Draga doamna invatatoare: scrisoarea cu 17 dorinte ale unui scolar


    "Am și eu ceva de zis cu privire la școala asta care stă să înceapă, cu privire la noi doi, cu privire la drumul pe care-l parcurgem împreună. Și ăsta e primul lucru pe care al vrea să ți-l spun, să te rog să-l ții minte: că și eu am ceva de zis. Că oi fi eu mic, dar voi crește mare. Iar felul în care o voi face depinde mult de tine, de ce mă vei învăța și de cum mă vei învăța asta. Nu știu pe lumea asta o meserie mai responsabilă și mai importantă decât a ta: să crești oameni mari."

    Citeste scrisoarea cu 17 dorinte ale unui scolar - adresata invatatoarei.

profesor-si-elevi.jpg

Draga doamna invatatoare - am o scrisoare pentru tine

Sper că ai avut o vacanță cel puțin la fel de frumoasă și relaxantă ca și a mea. Sper că te-ai odihnit și că ți-ai adunat energie pentru un an de zile; eu, unul, știu că am făcut-o. Și mai știu sigur că amândoi aveam mare nevoie de asta.

Îți scriu acum, când e încă vacanță, când încă mai sunt câțiva copaci de cățărat și vreo două alei de explorat cu trotineta. Dar am hotărât să-ți scriu, totuși, pentru că încep să se îngălbenească frunzele și știu eu ce înseamnă asta: ne vom reîntâlni în curând. Și eu nu vreau ca întâlnirea să mă prindă nepregătit, mi-ai spus de multe ori cât de important e asta. Am hotărât, deci, să-ți scriu o scrisoare pentru că s-ar putea ca, față în față, să uit ce voiam să-ți spun și e important să-ți comunic toate ideile, să nu omit nimic.

Si eu am ceva de zis pentru ca si parerea mea conteaza ...

Am și eu ceva de zis cu privire la școala asta care stă să înceapă, cu privire la noi doi, cu privire la drumul pe care-l parcurgem împreună. Și ăsta e primul lucru pe care al vrea să ți-l spun, să te rog să-l ții minte: că și eu am ceva de zis. Că oi fi eu mic, dar voi crește mare. Iar felul în care o voi face depinde mult de tine, de ce mă vei învăța și de cum mă vei învăța asta. Nu știu pe lumea asta o meserie mai responsabilă și mai importantă decât a ta: să crești oameni mari.

Iata cele 17 dorinte la inceput de an scolar:

1. Fii un far

Asta ești, din momentul în care ai hotărât să devii doamna învățătoare. Ești punctul meu de reper în lumea școlii, o lume care la început e o nebuloasă, mă copleșește, mă sperie, mă destabilizează. Nu știu de ce copiii mari se împing, de ce sună clopoțelul, ce e aia ”cancelarie”, cine e domnul ăsta director, ce-i cu statul în bancă atâta timp și de ce trebuie să ridic două degețele. Tu ești farul față de care mă orientez. Și-atunci scanez întreaga ta persoană, constant, remarcând de la detalii de îmbrăcăminte, tonalități ale vocii și expresii ale feței până la reacții, comportamente și acțiuni. După prima săptămână de școală ți-aș recunoaște parfumul discret încă din curtea școlii. Ești punctul meu fix într-o lume nouă în continuă mișcare cu care trebuie să mă familiarizez.

2. Învață-mă sa citesc printre randuri

Știu că ăsta e scopul venirii mele la școală și se presupune că asta facem, oricum, dar învață-mă cu adevărat. Dacă memorez nu înseamnă că am învățat – învață-mă, te rog. Arată-mi cum să citesc printre rânduri, fă-mă să văd cu ochii minții toate istoriile pe care mi le povestești, demonstrează-mi teoriile din manuale. Arată-mi la ce-mi folosesc, fă-mă să înțeleg că eu voi fi un om mai bine pregătit dacă știu și rețin ceea ce îmi spui.

