Ce este glutenul? Produse fara gluten.


    Produsele fără gluten sunt tot mai căutate nu numai de către persoanele care suferă de boala celiacă dar și de către cei care doresc să aibă un trai sănătos.

pachet-produse-bio-fara-gluten-poza-produs.jpg

În cazul multora dintre noi, glutenul poate împiedica absorbţia eficientă a substanţelor nutritive şi perturba buna funcţionare a sistemului digestiv. Glutenul produce o inflamaţie gravă a intestinului subţire persoanelor care suferă de boală celiacă și într-o măsură mai mică poate afecta și persoane care nu au boala celiacă. Senzația de balonare, disconfortul abdominal, meteorismul, durerile surde de stomac, problemele de digestie pot fi evitate sau ameliorate renunțând la produsele cu gluten. Este foarte greu să ne ferim de gluten căci se găsește în multe dintre alimentele clasice. Cu toate acestea, cine dorește să aibă o dietă fără gluten poate urma câțiva pași simpli și eficienți dacă este bine informat.

Цитата

Glutenul este o proteină care se găseşte în grâu, secară, orz, dar se poate ascunde şi în alte produse în afară de cele de panificație (în sosul de soia, în bere sau mezeluri). Produsele pe bază de grâu sunt foarte des întâlnite pe masa românilor – de la pâine simplă până la biscuiți și produse de patiserie-cofetărie. Știm că pâinea îngrașă datorită caloriilor goale (fără nutrienți), dar iată că acesta nu este singurul “rău”, căci glutenul din pâine are și el efecte nedorite. Făina cu mult gluten este preferata tuturor pentru că acesta ajută la creșterea produselor de panificație. Glutenul este ceea ce face aluatul elastic, pufos și frumos crescut.

O dietă fără gluten implică excluderea totală a produselor ce conțin proteina denumită gluten. Dieta fără gluten este dedicată în special pentru tratarea bolii celiace. Boala celiacă mai poartă numele de sprue celiac, enteropatie gluten sensibilă, enteropatia glutenica sau sprue nontropical. 

Leziunile provocate la nivelul intestinului subțire în cazul celor ce suferă de boala celiacă afectează absorbția normală a nutrienților, în special a grăsimilor, calciului, fierului și folaților (sindrom de malabsorbție). La nivel mondial sunt afectate de boala celiacă sute de milioane de oameni (numai în SUA sunt înregistrate 20 de milioane de persoane cu această boală).

fara-gluten-01_large.jpg

Цитата

Respectarea unui regim alimentar fără gluten poate fi dificilă inițial, dar odată cu trecerea timpului şi cu multă răbdare și creativitate, veți descoperi că se găsesc suficienți înlocuitori (chiar mai sănătoși) pentru alimentele consacrate care conțin gluten.

Dieta fără gluten este un tratament pentru boala celiacă, dar unii adulți și mai ales copii care nu au boală celiacă pot avea totuși simptome atunci când consumă produse cu gluten. Acest lucru se numește sensibilitate non-celiacă la gluten. Persoanele cu această sensibilitate au opţiunea de adopta o dietă fără gluten, în timp ce oamenii cu boală celiacă sunt nevoiți să aibă o alimentaţie cu totul fără gluten pentru a preveni simptomele și complicațiile legate de boala lor.

Trecerea la o dietă fără gluten este o schimbare majoră a stilului de viață și, ca în cazul oricărui lucru nou, este nevoie de ceva timp până la acomodarea totală. Inițial, veţi simţi că dieta impune pre multe restricţii, mai ales dacă nu aţi avut simptome îngrijorătoare înainte de diagnostic. Vă puteţi concentra pe varietatea mare de produse fără gluten disponibilă pe piaţă, cum ar fi pâinea, biscuiții, grisinele şi pastele din alte cereale decât cele cu gluten. 

Dacă doriţi să începeţi o dietă fără gluten este recomandat să consultaţi medicul nutriţionist care vă poate răspunde la întrebări şi vă poate sfătui cum să evitaţi glutenul, având o alimentaţie sănătoasă şi echilibrată.

alimente-fara-gluten-600x330.jpg

Alimentele permise în dieta fără gluten

Multe dintre alimentele sănătoase şi delicioase sunt în mod natural fără gluten:
• Boabe de fasole, linte, seminţe şi alune (oleaginoase);
• Ouă proaspete;
• Carne proaspătă, peşte şi pasăre ( dar nu gătită sub formă de sniţel, pane sau marinată);
• Fructe şi legume;
• Majoritatea produselor lactate.
Este important să vă asiguraţi că produsele nu au fost procesate industrial sau amestecate cu ingrediente ce conţin gluten, aditivi sau conservanţi.

