Povestea celui mai longeviv dascăl din Chișinău


    Timp de şase decenii a educat generaţii întregi. Vorbim despre cel mai longeviv dascăl din municipiul Chişinău, care, la ai săi aproape 90 de ani, încă le mai predă elevilor.

Screen Shot 2020-09-28 at 11.04.42.png

Iulia Botezatu este profesoară de limba şi literatura română la un liceu din Capitală de peste un sfert de secol. Ea spune că nu-şi imaginează viaţa fără munca şi atmosfera de la şcoală, transmite Știri.md cu referire la Publika.md.

''Tot ce poate fi mai scump înseamnă. Casa, familia şi şcoala. Dragostea faţă de copii, dragostea faţă de copii asta e... eu nu-mi pot închipui să fi lucrat altceva decât învăţător.''

Acestea sunt câteva din motivele care au determinat-o să-și dedice viața copiilor. La cei 89 de ani, Iulia Botezatu activează şi astăzi în calitate de pedagog la liceul Mihai Viteazul din Capitală. Pe lângă toate acestea, mai conduce şi un cerc dramatic în instituţie. Ea spune că se simte în forţă şi doar boala ar putea s-o îndepărteze de şcoală.

Iulia Botezatu, profesoară: ''Asta numai dacă boala m-ar lua, țintuită la pat. Dar ca să-mi să-mi schimb profesia niciodată.''

Iulia Botezatu s-a născut în 31 martie 1931 în satul Palanca, raionul Călăraşi, într-o familie de profesori. Şi-a început activitatea pedagogică în 1954 la școala internat din Chişinău. Zece ani mai târziu a fost transferată la şcoala medie numărul 23, unde a predat timp de 23 de ani, ulterior a devenit profesoară la Liceul ”Mihai Viteazul”.

Iulia Botezatu, profesoară: ''În total sunt 67 de ani de când lucrez ca pedagog. Elevii întotdeauna au fost elevi. Depinde nu de eleve, depinde de învățătorul care-i învaţă şi care-i conduce.''

Directorul Liceului ''Mihai Viteazul'', Nelly Berezovschi, este mândră că Iulia Botezatu a contribuit la dezvoltarea instituţiei:

Nelly Berezovschi, directorul Liceului Teoretic ''Mihai Sadoveanu'': ''Este o personalitate care şi-a lăsat şi o va mai face în continuare mulţi ani o experienţă de rară omenie. Pentru noi înseamnă inspiraţie, curaj în toate ce ne propune.''

Colegii de breaslă spun că este o mare onoare să lucreze alături de ea.

Valentina Demerși, director adjunct al Liceului Teoretic ''Mihai Sadoveanu'': ''O doamnă, un profesor care găseşte limbă comună cu toate generaţiile, cei mari şi cei mici. ''

Pe lângă faptul că şi-a învăţat elevii să vorbească corect limba română, Iulia Botezatu le-a cultivat dragostea de ţară şi istorie.

''Am învăţat de la ea iubirea faţă de patrie. Pe lângă limba şi literatura română a conservat în elevi patriotismul şi iubirea de artele naţionale.''

''Dumneaei este un profesor de la care poţi învăţa toată viaţa. În fiecare zi câte ceva nou. Ea ne surprinde mereu.''

Acum şase ani, Iulia Botezatu a fost distinsă cu Meritul Civic pentru întreaga activitate pedagogică. De-a lungul anilor, ea a fost dirigintă la peste 30 de promoţii, dar cel mai mult se bucură atunci când o vizitează foştii discipoli.

Iulia Botezatu, profesoară: ''Nu vă puteţi închipui ce plăcere este când ei încep să-şi destăinuie toate momentele lor fericite, necazurile pe care le au, deseori vin cu un fel de consultaţii, îi ajut cum să facă, ce să facă.''

Deşi este la pensie de aproape 30 de ani, Iulia Botezatu continuă să educe tinerii din Chişinău.

