Un nou studiu arată cum schimbă afecțiunea ADN-ul copiilor

Locul copiilor este în brațele părinților de fiecare dată când aceștia simt nevoia. Nu încape îndoială că cei mici sunt înconjurați de iubire și afecțiune încă din primele secunde de viață, făcându-i să se simtă în siguranță și confortabil. Un studiu din 2017 arată că aceste dovezi de dragoste îi schimbă la nivel molecular, iar efectele se văd mulți ani.

bonnie-kittle-122261-unsplash.jpg

Studiul oamenilor de știință de la Universitatea British Columbia din Canada arată că acei bebeluși care au avut parte de mai puțină afecțiune fizică ajung să experimenteze schimbări la nivel molecular care afectează expresia genelor. Experții subliniază faptul că studiul lor se află încă în stadii incipiente și spun că ar fi prea devreme să își dea seama de unde provine schimbarea.

Chiar și așa, cercetarea ar putea oferi oamenilor de știință informații utile despre modul în care atingerile afectează epigenomul – modificările biochimice care influențează exprimarea genelor în organism. Pentru a ajunge la primele rezultate, părinții a 94 de copii au fost rugați să treacă într-un jurnal obiceiurile de afecțiune fizică la adresa celor mici pe parcursul a cinci săptămâni de la naștere, dar și comportamentul bebelușilor (cât de des plâng, ce program de somn au și altele asemenea).

adult-affection-baby-698878.jpg

Apoi, patru ani și jumătate mai târziu, cercetătorii au preluat mostre ADN de la copii pentru a analiza o anumită modificare biochimică, numită metilare ADN. Metilarea ADN-ului este un mecanism epigenetic în care anumite părți ale cromozomului sunt marcate cu molecule mici de carbon și hidrogen, schimbând adesea modul în care genele funcționează și afectează expresia lor.

Astfel, au descoperit diferențe de metilare ADN între copiii care au fost îmbrățișați mai mult și cei care au fost mai puțin, afectând cinci regiuni specifice ale ADN-ului, din care una legată de sistemul imunitar, iar cealaltă de metabolism. Metilarea ADN-ului acționează, de asemenea, ca un marker al dezvoltării biologice normale și a proceselor care au loc împreună cu ea și poate fi influențată și de factori de mediu externi.

Apoi, vârsta epigenetică (adică vârsta biologică a sângelui și țesuturilor din corp) s-a dovedit a avea valori mai mici în rândul copiilor care nu primiseră prea multă afecțiune fizică în copilărie. „La copii, credem că îmbătrânirea epigenetică mai lentă poate să se reflecte mai puțin favorabil în procesul de dezvoltare”, a explicat  cercetătorul Michael Kobor. De fapt, concluzii similare au fost prezentate într-un studiu din 2013.

adorable-affection-baby-1174589.jpg

Desigur, afecțiunea nu poate face decât bine copiilor și este benefică pentru dezvoltarea lor, dar studiul oamenilor de știință canadieni este primul care analizează modul în care aceasta ar putea schimba vârsta epigenetică a copiilor.

În continuare, cercetătorii urmează să studieze dacă imaturitatea biologică observată în rândul copiilor se dovedește a avea efecte negative asupra sănătății lor, atât cea fizică, cât și cea psihică. „Dacă cercetările continuare confirmă aceste descoperiri inițiale, ele vor sublinia importanța de a oferi contact fizic, mai ales în cazul bebelușilor agitați”, a explicat cercetătoarea Sarah Moore.