Цитата

Atunci când comandați produse fără gluten, încercați să alegeți și variante bio – organice pentru că veți obține mai multe beneficii.

Multe dintre alimentele sub formă de boabe sau cele care au amidon în compoziţie pot face parte dintr-o dietă fără gluten. Alimentele din lista de mai jos nu au gluten și sunt foarte sănătoase căci au foarte multe proprietăți nutritive și beneficii:

• Amarant;
• Hrișcă;
• Porumb și mălai;
• Seminţe de in;
• Făinuri fără gluten (din orez, soia, porumb, cartof, lupin, fasole);
• Paste din quinoa, orez, hrișcă, năut, mazăre, linte, fasole.
• Mei;
• Quinoa;
• Orez;
• Sorg;
• Soia;
• Tapioca.

aliments-sans-gluten-manger-sans-gluten-1135303_H113829_L.jpg

Alimente interzise în dieta fără gluten

Evitaţi toate alimentele şi băuturile ce conţin:
• Orz (malțul, aroma de malț și oțetul din malț sunt, de obicei, realizate din orz);
• Secară;
• Triticale (un hibrid de grâu și secară);
 Grâu. Evitarea grâului poate fi o provocare deoarece produsele din grâu sunt numeroase. Sunt multe tipuri de făină din grâu pe rafturile supermarket-urilor – făină simplă, făină cu brom, făină îmbogăţită, făină cu fosfaţi, făină pentru creştere, etc. Alte produse din grâu ce trebuie evitate sunt: făină din grâu dur, făină graham, griș, făină de alac.
• Evitaţi orice produs făinos ce nu are menţionat “Fără gluten” pe etichetă.
Anumite cereale, cum ar fi ovăzul, pot fi contaminate cu grâu în timpul etapelor de producție și procesare industrială. Din acest motiv, medicii şi nutriţioniştii recomandă, în general, evitarea ovăzului, cu excepția cazului în care produsele sunt etichetate ca fiind fără gluten.
De asemenea, trebuie acordată atenţie sporită produselor care pot conţine gluten în mod indirect sau auxiliar. Aceste produse pot fi:
• Aditivi alimentari, cum ar fi aroma de malţ, alimente procesate cu amidon şi altele.
• Medicamente şi vitamine care utilizează glutenul drept liant.
 

Atenţie la contaminarea cu gluten!
Contaminarea apare când alimente fără gluten intră în contact cu alimente ce conţin gluten. Acest lucru se poate întâmpla în timpul procesului de producţie, ca de exemplu, atunci când se utilizează aceleaşi utilaje de fabricare pentru o mare varietate de produse alimentare.

intoleranta-la-gluten-alimentatie.jpg

Цитата

Grâul este o cereală ce crește ușor și este foarte versatil. Grâul este parte integrantă în pâine, paste, produse de cofetărie, patiserie. Dar glutenul din grâu a devenit un ingredient ascuns în mii de alte produse, inclusiv supe, sosuri, dressinguri, tartinabile și snack-uri, chiar și mezeluri sau legume congelate. Aproape o treime dintre alimentele gasite in supermarketuri pot conține unele componente din grâu, de obicei, gluten sau amidon sau ambele.

 

Pe etichetele unor produse poate fi trecută sintaxa “poate conţine urme de”, însă înscrierea acestui advertisment este de multe ori opţională. Alimentele pot fi etichetate şi cu menţiunea “Fără gluten”. În cazul în care un produs poartă această menţiune, înseamnă că acesta corespunde normativelor impuse de Institutul Naţional de Sănătate Publică. Condiţia este ca produsul să conţină mai puţin de a 20-a parte dintr-un milion cantitate de gluten. Dacă produsul este etichetat cu menţiunea „Fără grâu”, poate conţine gluten. Recomandarea noastră este să citiţi toată lista de ingrediente pentru siguranţă, iar dacă tot nu sunteţi convinşi, cereţi comerciantului mai multe detalii. Contaminarea poate fi făcută şi acasă. Folosind acelaşi prăjitor de pâine pentru pâinea obişnuită şi pentru pâinea fără gluten reprezintă o sursă de contaminare. Gândiţi-vă la paşii necesari pentru a preveni contaminarea acasă, la şcoală sau la muncă.

Atenţie și când serviţi masa la restaurant. Întrebaţi chelnerul dacă au preparate culinare fără urmă de gluten, inclusiv dacă sunt gătite separat de cele cu gluten pentru a preveni contaminarea.

