"Supermarketul ne transformă stomacul în pubelă de gunoi", Alain Alexanian, chef francez cu stele Michelin


    Alain Alexanian este un chef francez care timp de 21 de ani a deţinut la Lyon un restaurant recompensat cu o stea Michelin. În lumea gastronomilor este recunoscut pentru lupta pe care o duce pentru alimentaţia sănătoasă. 

chef-alain-alexenian-sarbatoarea-gustului-chef-vip.jpg

Pentru străduinţa lui a câştigat un premiul Palm D’Or pentru Dezvoltare Durabilă în 2015, Trofeul Gastronomic ”Bio & Health”, în 2011 premiul pentru cea mai bună carte de nutriţie din Franţa, iar în 2013 premiul de inovaţie în cadrul SIRHA, cel mai mare târg de profil din lume.

În 2017, Alain Alexanian a fost invitat la Bucureşti pentru a susţine ”Sărbătoarea Gustului”, un proiect ce doreşte susţinerea educaţiei pentru alimentaţie sănătoasă în rândul copiilor.  Sfaturile lui sunt simple, dar, în vremurile în care trăim, greu de pus în aplicare. ”6 ore pe zi minimum staţi la calculator, ar fi bine să vă găsiţi măcar o oră timp să mergeţi în zone rurale de unde să cumpăraţi fructe şi legume, să admiraţi culorile.

O dată pe săptămână. Gătiţi în cel mai simplu mod posibil. Luaţi un cartof crescut la ţară, curăţaţi-l, spălaţi-l şi puneţi-l la cuptor cu un pic de apă cu sare. Puteţi pune şi un pic de unt. Puteţi folosi orice legumă. Aceasta ar trebui să fie masa dvs măcar o dată pe zi şi viaţa dvs se va schimba. Dacă consumaţi şi un fruct pe zi, atunci sunteţi pe drumul cel bun. Folosiţi supermarketurile doar pentru detergenţi, ulei, sare. Fructele şi legumele luaţi-le de la ţărani.”, ne-a spus într-un interviu acordat pentru Gustarte.ro

23473145-10213180272035789-4258761622996

Pentru a putea face acest lucru, cheful francez crede că este necesar ca educaţia copiilor să înceapă de la cele mai mici vârste şi, înainte de a investi în cursuri care stimulează inteligenţa, părinţii trebuie să le explice copiilor ce trebuie să mănânce: ”Copiii ar trebui să ştie că noi avem două centre de comandă şi unul dintre ele este stomacul. Cu toate acestea nu se face niciun fel de educaţie cu privire la modul în care funcţionează acesta. Dacă le spui tinerilor despre digestie, despre intestine habar n-au despre ce le vorbeşti. Părinţii acordă o foarte mare importanţă centrului de comandă principal, creierul, şi investesc într-o educaţie culturală.”

Lipsa educaţiei ne face să mâncăm numai prostii, ceea ce ne transformă stomacul într-o pubelă, iar noi nu mai dăm importanţă pentru că la exterior nu se vede ce avem înăuntru. Ne preocupăm de inteligenţă pentru că suntem conştienţi că avem nevoie de ea, dar sănătatea o lăsăm la urmă.

”Industrializarea masivă ne face să trişăm, iar pe ţărani îi vedem doar ca pe nişte surse de supravieţuire. În ziua de azi ni se pare normal să ne îmbolnăvim, să mergem la spital şi să murim acolo. Nu este normal să mâncăm numai din surse industriale. Da, trăim în oraşe, dar noi avem nevoie tot de natură şi de alimentele produse de aceasta, la ţară.”, spune chef Alexanian.

