Metode științifice prin care putem susține dezvoltarea sănătoasă în adolescență


    Toți adolescenții au nevoie să își dezvolte abilități care să îi ajute să facă față provocărilor care apar în viața de zi cu zi. Aceste provocări sunt de cele mai multe ori legate de: școală, definirea propriei identități și dezvoltarea relațiilor sociale.

165-rabota-dlya-shkolnikov.jpg

Studiile de specialitate realizate în ultimii ani arată faptul că adolescența este o perioadă în care au loc schimbări neurobiologice și comportamentale importante. Din punctul de vedere al dezvoltării creierului, abilitățile de viață (core life skills) includ: planificarea, concentrarea atenției, autocontrolul, conștientizarea și flexibilitatea. Aceste abilități mai sunt cunoscute și sub denumirea de funcții executive sau abilități de autocontrol.

Anii adolescenței reprezintă o fereastră de oportunitate pentru construirea abilităților de viață. În această perioadă, creierul își întărește conexiunile neuronale care au fost folosite cel mai frecvent, făcându-le mai rapide și mai eficiente. În același timp, legăturile care nu au fost folosite se pierd. Cele două procese se numesc mielinizare și pruning sinaptic.

Neuroplasticitatea creierului adolescenților permite învățarea comportamentelor adaptative, deoarece în această perioadă se dezvoltă legăturile dintre cortexul prefrontal și structurile subcorticale. Acest lucru favorizează dezvoltarea gândirii, a abilității de planificare și a rezolvării de probleme. Activitatea zonelor subcorticale, cum ar fi nucleul accumbens (implicat în procesarea recompensei) și amigdala (structură care joacă un rol important în procesarea emoțiilor), devine controlată de către cortexul prefrontal. 

Dezvoltarea abilităților de viață

Cercetătorii din cadrul Center on the Developing Child al Harvard University ne propun cinci metode pe care le putem folosi pentru a ajuta adolescenții să își dezvolte abilitățile de viață.

1) Rezolvarea problemelor în situații reale din viața de zi cu zi

Noi putem încuraja adolescenții să vină cu soluții la problemele din viața de zi cu zi. Dacă, spre exemplu, își doresc să meargă la un concert dar nu au bani pentru bilet, îi putem susține în a găsi soluții la această problemă. De ce este important? Adolescenții învață mai bine să ia decizii în situații reale, care sunt relevante pentru ei și în care pot testa eficiența soluției alese de ei.

2) Identificarea și gestionarea evenimentelor activatoare emoțional

Ca adulți, putem ajuta adolescenții să recunoască elementele (triggers) din mediu care le creează cele mai puternice emoții. Spre exemplu, în adolescență, atunci când eram criticată, deveneam defensivă. Conștientizarea comportamentului meu (faptul că deveneam defensivă) și identificarea elementelor activatoare emoțional (critica) m-au ajutat să îmi reglez emoțiile și comportamentul, încercând – în momentul în care eram criticată – să reevaluez situația, gândindu-mă că persoana care mă critică nu are nimic cu mine, ci vrea doar să mă ajute să îmi dezvolt anumite abilități, iar acela este modul în care el sau ea știe să ofere feedback. De ce este important? Acest tip de activitate ajută adolescenții să devină mai conștienți de sine, să își dezvolte strategii de coping pentru momentele dificile prin care trec și să le testeze.

19668418_xxl-e1484654626324.jpg

3) Privirea situației stresante dintr-o altă perspectivă

Un alt lucru important pe care îl putem face pentru adolescenți este să îi încurajăm să întrebe oamenii în care au încredere cum fac ei față evenimentelor stresante din viață. În cazul în care nu au oameni apropiați pe care să îi poată întreba, le putem sugera să găsească mai multe moduri în care cineva ar putea privi o situație. De ce este important? Privirea evenimentelor stresante dintr-un alt punct de vedere poate duce la scăderea și diluarea sentimentului de furie, frustrare sau teamă. Prin acest tip de exercițiu, tinerii învață că există mai multe moduri de a privi o situație și de a face față acesteia.

4) Concentrarea pe obiective cu relevanță personală

Adolescența este perioada în care ne definim identitatea. Ne întrebăm cine suntem, care sunt principiile noastre, la ce suntem buni, ce ne dorim să facem în viață și ce ne împlinește. În această perioadă, tinerii își dezvoltă abilitatea de a lua decizii, într-un mediu sigur, lipsit de riscurile și implicațiile majore pe care le au deciziile de la vârsta adultă. Ca adulți, putem încuraja adolescenții să încerce activități noi, să își dezvolte abilitățile și să își descopere pasiunile. De ce este important? Acest tip de exercițiu îi va ajuta să își definească identitatea și să analizeze impactul pe termen lung pe care îl pot avea deciziile lor.

