Reţetă de iaurt - cum să prepari acasă un iaurt delicios şi sănătos


    Daca la prima vedere pare o reteta lunga si complicata, stai linistita, este chiar simplu sa prepari iaurt acasa.

5-sfaturi-ca-sa-faci-cel-mai-bun-iaurt-de-casa_size1.jpg

In principiu ai 4 pasi de urmat:
1 - incalzesti laptele la 82°-85°C
2 - racesti laptele pana la 46°C
3 - adaugi culturile active de iaurt
4 - il lasi la incubare cateva ore pana se leaga si apoi la rece

Iata si explicatiile mai detaliate, ca sa-ti fie mai usor prima data, pentru ca, dupa ce vei incerca reteta o data, apoi o sa ti se para extrem de simplu.

Ce ai nevoie pentru a prepara iaurtul:

  • 1,9 litri de lapte integral sau cu minimum 2% grasime
  • 120 g de iaurt simplu sau iaurt grecesc, din comert, dar care sa aiba pe eticheta mentiunea “culturi lactice active / vii” sau iaurt cu probiotice (de regula vei putea citi pe eticheta denumirile lor, precum culturi de L. Bulgaricus, S. Thermophilus, L. Acidophilus, Bifidus sau L. Casei)
  • O oala cu peretii grosi (care disipa greu caldura, poate fi din fonta, ceramica sau inox, important e sa nu se raceasca usor)
  • Un termometru de gatit

Mod de preparare 

1 - Incalzeste la foc mediu laptele pana la 82°-85°C (verifici temperatura cu termometrul de gatit). Cand a ajuns la acesta temperatura, dai focul la minimum si il mai lasi 5 minute, apoi il iei de pe foc. Daca deasupra s-a format caimac, atunci il inlaturi cu o lingura. Această etapă de încălzire este necesară pentru a schimba structura proteică a laptelui, astfel încât ulterior sa se solidifice în loc să se separe.

2 - Pune oala cu lapte la racit. Pentru rapiditate poti umple chiuveta bucatariei pe jumatate cu apa rece si apoi asaza cratita la racit in ea. Amesteca ocazional in ea si verifica temperatura sa nu scada sub 46°C (altfel va trebui reincalzit din nou).

3 - Cand laptele a ajuns la 46°C, trebuie sa adaugi rapid culturile lactice in lapte. Daca l-ai pus la racit in apa rece il scoti. Pune intr-un castron aproximativ o cana din laptele cald si adauga iaurtul cumparat care contine culturile lactice vii, apoi amesteca-le bine si toarna amestecul in cratita cu laptele cald. Acopera oala cu un capac.
Daca ai niste borcanase din sticla, poti sa torni acum laptele in ele, dar ar fi indicat sa le incalzesti un pic inainte (in cuptor) pentru ca sticla sa nu fie rece si sa ai pregatit un loc cald in care sa le tii pe timpul incubarii.

4 - Perioada de incubare: In mod normal, pe durata perioadei de incubare, laptele trebuie mentinut cald la o temperatura constanta de 43°C, iar in aceste conditii minimum 4 ore. Daca laptele scade sub aceasta temperatura, nu este o problema, doar ca va dura ceva mai mult timp pentru a se solidifica şi s-ar putea să rezulte un iaurt puţin mai moale. Cu cat il vei lasa mai mult, cu atat se va inchega mai bine, il poti lasa pana la 6 sau 12 ore, adica chiar pe durata noptii pentru a se inchega daca l-ai preparat seara, durata depinde practic de temperatura la care sta.

Poti pune oala (acoperita cu capac) intr-un cuptor pe care l-ai incalzit putin in prealabil, iar acum a ajuns la o temperatura de circa 45°C, cuptorul fiind oprit. Daca ai pus laptele in borcanele de sticla, atunci pune-le capacul si asaza-le intr-o tava, apoi inveleste-le bine cu un prosop de bucatarie inainte de a introduce tava in cuptor pentru a mentine bine caldura.

