Ghid pe vârste: de cât somn are nevoie un școlar


    Hormonul de creștere, esențial pentru dezvoltarea țesuturilor și a mușchilor, este secretat în perioada de somn. De asemenea, procesul de reparație a organelor, țesuturilor și mușchilor apare în timpul somnului. Nu în ultimul rând, somnul este important pentru acumularea de informații și consolidarea amintirilor pe termen lung. Vei afla aici de cât somn are nevoie un școlar în funcție de vârstă și câteva sfaturi importante.

XVM7c959bf0-acf8-11e7-9d3f-b1c8279c454b.jpg

Somnul și copiii

Începând de la intrarea în colectivitate și până în adolescență, copiii au nevoie de o cantitate mai mare de somn decât adulții pentru a putea face față unei dezvoltări rapide mentale și fizice. Majoritatea părinților știu că cei mici au nevoie de odihnă, însă nu cunosc numărul exact de ore și nici impactul pe care îl poate avea o durată a somnului redusă chiar și cu 30 de minute sau 60 de minute.

Medicul pediatru specializat în pneumologie și somn din cadrul Centrului pentru Copii Johns Hopkins, Maria Melendres, subliniază că necesitățile de odihnă se modifică odată cu vârsta; se modifică în același timp și tiparul stadiilor de somn care apar pe perioada nopții. Există două tipuri de somn generale și cunoscute: somnul REM și somnul non-REM, fiecare cu funcții specifice, a căror durată variază în funcție de vârstă. Ambele tipuri de somn sunt necesare pentru procesul de învățare, însă somnul REM este deosebit de important pentru funcțiile cognitive - consolidarea amintirilor, creșterea și dezvoltarea sistemului nervos central. Somnul non-REM are o funcție mai degrabă menită să regenereze organismul și să ajute la menținerea stării de veghe de pe durata zilei.

Ghid pe vârste pentru somnul copiilor

de_cat_somn_are_nevoie_un_scolar_copy.jpg

Preșcolari - 3-5 ani

Copiii de această vârstă vor merge mai devreme la culcare decât în anii trecuți deoarece nu se mai bucură de somnul de amiază. Au nevoie de 10-13 ore de somn, conform Fundației Naționale a Somnului. Însă și ora de culcare va fi însoțită de unele provocări, precum insomnia comportamentală - copiii testează limitele orei de culcare, găsind diverse scuze. Părintele trebuie să stabilească niște limite în această perioadă.

Școlarii 6-13 ani

Fundația Națională a Somnului recomandă ca această categorie de vârstă să beneficieze de 9-11 ore de somn în fiecare noapte. Provocarea specifică vârstei constă în diverse fobii, precum teama de întuneric ca urmare a unei imaginații bogate; de asemenea, pot apărea coșmarurile și sforăitul care afectează odihna de calitate. Această categorie de vârstă petrece o durată mare de timp în stadiu de somn profund, un somn non-REM, cu efect regenerant, care determină o stare de alertă intensă pe durata zilei.

Adolescenți 14-17 ani

La adolescenți se observă frecvent privarea de somn în special prin faptul că ațipesc la școală; ei au nevoie de 8-10 ore de somn în fiecare napte. Doar o treime dintre ei au parte de odihna necesară. În această categorie de vârstă există multe provocări cu privire la teme și activități extrașcolare care presupun reducerea duratei de somn din timpul nopții și o oră de trezire matinală. În plus, adolescenții au ritmuri circadiene care îngreunează procesul de a adormi devreme noaptea. Ceasul biologic al copiilor se modifică în mod natural în preajma pubertății, avansând ora de de adormire, respectiv și ora de trezire. Reprizele scurte de somn din timpul zilei pot să îngreuneze suplimentar procesul de a adormi noaptea. Academia Americană a Pediatrilor recomandă ca părinții să excludă dispozitivele electronice din dormitoarele lor.

