Guvernul a anulat examenele finale din cadrul școlilor profesionale


    Examenele de calificare la finalizarea programelor de formare profesională tehnică pentru anul de studii 2019-2020 au fost anulate.

cbse_board_exam_2020.jpg

Anularea a fost aprobată de Guvern, astăzi, 3 iunie curent, la propunerea Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, transmite Știri.md

Documentul prevede anularea examenelor de calificare la finalizarea programelor de formare profesională tehnică, anul de studii 2019-2020.

Totodată, proiectul de lege stabilește:

- eliberarea certificatului de calificare pentru elevii care finalizează, în acest an, programele de formare profesională tehnică secundară cu medii de promovare a disciplinelor/ modulelor/ stagiilor de practică, prevăzute în Planul de învățământ, mai mari sau egale cu „5” (cinci), cu calcularea mediei generale conform formulei: Media generală = media de promovare a disciplinelor/ modulelor de profil *0.3 + media de promovare a stagiilor de practică * 0.7, cu două zecimale, fără rotunjire.

- eliberarea diplomei de studii profesionale pentru elevii care finalizează în acest an programele de formare profesională tehnică postsecundare și postsecundare nonterțiare cu medii de promovare a unităților de curs/ stagiilor de practică prevăzute în Planul de învățământ mai mari sau egale cu „5” (cinci), cu calcularea mediei generale conform formulei: Media generală = media de promovare a unităților de curs fundamentale și de specialitate *0.4 + media de promovare a stagiilor de practică * 0.6, cu două zecimale, fără rotunjire.

Elevii care finalizează în acest an programele de formare profesională tehnică secundară/ postsecundară/ postsecundară nonterțiară care nu reușesc să finalizeze acest an de studii cu medii de promovare a disciplinelor (unităților de curs)/ modulelor/ stagiilor de practică prevăzute în Planul de învățământ mai mari sau egale cu „5” (cinci), restanțierii din anii precedenți, candidaţii restabiliţi pentru susţinerea examenului de calificare vor putea susține examenul de calificare în următoarea sesiune, în condițiile stabilite de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.

Decizia finală privind anularea examenelor de calificare și eliberarea actelor de studii la finalizarea programelor de formare profesională tehnică, anul de studii 2019-2020 va fi luată de către Parlamentul Republicii Moldova.