Iulia Botezatu, profesoară: ''Felul de a studia copilul, de a înţelege copilul. Dacă nu-l înţelegi n-ai ce căuta în şcoală.''

publika.md





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Vizitator Greseli

Postat

Aveti greseli in material.

Partajează acest comentariu


Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri
Vizitator Mihai 12E

Postat

La multi ani, stimata doamna

Partajează acest comentariu


Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri
Vizitator FULGER

Postat

Buna dimineata copii, bunadimineata doamna dascal )) ce prostii

Partajează acest comentariu


Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri


Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Noua ediție a emisiunii aLIVE a avut-o ca oaspete pe Diana Cheianu-Andrei, sociolog și coautor al studiului „Bullying în rândul adolescenților din Republica Moldova” pentru UNICEF Moldova. Dumneaei a explicat ce este bullying-ul, cum afectează starea copiilor și ce măsuri ar trebui să ia părinții, profesorii și copiii pentru a preveni agresiunea în mediul școlar.
      „Cuvântul bullying nu are o traducere exactă. Totuși, cele mai apropiate sensuri sunt „hărțuirea” sau „agresiunea”. Acest fenomen are mai multe caracteristici care îl deosebesc de violență. Bullying-ul este o acțiune intenționată care se repetă sistematic. De regulă, între victimă și agresor există o inegalitate evidentă, de exemplu una fizică”, a subliniat expertul.
      Hărțuirea și discriminarea în rândul copiilor au existat dintotdeauna
      Problema hărțuirii și discriminării în rândul copiilor a existat dintotdeauna, dar nu s-a manifestat în forme atât de severe ca în prezent. Realitatea cu care se confruntă adolescenții în zilele noastre este diferită de ceea ce se întâmpla acum 15-20 de ani. Efectiv, comportamentul reacțiile copiilor la diferite situații sunt mai violente și mai agresive.
      „Potrivit studiului, aproximativ 87% dintre elevii claselor 6-12 sunt afectați de bullying. Reiese că fiecare al treilea elev din Moldova s-a confruntat cu bullying-ul cel puțin o dată ca victimă, martor și agresor. 70,8% dintre școlari au fost victime ale agresiunii, aproximativ 75% au fost martori și 40% au fost ei înșiși agresori. În Moldova există bullying și mulți elevi sunt afectați de acest fenomen”, a remarcat sociologul.
      Din experiența mai multor profesioniști, victimele și martorii agresiunii foarte rar se adresează după ajutor din teamă, neîncredere și rușine. Și acesta este principalul motiv din care agresiunea și discriminarea în rândul adolescenților rămân adesea nepedepsite.
      Problema bullying-ului poate fi rezolvată doar prin eforturile comune ale profesorilor, părinților și copiilor. Acest lucru se poate face prin crearea unei atmosfere de încredere atât acasă, cât și la școală. Părinții trebuie să acorde mai multă atenție stării emoționale a copiilor lor, iar profesorii ar trebui să fie mai atenți la situația din clasă. Este necesar de explicat copiilor că nu se poate de încurajat un comportament agresiv. La fel, dacă cineva este agresat și are nevoie de ajutor, copiilor nu trebuie să le fie rușine să-i ia apărarea.
      În lumina evenimentelor recente: agresiunea persistă și pe Internet
      În lumina evenimentelor recente – pandemie, carantină, trecerea la o formă mixtă de învățare, expertul a mai remarcat că agresiunea se întâlnește nu numai în mediul școlar. Acum, hărțuirea persistă în mediul online și adesea duce la consecințe și mai tragice, cum ar fi izolarea, traumele psihologice, sinuciderea.
      Principalul lucru pe care sociologul l-a subliniat este că toate părțile trebuie să fie implicate în rezolvarea problemei, nu doar agresorul. În același timp, pedepsirea agresor nu este o metodă absolută de combatere a bullying-ului, ci mai degrabă îl agravează. Este important să se lucreze pe problemele interne atât cu partea agresoare, cât și cu victima. Doar astfel va fi posibil de găsit adevăratele motive pentru un comportament negativ și, prin eforturi comune, de corectat un asemenea comportament.