5) Construirea pe baza amintirilor pozitive și a reușitelor, oricât de mici ar fi ele

Momentele dificile și emoțiile negative le pot da adolescenților sentimentul că nu au control asupra vieții lor. Evenimentele negative repetate pot duce, în cazul unora dintre adolescenți, la scăderea stimei de sine, la apariția ruminației și a simptomelor specifice depresiei ori anxietății. Ajutându-i să își amintească evenimentele pozitive din viață și să realizeze faptul că și gesturile mici îi pot ajuta pe alții sau le pot face viața mai frumoasă, putem contribui la cultivarea stării de bine a adolescentului și la dezvoltarea abilităților sale de coping. De ce este important? Acest exercițiu îi ajută pe adolescenți să își construiască imaginea de sine, să facă față emoțiilor negative și să evalueze incertitudinea și provocările din viață ca fiind mai puțin amenințătoare.

 

paginadepsihologie.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      De ce este important să vorbim cu adolescenții, băieții și fetele, despre schimbările din organism, maturizare și sex, a vorbit medicul obstetrician-ginecolog Maxim Calaraş.
      De ce părinților nu trebuie să le fie rușine să le vorbească copiilor despre menstruație
      Copiii vor întotdeauna să crească mai repede, dar ei nu știu cum se va întâmpla acest lucru. Experții recomandă părinților să discute cu copiii despre pubertate chiar înainte ca aceasta să înceapă – pe la 10-11 ani. Cu cât mai devreme părinții încep să discute cu copiii lor despre diverse subiecte, de la denumirile părților corpului până la discutarea relațiilor sexuale, cu atât aceste subiecte vor deveni mai familiare și naturale.
      Potrivit medicului, primele semne ale pubertății nu sunt întotdeauna evidente. Totuși, la aproape 75% dintre fete, creșterea sânilor este primul semn. La câțiva ani după ce încep a crește sânii, la fete începe menstruația – la vârsta de 12-15 ani. Dacă părinții sunt îngrijorați de faptul că dezvoltarea copilului lor nu este „normală”, ar trebui să consulte un medic. Cu toate acestea, potrivit medicului, nu trebuie să bateți alarma din timp.
      „Este normal dacă prima menstruație apare la vârsta de 12-15 ani. Ar trebui să vă faceți griji dacă menstruația apare mai devreme sau mai târziu decât această perioadă. De asemenea, nu este normal ca fetele să aibă ciclul foarte scurt – mai puțin de 21 de zile sau, dimpotrivă, prea lungi – mai mult de 45 de zile. După 18 ani, ciclul la femei devine mai regulat și poate dura între 21 și 35 de zile. Aceasta se consideră normal”, a explicat obstetricianul-ginecolog Maxim Calaraș.
      De asemenea, este necesar să faceți o vizită de control la medicul ginecolog dacă menstruația fetei este prea abundent sau durează mai puțin de 2 zile sau mai mult de 7 zile. „Volumul normal este de 30-80 ml de sânge. Dacă fata trebuie să-și schimbe tampoanele la fiecare 3 ore sau de mai multe ori pe noapte, acesta este un motiv bun pentru a merge la ginecolog pentru un control”, a subliniat medicul. Este mai bine ca primul medic să fie o femeie, pentru că astfel există un risc mai mic de a provoca traume psihologice fetei.
      Devierile de la normă nu sunt neapărat semne ale unei boli grave. În unele cazuri, acestea sunt perturbări hormonale, care, totuși, necesită a fi examinate.
      De ce trebuie să discutăm despre igiena intimă în timpul menstruației
      „Sângele este un mediu favorabil nutritiv pentru bacterii și microorganisme. În zilele ciclului menstrual, trebuie să aveți grijă de igiena organelor genitale. Nu spălați vaginul niciodată. Spălați doar organele externe. Apa și săpunul, nimerind în vagin, afectează microflora și pot apărea infecții”, a recomandat ginecologul.
      Folosirea tampoanelor sau absorbantelor depinde de preferințele individuale și de situațiile specifice: toate produsele au argumente pro și contra. Cu toate acestea, o fată virgină trebuie să fie foarte atentă dacă dorește să folosească tampoane și să consulte un medic pentru a-i examina himenul.
      Când putem discuta cu copilul despre sex, sarcină și contracepție
      De îndată ce părinții încep să vorbească despre menstruație, este nevoie să se vorbească și despre sex, sarcină și contracepție. „Dacă o boală sexual transmisibilă, cum ar fi chlamydia sau micoplasma, nu se manifestă prin simptome, dar după 10 ani pot duce la infertilitate. În practica mea, au fost femei care sufereau de infertilitate din cauza faptului că în adolescență au avut boli cu transmitere sexuală”, a relatat medicul.
      Este necesar să li se explice adolescenților că prezervativele protejează nu numai de sarcina nedorită, ci și de multe alte boli. Iar după un contact sexual neprotejat, este necesar să facă o vizită de control la medicul ginecolog pentru a evita consecințele neplăcute.

      Proiectul aLIVE este o emisiune realizată de popularul forum pentru femei, Mama.md și organizația publică Forum.md. Proiectul a fost lansat cu sprijinul UNICEF Moldova și OMS. 
       