Bucătarul francez este adeptul alimentaţiei echilibrate, fără să propovăduiască excluderea zaharurilor şi a grăsimilor. Singurul amănunt de care trebuie să ţinem cont de sursa acestora. ”Tot spunem că nu trebuie să mâncăm zahăr şi grăsimi, dar nu înţelegem că nu avem nevoie de cele obţinute în mod industrial. Natura ne-a ajutat de la început să supravieţuim cu miere, cu fructoza din fructe, cu vânat. Astăzi avem foarte multă mâncare ceea ce nu este normal. Ar trebui să mâncăm mult mai puţin, mai natural. Acest lucru ar trebui să li se explice copiilor încă de foarte mici. Altfel, foarte cumpăra şi ei tot alimente super-industrializate. De exemplu, carbohidraţii ne-au ajutat să supravieţuim de mii de ani, dar industria profită de acest lucru, de faptul că este scris în ADN-ul nostru să mâncăm dulce, şi ne oferă zahăr în orice. ”, spune acesta.

23795112-869453516565690-1404087604821713783-n.jpg

O altă problemă a alimentelor industrializate sunt că sunt pline de insecticide, de poluanţi, de nitraţi care rămân acolo în corp. Ingerăm aproape 1 litru de astfel de substanţe chimic pe an ceea ce înseamnă că nu vom ajunge niciodată la bătrâneţe. Într-un măr crescut în sistem rapid sunt 27 de substanţe chimice, spune chef Alexanian.

Un măr crescut tradiţional nu va avea aşa ceva. Nu ar fi nimic grav dacă am mânca doar un măr plin de chimicale, dar mai consumăm şi pere şi struguri şi alte legume, brânzeturi cu substanţele lor. Stomacul nostru nu mai înţelege nimic. Noi nu facem acum decât să distrugem generaţiile viitoare prin modul în care îi învăţăm să mănânce.

Dacă stăm să privim în istorie, atunci când erau perioade de război oamenii mâncau mai sănătos, decât acum când este pace. Ar fi bine dacă am reuşi să echilibrăm cele două stări de fapt şi prin educaţia din şcoli să îi facem pe copii să înţeleagă. 

gustarte.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

cata dreptate are omul asta!!! eu obisnuiesc sa citesc ingredientele produselor de pe rafturi. de multe ori ies aproape plangand din magazin