tabu.ro

De julia122997
      Daca ai trecut printr-un divort si la mijloc sunt copii merita sa indentifici situatiile in care copii pot fi folositi drept pioni pe tabla de sah a sentimentelor tale ...
      Divortul nostru este unul amiabil
      Mesaj pentru toti parintii divortati care isi trateaza copiii drept pioni:
      Scriu din preocupare pentru multi copii si parintii lor intristati care trebuie sa se ocupe de adultii crescuti, care actioneaza ca niste copii furiosi, din cauza divortului. Probabil ca ar trebui sa va spun mai intai ca divortez de un barbat care este un tata fantastic.
      Ne intelegem intotdeauna?
      Nu, dar, in cea mai mare parte da, o facem si incercam sa colaboram cat de bine putem. Avand un divort linistit nu inseamna ca nu exista nici o tensiune intre noi doi; inseamna doar ca ne ocupam de aceasta tensiune cu maturitate.
      Din pacate, nu toata lumea face asta. Unii oameni isi pierd viata si nervii incercand sa saboteze vietile fostilor, si nu fac decat sa raneasca copiii pe termen lung si le dau acestor copii nefericiti rasplata pentru actiunile lor dureroase.
      Probabil va intrebati: "Ce vrei sa spui prin folosirea copiilor ca pioni?" Ei bine, permiteti-mi sa clarific.
      1. Invinuiti mama / tatal copiilor prin folosirea cuvantului "a ta / al tau" cu dispret
      Parintii carora le place sa-si foloseasca copiii ca pioni in jocul popular (din pacate) de divort, le spun acestora lucruri precum: "Oh, mama ta a spus asta, nu?" Sau, "tatal tau nu face niciodata X sau Y."
      Acest pronume posesiv "a ta/al tau" se agita cu manie si de fiecare data cand rostiti o propozitie ca cele de mai sus, copilul dvs. este plin de resentimente si vina - acesta este parintele lui despre care vorbesti!
      Cand spui cuvantul "a ta/al tau", toata acea ura si animozitate sunt puse pe copilul tau pentru ca e un pronume posesiv, prieteni! Asta e adevarat! Cand spui ca "mama/tatal tau a gresit din nou", copilul tau isi focalizeaza mania catre fostul tau ca si cum ar fi vina lui.
      Atentie la ce spuneti despre fostul partener. Nu numai ca distrugeti stima de sine a copiilor si stabilitatea lor, dar, de asemenea, va puneti in pericol relatia cu copilul.
      2. Glumiti despre fostul in fata copiilor
      Nu-mi pasa daca fostul tau e un parinte parazit; Pastreaza tacerea in fata copiilor. Asezand si enumerand fiecare lucru pe care fostul nu-l face corect, astfel incat copilul sa poata obtine sugestia ta atat de subtila ca parintele este un ratat, iti folosesti copilul ca pe un postas pentru a livra aceasta nota dulce: „Ghici ce, fostule? Esti un ratat!”
      Lasati copilul sa-si dea seama de unul singur ca unul dintre parinti este un parazit! Nu va plangeti copiilor; Nu sunt terapeutii vostri. Sunt copii, deci sa fie copii.

3. Inlaturati toate sansele ca fostul sa petreaca timp cu copiii
      Lasa-ma sa ghicesc: in seara asta a fost noaptea tatalui, dar ceva a aparut brusc pentru tine si pentru copiii tai. Si acum fostul nu isi poate vedea copiii, fiind timpul lui.
      Permiteti-mi, de asemenea, sa ghicesc: Asta a fost o escrocherie. Eu spun "ai lui" pentru ca de cele mai multe ori, dar nu intotdeauna, mama are mai mult timp de custodie decat tatal. (Desigur, exista exceptii de la aceasta regula.)
      Daca sunteti suparat pe fostul ca v-a inselat / lasat / ranit pe tine sau orice altceva sub soare, aveti tot dreptul. Du-te si curata-ti ranile, dar nu lasa sentimentele tale rele sa-ti tina copiii de la a avea o relatie cu celalalt parinte.
      Credeti ca reusiti sa faceti ceva acelui ticalos sau acelei scorpii, dar singurii care sunt cu adevarat raniti in acest proces razbunator sunt copiii vostri.
      4. Va folositi copiii ca mesageri intre voi si fostul/fosta
      Le spui vreodata copiilor tai: "Spune-i mamei / tatalui tau X", pentru ca nu vrei sa vorbesti cu acea femeie / om rau? Stiri de ultima ora: copilul tau nu este un postas! Cu exceptia cazului in care el sau ea are uniforma si palarie, ar trebui sa transmiteti stirile fostului partener in persoana.
      Nici un copil nu ar trebui sa fie un mijloc de comunicare intre parinti. Nu-mi pasa daca pustiul tau are vreo douazeci de ani si poate sa vada drama voastra; spuneti ce aveti de spus fostului partener chiar voi. Daca comunicarea este atat de rea, trebuie doar sa trimiteti un mesaj sau un e-mail pentru a evita confruntarea.
      Dar, indiferent ce faceti, nu-i faceti pe copiii vostri mesageri. Asta e chestie copilaroasa.
      5. Va sabotati fostul partener pentru a va face sa aratati ca un parinte mai bun
      Daca v-ati simtit vreodata tentat sa faceti ceva usor sau nu pentru a face probleme fostului partener, astfel incat sa aratati ca mama sau tata anului, ghiciti cine merita privilegiile sale parintesti revocate? Tu!
      Nu este o competitie. Nimeni nu primeste un premiu pentru cine face cei mai multi bani si cine da cele mai multe cadouri. Facand lucruri care ar putea rani fostul cu singura intentie de a arata ca un parinte mai bun sau pur si simplu pentru a te bucura sa vezi ca partenerul este chinuit, te face sa fii tu problema reala.
      Stiu ca, uneori, fostii parteneri nu sunt draguti - si pentru unii un fost poate fi o persoana absolut toxica si ingrozitoare - dar risipirea energiei pretioase incearcand sa faci lucrurile stresante pentru fostul tau partener sau pentru ca sa pari "Cel mai bun parinte din lume" va sfarsi numai prin distrugerea propriilor copii.
      Ii veti invata cum sa ii distruga pe ceilalti, sa fie sireti, sa injoseasca si sa degradeze stima de sine a altei persoane si alte lucruri teribile. Asta vrei pentru copiii tai? Raspunsul ar fi bine sa fie nu.