Daca nu poti sa folosesti cuptorul, atunci gaseste un loc cald undeva in bucatarie sau in casa. Langa o fereastra insorita sau pe un calorifer cald (in anotimpul rece), infasoara vasul cu capac cu un prosop gros si lasa laptele sa incubeze acolo. In functie de caldura locului si de temperatura ambientala a casei, iaurtul ar trebui sa fie gata in 6 pana la 12 ore, dar poate dura ceva mai mult.

iaurt-miere.jpg

Cum stii cand iaurtul este gata?

Indiferent de metoda de incubatie, iaurtul este gata atunci cand este gros şi arata ca un iaurt, logic, nu-i asa? Verifica iaurtul cand crezi ca este gata (daca a stat la o temperatura recomandata, atunci dupa minimum 4 ore) pentru a-i testa consistenta.
Daca apesi sau iei de la suprafata iaurtului cu o lingurita si vezi ca in golul ramas apare zer sau ca suprafata iaurtului este acoperita cu un strat de zer, nu te speria, acest lucru este normal. Nu il gusta inca, iaurtul se va ingrosa in continuare si va dezvolta aroma optima numai după racire.

Daca observi ca are zer la suprafata sau la margini, atunci scurge zerul inainte de a-l turna in recipiente cu capac.
Cand este astfel inchegat, pune iaurtul acoperit la racit in frigider si consuma-l in decurs de 7 pana la 10 zile.

