Experții spun când se va sfârși pandemia de COVID-19


    Recent, a fost depășit pragul de un milion de decese din cauza acestei pandemii. De la începutul pandemiei, epidemiologii și specialiștii în sănătate publică au folosit modele matematice pentru a prognoza viitorul într-un efort de a reduce răspândirea coronavirusului.

health-workers-wearing-face-mask-3957987Photo-by-cottonbro-from-Pexels-scaled-e1584966805845.jpg

Dar modelarea matematică a bolilor infecțioase este dificilă, transmite Știri.md cu referire la descopera.ro. 

Epidemiologii avertizează că calculele lor nu sunt bile de cristal și chiar versiunile sofisticate, precum cele care combină previziunile sau folosesc învățarea automată, nu pot dezvălui neapărat când se va termina pandemia sau câți oameni vor muri, notează Science Alert.

Unii istoricii sugerează că pentru a putea înțelege cum și când s-ar putea sfârși această pandemie ar trebui să aruncăm o privire în trecut. Nukhet Varlik, profesoară a Departamentului de Istorie din cadrul Universității Carolina de Sud și autoare a două cărți care tratează subiectul ciumei, explică faptul că în primele zile ale pandemiei, mulți oameni sperau că coronavirusul va dispărea pur și simplu, unii au susținut că virusul va dispărea odată cu căldura verii.

Alții au susținut că imunitatea turmei va deveni activă după ce vor fi infectate suficiente persoane. Dar, după cum putem vedea, nimic din toate acestea nu s-a întâmplat.

Experții ne spun că, chiar și cu un vaccin de succes și un tratament eficient, COVID-19 s-ar putea să nu dispară niciodată. Chiar dacă pandemia este limitată într-o parte a lumii, probabil că va continua și în alte locuri, provocând noi infecții în altă parte. Și chiar dacă nu mai este o amenințare imediată la nivel de pandemie, coronavirusul va deveni probabil endemic – ceea ce înseamnă că va căpăta transmisie lentă și susținută. Coronavirusul va continua să provoace focare mai mici, la fel ca gripa sezonieră.

Varlik explică faptul că singura boală care a fost eradicată prin vaccinare este variola. Campaniile de vaccinare în masă conduse de Organizația Mondială a Sănătății în anii 1960 și 1970 au avut succes, iar în 1980, variola a fost declarată prima și totuși, singura, boală umană care a fost complet eradicată.

Boli precum tuberculoza, lepra și rujeola ne afectează de câteva milenii. Și în ciuda tuturor eforturilor, eradicarea imediată nu este încă vizibilă. Dacă ne uităm și patogeni relativ mai noi, cum ar fi virusul HIV și Ebola, împreună cu gripa și coronavirusurile, inclusiv SARS, MERS și SARS-CoV-2 care cauzează COVID-19, imaginea epidemiologică generală devine clară. Este forte greu, poate chiar imposibil, să eliminăm anumiți patogeni.

Chiar și infecțiile care au acum vaccinuri și tratamente eficiente continuă să ia viați. Poate că nicio boală nu poate ajuta la ilustrarea acestui punct mai bine decât ciuma, cea mai mortală boală infecțioasă din istoria umanității. Ciuma este cauzată de bacteria ”Yersinia pestis, aceasta dând naștere unui mare număr de focare locale și cel puțin trei pandemii de ciumă documentate în ultimii 5.000 de ani, ucigând sute de milioane de oameni. Cea mai notorie dintre toate pandemiile a fost Moartea Neagră de la mijlocul secolului al XIV-lea.

Cu toate acestea, Moartea Neagră era departe de a fi un eveniment izolat. Ciuma s-a întors în fiecare deceniu sau chiar mai frecvent, de fiecare dată lovind societăți deja slăbite. Chiar înainte de revoluția sanitară din secolul al XIX-lea, fiecare focar a dispărut treptat în decursul lunilor și uneori a anilor ca urmare a modificărilor de temperatură, umiditate și disponibilitatea gazdelor, a vectorilor și a unui număr suficient de indivizi susceptibili.

Dr. Varlik explică faptul că istoria nu ne oferă prea multe motive să fim optimiști, atât din cauza faptului că agenții patogeni nu pot fi eliminați complet, dar și din cauza faptului că o astfel de problemă de sănătate publică duce și la o serie de probleme pe plan social, economic și politic. Aceasta mai adaugă faptul că, în  prezent, oamenii de știință lucrează la o serie de vaccinuri, dar chiar și când acestea vor fi gata nu o să putem spune că suntem în siguranță.