3. Îndrăznește sa treci linia dintre catedra si banci

Fă ceea ce îmi ceri tu, mie, deseori: să îndrăznesc să fiu eu. Iartă-mi exprimarea aceasta care, dat fiind că eu sunt elevul și tu ești învățătoarea, poate că e un pic... îndrăzneață. Dar aș fi mai interesat și aș învăța mai natural dacă, cel puțin uneori, te-ai încumeta să interpretezi creativ chestia aia la care-i zice ”programă” și pe care o invoci deseori cu un soi de obidă. Îndrăznește să treci tu linia aia invizibilă dintre catedră și bănci; chiar dacă nu o văd, ne separă atât de categoric încât cu siguranță un personaj negativ a pus-o acolo odată și a uitat de ea. E simplu, e ca la șotron, trebuie doar o simplă săritură. La urma urmei, ai fost și tu aici, în banca asta, când erai fetiță. Ai uitat?

copil.jpg

4. Explică-mi limitele

Știi, dacă ar fi să-ți vorbesc despre mine, mă simt acum ca un căluț zburdalnic. Alerg în toate direcțiile, sar peste obstacole, simt un tremur înăutru, în piept, ce nu poate fi liniștit decât într-o zănatică fugă cât e ziulica de lungă. Nu știu unde alerg: te rog, arată-mi limitele. Marchează-mi drumul, spune-mi unde se poate desfășura în siguranță rotogolul asta de energie cotidiană din pieptul meu. Am nevoie să-mi spui care sunt limitele, pentru ca în interiorul lor să caut drumuri și să le urmez. Și chiar și când mă îmbufnez că-mi arăți limitele, crede-mă, am nevoie de ele. Trasează-mi-le cu înțelepciune, te rog.

5. Lasă-mă să greșesc

Atât timp cât sunt la școală, tu ești farul meu, îți amintești? Dar, dacă nu mă lași să fac propriile mele greșeli, mă vei învăța să mă uit mereu după luminițele farului. Iar tu nu vei fi mereu aici, în spatele meu, ținându-mi mâna să fac corect buclele literelor de mână. La un moment dat, voi fi singur și va trebui să fac propriile mele alegeri. Oferă-mi șansa de a greși controlat acum, pentru ca mai târziu să știu cum să evit asta.

6. Nu-mi pune etichete

Te rog. Nu-mi plac etichetele nici măcar când le lipesc pe caiet – asta dacă nu sunt cumva cu supereroii din desenele animate. Alina nu este ”incapabilă”, Paul nu este ”rău” și noi cu toții nu suntem ”obraznici”. Da, corectează-mi comportamentul și atrage-mi atenția când fuga mea năvalnică face victime colaterale. Arată-mi că există niște consecințe pentru asta. Dar nu mă eticheta, nu mă reduce la un cuvânt care se va întipări pentru mult timp în inima mea.

7. Lasă-mă să mă joc

Sunt mare acum, da? Am crescut cu zece centimetri în vara asta. Dar sunt încă copil, te rog, nu uita asta. Merg la școală să învăț, desigur, dar am nevoie de joacă chiar și aici. Și tu, doamnă învățătoare, amintește-ți că poate mergeai și tu la școală cu ursulețul de pluș în ghiozdan. Nevoia mea de joacă este, acum, una primordială: așa cunosc eu lumea. Lasă-mă să mă joc cu mingea în pauze, învață-mă jocurile de pe vremea ta, inventează jocuri de grup, include-mă. Îngrijește-mi și respectă-mi nevoia de joacă la fel ca și pe cea de învățare, pentru că ele sunt realmente același lucru.

8. Fii corectă

Nu-mi promite ce nu-mi poți da. Nu mă minți. Ține-ți promisiunile, întotdeauna. Fii imparțială. Nu, nu sunt prea mic pentru principiile astea și sunt extrem, dar extrem de sensibil la acest capitol. Ești farul meu, îți amintești? Am încredere în tine, să nu mă dezamăgești niciodată.

9.Tratează-mă ca pe egalul tău

Doar pentru că sunt mic, nu înseamnă că nu merit exact același tratament respectuos și civilizat pe care îl merită orice adult. Aprecierea și respectul nu se pot impune la nicio vârstă – ele se câștigă. Tu ești pionul principal aici: ești adult, și ești modelul meu din școală: arată-mi respect și ți-l voi întoarce.

