Moldovenii din oraşe mănâncă mai multă carne decât cei de la sate. Ce produs este cel mai consumat


    Familiile cu copii, care locuiesc la oraş, mânâncă mai multă carne, lapte şi ouă. Cei din mediul rural însă consumă, în special produse de panificaţie. Sunt datele Biroului Naţional de Statistică, care au efectuat un studiu despre caracteristica gospodăriilor în care există copii.

Potrivit Biroului Naţional de Statistică, în 2016, lactatele au fost cele mai consumate produse în familiile cu micuţi din ţara noastră.

În oraş, o persoană dintr-o astfel de familie, a consumat 17 kg de lactate timp de o lună, cu 3,5 kg mai mult decât în sat.

Şi ouăle sunt printre produsele preferate ale moldovenilor.

Astfel, în oraş, s-au mâncat aproape 14 bucăţi pe lună, în comparaţie cu 12 în mediul rural.

Diferenţa dintre consumul de carne într-o familie din mediul urban, în comparaţie cu cel rural, este de 500 de grame.

Chiar dacă oamenii din sate cresc fructe şi legume, aceştia consumă cu peste jumătate de kilogram mai puţin. Astfel, în oraş, o persoană mănâncă 11,6 kg de fructe şi legume pe lună, iar în sat 11 kg.

Autorii studiului au calculat câţi cartofi consumă moldovenii şi au constatat că atât familiile cu minori din oraş, cât şi cele din sat, folosesc lunar aproape 4 kg de cartofi pentru o persoană.

Datele mai arată că moldovenii consumă multă pâine şi produse din panificaţie. Cei din sat mănâncă 9,6 kg lunar, cu 1,7 kg mai mult decât în mediul urban.

publika.md





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Despre aceasta a anunțat primarul general Ion Ceban într-o postare pe pagina sa de Facebook, transmite Știri.md.
      "O comisie municipală urmează să verifice situația referitor la prestarea serviciilor de alimentație publică a copiilor din instituțiile de învățământ școlar și preșcolar din capitală. Rezultatele controlului și măsurile necesare pentru soluționarea problemelor la acest capitolul vor fi incluse într-un raport care urmează a fi prezentat în termen de 3 luni. La fel, la solicitarea noastră, Curtea de Conturi efectuează un audit la cele 5 combinate de alimentație publică pentru școlari", a scris Ion Ceban.
      Totodată edilul a menționat că în prezent Primăria Chișinău perfectează un nou concept de alimentație în instituțiile de învățământ din capitală, ce presupune revizuirea și modernizarea sistemului existent şi externalizarea procedurilor de achiziționare a produselor alimentare.
      "Îmi doresc să vedem cum stau lucrurile cu adevărat în acest domeniu și cum putem interveni pentru a îmbunătăți alimentația preşcolarilor şi elevilor, deoarece este sănătatea copiilor noștri. Instituțiile de învățământ trebuie să se ocupe de educarea copiilor și nu de achiziții publice în domeniul alimentației", a mai scris Ceban.
      stiri.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Singurele drumuri pe care majoritatea dintre noi le mai facem în ultima vreme sunt cele la supermarket. Însă, este extrem de important ca, atunci când facem cumpărăturile, să ştim ce alimente este mai bine să evităm. Statul în casă şi lipsa mişcării ne face să fim mai vulnerabili decât de obicei la tot felul de afecţiuni, astfel că alimentaţia noastră trebuie să fie una sănătoasă.
      Nutriţionistul Gianluca Mech explică ce tip de alimente să evităm să cumpărăm pentru ca izolarea să nu ne afecteze atât silueta, cât şi starea de sănătate.