Politicile medicale implementate de autorități joacă un rol crucial: atunci când programele de vaccinare sunt reduse , infecțiile pot reveni. Cele mai la îndemână exemple sunt cele legate de rujeolă și poliomielită, acestea reapărând imediat ce eforturile de vaccinare se diminuează. A vând în vedere astfel de precedente istorice și contemporane, omenirea nu poate decât să spere că coronavirusul care provoacă COVID-19 se va dovedi a fi un agent patogen tratabil și eradicabil. Dar istoria pandemiilor ne arată că ar fi înțelept să nu ne așteptăm la asta și să ne pregătim și pentru ce-i mai rău.

descopera.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Noua ediție a emisiunii aLIVE a avut-o ca oaspete pe Diana Cheianu-Andrei, sociolog și coautor al studiului „Bullying în rândul adolescenților din Republica Moldova” pentru UNICEF Moldova. Dumneaei a explicat ce este bullying-ul, cum afectează starea copiilor și ce măsuri ar trebui să ia părinții, profesorii și copiii pentru a preveni agresiunea în mediul școlar.
      „Cuvântul bullying nu are o traducere exactă. Totuși, cele mai apropiate sensuri sunt „hărțuirea” sau „agresiunea”. Acest fenomen are mai multe caracteristici care îl deosebesc de violență. Bullying-ul este o acțiune intenționată care se repetă sistematic. De regulă, între victimă și agresor există o inegalitate evidentă, de exemplu una fizică”, a subliniat expertul.
      Hărțuirea și discriminarea în rândul copiilor au existat dintotdeauna
      Problema hărțuirii și discriminării în rândul copiilor a existat dintotdeauna, dar nu s-a manifestat în forme atât de severe ca în prezent. Realitatea cu care se confruntă adolescenții în zilele noastre este diferită de ceea ce se întâmpla acum 15-20 de ani. Efectiv, comportamentul reacțiile copiilor la diferite situații sunt mai violente și mai agresive.
      „Potrivit studiului, aproximativ 87% dintre elevii claselor 6-12 sunt afectați de bullying. Reiese că fiecare al treilea elev din Moldova s-a confruntat cu bullying-ul cel puțin o dată ca victimă, martor și agresor. 70,8% dintre școlari au fost victime ale agresiunii, aproximativ 75% au fost martori și 40% au fost ei înșiși agresori. În Moldova există bullying și mulți elevi sunt afectați de acest fenomen”, a remarcat sociologul.
      Din experiența mai multor profesioniști, victimele și martorii agresiunii foarte rar se adresează după ajutor din teamă, neîncredere și rușine. Și acesta este principalul motiv din care agresiunea și discriminarea în rândul adolescenților rămân adesea nepedepsite.
      Problema bullying-ului poate fi rezolvată doar prin eforturile comune ale profesorilor, părinților și copiilor. Acest lucru se poate face prin crearea unei atmosfere de încredere atât acasă, cât și la școală. Părinții trebuie să acorde mai multă atenție stării emoționale a copiilor lor, iar profesorii ar trebui să fie mai atenți la situația din clasă. Este necesar de explicat copiilor că nu se poate de încurajat un comportament agresiv. La fel, dacă cineva este agresat și are nevoie de ajutor, copiilor nu trebuie să le fie rușine să-i ia apărarea.
      În lumina evenimentelor recente: agresiunea persistă și pe Internet
      În lumina evenimentelor recente – pandemie, carantină, trecerea la o formă mixtă de învățare, expertul a mai remarcat că agresiunea se întâlnește nu numai în mediul școlar. Acum, hărțuirea persistă în mediul online și adesea duce la consecințe și mai tragice, cum ar fi izolarea, traumele psihologice, sinuciderea.
      Principalul lucru pe care sociologul l-a subliniat este că toate părțile trebuie să fie implicate în rezolvarea problemei, nu doar agresorul. În același timp, pedepsirea agresor nu este o metodă absolută de combatere a bullying-ului, ci mai degrabă îl agravează. Este important să se lucreze pe problemele interne atât cu partea agresoare, cât și cu victima. Doar astfel va fi posibil de găsit adevăratele motive pentru un comportament negativ și, prin eforturi comune, de corectat un asemenea comportament.