10.Încurajează-mă

Știi cum învăț eu cel mai bine? Atunci când cineva mă urmărește și se bucură de progresul meu. Mai bâjbâi uneori atunci când nu-mi iese din prima soluția exercițiului sau atunci când nu găsesc cele mai potrivite cuvinte pentru a-ți povesti basmul. Am mare nevoie să mă uit atunci în ochii tăi și să văd încredere. Spune-mi că sunt în stare s-o fac, asigură-mă că mersul meu e mereu înainte, în ciuda abaterilor. Spune-mi ce pot să fac, nu ce nu pot. Arată-mi care sunt atuurile, abilitățile și aptitudinile mele și nu cât de grele-mi sunt poverile.

regulament_scoala_reguli_copii.jpg

11.Arată-mi ce e dincolo de cărți

Explică-mi cum cărțile nu sunt decât o poartă deschisă înspre lume și mai spune-mi cât de bogați sunt cei care citesc. Povestește-ne despre cărțile tale preferate de cînd erai mică. Spune-mi cine era eroul tău preferat. Cine te-a făcut să plângi, la final, cine ți-a șters lacrimile cu un zâmbet larg. Recomandă-mi cărțile potrivite pentru vârsta mea – vreau să citesc pentru că îmi place, nu pentru că mă obligi. Întreabă-mă ce am învățat din cărți. Spune-mi să desenez cartea din capul meu.

12.Fă echipă cu mama

Voi două semănați foarte mult, știi? Amândouă vreți ca eu să devin cunoscător, să știu multe lucruri despre lumea asta, despre oameni, despre viață. Și amândouă vreți să îmi dați cel mai bun start. Ar fi păcat să nu fiți amândouă în aceeași barcă, nu crezi? Două vâsle care trag în aceeași direcție mă aduc mai sigur la destinația dorită. Cere-i ajutorul și oferă-i-l, când îl cere. Vorbește cu mama, las-o să-ți vorbească. Fă-te ascultată, ori de câte ori e nevoie de cunoștințele și experiența ta. Și ascultă, la rândul tău: ea mă cunoaște, la urma urmei, cel mai bine.

13.Nu mă transforma în concurent

Nu mă compara cu colegii mei; fiecare are drumul lui de parcurs și fiecare este condiționat de propriile lui experiențe. Ajută-mă , în schimb, să devin un formidabil jucător de echipă. Iar daca e să mă compari cu cineva, compară-mă cu ”eu” cel de anul trecut și, din când în când, povestește-mi cum va fi „eu” cel din viitor.

14.Nu mă umili niciodată

Chiar dacă poți, chiar dacă e o metodă la îndemână, chiar dacă ți-am solicitat, poate, răbdarea la maximum. Chiar dacă sunt salarii mici, chiar dacă ești, poate, la rândul tău, umilită de monstrul ăsta numit ”sistem” de care aud uneori vorbindu-se la televizor. Chiar dacă știi sigur că voi învăța lecția. E o lecție amară, lecția asta a umilinței, iar eu nu vreau să o învăț de la tine.

15.Scoate-mă din clasă

Arată-mi că lecțiile sunt peste tot, că școala e doar o clădire, iar învățarea are loc constant în jurul nostru. Deschide-mi ochii și arată-mi lecțiile din jurul meu; du-mă la spectacole, la pădure, în vizită la muzee, în excursii. Arată-mi lumea așa cum e ea, în afara pereților școlii.

16.Zâmbește-mi, hai să mai glumim uneori

Arată-mi cum râsul tău e mai frumos decât orice clopoțel care-ar putea suna vreodată sfârșitul orei. Mănâncă-ți câteodată sandwichul împreună cu mine, în pauză. Lasă-mă să-ți mângâi ușor mâna.

17.Ai grijă de încrederea din ochii mei

Ți-o dau ție, să o meriți, să ai grijă de ea. E încrederea pe care o vezi, cu siguranță, în ochii tuturor copiilor în prima zi de școală si e cel mai frumos dar pe care l-ai putea primi vreodată. Treizeci de inimioare își pun în mâna ta, cu simplitate și candoare, în prima zi de școală, toate visele lor: tu trebuie să fii cel mai puternic om din lume.