      Proiectul aLIVE este o emisiune realizată de popularul forum pentru femei, Mama.md și organizația publică Forum.md. Proiectul a fost lansat cu sprijinul UNICEF Moldova, USAID Moldova și OMS.
       
      aLIVE: Каждый третий школьник в Молдове хотя бы раз столкнулся с травлей
      Около 87% молдавских школьников хотя бы раз в жизни столкнулись с дискриминацией, травлей и насилием в школе. 

      В новом выпуске передачи aLIVE, социолог и один из авторов исследования «Буллинг среди подростков в Республике Молдова» для UNICEF Moldova Диана Кияну-Андрей рассказала о том, что какое буллинг, как он влияет на состояние детей и какие меры должны предпринимать родители, педагоги и сами дети, чтобы не допускать проявления агрессии в школе.
      «Точного перевода слова “буллинг” нет, но наиболее близкое к нему — преследование или травля. У этого явления есть несколько характеристик, которые позволяют отличить его от насилия. Буллинг — это умышленное действие, которое повторяется во времени. Как правило, есть очевидное неравенство, например физическое, между жертвой и агрессором», — подчеркивает эксперт.
      Травля и дискриминация среди детей существовала всегда
      Травля и дискриминация среди детей существовала всегда, однако проявлялась не в таких тяжелых формах как сейчас. Реальность, с которой сталкиваются современные подростки, отличается от той, что была 15-20 лет назад и провоцирует более жестокое, агрессивное поведение и реакцию детей на разные ситуации.
      «По данным исследования, около 87% учеников 6-12 классов страдают от буллинга. Получается, что каждый 3 подросток хотя бы один раз был и жертвой травли, и свидетелем, и агрессором. Жертвами буллинга стали 70,8% школьников, около 75% — были его свидетелями, а 40% — это сами агрессоры. Буллинг в Молдове есть и ему подвергаются большинство школьников», — отметила социолог.
      Как показывает опыт многих специалистов, жертвы и свидетели буллинга редко обращаются за помощью из-за страха, недоверия и стыда. И этого главная проблема, почему травля и дискриминация среди подростков часто остается безнаказанной. 
      Решить проблему буллинга можно только совместными усилиями педагогов, родителей и самих детей. Сделать это можно через создание доверительной атмосферы как дома, так и в школе. Родителям необходимо больше внимания уделять эмоциональному состоянию детей, а педагогам чаще обращать внимание на ситуацию в классе. До детей необходимо донести, что поощрять агрессивное поведение нельзя, как стыдиться того, что кому-то нужна помощь.
      В свете последних событий: травля продолжается и в онлайн среде
      В свете последних событий: пандемии, карантина и перехода на смешанную форму преподавания, эксперт также отметила, что теперь буллинг встречается не только в школьной среде. Сейчас травля продолжается и в онлайн среде, и нередко приводит к еще более трагичным последствиям — замкнутости, психологическим травмам, суициду.
      Главное, что подчеркнула социолог, решать проблему нужно всем сторонам, а не только агрессору. При этом, наказание агрессора не является панацеей для борьбы с буллингом, а скорее лишь усугубляет его. Важно проработать как с ним, так и с жертвой внутренние проблемы, найти истинные причины такого поведения и совместными усилиями преодолеть их.