6. Te plangi si barfesti copiilor tai despre fostul sot
      Chiar daca fostul partener merita sa fie improscat cu pietre, nu ar trebui sa va petreceti timpul plangandu-va copiilor cu privire la modul in care fostul va face viata mai rea. Plangandu-va si explicandu-le copiilor: "Mama ta sau tatal tau este motivul pentru care sunt atat de suparat / rupt / etc.", este toxic pentru ei, chiar daca fostul este violent.
      Luati servetelele si plangeti cu prietenii, nu cu copiii. Vrei ca fiul sau fiica ta sa creasca si sa te consoleze pentru totdeauna sau sa fie terapeutul tau? Nu. Sunt copii! Gestionati emotiile pe cont propriu, si nu prin ei.
      Copiii nu trebuie sa stie ca motivul pentru care nu mergeti la Disney in acest an este ca tata nu si-a platit sprijinul pentru copii si pensia alimentara in aceasta luna sau pentru ca mama merge la cumparaturi. Sigur, ei stiu ca finantele sunt greu de obtinut, pastreaza detaliile la minimum.
      7. Comparati copiii cu fostul/fosta cand acestia manifesta un comportament similar
      Iti urasti fostul/fosta, asa ca, uneori, cand oricare dintre copiii tai se comporta ca si el/ea, le reamintesti spunand: "Oh, esti exact ca tatal tau / mama ta!" Copiii stiu ca acest lucru nu este un compliment iubitor, mai degraba, un mic strigat afara spunand: "Esti teribil ca si el/ea".
      Fiul tau ar putea avea tendinta sa-si roada pixul ca si fostul, dar nu trebuie sa-i atragi atentia. Cum te-ai fi simtit daca ti-ar fi spus cineva ca i-ai amintit de o persona pe care nu o place?
      Nimeni nu vrea sa fie comparat cu Hitler sau Castro. Nu face asta.
      Deci, care este concluzia?
      Sunt binecuvantata sa am un fost sot care iubeste sa fie tata. Chiar daca ne certam uneori si ne infuriem unul pe altul, el este o persoana buna si trecem peste.
      Stiu ca multi oameni nu au acest noroc, dar totusi – imbarbatati-va si mergeti inainte. Meritati fericirea si pozitivitatea in viata dvs si supararea pe un fost nu este sanatoasa pentru dvs. sau pentru copiii vostri.
      Amintiti-va ca fiecare va primi ceea ce merita, intr-un final.
      A consemnat: o mamica divortata .
      desprecopii.com
      De julia122997
      În prezent, 13 iunie este data limită de înscriere  la școală a copiilor care au 7 ani împliniți, conform districtului școlar care corespunde domiciliului copilului.
      În cea de-a doua etapă de înscriere, părinții pot alege și instituții din alt district, în limita locurilor rămase disponibile.
      Potrivit responsabililor de la Direcția Generală Educație, probe de aptitudini vor fi organizate în perioada 21-25 mai doar pentru copiii care urmează să fie înscriși la instituții de profil.
      agora.md
      De julia122997
      Despre odihna copiilor în sezonul estival, care se apropie cu pași rapizi, am dis­cutat cu Mihail Hîncu, vicepreședinte al Confederației Naționale a Sindica­telor din Moldova.
      „La începutul lunii aprilie, Guvernul a aprobat o hotărâre privind odihna copiilor și adolescenților în perioada de vară. În anii precedenți, o astfel de decizie se aproba mai târziu, motiv din care se tărăgăna procesul de organizare a odihnei. Astfel, la Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) se desfășura cu întârziere licitația de repartizare a bile­telor, ceea ce nu s-a mai întâmplat în anul curent. De la bugetul asigurărilor sociale de stat, Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova i-au fost alocate 9 mln. de lei pentru bilete de odihnă destinate copiilor și adolescenților”, a ținut să menționeze Mihail Hîncu.