      „Alimentele de evitat în timpul carantinei sunt cele procesate, adică exact ceea ce majoritatea oamenilor tind să cumpere, considerând că nu sunt uşor perisabile. Însă, acestea conţin ingrediente sintetice, precum agenţi de intensificare a aromelor, coloranţi, emulsifianţi, îndulcitori artificiali şi alţi aditivi folosiţi pentru a imita calităţile alimentelor proaspete”, a precizat nutriţionistul.
      „Pot conţine acizi graşi trans, adică grăsimi industriale capabile să reziste la temperaturi ridicate. De asemenea, fac alimentele să reziste mai mult şi să nu râncezească. Acizii graşi trans nu sunt sănătoşi, deoarece pot creşte nivelul LDL (colesterolul „rău”), dar nu şi HDL (colesterolul „bun”), crescând riscul de a dezvolta boli cardiovasculare” a adăugat el.
      Ce anume să nu cumpărăm din supermarket
      Conform lui Mech, alimentele procesate sunt sărace în vitamine, fibre şi alţi micronutrienţi esenţiali. Printre acestea se află: băuturile dulci şi carbogazoase, gustările dulci ambalate, îngheţata industrială, ciocolata, dulciurile industriale, pâinea, margarina, biscuiţii industriali, prăjiturile şi amestecurile pentru prăjituri, cereale „nenaturale” pentru micul dejun, băuturile energizante, băuturile de fructe cu adaos de zahăr sau îndulcitori artificiali, carnea procesată, (cum ar fi cârnaţii sau mezelurile)şi supele instant.
      Desigur, lista nu se termină aici. Conservele precum fasolea gătită la borcan şi sosuri ca maioneza sau ketchup sunt la fel de dăunătoare sănătăţii, în special în această perioadă cănd organismul este privat de efort fizic.
      Pe de altă parte, sunt indicate cât mai multe fructe şi legume proaspete. Pentru a evita drumuri dese la piaţă sau la supermarket, se pot cumpăra fructe şi legume congelate. Atenţie, însă, cele conservate conţin, de obicei, cantităţi mari de zahăr şi aditivi alimentari care dăunează sănătăţii.
      Pentru „ceva dulce” sunt recomandate ciocolata neagră, fructele, mierea şi, în cantităţi mai mici, dulciurile preparate în casă.
      clickpentrufemei.ro
    • alexandrarum
      De alexandrarum
      Este foarte bine să fim pregătiţi şi să avem cât mai puţine nevoi care să ne scoată din casă în următoarea perioadă. Dacă în primele zile, majoritatea dintre noi şi-a făcut poftele şi a gătit ca de Crăciun, iată că a venit momentul să fim raţionali - să consumăm atât cât este nevoie, să ne păstrăm în formă fizică şi mentală bună şi să folosim resursele într-un mod echilibrat.
      Ce putem găti ca să nu ne îngrăşăm având în vedere că facem mult mai puţină mişcare?
      ”În general, la felurile de mâncare gătită, încărcătura calorică mare este dată de grăsime, fie că e vorba de uleiuri sau de grăsimea din carne” explică dr Şerban Damian, nutriţionist. Aşadar, puteţi adapta diverse reţete punând mai puţine grăsimi. ”Putem să folosim carne slabă, legume şi uleiuri vegetale în cantităţi mai reduse şi atunci vom avea nişte preparate mai dietetice” completează dr. Damian.
      Atenţie, evitaţi alimentele prăjite!
      Deşi, multe alimente prăjite fac parte din categoria alimentelor ”comfort food”, mai ales în perioada autoizolării la domiciliu pentru oprirea infecţiilor cu coronavirus, este important să nu gătim prăjit. ”Prăjirea este o metodă de gătire care creşte considerabil valoarea calorică a produselor, aşa că e bine să o evităm (în general, nu doar acum). ” consideră dr. Şerban Damian.
      Dar cu dulciurile ce facem?
      Fiecare dintre noi, cu copii sau nu, a pus în cămară şi câteva dulciuri sau va face prăjituri acasă. ”Prăjiturile şi dulciurile în general aduc multe calorii, nu e o noutate pentru nimeni” atrage atenţia nutriţionistul.
      csid.ro
    • alexandrarum
      De alexandrarum
      Cercetătorii numesc intoleranță la gluten drept sensibilitate la gluten non-celiacă. Reacția celor afectați de această boală nu este aceeași ca în cazul celor care suferă de boala celiacă, deși simptomele sunt similare. Intoleranța ușoară la gluten poate fi inconfortabilă, dar simptomele sunt trecătoare. Ea nu este o alergie alimentară și consumul de gluten nu determină de obicei situații neplăcute, cu excepția persoanelor care suferă și de boala celiacă.
      Glutenul – ce este de fapt și cum te poate afecta
      Glutenul este o proteină complexă care se regăsește în grâu, secară, orz și este numitorul comun în cele mai multe dintre produsele pe bază de cereale, consumate zilnic. Se formează în timpul preparării termice a produselor care o conțin. Majoritatea oamenilor nu au nici o problemă atunci când mănâncă alimente care conțin gluten. Totuși, în cazul persoanelor cu predispoziție genetică, glutenul atacă sistemul lor imun într-un mod ce conduce la distrugerea mucoasei intestinale. Aceasta duce la malabsorbția substanțelor nutritive din alimente și în special a fierului, calciului și acidului folic.
      Boala celiacă vs. hipersensibilitatea la gluten vs. alergia la gluten
      În ceea ce privește intoleranța la gluten, la un capăt se situează acele persoane care pot consuma toate tipurile de paste, pâine sau bere fără ca sănătatea lor sa fie afectată; la celălalt capăt, sunt acei pacienți care au boala celiacă care nu pot tolera nici măcar cantități mici de gluten, cum ar fi o felie de pâine. În zona de mijloc sunt acele cazuri de intoleranță la gluten manifestate prin simptome sărace sau atipice.
      Alte persoane nu vor tolera glutenul și vor experimenta aceleași simptome ca persoanele cu boala celiacă, însă fără răspunsul imun specific și fără afectarea intestinala caracteristică acesteia. Aceasta se numește sensibilitate la gluten non-celiacă. Intoleranța nonceliacă la gluten este mai puțin severă decât boala celiacă. Aceasta nu este însoțită de enteropatie și creșterea permeabilității mucoasei. Unele persoane pot prezenta leziuni intestinale minime, simptomele vor dispărea dacă vor consuma o dietă fără gluten.
      Boala celiacă nu trebuie confundată cu alergia la grâu sau gluten, care este o boală mult mai rară și care presupune mecanisme imunitare diferite.
      Ce simptome îți poate da intolerața la gluten?
      Intoleranța la gluten afectează persoanele de toate vârstele, însă de multe ori debutează în copilărie. Simptomele caracteristice bolii celiace apar ca urmare a leziunilor intestinale cauzate de ingestia glutenului. Diferă de la un caz la altul, de la simptome ușoare care trec deseori neobservate, la simptome și complicații severe care alterează calitatea vieții. Cele care apar și dispar la un anumit interval de timp sunt:

