Ghid pe vârste: de cât somn are nevoie un școlar


    Hormonul de creștere, esențial pentru dezvoltarea țesuturilor și a mușchilor, este secretat în perioada de somn. De asemenea, procesul de reparație a organelor, țesuturilor și mușchilor apare în timpul somnului. Nu în ultimul rând, somnul este important pentru acumularea de informații și consolidarea amintirilor pe termen lung. Vei afla aici de cât somn are nevoie un școlar în funcție de vârstă și câteva sfaturi importante.

XVM7c959bf0-acf8-11e7-9d3f-b1c8279c454b.jpg

Somnul și copiii

Începând de la intrarea în colectivitate și până în adolescență, copiii au nevoie de o cantitate mai mare de somn decât adulții pentru a putea face față unei dezvoltări rapide mentale și fizice. Majoritatea părinților știu că cei mici au nevoie de odihnă, însă nu cunosc numărul exact de ore și nici impactul pe care îl poate avea o durată a somnului redusă chiar și cu 30 de minute sau 60 de minute.

Medicul pediatru specializat în pneumologie și somn din cadrul Centrului pentru Copii Johns Hopkins, Maria Melendres, subliniază că necesitățile de odihnă se modifică odată cu vârsta; se modifică în același timp și tiparul stadiilor de somn care apar pe perioada nopții. Există două tipuri de somn generale și cunoscute: somnul REM și somnul non-REM, fiecare cu funcții specifice, a căror durată variază în funcție de vârstă. Ambele tipuri de somn sunt necesare pentru procesul de învățare, însă somnul REM este deosebit de important pentru funcțiile cognitive - consolidarea amintirilor, creșterea și dezvoltarea sistemului nervos central. Somnul non-REM are o funcție mai degrabă menită să regenereze organismul și să ajute la menținerea stării de veghe de pe durata zilei.

Ghid pe vârste pentru somnul copiilor

de_cat_somn_are_nevoie_un_scolar_copy.jpg

Preșcolari - 3-5 ani

Copiii de această vârstă vor merge mai devreme la culcare decât în anii trecuți deoarece nu se mai bucură de somnul de amiază. Au nevoie de 10-13 ore de somn, conform Fundației Naționale a Somnului. Însă și ora de culcare va fi însoțită de unele provocări, precum insomnia comportamentală - copiii testează limitele orei de culcare, găsind diverse scuze. Părintele trebuie să stabilească niște limite în această perioadă.

Școlarii 6-13 ani

Fundația Națională a Somnului recomandă ca această categorie de vârstă să beneficieze de 9-11 ore de somn în fiecare noapte. Provocarea specifică vârstei constă în diverse fobii, precum teama de întuneric ca urmare a unei imaginații bogate; de asemenea, pot apărea coșmarurile și sforăitul care afectează odihna de calitate. Această categorie de vârstă petrece o durată mare de timp în stadiu de somn profund, un somn non-REM, cu efect regenerant, care determină o stare de alertă intensă pe durata zilei.

Adolescenți 14-17 ani

La adolescenți se observă frecvent privarea de somn în special prin faptul că ațipesc la școală; ei au nevoie de 8-10 ore de somn în fiecare napte. Doar o treime dintre ei au parte de odihna necesară. În această categorie de vârstă există multe provocări cu privire la teme și activități extrașcolare care presupun reducerea duratei de somn din timpul nopții și o oră de trezire matinală. În plus, adolescenții au ritmuri circadiene care îngreunează procesul de a adormi devreme noaptea. Ceasul biologic al copiilor se modifică în mod natural în preajma pubertății, avansând ora de de adormire, respectiv și ora de trezire. Reprizele scurte de somn din timpul zilei pot să îngreuneze suplimentar procesul de a adormi noaptea. Academia Americană a Pediatrilor recomandă ca părinții să excludă dispozitivele electronice din dormitoarele lor.