      „Pregătirea taberelor de odihnă pentru se­zonul estival 2019 a început la modul prac­tic. În prezent, la CNAS activează un grup de lucru, se pregătesc toate documentele pentru licitație, au fost anunțate taberele care vor participa la concurs. În competiție s-au înscris și taberele de odihnă ale CNSM, „Camping” și „Perlele Nistrului” de la Vadul lui Vodă, unde s-au făcut reparații capitale. Pe parcursul ul­timilor ani, CNSM a investit în jur de 10 mln. de lei pentru renovarea acestor tabere. Banii au fost virați pentru construcția unor piscine, în cadrul terenurilor sportive de minifotbal, baschet, volei, pentru reparația cantinelor, a blocurilor de cazare. La 15 mai, o comisie spe­cială, din care fac parte reprezentanți ai CNAS, ai Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, ai CNSM, vor evalua toate taberele participante la concurs și vor decide care sunt cele câștigătoare”, a relevat Mihail Hîncu.
      Referindu-se la numărul de copii care se vor odihni în sezonul estival 2019 în tabere, vicepreședintele CNSM a estimat că acesta va fi mai mic comparativ cu anul precedent, deoarece și în 2018 din bugetul asigurărilor sociale de stat s-au alocat tot 9 mln. de lei pentru odihna de vară a copiilor, dar în 2019 prețul unui bilet a crescut cu aproximativ 20% în raport cu anul 2018.
      „Adică o zi de aflare a unui copil în tabără va costa până la 210 lei, potrivit unei hotărâri aprobate recent de Guvern. Conform estimă­rilor CNSM, în sezonul estival 2019, în taberele de odihnă din țară se vor odihni 4500 de copii, cheltuielile fiind acoperite din aceste 9 mln. de lei. În afară de aceasta, bilete pentru odihna de vară a copiilor vor fi procurate și din surse alocate de consiliile raionale, primării. În plus și sindicatele de ramură vor cumpăra bilete de odihnă la tabere din propriile mijloace”, a precizat Mihail Hîncu.
      Potrivit afirmațiilor sale, taberele „Cam­ping” și „Perlele Nistrului” de la Vadul lui Vodă, aflate în gestiunea CNSM, sunt pregă­tite pentru a primi copiii. Biletele care vor fi repartizate prin intermediul centrelor sindica­le național–ramurale, al organizațiilor sindi­cale primare, urmează a fi distribuite în mod prioritar copiilor din familii defavorizate. Este vorba în primul rând de copii din familii mo­noparentale, rămași fără îngrijire părintească, din familii numeroase, copii ai căror părinți sunt cu dizabilități etc.
      „Aspecte privind odihna de vară a ele-vilor sunt discutate în fiecare an la ședința Comitetului Confederal al CNSM. Responsa­bili de la confederație de acest sector efec­tuează controale la tabere, o atenție deose­bită se acordă educației, alimentației copiilor, condițiilor de cazare etc. Taberele CNSM, „Camping” și „Perlele Nistrului” pot primi într-un sejur de 10 zile 950 de copii. Astfel, în perioada estivală 2018, la cele două tabere s-au odihnit peste 6000 de copii”, a conchis Mihail Hîncu.
      Vocea.md
      De julia122997
      Când devin adolescenți, mulți știu deja ce vor să facă în viață și caută să se descurce pe cont propriu, supravegheați, îndeaproape sau de la distanță, de părinții lor celebri.