      Proiectul aLIVE este o emisiune realizată de popularul forum pentru femei, Mama.md și organizația publică Forum.md. Proiectul a fost lansat cu sprijinul UNICEF Moldova, USAID Moldova și OMS.
       
      aLIVE: Каждый третий школьник в Молдове хотя бы раз столкнулся с травлей
      Около 87% молдавских школьников хотя бы раз в жизни столкнулись с дискриминацией, травлей и насилием в школе. 

      В новом выпуске передачи aLIVE, социолог и один из авторов исследования «Буллинг среди подростков в Республике Молдова» для UNICEF Moldova Диана Кияну-Андрей рассказала о том, что какое буллинг, как он влияет на состояние детей и какие меры должны предпринимать родители, педагоги и сами дети, чтобы не допускать проявления агрессии в школе.
      «Точного перевода слова “буллинг” нет, но наиболее близкое к нему — преследование или травля. У этого явления есть несколько характеристик, которые позволяют отличить его от насилия. Буллинг — это умышленное действие, которое повторяется во времени. Как правило, есть очевидное неравенство, например физическое, между жертвой и агрессором», — подчеркивает эксперт.
      Травля и дискриминация среди детей существовала всегда
      Травля и дискриминация среди детей существовала всегда, однако проявлялась не в таких тяжелых формах как сейчас. Реальность, с которой сталкиваются современные подростки, отличается от той, что была 15-20 лет назад и провоцирует более жестокое, агрессивное поведение и реакцию детей на разные ситуации.
      «По данным исследования, около 87% учеников 6-12 классов страдают от буллинга. Получается, что каждый 3 подросток хотя бы один раз был и жертвой травли, и свидетелем, и агрессором. Жертвами буллинга стали 70,8% школьников, около 75% — были его свидетелями, а 40% — это сами агрессоры. Буллинг в Молдове есть и ему подвергаются большинство школьников», — отметила социолог.
      Как показывает опыт многих специалистов, жертвы и свидетели буллинга редко обращаются за помощью из-за страха, недоверия и стыда. И этого главная проблема, почему травля и дискриминация среди подростков часто остается безнаказанной. 
      Решить проблему буллинга можно только совместными усилиями педагогов, родителей и самих детей. Сделать это можно через создание доверительной атмосферы как дома, так и в школе. Родителям необходимо больше внимания уделять эмоциональному состоянию детей, а педагогам чаще обращать внимание на ситуацию в классе. До детей необходимо донести, что поощрять агрессивное поведение нельзя, как стыдиться того, что кому-то нужна помощь.
      В свете последних событий: травля продолжается и в онлайн среде
      В свете последних событий: пандемии, карантина и перехода на смешанную форму преподавания, эксперт также отметила, что теперь буллинг встречается не только в школьной среде. Сейчас травля продолжается и в онлайн среде, и нередко приводит к еще более трагичным последствиям — замкнутости, психологическим травмам, суициду.
      Главное, что подчеркнула социолог, решать проблему нужно всем сторонам, а не только агрессору. При этом, наказание агрессора не является панацеей для борьбы с буллингом, а скорее лишь усугубляет его. Важно проработать как с ним, так и с жертвой внутренние проблемы, найти истинные причины такого поведения и совместными усилиями преодолеть их.