Dacă se consumă neintenţionat un produs ce conține gluten este posibil să apară dureri abdominale și diaree. Unii oameni nu au parte de simptome după ce mănâncă gluten, dar acest lucru nu înseamnă că nu le este afectat intestinul subţire. Chiar și urmele de gluten din alimente pot fi dăunătoare, indiferent de vizibilitatea sau transparenţa semnelor sau simptomelor. Dacă suferiți de boală celiacă şi nu urmaţi o dietă fără gluten, se poate ajunge la complicaţii grave în timp

prodieta.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • alexandrarum
      De alexandrarum
      Cercetătorii numesc intoleranță la gluten drept sensibilitate la gluten non-celiacă. Reacția celor afectați de această boală nu este aceeași ca în cazul celor care suferă de boala celiacă, deși simptomele sunt similare. Intoleranța ușoară la gluten poate fi inconfortabilă, dar simptomele sunt trecătoare. Ea nu este o alergie alimentară și consumul de gluten nu determină de obicei situații neplăcute, cu excepția persoanelor care suferă și de boala celiacă.
      Glutenul – ce este de fapt și cum te poate afecta
      Glutenul este o proteină complexă care se regăsește în grâu, secară, orz și este numitorul comun în cele mai multe dintre produsele pe bază de cereale, consumate zilnic. Se formează în timpul preparării termice a produselor care o conțin. Majoritatea oamenilor nu au nici o problemă atunci când mănâncă alimente care conțin gluten. Totuși, în cazul persoanelor cu predispoziție genetică, glutenul atacă sistemul lor imun într-un mod ce conduce la distrugerea mucoasei intestinale. Aceasta duce la malabsorbția substanțelor nutritive din alimente și în special a fierului, calciului și acidului folic.
      Boala celiacă vs. hipersensibilitatea la gluten vs. alergia la gluten
      În ceea ce privește intoleranța la gluten, la un capăt se situează acele persoane care pot consuma toate tipurile de paste, pâine sau bere fără ca sănătatea lor sa fie afectată; la celălalt capăt, sunt acei pacienți care au boala celiacă care nu pot tolera nici măcar cantități mici de gluten, cum ar fi o felie de pâine. În zona de mijloc sunt acele cazuri de intoleranță la gluten manifestate prin simptome sărace sau atipice.
      Alte persoane nu vor tolera glutenul și vor experimenta aceleași simptome ca persoanele cu boala celiacă, însă fără răspunsul imun specific și fără afectarea intestinala caracteristică acesteia. Aceasta se numește sensibilitate la gluten non-celiacă. Intoleranța nonceliacă la gluten este mai puțin severă decât boala celiacă. Aceasta nu este însoțită de enteropatie și creșterea permeabilității mucoasei. Unele persoane pot prezenta leziuni intestinale minime, simptomele vor dispărea dacă vor consuma o dietă fără gluten.
      Boala celiacă nu trebuie confundată cu alergia la grâu sau gluten, care este o boală mult mai rară și care presupune mecanisme imunitare diferite.
      Ce simptome îți poate da intolerața la gluten?
      Intoleranța la gluten afectează persoanele de toate vârstele, însă de multe ori debutează în copilărie. Simptomele caracteristice bolii celiace apar ca urmare a leziunilor intestinale cauzate de ingestia glutenului. Diferă de la un caz la altul, de la simptome ușoare care trec deseori neobservate, la simptome și complicații severe care alterează calitatea vieții. Cele care apar și dispar la un anumit interval de timp sunt:

      Balonare abdominală, meteorism, disconfort abdominal, cauzate de maldigestia alimentelor la nivelul intestinului subțire și al colonului (intestinul gros). Scaun anormal, de obicei diareic, apos, deschis la culoare. Scăderea în greutate, în ciuda unui apetit normal, este mai importantă mai ales în rândul copiilor, care din acest motiv, pot dezvolta subnutriție/malnutriție cu întârziere psiho-somatică. Oboseala și astenia fizică sunt rezultatul slabei absorbții de nutrienți de la nivelul intestinului, în special a a fierului care poate cauza anemie (mai ales la adulți). Vărsăturile care apar la un anumit interval de la ingestia glutenului sunt mai frecvent întâlnite în rândul copiilor. Ca urmare a scăderii absorbției calciului din lumenul intestinal, se poate ajunge la osteoporoză. Infertilitate feminină și amenoree, situație ce necesită un consult interdisciplinar gastroenterolog – endocrinolog. Pubertatea este deseori tardiva. Apar tulburări de memorie, atenție și concentrare, tulburări de ordin psihic, precum iritabilitatea la copii și depresia la adulți. De asemenea, poți să ai boala celiacă fără să ai deloc simptome. În plus, dacă cineva din familia ta a fost diagnosticat cu această afecțiune, ar trebui să te testezi chiar dacă simptomele nu au apărut încă. Diagnosticul este confirmat de efectuarea unei endoscopii digestive superioare cu biopsii ale intestinului subțire.
      Netratată, boala celiacă crește riscul de a dezvolta anumite tipuri de cancer. De asemenea, complicațiile bolii celiace includ ulcerele intestinale.
      Sursele de gluten pe care trebuie sa le eviți dacă suferi de intoleranță la gluten sau boala celiacă
      Glutenul se găsește mai ales în grâu, griș, orz, ovăz, secară, alac, kamut, malț și de aici ar trebui evitate:
      alimentele obținute din cereale precum grâu, secară, tărâțe, bulgur, orz, ovăz; pâine, paste, crutoane, biscuiți, prăjituri, etc; băuturile pe bază de orz și malț, berea și alte băuturi alcoolice; unele alimente procesate: conserve cu supă și carne, sosuri pentru salate, sosul de soia, mixurile de condimente, înghețată, batoanele de ciocolată, cafeaua instant, ketchupul, muștarul; carnea preparată pane; amidon, coloranți artificiali și praf de copt; lactatele care conțin lactoza. Pacienții cu boala celiacă netratată sunt deseori intoleranți la lactoză. De aceea, este bine să citești etichetele produselor pe care intenționezi să le cumperi. Producătorii sunt obligați să furnizeze informații privind ingredientele folosite. De asemenea, acesta este folosit ca aditiv alimentar, sub forma aromelor, ca stabilizator sau agent de îngroșare, astfel că multe alte produse pot conține gluten. Glutenul poate fi folosit chiar și în industria farmaceutică sau în cea cosmetică.
      Ce dietă adopți în cazul intoleranței la gluten?
      Tratamentul standard pentru intoleranța la gluten îl reprezintă evitarea completă a glutenului pe viață. Respectarea strictă a dietei permite intestinelor să se vindece, conducând în cele din urmă la sfârșitul tuturor simptomelor. Pacienții trebuie să cunoască alimentele care conțin gluten și să învețe să aibă o alimentație echilibrată în ciuda acestor restricții.
      Dieta fără gluten necesită foarte multă grijă, întrucât și cantitățile nesemnificative periclitează starea intestinului subțire. Va trebui să renunți la foarte multe dintre alimentele pe care le consumai în mod obișnuit. De aceea, e important să fii atent, pentru că de fiecare dată când renunți la o categorie întreagă de alimente, riști să apară deficiențe nutriționale. Produsele fără gluten au un conținut foarte scăzut de vitamina B, calciu, fier, zinc, magneziu și fibre.
      În magazine există o gamă largă de produse etichetate „gluten-free”, însă este recomandat să citești lista de ingrediente chiar și în cazul acestora. Plus că alimentele ambalate, etichetate „gluten-free” nu constituie cea mai bună alegere, fiind hipercalorice și bogate în grăsimi saturate. O astfel de dietă trebuie să se bazeze pe produse naturale. 

      Produse din carne, pește, neprocesate, chiar congelate sau la conservă, însă fără sosuri; Produse lactate fără lactoză; Ouă; Fructe și legume proaspete, congelate sau conservate, fără sosuri, sucuri de fructe, nuci; Cereale și pseudocereale: amaranth, hrisca, porumb, linte, psyllium, quinoa, orez, soia, tapioca, mei;  Produse de panificație din făină de porumb, făină de soia, făină de linte, de orez, de hrișcă, de mei, de amaranth, de castane;  Paste, noodles și tăiței fără gluten;  Pasta de tomate, tahini, gem, miere, sirop de arțar, cacao, toate tipurile de oțet fără malț, unele sosuri pentru salate, chipsuri din porumb, floricele, ceai, cafea, vin; Amidon din porumb, cartofi sau tapioca. Alimentația lipsită de gluten trebuie să fie astfel gândită încât să îndeplinească necesitățile organismului și să nu provoace deficiențe de minerale și vitamine. Nu e necesar să adopți o astfel de dietă dacă nu prezinți intoleranță la gluten; cel mai bun test este sa renunți pentru 2-3 săptămâni la gluten și apoi sa îl reintroduci în alimentația ta. Dacă observi schimbări, consultă medicul și fă un test de intoleranță.
      goveggie.ro
  •