite pentru un supliment de energie in timp ce glucoza poate ajuta la diminuarea greturilor de dimineata. 

Proteine - acestea sunt "materialul de constructie" pentru tesuturile copilului - osos, muscular, cartilaginos si sanguin, iar necesarul zilnic este de 100 grame cel putin. Chiar daca in general nu consumi carne rosie (sau deloc), in sarcina este necesara, deoarece carnea rosie este sursa principala de fier (vezi mai jos). Pentru vegetarieni, laptele, iaurtul, branza si ouale sunt surse excelente de proteine, la fel ca si semintele, alunele, nucile sau untul de arahide (care este foarte bogat in calorii) sau proteinele vegetale din mazare, fasole boabe sau linte. Mananca atat cat poti de mult peste - este proteina pura usor de digerat, este bogat in minerale si vitamine, iar untura de peste are continut mare de acizi grasi esentiali pentru sarcina. 

Vitamine - toate sunt importante pentru mentinerea in "forma", dar vitaminele B si C nu pot fi stocate la nivelul organismului si consumul lor trebuie sa se faca zilnic. Unele legume si fructe contin vitamina B, la fel ca si carnea, pestele, produsele lactate, cerealele si nucile/alunele. Vitamina C se gaseste din abundenta in legume si fructe proaspete. Vitamina D se afla in untura de peste si poate fi stocata de organism doar in prezenta soarelui (se recomanda expunerea zilnica de cel putin 40 de minute la lumina solara pentru a produce cantitatea necesara de vitamina D). Acidul Folic este important pentru prevenirea spinei bifida si trebuie luat ca supliment cu trei luni inainte de conceptie si de-a lungul primului trimestru de sarcina. Evita ficatul si pateul de ficat deoarece au continut mare de vitamina A care poate cauza probleme fatului. 

Minerale - sunt necesare ca organismul sa functioneze eficient. Calciul este necesar in formarea oaselor si dintilor copilului, proces care incepe imediat dupa conceptie. Este recomandabil ca dieta ta sa fie bogata in calciu inainte de sarcina, si pentru aceasta este bine sa consumi brocoli, lapte praf si conserve de peste cu os. Frunzele verzi de zarzavat si produsele lactate contin de asemenea calciu. Aminteste-ti ca ai nevoie de vitamina D pentru absorbtia calciului. 

Fier - este vital nu numai pentru copil, dar si pentru tine. Nivelul de fier din sange trebuie mentinut cat mai ridicat in sarcina, deoarece copilul il consuma foarte repede si este in permanenta "lipsa de fier". Daca ai nivelul scazut de fier inainte de sarcina sau de-a lungul acesteia, medicul iti va prescrie tablete sau injectii pentru a preveni anemia. Consuma alimente bogate in fier, incluzand carne rosie, oua si organe (este exclus ficatul). Surse de fier sunt si pestele, fasolea boabe, caisele, stafidele si prunele.

Ce trebuie sa eviti?
Probabil stii deja ca sunt alimente care pot contine agenti patogeni nocivi, periculosi pentru anumite categorii de oameni cum sunt femeile gravide, bebelusii sau batranii. Sansele de infectare pe perioada sarcinii sunt mici, dar este bine sa fii atenta ce mananci.

Listeria - bacterie rar intalnita in produse ce contin lapte nepasteurizat, ficat si carne cruda sau insuficient procesata. Evita aceste alimente deoarece infectarea pe perioada sarcinii poate duce la avort sau moartea copilului la nastere. 

Toxoplasmoza - cauzata de un parazit ce traieste in excrementele de pisica si caine, sau in carnea cruda. Poate cauza fatului defecte la nastere. Intotdeauna spala-te pe maini dupa ce ai atins un animal si evita sa-i cureti cutia. Foloseste manusi la gradinarit. 

Salmonela - infectie bacteriana gasita in oua sau pasari, care provoaca febra, dureri abdominale si diaree acuta. Se distruge la fierbere.

