Ce trebuie să ştii despre fructoză


    Vara fructele şi pomuşoarele se găsesc din belşug, iar pentru că sezonul lor este trecător, ne străduim să le consumăm din abundenţă. Nu este o idee rea, pentru că acestea sunt bogate în antioxidanţi, vitamine, minerale, fibre şi enzime. Dar să nu uităm nici de zahărul din fructe.

friuts-sugar-830x0-c-default.jpg

Fructele înseamnă zaharoză, fructoză și glucoză.

Снимок экрана 2019-06-12 в 15.21.09.png

Zaharoza în organism, se scindează în glucoză şi fructoză.

Organismul utilizează glucoza în trei procese:

  • la asigurarea consumului energetic;
  • o stochează sub formă de glicogen în ficat;
  • o stochează sub formă de glicogen în muşchi;

Glucoza neutilizată în aceste procese se depune sub formă de grăsimi.

Fructoza este mai periculoasă, decât glucoza – organismul o poate depune în ţesutul adipos, fără a o implica în cele trei procese. Asta pentru că organismul nu poate utiliza fructoza – mai întâi ficatul trebuie să o transforme în glucoză. Cât mai gravă este starea ficatului şi mai redus metabolismul, cu atât mai mare este riscul ca fructoza să fie aglutinată de celulele hepatice şi transformată în grăsimi.

Mulţi încearcă să evite glucoza, dar sunt absolut loiali faţă de fructoză. Iată de ce ei consumă fără ezitare struguri, înlocuiesc zahărul rafinat cu glucoză destinată pentru diabetici, dar renunţă la ciocolata cu zahăr.

cut-fruit-shutterstock_1552588431.jpg

Dar de fapt fructoza este aceeaşi glucoză. Fructoza şi glucoza au aceeaşi valoare energetică (aproximativ 4 kcal la 1 g) şi în ambele cazuri caloriile nevalorificate se transformă în grăsimi. Atât fructoza, cât şi glucoza intră în reacţie cu proteinele fără enzime, fapt care poate să provoace arterioscleroză. Fructoza este chiar mai dăunătoare. Aceasta provoacă fermentaţie în intestine, creşte povara asupra ficatului, mult mai rapid se transformă în grăsimi şi se poate depune în totalitate pe talie.

De aceea, pentru a-ţi atinge scopul (de a slăbi, a acumula în greutate sau a te menţine în formă) trebuie să ţii cont de cantitatea totală de zaharuri (carbohidraţi) şi nu crede că fructoza este mai binevenită.

fruits.jpg

Dacă urmăreşti scopul de a pierde în greutate, dar faci prea puţină mişcare, în plus nu eşti sigur că ficatul funcţionează cum se cuvine, iar metabolismul este suficient de rapid, atunci respectă următoarele reguli:

1. Dă preferinţă citricelor şi merelor verzi.

2. Optează pentru pomuşoare acre: afine, răchiţele, mure, coacăză neagră.

3. Din pomuşoarele dulci alege căpşuni, afine, zmeură şi fragi.

4. Nu depăşi norma: consumă zilnic 1-2 fructe, 300 g de pomuşoare acrişoare şi 200 g dulci.

5. Mănâncă fructele şi pomuşoarele până la ora 16:00.

6. Nu consuma mai mult de 100 g de carbohidraţi pe zi.

7. Încearcă să consumi vara cât mai puţini struguri, cireşe şi pepene verde. Un pahar de struguri conţine în jur de 15 g de zahăr, iar unul de cireşe – 19 g. Pentru comparaţie: un pahar de zmeură conţine doar 5 g de zahăr, iar unul de mure – 7 g. Într-o felie de harbuz se regăsesc 19 g de zahăr – el este contraindicat persoanelor care suferă de diabet şi insuficienţă renală.