qbebe.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • julia122997
      De julia122997
      Majoritatea călătorilor au un moment al anului în care preferă să ajungă la Roma, iar după ce vei vedea recomandările specialiștilor precis vei găsi o lună ideală pentru a-ți planifica un concediu deosebit în această locație. Dacă nu ești sigur când să vizitezi Roma trebuie să ții cont atât de vreme, cât și de cât de aglomerat va fi orașul sau de evenimentele specifice. De exemplu, din septembrie până în noiembrie nu vei avea probleme cu aglomerația și nici nu va trebui să te îmbraci prea gros.
      Iată cum alegi când să vizitezi Roma, în funcție de specificul fiecărei luni a anului:

      1. Ianuarie
      Temperaturile scad în această lună, dar vor fi și multe zile însorite. Deși se crede că nu prea ai ce să faci în această perioadă, să știi că Orașul Etern nu se închide niciodată.
      Evenimente interesante:
      - finalul anului este sărbătorit cu o celebrare în Piazza del Poppolo, care include muzică, dans și artificii;
      - pe 6 ianuarie, de Bobotează, copiii primesc bomboane de la vrăjitoarea bună La Befana și are loc o procesiune în costume medievale la Vatican;
      - pe 17 ianuarie este Sf.Anton.
      2. Februarie
      În februarie la Roma este frig, iar turiștii sunt văzuți destul de rar, ceea ce înseamnă că vei avea șansa de a explora capitala Italiei în tihnă, fără stres.
      Ca eveniment de remarcat nu rata Carnavalul Romei, care se celebrează când începe Postul Paștelui. Chiar dacă nu este la fel de faimos ca și cel din Veneția te vei distra cu siguranță.

      3. Martie
      Începutul primăverii creează aglomerație la Roma, când mii de credincioși vin aici în timpul Paștelui (care poate fi în martie sau în aprilie) pentru a vizita Muzeul Vaticanului și Bazilica Sf. Petru. Majoritatea hotelurilor vor avea cele mai ridicate tarife în această perioadă. 
      Evenimente importante:
      - pe 8 martie, Ziua Internațională a Femeii (Festa Della Donna);
      - Audiența papală pentru care poți cumpăra bilete online.
      4. Aprilie
      În anii în care Săptămâna Patimilor este în aprilie slujba religioasă de Paște are loc în Piața Sf. Petru, unde se adună 80.000 de pelerini.
      Evenimente importante:
      - procesiunea cu torțe aprinse de-a lungul Via Crucis;
      - slujba religioasă de duminică, de la ora 10:00, organizată în Piața Sf.Petru, când Papa se adresează celor prezenți;
      - în lunea de Paște Papa oficiază o slujbă în Piața Sf. Petru;
      - Maratonul Romei are loc în aprilie în fiecare an.
      5. Mai
      În zilele de după Săptămâna Patimilor numărul turiștilor devine și mai mare, așa că rezervă-ți biletul din timp dacă vrei să vii în această lună.
      Evenimente interesante:
      - 1 mai este Ziua Muncii;
      - pe 6 mai are loc ceremonia pentru numirea noilor gărzi ale Vaticanului;
      - la începutul sau la jumătatea lunii va avea loc campionatul de tenis Internazionali BNL d'Italia.

      6. Iunie
      În această lună sunt foarte solicitate locațiile care oferă cazare pentru familii. Rezervă-ți în avans hotelul și zborurile dacă și tu plănuiești să vizitezi Roma alături de cei dragi.
      Evenimente interesante:
      - Festa Della Republica pe 2 iunie, comemorează momentul din 1946 când Italia a devenit republică;
      - Festa di San Giovanni, un festival important care se celebrează cu muzică, dans și multe delicii culinare.
      7. Iulie
      Este cea mai caldă lună a anului, iar temperaturile pot să atingă 38 ℃. Ocolește căldura de afară vizitând muzee și biserici răcoroase în timpul zilei și plimbându-te pe străzile pline de farmec seara sau noaptea, când întregul oraș revine la viață.
      Nu rata Lungo Il Tevere Roma, un eveniment popular oganizat pe malurile râului Tibru, unde poți vizita restaurante, baruri, standuri cu delicii artizanale și poți asculta muzică până în zori.
      8. August
      Va fi aproape la fel de cald ca și în iulie, dar orașul va deveni foarte liniștit pentru că este luna în care locuitorii se îndreaptă spre malul mării.
      Evenimente de remarcat:
      - Isola del Cinema oferă o serie de filme pe Insula Tiberina, situată în centrul râului Tibru;
      - Ferragosto (Adormirea Maicii Domnului) are loc pe 15 august, iar evenimentul este marcat de șirul de grătare care răspândesc arome tentante, în timp ce realizezi că vara se va termina curând.