Partajează acest comentariu


Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri


Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Chiar dacă știm că nu trebuie să avem cu toții același număr de kilograme și că esențial este să fim sănătoși și să avem o stare de bine în fiecare zi, parcă tot căutăm diete minune care să ne facă să slăbim rapid. Dietele minune nu există, iar ceea ce ar trebui să faci este să îți stabilești un program pe care să îl urmezi, atât din punct de vedere al alimentației, cât și al antrenamentelor.
      Pe lângă astea, mai sunt și alte aspecte cărora ar trebui să le acorzi atenție:
      1. Degeaba faci exerciții fizice dacă nu ai și o alimentație sănătoasă
      Ai putea crede că, dacă faci suficient de mult sport, vei putea să pierzi câte kilograme îți dorești, însă nu este așa. Pentru a putea slăbi într-un mod sănătos, trebuie să faci exerciții fizice, dar și să ai o alimentație echilibrată. Sportul reprezintă o mică parte din întreg procesul de slăbit, iar alimentația este cea care joacă rolul principal. 
      2. Trebuie să mănânci și grăsimi
      Multe persoane au impresia că ar trebui să evite alimentele bogate în grăsimi pentru a putea ajunge la silueta dorită. Însă, ai nevoie de grăsimi sănătoase deoarece ele sunt esențiale sănătății tale, oferindu-ți energie și senzația de sațietate. Trebuie să te asiguri că alegi grăsimi sănătoase și eviți alimentele procesate. Astfel că te poți orienta către avocado, măsline, pește gras, tofu sau diverse semințe, cum sunt cele de in, dovleac, susan sau de floarea soarelui.
      3. Nu există un singur mod prin care poți să slăbești
      Fiecare metabolism este diferit și e important de reținut asta. O dietă care a funcționat la o persoană nu îți va oferi garanția că te va face și pe tine să pierzi în greutate. Din acest motiv, contează să îți cunoști corpul și să nu încerci diete care îți pot face rău. De asemenea, e esențial să consulți și un medic specialist înainte de a începe tot procesul, pentru a te asigura că urmezi un plan potrivit ție. 
      4. Trebuie să te odihnești suficient
      Somnul are o foarte mare legătură cu slăbitul. Multe studii au arătat că, dacă nu reușești să te odihnești suficient și nu dormi cele opt ore recomandate pe noapte, te poți îngrășa. Așa că, trebuie să îi permiți corpului tău să se odihnească îndeajuns de mult, astfel încât să poți avea energie a doua zi.
      5. Poți mânca ciocolată, fără să te îngrijorezi că te îngrași
      Este adevărat că, dacă vrei să slăbești sănătos, trebuie să ai o alimentație corespunzătoare, dar asta nu înseamnă că trebuie să îți impui restricții. Iar printre restricțiile des vehiculate în diete ar fi ciocolata. Însă, ciocolata neagră are o mulțime de antioxidanți și poate scădea riscul bolilor cardiovasculare.
      6. Poți bea și alcool
      Studiile arată că poți bea și un pahar de vin roșu și totuși să pierzi în greutate. Antioxidanții care se regăsesc în vinul roșu sunt potriviți dacă vrei să slăbești, așa că este modalitatea excelentă de a te relaxa de la stresul zilnic, dar și de a pierde în greutate. Însă, reține faptul că nu trebuie să exagerezi și e important să consumi alcool în mod responsabil.
      elle.ro
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Astfel, pentru a participa la această campanie de binefacere, primarul Capitalei, Ion Cebna, îndeamnă oamenii să cumpere produse alimentare și să le lase în boxele speciale, instalate în magazine, transmite Știri.md.
      „Cei care vor să se alăture Campaniei sociale cu ocazia sărbătorilor Pascale, pot dona produse alimentare neperisabile. În mai multe magazine din Capitală sunt amenajate boxe speciale pentru a putea lăsa alimentele procurate.Toate pachetele cu produse alimentare vor ajunge, cu ajutorul asistenților sociali și a voluntarilor, pe masa de sărbătoare a familiilor din capitală care necesită ajutor. Haideți să fim mai buni în săptămâna luminată! Împreună putem aduce lumină în sufletul celor mai triști”, i-a îndemnat Ceban pe cetățeni.

      stiri.md
    • maria981s
      De maria981s
      Probiotice

      Deși nu există încă suficiente dovezi pentru a susține afirmațiile privind beneficiile probioticelor, suplimentul este din ce în ce mai popular. Potrivit Whole Foods, brandurile care se concentrează pe sănătate îmbrățișează această tendință prin lansarea multor produse care conțin probiotice.
      Uleiul CBD este menționat în numeroase articole, cu un număr din ce în ce mai mare de oameni care îl folosesc pentru a diminua simptomele anxietății. Așadar, nu este deloc surprinzător să aflăm că industria alimentară începe să folosească acest ingredient.
      Înghețată sănătoasă

      De la variante vegane la cele cu un conținut mic de calorii, înghețata este un aliment foarte popular în rândul persoanelor care vor să își răsfețe papilele gustative fără a se simți vinovate. În 2019, în supermarket-uri vor apărea multe produse cu arome noi, precum avocado, humus sau tahini.
      Alimentație pe bază de plante

      Din ce în ce mai mulți oameni încep să renunțe la carne și produsele de origine animală sau cel puțin să reducă consumul acestora. De aceea, foarte multe branduri introduc produse potrivite pentru vegetarieni și vegani, care sunt în același timp și mai sănătoase, dar și delicioase.
      Arome inspirate de ocean

      Alimentele din alge marine au crescut în popularitate în ultimii ani, dar acestea sunt doar începutul, raportează Whole Foods. În 2019 vor fi foarte consumate și untul și noddles din alge, gustări din semințe de crin, piele de somon crocantă îmbunătățită cu omega-3.
      Grăsimi sănătoase