      Гинеколог о том, как говорить с подростками о половом созревании
      Во многих молдавских семьях тема менструации и полового воспитания до сих остается табу. Родители о ней все чаще предпочитают молчать, перекладывая ответственность за это на школу и учителей. 

      Почему важно говорить с подростками, мальчиками и девочками, об изменениях в теле, взрослении и сексе рассказал врач акушер-гинеколог Максим Калараш.
      Почему важно, чтобы родители не стеснялись говорить о менструации
      Детям всегда хочется быстрее повзрослеть, но они не знают, как это будет происходить. Специалисты рекомендуют говорить о половом созревании еще до его начала — в 10-11. Чем раньше родители начнут обсуждать со своими детьми на самые разнообразные темы: от названия частей тела до обсуждения сексуальных отношений, тем более привычными и естественными они станут.
      По словам врача, первые признаки полового созревания не всегда бывают очевидны. Однако почти у 75% девочек рост груди — его первый признак. Менструация у девочек обычно начинается через пару лет после этого — в 12-15 лет. Если родители обеспокоены тем, что развитие ребенка не соответствует «норме» стоит обратиться к врачу за консультацией. Однако, по словам врача, не стоит заранее бить тревогу.
      «Нормально, если первая менструация наступает в 12-15 лет. Беспокоиться стоит тогда, когда месячные появляются раньше или позже этого периода. Также, когда у девочек периоды между менструальными циклами очень короткие — меньше 21 дней, или, наоборот, слишком долгие — более 45 дней. После 18 лет цикл у женщин становится более стабильным и может длиться от 21 до 35 дней. Это считается нормой», — объяснил врач акушер-гинеколог Максим Калараш. 
      Прийти на осмотр также стоит, если менструация у девочек слишком обильная или длится меньше 2 дней или больше 7 дней. «Нормальный объем это 30-80 мл крови. Если девочке нужно менять прокладки каждые 3 часа или несколько раз за ночь — это весомый повод прийти на проверку к гинекологу», — говорит врач. Лучше, чтобы первым доктором была женщина, так меньше риска нанести психологическую травму девочке. 
      Отклонения от нормы — необязательно признаки серьезных заболеваний. В некоторых случаях это гормональные сбои, которые, однако, нужно обследовать.
      Почему также нужно обсуждать вопросы гигиены во время менструации
      «Кровь — это всегда благоприятная среда для развития бактерий. В дни менструации нужно тщательно следить за гигиеной половых органов, но только внешних. Не стоит спринцевать влагалище. Это нарушает микрофлору и может спровоцировать появление инфекций», — рекомендует гинеколог.
      О том, что использовать — тампоны или прокладки — зависит от индивидуальных предпочтений и конкретных ситуаций: у всех средств есть плюсы и минусы. Однако девственница должны быть очень внимательны, если хотят использовать тампоны и обратиться к врачу, что пройти обследование гимены. 
      Когда с ребенком можно обсуждать вопросы секса, беременности и контрацепции
      Как только родители начинают говорить о менструации, нужно начинать говорить и о сексе, беременности и контрацепции. «Если ЗПП, например, хламидии или микоплазма, которые протекают без симптомов, но через 10 лет могут привести к бесплодию. В моей практике были женщины, которые страдали бесплодием, из-за того, что в подростковом возрасте перенесли венерические заболевания», — рассказал врач. 
      Подросткам нужно объяснить, что презервативы защищают не только от нежелательной беременности, но и от многих других заболеваний. И что после незащищенного секса, нужно обязательно на обследование к врачу, чтобы избежать неприятных последствий. 
       