8. Nu ţine cure de slăbit pe bază de fructe. Este la fel de absurd ca şi cum ai consuma zahăr rafinat.

Dacă eşti sigur că ai ficatul sănătos şi metabolismul destul de accelerat, te strădui să te menţii în formă şi duci un mod de viaţă activ, mănâncă fructe şi pomuşoare cât îţi pofteşte inima pentru că acestea sunt mult mai benefice decât prăjiturile sau biscuiţii din vânzare. Fructele şi pomuşoarele sunt o sursă de antioxidanţi, minerale, vitamine, fibre şi enzime, au mai puţine calorii, nu conţin grăsimi transgenice, coloranţi şi aromatizatori. Dar ţine cont de două aspecte: fructele sunt bogate în zahăr și fructoză, care nu sunt cu nimic mai presus decât glucoza, când vine vorba despre impactul lor asupra sănătăţii şi siluetei.

omactiv.md





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • julia122997
      De julia122997
      Palaria e un articol vestimentar pretentios, care fie iti mareste, fie iti micsoreaza optic capul, in raport cu restul corpului.
      Trebuie sa stii exact de ce anume ai nevoie si cum sa obtii acel efect cu ajutorul palariei. Dar nu ar trebui sa ai probleme in alegerea ei, daca tii cont de regulile stilistei Kendall Farr, autoarea cartii “Stilista de buzunar”:
      cand probezi o palarie, priveste-te intr-o oglinda inalta, ca sa te asiguri ca arata bine proportional cu inaltimea, osatura si silueta ta, per ansamblu; priveste palaria si din lateral, si de la spate, ca sa te asiguri ca forma si marimea ei te flateaza din orice unghi; calota palariei trebuie sa ti se potriveasca exact pe cap, ca sa iti puna in valoare fata; ai mare grija la culoare: alege tonurile neutre numai daca au efect de incalzire a tenului, iar culorile bogate daca il flateaza, ca un fard bun. Formele de palarie care se potrivesc majoritatii femeilor si nu lasa impresia de costumatie pe strada – sunt: bereta, palaria-clopot cu bor scurt sau mediu, cea barbateasca cu borurile mici, borurile largi, borurile lasate si sapca clasica de golf.
      Atenție! Un “nu” absolut, ca proportie a palariei: borul mai lat decat umerii.
      femeia.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Temperaturile fierbinţi de vară dau de furcă majorităţii celor care nu au un aparat de aer condiţionat în casă. Iar problemele apar mai ales noaptea, lipsa somnului putând duce la oboseală şi stări de rău. Însă specialiştii susţin că soluţii există, iar acestea sunt la îndemâna oricui.
      Alegeţi lenjerie din bumbac
      Alegeţi bumbacul în detrimentul lenjeriilor din poliester. De ajutor poate fi şi culoarea deschisă a lenjeriei, care va da senzaţia de curat.
      Lenjeria la congelator
      Înainte de culcare, introduceţi lenjeria într-o pungă de plastic şi lăsaţi-o 30 de minute în congelator. Vă va oferi un răgaz de răceală şi umiditate.
      Metoda egipteană
      Aşa-numita „metodă egipteană“ constă în umezirea în apă rece a unui prosop sau chiar a lenjeriei. Este recomandat să aşezaţi o folie sub acestea, pentru a evita umezirea saltelei.
      Apelaţi la vechile metode
      Pune câteva cuburi de gheaţă într-un castron şi poziţionează-le în faţa unui ventilator. Pe lângă adierea aparatului, se va crea şi senzaţia de umiditate.
      Răsfăţaţi-vă pielea
      Pentru a te bucura rapid de senzaţia de rece, aplicaţi pachete de gheaţă sau comprese reci la punctele de puls: încheieturi, gât, coate, glezne şi genunchi.
      Hidrataţi-vă înainte de culcare
      Beţi un pahar cu apă înainte de culcare. Transpiraţia nocturnă poate duce la deshidratare, intensificând senzaţia de cald.
      Deconectaţi aparatele din priză
      Gadget-urile şi alte aparate emană căldură, chiar şi atunci când sunt oprite. Reduceţi temperatura în casă şi economisiţi energie, scoţându-le din priză sau chiar închizându-le pe cele de care nu aveţi neapărată nevoie.
      adevarul.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Prima Zi mondială a donatorului de sânge s-a sărbătorit în 2004 la Johannesburg, Africa de Sud. 
