Obiceiuri nesanatoase legate de somn se transpun in note proaste


    Noile cercetari sugereaza ca programul schimbator legat de somn ar putea influenta negativ notele elevilor.

obiceiuri-nesanatoase-legate-de-somn-se-transpun-in-note-proaste.jpg

 

„Rezultatele noastre sugereaza ca culcarea si trezirea la aproximativ aceleasi ore sunt la fel de importante ca numarul de ore de somn dintr-o noapte” a spus principalul autor al studiului, Andrew Phillips. Medic in cadrul sectiei de tulburari de somn si circadiene a Brigham and Women’s Hospital din Boston, acesta si-a expus comentariile intr-un comunicat de presa al spitalului.

La studiu au participat 61 de studenti de la Colegiul Harvard. Acestia au tinut un jurnal al obiceiurilor legate de somn timp de 30 de zile.

Desi studiul nu a demonstrat existenta unei relatii de tip cauza-efect, somnul neregulat si insomniile au fost asociate cu medii scolare mai mici. Cercetatorii au mai precizat ca somnul neregulat a fost asociat si cu amanarea orelor de culcare si trezire, fata de orele normale de culcare/trezire.

Melatonina este un hormon eliberat de organism pentru somn. Studiul a aratat ca melatonina a fost secretata cu trei ore mai tarziu in randul persoanelor cu somn neregulat.

„Am descoperit ca ceasul biologic s-a modificat cu trei ore mai tarziu in randul studentilor cu somn neregulat, fata de cei care au inregistrat un somn regulat in fiecare noapte” a spus autorul studiului, dr. Charles Czeisler. Acesta este directorul Sleep Health Institute din Brigham si al Women’s Hospital.

„In cazul studentilor ale caror ore de culcare si trezire sunt inconsecvente, cursurile si examenele programate la ora 9 dimineata aveau loc la ora 6 dimineata potrivit ceasului lor biologic, moment al zilei in care performanta scolara este slaba” a precizat Czeisler. „Ironia este ca nu au beneficiat de mai mult timp, pentru ca in cele din urma, au dormit la fel de mult ca cei cu un program regulat de somn” a adaugat el.

Oamenii de stiinta au concluzionat ca interventiile asociate cu lumina, precum marirea expunerii la soare in timpul zilei ar putea imbunatati reglarea somnului. Ar putea ajuta si scaderea timpului de expunere la dispozitivele electronice care emit lumina inainte de culcare.

