Cât de eficiente sunt măștile de protecție făcute acasă


    Cât de bune sunt măștile de protecție făcute acasă, în condițiile în care pe piață se atestă lipsa acestora?

CA4AHTXCJL.jpg

Stocurile reduse de materiale de protecție s-au epuizat de pe piață încă dinaintea epidemiei de Covid-19. În multe cazuri, personalul medical a fost nevoit să reutilizeze măștile, deși acestea sunt de unică folosință, iar în cazurile extreme este nevoit să lucreze chiar și fără masca.

În presă și pe rețelele de socializare au apărut numeroase relatări despre persoane care își confecționează măștile pe cont propriu. Dar cât de sigure sunt acestea și cine ar trebui să le poarte?

Centrul pentru Prevenirea și Controlul Bolilor din SUA (CDC) a emis o serie de măsuri pentru a optimiza stocurile de măști. Potrivit unui comunicat emis de această autoritate, măștile de protecție confecționate acasă, inclusiv bandanele și eșarfele, ar trebui să fie utilizate doar că ultima varianta, scrie Mind Body Green.

Cât de eficiente sunt măștile făcute acasă

„Măștile realizate acasă nu sunt considerate adecvate, întrucât capacitatea lor de a proteja personalul din domeniul sănătății nu este cunoscut. Trebuie să procedați cu prudență când luați în considerare această opțiune”, recomandă CDC.

Pe de altă parte, dacă ai luat virusul sau ai în grijă pe cineva diagnosticat cu Covid-19, măștile artizanale și eșarfele sunt o opțiune mai bună decât nimic.

„Măștile făcute acasă sau eșarfele pot opri picăturile din respirația ta, dacă ești bolnav”, explică Dr. Amy Shah. „Însă nu este necesară în mod deosebit o protecție dacă nu ești bolnav”, precizează ea.

Pe lângă măștile confecționate pe cont propriu, CDC recomandă să folosești o protecție pentru toată față, inclusiv pentru ambele lături ale capului, cuprinzând și obrajii.

Cine trebuie să poarte mască?

Conform CDC, dacă nu eșți bolnav, nu este nevoie să porți masca. „Stocurile de măști pentru față pot fi insuficiente și ar trebuie păstrate pentru sistemul medical”, se arată în comunicatul citat. Însă cum unii oameni pot fi asimptomatici sau pot avea simptome moderate, poate fi dificil să-ti dai seama cine este bolnav și cine este sănătos.

Nici autoritățile americane nu sunt convinse că ar trebui să poarte masca doar cei care sunt diagnosticați pozitiv. „Grupul de urgență încă discuta dacă trebuie să schimbăm recomandările despre măștile de protecție”, a declarat Medicul Deborah Birx, coordonatoarea grupului de la Casă Albă pentru gestionarea epidemiei de coronavirus.

„Trebuie să ne asigurăm mai întâi că angajații din sistemul sanitar au măști”, precizează Dr. Amy Shah.

Măștile artizanale trebuie spălate

Dacă îți faci și foloseșți măști artizanale de protecție, medicul Bindiya Gandhi recomandă să le speli regulat și să continui să te speli des pe mâini. Totodată, trebuie să eviți să-ti așezi masca și apoi să atingi alte părți ale corpului pentru a preveni răspândirea virusului. „Eliberăm picături când vorbim, cântăm și strigăm – nu trebuie neapărat să stranutam sau să tușim”, explică Shah.

Cea mai bună măsură de protecție rămâne, însă, izolarea. Stand acasă, departe de ceilalți, este cel mai sigur mod de a ține la distanță noul coronavirus. Fie că ai sau nu masca, continuă să respecți distanțarea socială, recomandă Mind Body Green.

andreearaicu.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • alexandrarum
      De alexandrarum
      Nucleele nu sunt celule musculare, ci centre de control a celulelor, care construiesc şi susţin fibrele musculare.
      Potrivit studiului, publicat în anul 2008 de Frontiers in Physiology, nucleele suplimentare, care se formează în timpul antrenamentului, se păstrează chiar şi atunci când celulele musculare se usucă fiind neutilizate sau încep să se descompună. Posibil că pentru toată viaţa.
      Descoperirea memoriei musculare denotă că, în timpul carantinei sau, de exemplu, a unei boli de durată, se poate pierde masa musculară, dar nucleele nu dispar. Iată de ce odată ce vei reveni la antrenamente, îţi vei recupera forma rapid. Cu cât mai multe nuclee vei reuşi să formezi, cu atât mai rapidă va fi recuperarea.