      Проект aLIVE — это онлайн передача популярного женского форума Mama.md и общественной организации Forum.md. Проект реализован при поддержке UNICEF Moldova и ВОЗ. 
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      1. Găsiți motivația
      Motivația este impulsul de a face ceva. Fiecare are propria sa motivație. Experții vă sfătuiesc să aflați ce vă motivează copilul: eroii și bloggerii preferați, dorința de a plăcea cuiva sau de a avea mulți prieteni, dorința de a deveni cel mai rapid.
      „La copii și adolescenți, motivația se formează din exterior. Cu toate acestea, părinții trebuie nu doar să ofere copilului îndrumare, ci și să-l stimuleze suplimentar. Nu este vorba neapărat de bani sau ceva material. Poate fi ceva plăcut — laudă, aprobare, sprijin, participare. În timp, motivația externă va deveni internă", notează psihologul.
      2. Faceți sport cu întreaga familie
      Copiii copiază comportamentul părinților, stilul de viață pe care îl are familia sa. Este important ca ei să vadă un exemplu pozitiv și să înțeleagă că sportul are un impact bun asupra vieții lor. Atunci nu veți avea nevoie de multe ore de conversații pe tema unui mod de viață sănătos.
      Puteți atrage copilul în sport prin activitățile de familie: plimbări în parc, jogging, exerciții în aer liber, ieșiri comune în afara orașului. „Trebuie să creați mici tradiții sau obiceiuri familiale – să faceți sport împreună, să cumpărați sau să gătiți alimente sănătoase. Este necesar să creați un mediu sănătos în familie”, notează specialistul.
      3. Oferiți-i copilului posibilitatea să aleagă
      Dacă părinții din copilărie visau să devină patinatori, acest lucru nu înseamnă că și copiii lor vor avea același vis. Este mai bine să-i dați voie copilului să aleagă singur tipul de sport pe care vrea să-l practice și secția sportivă la care să meargă. Lăsați-l să încerce diferite secțiuni și să vadă cum se simte. Dacă după un timp nu va mai vrea, nu trebuie să-l convingeți să continue. Motivația copilului pentru sport crește semnificativ dacă a luat decizia el însuși.
      4. Lăudați copilul nu pentru rezultat, ci pentru efort
      Dacă copilul refuză categoric să meargă la antrenament, nu trebuie să-l impuneți. Încercați să purtați o discuție deschisă și să aflați motivele. Posibil că există conflicte cu colegii sau cu unul dintre antrenori.
      Psihologii pentru copii și cei sportivi la fel sfătuiesc părinții să nu-și compare copiii cu ceilalți sau să discute doar despre greșeli. Copilul își va pierde interesul pentru sport, nu va mai avea încredere și va deveni nesigur. Luați în seamă chiar și cele mai mici succese ale copilului și lăudați-l – lauda este cea mai bună motivație.
      5. Stabiliți obiective pe termen lung și pe termen scurt
      În zilele noastre, copiii și adolescenții sunt mai interesați de gadgeturi decât de sport. Este vorba despre cum funcționează creierul: jocurile online oferă recompense și rezultate rapide. Sportul este un proces pe termen lung, care aduce rezultate peste jumătate de an sau un an.
      Specialistul recomandă să stabiliți obiective pe termen lung, dar să vă concentrați pe rezultatele pe termen scurt: cum mă voi simți dacă nu mănânc chipsuri săptămâna aceasta, ce va fi corpul meu după o săptămână de așezări, câte kg voi pierde făcând sport 30 minute în fiecare zi. Realizările pot fi observate într-un mod deosebit: pentru așezări, copilul primește un abțibild cu steluță, pentru exerciții timp de 30 de minute – 2 steluțe. Este și o recompense, și o vizualizare a realizărilor.
      6. Formați-vă obiceiurile sănătoase cu fiecare antrenament
      Învățarea obiceiurilor sănătoase durează mult mai mult. Este vorba despre reacțiile chimice din creierul nostru și despre dorința de a obține plăcere rapid și fără efort. Obiceiurile sănătoase necesită adesea voință, disciplină și efort, dar nu dau rezultate rapide.
      Psihologul sfătuiește să vă schimbați atitudinea și să nu vă concentrați asupra rezultatelor, ci asupra procesului în sine: „Trebuie să începeți cu încetul – 5 minute, 10 minute. Este ca primul pas, când primul efort este cel mai greu. La fel se întâmplă și cu obiceiurile, în special cele sănătoase. Încercați la fiecare antrenament să vă formați un nou obicei sănătos.
       
      Ediția de azi face parte din proiectul TeenZ, dedicat adolescenților. Acesta își propune să popularizeze sportul în rândul tinerilor și să motiveze copiii să fie activi fizic, în special în perioada studiilor la distanță.
      Proiectul este realizat de organizația Sporter.md și UNICEF Moldova cu sprijinul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova și al rețelei naționale de centre de sănătate pentru tineri “Youth Klinic”.
       
