7 lucruri pe care e normal să le simți înainte să se ridice starea de urgență


    Starea de urgență ne-a restricționat semnificativ și ne-a afectat calitatea vieții. Și chiar dacă vom intra în starea de alertă, asta nu înseamnă că frământările nu au dispărut.

q5qkYe1.jpg

Pandemia de coronavirus și starea de urgență ne-au dat uneori senzația că suntem actori într-un film. Dar realitatea aceasta ne-a bulversat și ne-a încercat din plin la nivel emoțional. Ok, măsurile se vor relaxa, suntem momentan în platou, dar de impactul emoțional și diverse noi întrebări nu putem fugi. Primul pas este să normalizezi ceea ce simți.

Ai senzația că ești înghețată emoțional

Îi vezi pe cei din jur îngrijorați, preocupați de viitor, iar tu parcă ești o coală albă de hârtie. Nu ai nicio trăire și nu înțelegi ce se întâmplă. Fenomenul acesta este un mecanism de coping numit protector detașat. Adică în loc să te confrunți cu emoțiile negative, te protejezi de ele prin a nu simți nimic. Alegerea nu este una conștientă, totul se petrece la nivel inconștient.

Starea de urgență te-a deprivat emoțional

Tânjești după o îmbrățișare, să petreci timp cu prietenii tăi, să glumești în pauza de masă cu colegii, să vezi oameni și să interacționezi cu ei. Sigur, ai fost în contact cu toată lumea prin mesaje sau apeluri video, ședințele le-ați făcut tot video, dar nevoia de conexiune emoțională nu a putut fi împlinită adecvat.

Ești îngrijorată legat de evoluția pandemiei

Starea de urgență se transformă în stare de alertă. Ok, vom ieși din casă cu măști, dar temerea ta este ca relaxarea să nu ducă la un nou val de îmbolnăviri, întrucât oamenii nu vor mai fi obligați să stea în case, iar datorită încântării să devină mai neglijenți. Sigur că nu poți controla ce fac ceilalți, dar poți controla ce faci tu.

Ești epuizată

Ai senzația că te apropii de burnout și nu ești singura. Starea de urgență s-a tradus și prin lucrul de acasă, școli închise. În această perioadă ai muncit mult mai mult decât înainte, iar programul a devenit haotic, s-a prelungit până târziu în noapte. Dacă ai copii nu te-ai mai putut baza pe ajutorul bonei sau al unei bunici, al doamnei care face curat etc. Prin urmare ai făcut treburile casnice, mâncare, teme cu copiii, te-ai jucat cu ei și ai mai și lucrat sub presiune. Indiferent de aportul partenerului de viață existența ta a fost supraaglomerată, iar asta nu înseamnă doar multă oboseală fizică, ci și psihică.

Suferi după viața pe care ai avut-o

Poate călătoreai mult, ieșeai în oraș, socializai la tot felul de evenimente sau întâlniri, făceai sport. Viața ta era bogată și erai foarte încântată de ea. Cu toții ne-am întrebat în starea de urgență dacă vom putea ajunge măcar un weekend la mare. De la concediul din vară ne-am luat adio și nu știm când vom putea merge să dansăm, ori să ne întâlnim cu toți prietenii la cină. Ești practic într-un proces de doliu… social.

Te blamezi pentru alegerile făcute

Poate cât a fost starea de urgență și ai fost izolată, oamenii din viața ta s-au cernut și și-au arătat adevărata față sau intențiile reale. Ai analizat intens alegerile din trecut, legate de bărbați, de job-uri, de felul în care ți-ai trăit viața. Și ai început să te învinovățești, să te acuzi că ai făcut greșeli care te-au costat timp, lacrimi, șanse neexploatate. Poți rămâne în punctul acesta, în care te autoflagelezi, sau poți privi aceste situații drept experiențe de învățare astfel încât data viitoare să faci diferit.

Ți s-au activat frici mai vechi

Poate pandemia ți-a trezit teama intensă de boală. Sau ți-e teamă că vei rămâne fără serviciu, nu vei mai avea bani și din ce trăi. Că vei deveni săracă. Ești singură și prin prisma reducerii socializării te gândești că va fi aproape imposibil să îți mai găsești pe cineva. Nu te lasă să dormi gândurile că afacerea ta și munca de-o viață se vor ruina, iar tu vei avea un mare eșec. În izolare te-ai certat destul de des cu partenerul și te îngrozește ideea că te-ar putea părăsi, deși nu ai dovezi clare în acest sens. Fricile acestea au rădăcini adânci în copilărie, adolescență, și felul în care părinții îți împlineau sau nu nevoile emoționale.

