Legătura dintre somn și creștere la copil


    Un somn lung si linistit este important pentru cresterea copiilor din mai multe motive, de la asigurarea energiei si bunei dispozitii si pana la consolidarea conexiunilor cerebrale. Stiinta ne arata ca pe langa aceste beneficii, somnul ajuta la o dezvoltare fizica si psihica armonioasa.

Cresterea este un proces complex care necesita mentinerea nivelului optim hormonal ce stimuleaza procesele care au loc in organismul uman (sange, organe, muschi si oase). Hormonul de crestere (hormon secretat de glanda pituitara) este un actor cheie al acestor procese. Exista insa cativa factori ce afecteaza producerea hormonului ca hrana, stresul, sedentarismul. La copii, somnul este principalul factor pentru producerea hormonului de crestere.
55b8c50278fec_masuracopiiautocolant.jpg
Hormonul de crestere este eliberat pe tot parcursul zilei. In cazul copiilor, perioada ca mai intensa in care se elibereaza este la scurt timp dupa inceputul de somn profund.

 

De cat de mult somn are nevoie copilul meu?

 

Copiii au nevoie de aproximativ 9-12 ore de somn pe noapte. Nevoile somnului sunt oarecum individuale, iar lipsa unui program de somn adecvat poate provoca probleme de crestere. Unii copii insa nu reusesc sa produca suficient hormon in mod natural, iar lipsa de somn la acestia poate provoca probleme grave de crestere. Aceasta poate duce la un diagnostic cunoscut sub numele de “deficit de hormon de crestere”, care poate afecta inima, plamanii sau sistemul imunitar si care poate fi tratat prin administrarea sa suplimentara.
55b8c53721038_childsleeping08062013.jpg
Copiii care nu dorm suficient prezinta alte modificari la nivelul mai multor tipuri de hormoni din organism. Hormonii care regleaza foamea si pofta de mancare pot fi , de asemenea, afectati, determinand copilul sa manance mai mult si intensificand pofta de carbohidrati si alimente bogate in calorii. Mai rau, lipsa somnului poate afecta modul in care organismul metabolizeaza aceste alimente, declansand rezistenta la insulina, care este legata de diabetul de tip 2.

 

Lipsa somnului poate afecta si abilitatile motorii si de concentrare din timpul zilei, ceea ce poate duce la accidente sau probleme de comportament, precum si la o performanta scazuta la scoala.

 

Asadar, este foarte important ca prescolarii si scolarii sa aiba parte de un somn linistit si suficient pentru a creste mari si sanatosi. Cei mai multi dintre copii au nevoie de mai mult somn decat cred parintii lor. Semnele ce indica insuficienta somnului din timpul noptii sunt fire nestatornica, dificultati de concentrare la scoala, incapacitatea saudificultatea de a se trezi dimineata.

 

Pentru a ajuta copilul sa ai parte de un somn bun stabileste o ora la care sa se culce in fiecare seara. Copiii de varsta scolara ar trebui sa fie la 20.00-21.00 in pat. Stabileste o rutina zilnica, astfel incat organismul celui mic sa se fie pregatit pentru somn la aceeasi ora. Ai putea sa-i oferi o gustare, o baie, sa cititi o poveste impreuna sau pur si simplu sa vorbiti vreme de cateva minute. Asigura-te ca dormitorul este aerisit, iar atmosfera indeamna la somn. Ar trebui sa fie intuneric si liniste. De asemenea, nu tine calculatorul sau televizorul in camera copilului.
55b8c4c08ba6d_images.jpg
Atunci cand mergeti in vacanta, mai puteti face exceptii de la regula, dar e bine de stiut ca prea multe variatii si peturbari ale somnului pot cauza formarea de obiceiuri si problemele de dezvoltare.





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.