doc.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      În această perioadă de izolare socială, programul nostru s-a schimbat complet, iar din acest motiv ne putem confrunta cu stări de anxietate, atacuri de panică și insomnii. Este normal să le resimțim, însă e important să găsim o modalitate de a le gestiona. 
      „Știm că somnul are legătură și cu imunitatea. Dacă nu dormim suficient, sistemul nostru imunitar este afectat, ceea ce înseamnă că putem fi predispuși la a avea diferite afecțiuni”, spune Britanny LeMonda, neuropsiholog la Lenox Hill Hospital din New York.
      Pe lângă restricțiile legate de distanțarea socială și acordarea unei atenții sporite asupra igienei, trebuie să ne preocupăm și de calitatea somnului nostru, așa că, iată ce anume ar trebui să faci pentru a reuși să te odihnești în această perioadă:
      1. Urmează o rutină
      Trebuie să recunoaștem că programul nostru a suferit mai multe schimbări în urma izolării. Dacă ești printre persoanele care lucrează de acasă, cu siguranță ai dormit mai mult și te-ai trezit cu cinci minute înainte de ședința de pe Zoom, ai lucrat până târziu și parcă nici nu mai știi ce zi este. Adevărul este că trebuie să ne formăm o rutină și să o respectăm. „Este timpul să ne amintim cât de atenți trebuie să fim cu privire la modul în care trăim. Încearcă pe cât posibil să ai o rutină. Dacă lucrezi de acasă, trezește-te la aceeași oră la care te-ai fi trezit și atunci când mergeai la birou. Chiar dacă mergi în cealaltă cameră să lucrezi, această rutină te va ajuta să nu te lași distrat”, ne recomandă Navya Singh, psiholog și cercetător al departamentului de psihiatrie din cadrul Universității din Columbia.
      2. Nu dormi prea mult
      Probabil că și tu te-ai gândit inițial că în această perioadă poți recupera toate serile în care nu ai dormit suficient, însă adevărul este complet altul. Dacă ți-ai stabilit deja o rutină, asigură-te că nu dormi prea mult deoarece acest lucru te poate face să fii tot mai obosită după-amiaza.
      Am fi destul de tentați să dormim și în miezul zilei, însă specialiștii ne spun să evităm asta și să ne menținem mereu activi. Un alt sfat venit din partea experților este să ne trezim mult mai devreme pentru a fi siguri că ne ducem la bun sfârșit toate îndatoririle într-un timp mai scurt. 
      3. Fă exerciții fizice
      Doar pentru că sălile de fitness s-au închis, asta nu înseamnă că ar trebui să lăsăm deoparte antrenamentele, mai ales că ele ne pot ajuta în ceea ce privește somnul. Este important să ai o activitate fizică regulată. „Chiar dacă ne vom simți mai obosiți după, vom fi mult mai împliniți și vom avea mult mai multă energie în timpul zilei”, spune LeMonda. De asemenea, experții ne atenționează să nu facem antrenamente înainte de a ne culca deoarece efortul fizic poate îngreuna somnul.
      4. Stai departe de știrile alarmante
      Chiar dacă ne dorim să fim la curent cu orice informație apare despre coronavirus și evoluția situației din țara noastră, asta nu înseamnă că trebuie să credem orice știre care apare, mai ales dacă ea nu provine dintr-o sursă sigură. Astfel, ar trebui să te informezi doar din surse de încredere deoarece un consum mult prea mare de informații și de știri alarmante te poate copleși și poate contribui la accentuarea anxietății. „Totul are legătură cu noul coronavirus. Acest lucru ne poate intensifica anxietatea. Ar trebui să ne alegem momentele în care ne verificăm telefonul pentru noi știri”, spune Navya Singh.
      5. Limitează expunerea la lumina albastră
      În ciuda faptului că acum petrecem și mai mult timp în fața unui calculator, acest lucru ne poate afecta deoarece lumina albastră emisă de diferitele device-uri poate reduce producția de melatonină din organism. „Cu o oră înainte de culcare, recomand persoanelor să se deconecteze de la toate dispozitivele și să nu se uite deloc la televizor sau telefon”, adaugă LeMonda. În schimb, ne sugerează să avem alte activități înainte de a dormi, precum să citim sau să ascultăm muzică.
      6. Evită să bei alcool în exces
      Chiar dacă ne simțim mult mai bine atunci când bem alcool și putem adormi mult mai repede, această soluție nu este benefică pe termen lung pentru organismul nostru. „Dacă bem alcool înainte de culcare, nu avem parte de acel somn odihnitor. Alcoolul nu este un mecanism sănătos de a combate stresul și anxietatea”, ne informează Britanny LeMonda. Experții ne mai recomandă să fim atenți la cantitatea de alcool pe care o bem și să evităm excesele.
      elle.ro
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Am aflat motivele pentru care oamenii dorm mai bine atunci când au ceva de îmbrățișat.
      Reduce sforăitul sau apneea