elle.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • alexandrarum
      De alexandrarum
      Fă curat
      Regula principală când vine vorba despre curăţenie este să te pregăteşti moral. Pentru început formează un playlist, este mult mai distractiv să faci curat în ritm de dans. Utilizează cât mai puţini detergenţi – pe cea mai mare parte din ei îi va înlocui cu uşurinţă bicarbonatul de sodiu.
      Împarte apartamentul în zone. Într-o zi ai putea să faci curat la bucătărie și în baie. În altă zi, în celelalte camere. Începe cu sarcinile dificile şi lasă-le pe mai târziu pe cele mai simple, cum ar fi să ştergi praful sau să alegi cărţile.
      Nu amâna curăţenia, dacă urmează să lucrezi la domiciliu – într-o încăpere curată şi bine aerisită vei fi mai eficient.
      Priveşte un curs video
      Probabil, fiecare dintre voi are un curs video cumpărat, pe care nu găseşte timp să-l privească, iată că acum a venit şi timpul lui.
      Dacă nu ai un curs cumpărat, alege câteva lecţii de pe platformele de instruire – astăzi practic orice se poate studia la distanţă.
      Fă ordine în garderobă

      Primăvara este timpul potrivit pentru a face ordine şi a revizui garderoba, a pune la păstrare hainele de iarnă şi a-ţi evalua obiectiv stilul. Revizuieşte-ţi toate lucrurile, începând cu îmbrăcămintea groasă şi încheind cu încălţămintea şi accesoriile. Ascunde cât mai departe tot ce nu se potriveşte anotimpului. Aranjează în dulap îmbrăcămintea de bază sau hainele pe care le porţi regulat, la nivelul ochilor sau ca să le ai la îndemână.
      Dacă de unele din ele te-ai plictisit, atunci a venit timpul să faci o binefacere, aici vei găsi lista completă a locurilor, unde le-ai putea preda în Chişinău.
      Organizează un maraton de filme şi seriale
      Acum ai o posibilitate minunată de a-ţi organiza o mini-vacanţă în care vei privi tot ceea ce ai amânat până acum. Alcătuieşte o listă de filme şi seriale, fă-ţi o rezervă de snack-uri sănătoase, invită în ospeţie prietenii care nu tuşesc şi bucură-te de o seară de cinema.+
      Îmbunătăţeşte-ţi abilitățile culinare
      Dacă eşti persoana care mănâncă din fugă sau adesea comanzi mâncare la pachet, atunci îmbunătăţeşte-ţi abilităţile culinare acasă. Alcătuieşte o listă de produse pentru o săptămână, găseşte reţete de bucate sănătoase şi găteşte împreună cu familia.
      Antrenează-te

      Chiar dacă clubul de fitness este închis în carantină, nu înceta antrenamentele. Nu-ţi sugerăm să-ţi cumperi haltere şi să lucrezi din greu, deoarece antrenamentele de forţă pe termen scurt scad imunitatea.
      Important este să nu încalci regimul, de aceea, la orele când de obicei mergeai la sală, fă o activitate cât de mică, cel puţin yoga în pat.
      Dormi
      Ultimul punct din planul nostru este pentru somnoroşi. Pentru un somn profund şi calitativ, respectă câteva reguli. Dormi cel puţin 8 ore într-o încăpere întunecată şi bine aerisită. Scoate din dormitor toate gadgeturile deoarece lumina albastră a ecranului telefoanelor, computerelor, tabletelor și televizoarelor inhibă secreţia de melatonină – hormonul somnului.
      Nu-ți face griji, asta nu va dura mult.
      omactiv.md
    • alexandrarum
      De alexandrarum
      Nu mai intri în contact cu mulțimile din mijloacele de transport în comun, nu riști să iei virusul de la cineva de la serviciu. Nici ieșirile în oraș nu sunt o idee grozavă, tocmai din același motiv al expunerii. Multe mall-uri și-au redus programul, cluburi s-au închis, restaurantele și barurile sunt goale. Viața ta socială s-a schimbat brusc. Până și Guvernul și Parlamentul se află în izolare la domiciliu. În acest context este necesară o reorganizare și schimbare de optică.
      Izolare la domiciliu: casa ta – spațiul tău de siguranță
      Trecem peste proviziile însemnate de conserve, carne de pus la congelator, hârtie igienică, orez și paste. Știm cu toții că rafturile magazinelor seara sunt goale și imaginea asta în sine creează anxietate. Dar tocmai în acest demers de izolare la domiciliu, fă din căminul tău cel mai confortabil și mai sigur loc de pe pământ. Ca un cocon în care să te simți bine, protejat. Mulți vor spune că pasul 1 este dezinfectarea. Ok, fă-o. Cu ocazia asta poate rearanjezi și mobila cum îți doreai demult, dar nu aveai timp. Aduci o notă de noutate! Seara creează o atmosferă intimă cu lumină difuză. Uită de toate becurile aprinse și lasă o veioză sau un lampadar. Care este camera în care petreci cel mai mult timp? Sufrageria? Ea trebuie să fie epicentrul comodității. Folosește cu încredere multe pernuțe, pături pufoase, savurează cu plăcere un ceai bun sau o ciocolată caldă.
      Izolare la domiciliu și autoanaliză
      Pentru cei singuri poate fi un test legat de relația cu propria persoană. Cât de bine te simți numai tu cu tine? Ești introvert sau ai mereu nevoie de oameni în jur? Acești oameni și ieșirile te ajută să fugi de gândurile și problemele tale? Ei bine, solitudinea este necesară. Avem timp să facem pace cu diverse aspecte ale vieții noastre, să le analizăm, să ne repoziționăm față de anumite scopuri sau relații.

