Avertisment ANSA: Fiți atenți la ce mâncați în perioada caniculară


    Soarele, canicula şi alimentele perisabile reprezintă una dintre cele mai periculoase combinaţii în sezonul cald.

alimentatie-sanatoasa-2.jpg

Băuturile şi mâncarea alterate, alături de fructele şi legumele insuficient spălate pot provoca toxiinfecţii alimentare ale căror simptome se fac simţite la câteva ore de la consum, transmite Știri.md. 

Cele mai periculoase alimente asociate cu apariţia unor afecţiuni digestive, în special pe timpul verii, sunt carnea, mezelurile, ouăle, produsele lactate și bucatele cu risc sporit, care sub influența temperaturilor înalte pot crea un mediu extrem de favorabil pentru dezvoltarea microflorei.

Pentru a evita situaţiile în care, pot fi achiziţionate produse neconforme, care pot pune în pericol sănătatea şi chiar viaţa dvs., ANSA recomandă consumatorilor să fie atenți la câteva aspecte:    

- Să achiziționeze produse alimentare din locuri autorizate în conformitate cu legislația din domeniu;

- În cazul constatării unor nereguli să depună reclamațiile respective în conformitate cu legislația în vigoare către Subdiviziunele Teritoriale ANSA. Reclamațiile pot fi înăintate și prin: linia fierbinte ANSA 080080033 sau poșta electronică: info@ansa.gov.md

- Produsele alimentare, în special cele perisabile, trebuie să fie plasate spre comerț în condiții termice necesare;

- Totodată, toate produsele alimentare trebuie să fie asigurate cu un marcaj, ce ar aduce la cunoștința consumatorilor despre toate mențiunile prevăzute în legislație. Informaţia de pe etichetă trebuie să cuprindă: denumirea produsului, numele şi adresa producătorului, lista ingredientelor, cantitatea netă sau volumul de produs, data durabilităţii minimale sau data limită de consum, ţara de origine, condiţiile speciale de păstrare şi/sau condiţiile de utilizare, declaraţia nutriţională şi instrucţiuni de utilizare, în cazul în care omiterea lor ar îngreuna utilizarea corectă a produsului alimentar;

- Integritatea ambalajelor, care trebuie să asigure protecţie pe timpul transportului, depozitării şi a comercializării. Ambalajul trebuie să fie curat, nedeteriorat, să nu prezinte  semne de bombaj;

- Transportarea produselor alimentare în perioada respectivă trebuie să fie în cel mai scurt timp posibil;

- După procurare, păstraţi produsele conform indicaţiilor înscrise de producător pe ambalajul produsului.

 Pentru cei ce inițiază de a organiza ceremonii, festivități banchete aducem la cunoștință

  • Organizarea și petrecerea festivităților și altor evenimente au dreptul de a o practica numai operatorii din businessul alimentar;
  • Produsele alimentare folosite la prepararea bucatelor, necesită a fi achiziționate, in mod obligatoriu de la agenți economici autorizați, să fie însoțite de certificatele necesare, conform legislației în vigoare,pentru a facilita, în caz de necesitate, trasabilitatea acestor produse, se interzice recepția materiei prime, produselor alimentare din locuri neautorizate (inclusiv celor produse în condiții casnice);

Luând în considerație că, în multe cazuri de toxiinfecții alimentare cauza care a adus la deteriorarea bucatelor și producerea toxiinfecțiilor alimentare a fost luarea bucatelor după finisarea ceremoniilor și păstrarea în condiții casnice, cu servirea ulterioară într-o perioadă următoare, ANSA recomandă evitarea acestor practici.