desprecopii.com





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Este vorba despre proiectul TeenZ, lansat pentru copiii cu vârsta între 10 și 18 ani. Chiar dacă este adresat băieților și fetelor, programul, de asemenea, va fi util părinților și profesorilor. Proiectul colaborează cu antrenori și psihologi profesioniști, care pot oferi adolescenților informații fiabile și adecvate despre sănătatea lor fizică și emoțională. Antrenamentele video din cadrul programului TeenZ și webinarele cu psihologii pot fi folosite ca materiale didactice suplimentare în lecțiile de educație fizică sau protecție civilă. 
      La întâlnirea dedicată lansării acestui proiect, experții au remarcat faptul că sportul este o parte importantă din viața adolescenților și copiilor, dar care nu se bucură de atenție într-o măsură necesară în țara noastră.
      Galina Leșco, Directorul Centrului de Sănătate Prietenos Tinerilor NEOVITA și Coordonator Național al Proiectului „Generație Sănătoasă”, a citat rezultatele celor mai recente cercetări în domeniul sportului și activității fizice în rândul adolescenților: „În calitate de specialiști, suntem foarte preocupați de tendințele din ultimii ani. Chiar înainte de pandemie, studiile au arătat că activitatea fizică în rândul adolescenților a scăzut cu 14%. Dacă în 2014, 24% dintre adolescenți făceau exerciții fizice zilnice timp de 60 de minute, în 2018 cifra a scăzut până la 13%. Doar fiecare al șaptelea adolescent făcea mișcare 1 oră pe zi, restul – mai puțin”.
      În timpul pandemiei, această cifră a scăzut și mai mult. În martie anul trecut, UNICEF Moldova a realizat un sondaj în rândul elevilor prin intermediul platformei U-report Moldova. La sondaj au participat peste 3500 de adolescenți. S-a dovedit că doar 27% dintre elevi făceau exerciții fizice acasă, în timpul lecțiilor de educație fizică la distanță.
      “Aceste date au arătat că este necesar să se găsească soluții pentru a-i ajuta pe tineri să rămână în formă și activi fizic, chiar și în timpul pandemiei. De asemenea, în rândul tinerilor am realizat un alt studiu, care a arătat că mai mult de jumătate dintre respondenți și-ar dori mai multe lecții de educație fizică”, a declarat reprezentanta UNICEF Moldova, Polina Listopad. 
      Potrivit experților, problemele sunt în primul rând legate de specificul predării educației fizice online. „Acum profesorii de educație fizică și antrenorii încearcă să caute noi modalități de predare. Metodele pe care le folosesc, așa cum am observat deja, țin mai mult de teorie. Credem că acest proiect va ajuta școlile și elevii. Profesorii vor putea folosi materialele proiectului TeenZ la lecții: videourile de înaltă calitate cu antrenori profesioniști și un program pentru toți”, a remarcat managerul platformei de învățământ la distanță Studii.md.
      “Cred că am avea rezultate mult mai bune, dacă în acest proces am fi incluși cu toții – pedagogii, părinții, societatea. Copiii, în special elevii din clasele primare, imită tot ceea ce fac adulții. Și dacă ei văd adulți care tot mai des stau în fața computerului și nu merg împreună cu copiii la lecții, copiii procedează la fel. Sportul este important nu numai pentru a crește, ci și pe tot parcursul vieții”, a subliniat consultantul principal al Ministerului Educației din Moldova, Vasile Onică.
      La întrevedere a ținut un discurs și Dmitri Voloșin, fondatorul organizației Sporter. El a vorbit despre modul în care sportul amator s-a schimbat în țară în ultimii 7 ani: „Le-am adus la cunoștință oamenilor că ar trebui să practice sportul. Puteți alerga, puteți înota, puteți merge cu bicicleta și calitatea vieții dvs. se va schimba. Acum, sarcina organizației Sporter este să contribuie la dezvoltarea sportului de amatori în țară, inclusiv la nivel regional. Dezvoltarea sportului de amatori va face ca națiunea țării să devină tot mai sănătoasă, iar fondurile pot fi cheltuite nu pentru întreținerea sistemului medical, ci pentru dezvoltarea educației și a sportului”.
      Vă amintim că „TeenZ” este un proiect online. Toate videourile cu antrenamente, webinarele cu psihologii, concursurile cu cadouri sunt organizate pe platformele de socializare Facebook, Instagram. Organizatorii au ales acest format astfel încât fiecare adolescent să aibă acces la materialele utile.
      Proiectul este realizat de organizația Sporter.md și UNICEF Moldova cu sprijinul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării din Moldova și al rețelei naționale de centre de sănătate pentru tineri Youth Klinik.  
       
      Sporter и UNICEF запустили в Молдове спортивный проект для подростков
      Организация Sporter и UNICEF Moldova запустили для подростков специальный проект о спорте и здоровом образе жизни. Идея проекта — популяризировать спорт среди молодежи и  мотивировать детей осознанно заниматься спортом, особенно на удаленном обучении. 