      Cu toate acestea, pe timp de carantină vă recomand:
      1. Peste o zi efectuează un antrenament uşor cu propria greutate – flotări, genuflexiuni, fandări, scândura etc.
      2. O dată sau de două ori pe săptămână se recomandă un antrenament cardio cu intensitate medie, dansuri de exemplu.
      3. Îmbunătăţeşte zi de zi flexibilitatea şi mobilitatea articulaţiilor. 
      omactiv.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Evident, nu vorbim despre schimbări dramatice care se întâmplă în corpul tău, transmite Știri.md cu referire la playtech.ro.
      Totuși, e bine de știut că statul în interior pe durate mari de timp poate avea efecte asupra ta la nivel fizic, dar și la nivel psihic.
      Cele mai multe schimbări au legătură, în primul rând, cu stilul sedentar „impus” de izolarea la domiciliu și alimentația din această perioadă. Felul în care mănânci și cantitatea de mișcare pe care o faci sunt cam cei mai importanți factori care îți influențează sănătatea.
      Linda Pescatello, profesor de kinesiologie (disciplină care se bazează pe conexiunea dintre corp și neurologie), e de părere că nu contează dacă te afli înăuntru sau afară, dacă nu ai un comportament de viață sănătos.
      Dacă trăiai deja nesănătos și înainte de pandemie, izolarea n-a făcut decât să accelereze aceste tendințe. Asta pentru că ai fost blocat în interior, fără prea multe lucruri de făcut.
      Cum te afectează sedentarismul
      Pentru că n-ai mai mers la serviciu sau la școală, dar și pentru că nu ai mai avut voie la sală sau să alergi în parc în perioada de izolare, cel mai probabil, ți-ai petrecut majoritatea timpului stând jos, de cele mai multe ori, cu o felie de pizza sau o băutură nesănătoasă în mână.
      Prea mult stat jos și prea puțin exercițiu fizic creează un amestec toxic, care are un impact negativ și asupra sănătății noastre metabolice, spune Neville Owen, cercetător și profesor de Health Sciences, a cărui cercetare se concentrează pe consecințele negative pe care inactivitatea fizică și comportamentul sedentar le au asupra sănătății.
      Dacă adaugi la asta și un comportament alimentar nesănătos, problemele care pot apărea sunt multiple.
      „Dacă ne întrebăm ce se va întâmpla cu corpurile noastre în timpul izolării, cred că trebuie să analizăm ce facem în timpul acesteia, pentru a ghici potențialele schimbări.
      Dacă nu facem exerciții fizice pe parcursul mai multor luni de zile rămase acasă, este foarte probabil să adăugăm grăsimi, să ne reducem capacitatea cardiorespiratorie și să reducem masa musculară”, spune Arch Mainous, profesor de Health Services Research.
      Ulf Ekelund, profesor de activitate fizică și sănătate, spune că efectele pe care izolarea le va avea asupra sănătății publice viitoare sunt greu de prevăzut.
      Totuși, e posibil ca în cazul acelor indivizi care sunt inactivi fizic, efectele dăunătoare asupra sănătății să fie mai grave decât în cazul celor care sunt activi fizic în mod regulat.
      Obiceiurile alimentare proaste din izolare
      Pe durata izolării, oamenii au consumat mult mai multă mâncare și băuturi nesănătoase decât ar face-o în mod obișnuit. După cum știm, o alimentație nesănătoasă afectează corpul din mai multe puncte de vedere.
      Iar combinația unui obicei alimentar nepotrivit cu o perioadă îndelungată petrecută fără activitate fizică este și mai periculoasă.
      O calitate slabă a dietei, creșterea în greutate asociată și inactivitatea fizică pe perioade îndelungate pot face ca pancreasul să nu-și mai poată îndeplini principalul scop: controlarea nivelului glicemiei.