      Izolare la domiciliu vs. singurătate
      Locuiești singură? Poți vorbi la telefon cu cei dragi, prin mesaje, iar mai toți prietenii au grupuri pe Whatsapp sau Messenger-ul de Facebook. Cine te împiedică să fii mereu în contact cu ei, chiar și online? În plus, ai nevoie de această conectare emoțională. Iată o situație când social media are un impact pozitiv. Însă, mare atenție, filtrează toate acele știri care îți bombardează wall-ul, în special dacă te știi anxioasă.
      Locuiești cu iubitul? Acum aveți mai mult timp pentru voi doi! Ai copii? După ce ai închis laptopul, tu și partenerul tău de viață jucați-vă cu cei mici. Nu mai pierzi minim 2 ore în trafic, 1 oră dimineața cu pregătirile pentru birou, deci ai 3 ore câștigate pe care le poți folosi cu succes pentru familie.
      Activități artistice sau culturale
      Caută pe internet și vei găsi o mulțime de muzee care oferă gratuit tururi virtuale. Piese de teatru se joacă cu sala goală, dar sunt transmise online pentru spectatori. Aici e necesar să cumperi bilet. Dar poate ai un teanc de cărți care așteptau demult să fie citite. Filme de care nu aveai timp, conferințe tentante, hobby-uri indoor pe care le amânai. Cochetezi cu pictura? Excelent! Este o formă de art-terapie, adevărată relaxare pentru vremuri încărcate de tensiune. Îți place să gătești? Izolarea la domiciliu îți permite să încerci tot felul de rețete, să-ți descoperi sau perfecționezi talentul culinar. Ești extrem de obosită? E foarte ok să nu faci nimic, doar pur și simplu să te odihnești. În esență folosește timpul pe care îl ai, și contextul actual, pentru a-ți încărca bateriile. Stay safe!
      elle.ro
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Prim-ministrul a precizat, însă, că vacanța nu este valabilă și pentru alți angajați, cum ar fi personalul medical, polițiștii și cei din sistemul educațional. Așadar, și elevii vor continua studiile de la distanță.
      „Toți vor avea zile libere, cu excepțiile care au fost valabile și pe parcursul săptămânii precedente, adică: instituțiile medico-sanitare, autoritățile administrative din domeniul apărării naționale, ordinei publice și securității naționale, dar și instituțiile de învățământ de toate nivelurile”, a spus funcționarul.
      Decizia a fost luată în conformitate cu propunerile OMS-ului și ale medicilor. Mai mult, vacanța ar putea fi extinsă până pe 28 aprilie, însă asupra acestei inițiative se va hotărî pe parcurs.
      Ulterior, pentru a recupera aceste ore, Chicu spune că s-ar putea reveni la regimul de șase zile lucrătoare – așa cum a fost cu mulți ani în urmă: „Cred că poate și generația noastră să lucreze șase zile pe saptămână, dacă va trebui”.
      De asemenea, în cazuri de maximă și strictă necesitate, conducătorii instituțiilor vor avea dreptul să cheme la serviciu, în următoarele 10 zile, un număr limitat de angajați.
      Menționăm că, în această perioadă de vacanță, bugetarii își vor primi salariile cuvenite.
      zugo.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Anunţul a fost făcut de viceprimarul capitalei Angela Cutasevici. Între timp, platforma „Educaţie Online” continuă să fie suplinită cu lecţii şi cărţi digitale, transmite Știri.md cu referire la trm.md.
      „Noi am solicitat avizul ANSP şi al OMS cu referire la condiţiile de redeschidere a grădiniţelor, ştim că există o solicitare foarte mare, dar trebuie, totuşi, să luăm în calcul toate riscurile care pot apărea în anumite situaţii”, a menţionat Angela Cutasevici.
      În acelaşi timp, elevii continuă să studieze de la distanţă. Potrivit municipalităţii, pe platforma „Educaţie Online” au fost încărcate 1.200 de lecţii şi 260 de cărţi digitale.
      „Pe lângă lecţiile vizionate, copiii vor avea posibilitate să exerseze şi să-şi consolideze cunoştinţele dobândite pe parcursul lecţiei”, a spus Angela Cutasevici.
      Platforma „Educaţie Online” este destinată pentru 331.000 de elevi din învăţământul general, dar şi pentru 10.000 de copii cu dificultăţi de învăţare şi deficienţe care nu frecventează şcoala. Lecţiile video sunt transmise prin intermediul mai multor televiziuni şi portaluri online de ştiri.
      stiri.md
    • alexandrarum
      De alexandrarum
      Tema fierbinte a momentului – Coronavirus ne invită la o lecție de responsabilitate și solidaritate. Asta implică și izolarea la domiciliu, lucrul de acasă, deci o interacțiune continuă cu partenerul de viață. Nu ne încântă faptul că viața ni s-a dat peste cap, dar putem să transformăm situația în ceva pozitiv, având mai multă grijă de relația de cuplu.
      Coronavirus vă oferă mai mult timp în doi
      Fiecare petrece mai bine de jumătate din zi la serviciu. Mai faci sport, te vezi cu prietenii, familia, iar când tragi linie realizezi că timpul alocat partenerului de viață înseamnă mai mult sfârșit de săptămână. Când poate, și atunci, aveți diverse activități care nu permit conectarea reală.
      Întâlnirile cu prietenii se realizează acum sporadic, online. Ca să protejezi părinții în vârstă ai sistat vizitele. Multe persoane se comportă responsabil, le cumpără celor în vârstă alimente și le lasă la ușă, tocmai pentru a evita contactul direct și transmiterea virusului. Prin urmare, acum timpul tău la domiciliu se împarte dintre lucrul de acasă și interacțiunile cu partenerul. Pe cele din urmă fă-le să fie de calitate!
      Conturați un program împreună
      Când ați mai reușit voi ca în timpul săptămânii să luați prânzul în doi? Ei bine, acum este posibil. Masa din miezul zilei poate fi o ocazie reală de date, în rest lucrați în camere separate. Seara, la cină, poate căpăta note romantice, apoi conturați diverse activități cu spirit ludic. Vă jucați împreună cărți, un joc de strategie, faceți sport împreună, etc.
      Important este să aduceți puțină sare și piper cu activități amuzante și antrenante, fără să lăsați plictiseala să se instaleze.