parinti.com





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Proaspăta mămică spune că nu a avut niciun simptom care indică o sarcină, de aceea nu a mers la ginecolog, transmite Știri.md cu referire la protv.ro.
      S-a îngrăşat puțin, cu vreo patru kilograme, dar nici prin gând nu i-a trecut care ar fi adevărata cauză.
      Jaxson are 2 kilograme și 300 de grame și s-a născut în weekendul în care americanii au sărbătorit Ziua Mamei.
      Dar nu a fost deloc o sarcină normală pentru tânăra care l-a adus pe lume. Iar tatăl abia s-a dezmeticit.
      Chris, tatăl copilului: „Nu avem ecografii, înregistrări cu bătăile inimii sau fotografii din timpul sarcinii.”
      S-a ajuns în această situație pentru că mama copilului nu a avut habar că este însărcinată. Iar partenerul ei, nici atât.
      Chris, tatăl copilului: „Nu a fost absolut niciun semn, bebeluşul nu a lovit. E adevărat, Cyndy s-a îngrăşat cu vreo 4 kilograme şi jumătate pe durata sarcinii, dar...”.
      Ziua în care a născut părea una obișnuită.
      Cindy, mama copilului: „Am vrut să fac o baie caldă, pe îndelete, ca de obicei, sâmbăta. Însă, după nici oră, el era acolo. Nu am simţit că trebuie să mă screm, corpul meu parcă a făcut singur totul. S-a născut imediat.”
      Bebelușul nu a plâns, spune mama, dar era conștient și părea perfect sănătos. Tânăra era singură acasă pentru că partenerul își vizită familia. Așa că a cerut ajutorul medicilor. Când bărbatul a aflat că este tată a crezut că totul e o glumă.
      Chris, tatăl copilului: „M-a apelat pe FaceTime şi la final mi i-a arătat pe doctori şi apoi am văzut şi copilul.”
      Surpriză a fost năucitoare și plăcută deopotrivă pentru cei doi care s-au trezit brusc părinti.
      Cindy, mama copilului: „Am înregistrat copilul şi apoi repede la cumpărături, pachete peste pachete. Este perfect și sănătos”.
      Tinerii au fost luați pe nepregătite, dar se bucură de primul lor copil, pe care îl consideră micul lor miracol.
      stiri.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Parcurge cu atenție cauzele potențiale pentru a putea recunoaște simptomele problematice care pot cauza complicații.
      În timp ce te pregătești pentru venirea pe lume a bebelușului tău contează foarte mult să fii informată pentru a ști care sunt situațiile în care trebuie să acționezi rapid pentru a te proteja și a asigura evoluția pozitivă a sarcinii. Potrivit americanpregnancy.org, anumite dureri sau crampe apărute în timpul celor 9 luni sunt normale și nu reprezintă un motiv de îngrijorare.
      Iată care sunt cauzele frecvent întâlnite pentru durerea abdominală în sarcină și care nu te pun în pericol:

      1. Durerea de ligament rotund
      Este o durere ascuțită care apare atunci când îți modifici poziția sau poate fi o durere care se prelungește mai mult timp. Pe măsură ce dimensiunile uterului cresc ligamentele care fac conexiunea cu zona pelvină vor fi întinse, iar acest lucru poate cauza un disconfort accentuat. Acest tip de durere apare de obicei în trimestrul al doilea de sarcină și nu este considerată periculoasă.
      2. Balonarea și constipația
      Acumularea gazelor în timpul sarcinii este provocată de creșterea nivelului de progesteron. Pe măsură ce cantitatea de progesteron din organism crește activitatea tractului intestinal se va încetini, ceea ce va face ca alimentele consumate să fie prelucrate într-un interval mai lung. Se recomandă să se bea mai multă apă, să se consume alimente bogate în fibre și să se facă exerciții ușoare pentru a se combate această stare neplăcută.
      3. Contracțiile Braxton Hicks
      Nu reprezintă un risc pentru tine și bebeluș, dar este esențial să știi să le diferențiezi de contracțiile reale. În general contracțiile Braxton Hicks se simt ca o întărire a mușchilor stomacului, iar contracțiile reale vor apărea mai des, vor dura mai mult și vor cauza o durere mai mare. Ca regulă de bază trebuie să reții că dacă ai cu adevărat contracții nu vei putea respira normal, așa că dacă îți poți continua activitățile obișnuite va fi vorba despre cele de tip Braxton Hicks. 
      Aceste contracții sunt cauzate de obicei de deshidratare, deci consumă apă suficientă pentru a elimina problema.
      4. Alte cauze variate
      În afară de cele 3 cauze menționate disconfortul obișnuit poate fi determinat de toxiinfecții alimentare, calculi renali, fibromul uterin sau sensibilitatea la diferite alimente.
      Când este durerea abdominală în sarcină periculoasă?