O atenție ANSA recomandă de a fi acordată organizării unor ieșiri familiare, meselor în aer liber. Produsele alimentare trebuie să fie alese cu mare atenție, fiind excluse produsele gata și ușor perisabile, ce necesită regim termic special pentru păstrare. Totodată, se recomandă folosirea ambalajelor izotermice.

stiri.md





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • julia122997
      De julia122997
      „Eu când am venit, am găsit, de fapt, un blocaj din punctul de vedere al continuării acestui proiect, chiar dacă mi-aș fi dorit, deoarece grupul de lucru de la minister a acordat câștig de cauză unui câștigător din cei doi care au participat, ei au contestat la Agenția Națională pentru Contestații în Achiziții Publice și de acolo a venit o scrisoare cu concluzia că el are dreptate. Grupul de lucru în frunte cu dna ministru s-au strâns și au decis să transfere câștigul către al doilea câștigător. În acel moment deja eram noi desemnați, învestiți ca miniștri, astfel acea hotărâre a avut, de fapt, o valoare nulă din punct de vedere juridic, ea nu putea fi recunoscută”, a declarat Ala Nemerenco. 
      Șefa de la Sănătate a adăugat că în aceste condiții trebuia să înceapă un proces absolut nou și să anuleze licitația:
      „Eu am avut un grup, nu am luat o decizie singură, am chemat Ministerul Finanțelor, Centrul Național de Anticorupție, Centrul Național de Contestări în Achiziții Publice, eir au spus că da, într-adevăr, eu nu am o altă posibilitate decât să anulez acea licitație și să încep una nouă. Ce ar fi însemnat o licitație nouă? Asta ar fi însemnat o procedură de două luni, inclusiv dacă se intră în contestații poate să mai continue trei luni, asta ar fi însemnat că toate mămicile care nășteau după 1 iulie să rămână fără acest pachet”.
      Nemerenco a adăugat că atunci a găsit soluția salvatoare: de a lua 1.603 lei cât a costat ultimul pachet și să o cumuleze la acea indemnizație unică pentru copii în sumă de 6000 de lei pe care o primeau mămicile.
      „La momentul de față, aceste indemnizații sunt puse împreună. Hotărârea de guvern a fost aprobată la ședința de guvern data trecută, acești bani există, noi nu trebuie să-i solicităm de la Ministerul Finanțelor, noi doar trebuie să-i transferăm la CNAS, la Compania Națională de Asigurări Sociale, care o să-i pună împreună cu aceste indemnizații unice, astfel toate mămicile care au născut după 1 iulie vor primi această indemnizație majorată. Noi am promis să facem un sondaj ca să vedem părerea mămicilor care nasc până la sfârșitul anului”, a mai spus Nemerenco.
      Guvernul Filip a lansat în octombrie 2018 programul „O nouă viață”, prin care familiile au primit gratuit bunuri de primă necesitate pentru nou-născuți. Setul oferit fiecărui nou-născut avea valoarea de aproximativ 2.000 de lei. 
      În iulie 2016, Fundația „Edelweiss” a lui Vlad Plahotniuc lansa un proiect social intitulat „O nouă viaţă” și demara distribuţia unor cutii cu produse pentru bebeluși la maternitatea Institutului Mamei şi Copilului din Chişinău. Ulterior, proiectul s-a extins în mai multe maternități, iar în octombrie 2018, Guvernul anunța că a preluat proiectul Fundației lui Plahotniuc și a decis să-l implementeze în toate maternitățile. În realitate, Guvernul a preluat nu doar proiectul, ci și o parte din SRL-urile implicate în el, care vor fi alimentate acum din bani publici.
      agora.md
    • julia122997
      De julia122997
      Cercetarea arată totodată că reducerea factorilor de risc vascular precum fumatul, nivelul ridicat de colesterol şi obezitatea ar putea oferi protecţie suplimentară în cazul bolii Alzheimer şi ar putea încetini avansarea acestei maladii devastatoare, transmite Știri.md cu referire la Agerpres.
      Publicat în JAMA Neurology, studiul sugerează că abordările intervenţionale care vizează atât activitatea fizică, cât şi factorii de risc vascular ar putea încetini progresul maladiei Alzheimer.