      Речь идет о проекте «TeenZ». Его запустили для детей от 10 до 18 лет (как для мальчиков, так и для девочек), однако программа также будет полезна и родителям, и учителям. Проект работает с профессиональными тренерами и психологами, чтобы подростки получали только проверенную и достоверную информацию о своем физическом и эмоциональном здоровье. Видеотренировки «TeenZ», вебинары с психологами можно использовать как дополнительный обучающий материал на уроках физкультуры или ОБЖ.  
      На встрече, посвященной запуску этого проекта, эксперты отметили, что спорт важная часть жизни подростков и детей, которой в стране не уделяют должного внимания.
      Галина Лешко, руководитель Национального ресурсного центра «YFHS NEOVITA» и координатор проекта «Здоровое поколение», привела результаты последних исследований в области спорта и физической активности среди подростков: «Мы как специалисты очень обеспокоены тенденциями последних лет. Еще до пандемии исследования показали, что физическая активность среди подростков снизилась на 14%. Если в 2014 году ежедневные физические упражнения в течение 60 минут делали 24% подростков, то в 2018 году — 13%. Только каждый 7 подросток двигался 1 час в день, остальные — меньше». 
      Во время пандемии эта цифра снизилась еще сильнее. В марте прошлого года UNICEF Moldova при помощи платформы U-report Moldova провела опрос среди школьников. В нем приняло участие более 3 500 подростков. Оказалось, лишь 27% учащихся выполняли дома физические упражнения во время уроков дистанционных уроков по физкультуре. 
      «Эти данные показали, что необходимо искать решения, способствовать тому, чтобы молодые люди могли поддерживать форму и физическую активность даже во время пандемии. Также мы провели еще одно исследования среди молодежи, которое показало, что больше половины опрошенных хотелось бы больше уроков физкультуры», — отметила представитель UNICEF Moldova Полина Листопад.
      По мнению специалистов, проблемы связаны в первую очередь со спецификой онлайн преподавания физкультуры. «Сейчас учителя физической культуры, тренеры пытаются искать новые способы преподавания. Те методы, которые они используют, как мы успели заметить, несут больше теоретический характер. Думаем, этот проект поможет школам, ученикам. Учителя смогут использовать на уроках материалы проекта TeenZ: видео высокого качества с профессиональным тренерам и программой для всех», — отметила менеджер платформа дистанционного обучения Studii.md.  
      «Если бы в этот процесс были бы включено все общества, педагоги  родители, думаю, результаты были бы намного лучшие. Дети, особенно ученики начальных классов, подражают всему, что делают взрослые. И если они видят взрослых, которые чаще сидят перед компьютером, а не ходят с детьми на занятия вместе, то поступают также. Спорт важен не только для взросления, но и на протяжении всей жизни», — подчеркнул главный консультант Министерства образования Молдовы Василие Оникэ.
      На встрече также выступил Дмитрий Волошин, основатель организации Sporter. Он рассказал о том, как изменился любительский спорт в стране за последние 7 лет: «Мы сделали такое открытие для людей: существует спорт. Можно бегать, можно плавать, крутить на велосипеде и меняется качество твоей жизни. Сейчас задача Sporter помочь с развитием любительского спорта в стране, в том числе и в регионах. Именно развитие любительского спорта приведет к тому, что нация в стране станет здоровее и средства можно будет тратить не на поддержание здравоохранения, а на развитие образования, спорта». 
      Отметим, «TeenZ» это онлайн проект. Все видео тренировки, вебинары с психологами, конкурсы с розыгрышами подарков проводятся на социальных площадках: Facebook, Instagram. Такой формат организаторы выбрали, чтобы у каждого подростка был доступ к полезным материалам. 