      Apneea este o tulburare de somn în care respirația unei persoane nu este la fel de profundă pe cât ar trebui. Acest lucru, de fapt, creează un mediu de somn care este deranjat – în care te trezești pe parcursul nopții și ai o senzație de oboseală dimineața și somnolență de-a lungul zilei. Obiceiul tău de îmbrățișare a pernei are avantajul fizic de a reduce această tulburare de somn.
      Nu vrei să te simți singur/ă
      Un utilizator Reddit și-a împărtășit odată experiența că îmbrățișând perna îl face să se simtă ca atunci când îmbrățișează cu cineva.
      Apreciezi atașamentul puternic
      Îmbrățișarea unei perne îți oferă confort emoțional în timpul somnului. În această poziție de dormit , ești de fapt unul dintre cei care apreciază o legătură puternică în relațiile tale, mai ales în sânul familiei. Ești o persoană foarte utilă.
      Ești obișnuit/ă să dormi îmbrățișată
      Ai stabilit deja o rutină, la un moment dat, pentru că a funcționat pentru tine.
      Ai tendința să îmbrățișezi ceva atunci când devii anxios/anxioasă
      Ne este mai greu să dormim când suferim de anxietate. Când te confrunți cu acest lucru, este întotdeauna cel mai bine să transformi patul într-o zonă de confort.
      tabu.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Înainte de a vorbi despre Dragobete, trebuie să spunem că Făurar (cum este numită luna Februarie), îşi are numele de la meşterii fauri care, în această perioadă, pregăteau uneltele – în special fiarele de plug – pentru un nou an agrar. Pe de altă parte, odată cu această lună, obişnuitele şezători se încheiau şi pe primul plan erau situate preocupările legate de muncile câmpului, de reparare a uneltelor, de pregătire a seminţelor şi a tuturor celor necesare semănatului, scrie istorie-pe-scurt.ro.
      Luna lui Făurar este considerată capricioasă: când plânge, când râde, când viscoleşte, când se năpusteşte gerul spunându-se că Februarie se luptă cu Martie care a luat cu împrumut câteva zile de la fratele său mai mare. Încă de la debutul lunii Februarie, în lumea satului românesc încep pregătirile pentru culturile de primăvară, pentru recolta următoare. 1 februarie aduce Triful viilor, zi în care, printr-un ritual de protecţie, viţa de vie şi pomii se stropesc cu agheasmă, spre a fi ferite de dăunători (boli, lăcuste, viermi şi gândaci). Triful mai este numit şi Năvalnicul şi se spune că ar fi fost un fecior frumos, “căzut din cer, care încurcă cărările fetelor frumoase şi nevestelor tinere. Când intra într-un sat, toată partea femeiască nu-şi mai ţinea firea şi umblau buimace.
      Personificare a dragostei pătimaşe, Năvalnicul se reîntrupează în Dragobete la 24 februarie, ca simbol al dragostei curate a tinerilor, asociată la români cu ciripitul şi împerecherea păsărilor de pădure al căror patron este. Numit şi Cap de primăvară, (fiindcă din această zi debutează primăvara) Dragobetele este asociat şi cu zeul Cupidon – din mitologia romană, cu Eros, din cea greacă. I se mai spune şi Ioan Dragobete, Drăgostiţele sau Logodna păsărilor. Dragobetele aduce în vremurile noastre răsunete ale unor practici de propieţiere, ce face legătura cu un nou an roditor, cu înnoirea firii, cu o primăvară ce se doreşte a fi propice pentru semănat. Prin excelenţă o sărbătoare a fertilităţii, fiind ziua constituirii perechilor, atât pentru păsări, care îşi fac noi cuiburi sau le repară pe cele vechi, cât şI pentru oameni. Băieţii încearcă să intre în graţiile fetelor pe care le admiră, Dragobetele fiind o sărbătoare a îndrăgostiţilor, de aici şi expresia “Dragobetele sărută fetele”. Cât despre bărbaţii însuraţi, se zice că, în această zi, nu este bine să le supere pe femei! Nu e bine să te cerţi cu soţia în casă nici c-o altă femeie, că-ţi merge rău. De la Dragobete, cap de primăvară, se aprindeau în toate zilele prin casă rădăcină de iarbă mare. Dacă timpul era favorabil, fetele şi feciorii adunaţi în cete ieşeau la pădure hăulind şi chiuind pentru a culege primele flori ale primăverii, ghiocelui şi brânduşa de primăvară. Din zăpada netopită în ziua de Dragobete fetele şi nevestele tinere făceau rezerve de apă, cu care se spălau la anumite sărbători de peste an.
      Ziua lui Dragobete, zeul tinereţii, al veseliei şi al iubirii are origini străvechi. Dragobete este un personaj preluat de la vechii daci şi transformat ulterior într-un protector al tinerilor şi patron al iubirii. Urmând firul anumitor legende populare, se pare că Dragobete (numit şi “Cap de primăvară”, “Năvalnicul” sau “Logodnicul Păsărilor”) nu era nimeni altul decât fiul babei Dochia, un flăcău extrem de chipeş şi iubăreţ, care seducea femeile ce îi ieşeau în cale. Dragobete a rămas însă până în ziua de astăzi ca simbolul suprem al dragostei autohtone.