      Как мотивировать детей на спорт и здоровые привычки: 6 советов психолога

      Здоровые привычки рекомендуется закладывать с раннего детства, но вызвать у ребенка интерес к ним бывает непросто. Клинический психолог и гештальт-терапевт Вера Будан объяснила, как с детства привить любовь к спорту и здоровому образу жизни.
      1. Найдите мотивацию
      Мотивация — это импульс, заставляющий что-либо делать. Для каждого мотивация своя. Специалисты советуют узнать, что мотивирует именно вашего ребенка: любимые герои и блоггеры, желание нравиться другим или иметь много друзей, стать самым быстрым.
      «У детей и подростков мотивация формируется извне. Однако родителям нужно не только давать ребенку указания, но и дополнительные стимулы. Это могут быть необязательно деньги или что-то материальное, а что-то приятное — похвалу, одобрение, поддержку, участие. Со временем внешняя мотивация станет внутренней», — отмечает психолог.
      2. Занимайтесь спортом всей семьей
      Дети перенимают стиль поведения родителей, семейный уклад. Важно, чтобы они видели положительный пример и понимали, что спорт хорошо влияет на их жизнь. Тогда не понадобятся многочасовые беседы на тему здорового образа жизни
      Увлечь ребенка спортом можно через семейные занятия: прогулки в парке, пробежки, упражнения на свежем воздухе, совместные вылазки за город. «Нужно создавать маленькие семейные традиции или обычаи — вместе заниматься спортом, покупать или готовить здоровую еду. Нужно в семье создать здоровую среду», —  отмечает специалист.
      3. Давайте ребенку выбор
      Если родители в детстве мечтали стать фигуристами, это не означает, что у их детей будет та же мечта. Выбор спортивной секции и вида спорта лучше доверить самому ребенку. Разрешите ему пробовать разные секции и посмотрите, как он будет себя чувствовать. Если через какое-то время ему разонравится, не нужно уговаривать продолжать занятия. Мотивация ребенка к спорту заметно растет, если он принял решение сам.
      4. Хвалите не результаты, а усилия
      Если ребенок категорически отказывается идти на тренировку, не нужно на него давить — лучше поговорить по душам и выяснить причины. Возможно есть конфликты со сверстниками или тренером. 
      Детские и спортивные психологи также советуют родителям не сравнивать своих детей с другими или постоянно обсуждать ошибки. Ребенок потеряет интерес к спорту, перестанет доверять и будет неуверенным в себе. Замечайте даже самые незначительные успехи ребенка и хвалите его — это лучшая мотивация. 
      5. Ставьте долгосрочные и краткосрочные цели
      Сейчас дети и подростки охотнее увлекаются гаджетами, чем спортом. Все дело в работе мозга: онлайн игры дают быстрое вознаграждение и результат. Спорт — это долгосрочный процесс, который приносит результат через полгода или год.
      Специалист советует ставить долгосрочные цели, но концентрироваться на краткосрочных результатах: как я буду себя чувствовать, если эту неделю я не буду есть чипсы, каким будет мое тело после недели приседаний, сколько кг я сброшу, занимаясь каждый день по 30 минут. Достижения можно отмечать в своеобразном плане: сделал приседания — наклеил звездочку, 30 минут позанимался — 2 звездочки. Это как поощрение и визуализация своих достижений. 
      6. Формируйте по здоровый привычке за один раз
      Здоровые привычки усваиваются намного дольше. Дело в химических реакциях в нашем мозгу и его желании получать удовольствия быстро и без усилий. Здоровые привычки часто требуют от силы воли, дисциплины и усилий, но не дают быстрых результатов.
      Психолог советует поменять свое отношение к ним и не концентрироваться на результатах, а на самом процессе: «Нужно начинать потихоньку — с 5 минут, 10 минут. Это как первый шаг — первое усилие самое тяжелое. С привычками тоже самое, особенно здоровым. Нужно приучать себя к одной привычке за раз».  
       