stiri.md





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Iulia Botezatu este profesoară de limba şi literatura română la un liceu din Capitală de peste un sfert de secol. Ea spune că nu-şi imaginează viaţa fără munca şi atmosfera de la şcoală, transmite Știri.md cu referire la Publika.md.
      ''Tot ce poate fi mai scump înseamnă. Casa, familia şi şcoala. Dragostea faţă de copii, dragostea faţă de copii asta e... eu nu-mi pot închipui să fi lucrat altceva decât învăţător.''
      Acestea sunt câteva din motivele care au determinat-o să-și dedice viața copiilor. La cei 89 de ani, Iulia Botezatu activează şi astăzi în calitate de pedagog la liceul Mihai Viteazul din Capitală. Pe lângă toate acestea, mai conduce şi un cerc dramatic în instituţie. Ea spune că se simte în forţă şi doar boala ar putea s-o îndepărteze de şcoală.
      Iulia Botezatu, profesoară: ''Asta numai dacă boala m-ar lua, țintuită la pat. Dar ca să-mi să-mi schimb profesia niciodată.''
      Iulia Botezatu s-a născut în 31 martie 1931 în satul Palanca, raionul Călăraşi, într-o familie de profesori. Şi-a început activitatea pedagogică în 1954 la școala internat din Chişinău. Zece ani mai târziu a fost transferată la şcoala medie numărul 23, unde a predat timp de 23 de ani, ulterior a devenit profesoară la Liceul ”Mihai Viteazul”.
      Iulia Botezatu, profesoară: ''În total sunt 67 de ani de când lucrez ca pedagog. Elevii întotdeauna au fost elevi. Depinde nu de eleve, depinde de învățătorul care-i învaţă şi care-i conduce.''
      Directorul Liceului ''Mihai Viteazul'', Nelly Berezovschi, este mândră că Iulia Botezatu a contribuit la dezvoltarea instituţiei:
      Nelly Berezovschi, directorul Liceului Teoretic ''Mihai Sadoveanu'': ''Este o personalitate care şi-a lăsat şi o va mai face în continuare mulţi ani o experienţă de rară omenie. Pentru noi înseamnă inspiraţie, curaj în toate ce ne propune.''
      Colegii de breaslă spun că este o mare onoare să lucreze alături de ea.
      Valentina Demerși, director adjunct al Liceului Teoretic ''Mihai Sadoveanu'': ''O doamnă, un profesor care găseşte limbă comună cu toate generaţiile, cei mari şi cei mici. ''
      Pe lângă faptul că şi-a învăţat elevii să vorbească corect limba română, Iulia Botezatu le-a cultivat dragostea de ţară şi istorie.
      ''Am învăţat de la ea iubirea faţă de patrie. Pe lângă limba şi literatura română a conservat în elevi patriotismul şi iubirea de artele naţionale.''
      ''Dumneaei este un profesor de la care poţi învăţa toată viaţa. În fiecare zi câte ceva nou. Ea ne surprinde mereu.''
      Acum şase ani, Iulia Botezatu a fost distinsă cu Meritul Civic pentru întreaga activitate pedagogică. De-a lungul anilor, ea a fost dirigintă la peste 30 de promoţii, dar cel mai mult se bucură atunci când o vizitează foştii discipoli.
      Iulia Botezatu, profesoară: ''Nu vă puteţi închipui ce plăcere este când ei încep să-şi destăinuie toate momentele lor fericite, necazurile pe care le au, deseori vin cu un fel de consultaţii, îi ajut cum să facă, ce să facă.''
      Deşi este la pensie de aproape 30 de ani, Iulia Botezatu continuă să educe tinerii din Chişinău.
      Iulia Botezatu, profesoară: ''Felul de a studia copilul, de a înţelege copilul. Dacă nu-l înţelegi n-ai ce căuta în şcoală.''
      publika.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      O circulară în acest sens a fost semnată luni, de către secretarul de stat al Ministerului Sănătății, Mariana Golovaci, transmite Știri.md cu referire la Publika.md. 
      Potrivit documentului, în cazul descris mai sus, părinții vor semna o declarație pe propria răspundere despre faptul că minorul nu a fost bolnav și nu a contactat cu persoane confirmate cu COVID-19.
      Doar dacă copilul a suferit o infecție respiratorie, inclusiv COVID-19, este necesar certificatul și consultația medicului de familie.
      În cazul în care copilul a stat în carantină 14 zile pentru că a contactat cu o persoană infectată, certificatul medical nu va fi solicitat.
      Totodată, admiterea copiilor nevaccinați în colectivități este interzisă.
      publika.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Estimările arată că părinții plătesc cei mai mulți bani pentru lecțiile individuale, în școală sau în afara ei, 332,6 milioane de lei, şi pentru cărți și caiete suplimentare, circa 232,8 milioane lei, transmite Știri.md. 
      Celelalte cheltuieli sunt pentru cadourile oferite cadrelor didactice, pentru manifestațiile școlare, pentru cercurile și secțiile sportive. Cele mai mici cheltuieli sunt pentru examene și note mai bune. Sunt cifrele studiului sociologic „Etica și integritatea academică în învățământul general. Plățile informale în școli”, realizat de Institutul de Politici Publice.
      În cadrul unei conferinţe de presă la IPN, Arcadie Barbăroşie, director executiv al Institutului de Politici Publice, a precizat că proiectul este parte a unui ciclu realizat pe parcursul mai multor ani cu susținerea financiară a Fundației Soros Moldova. Proiectul vine să satisfacă interesele şi necesităţile şcolilor şi comunităţilor de copii şi de părinţi. De asemenea, să identifice nevoile copiilor, părinţilor şi profesorilor din şcolile respective.