      Проект реализуется организацией Sporter.md и UNICEF Moldova при поддержке Министерства образования, культуры и исследований Молдовы и национальные сети клиник для молодежи «Youth Klinik».
      sporter.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Noua ediție a emisiunii aLIVE a avut-o ca oaspete pe Diana Cheianu-Andrei, sociolog și coautor al studiului „Bullying în rândul adolescenților din Republica Moldova” pentru UNICEF Moldova. Dumneaei a explicat ce este bullying-ul, cum afectează starea copiilor și ce măsuri ar trebui să ia părinții, profesorii și copiii pentru a preveni agresiunea în mediul școlar.
      „Cuvântul bullying nu are o traducere exactă. Totuși, cele mai apropiate sensuri sunt „hărțuirea” sau „agresiunea”. Acest fenomen are mai multe caracteristici care îl deosebesc de violență. Bullying-ul este o acțiune intenționată care se repetă sistematic. De regulă, între victimă și agresor există o inegalitate evidentă, de exemplu una fizică”, a subliniat expertul.
      Hărțuirea și discriminarea în rândul copiilor au existat dintotdeauna
      Problema hărțuirii și discriminării în rândul copiilor a existat dintotdeauna, dar nu s-a manifestat în forme atât de severe ca în prezent. Realitatea cu care se confruntă adolescenții în zilele noastre este diferită de ceea ce se întâmpla acum 15-20 de ani. Efectiv, comportamentul reacțiile copiilor la diferite situații sunt mai violente și mai agresive.
      „Potrivit studiului, aproximativ 87% dintre elevii claselor 6-12 sunt afectați de bullying. Reiese că fiecare al treilea elev din Moldova s-a confruntat cu bullying-ul cel puțin o dată ca victimă, martor și agresor. 70,8% dintre școlari au fost victime ale agresiunii, aproximativ 75% au fost martori și 40% au fost ei înșiși agresori. În Moldova există bullying și mulți elevi sunt afectați de acest fenomen”, a remarcat sociologul.
      Din experiența mai multor profesioniști, victimele și martorii agresiunii foarte rar se adresează după ajutor din teamă, neîncredere și rușine. Și acesta este principalul motiv din care agresiunea și discriminarea în rândul adolescenților rămân adesea nepedepsite.
      Problema bullying-ului poate fi rezolvată doar prin eforturile comune ale profesorilor, părinților și copiilor. Acest lucru se poate face prin crearea unei atmosfere de încredere atât acasă, cât și la școală. Părinții trebuie să acorde mai multă atenție stării emoționale a copiilor lor, iar profesorii ar trebui să fie mai atenți la situația din clasă. Este necesar de explicat copiilor că nu se poate de încurajat un comportament agresiv. La fel, dacă cineva este agresat și are nevoie de ajutor, copiilor nu trebuie să le fie rușine să-i ia apărarea.
      În lumina evenimentelor recente: agresiunea persistă și pe Internet
      În lumina evenimentelor recente – pandemie, carantină, trecerea la o formă mixtă de învățare, expertul a mai remarcat că agresiunea se întâlnește nu numai în mediul școlar. Acum, hărțuirea persistă în mediul online și adesea duce la consecințe și mai tragice, cum ar fi izolarea, traumele psihologice, sinuciderea.
      Principalul lucru pe care sociologul l-a subliniat este că toate părțile trebuie să fie implicate în rezolvarea problemei, nu doar agresorul. În același timp, pedepsirea agresor nu este o metodă absolută de combatere a bullying-ului, ci mai degrabă îl agravează. Este important să se lucreze pe problemele interne atât cu partea agresoare, cât și cu victima. Doar astfel va fi posibil de găsit adevăratele motive pentru un comportament negativ și, prin eforturi comune, de corectat un asemenea comportament.