      Balonare abdominală, meteorism, disconfort abdominal, cauzate de maldigestia alimentelor la nivelul intestinului subțire și al colonului (intestinul gros). Scaun anormal, de obicei diareic, apos, deschis la culoare. Scăderea în greutate, în ciuda unui apetit normal, este mai importantă mai ales în rândul copiilor, care din acest motiv, pot dezvolta subnutriție/malnutriție cu întârziere psiho-somatică. Oboseala și astenia fizică sunt rezultatul slabei absorbții de nutrienți de la nivelul intestinului, în special a a fierului care poate cauza anemie (mai ales la adulți). Vărsăturile care apar la un anumit interval de la ingestia glutenului sunt mai frecvent întâlnite în rândul copiilor. Ca urmare a scăderii absorbției calciului din lumenul intestinal, se poate ajunge la osteoporoză. Infertilitate feminină și amenoree, situație ce necesită un consult interdisciplinar gastroenterolog – endocrinolog. Pubertatea este deseori tardiva. Apar tulburări de memorie, atenție și concentrare, tulburări de ordin psihic, precum iritabilitatea la copii și depresia la adulți. De asemenea, poți să ai boala celiacă fără să ai deloc simptome. În plus, dacă cineva din familia ta a fost diagnosticat cu această afecțiune, ar trebui să te testezi chiar dacă simptomele nu au apărut încă. Diagnosticul este confirmat de efectuarea unei endoscopii digestive superioare cu biopsii ale intestinului subțire.
      Netratată, boala celiacă crește riscul de a dezvolta anumite tipuri de cancer. De asemenea, complicațiile bolii celiace includ ulcerele intestinale.
      Sursele de gluten pe care trebuie sa le eviți dacă suferi de intoleranță la gluten sau boala celiacă
      Glutenul se găsește mai ales în grâu, griș, orz, ovăz, secară, alac, kamut, malț și de aici ar trebui evitate:
      alimentele obținute din cereale precum grâu, secară, tărâțe, bulgur, orz, ovăz; pâine, paste, crutoane, biscuiți, prăjituri, etc; băuturile pe bază de orz și malț, berea și alte băuturi alcoolice; unele alimente procesate: conserve cu supă și carne, sosuri pentru salate, sosul de soia, mixurile de condimente, înghețată, batoanele de ciocolată, cafeaua instant, ketchupul, muștarul; carnea preparată pane; amidon, coloranți artificiali și praf de copt; lactatele care conțin lactoza. Pacienții cu boala celiacă netratată sunt deseori intoleranți la lactoză. De aceea, este bine să citești etichetele produselor pe care intenționezi să le cumperi. Producătorii sunt obligați să furnizeze informații privind ingredientele folosite. De asemenea, acesta este folosit ca aditiv alimentar, sub forma aromelor, ca stabilizator sau agent de îngroșare, astfel că multe alte produse pot conține gluten. Glutenul poate fi folosit chiar și în industria farmaceutică sau în cea cosmetică.
      Ce dietă adopți în cazul intoleranței la gluten?
      Tratamentul standard pentru intoleranța la gluten îl reprezintă evitarea completă a glutenului pe viață. Respectarea strictă a dietei permite intestinelor să se vindece, conducând în cele din urmă la sfârșitul tuturor simptomelor. Pacienții trebuie să cunoască alimentele care conțin gluten și să învețe să aibă o alimentație echilibrată în ciuda acestor restricții.
      Dieta fără gluten necesită foarte multă grijă, întrucât și cantitățile nesemnificative periclitează starea intestinului subțire. Va trebui să renunți la foarte multe dintre alimentele pe care le consumai în mod obișnuit. De aceea, e important să fii atent, pentru că de fiecare dată când renunți la o categorie întreagă de alimente, riști să apară deficiențe nutriționale. Produsele fără gluten au un conținut foarte scăzut de vitamina B, calciu, fier, zinc, magneziu și fibre.
      În magazine există o gamă largă de produse etichetate „gluten-free”, însă este recomandat să citești lista de ingrediente chiar și în cazul acestora. Plus că alimentele ambalate, etichetate „gluten-free” nu constituie cea mai bună alegere, fiind hipercalorice și bogate în grăsimi saturate. O astfel de dietă trebuie să se bazeze pe produse naturale. 