      Anatol Gremalschi, director de programe la Institutul de Politici Publice, a menţionat că intrarea în vigoare, în 2015, a Codului de etică al cadrului didactic a dus la o reducere semnificativă a implicării angajaților școlii în procesul de colectare a plăților informale. Aceste activități au fost preluate de cele mai diverse „fonduri”, cum sunt cele ale asociațiilor părintești, ale școlilor și ale claselor.
      Directorul Centrului de Investigații Sociologice și Marketing „CBS-Research”, Vasile Cantraji, a subliniat că situaţia pandemică care a dus la schimbarea metodei de colectare a datelor poate implica diferenţe statistice semnificative, în comparaţie cu sondajele precedente. ,,Am fost nevoiţi să transformăm acest risc în condiţiile pandemiei. Vă amintesc că datele au fost colectate la sfârşitul lunii mai, perioada în care, chiar dacă fusese deja anulată starea de urgenţă pe ţară şi nu existau motive formale să mergem în teren să colectăm datele, din motive legate de securitatea respondenţilor şi a intervievatorilor, am decis să schimbăm metoda şi să colectăm datele de această dată la telefon”, a spus Vasile Cantraji.
      Conform datelor oferite de sondaj, cheltuielile anuale medii ale unei familii ce are copii de vârsta școlară au constituit circa 5.907 de lei pe lună. Din acestea, 968 de lei au fost destinați educației. Cheltuielile în cauză includ atât plățile formale (îmbrăcăminte, uniformă, costum sportiv, manuale, rechizite școlare etc.), cât și plățile informale (diverse „fonduri”, cadouri pentru cadrele didactice, note mai bune, reparații, fundații, asociații, comitete din cadrul școlilor etc.). În raport cu cei 13.247 de lei alocați anual de către stat pentru fiecare elev, cheltuielile pentru educație suportate de părinți constituie 87,7%. Altfel zis, la fiecare leu alocat de stat, părinții mai contribuie cu aproape 90 de bani.
      Ponderea părinților care declară că plățile din școli reprezintă pentru familiile lor o povară financiară este de circa 35%. Totodată, circa 37% dintre respondenți afirmă că aceste plăți reprezintă o sumă acceptabilă pentru ei.
      În opinia autorilor sondajului, diminuarea semnificativă a fenomenului plăților informale în școli ar trebui făcută prin revitalizarea inspecțiilor școlare, evaluări obiective, examene de admitere în universități etc., dar și prin promovarea afirmării eticii și integrității academice în cadrul organizațiilor de părinți.
      Sondajul a fost efectuat în vara anului 2020, pe un eșantion de 1.100 de respondenți. Studiul integral poate fi accesat pe pagina www.ipp.md.
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      În urma modificărilor operate, în anul curent se va elibera certificatul de calificare pentru elevii care finalizează programe de formare profesională tehnică secundară cu medii de promovare a disciplinelor mai mari sau egale cu „5” (cinci), cu calcularea mediei generale conform formulei: media generală = media de promovare a disciplinelor/modulelor de profil *0.3 + media de promovare a stagiilor de practică * 0.7, cu două zecimale, fără rotunjire, transmite Știri.md cu referire la Moldpres.
      De asemenea, se vor elibera diplome de studii profesionale pentru elevii care finalizează în acest an programe de formare profesională tehnică postsecundare cu medii de promovare a unităților de curs/stagiilor de practică mai mari sau egale cu „5” (cinci).
      Elevii care nu reușesc să finalizeze acest an de studii cu medii de promovare a disciplinelor mai mari de cinci „5”, restanțierii din anii precedenți, candidaţii restabiliţi pentru susţinerea examenului de calificare vor putea susține examenul de calificare în următoarea sesiune.
      moldpres.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Noile reguli și condiții în care se desfășoară orele, pe fondalul epidemiei de coronavirus, a trezit revolte în ambele tabere, atât a părinților, cât și a profesorilor. Un părinte, sub protecția anonimatului, a declarat pentru Noi.md că în școala în care învață cei doi copii ai săi regulile sunt stricte și complet rupte de realitate, transmite Știri.md.
      Totodată, profesorii sunt impuși să vină în fața elevilor cu mască de protecție, ceea ce afectează substanțial capacitatea de expunere a materiei, se plâng părinții. Profesorii nu vor avea nici dreptul să meargă prin clasă, iar elevii vor trebui să stea în băncile lor, fără ca măcar să iasă la tablă în timpul orelor.
      Părintele a mai relatat că clasa este împărțită în două grupe: una merge la școală, iar alta face ore după-masă în regim online, lecțiile fiind cu durata de 15 minute.
      Profesorii și părinții se indignează pentru că în 15 minute nu poți preda și nici asimila multe. Acest lucru va duce la degradarea elevilor și la creșterea unei generații lipsite de cunoștințe, spun părinții. Totodată, elevii nu au dreptul să iasă din clasă, se permite doar să meargă la baie.
      Pauzele între lecții sunt de 10 minute, insuficient pentru ca profesorii să ajungă dintr-un cabinet în altul sau chiar dintr-un bloc în altul. O altă temere a părinților este că de la 15 septembrie școlile se vor închide și se va reveni la regimul de studii online, după cum i-au anunțat unii profesori.
      Solicitaţi de Noi.md să comenteze aceste zvonuri, reprezentanții Ministerului Educației au răspuns că acestea sînt speculații. "Noi nu am redeschis școlile, pentru ca să le închidem", au precizat funcționarii Ministerului.
      noi.md
  •