      Deși majoritatea femeilor care au dureri în timpul sarcinii nu vor avea parte de complicații, există și situații în care este nevoie să mergi cât mai repede la medic:
      1. Sarcina extrauterină (ectopică)
      Apare o dată la 100 de sarcini și înseamnă implantarea ovulului fertilizat  în afara cavității uterine.Din păcate o sarcină extrauterină trebuie întreruptă și necesită tratament medical urgent. Se manifestă prin dureri intense și hemoragie în săptămânile 6-10 de sarcină. Femeile cu risc crescut de sarcină extrauterină sunt cele care suferă de endometrioză sau care au utilizat steriletul.
      2. Ruptura de placentă
      Înseamnă separarea placentei de uter înaintea nașterii bebelușului și poate pune în pericol viața mamei. Un simptom caracteristic este durerea constantă care face stomacul foarte tare, fără perioade în care se revine la starea de confort. Alte semne sunt scurgerile de fluide în exces, durerile de spate sau urmele de sânge în urină.
      3. Avortul
      Aproximativ 15-20% dintre sarcini se încheie ca urmare a unui avort spontan, care are loc de obicei  în primele 13 săptămâni de sarcină. Semnele unui avort sunt durerile severe de spate, contracțiile reale la intervale de 5-10 minute, hemoragia de culoare roșie sau maro, eliminarea de țesut asemănător cheagurilor din vagin sau dispariția bruscă a tuturor simptomelor sarcinii.
      4. Preeclampsia
      Este o afecțiune caracterizată prin creșterea tensiunii arteriale și a nivelului de proteine din urină după primele 20 de săptămâni de sarcină. Simptomele includ durerea la nivelul abdomenului superior, de obicei pe partea dreaptă, sub coaste, starea de greață, voma și presiunea resimțită în zona abdomenului.
      5. Infecțiile urinare
      Deși sunt ușor de tratat în timpul sarcinii, ignorarea lor poate cauza complicații. Se remarcă prin durere, disconfort sau senzația de arsură la urinare. Durerile vor fi localizate la nivelul abdomenului inferior, în zona spatelui, cea pelvină și sub coaste. Pot apărea febra, greața, transpirația sau frisoanele.
      eva.ro
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Singurele drumuri pe care majoritatea dintre noi le mai facem în ultima vreme sunt cele la supermarket. Însă, este extrem de important ca, atunci când facem cumpărăturile, să ştim ce alimente este mai bine să evităm. Statul în casă şi lipsa mişcării ne face să fim mai vulnerabili decât de obicei la tot felul de afecţiuni, astfel că alimentaţia noastră trebuie să fie una sănătoasă.
      Nutriţionistul Gianluca Mech explică ce tip de alimente să evităm să cumpărăm pentru ca izolarea să nu ne afecteze atât silueta, cât şi starea de sănătate.