      Dietele bogate în grăsimi și cu un conținut scăzut de carbohidrați sunt de asemenea populare în acest moment, dat fiind că mulți influenceri laudă beneficiile dietelor Keto și Paleo. Anul viitor, specialiștii sunt convinși că tot mai multe persoane vor consuma produse precum cafea vegană sau ciocolată cu unt de cocos.
      cosmopolitan.ro
    • Calandrella
      De Calandrella
      Când vorbim despre alimentație sănătoasă, automat ne gândim la principii complexe, foarte greu de respectat. Uităm că-n viață ar trebui să simplificăm lucrurile, să atingem moderația în tot și-n toate. Exact asta am făcut aici: am sintetizat 25 de idei extrem de importante, care ar trebui să fie fundamentul oricărei alimentații.
      1. Zahărul trebuie consumat cât mai rar și în cantități cât mai mici.
      2. Înlocuitorii de zahăr nu reprezintă alternative perfecte și trebuie să se supună și ei legii moderației.
      3. Cheia în alimentația sănătoasă stă în moderație. Doza va fi regină tot timpul.
      4. O alimentație optimă înseamnă legume, fructe, semințe, carne albă, pește, puțină carne roșie, lactate, brânzeturi, ouă.
      5. Verdețurile de tipul salatei, spanacului, pătrunjelului, verzei sunt bogate în compuși care pot promova sănătatea mintală.
      6. O porție de carne înseamnă cât o palmă (inclusiv în grosime, dar fără degete).
      7. Carnea se va combina cu legume sau salate de verdețuri.
      8. O salată de verdețuri, chiar dacă pare voluminoasă, conține puține calorii. Ocupând mai mult loc în stomac, generează sațietate și stimulează secreția unor hormoni benefici.

      9. Grăsimile animale în exces pot cauza creșteri ale nivelurilor de lipide serice și colesterol, cu potențial de ateroscleroză. Nu se vor evita, ci se vor consuma în cantități cât mai mici.
      10. Excesul de grăsimi vegetale poate avea efecte negative. Se recomandă moderație și aici.
      11. Semințele (alune, fistic, caju, migdale etc.) sunt foarte bogate în calorii și nu se recomandă mai mult de 20-30 de grame pe zi. Puteți consuma 10-14 migdale la o gustare între mesele principale.
      12. Cafeaua are efecte pozitive multiple și poate fi consumată în prima parte a zilei. Nu se recomandă mai mult de 400mg de cofeină pe zi.
      13. Băuturile carbogazoase din comerț sunt pline de zaharuri sau îndulcitori artificiali care cresc riscul de diabet și boli cardiovasculare. Se vor consuma de poftă, în rare ocazii.
      14. Sucurile de fructe pot fi bombe calorice și ar trebui evitate. Se storc 4-5 portocale pentru un pahar de suc. Atenție, aceste sucuri fac ravagii în rândul copiilor!
      15. Vinul roșu are efecte benefice asupra sănătății și poate fi consumat, dar nu mai mult de 20-30 grame alcool pe zi. Nu-i sfătuim pe cei care nu beau să înceapă să bea doar pentru a vâna efectele pozitive.
      16. Orice masă trebuie să se supună bunului simț, cu alimente în cantitate mică și voie bună în cantitate mare.
      17. Nu există sucuri sau preparate care detoxifică organismul. Există organe abilitate pentru așa ceva. Detoxul este o manipulare.
      18. Alimentele trebuie să fie cât mai puțin procesate termic, fizic, chimic.
      19. Există studii care au găsit corelație între consumul mare de carne roșie și riscul crescut de apariție a unor forme de cancer, îndeosebi de colon sau stomac¹. Carnea de porc, oaie, berbec se va consuma rar.
      20. Peștele oceanic (somon, ton, hering) este bogat în vitamine liposolubile, proteine, acizi grași omega. Se recomandă 1-2 porții pe săptămână (în principal cel oceanic, dar orice pește e mai sănătos decât alte tipuri de carne).
      21. Lactatele și brânzeturile întăresc oasele și n-ar trebui să lipsească din alimentația femeilor trecute de menopauză, când oasele încep să se demineralizeze. Statul la soare și, la nevoie, substituția cu vitamină D ajută la menținerea sănătății oaselor.
      22. Brânzeturile sunt gustoase, dar consumul în cantități mari înseamnă multe calorii. Atenție și la sodiu, brânza este de regulă sărată și sodiul în exces poate face retenție salină, putând crește inclusiv tensiunea arterială.
      23. Fructele sunt bogate în zaharuri și cer atenție în plus față de legume. Se vor mânca în prima parte a zilei, în cantități moderate.
      24. Cea mai bună dietă cu cele mai multe studii pe impactul asupra sănătății este cea mediteraneană, în care se consumă pește, brânzeturi, ulei de măsline, multe legume².
      25. Cina va conține alimente ușor de digerat. Se va evita alcoolul seara, pentru că tulbură somnul.
       