      Acest lucru, împreună cu o capacitate redusă a mușchilor noștri (care se micșorează și devin mult mai puțin eficienți, din cauza inactivității) să transforme glucoza din sânge în „combustibil”, dublează riscul dezvoltării diabetului de tip 2 și bolilor de inimă.
      Problemele psihice care pot apărea
      Experții spun că e de așteptat ca pandemia să amplifice problemele psihice. Sănătatea mentală se poate deteriora rapid în boli mintale, chiar și la persoanele fără un diagnostic prealabil. Într-un an obișnuit, una din cinci persoane suferă o boală mintală.
      Anul acesta, aceste numere ar putea urca mult mai sus, spune Jennifer Heisz, profesor de kinesiologie.
      Aceasta spune că echipa sa de cercetători a ajuns la concluzia că șase săptămâni de stres psihologic cronic pot duce la simptome ale depresiei.
      E clar că pandemia se desfășoară deja de mai bine de șase săptămâni.
      Heisz spune că, probabil, vom observa o creștere a bolilor psihice induse de stres, care se va agrava pe măsură ce pandemia continuă, pentru că lucrurile sunt incerte pentru oameni.
      playtech.ro
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Decizia a fost aprobată de Comisia Națională Extraordinară pentru Sănătate Publică.
      „Reluarea, începând cu data de 01 iunie 2020, a activităţii pieţelor din or. Chișinău și or. Bălți. Activitatea piețelor comerciale pe întreg teritoriul Republicii Moldova se va realiza în conformitate cu Instrucțiunea cu privire la măsurile de prevenire a infecției COVID-19 în cadrul piețelor comerciale”, se arată în comunicat, transmite Știri.md.
      Totodată, cumpărătorii și vânzătorii vor fi nevoiți să respecte măsurile de protecție împotriva răspândirii noului coronavirus.
      stiri.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Folosirea acestora pe un timp îndelungat, poate duce la apariţia unor probleme de ordin dermatologic. În aceste condiţii, specialiştii au câteva sfaturi pentru a integra cât mai corect acest accesoriu în viaţa de zi cu zi.
      "Sub mască este umiditate, este căldură şi sunt bacterii pe care le expirăm. Respectiv pot aparea erupţii şi se poate acutiza acneea. Îndemnăm doamnele să nu utilizeze creme foarte grase şi cantităţi mari de fond de ten sau, în general să evite fondul de ten, pentru a evita acutizarea unor dermatite", a menționat Veronica Vîzdoagă, cosmetolog.
      De asemenea, specialiştii îndeamnă femeile să nu folosească rujuri, ci doar balsam de hidratare pentru a preveni uscarea buzelor.
      "Este foarte important să se aleagă tipul de mască individual. Posibil să fie o mască cusută handmade care ar putea fi mult mai naturală şi ar putea evita apariţia alergiilor", a explicat Veronica Vîzdoagă, cosmetolog.
      În ciuda acestor probleme, specialiştii spun că în această perioadă nu trebuie să renunţăm la măşti.
      "Vă îndemnăm să purtaţi masca de protecţie în locurile publice, pentru că asta v-ar putea salva de la o eventuală infectare cu noul tip de coronavirus", a precizat Eugen Gorgos, medic dermatolog.
      Medicii atrag atenţia că măştile ar putea duce la deshidratare şi insolaţie în sezonul cald. Asta pentru că împiedică aerul rece să ajungă în organism, fapt care duce la creşterea temperaturii corporale, mai ales deasupra gâtului şi reţin aerul umed, astfel că oamenii uită să se hidrateze.
      În context, un antreprenor japonez a găsit o soluţie pentru sezonul cald. Mai exact, a confecţionat măşti cu "aer condiţionat" pentru a ușura purtarea acestora.
      publika.md
  •