      Obiceiuri şi tradiţii străvechi de sărbătoarea Dragobetelui
      Sărbătoarea Dragobetelui are o simbolistică bogată şi interesantă. Dragobetele îngemănează în esenţă sa atât începutul, cât şi sfârşitul – începutul unui nou anotimp şi al reînsufleţirii naturii, sfârşitul desfătărilor lumeşti căci începe Postul Sfânt al Paştelui. În vremuri de demult (în anumite zone chiar şi astăzi!), în această zi de mare sărbătoare, tinerii îmbrăcaţi în straie frumoase, cuviincioase obişnuiau să se strângă în păduri şi să culeagă în buchetele cele dintâi flori ale primăverii. Culesul florilor se continua cu voie bună şi cântece, cu un fel de joc numit “zburătorit”. La ceasul prânzului, fetele porneau în fugă către sat, iar băieţii le fugăreau, încercând să le prindă şi să le dea un sărutat. Dacă băiatul îi era drag fetei, aceasta se lăsa prinsă, ulterior având loc şi sărutul considerat echivalent al logodnei şi al începutului iubirii între cei doi. Înspre seara, logodna urma să fie anunţată comunităţii satului şi membrilor familiei. Cei care participau la sărbătoare, respectând tradiţia, erau consideraţi a fi binecuvântaţi în acel an. Ei vor avea parte de belşug, fiind feriţi în schimb de boli şi febră. Conform anumitor superstiţii din bătrâni, cei care nu sărbătoreau această zi erau pedepsiţi să nu poată iubi în acel an. Acest obicei dat naştere celebrei strigături sau ameninţări glumeţe “Dragobetele săruta fetele!”
      Dacă vremea era mohorâtă în această zi, dacă era foarte frig, ploua sau ningea, tinerii se strângeau într-o casă “să facă de Dragobete”, să petreacă, să lege prietenii, să se ţină de jocuri şi ghiduşii. În anumite zone fetele tinere obişnuiau să arunce acuzaţii pentru farmecele de urâciune făcute împotriva rivalelor în iubire. De asemenea, tinerii flăcăi îşi crestau uşor braţul în forma unei cruci şi îşi atingeau tăieturile rostind jurământul de a rămâne pe viaţa fraţi de sânge.Cu ocazia acestei zile, bătrânii satului acordau o îngrijire specială animalelor din ogradă, dar şi păsărilor. Bătrânii credeau că în această zi păsările îşi aleg perechea pe viaţă şi se urnesc în construirea cuiburilor. La sfârşit de iarnă şi început de primăvară, Dragobete oficia nunţirea păsărilor în cer. Sacrificarea animalelor este interzisă în această zi. În rostul împerecherii păsărilor nu ai voie să intervii, se crede. În anumite zone ale ţării, în această zi, tinerii îşi unesc destinele prin logodnă, promiţându-şi credinţa şi iubire.
      În vremuri de demult exista obiceiul ca fetele tinere necăsătorite să strângă zăpada rămasă pe alocuri, zăpada cunoscută drept “zăpada zânelor”. Apa rezultată prin topire era considerată ca având proprietăţi magice în iubire şi în descântecele de iubire, dar şi în ritualurile de înfrumuseţare. Se credea că această zăpadă s-a născut din surâsul zânelor. Fetele îşi clăteau chipul cu aceasta apă pentru a deveni la fel de frumoase şi atrăgătoare ca şi zânele. În această zi, fetele trebuie să se întâlnească cu persoane de sex masculin. Altfel nu vor avea deloc parte de iubire de-a lungul întregului an. Totodată, în sate se credea că fetele care ating un bărbat dintr-un sat învecinat vor fi drăgăstoase tot timpul anului.
      În anumite sate uitate ale României, din pământ se scot rădăcini de spânz pe care oamenii le folosesc ulterior drept leac pentru vindecarea anumitor boli. Este obligatoriu ca în această zi bărbaţii să se afle în relaţii cordiale cu persoanele de sex feminin. Bărbaţii nu au voie să necăjească femeile şi nici să se angajeze în gâlcevi căci astfel îi aştepta o primăvară cu ghinion şi un an deloc prielnic. Atât băieţii, cât şi fetele au datoria de a se veseli în această zi pentru a avea parte de iubire întreg anul. Dacă vor ca iubirea să rămână vie de-a lungul întregului an, tinerii care formează un cuplu trebuie să se sărute în această zi. Lucrările câmpului, ţesutul, cusutul, treburile grele ale gospodăriei nu sunt permise în această zi. În schimb, curăţenia este permisă, fiind considerată aducătoare de spor şi prospeţime. Nu ai voie să plângi în ziua de Dragobete. Se spune că lacrimile care curg în această zi sunt aducătoare de necazuri şi supărări în lunile care vor urma. În unele zone ale ţării, ajunul Dragobetelor este asemănător ca simbolistica noptii de Bobotează. Fetele tinere, curioase să îşi afle ursitul, îşi pun busuioc sfinţit sub pernă, având credinţa că Dragobetele le va ajuta să găsească iubirea adevărată.