      Данный выпуск был частью специального проекта для подростков «TeenZ». Он направлен на популяризацию спорта среди молодежи и мотивирование детей быть физически активными, особенно на удаленном обучении. 
      Проект реализуется организацией Sporter.md и UNICEF Moldova при поддержке Министерства образования, культуры и исследований Молдовы и национальной сети клиник для молодежи «Youth Klinik».  
      sporter.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Este vorba despre proiectul TeenZ, lansat pentru copiii cu vârsta între 10 și 18 ani. Chiar dacă este adresat băieților și fetelor, programul, de asemenea, va fi util părinților și profesorilor. Proiectul colaborează cu antrenori și psihologi profesioniști, care pot oferi adolescenților informații fiabile și adecvate despre sănătatea lor fizică și emoțională. Antrenamentele video din cadrul programului TeenZ și webinarele cu psihologii pot fi folosite ca materiale didactice suplimentare în lecțiile de educație fizică sau protecție civilă. 
      La întâlnirea dedicată lansării acestui proiect, experții au remarcat faptul că sportul este o parte importantă din viața adolescenților și copiilor, dar care nu se bucură de atenție într-o măsură necesară în țara noastră.
      Galina Leșco, Directorul Centrului de Sănătate Prietenos Tinerilor NEOVITA și Coordonator Național al Proiectului „Generație Sănătoasă”, a citat rezultatele celor mai recente cercetări în domeniul sportului și activității fizice în rândul adolescenților: „În calitate de specialiști, suntem foarte preocupați de tendințele din ultimii ani. Chiar înainte de pandemie, studiile au arătat că activitatea fizică în rândul adolescenților a scăzut cu 14%. Dacă în 2014, 24% dintre adolescenți făceau exerciții fizice zilnice timp de 60 de minute, în 2018 cifra a scăzut până la 13%. Doar fiecare al șaptelea adolescent făcea mișcare 1 oră pe zi, restul – mai puțin”.
      În timpul pandemiei, această cifră a scăzut și mai mult. În martie anul trecut, UNICEF Moldova a realizat un sondaj în rândul elevilor prin intermediul platformei U-report Moldova. La sondaj au participat peste 3500 de adolescenți. S-a dovedit că doar 27% dintre elevi făceau exerciții fizice acasă, în timpul lecțiilor de educație fizică la distanță.
      “Aceste date au arătat că este necesar să se găsească soluții pentru a-i ajuta pe tineri să rămână în formă și activi fizic, chiar și în timpul pandemiei. De asemenea, în rândul tinerilor am realizat un alt studiu, care a arătat că mai mult de jumătate dintre respondenți și-ar dori mai multe lecții de educație fizică”, a declarat reprezentanta UNICEF Moldova, Polina Listopad. 
      Potrivit experților, problemele sunt în primul rând legate de specificul predării educației fizice online. „Acum profesorii de educație fizică și antrenorii încearcă să caute noi modalități de predare. Metodele pe care le folosesc, așa cum am observat deja, țin mai mult de teorie. Credem că acest proiect va ajuta școlile și elevii. Profesorii vor putea folosi materialele proiectului TeenZ la lecții: videourile de înaltă calitate cu antrenori profesioniști și un program pentru toți”, a remarcat managerul platformei de învățământ la distanță Studii.md.
      “Cred că am avea rezultate mult mai bune, dacă în acest proces am fi incluși cu toții – pedagogii, părinții, societatea. Copiii, în special elevii din clasele primare, imită tot ceea ce fac adulții. Și dacă ei văd adulți care tot mai des stau în fața computerului și nu merg împreună cu copiii la lecții, copiii procedează la fel. Sportul este important nu numai pentru a crește, ci și pe tot parcursul vieții”, a subliniat consultantul principal al Ministerului Educației din Moldova, Vasile Onică.
      La întrevedere a ținut un discurs și Dmitri Voloșin, fondatorul organizației Sporter. El a vorbit despre modul în care sportul amator s-a schimbat în țară în ultimii 7 ani: „Le-am adus la cunoștință oamenilor că ar trebui să practice sportul. Puteți alerga, puteți înota, puteți merge cu bicicleta și calitatea vieții dvs. se va schimba. Acum, sarcina organizației Sporter este să contribuie la dezvoltarea sportului de amatori în țară, inclusiv la nivel regional. Dezvoltarea sportului de amatori va face ca națiunea țării să devină tot mai sănătoasă, iar fondurile pot fi cheltuite nu pentru întreținerea sistemului medical, ci pentru dezvoltarea educației și a sportului”.
      Vă amintim că „TeenZ” este un proiect online. Toate videourile cu antrenamente, webinarele cu psihologii, concursurile cu cadouri sunt organizate pe platformele de socializare Facebook, Instagram. Organizatorii au ales acest format astfel încât fiecare adolescent să aibă acces la materialele utile.
      Proiectul este realizat de organizația Sporter.md și UNICEF Moldova cu sprijinul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării din Moldova și al rețelei naționale de centre de sănătate pentru tineri Youth Klinik.  
       
      Sporter и UNICEF запустили в Молдове спортивный проект для подростков
      Организация Sporter и UNICEF Moldova запустили для подростков специальный проект о спорте и здоровом образе жизни. Идея проекта — популяризировать спорт среди молодежи и  мотивировать детей осознанно заниматься спортом, особенно на удаленном обучении. 