      Produse din carne, pește, neprocesate, chiar congelate sau la conservă, însă fără sosuri; Produse lactate fără lactoză; Ouă; Fructe și legume proaspete, congelate sau conservate, fără sosuri, sucuri de fructe, nuci; Cereale și pseudocereale: amaranth, hrisca, porumb, linte, psyllium, quinoa, orez, soia, tapioca, mei;  Produse de panificație din făină de porumb, făină de soia, făină de linte, de orez, de hrișcă, de mei, de amaranth, de castane;  Paste, noodles și tăiței fără gluten;  Pasta de tomate, tahini, gem, miere, sirop de arțar, cacao, toate tipurile de oțet fără malț, unele sosuri pentru salate, chipsuri din porumb, floricele, ceai, cafea, vin; Amidon din porumb, cartofi sau tapioca. Alimentația lipsită de gluten trebuie să fie astfel gândită încât să îndeplinească necesitățile organismului și să nu provoace deficiențe de minerale și vitamine. Nu e necesar să adopți o astfel de dietă dacă nu prezinți intoleranță la gluten; cel mai bun test este sa renunți pentru 2-3 săptămâni la gluten și apoi sa îl reintroduci în alimentația ta. Dacă observi schimbări, consultă medicul și fă un test de intoleranță.
      goveggie.ro
    • alexandrarum
      De alexandrarum
      Iată câteva sfaturi care te vor ajuta să nu acumulezi kilograme în plus:
      Nu mânca în timp ce faci alte activități
      Dacă mănânci în timp ce te uiți pe telefonul mobil sau lucrezi la calculator ori te uiți la un film, vei mânca mecanic, fără să știi ce mănânci și cât mănânci. Încearcă să mănânci doar la masă, nu în timp ce faci și alte activități.
      Atenție la cantități
      Cu cât farfuria este mai mare, cu atât vei avea tendința să o umpli mai mult. Pentru a păcăli creierul și pentru a avea senzația de sațietate încearcă să mănânci cantități mici de alimente: fructe, nuci sau legume, care să nu conțină multe calorii.
      În ceea ce privește culorile nu folosi de exemplu o farfurie verde pentru a mânca salată, deoarece creierul tău nu va transmite senzația de sațietate. De asemenea, de reținut este și faptul că culorile roșu sau galben favorizează mâncatul rapid.
      Apa ca un aliat anti-foame
      Un truc care te poate ajuta să mănânci mai puțin este să bei un pahar mare cu apă înainte de a mânca. Nu vei mai fi tentat să mănânci astfel atât de mult, pentru că stomacul este plin. De asemenea, de multe ori creierul confundă foamea cu setea.

      Redu carbohidrații
      O dietă bogată în carbohidrați face ca organismul să simtă mai devreme senzația de foame și să crești aportul caloric zilnic. Redu carbohidrații și consumă mai multe proteine, cum ar fi curcan, pește, pui sau ouă. Consumă și grăsimi sănătoase cu moderație precum nuci, ulei de cocos, ulei de măsline, semințe sau avocado. Aceste alimente sunt sățioase și nu vei simți senzația de foame foarte rapid.
      Evită tentațiile
      Nu depozita în casă alimente procesate. Vei fi tentat să le mănânci și odată ce vei începe să le consumi cu greu vei ieși din cercul vicios. Nu mânca alimente direct dintr-o cutie sau pungă deoarece nu vei fi conștient de cantitatea pe care o consumi. Cercetătorii au demonstrat că persoanele care mănâncă chipsuri direct din pungă, consumă cu 50% mai multe față de cele care le mănâncă pe o farfurie.
      Mestecă mâncarea
      Mestecatul ne ajută să mâncăm mai puțin. Potrivit experților, ideal ar fi să mesteci de 40 de ori un aliment. Creierul transmite informații despre sațietate după 20 de secunde.
      Consumă mai multe legume
      Legumele nu ar trebui să lipsească din alimentația persoanelor care petrec mult timp în casă și nu fac mișcare. Sunt bogate în fibre și foarte sățioase. Poți opta de asemenea pentru fructe și legume deshidratate, în locul gustărilor nesănătoase.
      supermame.ro
  •