Vă aratăm câteva exemple în care copiii vedetelor calcă pe urmele părinților și devin mai buni în ceea ce fac, încercând să-și demonstreze valoarea.
      Lourdes Leon
      Fiica Madonnei îi seamănă în multe feluri celebrei cântărețe. Ea luptă pentru drepturile femeilor, îi place să șocheze și se implică în modă. Lourdes a moștenit și talentul mamei sale, pe care l-a valorificat cântând ca voce de back-up pentru piesa "Superstar" a Madonnei.

Brooklyn Beckham
      Cel mai mare dintre fiii soților Beckham își clădește o carieră în modelling. A apărut prima oară pe ecrane când avea doar trei ani, iar astăzi are peste 11 milioane de admiratori pe Instagram. Brooklyn este și un fotograf de perspectivă.

Bianca Van Varenberg
      Fata zburătoare este fiica lui Jean-Claude Van Damme și și-a făcut un nume pe cont propriu în lumea sporturilor de contact. Când era mică, Bianca îl ura pe tatăl ei, dar când a crescut s-au împăcat și ea i-a urmat exemplul, ajungând să se antreneze împreună.

Lily-Rose Depp
      Fiica lui Johnny Depp și a Vanessei Paradis este model și actriță. Karl Lagerfeld a ales-o ca imagine când abia împlinise 15 ani. Un an mai târziu, ea a devenit imaginea parfumului Chanel No. 5. Lily-Rose a apărut și în câteva filme.

Vivienne Marcheline Jolie-Pitt
      Deși are numai zece ani, Vivienne a apărut deja pe marele ecran. În 2014, ea a jucat cu mama sa în "Maleficent", în rolul prințesei Aurora. A primit rolul pentru că ceilalți copii aduși pentru audiții se temeau de personajul interpretat de Angelina Jolie, iar Vivienne a fost singura care nu a avut emoții.

Ida Lundgren
      Fiica actorului a fost cucerită de sport. Lucrează mult în sala de fitness cu tatăl ei și nu ratează niciun antrenament. Ida și-a făcut și o carieră de model.

Kelly Osbourne
      Kelly a devenit celebră de mică, grație părinților ei faimoși. Este renumită pentru aspectul și expresivitatea ei. Este o persoană versatilă, ca și părinții ei, notează Bright Side. Kelly a reușit să devină cântăreață, actriță, realizatoare de televiziune și designer de modă.

Kaia Gerber
      Fiica de 17 ani a supermodelului Cindy Crawford a intrat de mică în lumea modei și a devenit una dintre cele mai interesante figuri din acest sector. A pozat pentru numeroase reviste, are în portofoliu campanii pentru branduri importante și multe prezentări pe podium. În 2018 a fost desemnată "Modelul anului".

Rumer Willis
      Fiica celebrilor actori Bruce Willis și Demi Moore a călcat pe urmele părinților și a devenit actriță. Apare des în televiziune, iar în 2008 a fost desemnată Miss Golden Globe. Rumer a jucat și în câteva filme cu părinții ei.

Mick Schumacher
      Mick este pilot de curse ca și tatăl său. A participat la curse de karting când avea nouă ani, apoi a preluat moștenirea tatălui său, iar anul trecut a devenit campion european în Formula 3. Urmând exemplul tatălui său, tânărul a urmat academia Ferrari.

Rafferty Law
      Fiul actorului Jude Law a pătruns în industria modei. Mama lui, Sadie Frost, este designer, iar Jude Law a postat de câteva ori pentru reviste, așa că a avut de unde să învețe. Raff este și muzician și cântă la mai multe instrumente.