      Проект aLIVE — это онлайн передача популярного женского форума Mama.md и общественной организации Forum.md. Проект реализован при поддержке UNICEF Moldova, USAID Moldova и ВОЗ. 
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Această decizie a fost luată în cadrul ședinței Comisiei naționale extraordinare de sănătate publică și a fost prezentată de premierul Ion Chicu, transmite Știri.md cu referire la cotidianul.md. 
      Decizia finală de a redeschide instituțiile de învățământ va aparține fondatorilor, doar după ce vor întruni toate regulile menționate în instrucțiunea CNESP.
      „Deși există decizia Comisiei de a relua procesul educațional, nu este garantat că toate școlile vor fi redeschise de la 1 septembrie. Sperăm că în timpul rămas toate pregătirile vor fi finalizate”, a menționat Ion Chicu, făcând apel la administrațiile instituțiilor de învățământ să respecte cerințele cu strictețe și maximă responsabilitate.
      Școlile și universitățile vor trebui să fie asigurate cu termometre, dezinfectanți și alte produse de igienă. În acest scop, Guvernul va aloca suplimentar 31 milioane lei și alte 105 milioane lei pentru remunerarea cadrelor didactice care vor munci mai mult în perioada următoare. Totodată, nu vor fi permise careurile și alte manifestații festive.
      În spațiile din incinta școlilor și universităților vor fi marcate benzi pentru a delimita distanța între persoane de cel puțin 1,5 metri. Aceeași distanță va fi respectată și între băncile din sălile de curs.
      Pentru a evita aglomerația, lecțiile vor începe la ore diferite, iar după caz ar putea fi reduse. De asemenea, va fi adaptată și durata pauzelor pentru aerisirea încăperilor și igienizarea mâinilor.
      „În incinta instituțiilor, toți vor fi obligați să poarte măști de protecție, cu acoperirea nasului și a gurii”, se menționează în nota informativă a Guvernului.
      Precizarea făcută de Ministerul Sănătății:
      „Purtarea măştilor faciale de protecţie (cu acoperirea nasului şi a gurii) în cadrul instituţiei de învăţământ este obligatorie pentru personalul instituţiei de învăţământ. Ca măsură de prevenire şi control a infecţiei cu COVID-19, elevii și studenţii sunt încurajaţi să poarte masca de protecţie în situaţia în care nu poate fi respectată distanţa fizică sau la indicaţii medicale”, menționează reprezentanții de la Sănătate.
      Zilnic, la intrare, un lucrător medical va efectua triajul epidemiologic al elevilor, studenților și personalului angajat.
      În cazul în care cineva din elevi/studenți va înregistra febră sau alte simptome, acesta va fi izolat într-o încăpere special amenajată, iar în cazul elevilor peste 18 ani sau personalului angajat se va anunța serviciul de urgență 112.
      Dacă vor fi depistate cazuri de infecție cu virusul COVID-19, întreaga grupă/clasă va fi plasată în autoizolare pe o perioadă de 14 zile.
      Hotărârea CNESP poate fi văzută aici.
      cotidianul.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Mai exact, conform datelor Ministerului Educației, este vorba despre aproape 30.000 de elevi, care nu au tehnică de calcul. Chiar și cel mai simplu laptop este prea scump pentru familiile acestora, transmite Știri.md cu referire la Tv8.md. 
      Astfel că, părinții, dar și autoritățile nu cunosc cum vor participa copiii la lecțiile online. Responsabilii anunță că, deocamdată, au identificat doar 3.000 de calculatoare, adică doar 10 la sută din cantitatea de care e nevoie.
      Oamenii care vor să-i ajute pe elevi să înceapă noul an școlar cu tehnică modernă, pot accesa harta interactivă, de pe site-ul Ministerului Educației, unde găsesc cantitatea de calculatoare necesară în fiecare raion și numărul de telefon la care pot apela.
      tv8.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Pentru a evita riscul infecţiei cu noul coronavirus, aceştia au folosit o remorca de sticlă decorată precum un mic living, în timp ce rudele se aflau în exterior.
      Ideea camionului de sticlă aparţine unei firme specializate în organizarea de evenimente. Întrucât toate spectacolele şi evenimentele publice au fost suspendate pe timp de pandemie, administratorii micii afaceri s-au gândit la soluţii pentru a câştiga bani.
      În remorcă au fost montate un aparat de aer condiţionat şi filtre HEPA, iar spaţiul este dezinfectat periodic.
      Mexic este pe locul şase în lume după numărul cazurilor de coronavirus, cu peste 434 de mii de îmbolnăviri şi pe locul trei după numărul de decese, aproape 48 de mii.
      publika.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Din cauza pandemiei de COVID-19, procesul de depunere a dosarelor a trecut pe online, foarte puține universități acceptând cererile pe format de hârtie, cu prezența studentului, transmite Știri.md cu referire la europalibera.org.