      Proiectul aLIVE este o emisiune realizată de popularul forum pentru femei, Mama.md și organizația publică Forum.md. Proiectul a fost lansat cu sprijinul UNICEF Moldova, USAID Moldova și OMS.
       
      aLIVE: Каждый третий школьник в Молдове хотя бы раз столкнулся с травлей
      Около 87% молдавских школьников хотя бы раз в жизни столкнулись с дискриминацией, травлей и насилием в школе. 

      В новом выпуске передачи aLIVE, социолог и один из авторов исследования «Буллинг среди подростков в Республике Молдова» для UNICEF Moldova Диана Кияну-Андрей рассказала о том, что какое буллинг, как он влияет на состояние детей и какие меры должны предпринимать родители, педагоги и сами дети, чтобы не допускать проявления агрессии в школе.
      «Точного перевода слова “буллинг” нет, но наиболее близкое к нему — преследование или травля. У этого явления есть несколько характеристик, которые позволяют отличить его от насилия. Буллинг — это умышленное действие, которое повторяется во времени. Как правило, есть очевидное неравенство, например физическое, между жертвой и агрессором», — подчеркивает эксперт.
      Травля и дискриминация среди детей существовала всегда
      Травля и дискриминация среди детей существовала всегда, однако проявлялась не в таких тяжелых формах как сейчас. Реальность, с которой сталкиваются современные подростки, отличается от той, что была 15-20 лет назад и провоцирует более жестокое, агрессивное поведение и реакцию детей на разные ситуации.
      «По данным исследования, около 87% учеников 6-12 классов страдают от буллинга. Получается, что каждый 3 подросток хотя бы один раз был и жертвой травли, и свидетелем, и агрессором. Жертвами буллинга стали 70,8% школьников, около 75% — были его свидетелями, а 40% — это сами агрессоры. Буллинг в Молдове есть и ему подвергаются большинство школьников», — отметила социолог.
      Как показывает опыт многих специалистов, жертвы и свидетели буллинга редко обращаются за помощью из-за страха, недоверия и стыда. И этого главная проблема, почему травля и дискриминация среди подростков часто остается безнаказанной. 
      Решить проблему буллинга можно только совместными усилиями педагогов, родителей и самих детей. Сделать это можно через создание доверительной атмосферы как дома, так и в школе. Родителям необходимо больше внимания уделять эмоциональному состоянию детей, а педагогам чаще обращать внимание на ситуацию в классе. До детей необходимо донести, что поощрять агрессивное поведение нельзя, как стыдиться того, что кому-то нужна помощь.
      В свете последних событий: травля продолжается и в онлайн среде
      В свете последних событий: пандемии, карантина и перехода на смешанную форму преподавания, эксперт также отметила, что теперь буллинг встречается не только в школьной среде. Сейчас травля продолжается и в онлайн среде, и нередко приводит к еще более трагичным последствиям — замкнутости, психологическим травмам, суициду.
      Главное, что подчеркнула социолог, решать проблему нужно всем сторонам, а не только агрессору. При этом, наказание агрессора не является панацеей для борьбы с буллингом, а скорее лишь усугубляет его. Важно проработать как с ним, так и с жертвой внутренние проблемы, найти истинные причины такого поведения и совместными усилиями преодолеть их.