eva.ro
      Acţiunea se înscrie în proiectul „Combaterea violenței împotriva femeilor în Republica Moldova: explorând și învățând din soluțiile locale”, implementat de PNUD cu sprijinul Republicii Coreea.
      În satul Chirsova, o localitate multietnică din autonomia găgăuză, funcţionează două grădiniţe cu un contingent total de circa 400 de copii, majoritatea etnici bulgari și găgăuzi. Până acum, niciuna dintre cele peste 20 de educatoare care muncesc aici nu a beneficiat de instruiri de prevenire a violenţei.
      „Unii copii vin la grădiniţă cu vânătăi”
      Ecaterina Arabadji este angajată la grădiniţă de mai bine de 30 de ani. De-a lungul anilor, la fel ca şi ceilalţi colegi ai săi, a identificat mai multe familii în care au loc abuzuri şi violenţă: „Educatoarea este una dintre primele persoane care îşi dă seama că într-o familie există o problemă. Unii copii vin la grădiniţă cu vânătăi, alţii ne spun foarte sincer că tata o bate pe mama sau că părinţii lor se ceartă mereu. Există şi dintre cei care se închid în sine şi nu vor să comunice cu nimeni”, spune educatoarea.
      Specialista recunoaşte că până nu demult nu avea o soluţie clară la astfel de situaţii. „Uneori nu ştiam cum să procedăm corect. Pe de o parte ne era teamă că dacă vorbim cu părinţii, vor avea de suferit copiii. Iar pe de altă parte, nu puteam trece aceste situaţii în tăcere. Astfel, abordam problema la adunările generale cu părinţii sau semnalam cazurile la primăria din localitate”.

Începând cu luna septembrie 2018, în instituţie există un registru de evidenţă al cazurilor de violenţă, iar educatorii au fost instruiţi despre semnele de pericol în comportamentul unui copil.
      Directoarea grădiniţei, Natalia Radova, afirmă că aceste instruiri au fost utile mai ales pentru tinerii educatori, veniţi recent în instituţie de pe băncile universităţii. Potrivit ei, în cadrul instruirilor educatorii au mai aflat cum să gestioneze cazurile în care unii părinţi îşi manifestă agresivitatea chiar în incinta instituţiei educaţionale.
      „Pedagogul nu mai trebuie să discute şi să reeduce sau să convingă părinții. Noi înregistrăm cazul şi îl referim la comisia multidisciplinară care intervine şi examinează fiecare situaţie în parte”, spune directoarea.
      Jocurile copiilor și familiile cu probleme
      Educatoarea Ana Fucidji a educat cinci promoţii de copii. Ea afirmă că în toţi cei 19 ani de activitate, nu a trecut niciodată prin traininguri de instruire în domeniul antiviolenţei.
      Potrivit ei, în jocurile de zi cu zi ale copiilor la grădiniţă, un educator îşi dă seama imediat în care familie există bătăi sau injurii. „Mai ales la vârste foarte mici, copiii au foarte multă încredere în educatori, pe care îi tratează ca pe nişte persoane foarte apropiate. Dacă un copil a trecut în ajun printr-un episod de violenţă fizică sau verbală, educatorul va şti acest lucru chiar a doua zi, din spusele copilului. Situaţia se schimbă la preşcolari, aceştia deja nu mai vorbesc atât de deschis despre problemele în familie”, spune specialista.

Deşi modelele de acasă sunt greu de combătut, educatorii spun că în urma instruirilor au aflat că au un rol extrem de important în înregistrarea şi referirea cazurilor de violenţă. „Am înţeles că de implicarea noastră depinde la modul direct soluţionarea unei probleme sociale grave. Ne dorim ca fiecare copil să crească într-un mediu sigur”, susţine Ana Fucidji.
      „Educatoarele sunt o verigă de bază în prevenirea violenţei, ele fiind în contact cu copiii de vârstă mică zi de zi. În urma instruirilor care au fost organizate specialistele dispun de un mecanism clar şi eficient prin care pot raporta situaţiile de violență”, afirmă Vitalie Frecăuţeanu, coordonator de proiect, PNUD Moldova.
      În total, în cadru proiectului au fost instruite peste 20 de educatoare. De traininguri similare au beneficiat circa 40 de asistenţi sociali din regiune, dar şi membri ai echipelor multidisciplinare.
      În cadrul proiectului „Combaterea violenței împotriva femeilor în Republica Moldova: explorând și învățând din soluțiile locale”, în UTA Găgăuzia sunt create mecanisme de prevenire a violenţei şi servicii de suport pentru victimele violenței în bază de gen. Femeile din regiune vor putea beneficia de consilierea psihologilor, asistenților sociali și juriștilor. Totodată, ele vor fi ajutate să își găsească un loc de muncă sau să își lanseze o afacere.
      Programul-pilot se desfășoară în Chirsova, localitate care are 6.298 locuitori, dintre care 3.235 sunt femei. Pe lângă victimele violenței în bază de gen, la viitoarele servicii vor putea apela toate femeile din localitățile învecinate, numărul cărora se ridică la 20.000.
      diez.md