      Речь идет о проекте «TeenZ». Его запустили для детей от 10 до 18 лет (как для мальчиков, так и для девочек), однако программа также будет полезна и родителям, и учителям. Проект работает с профессиональными тренерами и психологами, чтобы подростки получали только проверенную и достоверную информацию о своем физическом и эмоциональном здоровье. Видеотренировки «TeenZ», вебинары с психологами можно использовать как дополнительный обучающий материал на уроках физкультуры или ОБЖ.  
      На встрече, посвященной запуску этого проекта, эксперты отметили, что спорт важная часть жизни подростков и детей, которой в стране не уделяют должного внимания.
      Галина Лешко, руководитель Национального ресурсного центра «YFHS NEOVITA» и координатор проекта «Здоровое поколение», привела результаты последних исследований в области спорта и физической активности среди подростков: «Мы как специалисты очень обеспокоены тенденциями последних лет. Еще до пандемии исследования показали, что физическая активность среди подростков снизилась на 14%. Если в 2014 году ежедневные физические упражнения в течение 60 минут делали 24% подростков, то в 2018 году — 13%. Только каждый 7 подросток двигался 1 час в день, остальные — меньше». 
      Во время пандемии эта цифра снизилась еще сильнее. В марте прошлого года UNICEF Moldova при помощи платформы U-report Moldova провела опрос среди школьников. В нем приняло участие более 3 500 подростков. Оказалось, лишь 27% учащихся выполняли дома физические упражнения во время уроков дистанционных уроков по физкультуре. 
      «Эти данные показали, что необходимо искать решения, способствовать тому, чтобы молодые люди могли поддерживать форму и физическую активность даже во время пандемии. Также мы провели еще одно исследования среди молодежи, которое показало, что больше половины опрошенных хотелось бы больше уроков физкультуры», — отметила представитель UNICEF Moldova Полина Листопад.
      По мнению специалистов, проблемы связаны в первую очередь со спецификой онлайн преподавания физкультуры. «Сейчас учителя физической культуры, тренеры пытаются искать новые способы преподавания. Те методы, которые они используют, как мы успели заметить, несут больше теоретический характер. Думаем, этот проект поможет школам, ученикам. Учителя смогут использовать на уроках материалы проекта TeenZ: видео высокого качества с профессиональным тренерам и программой для всех», — отметила менеджер платформа дистанционного обучения Studii.md.  
      «Если бы в этот процесс были бы включено все общества, педагоги  родители, думаю, результаты были бы намного лучшие. Дети, особенно ученики начальных классов, подражают всему, что делают взрослые. И если они видят взрослых, которые чаще сидят перед компьютером, а не ходят с детьми на занятия вместе, то поступают также. Спорт важен не только для взросления, но и на протяжении всей жизни», — подчеркнул главный консультант Министерства образования Молдовы Василие Оникэ.
      На встрече также выступил Дмитрий Волошин, основатель организации Sporter. Он рассказал о том, как изменился любительский спорт в стране за последние 7 лет: «Мы сделали такое открытие для людей: существует спорт. Можно бегать, можно плавать, крутить на велосипеде и меняется качество твоей жизни. Сейчас задача Sporter помочь с развитием любительского спорта в стране, в том числе и в регионах. Именно развитие любительского спорта приведет к тому, что нация в стране станет здоровее и средства можно будет тратить не на поддержание здравоохранения, а на развитие образования, спорта». 
      Отметим, «TeenZ» это онлайн проект. Все видео тренировки, вебинары с психологами, конкурсы с розыгрышами подарков проводятся на социальных площадках: Facebook, Instagram. Такой формат организаторы выбрали, чтобы у каждого подростка был доступ к полезным материалам. 
      Проект реализуется организацией Sporter.md и UNICEF Moldova при поддержке Министерства образования, культуры и исследований Молдовы и национальные сети клиник для молодежи «Youth Klinik».
      sporter.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      În direct la emisiunea aLIVE, Viorica Cojocaru – Specialist educație incluzivă al organizației „Copil Comunitate Familie” a vorbit despre cum părinții pot preveni apariția unor astfel de dificultăți.
      Potrivit psihologului, problemele cu care se confruntă adolescenții sunt strâns legate de nevoile lor la această vârstă. Ei doresc mai multă independență în deciziile pe care le iau, vor să pară mai maturi și să obțină recunoașterea colegilor. În acest moment, este deosebit de important să-i ajutăm să învețe să-și analizeze gândurile și dorințele, să le exprime deschis. Este bine de început acest lucru din timpul copilăriei.
      „Este necesar să discutăm nu doar ceea ce este permis, ci și restricțiile”, a subliniat specialistul. Pentru a construi o relație sănătoasă, părinții și copiii trebuie să aibă niște aranjamente, iar dialogul este important aici. Părinții trebuie să accepte faptul că copilul a crescut și de aceea are nevoie de mai mult spațiu personal acum.
      Dacă un copil se confruntă cu o problemă, nu trebuie să-l criticați. Potrivit psihologului, părinții ar trebui să încerce să se pună în locul copilului, să demonstreze că le pasă și să le propună să rezolve problema împreună.
      Este important să urmăriți starea copilului. Dacă a încetat să comunice cu colegii săi, nu mănâncă, a devenit pasiv, are dependențe negative, aceste circumstanțe ar trebui să vă alarmeze. În cazurile severe este nevoie să solicitați ajutor de la specialiști, cum ar fi psihologii școlari, specialiștii de la centrele educaționale raionale, psihologii privați, grupurile de sprijin din cadrul organizațiilor speciale.
      La sfârșitul emisiunii, expertul a dat câteva sfaturi importante părinților:
      1. În pofida situațiilor dificile cu care vă confruntați, străduiți-vă să vă mențineți echilibrul psiho-emoțional și o viziune pozitivă asupra lucrurilor.
      2. Încercați să creați acasă o atmosferă de siguranță și confort acasă, pentru dumneavoastră și pentru copilul dumneavoastră.
      3. Împreună cu copilul, determinați normele și restricțiile unui comportament acceptabil.
      4. Nu ignorați sentimentele copilului, ci încercați să înțelegeți esența problemei și a comportamentului său.
      Vă reamintim că „Telefonul Copilului” 116 111 oferă asistență non-stop. Orice copil, părinte sau tutore care are nevoie de ajutor psihologic, asistență, informații sau sfaturi pot apela acest număr.
       
      Proiectul aLIVE este o emisiune realizată de popularul forum pentru femei – Mama.md și organizația publică Forum.md. Proiectul a fost lansat cu sprijinul UNICEF Moldova, USAID Moldova și OMS. 
       
      aLIVE: Как родителям поддержать подростка в трудное время
      За последние 10 месяцев в национальную службу поддержки детей «Телефон ребенка» поступило более 3 500 звонков. Самыми частыми темами обращения стали проблемы в отношениях с родителями и сверстниками, депрессия, мысли о суициде.