csid.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Probabil prima variantă la care te gândești este să planifici un cheat day în care să savurezi toate preparatele care îți lasă gura apă. Totuși, dacă obiectivul tău este acela de a pierde în greutate, aceasta ar putea fi o alternativă neinspirată. Mai degrabă îți propunem să reinterpretezi rețetele mâncărurilor la care râvnești și să le consumi în versiunea lor healthy. 
      Astăzi îți spunem cum să prepari un burger dietetic, la fel de gustos ca cei de la fast-food, dar cu mai puține calorii!
      Ingredientele pentru un burger low carb
      Cantitățile din lista de mai jos sunt suficiente pentru 6 porții. Iată, deci, de ce ai nevoie pentru un burger sănătos:
      Pentru carne: 
      1 kg de carne de vită sau de mânzat, de preferat cât mai slabă 2 cepe (poți alege ceapă albă sau roșie, în funcție de preferințele tale) 2 ouă  Verdeață proaspătă – mărar și pătrunjel Piper negru  3 linguri de sos de soia (opțional) Sare cu conținut scăzut de sodiu Alte ingrediente: 
      Chifle integrale  Legume preferate (poți pune salată, roșii, varză etc.) Halloumi  Cum pregătești burgerul dietetic 
      Pentru a pregăti cât mai rapid burgerul, recomandarea noastră este să cumperi carne gata tocată. În acest mod, vei economisi timp în prepararea acestei rețete. Dacă ai la îndemână bucăți de carne întreagă, mărunțește-le cu ajutorul mașinii de tocat. Mai apoi, toacă și cepele, cât se poate de mărunt sau utilizează un blender și pasează-le. 
      Adaugă mai apoi albușurile de ouă, piperul, sarea și verdeața de asemenea tocată mărunt. 
      Amestecă foarte bine compoziția. Poți face această operațiune cu mâinile (după ce te-ai spălat cu apă și săpun), pentru ca amestecul să se omogenizeze mai bine. Dacă nu, poți folosi o spatulă sau o lingură de lemn. 
      Împarte compoziția în 6 părți și formează din fiecare câte un burger. Așează-te într-o tavă pe care ai pus înainte folie de aluminiu, după care unge carnea cu un pic de sos de soia. Acest ultim pas este opțional, dar trebuie să știi că acest ingredient va conferi burgerilor un plus de gust și de culoare. 
      Înainte de a-i pune în cuptor, acoperă burgerii cu folie de aluminiu. Lasă-i la cuptor pentru circa 40 de minute, la o temperatură de 180-200 de grade. Gata, pres.
      Pentru a verifica dacă burgerii sunt gata, presează-i ușor; dacă se secretă un suc roz, mai este nevoie de încă 10 minute pentru ca aceștia să se gătească perfect. 
      Cum asamblăm burgerul?
      Pentru asamblarea burgerului ai nevoie de o chiflă integrală pe care să o tai în jumătate. Pentru umplerea burgerului poți folosi legumele tale preferate și brânză Halloumi, care va aduce preparatului un plus de savoarea. Cel mai bine este să renunți la sosurile grase și să te limitezi poate la un simplu sos de muștar. 
      Ca garnitură pentru burger, poți pregăti la cuptor felii de gulie condimentate sau câteva felii de cartofi dulci. Ține cont, însă, de faptul că nutriționiștii nu recomandă alăturarea cărnii cu cartofii, în același preparat, așadar, nu exagera cu dimensiunea porției de cartofi. 
      tabu.ro
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Ingrediente pentru 4 porții de cartofi umpluți:
      4 cartofi medii, spălați bine 1 ceapă tocată mărunt ½ de cană de brânză cheddar, răzuită ½ de cană de boabe de porumb la cutie ½ de cană de ardei roșu gras, tăiat mărunt 2 linguri de smântână light 2 linguri de pătrunjel pentru ornat, mărunțit bine Cartofi umpluți: mod de preparare
      Încălzește cuptorul la 200 de grade Celsius și așază cartofii într-o tavă, pe o folie de copt. Gătește cartofii aproximativ 40-45 de minute sau până se înmoaie, apoi scoate-i din cuptor și lasă-i să se răcească. Dă cuptorul mai încet, la aproximativ 170-180 de grade Celsius.
      Când s-au mai răcit, taie cartofii pe jumătate și scobește-i pe dinăuntru.
      Mărunțește partea din cartofi scobită și amestec-o bine cu ceapa, boabele de porumb, brânza, ardeiul roșu și o lingură de smântână.
      Așază amestecul respectiv înapoi în cartofii scobiți și introdu cartofii umpluți în cuptor. Lasă-i la copt încă 10-15 minute, până se rumenesc bine și prind o crustă pe deasupra.
      Când sunt gata, scoate cartofii din cuptor și pune-i pe o farfurie. Adaugă restul de smântână și pătrunjelul deasupra.
      divahair.ro
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Păstrează puiule și sosul de lămâie, extrem de bun și pune imaginația ta de arhitet de salate la contribuție pentru multe alte variante spectaculoase și gustoase.
