Tot ce nu știai despre oul de găină.


    Oul este un produs deosebit de valoros pentru alimentaţia omului din cele mai vechi timpuri, datorită bogăţiei în factori nutritivi indispensabili organismului cât şi gradului ridicat de asimilare a nutrienţilor din compoziţia sa.

Ouale sunt hrana cea mai ieftina si consistenta. El nu poate lipsi din preparatele noastre, cu exceptia, poate, a perioadelor de post religios.

 

Beneficiile consumului de ouă

55487b82e809a_article204318002DD574A00000578204_468x286.jpg

Oul reprezintă o sursă importantă de proteine, lipide, vitamine liposolubile A, D şi E cu efect antioxidant, minerale (fosfor, calciu, fier) şi oligoelemente. Toate acestea cu un conţinut caloric scăzut, de doar 80 de calorii la un ou de mărime medie. Aceste calorii pot fi "furate", de exemplu, din numai 40 de grame de carne, 20 grame de brânză ori 150 ml de lapte.

 

Iată câteva beneficii ale ouălor pentru sănătate şi frumuseţe:

 

Oul este un super-aliment deoarece conţine numeroase substanţe nutritive cu rol esenţial în menţinerea stării de sănătate (vitamina A, B2, B5, B6, B12, D, E, K, acid folic, seleniu, fosfor, calciu şi zinc) şi acizi graşi Omega 3 (care au rol important în reducerea inflamaţiilor în organism, cu precădere la nivelul vaselor de sânge şi încheieturilor), prevenind afecţiuni precum osteoartrita sau bolile cardiace.

 

Cresc nivelul de colesterol sănătos, aşa-numitul HDL, scăzând astfel riscul de boli de inimă sau accidente vasculare cerebrale.

 

Ajută la dezvoltarea creierului în stadiul intrauterin şi favorizează creşterea armonioasă a copiilor datorită prezenţei colinei (100 mg /ou) şi a acidului folic, motiv pentru care este frecvent recomandat consumul de ouă în timpul sarcinii. În plus, colina din ouă se pare că ar avea rol de protecţie împotriva anumitor forme de cancer, în special cancer de sân.

 

Protejează vederea şi previn afecţiunile oculare graţie conţinutului de luteină şi zeaxantină din gălbenuş, substanţe puternic antioxidante care ajută la fixarea retinei. Studiile au demonstrat că aceste substanţe pot reduce semnificativ riscul de apariţie a cataractei şi a degenerescenţei maculare, afecţiuni frecvent întâlnite în special în rândul persoanelor vârstnice. De asemenea, ouăle sunt surse bogate de vitamina A, a cărei carenţă poate duce chiar la orbire.

 

Ouăle sunt importante surse de proteine de calitate (6 grame / ou) şi aminoacizi, care ajută la dezvoltarea ţesuturilor, scăderea în greutate, creşterea masei musculare, reglarea tensiunii arteriale şi întărirea oaselor.

55487b97b2329_HEARTSHAPEDEGGFRYINGRING_2.jpg

Consumul de ouă este frecvent recomandat şi în dietele de slăbire deoarece sunt alimente săţioase, deci care ţin de foame şi ţin la distanţă pofta de dulce. Mai multe studii au demonstrat că un consum regulat de ouă la micul dejun ajută la reducerea indicelui de masă corporală (IMC), deci la pierderea kilogramelor în plus.

 

Ouăle sunt bogate în sulf, mineral esenţial pentru absorbţia complexului de vitamine B, utile pentru buna funcţionare a ficatului, dar şi pentru producerea de colagen şi cheratină, care ajută la menţinerea sănătăţii pielii, unghiilor şi părului, conferind un lus de strălucire.

 

Se pot face măşti cosmetice pe bază de ouă pentru faţă sau păr. De exemplu, masca realizată din două albuşuri bătute spumă, aplicată pe zonele cu probleme şi lăsată să acţioneze 20 de minute, poate face minuni pentru tenul gras, cu tendinţe acneice (vezi aici mai multe reţete de măşti cosmetice naturale pentru orice tip de ten). De asemenea, părul uscat, fragil, cu vârfuri despicate poate beneficia de pe urma banalului ou. Proteinele dau rezistenţă părului, sigilează fibra capilară, rezultatul fiind un păr strălucitor, bogat şi mai puţin fragil şi predispus la rupere (vezi aici mai multe măşti pentru fiecare tip de păr).

 

Cât de mult trebuie fiert un ou?

55487bbf7cabe_103281324.jpg

Sigur că e greu, chiar imposibil, să vedem cum se fierbe un ou în interior, însă în timp s-au dezvoltat metode (noi le vom numi experienţe) care acum sunt destul de sigure. Astfel, dacă un ou se pune în apă clocotită, apoi se reduce focul uşor, un ou va ajunge astfel:

 

Fiert uşor, foarte zemos - 3-4 minute.

Fiert mediu, cremos - 4-5 minute.

Fiert tare - 5-7 minute.

Indiferent de timpi, după ce aţi scos oul din apa fiartă trebuie să-l puneţi rapid în apă rece, fiindcă altfel procesul intern de gătire va continua din cauza cojii fierbinţi.

 

Consumăm ouă de rață sau gîscă ?

55487d596a2f5_151.jpg

Rațele și gîștele fiind păsări de apă sînt mai murdare față de găini. Oăle sînt de dimensiuni mai mari, iar bacteriile periculoase pot pătrunde mai ușor prin porii mari ale ouălor (sarmonella). În condiții de incubator acest pericol se reduce cu 85%.

 

Ouăle de rață, gîscă și a păsărilor exotice nu se administrează copiilor pînă la vîrsta școlară.

 

Ouăle de raţă și de gîscă nu se consumă crude chiar și de către maturi! Durata de praparare este de 15-20 de minute, apoi se lasă sa se răcorească în apă fiartă, pentru a garanta omorîrea bacteriei salmonelei, în caz de oul a fost infectat. Respectiv, omletele, ouă fierte moi etc. sînt interzise. Mai pot fi utilizate în copturi. Oăle preventiv preparării se spală bine în apă curgătoare.

Știi oare că?

Gălbenușul oului de gîscă conține în cantități mari substanță luteină. Luteina e un antioxidant puternic. Consumul oălor de gîscă e o profilaxie bună pentru problemele de vedere, în special – cataracta.

Oul de gîscă este foarte bun aliment pentru femeile însărcinate, dearece el conține substanțe ce sînt necesare dezvoltării creierului copilului.





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.