Surse de calciu în alimentația bebelușului și a copilului


    Calciul este unul din cele șapte minerale indispensabile organismului uman (alături de iod, fier, magneziu, fosfor, seleniu şi zinc). În corpul uman cantitatea de calciu diferă în funcție de vârstă – bebelușii având aproximativ 30 grame de calciu, iar adulții în jur de 1-1,5 kilograme.

calciu-diversificare.jpg

Un procent de 20% din întreaga cantitate de calciu din oase este reabsorbită şi înlocuită în fiecare an (celulele osoase noi se formează pe măsură ce ţesutul osos vechi este distrus).

Ce rol are calciul în organism?

– menţine sănătatea oaselor şi dinţilor, alături de fosfor;

– asigură bătăile regulate ale inimii, ducând la oxigenarea optimă a tuturor țesuturilor;

– contribuie la absorbția fierului și a vitaminei B12;

– are rol important în transmiterea impulsurilor nervoase, fiind un fortifiant al sistemului nervos;

– crește capacitatea de apărare a organismului prin creșterea capacității antimicrobiene a leucocitelor.

Trebuie menționat că absorbția calciului nu se poate realiza decât în prezenţa unei cantităţi suficiente de vitamină D sau/și expunere la soare. De asemenea, raportul între cantităţile de calciu şi fosfor existente în organism trebuie să fie de doi la unu (două părţi calciu pentru o parte fosfor). Existența unor cantităţi mai mari de fosfor poate duce la consumarea rezervei de calciu.

Care sunt sursele bogate în calciu?

– produse lactate (brânză, iaurt, sana, chefir, unt); o cană de lapte de vacă (aproximativ 250ml) conține aproximativ 300mg calciu;

– pește (ton, somon

– 490mg/cană, sardine

– 1000mg/cană)

– ouă

– legume verzi și alte plante cu frunze verzi (broccoli fiert – 95mg/cană,  spanac opărit – 250mg/cană, varză, varză verde creață kale fiartă – 190mg/cană, pătrunjel, frunze de păpădie);

– fasole albă, fasole roșie, mazăre;

– quinoa fiartă – 80mg/cană, tapioca – 300mg/cană;

– susan integral crud – 2100mg/ceașca, alune – 450mg/cană, nuci, migdale – 750mg/cană, semințe de floarea soarelui – 260mg/cană

– citrice.

Doar 20-40% din calciul ingerat este absorbit de organism, cantitate care depinde de prezența altor compuși proveniți din alimentație, compuși care pot favoriza sau dimpotriva pot scădea absorbția.

Ce influențează absorbția calciului în organism?

Factori care favorizează absorbția de calciu: – vitamina D; – vitamina A; – vitamina C; – magneziu; – surse vegetale sau animale bogate în proteine.

Factori care împiedică sau scad absorbția de calciu: – grăsimile hidrogenate; – oxalații din ciocolată, cacao, spanac, pătrunjel, sfeclă roșie; – fitații din cereale, soia, linte, alune, nuci, migdale; – fosfații din băuturile carbogazoase.

Spanacul conține calciu în cantitate mai mare decât cantitatea de fier pentru care este celebru. Dezavantajul este că are și oxalați. Cantitatea de oxalați crește pe măsură ce spanacul fierbe, de aceea se recomandă adăugarea spanacului când apa clocotește și practic doar “opărirea” lui sau fierberea maxim 2-3 minute pentru a limita formarea de oxalați. Foarte important este ca apa în care fierbe să nu se folosească la prepararea piureului de spanac tocmai datorită acestor oxalați.

În primele 6 luni, necesarul de calciu este asigurat de laptele matern, care-i oferă bebelușului toate substanțele nutritive necesare, deci și cantitatea de calciu necesară. După începerea diversificării, pe lângă lapte trebuie să oferim bebelușilor noștri și alte alimente bogate în calciu.

doc.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.