      9. Septembrie
      Deși locuitorii s-au întors de la mare copiii încep școala, așa că orașul nu va fi foarte aglomerat, iar vremea devine mult mai plăcută.Va fi în continuare cald în timpul zilei, dar serile și nopțile vor oferi adieri răcoroase și aer proaspăt.
      Nu rata Sagra dell'Uva (Festivalul Strugurilor), un eveniment organizat pentru a marca recolta. Are loc la începutul lunii în Bazilica Sf. Constantin din Forum.
      10. Octombrie
      Vei fi întâmpinat de culorile toamnei în fiecare loc, dar și de lucrări artistice și târguri de antichități. Nu rata Festivalul Jazz-ului de la Roma, la finalul lunii.
      11. Noiembrie
      Iarna este foarte aproape, dar încă te poți bucura de cerul albastru și după-amiezile însorite.
      Evenimente de remarcat:
      - Sărbătoarea Tuturor Sfinților, pe 1 noiembrie;
      - Sf. Cecilia, sărbătorită pe 22 noiembrie în biserica Sf. Cecilia din Trastevere.
      12. Decembrie
      Crăciunul la Roma este un eveniment magic și vei regăsi peste tot decorațiuni uimitoare, lumini și scena nativității.
      Evenimente marcante:
      - vizitează Piața de Crăciun organizată în Piazza Navona;
      - mergi la slujba religioasă de Crăciun de la Vatican.
      eva.ro
    • julia122997
      De julia122997
      E cea mai nouă modă, cumva toată lumea pare absorbită de piercingul Daith. Ce este deci un piercing daith?
      Piercing-urile Daith sunt situate în pliul interior al cartilajului urechii (chiar puțin peste canalul urechii). În afară de faptul că arată destul de ridicol – în special atunci când sunt combinate cu alți cercei – piercing-urile daith sunt, de asemenea, gândite pentru a ușura migrenele prin activarea unui punct de presiune calmant pe ureche. Deși nu există studii care să dovedească o legătură definitivă între piercing-urile de daith și dispariția migrenei, există o mulțime de legende urbane, pe care,na, fiecare alege dacă să le creadă sau nu.
      Desigur, piercing-ul acesta nu se potrivește oricui. Depinde de fiecare ce fel de urechi are, cu cât cartilajul tău este mai mic, cu atât este mai puțin probabil să-l poți străpunge. Așa cum scriam, nu există nicio garanție că obținerea unui piercing daith te va ajuta cu migrenele, dar dacă ești dispus(ă) să joci un joc de noroc poți să încerci, poate cine știe. Ideal ar fi să pui cercelul respective în helix-ul urechii de pe partea de unde crezi că apare migrena. Dacă nu, atunci oricum, încearcă să alegi urechea pe care nu dormi – va face ca procesul de vindecare să fie mai rapid (și, în mod evident, mai puțin dureros). Și chiar dacă piercing-ul tău nu oprește migrenele, cel puțin vei purta o bijuterie nouă foarte original (deocamdată cel puțin).
      Cât de dureros este un piercing daith?

