Lactatele – bune sau „nebune”


    Produsele lactate sunt foarte mult discutate printre persoanele informate și care țin la sănătatea lor.

1-1-1-900x450.jpg

Nu sunt medic, nu sunt nutriționist, însă am înțeles niște chestii, care poate la un moment dat le-am ignorat, negat așa cum o face multă lume. De ce am ales să vi le spun?

– Pai, răspunsul meu este simplu – ca să fac un bine urechilor care sunt atente sa audă, ochilor care sunt treji să vadă și minților care sunt capabile să înțeleagă! 

Articolul meu poate va trezi multe întrebări, multe dezacorduri, însă nimeni nu o sa va spună chestiile astea. Nici măcar medicii. Și mi-am zis eu mie, dacă medicii nu o spun, „de ce nu aș spune-o eu”? Eu am ignorat acest subiect, atâta vreme cât nu am știut, fiindcă asta nu se spune nicăieri sau cum îmi place mie să zic, „la noi nu se învață educație alimentară ca lumea să cunoască”, fiindcă asta nu e „profitabil” nimănui, mai ales companiilor mari de producție, statului, market-urilor etc.

Nu săriți la mine în cap să îmi spuneți că beți lapte pentru calciu, fiindcă nici măcar medicii nu vă vor spune că de fapt laptele scoate calciul din organism și nu îl suplinește, după cum se crede atât de cert și ferm! 

Până nu m-am documentat, nu știam și nu îmi dădeam seama de faptul ca lactatele conține o substanță anumita „cazeina”, care nu face deloc bine organismului nostru.

Cu acest scop, am luat un „clid” de cărți din domeniu și am început să mă informez.

milk_jug_bread_food_96582_1920x1080.jpg

IATĂ CE CHESTII INTERESANTE ȘI UTILE AM AFLAT!

În laptele de vacă cazeina se găsește de 300 de ori mai mult decât în laptele uman, care ajută la dezvoltarea oaselor mari, iar în stomac se coagulează, formând substanțe foarte dificil de digerat de către om, dar ușor de digerat de stomacul cu patru compartimente al vacii. În corpul nostru, această masă compactă constituie o imensă greutate pentru organism, căruia îi trebuie o energie uriașă pentru a o elimina, utilizând de asemenea și o cantitate mare de Calciu pentru asta (în acest fel, reducând cantitatea Calciului din organism și nu suplinind-o). Din nefericire, nu reușește să o elimine, mai mult, o depune pe pereții intestinelor, împiedicând astfel, asimilarea altor nutrienți pentru organism. Rezultatul: oboseală, constipații, migrene, alergii, boli de inimă. Derivații digestiei laptelui eliberează în organism un mucus toxic, foarte acid. Cazeina acționează ca un clei, care lipește toate toxinele de pereții tubului digestiv.

O să spuneți voi că, alternativa sunt produsele lactate pasteurizate (cu penicilina și alte antibiotice) însă acestea sunt și mai periculoase, adăugând noi chimicale organismului nostru. Pasteurizarea laptelui se obține în urma încălzirii până la 80 Grade Celsius, în vederea distrugerii bacteriilor, dar această încălzire provoacă, pe lângă distrugerea bacteriilor și o scădere considerabilă a valorii nutritive a laptelui.

Prin fierbere laptele își pierde calciul, fierul și fosforul, care nu mai pot fi asimilate decât în cantități infime, restul, neasimilat, depunându-se ca deșeuri ce constituie depozitele toxice din sânge.

Dacă vă interesează de unde chiar puteți lua cu certitudine cantitatea de Calciu, aflați că îl puteți lua din toate vegetalele cu frunze verzi, din nuci, curmale, smochine, prune și pătrunjel, sub o formă foarte convenabilă și la îndemână. De altfel, vacile își iau calciul din ierburi, nu au nevoie să sugă unele de la altele. Este un lucru constatat faptul că oamenii care suferă o deficiență de calciu au și o dieta foarte acidă, pentru că lactatele formează în organism un mediu acid.