      istorie-pe-scurt.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Un somn bun şi odihnitor este piatra de temelie a sănătăţii noastre – influenţează modul în care arătăm şi ne simţim şi ne asigură energia necesară pentru a face faţă provocărilor zilnice. Ai observat, probabil, după un somn profund, că dimineaţa te simţi mult mai bine şi chipul din glindă îţi zâmbeşte.
      Somnul profund regenerează creierul şi corpul
      Aceste transformări se datorează faptului că, în timp ce dormi, atât creierul, cât şi organismul „lucrează“ intens, încărcându-ţi bateriile pentru o nouă zi. Astfel, un somn suficient şi profund regenerează toate ţesuturile din organism, datorită hormonilor de creştere care au şi rolul de a îmbunătăţi memoria, de a stimula sistemul imunitar, de a menţine producţia de insulină, de a stimula creşterea masei musculare şi contribuie la buna funcţionare a metabolismului.
      Bebelușii
      În primele luni de viaţă, bebeluşii petrec mult timp dormind. Mai exact, în această perioadă, micuţii dorm între 14-18 ore pe zi. Somnul lor, însă, nu este continuu, ci este format din mai multe episoade. La şase luni, bebeluşul nu mai doarme deja atât de mult pe timpul zilei, durata somnului fiind de aproximativ 12-14 ore. În ceea ce priveşte somnul de zi, acesta poate dura de la 30 de minute până la patru ore.
      1-13 ani
      Copiii între 1şi 13 ani dorm aproximativ 11-14 ore. Însă, după vârsta de cinci ani, unii ştrengari renunţă la somnul de zi. Pentru o dezvoltare armonioasă, specialiştii recomandă ca micuţii să meargă la culcare între orele 20:00 şi 21:00 şi să se trezească între 6:00 şi 8:00.
      14-20 ani
      Adolescenţii cu vârste între 14 şi 20 de ani dorm şi mai puţin, aproximativ 8-10 ore pe noapte. Pentru un somn odihnitor, este indicat ca aceştia să meargă la culcare în jurul orei 22:00.
      Adulții
      Şi la adulţi ciclul de somn este diferit. Astfel persoanele cu vârste între 20-40 de ani dorm câte 7-8 ore, iar cele cu vârste de peste 45 dorm mai puţin, aproximativ 5-7 ore de somn. De asemenea, vârstnicii se trezesc de mai multe ori de-a lungul nopţii.
      În schimb, nopţile repetate fără somn pot afecta memoria şi cresc riscul de diabet zaharat, din cauza dereglării nivelului insulinei. De asemenea, insomnia favorizează apariţia infarctului şi a accidentului vascular cerebral şi poate duce la scăderea imunităţii.
      clickpentrufemei.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Există multe studii ştiinţifice care arată că părinţii trebuie să evite să înveţe copilul să doarmă în patul matrimonial, recomandând un pătuţ separat pentru cel mic.
      În acelaşi timp, multe cupluri aleg să nu respecte această recomandare, simţind că în acest fel copilul este mai protejat. Ideile sunt contradictorii, iar pentru ca părinţii să ia cea mai bună decizie pentru copilul lor, specialiştii aduc argument pro şi contra:
      Poate fi periculos pentru copil 
      Dormitul în patul părinţilor poate creşte riscul apariţiei sindromului de moarte subită la sugari (SIDS). 
      Achiziţionaţi un pătuţ care să ofere copilului siguranţă în timpul somnului şi verificaţi periodic dacă totul este în regulă.
      Grijă în plus pentru părinte 
      S-ar putea să vă treziţi de mai multe ori în timpul nopţii dacă aveţi copilul lângă voi în pat, pentru a vă asigura că poziţia dumneavoastră de somn nu-l pune în pericol. 
      Având în vedere deja numeroasele griji ale unei mame şi faptul că deseori se confruntă cu epuizare fizică, este recomandat să lăsaţi copilul în pătuţul lui şi să vă odihniţi. 
      Este nevoie doar de o secundă pentru ca o tragedie să se întâmple 
      Accidente se întâmplă des, deşi s-ar putea să credeţi că nu are cum să vi se întâmple chiar vouă. 
      Evitaţi o tragedie, cum ar fi sufocarea copilului, nepermiţând dormitul în patul părinţilor. 
      Poate stimula simţurile copilului  
      Dormitul cu bebeluşul tău poate spori dezvoltarea senzorială. El va fi mult mai capabil să identifice mirosurile, mişcările, sunetele, atingerile şi căldura. 
      Creează o legătură mai strânsă între părinte şi copil 
      Dormitul în acelaşi pat te poate apropia de copilul tău. Bebeluşul va învăţa mai repede să recunoască vocea, atingerea şi căldura părintelui. 
      Acest lucru va oferi un sentiment de securitate copilului.
      adevarul.ro
  •