      Este de la sine înțeles că durerea este o experiență complet personală – ceea ce ar putea fi insuportabil pentru tine, ar putea fi în regulă pentru altcineva. Acestea fiind spuse, te poți aștepta ca piercing-ul nou să fie destul de asemănător cu un piercing de cartilaj superior care este de obicei mai dureros decât cel din lobi. În afară de o înțepătură rapidă nu trebuie să te aștepți la o iritație sau o durere îndelungată, atât timp cât aveți grijă de locul respectiv în mod corespunzător.
      Fiecare organism este diferit, dar în general vorbind, vindecarea unui piercing daith durează șase-opt luni. Și, nu, asta nu înseamnă că vei simți că te jenează locul în care ți-ai făcut piercingul pe parcursul acestor luni – dar înseamnă că va trebui să fii foarte strict în ceea ce privește curățarea regulată. Asigură-te că vei curăța ușor piercingul de două ori pe zi cu o soluție salină sau un săpun pentru bebeluși. Încă un lucru: de fiecare dată când piercing-ul tau se prinde de un tricou, o pernă sau un prosop de baie, locul se poate irita destul de tare și astfel se poate prelungi procesul de vindecare. Așa că încearcă să fii cât mai conștient(ă) de noua bijuterie.
      tabu.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Acest obicei nu este recomandat de medici și prezintă o serie de pericole.
      Vedeta Ela Crăciun a povestit din propria experiență și a întrebat medicii pentru a afla răspunsul corect la întrebarea: “Este bine să dorm cu bebelușul în pat?” „Încă de când eram însărcinată am știut că Nicholas urmează să aibă camera lui. 
      Atât pentru bebeluș, cât și pentru părinți, e mult mai bine ca acesta să doarmă singur. În felul acesta nu se va trezi din cauza zgomotelor, se va odihni mai bine pentru că îi vom seta o rutină corectă și va deveni un copil independent. 
      Procedăm cum ne este mai ușor. Primele două săptămâni sau prima lună de viață putem să dormim în aceeași cameră cu el. 
      Ar fi bine ca un copil care doarme liniștit să doarmă în pătuțul lui, astfel încât și mama să se odihnească pentru că perioada de oboseală de după naștere este impresionantă și marea majoritate a mămicilor nu se așteaptă să fie chiar atât de rău și atunci somnul nu mai are aceeași calitate și cantitate ca anterior nașterii. 
      Somnul este foarte important pentru lactație și dacă nu reușim să ne odihnim nu producem suficient lapte pentru ei. 
      Varianta este de a dormi în aceeași cameră cu bebelușul, bebelușul în patul lui. 
      Sunt multe mămici pe care operația de cezariană le împiedică în primele zile să facă efort, au dureri mai mari și le e greu să se deplaseze, dar pentru că eu am născut natural nu am avut dificultăți, mi-am revenit repede și nu am avut o problemă în a mă ridica noaptea din pat și a ieși din cameră ca să alăptez copiii. 
      Toți cei 3 copii ai mei au dormit în camera lor încă de la naștere. 
      Medicul lui Alex de acum 13 ani m-a sfătuit să fac lucrul acesta și pentru mine a fost cea mai bună alegere.  De la început am avut monitor în care i-am văzut. 
      Dacă ești un părinte mai speriat, ai această posibilitate de a vedea copilul prin videomonitor chiar și atunci când nu e lângă tine. 
      Din ce mai știu de la prietenele mele, cele 2 luni cât e recomandat să faci cosleeping nu vor fi niciodată numai 2 luni, pentru că îți va fi foarte greu să renunți la asta. 
      Îți va fi comod să ai bebelușul lângă tine și totodată, și el se va obișnui cu prezența ta și vei avea dificultăți în a-l obișnui să doarmă singur”, a mărturisit vedeta în cartea sa.
      libertatea.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Cercetătorii de la Spitalul Universitar din Lausanne, Elveția, au studiat asocierea dintre frecvența și durata unui pui de somn și riscul de complicații ale bolilor cardiovasculare fatale și non-fatale.