      Проект aLIVE — это онлайн передача популярного женского форума Mama.md и общественной организации Forum.md. Проект реализован при поддержке UNICEF Moldova, USAID Moldova и ВОЗ. 
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Totuși, ei spun că vânzările au scăzut cu 50 la sută comparativ cu anul trecut. Şi asta pentru că părinţii nu sunt dispuşi să cumpere multe haine și rechizite, din cauza pandemiei, transmite Știri.md cu referire la publika.md.
      Dacă anul trecut pregătirile pentru şcoală începeau încă din iulie, atunci în acest an, primii cumpărători au apărut doar de câteva zile. Părinții nu se avântă să cumpere haine ca în anii precedenţi. Este și cazul Liudmilei Ciorici din Capitală şi a băiatului ei, Stanislav, care va merge în clasa întâi.
      "O cămașă, pantaloni, o coftiță. Ghiozdan să ne uităm. De la trei mii până la patru mii, căci acum prețurile, doar o cămașă de la 300 de lei în sus și așa și pantalonii", a spus mama, Liudmila Ciorici.
      "Aștept cu nerăbdare să mă duc la școală în aceste haine și să-mi fac prieteni noi", a spus elevul, Stanislav Ciorici.
      Și Zinaida Dimitrașco din satul Văsieni, raionul Ialoveni, a venit să cumpere haine și rechizite fiicei sale Beatrice, care trece în clasa a patra.
      "Pentru fetiță. Anul acesta este clasa a patra și ne pregătim de școală.
      - Ce ați cumpărat astăzi?
      - Ghiozdan. Tot ce trebuie: uniformă pentru prima zi de școală, necesarul, caiețele. Numai astăzi pe rechizite și uniforma pentru 1 septembrie, ghiozdanul am cheltuit peste două mii de lei. E scumpușor", a spus Zinaida Dimitraşco.
      Comercianții spun că vânzările la produsele vestimentare au scăzut considerabil.
      "În prezent se cumpără necesarul. Oamenii pur și simplu se tem. Bugetul e slab la oricare. Procură mai mult numai pantalonii și cămășile, deocamdată”.
      Unii vânzătorii vin cu sfaturi pentru părinții care au copii de vârstă şcolară.
      "Părinții să nu se grăbească la uniforma cea strictă, dar să investească în niște hăinuțe mai practice, atât pentru școală, cât și după școală, în caz că se întâmplă că avem din nou carantină".
      Pentru a atrage cumpărătorii, magazinele de ghiozdane și rechizite școlare oferă reduceri.
      ”Până la moment, cel mai bine se întreabă doar rechizitele. Ceea ce începe de la stilouri, penale, carioci, creioane, creion simplu. Acum sunt reduceri la caiete. Este de minus 15 procente și destul de bine se vând".
      În magazinele din Capitală, o ținută vestimentară de școală costă aproximativ 2.000 de lei, iar prețul unui ghiozdan începe de la 500 până la 1.200 de lei.
      publika.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Cel puțin asta susține primarul Ion Ceban, care a solicitat responsabililor să verifice cum sunt executate acestea în fiecare şcoală şi grădiniţă din Capitală, transmite Știri.md. 
      "Îmi doresc calitate, respectarea termenilor şi transparenţă în fiecare caz. Actualmente, lucrări de reparaţie sunt efectuate în 142 de edificii educaționale, dintre care, în 48 de școli, licee și gimnazii și 94 de grădinițe, iar suma totală alocată în acest scop, pentru anul curent, este de peste 109 milioane de lei", a declarat Ceban. 
      La fel, edilul a menționat că instituțiile de învăţământ din Capitală sunt pregătite pentru noul an şcolar. Acestea sunt dotate cu echipamente de protecţie şi dezinfectanţi.
      "Suntem într-o situaţie fără precedent, criza provocată de Covid – 19 a afectat toată lumea, de aceea trebuie să fim prudenţi şi înţelegători, dar şi responsabili. Comisia Naţională Extraordinară de Sănătate Publică a aprobat instrucţiunile privind activitatea instituţiilor de învăţământ, acum urmează ca fiecare şcoală şi grădiniţă din capitală să ajusteze aceste condiţii după necesităţile proprii", a spus Ceban. 
      Totodată, primarul a specificat că pentru a minimaliza riscul de infectare cu nou tip de virus, copiii se vor afla în instituţie nu mai mult de 7 ore pe zi.
      stiri.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Anularea a fost aprobată de Guvern, astăzi, 3 iunie curent, la propunerea Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, transmite Știri.md
      Documentul prevede anularea examenelor de calificare la finalizarea programelor de formare profesională tehnică, anul de studii 2019-2020.
      Totodată, proiectul de lege stabilește:
      - eliberarea certificatului de calificare pentru elevii care finalizează, în acest an, programele de formare profesională tehnică secundară cu medii de promovare a disciplinelor/ modulelor/ stagiilor de practică, prevăzute în Planul de învățământ, mai mari sau egale cu „5” (cinci), cu calcularea mediei generale conform formulei: Media generală = media de promovare a disciplinelor/ modulelor de profil *0.3 + media de promovare a stagiilor de practică * 0.7, cu două zecimale, fără rotunjire.
      - eliberarea diplomei de studii profesionale pentru elevii care finalizează în acest an programele de formare profesională tehnică postsecundare și postsecundare nonterțiare cu medii de promovare a unităților de curs/ stagiilor de practică prevăzute în Planul de învățământ mai mari sau egale cu „5” (cinci), cu calcularea mediei generale conform formulei: Media generală = media de promovare a unităților de curs fundamentale și de specialitate *0.4 + media de promovare a stagiilor de practică * 0.6, cu două zecimale, fără rotunjire.
      Elevii care finalizează în acest an programele de formare profesională tehnică secundară/ postsecundară/ postsecundară nonterțiară care nu reușesc să finalizeze acest an de studii cu medii de promovare a disciplinelor (unităților de curs)/ modulelor/ stagiilor de practică prevăzute în Planul de învățământ mai mari sau egale cu „5” (cinci), restanțierii din anii precedenți, candidaţii restabiliţi pentru susţinerea examenului de calificare vor putea susține examenul de calificare în următoarea sesiune, în condițiile stabilite de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.
      Decizia finală privind anularea examenelor de calificare și eliberarea actelor de studii la finalizarea programelor de formare profesională tehnică, anul de studii 2019-2020 va fi luată de către Parlamentul Republicii Moldova.
      stiri.md
  •