Dacă totuși nu doriți să renunțați la lactate, iată câteva sfaturi cum să îl consumați cât mai sănătos posibil:

dacă beți lapte, beți-l simplu (nepasteurizat), natural, de casă. Laptele crud este mai ușor de digerat și bogat în nutrienți, populat de o floră indigenă benefică. Bineînțeles, mă refer aici la laptele crud de la vacile de la bunici, care pasc pe deal iarbă grasă, adică la vacile sănătoase, crescute natural;

în loc să cumpărați iaurturile și chefirul din market, care mai că nu conțin lapte deloc, faceți mai bine acasă lapte acru/lapte prins/iaurturi/smântână (pe net sunt o grămadă de rețete) – din lapte Bio, din surse de încredere. Puteți adăuga la el semințe, nuci hidratate sau fulgi de ovăz, pentru un plus de sănătate (urmează aici pe blog o rețetă de lapte prins cu semințe hidratate pe care o puteți folosi la dejun fără probleme);

nu combinați lactatele cu alte alimente greu de digerat, fiindcă și așa sunt generatoare de mucus în organism;

cel mai asemănător laptelui uman este laptele de măgăriță, după care urmează laptele de capră, așa că dacă aveți posibilitate beți-l/utilizați-l pe acesta;

În două cuvinte, cam așa stau lucrurile cu lactatele, eu nu vă îndemn să renunțați de tot la ele, fiindcă până la urmă fiecare decide individual ce e bine și ce e rău pentru propriul organism, însă aceste informații pot fi utile în cazul în care vă frământă o problemă de sănătate și nu cunoașteți cauza. A-ți citit, faceți o concluzie pentru voi și mergeți mai departe, însă decizia luată mi-aș dori să fie în favoarea sănătății voastre! 

Eu nu am exclus lactatele cu totul, mai ales că le folosesc foarte des la gătit pentru rețetele pe care le postez pe blog, însă pentru mine importantă e dozarea și sursa lor. Cunosc persoane care nu mănâncă nimic la masă fără borcanul cu smântână alături 

Mai jos vă prezint o modalitate tare simplă de obținere a unui produs făcut acasă, mai sănătos decât altele care se vând pe rafturile market-urilor – lapte acru/sau lapte prins. Veți avea nevoie de 1 litru de lapte crud și de 3 linguri cu smântână, dintr-o sursă de încredere.

Ingrediente:

1 litru lapte crud

3 linguri cu smântână

Folosiți pentru a face laptele acru un borcan de 1 litru, în care turnați laptele, puneți 3 linguri cu smântână, amestecați bine cu o lingură de lemn și lăsați la temperatura camerei sau la cald timp de minim 8 ore. Apoi puteți pune borcănașul în frigider și savurați din el laptele prins timp de maxim 3 zile. 

Iată așa fac eu și mi-a plăcut ce a ieșit de fiecare dată!

13-1.jpg

Vă doresc multă sănătate și nu uitați că – mâncarea trebuie să vă aducă sănătate și stare de bine, nicidecum invers!

diaskitchen.com





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • julia122997
      De julia122997
      Poți scăpa de durerile de cap
      Brânzeturile conțin tiramină, care poate duce la dureri de cap sau chiar migrene. Dacă și tu suferi regulat de aceste probleme, poți lua în calcul renunțarea la lactate pentru a te bucura de acest afect. În același timp, lactatele conțin vitamina B2, deci asigură-te că mănânci suficiente ciuperci, spanac sau migdale.
      Balonarea poate fi un efect al intoleranței la lactoză și se datorează faptului că mulți oameni nu au lactază, o enzimă necesară pentru digerarea corectă a laptelui. Astfel, poți observa că digestia ta se îmbunătățește. Totuși, în cazul acesta este recomandat să renunți treptat la lactate – o schimbare bruscă a alimentației te poate face chiar mai balonată.
      Sănătatea intestinală poate avea de suferit
      Tractul digestiv conține multe tipuri diferite de bacterii, atât bune, cât și rele. Anumite produse lactate cum ar fi iaurtul grecesc conțin bacterii bune și probiotice care îmbunătățesc sănătatea intestinului, deci e recomandat să le înlocuiești cu alternative care conțin culturi active.
      Poți pierde substanțe nutritive importante dacă nu ai o dietă corectă
      Lactatele conțin calciu și vitamina D, deci trebuie să te asiguri că iei aceste substanțe din alte alimente. Multe tipuri de lapte vegan sunt fortificate cu calciu și vitamina D, deci alege-le pe acelea.
      Te poți îmbolnăvi mai ușor
      Ai putea observa că sistemul imunitar devine mai slab după ce renunți la consumul de lactate, iar asta se datorează lipsei de vitamina B12. Dacă e cazul, poți consuma alimente fortificate cu această vitamină sau consultându-ți medicul, dacă vrei să iei un supliment B12.
      Pielea ta va arăta mai bine
      Unul dintre principalele beneficii are renunțării la lactate este îmbunătățirea sănătății pielii, care va fii mai curată și strălucitoare.
      Starea ta de spirit poate deveni mai stabilă
      Datorită numărului mare de hormoni care se găsesc în laptele de vacă, poți experimenta modificări ale dispoziției. Când renunți la lactate, starea de spirit poate deveni mai stabilă.
      cosmopolitan.ro
    • nutritionist
      De nutritionist
      Produsele lactate întîlnesc în ziua de azi un consum destul de larg, dar și o falsificare, pe care consumatorul deseori nici nu o bănuiește.