qbebe.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • julia122997
      De julia122997
      Un somn bun şi odihnitor este piatra de temelie a sănătăţii noastre – influenţează modul în care arătăm şi ne simţim şi ne asigură energia necesară pentru a face faţă provocărilor zilnice. Ai observat, probabil, după un somn profund, că dimineaţa te simţi mult mai bine şi chipul din glindă îţi zâmbeşte.
      Somnul profund regenerează creierul şi corpul
      Aceste transformări se datorează faptului că, în timp ce dormi, atât creierul, cât şi organismul „lucrează“ intens, încărcându-ţi bateriile pentru o nouă zi. Astfel, un somn suficient şi profund regenerează toate ţesuturile din organism, datorită hormonilor de creştere care au şi rolul de a îmbunătăţi memoria, de a stimula sistemul imunitar, de a menţine producţia de insulină, de a stimula creşterea masei musculare şi contribuie la buna funcţionare a metabolismului.
      Bebelușii
      În primele luni de viaţă, bebeluşii petrec mult timp dormind. Mai exact, în această perioadă, micuţii dorm între 14-18 ore pe zi. Somnul lor, însă, nu este continuu, ci este format din mai multe episoade. La şase luni, bebeluşul nu mai doarme deja atât de mult pe timpul zilei, durata somnului fiind de aproximativ 12-14 ore. În ceea ce priveşte somnul de zi, acesta poate dura de la 30 de minute până la patru ore.
      1-13 ani
      Copiii între 1şi 13 ani dorm aproximativ 11-14 ore. Însă, după vârsta de cinci ani, unii ştrengari renunţă la somnul de zi. Pentru o dezvoltare armonioasă, specialiştii recomandă ca micuţii să meargă la culcare între orele 20:00 şi 21:00 şi să se trezească între 6:00 şi 8:00.
      14-20 ani
      Adolescenţii cu vârste între 14 şi 20 de ani dorm şi mai puţin, aproximativ 8-10 ore pe noapte. Pentru un somn odihnitor, este indicat ca aceştia să meargă la culcare în jurul orei 22:00.
      Adulții
      Şi la adulţi ciclul de somn este diferit. Astfel persoanele cu vârste între 20-40 de ani dorm câte 7-8 ore, iar cele cu vârste de peste 45 dorm mai puţin, aproximativ 5-7 ore de somn. De asemenea, vârstnicii se trezesc de mai multe ori de-a lungul nopţii.
      În schimb, nopţile repetate fără somn pot afecta memoria şi cresc riscul de diabet zaharat, din cauza dereglării nivelului insulinei. De asemenea, insomnia favorizează apariţia infarctului şi a accidentului vascular cerebral şi poate duce la scăderea imunităţii.
      clickpentrufemei.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Există multe studii ştiinţifice care arată că părinţii trebuie să evite să înveţe copilul să doarmă în patul matrimonial, recomandând un pătuţ separat pentru cel mic.
      În acelaşi timp, multe cupluri aleg să nu respecte această recomandare, simţind că în acest fel copilul este mai protejat. Ideile sunt contradictorii, iar pentru ca părinţii să ia cea mai bună decizie pentru copilul lor, specialiştii aduc argument pro şi contra:
      Poate fi periculos pentru copil 
      Dormitul în patul părinţilor poate creşte riscul apariţiei sindromului de moarte subită la sugari (SIDS). 
      Achiziţionaţi un pătuţ care să ofere copilului siguranţă în timpul somnului şi verificaţi periodic dacă totul este în regulă.
      Grijă în plus pentru părinte 
      S-ar putea să vă treziţi de mai multe ori în timpul nopţii dacă aveţi copilul lângă voi în pat, pentru a vă asigura că poziţia dumneavoastră de somn nu-l pune în pericol. 
      Având în vedere deja numeroasele griji ale unei mame şi faptul că deseori se confruntă cu epuizare fizică, este recomandat să lăsaţi copilul în pătuţul lui şi să vă odihniţi. 
      Este nevoie doar de o secundă pentru ca o tragedie să se întâmple 
      Accidente se întâmplă des, deşi s-ar putea să credeţi că nu are cum să vi se întâmple chiar vouă. 
      Evitaţi o tragedie, cum ar fi sufocarea copilului, nepermiţând dormitul în patul părinţilor. 
      Poate stimula simţurile copilului  
      Dormitul cu bebeluşul tău poate spori dezvoltarea senzorială. El va fi mult mai capabil să identifice mirosurile, mişcările, sunetele, atingerile şi căldura. 
      Creează o legătură mai strânsă între părinte şi copil 
      Dormitul în acelaşi pat te poate apropia de copilul tău. Bebeluşul va învăţa mai repede să recunoască vocea, atingerea şi căldura părintelui. 
      Acest lucru va oferi un sentiment de securitate copilului.
      adevarul.ro
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      În această perioadă de izolare socială, programul nostru s-a schimbat complet, iar din acest motiv ne putem confrunta cu stări de anxietate, atacuri de panică și insomnii. Este normal să le resimțim, însă e important să găsim o modalitate de a le gestiona. 