      Ziua mondială a donatorilor de sânge este una dintre cele opt campanii oficiale de sănătate publică, marcate de Organizația Mondială a Sănătății, împreună cu Ziua Mondială a Sănătății, Ziua Mondială a Tuberculozei, Săptămâna Mondială a Imunizării, Ziua mondială fără tutun, Ziua mondială a malariei, Ziua Mondială a Hepatitei și Ziua mondială de combatere a SIDA.
      Un strop de sânge – o șansă la viață!
      donând sânge salvezi vieți; în fiecare zi 100 de oameni din Moldova au nevoie de o transfuzie; nu te poți infecta donând sânge – este o procedură 100% inofensivă (nu te poți infecta cu HIV sau alte infecții, echipamentul folosit fiind de unică folosință); este un proces rapid și deloc dureros; poți dona sânge la fiecare 60 de zile; la donare îți poți face programare pentru data viitoare;
      Condițiile pentru a putea dona sânge:
      trebuie să fii sănătos; să ai cel puțin 18 ani; să cântărești cel puțin 50 kg; Știai că:
      mereu există o persoană care se află între viață și moarte și are nevoie de o transfuzie; sângele donat de tine este destinat persoanelor cu maladii severe, celor care au suferit accidente, mamelor și copiilor în stare gravă; donând sistematic sânge îți asiguri o rezervă permanentă de sânge atât pentru tine, cât și pentru persoanele apropiate ție sau cei care au nevoie; cei mai mulți oameni au emoții când donează pentru prima dată sânge, dar după procedură se conving cât de ușor este procesul; orice donator este binevenit și important; poți deveni eroul cuiva oferind o șansă la viață unui nou-născut, mamei, tatălui, fratelui sau surorii. în timpul donării se colectează în jur de 350-450 ml de sânge, ceea ce constituie mai puțin de 10% din cantitatea de sânge din organism (aproximativ 5-6 litri); 100% din sângele colectat este supus testelor la HIV, Hepatitele B, C și sifilis; există 4 grupe sanguine și fiecare dintre acestea sunt importante pentru donare; donarea sistematică presupune un control medical regulat, o confirmare că ești sănătos și că poți oferi o susținere celui care suferă; sângele este unic și nu poate fi înlocuit cu niciun medicament, acesta conține: eritrocite, care au funcția de aprovizionare cu oxigen a întregului organism; leucocite, care ajută la combaterea infecțiilor; trombocite, care răspund pentru coagularea sângelui; plasma este lichidul care transportă eritrocitele, leucocitele și trombocitele; dintr-o singură donație de sânge se pregătesc 3 componente sanguine. ea.md
    • julia122997
      De julia122997
      Nou-nascutii au un procent mai mare de lichid in corp decat adultii, de fapt, 70% din corpul lor este apa, (are nevoie sa se hidrateze mai des pentru a reface rezervele din organism) comparativ cu 50%-60% la adulti.
      Dar este foarte important sa fie mereu hidratati pentru ca organismul sa-i functioneze corect. Si mai ales pe timpul verii, cand temperaturile urca multe grade in termometre si este posibil ca nivelurile de lichid din corpul sau sa se reduca considerabil.
      Cum este cel mai bine? Copilul tau sa ia in fiecare zi 10-15% din greutatea totala in apa. In mod ideal, pentru a fi bine hidratat vara este recomandata sa bea apa aproximativ o data la doua ore.
      Daca bebelusul este hranit la san, nu este nevoie sa bea apa, deoarece laptele matern are in compozitie 90% apa si toti nutrientii necesari micutului. In timpul verii este posibil sa observi ca el doreste sa suga mai des si in cantitati mai mici. Chiar daca cel mic bea lapte la biberon, pana la 6 luni recomandarea este aceeasi pentru toti copiii: cu formula sau lapte de la san nu au nevoie de supliment de apa.
      Agentia Europeana pentru Siguranta Alimentara recomanda ce cantitati de apa ar trebui sa bea un copil, in functie de varsta:
      100-190 mililitri (0-6 luni) 800-1000 mililitri (6 luni-12 luni) 1100-1200 mililitri (1- 2 ani). O alta modalitate de a calcula cantitatea necesara de apa pentru un copil, intr-o zi, este in functie de greutate: 55 de ml/kilogram. Daca bebelusul cantareste 13 kilograme, de exemplu, ar trebui sa bea 715 ml pe zi.