      В прямом эфире aLIVE специалист по инклюзивному образованию организации «Copil Comunitate Familie» Виорика Кожокару рассказала, как родители могут предупредить появления подобных сложностей.
      Проблемы подростков, по словам психолога, тесно связаны с их потребностями в этом возрасте. Они хотят больше независимости в своих решениях, хотят казаться взрослее и получить признание сверстников. В это время особенно важно помочь им научиться анализировать свои мысли и желания, выражать их открыто. Лучше это начинать еще в раннем детстве.
      «Нужно обсуждать не только то, что допустимо, но и ограничения», — подчеркнула специалист. Чтобы построить здоровые отношения, у родителей и детей должны быть договоренности, и здесь важен диалог. Родители должны принять тот факт, что ребенок вырос, и поэтому сейчас ему нужно больше личного пространства. 
      Если ребенок столкнулся с проблемой, не нужно его критиковать. По словам психолога, родители должны попытаться поставить себя на его место, показать, что это их волнует и предложить вместе решить проблему. 
      Важно отслеживать состояние ребенка. Если он перестал общаться со своими сверстниками, не ест, стал пассивен, у него появились вредные пристрастия — стоит забить тревогу. В тяжелых случах следует обращаться за помощью к специалистам — это могут школьные психологи, специалисты в районных образовательных центрах, частные психологи, группы поддержки при специальных организациях.
      В конце передачи эксперт дала еще несколько важных советов родителям:
      1. Несмотря на сложность ситуаций стоит сохранять свое психоэмоциональное равновесие и позитивный взгляд на вещи.
      2. Нужно постараться создавать дома атмосферу безопасности и комфорта — для себя, для ребенка.
      3. Определить вместе с ребенком нормы допустимого поведения и ограничения. 
      4. Не обесценивать чувства ребенка, а стараться понять суть проблемы и его поведения.
      Напомним, номер круглосуточной службы поддержки «Телефон ребенка» — 116 111. Обратиться может любой ребенок, родитель или опекун, которому требуется психологическая помощь, поддержка, информация или совет.
       
      Проект aLIVE — это онлайн передача популярного женского форума Mama.md и общественной организации Forum.md. Проект реализован при поддержке UNICEF Moldova, USAID Moldova и ВОЗ.
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Vă propunem cinci tehnici pentru a depăși mai lejer această perioadă neobișnuită.
      1. Acceptați anxietatea ca un lucru normal
      Dacă închiderea școlilor și titlurile alarmiste vă provoacă neliniște, să știți că nu sunteți singurii care simt asta. De fapt, aceasta este reacția normală. Psihologii au acceptat de mult că anxietatea este o funcție normală și sănătoasă, care ne alertează în caz de pericol și ne ajută să luăm măsuri de protecție. Anxietatea te ajută să iei deciziile necesare în situația actuală: să nu îți petreci timpul cu alte persoane sau în grupuri mari, să te speli pe mâini și să nu îți atingi fața. Aceste emoții ne determină să ne protejăm și să-i protejăm pe ceilalți. Tot acest mecanism ne face să avem grijă de ceilalți oameni din comunitatea noastră, să ne gândim și la cei din jurul nostru.
      De asemenea, trebuie să aveți grijă să folosiți surse de încredere pentru a vă informa sau pentru a verifica orice informații cu privire la COVID-19.
      2. Diversificați-vă activitățile
      Psihologii știu că atunci când ne aflăm în situații dificile de durată este bine să împărțim problemele în două categorii: cele în privința cărora putem face ceva și cele în privința cărora nu putem face nimic. În condițiile actuale, multe lucruri se încadrează în cea de-a doua categorie, dar există o măsură care ne ajută să facem față situației: să ne ocupăm timpul cu diverse activități. Modalități prin care vă puteți destinde și crea un echilibru în viața de zi cu zi sunt  îndeplinirea temelor de acasă, vizionarea unui film preferat sau citirea unei cărți înainte de culcare.
      3. Găsiți noi căi de a ține legătura cu prietenii
      Dacă doriți să vă petreceți timpul cu prietenii, menținând totodată distanța socială, rețelele de socializare sunt canale de comunicare excelente. Totodată, accesul nelimitat la ecrane și la rețele sociale nu este o idee bună. Nu este sănătos, nu este inteligent și vă poate amplifica anxietatea; deci, vă recomandăm să agreați cu părinții un program de utilizare a acestor echipamente.
      4. Faceți lucruri pentru voi înșivă
      V-ați dorit vreodată să învățați ceva nou, să citiți o carte sau să studiați un instrument muzical? Acum este momentul! Concentrându-vă asupra voastră și găsind modalități de a folosi timpul nou găsit, reușiți să vă protejați sănătatea mintală în mod productiv.
      5. Dați frâu liber sentimentelor
      Este teribil de frustrant să ratăm evenimente cu prietenii. Fiecare își manifestă sentimentele în felul său. Unii copii se vor exprima prin artă, alții vor dori să vorbească cu prietenii și să se folosească de tristețea comună ca mijloc de legătură într-o vreme când nu pot fi alături fizic.
      diez.md
  •