      „Știm că somnul are legătură și cu imunitatea. Dacă nu dormim suficient, sistemul nostru imunitar este afectat, ceea ce înseamnă că putem fi predispuși la a avea diferite afecțiuni”, spune Britanny LeMonda, neuropsiholog la Lenox Hill Hospital din New York.
      Pe lângă restricțiile legate de distanțarea socială și acordarea unei atenții sporite asupra igienei, trebuie să ne preocupăm și de calitatea somnului nostru, așa că, iată ce anume ar trebui să faci pentru a reuși să te odihnești în această perioadă:
      1. Urmează o rutină
      Trebuie să recunoaștem că programul nostru a suferit mai multe schimbări în urma izolării. Dacă ești printre persoanele care lucrează de acasă, cu siguranță ai dormit mai mult și te-ai trezit cu cinci minute înainte de ședința de pe Zoom, ai lucrat până târziu și parcă nici nu mai știi ce zi este. Adevărul este că trebuie să ne formăm o rutină și să o respectăm. „Este timpul să ne amintim cât de atenți trebuie să fim cu privire la modul în care trăim. Încearcă pe cât posibil să ai o rutină. Dacă lucrezi de acasă, trezește-te la aceeași oră la care te-ai fi trezit și atunci când mergeai la birou. Chiar dacă mergi în cealaltă cameră să lucrezi, această rutină te va ajuta să nu te lași distrat”, ne recomandă Navya Singh, psiholog și cercetător al departamentului de psihiatrie din cadrul Universității din Columbia.
      2. Nu dormi prea mult
      Probabil că și tu te-ai gândit inițial că în această perioadă poți recupera toate serile în care nu ai dormit suficient, însă adevărul este complet altul. Dacă ți-ai stabilit deja o rutină, asigură-te că nu dormi prea mult deoarece acest lucru te poate face să fii tot mai obosită după-amiaza.
      Am fi destul de tentați să dormim și în miezul zilei, însă specialiștii ne spun să evităm asta și să ne menținem mereu activi. Un alt sfat venit din partea experților este să ne trezim mult mai devreme pentru a fi siguri că ne ducem la bun sfârșit toate îndatoririle într-un timp mai scurt. 
      3. Fă exerciții fizice
      Doar pentru că sălile de fitness s-au închis, asta nu înseamnă că ar trebui să lăsăm deoparte antrenamentele, mai ales că ele ne pot ajuta în ceea ce privește somnul. Este important să ai o activitate fizică regulată. „Chiar dacă ne vom simți mai obosiți după, vom fi mult mai împliniți și vom avea mult mai multă energie în timpul zilei”, spune LeMonda. De asemenea, experții ne atenționează să nu facem antrenamente înainte de a ne culca deoarece efortul fizic poate îngreuna somnul.
      4. Stai departe de știrile alarmante
      Chiar dacă ne dorim să fim la curent cu orice informație apare despre coronavirus și evoluția situației din țara noastră, asta nu înseamnă că trebuie să credem orice știre care apare, mai ales dacă ea nu provine dintr-o sursă sigură. Astfel, ar trebui să te informezi doar din surse de încredere deoarece un consum mult prea mare de informații și de știri alarmante te poate copleși și poate contribui la accentuarea anxietății. „Totul are legătură cu noul coronavirus. Acest lucru ne poate intensifica anxietatea. Ar trebui să ne alegem momentele în care ne verificăm telefonul pentru noi știri”, spune Navya Singh.
      5. Limitează expunerea la lumina albastră
      În ciuda faptului că acum petrecem și mai mult timp în fața unui calculator, acest lucru ne poate afecta deoarece lumina albastră emisă de diferitele device-uri poate reduce producția de melatonină din organism. „Cu o oră înainte de culcare, recomand persoanelor să se deconecteze de la toate dispozitivele și să nu se uite deloc la televizor sau telefon”, adaugă LeMonda. În schimb, ne sugerează să avem alte activități înainte de a dormi, precum să citim sau să ascultăm muzică.
      6. Evită să bei alcool în exces
      Chiar dacă ne simțim mult mai bine atunci când bem alcool și putem adormi mult mai repede, această soluție nu este benefică pe termen lung pentru organismul nostru. „Dacă bem alcool înainte de culcare, nu avem parte de acel somn odihnitor. Alcoolul nu este un mecanism sănătos de a combate stresul și anxietatea”, ne informează Britanny LeMonda. Experții ne mai recomandă să fim atenți la cantitatea de alcool pe care o bem și să evităm excesele.
      elle.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Majoritatea călătorilor au un moment al anului în care preferă să ajungă la Roma, iar după ce vei vedea recomandările specialiștilor precis vei găsi o lună ideală pentru a-ți planifica un concediu deosebit în această locație. Dacă nu ești sigur când să vizitezi Roma trebuie să ții cont atât de vreme, cât și de cât de aglomerat va fi orașul sau de evenimentele specifice. De exemplu, din septembrie până în noiembrie nu vei avea probleme cu aglomerația și nici nu va trebui să te îmbraci prea gros.
      Iată cum alegi când să vizitezi Roma, în funcție de specificul fiecărei luni a anului:

      1. Ianuarie
      Temperaturile scad în această lună, dar vor fi și multe zile însorite. Deși se crede că nu prea ai ce să faci în această perioadă, să știi că Orașul Etern nu se închide niciodată.
      Evenimente interesante:
      - finalul anului este sărbătorit cu o celebrare în Piazza del Poppolo, care include muzică, dans și artificii;
      - pe 6 ianuarie, de Bobotează, copiii primesc bomboane de la vrăjitoarea bună La Befana și are loc o procesiune în costume medievale la Vatican;
      - pe 17 ianuarie este Sf.Anton.
      2. Februarie
      În februarie la Roma este frig, iar turiștii sunt văzuți destul de rar, ceea ce înseamnă că vei avea șansa de a explora capitala Italiei în tihnă, fără stres.
      Ca eveniment de remarcat nu rata Carnavalul Romei, care se celebrează când începe Postul Paștelui. Chiar dacă nu este la fel de faimos ca și cel din Veneția te vei distra cu siguranță.

      3. Martie
      Începutul primăverii creează aglomerație la Roma, când mii de credincioși vin aici în timpul Paștelui (care poate fi în martie sau în aprilie) pentru a vizita Muzeul Vaticanului și Bazilica Sf. Petru. Majoritatea hotelurilor vor avea cele mai ridicate tarife în această perioadă. 
      Evenimente importante:
      - pe 8 martie, Ziua Internațională a Femeii (Festa Della Donna);
      - Audiența papală pentru care poți cumpăra bilete online.
      4. Aprilie
      În anii în care Săptămâna Patimilor este în aprilie slujba religioasă de Paște are loc în Piața Sf. Petru, unde se adună 80.000 de pelerini.
      Evenimente importante:
      - procesiunea cu torțe aprinse de-a lungul Via Crucis;
      - slujba religioasă de duminică, de la ora 10:00, organizată în Piața Sf.Petru, când Papa se adresează celor prezenți;
      - în lunea de Paște Papa oficiază o slujbă în Piața Sf. Petru;
      - Maratonul Romei are loc în aprilie în fiecare an.
      5. Mai
      În zilele de după Săptămâna Patimilor numărul turiștilor devine și mai mare, așa că rezervă-ți biletul din timp dacă vrei să vii în această lună.
      Evenimente interesante:
      - 1 mai este Ziua Muncii;
      - pe 6 mai are loc ceremonia pentru numirea noilor gărzi ale Vaticanului;
      - la începutul sau la jumătatea lunii va avea loc campionatul de tenis Internazionali BNL d'Italia.

      6. Iunie
      În această lună sunt foarte solicitate locațiile care oferă cazare pentru familii. Rezervă-ți în avans hotelul și zborurile dacă și tu plănuiești să vizitezi Roma alături de cei dragi.
      Evenimente interesante:
      - Festa Della Republica pe 2 iunie, comemorează momentul din 1946 când Italia a devenit republică;
      - Festa di San Giovanni, un festival important care se celebrează cu muzică, dans și multe delicii culinare.
      7. Iulie
      Este cea mai caldă lună a anului, iar temperaturile pot să atingă 38 ℃. Ocolește căldura de afară vizitând muzee și biserici răcoroase în timpul zilei și plimbându-te pe străzile pline de farmec seara sau noaptea, când întregul oraș revine la viață.
      Nu rata Lungo Il Tevere Roma, un eveniment popular oganizat pe malurile râului Tibru, unde poți vizita restaurante, baruri, standuri cu delicii artizanale și poți asculta muzică până în zori.
      8. August
      Va fi aproape la fel de cald ca și în iulie, dar orașul va deveni foarte liniștit pentru că este luna în care locuitorii se îndreaptă spre malul mării.
      Evenimente de remarcat:
      - Isola del Cinema oferă o serie de filme pe Insula Tiberina, situată în centrul râului Tibru;
      - Ferragosto (Adormirea Maicii Domnului) are loc pe 15 august, iar evenimentul este marcat de șirul de grătare care răspândesc arome tentante, în timp ce realizezi că vara se va termina curând.