      Проект aLIVE — это онлайн передача популярного женского форума Mama.md и общественной организации Forum.md. Проект реализован при поддержке UNICEF Moldova, USAID Moldova и ВОЗ. 
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Totuși, ei spun că vânzările au scăzut cu 50 la sută comparativ cu anul trecut. Şi asta pentru că părinţii nu sunt dispuşi să cumpere multe haine și rechizite, din cauza pandemiei, transmite Știri.md cu referire la publika.md.
      Dacă anul trecut pregătirile pentru şcoală începeau încă din iulie, atunci în acest an, primii cumpărători au apărut doar de câteva zile. Părinții nu se avântă să cumpere haine ca în anii precedenţi. Este și cazul Liudmilei Ciorici din Capitală şi a băiatului ei, Stanislav, care va merge în clasa întâi.
      "O cămașă, pantaloni, o coftiță. Ghiozdan să ne uităm. De la trei mii până la patru mii, căci acum prețurile, doar o cămașă de la 300 de lei în sus și așa și pantalonii", a spus mama, Liudmila Ciorici.
      "Aștept cu nerăbdare să mă duc la școală în aceste haine și să-mi fac prieteni noi", a spus elevul, Stanislav Ciorici.
      Și Zinaida Dimitrașco din satul Văsieni, raionul Ialoveni, a venit să cumpere haine și rechizite fiicei sale Beatrice, care trece în clasa a patra.
      "Pentru fetiță. Anul acesta este clasa a patra și ne pregătim de școală.
      - Ce ați cumpărat astăzi?
      - Ghiozdan. Tot ce trebuie: uniformă pentru prima zi de școală, necesarul, caiețele. Numai astăzi pe rechizite și uniforma pentru 1 septembrie, ghiozdanul am cheltuit peste două mii de lei. E scumpușor", a spus Zinaida Dimitraşco.
      Comercianții spun că vânzările la produsele vestimentare au scăzut considerabil.
      "În prezent se cumpără necesarul. Oamenii pur și simplu se tem. Bugetul e slab la oricare. Procură mai mult numai pantalonii și cămășile, deocamdată”.
      Unii vânzătorii vin cu sfaturi pentru părinții care au copii de vârstă şcolară.
      "Părinții să nu se grăbească la uniforma cea strictă, dar să investească în niște hăinuțe mai practice, atât pentru școală, cât și după școală, în caz că se întâmplă că avem din nou carantină".
      Pentru a atrage cumpărătorii, magazinele de ghiozdane și rechizite școlare oferă reduceri.
      ”Până la moment, cel mai bine se întreabă doar rechizitele. Ceea ce începe de la stilouri, penale, carioci, creioane, creion simplu. Acum sunt reduceri la caiete. Este de minus 15 procente și destul de bine se vând".
      În magazinele din Capitală, o ținută vestimentară de școală costă aproximativ 2.000 de lei, iar prețul unui ghiozdan începe de la 500 până la 1.200 de lei.
      publika.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Cel puțin asta susține primarul Ion Ceban, care a solicitat responsabililor să verifice cum sunt executate acestea în fiecare şcoală şi grădiniţă din Capitală, transmite Știri.md. 
      "Îmi doresc calitate, respectarea termenilor şi transparenţă în fiecare caz. Actualmente, lucrări de reparaţie sunt efectuate în 142 de edificii educaționale, dintre care, în 48 de școli, licee și gimnazii și 94 de grădinițe, iar suma totală alocată în acest scop, pentru anul curent, este de peste 109 milioane de lei", a declarat Ceban. 
      La fel, edilul a menționat că instituțiile de învăţământ din Capitală sunt pregătite pentru noul an şcolar. Acestea sunt dotate cu echipamente de protecţie şi dezinfectanţi.
      "Suntem într-o situaţie fără precedent, criza provocată de Covid – 19 a afectat toată lumea, de aceea trebuie să fim prudenţi şi înţelegători, dar şi responsabili. Comisia Naţională Extraordinară de Sănătate Publică a aprobat instrucţiunile privind activitatea instituţiilor de învăţământ, acum urmează ca fiecare şcoală şi grădiniţă din capitală să ajusteze aceste condiţii după necesităţile proprii", a spus Ceban. 
      Totodată, primarul a specificat că pentru a minimaliza riscul de infectare cu nou tip de virus, copiii se vor afla în instituţie nu mai mult de 7 ore pe zi.