      Ingrediente:
      3 bucăți piept de pui afumat, 200 g broccoli, 200 g conopidă, 200 g țelină, 200 g morcovi. Pentru sos: 1 legătură ceapă verde, sucul de la 3 lămâi, 1/4 pahar ulei, 1/2 linguriță miere, sare, piper, ulei de măsline.
      Preparare:
      Taie țelina, morcovii și conopida feliuțe subțiri. Desfă broccoli în buchețele mici. Pune toate legumele la fiert în apă cu sare. Când sunt gata, scoate-le din apă, cu spumiera, și pune-le în castron. Pregătește acum sosul. Toacă ceapa mărunt și amestec-o cu mierea, sucul de lămâie, sarea, piperul și uleiul. Toarnă sosul acesta peste legume, apoi pune deasupra pieptul de pui afumat, tăiat cubulețe sau fâșii. Poate nu-ți place conopida. Sau broccoli. Sau niciuna. Poți folosi morcovi și mazăre, de pildă. Acoperă și lasă la rece 30 de minute, fără să amesteci. amestecă în saltă când o servești. Poți adăuga boabe de rodie pentru aspect și gust.
      femeia.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Ingrediente
       Pentru aluat
       500 g făină  250 ml apă, la temperatura camerei 2 g drojdie proaspătă  25 ml ulei de măsline  1 praf de sare  Pentru umplutură
      2 cepe roşii  1 ardei iute  500 g carne de vită tocată  200 ml vin alb sec  1 ceapă albă 1-2 linguri ulei  100 g gorgonzola 50 g brânză gouda rasă  1 mână rucola sare piper 100 g măsline feliate Pentru sos
      50 g sos de roşii  50 g gorgonzola  100 g mozzarella frunzuliţe de cimbru Mod de preparare
      Pasul 1
      Torni apa în vasul în care vei frământa, adaugi uleiul, drojdia şi sarea, apoi baţi cu un tel sau mixezi. Încorporezi făina şi frămânţi până obţii un aluat catifelat, care nu se mai ţine de degete. Îl strângi într-o bilă, pe care o ungi cu puţin ulei şi o laşi deoparte 30 de minute, apoi o acoperi şi o ţii la crescut, cam 2 ore
      Pasul 2
      Pentru umplutură, încingi uleiul şi căleşti ceapa albă tăiată fin. Adaugi carnea, potriveşti gustul de sare şi piper, o laşi până se albeşte şi torni vinul. Acoperi şi o ţii pe foc până se găteşte carnea şi scade zeama. Amesteci din când în când, apoi o dai deoparte. Pentru sos, zdrobeşti cele 2 tipuri de brânză şi le amesteci cu sosul de roşii până obţii o pastă. Adaugi cimbrul tăiat şi amesteci bine ingredientele.
      Pasul 3
      Împarţi aluatul în două părţi şi le întinzi în funcţie de cum vrei să fie blatul: gros sau subţire.
      Pasul 4
      Întinzi sos pe fiecare blat şi îl netezeşti pe toată suprafaţa lui, apoi adaugi carnea, bucăţele de gorgonzola, măsline, feliuţe de ceapă roşie, rondele de ardei iute şi brânză gouda. Aşezi o pizza într-o tavă şi o dai la cuptorul bine încins 9 minute. O scoţi, pui peste ea rucola şi o mai laşi la cuptor până se rumeneşte. La fel procedezi şi cu cealaltă pizza.
      Poftă bună! 
      clickpoftabuna.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Ingrediente
      Pentru aluat:
      2 căni de făină 1/2 o linguriţă de sare 1 linguriţă de zahăr 1/2 cană de margarină vegetală 1 lingură de oţet de mere 1/3 cană de apă rece Pentru umplere
      1 pungă de spanac congelat 1/2 o ceapă 1 căţel mare de usturoi 2 linguri de ulei de măsline Sare Mod de preparare:
      Pentru aluat:
      În primul rând, se cerne făina şi se adaugă sarea şi zahărul. Apoi, după ce amestecaţi bine aceste ingrediente, adăugaţi margarina la temperatura camerei şi amestecaţi-o cu făina. După aceea, adăugaţi încet oţetul şi apa, frământând continuu. În cele din urmă, continuaţi să frământaţi întregul amestec până obţineţi un aluat omogen.
      Acoperiţi-l cu folie de plastic şi puneţi-l în frigider timp de o oră.
      Pentru umplere:
      Spălaţi şi curăţaţi legumele. Apoi, se toacă fin ceapa şi usturoiul şi se trag într-o tigaie cu puţin ulei de măsline.După aceea, adăugaţi spanacul în tigaie. Dacă este îngheţat, dezgheţaţi şi spălaţi-l bine înainte. În plus, scurgeţi-l bine pentru a îndepărta excesul de lichid. După ce adăugaţi spanacul, amestecaţi-l puţin şi apoi acoperiţi vasul. Lăsaţi să fiarbă aproximativ cinci până la şapte minute. Apoi, luaţi de pe foc.
      Scoateţi aluatul din frigider şi împărţiţi-l în cât mai multe bucăţi, adică plăcinţele pe care le veţi face. Apoi, aplatizaţi bucăţile de aluat în cercuri foarte subţiri şi adăugaţi o lingură de umplutură. După, închideţi bine şi folosiţi o furculiţă pentru a presa marginile. 
      Adăugaţi puţină făină într-o tavă de copt, astfel încât să nu se lipească. Aşezaţi plăcintele lăsând loc între ele. Se coc într-un cuptor preîncălzit la 200°C pentru aproximativ 20 de minute.
      Poftă bună!
      clickpoftabuna.ro
  •