      "Efectele benefice au fost constatate chiar la niveluri modeste de activitate fizică, dar cele mai semnificative au fost remarcate la aproximativ 8.900 de paşi, ceva mai puţin decât cei 10.000 pe care mulţi dintre noi se străduiesc să-i realizeze zilnic", a spus Reisa Sperling, coautoarea studiului, directoarea Centrului pentru cercetare şi tratament a bolii Alzheimer.
      În cadrul cercetării Harvard Ageing Brain Study, realizate la spitalul din Massachusetts, a fost monitorizată activitatea fizică a participanţilor - 182 de vârstnici cu vârsta medie 73,4 ani, printre care s-au aflat şi persoane cu un grad ridicat de beta-amiloid, o proteină asociată cu boala Alzheimer - evaluaţi de specialişti ca prezentând un risc ridicat de declin cognitiv.
      Cercetătorii au realizat acest lucru folosind pedometre montate la nivelul şoldului care înregistrau numărul de paşi parcurşi în timpul zilei.
      Oamenii de ştiinţă au constatat că un grad mai mare de activitate fizică reduce declinul cognitiv şi pierderile de materie cenuşie.
      În modelele de analiză care au vizat riscul vascular, activitatea fizică a rămas semnificativă, iar un risc vascular mai scăzut a fost asociat în mod independent cu un ritm mai lent de declin cognitiv şi de pierdere a materiei cerebrale.
      "Una dintre cele mai uimitoare descoperiri în urma studiului nostru a fost că activitatea fizică nu pare să aibă doar efecte pozitive în încetinirea ritmului de declin cognitiv, ci şi în încetinirea ratei de pierdere a ţesutului cerebral de-a lungul timpului la persoanele care deţin un grad ridicat de beta-amiloid la nivelul creierului".
      agerpres.ro
    • julia122997
      De julia122997
      1.Mănâncă regulat 
      Chiar dacă cei din jur mănâncă în fugă, pe birou sau iau gustări nesănătoase, nu este un motiv să faci la fel. Asigură-te că îți aloci măcar o jumătate de oră pentru pauza de prânz și că mă mănânci măcar un fel de mâncare caldă, fie că ieși la masă cu colegii sau că îți aduci ceva de acasă ce poți încălzi la microunde.
      2. Fă mișcare 
      Statul pe scaun dăunează sănătății așa că profită de orice ocazie pentru a te ridica de la birou și a face mișcare. Du-te și umple-ți sticla cu apă, vorbește față în față cu un coleg în loc să îl suni pe interior, fă o plimbare scurtă în jurul clădirii când ai timp liber. Astfel, nu numai că vă vei arde calorii dar îți vei reîmprospăta mintea și te vei relaxa.
      Un alt truc este parchezi mai departe decât de obicei sau să urci pe scări în loc să iei liftul.
      3. Protejează-ți ochii
      Dacă petreci mult timp la calculator, ochii tăi sunt supra solicitați. Distanța dintre ochi și ecran trebuie să fie de o lungime de braț. Trebuie să fii capabilă să citești ceea ce se află pe ecran de la acea distanță. Dacă nu o poți face, atunci pur și simplu mărește dimensiunea fontului.
      4. Hidratează-te
      Atunci când te afli la birou, este ușor să uiți să bei suficientă apă. Cel mai frecvent motiv pentru care mulți oameni se simt obosiți sau demotivați în jurul orei trei după-amiaza este că sunt deshidratați.
      Ar trebui să bei cel puțin 10 pahare de apă în timpul unei zile, ceea ce înseamnă că mai mult de jumătate din acestea trebuie să fie băute în timpul petrecut la serviciu. Pentru a fi sigură că nu uiți. îți poți seta telefonul să îți amintească la fiecare jumătate de oră. Ia o scurtă pauză, bea apă și apoi întoarce-te la treabă.
      kudika.ro
    • julia122997
      De julia122997
      „Chiar fără schimbări în alimentație călătoria este un stres pentru organismul copilului. Cel mai frecvent sunt afectați copiii până la trei ani. Imunitatea scade, copilul nu reușește să se adapteze noilor condiții și, ca rezultat, apar infecțiile intestinale, care sunt în topul inamicilor unui concediu. Asemenea situații pot fi evitate, urmând anumite reguli de alimentare.
      Sarcină
      În cazul în care sarcina este normală, nu există complicații, atunci totul e în regulă. Dimpotrivă, este mai bine pentru făt și mamă să călătorească decât să stea la oraș, între patru pereți. Cu cât mai multe experiențe pozitive pentru mamă – cu atât mai bine. Prin urmare, dacă totul este bine cu sarcină, atunci specialiștii sunt pentru călătorii”, spune doctorul neonatolog.