      9. Septembrie
      Deși locuitorii s-au întors de la mare copiii încep școala, așa că orașul nu va fi foarte aglomerat, iar vremea devine mult mai plăcută.Va fi în continuare cald în timpul zilei, dar serile și nopțile vor oferi adieri răcoroase și aer proaspăt.
      Nu rata Sagra dell'Uva (Festivalul Strugurilor), un eveniment organizat pentru a marca recolta. Are loc la începutul lunii în Bazilica Sf. Constantin din Forum.
      10. Octombrie
      Vei fi întâmpinat de culorile toamnei în fiecare loc, dar și de lucrări artistice și târguri de antichități. Nu rata Festivalul Jazz-ului de la Roma, la finalul lunii.
      11. Noiembrie
      Iarna este foarte aproape, dar încă te poți bucura de cerul albastru și după-amiezile însorite.
      Evenimente de remarcat:
      - Sărbătoarea Tuturor Sfinților, pe 1 noiembrie;
      - Sf. Cecilia, sărbătorită pe 22 noiembrie în biserica Sf. Cecilia din Trastevere.
      12. Decembrie
      Crăciunul la Roma este un eveniment magic și vei regăsi peste tot decorațiuni uimitoare, lumini și scena nativității.
      Evenimente marcante:
      - vizitează Piața de Crăciun organizată în Piazza Navona;
      - mergi la slujba religioasă de Crăciun de la Vatican.
      eva.ro
    • julia122997
      De julia122997
      E cea mai nouă modă, cumva toată lumea pare absorbită de piercingul Daith. Ce este deci un piercing daith?
      Piercing-urile Daith sunt situate în pliul interior al cartilajului urechii (chiar puțin peste canalul urechii). În afară de faptul că arată destul de ridicol – în special atunci când sunt combinate cu alți cercei – piercing-urile daith sunt, de asemenea, gândite pentru a ușura migrenele prin activarea unui punct de presiune calmant pe ureche. Deși nu există studii care să dovedească o legătură definitivă între piercing-urile de daith și dispariția migrenei, există o mulțime de legende urbane, pe care,na, fiecare alege dacă să le creadă sau nu.
      Desigur, piercing-ul acesta nu se potrivește oricui. Depinde de fiecare ce fel de urechi are, cu cât cartilajul tău este mai mic, cu atât este mai puțin probabil să-l poți străpunge. Așa cum scriam, nu există nicio garanție că obținerea unui piercing daith te va ajuta cu migrenele, dar dacă ești dispus(ă) să joci un joc de noroc poți să încerci, poate cine știe. Ideal ar fi să pui cercelul respective în helix-ul urechii de pe partea de unde crezi că apare migrena. Dacă nu, atunci oricum, încearcă să alegi urechea pe care nu dormi – va face ca procesul de vindecare să fie mai rapid (și, în mod evident, mai puțin dureros). Și chiar dacă piercing-ul tău nu oprește migrenele, cel puțin vei purta o bijuterie nouă foarte original (deocamdată cel puțin).
      Cât de dureros este un piercing daith?

      Este de la sine înțeles că durerea este o experiență complet personală – ceea ce ar putea fi insuportabil pentru tine, ar putea fi în regulă pentru altcineva. Acestea fiind spuse, te poți aștepta ca piercing-ul nou să fie destul de asemănător cu un piercing de cartilaj superior care este de obicei mai dureros decât cel din lobi. În afară de o înțepătură rapidă nu trebuie să te aștepți la o iritație sau o durere îndelungată, atât timp cât aveți grijă de locul respectiv în mod corespunzător.
      Fiecare organism este diferit, dar în general vorbind, vindecarea unui piercing daith durează șase-opt luni. Și, nu, asta nu înseamnă că vei simți că te jenează locul în care ți-ai făcut piercingul pe parcursul acestor luni – dar înseamnă că va trebui să fii foarte strict în ceea ce privește curățarea regulată. Asigură-te că vei curăța ușor piercingul de două ori pe zi cu o soluție salină sau un săpun pentru bebeluși. Încă un lucru: de fiecare dată când piercing-ul tau se prinde de un tricou, o pernă sau un prosop de baie, locul se poate irita destul de tare și astfel se poate prelungi procesul de vindecare. Așa că încearcă să fii cât mai conștient(ă) de noua bijuterie.
      tabu.ro
  •