      stiri.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Viceprimarul Victor Chironda a anunțat că municipalitatea Chișinău își propune să amenajeze piste pentru bicicliști pe strada 31 august 1989, bulevardul Grigore Vieru, bulevardul Mircea cel Bătrân și piste comune pentru transport public pe străzile Pușkin, Gavriil Bănulescu Bodoni, Alexei Mateevici și Ștefan cel Mare, transmite Știri.md cu referire la Moldpres.
      În acest sens, a fost creat un grup consultativ, care va acorda suport în procesul de dezvoltare a transportului alternativ, adică a transportului cu bicicleta. 
      „Din cercetările efectuate, dar și din experiența practică în calitate de activist civic, infrastructura pentru biciclete este o provocare pentru Republica Moldova. Doar la prima vedere pare simplu. Tragi niște linii galbene pe asfalt, pui niște semne și voila, ai piste pentru biciclete. În realitate totul e mult mai complicat”, a notat Chironda pe rețelele de socializare.
      Oficialul afirmă că „nu avem nici cadru legal și normativ, nici specialiști arhitecți și ingineri de drumuri și trafic care știu cum se proiectează corect o infrastructură de ciclism urban”.
      „În acest context e foarte greu să implementezi astfel de proiecte. Pentru a construi piste pentru biciclete pe 31 august am fost nevoiți să schimbăm categoria străzii prin decizia CMC. Chiar și așa, INSP încă are reticențe să semneze schema de organizare a circulației rutiere. Se tem că vor fi accidente”, a mai scris Chironda.
      Anterior, municipalitatea a anunțat că trei mari parcuri ale Chișinăului ar putea fi unite printr-un „coridor verde” pentru bicicliști.
      moldpres.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Anularea a fost aprobată de Guvern, astăzi, 3 iunie curent, la propunerea Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, transmite Știri.md
      Documentul prevede anularea examenelor de calificare la finalizarea programelor de formare profesională tehnică, anul de studii 2019-2020.
      Totodată, proiectul de lege stabilește:
      - eliberarea certificatului de calificare pentru elevii care finalizează, în acest an, programele de formare profesională tehnică secundară cu medii de promovare a disciplinelor/ modulelor/ stagiilor de practică, prevăzute în Planul de învățământ, mai mari sau egale cu „5” (cinci), cu calcularea mediei generale conform formulei: Media generală = media de promovare a disciplinelor/ modulelor de profil *0.3 + media de promovare a stagiilor de practică * 0.7, cu două zecimale, fără rotunjire.
      - eliberarea diplomei de studii profesionale pentru elevii care finalizează în acest an programele de formare profesională tehnică postsecundare și postsecundare nonterțiare cu medii de promovare a unităților de curs/ stagiilor de practică prevăzute în Planul de învățământ mai mari sau egale cu „5” (cinci), cu calcularea mediei generale conform formulei: Media generală = media de promovare a unităților de curs fundamentale și de specialitate *0.4 + media de promovare a stagiilor de practică * 0.6, cu două zecimale, fără rotunjire.
      Elevii care finalizează în acest an programele de formare profesională tehnică secundară/ postsecundară/ postsecundară nonterțiară care nu reușesc să finalizeze acest an de studii cu medii de promovare a disciplinelor (unităților de curs)/ modulelor/ stagiilor de practică prevăzute în Planul de învățământ mai mari sau egale cu „5” (cinci), restanțierii din anii precedenți, candidaţii restabiliţi pentru susţinerea examenului de calificare vor putea susține examenul de calificare în următoarea sesiune, în condițiile stabilite de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.
      Decizia finală privind anularea examenelor de calificare și eliberarea actelor de studii la finalizarea programelor de formare profesională tehnică, anul de studii 2019-2020 va fi luată de către Parlamentul Republicii Moldova.
      stiri.md
  •