      Planificarea călătoriei cu copilul
      „Călătoria aduce emoții pozitive dar și stres, atfel, recomand călduros părinților să urmeze câteva idei care îi vor organiza mai bine, în raport cu alimentația celor mici.
      Stabiliți cu ce va îmbrăcați și cum corect să alimentați copilul Rețineți: Aclimatizarea la copii se petrece mai lent ca la părinți Pentru ca cel mic să se simtă confortabil trebuie să-l asigurăm cu alimente sănătoase și obișnuite deja pentru el Alege tipul de transport care va reduce maxim posibil timpul de deplasare Alege produsele cele mai potrivite în timpul călătoriei: cu risc minim de reacții adverse, negrase și nontoxice Calculează corect cantitatea alimentelor pentru cel mic, dacă se află în perioada diversificarii Asigură-te cu o cantitate necesară de apă, lapte praf dacă copilul este la alimentație artificială. Cea mai simplă vârstă pentru călătorie – până la 6 luni
      Atunci când copilul stă culcat pe piept, doarme mult, nu se târâie – timpul ideal să călătorești. Se poate zbura cu el și pe timp de noapte, dacă este nevoie. Și nici măcar să nu obosești. Iată câteva idei de care să ții cont:
      Alimentezi exclusiv la sân – ai grijă să fie perfect curat când i-l oferi celui mic Copilul se aplică la sân la cerere în orice unitate de transport Mamă în timpul călătoriei trebuie să se alimenteze în mod obișnuit și să nu experimenteze cu alimentele Pediatrii recomanda să nu înțărcăm sugarul ce se alimentează la sân înainte de a pleca în vacanță dacă cel mic este pe alimentație artificială, pregătește-te la drum cu suficiente biberoane pentru lapte praf (în dependență de cantitatea alăptărilor) Ia cu tine ustensile pentru spălarea biberoanelor, inclusiv sterilizator pentru vesela bebelușului Poți lua și încălzitor pentru biberoane și neapărat un termos pentru apa fierbinte Asigură-te că ai mereu apă îmbuteliată specială pentru copii Se recomandă ca înainte de călătorie să nu schimbăm laptele praf”, ne recomandă Dr. Carolina Călugăreanu. Caserola și lingurița îți sunt prieteni buni
      „În timpul călătoriei, pentru comoditate, puteți recurge la alimentele din borcănașe, prevăzute pentru alimentația copiilor, deoarece sunt sigure și comode în utilizare. Optați pentru terciurile ce conțin probiotice, deoarece acestea, dar și bifidobacteria lactis protejează microflora intestinală de inseminarea becteriilor patogene și respectiv întăresc imunitatea, iar riscul infecțiilor intestinale este mai redus. Acum câteva idei, punctuale:
      Luați copilului în călătorie produsele deja cunoscute și testate, nu experimentați cu alimente „exotice”. Testați alimentele înainte de a merge în călătorie cu minim 2-3 zile Înainte și în timpul călătoriei nu este recomandat să propuneți copilului alimente noi, ele pot provoca alergie sau dereglări ale tractului gastro-intestinal (balonare, constipație sau diaree) Dacă piciul nu este obișnuit cu borcănașele, atunci optați pentru legume fierte, carne, peste, orez, omletă, iaurt. Optați pentru blenderul ce poate fi luat de acasă sau din restaurant. Recomandări valabile pentru absolut toți copiii, indiferent de vârstă:
       Nu alimentați copiii cu alimente prăjite și grase, optați pentru alimente fierte, preparate pe abur, înăbusite Produsele exotice le puteți propune copiilor mai mari, dacă nu sunt predispuși frecvent la alergii. Copiilor mici propuneți doar alimente testate anterior Monitorizați ca picii să bea multe lichide – sunt absolut binevenite în călătorie pentru a preveni constipația Asigurați-va că alimentele folosite nu sunt alterate, deoarece vara este ușor de a contacta o bacterie intestinală ce ne va crea deglari gastro-intestinale Ia cu tine produse sigure și ușor de transportat Ține-le la îndemână, fie că vei călători cu avionul sau mașina Ia alimente care nu necesită preparare sau refrigerare și care pot fi consumate în siguranță (calitatea lor nu este afectată de soare) iat copilului îi este ușor să le consume. Cu ajutorul călătoriilor copiii învață să se orienteze în spațiu, să socializeze, cunosc culturi, învață obiceiuri noi. Copilul nu este un obstacol atunci când dorești să călătorești. Pentru a călători există trei condiții: dorință, posibilitate financiară și timp”, ne mai spune medic neonatolog Carolina Călugăreanu.