      Unul dintre cele mai controversate și consumate produse lactate este cașcavalul. Atît la o masă festivă, cu un pahar de vin roșu, cît și la un mic dejun, pentru o tartină sau o rețetă mai sofisticată.

      Deși termenul “ cașcaval” nu poate fi găsit în documentația tehnică autohtonă, ne-am deprins deja să denumim astfel orice produs de colorația respectivă și mirosul deja cunoscut, cumpărînd-ul deseori fără a atrage atenția la denumirea și inscripțiile notate pe etichetă.

      De fapt, acest produs poartă denumirea de brînză, care poate fi nematurată (  se consumă deodată după producere) sau maturată ( are nevoie de condiții speciale pentru a ajunge la o stare comestibilă, deci, așa- zisul cașcaval).

      Despre beneficiile acestui produs lactat putem vorbi la nesfîrșit, dar rezumînd putem zice că reprezintă, comparativ cu laptele o sursă de trei ori mai concentartă de Calciu, Fosfor,Zinc, Seleniu, proteine (până la 25 %), lipide( pînă la 60 %), dar și vitaminele A, B2, B12, K2. Asimilarea de către organism a acestor elemente este de 98-99 %. Astfel, consumînd o felie de cașcaval beneficiați practic de întreaga gamă de elemente fără careva pierderi.

      Problema majoră este, însă producătorul, interesul căruia uneori este doar profitul, rezultatul fiind un produs de cașcaval ce conține coloranți, aditivi și grăsimi vegetale, deci calorii goale, care nu ne alimentează practic deloc. Astfel, pentru a beneficia de un produs adevărat, cu toate proprietățile menționate trebuie să ținem cont de următoarele reguli:

      1.     Compoziția. Cașcavalul autentic este fabricat din lapte, culturi de microorganisme lactice, enzime coagulante, sare alimentară și mucegai, dacă este cazul. Colorantul de origine vegetală poate fi prezent, dar preponderent în lunile de iarnă, atunci cînd laptele utilizat nu are colorația atît de intensă, necesară pentru produsul finit. Ingredientele, care ar trebui să lipsească sunt grăsimile vegetale, agenții de îngroșare, conservanții, aromatizatorii. În cazul utilizării grăsimilor vegetale, producătorii notează, de obicei pe etichetă-           “ produs din cașcaval”- atenție la etichetă!

      2.     Prețul. Pentru a fabrica 1 kg de cașcaval autentic este necesar de 10-12 l de lapte, inclusiv celelalte ingrediente și cheltuielile adiționale. Văzînd pe raft un produs ieftin, cercetați ingredientele și analizați mirosul (dacă este posibil). Probabil, aveți în față un produs din cașcaval. Prețul real al unui cașcaval ar trebui să fie de minim 200 lei.

      3.     Simțul. Cașcavalul are miros specific, dacă nu îl percepeți- puneți la dubii autenticitatea produsului. Gustul diferă pentru fiecare produs, în dependență de culturile lactice utilizate. În orice caz, acesta nu ar trebui să fie de unt, grăsime vegetală sau masă omogenă lipsită de oricare gust. Mirosiți. Dacă aveți în față cașcaval adevărat, veți înțelege, ce tip de lapte a fost utilizat la fabricare.

      4.     Condițiile de păstrare. Atrageți atenția la locul, din care procurați produsul. Curățenia este, bineînțeles prioritară. Nu optați niciodată pentru bucăți de cașcaval tăiate și ambalate în magazin. De obicei, termenul acestora este expirat și ambalarea a fost efectuată de cel puțin 5-6 ori.

      Untul este alt produs utilizat deseori,în special în alimentația copiilor. Dar nu tot ce procurăm este, de fapt, unt. Produsul clasic ar trebui să conțină minim 80 % de grăsime. În cazul unui conținut mai redus este vorba despre produsul cu conținut redus de grăsime sau de pasta de unt (spread). În cazul acestora grăsimea animalieră este înlocuită cu cea vegetală, în forma hidrogenată, nocivă pentru consumul de durată.

      Un alt criteriu, pe care trebuie să-l luăm în seamă este comportarea produsului la păstrarea în frigider. Dacă acesta devine moale și ușor de modelat după dezghețare- fiți siguri- aveți în față un produs cu conținut de grăsimi vegetale.

      Fiți atenți și inteligenți în alegerea Dvs.!


       
      Autor: Maria-Victoria Racu, medic nutriționist, Fundația Bitonic

  •