      Majoritatea instituțiilor constată o creștere a numărului de cereri în comparație cu anii trecuți. Cum se explică apetitul deosebit pentru studii?
      Promoția absolvenților de liceu din acest an a fost scutită de examenele de bacalaureat din cauza riscului de infectare cu noul coronavirus.
      Ceea ce a însemnat că toți au primit diplome de absolvire a liceului și au avut undă verde pentru a depune dosarele la universități.
      E vorba de peste 17 mii de absolvenți, iar lor li s-au adăugat și cei peste două mii de corigenți care nu au luat o nouă de trecere anul trecut.
      Unii dintre ei cred au scăpat ca „prin urechile acului”, alegându-se cu o diplomă de Bacalaureat fără să treacă repetat prin moara examenelor.
      Prin urmare, se poate spune că lor li se datorează numărul în creștere de dosare depuse on-line, explică secretarul responsabil în cadrul comisiei de admitere la USMF „Nicolae Testemițanu”, Vladislav Badan.
      Până astăzi, peste 1.700 de tineri s-au arătat interesați să devină medici sau farmaciști, cu 30% mai mulți, în comparație cu anii trecuți, spune Vladislav Badan:
      „Probabil, există mai multe explicații: poate fi interesul mai sporit pentru medicină în legătură cu pandemia de COVID-19, un alt factor poate fi numărul mai mare al deținătorilor de diplome de bacalaureat și, de asemenea, o explicație poate fi legată de barierele de ieșire din țară. Până în 2020, admiterea în universități a fost în regim tradițional, cu prezența fizică a tinerilor. Este o experiență inedită pentru toate instituțiile de învățământ superior din Republica Moldova. Este o modalitate comodă și la fel de eficientă. Sau cu prezența fizică sau cu depunerea online al dosarului, în condițiile în care dosarul corespunde cerințelor, rezultatul este același: dosarul este acceptat pentru concurs”.
      Un recent studiu al Institutului de Inițiative Sociale „Viitorul” constata că numărul studenților la universitățile moldovene este în continuă scădere, de mai bine de un deceniu.
      Declinul demografic și emigrarea masivă sunt cauzele principale care au pus în mare dificultate instituțiile universitare pe parcursul anilor.
      Prorectorul Universității de Stat „Bogdan Petriceicu Hașdeu” din Cahul, Oleg Danilceac, spune că e prematur ca instituțiile de învățământ să se bucure de creșterea numărului de cereri la studii. Și asta pentru că e lucru știut: calitatea e mai importantă decât cantitatea:
      „Cu certitudine, un număr mai mare de studenți va fi, dar trebuie să vedem raportul între calitate și cantitate. Vedeți care e tendința acum, toată lumea încearcă să dea cu piciorul în educația on-line, spunând că ea nu este eficace. De fapt, vreau să vă spun că, dimpotrivă, pe online trebuie să depui mai mult efort și să înveți. Dacă la învățământul „pe viu” te ascunzi în spatele colegului, a telefonului sau a hainelor scumpe, pe on-line sunt toți egali și contează doar cunoștințele tale, atâta-i tot”.
      Majoritatea candidaților au optat pentru depunerea personală a dosarului...
      Creșterea numărului de dosare nu a afectat preferințele viitorilor studenți, spune Tatiana Rotari secretar responsabil în cadrul comisiei de admitere la Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți.
      Ca și în anii precedenți, majoritatea preferă facultatea de drept, economie și, mai nou, pedagogie.
      În acest an, universitatea din nordul țării a primit peste 1200 de dosare la licență și master, cu câteva sute de dosare mai mult în comparație cu anul trecut.
      Tatiana Rotari spune că majoritatea tinerilor din Bălți au preferat să depună cererile „pe viu”, chiar dacă aveau posibilitatea să se înscrie la studii on-line:
      „Totuși, majoritatea candidaților au optat pentru depunerea personală a dosarului, deci, ca procentaj, aproximativ 10% dintre cereri au fost depuse on-line, iar celelalte au fost depuse de candidați personal. Deci, totuși încă oamenii se simt mai siguri dacă vin, au scris o cerere, ne-au lăsat actele în original sau ne-au lăsat copii, dar sunt siguri că s-au înscris la concurs, decât atunci când este on-line”.
      Din convorbirile cu reprezentanții instituțiilor de învățământ superior am tras concluzia că universitățile s-au adaptat „din mers” la noile reguli impuse de epidemia de COVID-19.
      La prima vedere, s-ar părea că trecerea pe on-line a concursului de admitere ar fi favorizat elevii mai puțin sârguincioși. O percepție amăgitoare – și asta pentru că înmatricularea la universitate nu garantează trecerea de prima sesiune de examene.
      moldova.europalibera.org
  •