      „Alimentele de evitat în timpul carantinei sunt cele procesate, adică exact ceea ce majoritatea oamenilor tind să cumpere, considerând că nu sunt uşor perisabile. Însă, acestea conţin ingrediente sintetice, precum agenţi de intensificare a aromelor, coloranţi, emulsifianţi, îndulcitori artificiali şi alţi aditivi folosiţi pentru a imita calităţile alimentelor proaspete”, a precizat nutriţionistul.
      „Pot conţine acizi graşi trans, adică grăsimi industriale capabile să reziste la temperaturi ridicate. De asemenea, fac alimentele să reziste mai mult şi să nu râncezească. Acizii graşi trans nu sunt sănătoşi, deoarece pot creşte nivelul LDL (colesterolul „rău”), dar nu şi HDL (colesterolul „bun”), crescând riscul de a dezvolta boli cardiovasculare” a adăugat el.
      Ce anume să nu cumpărăm din supermarket
      Conform lui Mech, alimentele procesate sunt sărace în vitamine, fibre şi alţi micronutrienţi esenţiali. Printre acestea se află: băuturile dulci şi carbogazoase, gustările dulci ambalate, îngheţata industrială, ciocolata, dulciurile industriale, pâinea, margarina, biscuiţii industriali, prăjiturile şi amestecurile pentru prăjituri, cereale „nenaturale” pentru micul dejun, băuturile energizante, băuturile de fructe cu adaos de zahăr sau îndulcitori artificiali, carnea procesată, (cum ar fi cârnaţii sau mezelurile)şi supele instant.
      Desigur, lista nu se termină aici. Conservele precum fasolea gătită la borcan şi sosuri ca maioneza sau ketchup sunt la fel de dăunătoare sănătăţii, în special în această perioadă cănd organismul este privat de efort fizic.
      Pe de altă parte, sunt indicate cât mai multe fructe şi legume proaspete. Pentru a evita drumuri dese la piaţă sau la supermarket, se pot cumpăra fructe şi legume congelate. Atenţie, însă, cele conservate conţin, de obicei, cantităţi mari de zahăr şi aditivi alimentari care dăunează sănătăţii.
      Pentru „ceva dulce” sunt recomandate ciocolata neagră, fructele, mierea şi, în cantităţi mai mici, dulciurile preparate în casă.
      clickpentrufemei.ro
    • alexandrarum
      De alexandrarum
      Este foarte bine să fim pregătiţi şi să avem cât mai puţine nevoi care să ne scoată din casă în următoarea perioadă. Dacă în primele zile, majoritatea dintre noi şi-a făcut poftele şi a gătit ca de Crăciun, iată că a venit momentul să fim raţionali - să consumăm atât cât este nevoie, să ne păstrăm în formă fizică şi mentală bună şi să folosim resursele într-un mod echilibrat.
      Ce putem găti ca să nu ne îngrăşăm având în vedere că facem mult mai puţină mişcare?
      ”În general, la felurile de mâncare gătită, încărcătura calorică mare este dată de grăsime, fie că e vorba de uleiuri sau de grăsimea din carne” explică dr Şerban Damian, nutriţionist. Aşadar, puteţi adapta diverse reţete punând mai puţine grăsimi. ”Putem să folosim carne slabă, legume şi uleiuri vegetale în cantităţi mai reduse şi atunci vom avea nişte preparate mai dietetice” completează dr. Damian.
      Atenţie, evitaţi alimentele prăjite!
      Deşi, multe alimente prăjite fac parte din categoria alimentelor ”comfort food”, mai ales în perioada autoizolării la domiciliu pentru oprirea infecţiilor cu coronavirus, este important să nu gătim prăjit. ”Prăjirea este o metodă de gătire care creşte considerabil valoarea calorică a produselor, aşa că e bine să o evităm (în general, nu doar acum). ” consideră dr. Şerban Damian.
      Dar cu dulciurile ce facem?
      Fiecare dintre noi, cu copii sau nu, a pus în cămară şi câteva dulciuri sau va face prăjituri acasă. ”Prăjiturile şi dulciurile în general aduc multe calorii, nu e o noutate pentru nimeni” atrage atenţia nutriţionistul.
      csid.ro
    • alexandrarum
      De alexandrarum
      O banală viroză nu te-ar speria dacă n-ai fi însărcinată. Dar atunci când ești gravidă nu te mai gândești doar la tine ci mai ales la bebelușul din burtica ta. Riscul de a răci mult mai ușor este mare pentru că sistemul imunitar al unei gravide suferă unele modificări. În sensul că el devine mai vulnerabil. Află ce să faci dacă răcești în sarcină, așa încât amândoi să treceți cu bine peste acest episod neplăcut.
      Ce să faci dacă răcești în sarcină:
      Orice gravidă știe că nu are voie să folosească medicamente în această perioadă. Sau cel putin ar trebui să știe… Chiar dacă este vorba despre medicamente care se eliberează fără prescripție medicală, pe care le consideră inofensive. Nimic, absolut nimic nu se va administra fără a avea recomandare din partea medicului. Riscurile sunt prea mari!
      Prima și cea mai bună măsură ce va trebui luată va fi repaosul la pat. Odihna este esențială în procesul de vindecare. Pe lângă ea, se recomandă un consum crescut de lichide. Pot fi ceaiuri din fructe sau plante, compoturi, fresh-uri. Nu uita de leacul bunicii, care și azi este la fel de eficient: supa clară de pui! Aceasta reduce inflamația și ameliorează congestia nazală ca nimeni altcineva. Și dacă tot ne referim la alimentație, pe perioada răcelii este bine să te bazezi în principal pe fructe și legume. Nu te forța să mănânci dacă nu poți. Consumă porții mici, la intervale scurte de timp.
      Tratamente naturiste eficiente:
      Nas înfundat sau care curge? Majoritatea picăturilor anticongestionante sunt interzise în sarcină, așa că apeleaza la un spray cu apă de mare sau la ser fiziologic. Ambele conțin sare, desfundă nasul aproape instantaneu, dar efectul nu ține prea mult. Așa că nu îți rămâne decât să repeți des procedura. Mai poți face inhalații acoperindu-ți capul cu un prosop și inhalând aburii apei fierbinți în care ai pus două picături de Echinaceea. Pentru confortul tău, folosește în cameră un umidificator. Dacă suferi de sinuzită și te confrunți cu inflamație și durere în zonă, folosește alternativ comprese calde și reci. Pentru durerile în gât este eficientă gargara cu apă sărată. De asemenea, ceaiurile călduțe cu miere și lămâie sunt de mare ajutor.

      Antibiotic doar la recomandarea medicului!
      Contra febrei se poate folosi paracetamol, dar tot cu avizul medicului, pentru siguranță. Și strict în doza recomandată de el și pe perioada indicată de el! În niciun caz nu lua aspirină sau ibuprofen. Dacă nici după administrarea de paracetamol febra nu scade, se va lua legătura cu medicul pentru stabilirea unui plan de tratament, în urma investigațiilor. Acestea vor stabili dacă este vorba despre o infecție virală sau una bacteriană și dacă este oportună administrarea unui antibiotic. Insistăm: DOAR medicul poate face recomandarea pentru antibiotic!
      9vremparinti.ro
  •