      ea.md
    • julia122997
      De julia122997
      Comunici cu cei din jur mai ales prin intermediul feței: prin vorbe, priviri, mimică. De aceea, este imposibil să te ascunzi atunci când ai probleme cu dinții. În acest caz, problemele de sănătate se transpun și în probleme estetice. Pentru a nu fi pusă în situația de a te feri să zâmbești, este bine să iei în calcul câteva recomandări pentru a-ți menține dantura sănătoasă și frumoasă. 
      1.Vizitează periodic medicul stomatolog
      Nu trebuie să ajungi la medic doar când durerea de dinți devine insuportabilă sau după ce dantura ta și-a pierdut în totalitate culoarea naturală, pentru că s-ar putea ca atunci să fie prea târziu. O vizită periodică la medicul stomatolog, de exemplu, o dată la șase luni, te poate scuti de complicații ulterioare, deoarece le vei putea preveni. De asemenea, în urma controlului stomatologic, vei afla dacă ai vreo infecție încă nedepistată, vreun început de carie sau orice altă problemă și o vei putea trata la timp, înainte ca situația să se agraveze. Poți profita de această vizită pentru a cere sfaturi și recomandări medicului, întrucât este persoana cea mai în măsură să îți ofere informații sigure pentru sănătatea ta și a danturii tale. Astfel, te vei putea bucura de niște dinți sănătoși, care să te facă să fii mereu cu zâmbetul pe buze. 
      2. Evită anumite alimente și consumă produse la temperatură moderată
      Alimentele care afectează cel mai mult dinții sunt cele acide: dulciuri, citrice, băuturi carbogazoase etc. Acestea, prin descompunere, produc acizi care distrug calciul din smalț și favorizează formarea cariilor. Nici vinul și cafeaua nu trebuie consumate în exces deoarece afectează culoarea dinților. Și deasemenea, nicotina din țigări este una din substanțele cunoscute pentru că duce la îngălbenirea lor, pentru că se depune pe dinți; în plus, poate provoca apariția cariilor, motiv pentru care dantura este afectată și de fumat. Trebuie să ai grijă și la temperatura alimentelor pe care le consumi. De preferat este să nu consumi produse foarte reci sau fierbinți, ci la o temperatură moderată. În caz contrar, extremele afectează smalțul dinților, iar efectul imediat resimțit este durerea. Mai ales persoanele care suferă de sensibilitate dentară simt acest efect, deoarece stratul de smalț care le acoperă dinții nu este suficient de gros pentru a-i proteja. Consumarea alimentelor la o temperatură moderată te va scuti de dureri de dinți și de scăderea rezistenței acestora pe viitor. 
      3. Spală-te pe dinți după fiecare masă și schimbă-ți periodic periuța
      Este destul de greu să te poți spăla pe dinți de fiecare dată după ce mănânci pentru că uneori iei masa în oraș, alteori la serviciu. O idee bună este să ai mereu la tine o periuță de dinți și un tub mic de pastă, dar dacă ți se pare foarte complicat, măcar dimineața și seara este obligatoriu să faci asta, pentru a îndepărta resturile de mâncare care îți vor afecta, în timp, dinții. 
      Asociația Dentară recomandă, în general, înlocuirea periuței de dinți la aproximativ trei-patru luni, atunci când aceasta prezintă semne de uzură. Dar sunt și cazuri când este bine ca periuța să fie schimbată mai repede: dacă, de exemplu, ai fost răcită, pentru că germenii care ți-au provocat îmbolnăvirea vor rămâne pe ea. Înlocuind-o, eviți să continui să te expui acestora și să te îmbolnăvești din nou. De asemenea, periuțele de dinți ale copiilor este bine să fie schimbate mai des decât cele ale adulților, pentru că ei au dinții mai sensibili și mai predispuși la probleme dentare. 
      unica.ro
  •