      Urmărind 3.462 de persoane cu vârste cuprinse între 35 și 75 de ani timp de aproape cinci ani, oamenii de știință elvețieni au descoperit că cei care au tras un pui de somn ocazional – o dată sau de două ori pe săptămână, între cinci minute până la o oră – au avut 48% mai puține șanse să sufere de un atac de cord, accident vascular cerebral sau insuficiență cardiacă decât cei care nu au dormit deloc.
      58% dintre persoanele studiate nu dormiseră deloc în timpul zilei, circa unu din cinci (19%) au spus că au tras un pui de somn în timpul zilei o dată sau de două ori pe săptămână, iar circa unu din 10 (12%) dormiseră în timpul zilei în trei până la cinci zile. Aproximativ 11% dintre respondenţi dormiseră în timpul zilei de şase până la şapte ori pe săptămână.
      În perioada de monitorizare de cinci ani au fost consemnate în rândul participanţilor 155 de evenimente cardiovasculare, precum infarct şi accident vascular cerebral.
      Studiul de observație a descoperit că nicio asociere nu a apărut pentru o frecvență mai mare sau pentru o durată mai mare.
      „Subiecţii care dormeau în timpul zilei o dată sau de două ori pe săptămână au avut un risc mai mic de evenimente asociate bolilor cardiovasculare, în timp ce nu a fost identificată nicio asociere în funcţie de o frecvenţă mai mare a somnului sau de durată”, a declarat doctor Nadine Häusler din cadrul Spitalului Universitar din Lausanne.
      „Mulţi dintre noi ar putea să dorească să tragă câte un pui de somn de 40 de minute, însă este nevoie de mai multe dovezi înainte de a putea spune că somnul regulat în timpul zilei ajută la reducerea riscului de infarct sau accident vascular cerebral”, a precizat Vanessa Smith de la British Heart Foundation.
      Naveed Sattar, profesor de Medicină Metabolică la Universitatea din Glasgow, este de părere că cei care trag un pui de somn o dată sau de două ori pe săptămână au un stil de viață sănătos sau organizat, dar că cei care dorm zilnic la prânz sunt probabil mai bolnavi.
      tabu.ro
    • julia122997
      De julia122997
      În timp ce majoritatea cuplurilor consideră că împărțirea unui pat este expresia intimității și uniunii, cercetările arată că pot exista motive serioase pentru a dormi separate. Cuplurile care dorm în același dormitor sunt mai predispuse la deranj nocturn din partea partenerului lor și acesta poate duce la probleme de sănătate, disfuncții sexuale și chiar despărțire.
      Un studiu din 2016 realizat de Universitatea Medicală Paracelsus din Nürnberg, Germania, a arătat că problemele de somn și problemele de relație tind să apară simultan. De fapt, un studiu anterior, din 2013 realizat de Universitatea din California, Berkeley a constatat că noaptea nedormită a unui partener cauzată de obiceiurile de somn ale celuilalt partener poate duce la conflicte în relația de a doua zi. „În timp ce există beneficii pentru a dormi împreună, obiceiurile supărătoare ale unui partener pot afecta celălalt partener și pot crește producția de cortizol al hormonului stresului, provocând astfel probleme care afectează cuplul în ansamblu”, spune Mary Jo Rapini, specialist în relații și psihoterapeut de intimitate din Houston.
      Atunci când te simți odihnit, spun specialiștii, asta te-ar putea ajuta să gestionezi viața mai bine ceea ce la rândul tău te poate face să te simți mai fericit în relația ta. „Atunci când ambele părți obțin un somn restaurator, acesta le permite să se simtă mai sănătoase din punct de vedere emoțional, mental și fizic, fără ca unul să se resimtă din cauză că partenerul lor a fost deranjant pe timpul nopții iar celălalt să se simtă vinovat pentru deranjul produs”, spune Jennifer Adams, autorul Sleeping Apart Not Falling Apart. „Acesta este un fundament bun pentru a construi și a relaționa în cadrul unui cuplu”.
      tabu.ro
  •