Ce înseamnă doza zilnică recomandată de vitamine?


    Matematică în farfurie: ce înseamnă doza zilnică recomandată (de calciu, magneziu, fier sau vitamina C) şi când trebuie să apelăm la suplimente?

Ştim până acum prea bine: pentru a funcţiona la parametri optimi, organismul nostru are nevoie de vitamine şi minerale. Însă unde încep carenţele (de fier, calciu etc) şi până la ce nivel trebuie să suplimentăm dieta cu pastile astfel încât să-i oferim corpului nostru toate elementele esenţiale de care are nevoie în fiecare zi? „DZR – doza zilnică recomandată – reprezintă aportul zilnic dintr-un nutrient suficient să îndeplinească nevoile zilnice ale unei persoane. În principiu, o alimentaţie variată şi echilibrată nu necesită suplimentarea nutrienţilor de un anumit tip, însă există perioade din viaţa unei persoane în care această alimentaţie nu mai este suficientă. Poate fi vorba de gravide, de persoane cu diferite afecţiuni sau în convalescenţă, sportivi“, explică doctorul Luiza Pîrvu, consultant în nutriţie. Aşadar… de ce lucruri avem nevoie şi unde putem să le găsim, fără a da iama în rafturile farmaciilor?

 

Fier:
55af9f443ee2b_Alimentecarecontinfier600x307.jpg
e necesar organismului pentru a menţine sănătatea globulelor roşii care transportă oxigenul în corp. Dacă nu e suficient, avem stări de ameţeală şi oboseală continuă şi dureri de cap; o deficienţă majoră poate duce la anemie. În general, femeile au nevoie de 15 miligrame de fier pe zi (aproape de două ori mai mult ca bărbaţii). Unde găsim această doză? Într-o mic dejun compus dintr-o omletă din două ouă, un pumn de caise uscate şi un pumn de cereale integrale.

 

Calciu:
55af9fb294f1f_images.jpg
este esenţial pentru buna sănătate a oaselor. Atenţie: densitatea osoasă începe să scadă după vârsta de 30 de ani. Avem nevoie de aproximativ 700 de miligrame de calciu pe zi, pe care îl putem găsi într-o masă compusă dintr-un iaurt, o porţie de somon (100 grame) şi un pumn de migdale.

 

Vitamina C:
55afa0615d773_VITAMINAC.jpg
ajută la întărirea imunităţii organismului, e vitală pentru regenerarea colagenului, prevenirea infecţiilor şi ajută la absorbţia fierului în organism. Organismul nu poate reţine mult timp vitamina C (aceasta este eliminată rapid), prin urmare doza zilnică recomandată a fost ridicată de către medici, în ultimii ani, de la 40 de miligrame la 200 de miligrame. De unde putem să o luăm? Dintr-o combinaţie de un ardei roşu, un kiwi şi jumătate de grepfrut.

 

Magneziu:
55afa13a6bf4a_rsz_alimentebogateinmagneziu.jpg
esenţial pentru buna funcţionare a creierului şi protejează inima. În plus, lipsa magneziului duce la oboseală şi crampe musculare. Doza zilnică recomandată e de aproximativ 270 de miligrame (de obicei, recomandat împrună cu B6, care asigură o mai bună absorţie a magneziului în oarganism). Este simplu de obţinut şi fără pastile: un aperitiv de 10 nuci braziliene, urmat de o masă compusă dintr-un cartof mare copt şi 200 de grame de spanac.

 

ATENŢIE: citiţi atent pe eticheta suplimentelor alimentare ce înseamnă, în DZR, cantităţile suplimentare de fier, calciu, magneziu, zinc, seleniu pe care le acumulaţi cu fiecare pastilă înghiţită. Depăşirea cu mult a dozei zilnice recomandate poate duce la afecţiuni ale organismului.





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.