      Hidratarea prin alimente
      Dupa 6 luni, lichidul provine nu numai din apa sau din lapte, ci si din alimente solide, cum ar fi fructele sau legumele, care sunt perfecte pe tot timpul anului, dar mai ales vara. Pot fi preparate sub forma de piureri sau sucuri.
      Spatii racoroase si temperatura constanta
      Pe langa hidratarea cu lichide si o alimentatie adecvata, este foarte important ca bebelusul sa stea in locuri racoroase si sa nu fie expus la soare sau caldura excesiva. In ceea ce priveste aerul conditionat, nu uita ca filtrele si dispozitivul sa fie curate si sa mentii o temperatura constanta intre 22 si 24 de grade. Si pentru a-i mentine pielea hidratata, foloseste lapte pentru corp, creme si uleiuri hidratante.
      Deshidratarea, problema grava
      La copiii mici deshidratarea duce la stari de oboseala, dureri de cap, lipsa concentrarii, piele uscata, chiar si la performante cognitive scazute, potrivit unui studiu realizat de National Hydratation Council, un ONG din Marea Britanie care se ocupa cu cercetarea importantei hidratarii.
      copilul.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Fă 10.000 de pași zilnic
      Aplicațiile de pe telefonul mobil te pot ajuta cu ușurință să ții evidența pașilor pe care îi faci zilnic. O plimbare ușoară după cină ajută la digestie, alege să urci pe scări în loc de a folosi liftul și mergi cu bicicleta sau pe jos până la birou în loc de mașină sau mijloacele de transport în comun.
      8 ore de somn
      Somnul de frumusețe nu mai este de ceva timp un mit și, atunci când nu ai parte de ore suficiente de somn, vei observa cum se acumulează kilogramele în plus, devii mai stresată și apar și multe alte probleme de sănătate.
      Accent pe hidratare
      Bea apă și nu ignora importanța hidratării. 8 pahare de apă pe zi reprezintă cantitatea recomandată, însă uneori acest lucru pare imposibil din cauza stilului de viață agitat pe care îl avem. Încearcă să bei cât mai multă apă posibil și, atunci când vrei altceva, adaugă în apă felii de citrice sau fructe.
      Fără alimente prăjite
      Optează întotdeauna pentru alimente pregătite la cuptor sau fierte în locul celor prăjite. Deși o porție de cartofi prăjiți, savurată din când în când, nu va crea mari probleme, renunțarea la prăjeli este un pas important către un organism mai sănătos.
      Controlul porțiilor
      Dacă, atunci când poftești, alegi o porție mică de fast-food, va fi mai benefic decât o cantitate considerabilă atunci când simți că organismul tău îți solicită astfel de alimente.Acest lucru este valabil pentru orice fel de alimente consumi și indiferent de momentul când servești masa.
      Gătește acasă
      În loc să îți cumperi tot felul de lucruri nesănătoase – pline de calorii și grăsimi – de la magazinele din apropierea locului de muncă, mai bine încerci să gătești tu acasă preparate sănătoase pe care să le poți lua cu tine la job. Atunci când tu ești cea care pregătește masa, știi exact ce ingrediente folosești și cum le-ai preparat.
      Încearcă alimente organice
      Deși acest lucru poate fi considerat un lux, ce zici dacă încerci să îți organizezi o mică grădină de legume și verdețuri, eventual chiar pe balconul tău? Vei consuma, măcar parțial, alimente sănătoase, fără pesticide sau alte adaosuri.
      Înlocuiește grăsimile saturate cu cele nesaturate
      Acest lucru înseamnă să renunți la chips-uri și să consumi mai multe alimente bogate în Omega 3. Asigură-te că ai mereu în frigider avocado, somon și nuci pentru momentele în care simți nevoia de a ronțăi ceva.
      Fără televizor sau telefon atunci când mănânci
      Renunță la tot ceea ce înseamnă tehnologie atunci când mănânci. Acest lucru îți va ajuta creierul să recunoască momentul când te simți sătulă și nu vei fi tentată să mănânci mai mult decât ai cu adevărat nevoie.
      elle.ro

  •