      Pe lângă toate acestea, recomandăm bucurie și comunicare cu familia și prietenii, hidratare bună folosind apă, exerciții fizice pentru tonus fizic și psihic, exerciții simple de meditație.
      leapsadesanatate.ro
    • Calandrella
      De Calandrella
      Și lucrurile au început să se miște, kilogramele să se topească, starea de bine să se instaleze. Până când? Până apare primul blocaj, cel de care îți era teamă, așa numitul platou.
      Care sunt greșelile care ne duc la starea de platou?
      Mănânci aceleași alimente
      Sigur că e mai comod, că ne duc în zona de confort food, de stare de bine și de acasă. Sunt rețete testate, știi că nu ai cum să dai greș. îți și plac. Dar, mâncând aceleași alimente, organismul se calibrează, la fel ca atunci când lucrezi aceleași grupe musculare, iar rezultatele pe care ți le dorești vor întârzia să apară.
      Ideal este să avem diversitate și în farfurie, să alegem ingrediente de sezon, să jonglăm, și să experimentăm. Pe lângă faptul că vom reuși să ne bucurăm pe termen lung de relația monogamă cu mâncarea sănătoasă, vor apărea și rezultate vizibile în mod constant.
      Răsfățul din weekend
      După ce toată săptămâna am avut maaaare grijă de dieta noastră, în weekend apare relaxarea pe toate planurile. Somn până târziu (yeah, baby!), desertul ia locul salatelor, iar paharul de vin sau cocktailul apei plate. Că doar putem compensa! Ei, bine, nu e chiar așa. Pentru că luni ne va fi din nou dificil să ne reintrăm în ritm, dar și pentru că (vezi punctul 1), stricăm echilibrul organismului.
      Soluția este să păstrăm și in weekend aceeași linie, permitîndu-ne, totuși, un mic răsfăț: un desert, o porție de paste, sau câteva felii de pizza. „Sau” însemnând „la alegere”, dear friend, nu toate odată!
      Consumi puține grăsimi sau chiar le excluzi
      Așa cum am povestit aici, grăsimile trans trebuie evitate, pentru că organismul nu știe ce să facă cu ele și le stochează. Totuși, fără suficiente grăsimi sănătoase (avocado, nuci și semințe crude, pește, ulei din nucă de cocos),  celulele care ascultă de hormonii care au rol de ardere a grăsimilor, își reduc activitatea, iar stratul adipos rămâne la locul lui.
      Nu poți refuza un pahar de alcool seara
      Pentru ca simți că te relaxează și te ajută să te deconectezi de la problemele din timpul zilei. Și, uneori, chiar așa și este. Dar, dacă avem în vedere că 7-8 pahare de vin echivalează, caloric vorbind, cu 2-3 prăjituri (da, din alea cu multă ciocolată și zahăr), și, pe deasupra, scad si metabolismul, o să realizăm că paharul de vin nu e întotdeauna cea mai bună idee.
      Ce putem face: ne deconectăm cu o plimbare, alergare, sesiune de yoga, ascultând muzica preferată, vizionând un film bun sau citind o carte. Înlocuim, practic, o activitate cu alta, obținând acelasi efect.
      ihealth.com.ro
  •