      Nu uitați de momentele de solitudine
      Din dorința de a recupera timpul, de a sta mai mult împreună este posibil ca unul dintre voi (dacă nu ambii) să aibă senzația de sufocare. Înainte de pandemia cu Coronavirus tu ieșeai cu prietenele, el cu băieții. Aveați și activități separate, ceea ce acum nu prea mai este posibil. Nevoia de solitudine, de timp pentru sine, este absolut firească și un semn de sănătate emoțională. Nu un semnal grav de alarmă legat de relație.
      Așa că puteți face lucruri diferite și când stați izolați în casă. Tu să citești într-o cameră, el să se uite la un film în alta. Tu să îți faci un ritual ca de spa, el să discute la telefon cu familia sau prietenii. Intrarea în fuziune este cea amenințătoare pentru cuplu, nu puțin timp separat.
      Conectați-vă părțile vulnerabile
      Anxietatea, stresul legat de Coronavirus, chiar de instabilitatea locului de muncă în această perioadă, ne fac să devenim vulnerabili. Este foarte important să vă oferiți susținere reciprocă. Iar această deschidere emoțională invită la o conectare mai profundă. Partea vulnerabilă din noi este partea de copil.
      Pentru a facilita accesul la ea puteți rememora amintiri haioase din copilărie, vă puteți uita pe albumele foto vechi, unde sunt fotografiate momente plăcute de când erați mici. Aparent este o activitate banală, dar cu recompense emoționale importante.
      Puteți stabili reguli și limite
      Desigur, în orice relație există și discuții mai puțin comode, dar necesare. Dacă voi considerați că aveți lucruri nelămurite puteți face lumină în privința lor. Iar o relație este ca un copil, ca să crească sănătos, sunt necesare limite și reguli, stabilite în acord cu viziunile voastre despre viață, cu valorile voastre morale. Orice relație are reguli scrise – stabilite deja verbal, și reguli nescrise – pe care credeți că celălalt le știe, și pe care nu este necesar să le transmiteți.
      Aici apare ceea ce se numește gând automat negativ, respectiv ghicirea gândurilor. Este momentul ca regulile nescrise să fie formulate cu subiect și predicat, să devină reguli scrise. Spre binele și evoluția sănătoasă a relației voastre de cuplu.
      elle.ro
  •