Educația neadecvată prin recompensă și pedeapsă.


    Când vorbim despre educație, e posibil să ne raportăm în mod greșit (sau, pentru aceia care au apelat la știință, în mod învechit) la ceea ce presupune ea. 

helpingchild.jpg

Cândva, în urmă cu mulți ani, B.F. Skinner făcea experimente pe șoareci pentru a studia o serie de comportamente. Cercetările sale au evidențiat faptul că șoarecele învață destul de repede un comportament, atunci când există o recompensă ori o pedeapsă. Mai exact, șoarecele a învățat ce trebuie să facă pentru a obține mâncare sau ce trebuie să evite pentru a nu primi un șoc electric.

În termeni de „educație” – și pun ghilimele tocmai pentru că ceea ce presupune educația în ultimii ani nu mai conține acest sistem de recompensă și pedeapsă – condiționările nu au făcut decât să ne îndrepte atenția asupra a ceea ce presupune pedeapsa. Să construim tot mai multe pedepse, pentru a determina copilul să facă ceea ce ne dorim noi. Dar, dacă ar fi să gândim mai profund, poate că astfel nu creăm decât un mic roboțel, nu o persoană aptă de a empatiza și a înțelege emoțiile celor cu care interacționează și, implicit, pe-ale lui. Modul în care comunicăm este modul în care ulterior copilul stabilește atașamente. O comunicare plină de grijă și întâmpinare a nevoilor generează un atașament sănătos.

Există părinți care declară că se simt adesea într-o luptă continuă cu copilul lor; simt că s-a creat o distanță prea mare, pe care nu o pot reduce; că, parcă, este prea diferit de ceilalți copii. Ceea ce au în comuni acești părinți este tocmai acel sistem de recompensă și pedeapsă. Poate că la fel va simți peste un timp relativ de scurt și mama copilului speriat de acel Moș Nicolae care a venit la grădiniță (cazul mediatizat în săptămânile trecute). Mămica respectivă – poate fără intenție, dar sigur cu efecte negative – încerca să-l sperie pe copil, pentru a obține un comportament îmbunătățit la grădiniță. Sau poate că la fel se simt și părinții multor adolescenți care ajung să facă abuz de substanțe sau să dezvolte comportamente violente și de bullying (comportament repetitiv și intenționat, prin care este agresat cineva care nu are puterea de a se apăra).

Un experiment ce a captat atenția față de comportamentele copiilor a fost creat de psihologul Michael Tomasello, care a evidențiat faptul că aceștia sunt buni în mod natural. El a spus: „De la primul pas, de la primul cuvânt și până la a deveni ființe culturale, copiii sunt în mod natural cooperanți și de ajutor.” Sunt și alte teorii, conform cărora oamenii se nasc integri, cu toate abilitățile necesare, dar pe parcurs, prin limitări educaționale sau sociale, copilul își dezvoltă un sine fals, menit să-i mulțumească părinții sau alte persoane de referință, plusând astfel pe concretizarea unui sine fals și nu a unuia autentic, care să-i descrie personalitatea unică și minunată.

Alte studii mai recente au dezvoltat teoria integrării neuronale. Daniel J. Siegelvorbește, ca urmare a anilor săi de cercetare, despre dezvoltarea armonioasă a celor două părți ale creierului: partea stângă (care se ocupă cu logica și organizarea gândurilor în propoziții) și partea dreaptă (care este responsabilă de emoțiile noastre). Integrarea celor două duce la armonizarea și funcționarea copilului, la reacții mult mai echilibrate. Lipsa integrării celor două arii este ușor de recunoscut: copilul se simte copleșit de emoții, se manifestă haotic și confuz, plânge, are accese de furie și agresivitate. Luând în calcul aceste studii, putem dezvolta cu mai mare ușurință o relaționare adecvată cu copiii și, în egală măsură, putem crea o comunicare menită să apropie părintele de copil. Tot ce este necesar pentru a dezvolta o relaționare sănătoasă se află deja în noi, trebuie doar să rămânem deschiși la a (re)învăța, la rândul nostru, de la cei mici. Așadar, cercetările recente ne aduc în plan real și pragmatic câteva sugestii de relaționare:

1. Ascultă cu dragoste și deschidere ceea ce copilul vrea să-ți transmită, iar apoi ajută-l să-și identifice emoția: „Cred că te simți dezamăgit/trist”. Pe baza a ceea ce vă spune, puteți să-l ajutați să descrie cât mai exact ceea ce s-a întâmplat, ceea ce i-a creat emoția. Cu cât vede posibilitatea de a comunica mai deschis, cu atât este mai ușor pentru el să ordoneze șirul evenimentelor și să-și integreze emoțiile mai adecvat.

2. În loc să vă folosiți de o negație„Nu e frumos să…”, ajutați-l să găsească o alternativă comportamentală pozitivă: „Crezi că ar fi mai bine dacă ai spune asta într-un mod mai politicos?”

3. Daniel Siegel folosește sintagma: „Mișcă-l sau îl pierzi”, ceea ce presupune să creați un context în care să existe mișcare. Dacă este vorba de un copil mic, puteți să-l provocați la un joc de genul mâța, fotbal, ba chiar o bătaie cu pernele. Va fi distractiv și pentru dumneavoastră. Astfel, se va crea o alianță prin joc și, implicit, o deschidere spre dialog sau cooperare.

4. Amintiți-le că emoțiile vin și pleacă. Dacă vă ajută și copilul este suficient de mare pentru a înțelege, puteți folosi o comparație: emoțiile sunt ca niște musafiri pe care îi primim, interacționăm cu ei, iar la un moment dat vor pleca. Explicați-le că ele nu sunt permanente, că le simțim, le identificăm și la un moment dat se vor diminua sau chiar le vom uita. Puteți chiar să-l ajutați să se proiecteze într-un viitor mai apropiat: „Crezi că te vei simți la fel și peste o săptămână/lună?” Analizați împreună simțirile, trăirile pe care le are și asigurați-vă că înțelege ce simte. Un copil care se simte înțeles și mai ales acceptat deschide cu ușurință un portal emoțional spre dumneavoastră.

5. Conflictele care se ivesc pot deveni ocazii de conectare la emoțiile copilului.Fiți deschiși vizavi de aceste momente, ele au rolul de a crea niște modele de relaționare, dacă și dumneavoastră sunteți receptivi în astfel de momente. Oferiți suport emoțional și folosiți-vă de integrarea celor două fațete, cea logică și cea emoțională – veți crea modele de relaționare adecvate! Acestea îi vor oferi suport pe viitor, mai ales în perioada adolescenței, când impulsivitatea și dorința de apartenență la un grup de prieteni își vor face loc în prioritățile lor.

paginadepsihologie.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • Calandrella
      De Calandrella
      „În scopul respectării şi asigurării securităţii copilului şi protecţiei drepturilor lor, DECTS a Consiliului municipal Chişinău atenţionează că spectacolele sau alte activităţi educaţionale contra cost / cu implicarea persoanelor străine (altele decât de pe teritoriul grădiniţelor), sunt INTERZISE”, se menționează în comunicatul DECTS, transmite Ştiri.md.
      Totodată, instituţia le recomandăm părinţilor, la dorinţă, să frecventeze spectacolele împreună cu copiii lor, în zilele de repaus.
      Cert este că nu s-a precizat când a intrat în vigoare sau va intra în vigoare interdicția. Anunţul a fost plasat pe pagina de facebook, ieri, 17 iulie curent.
      știri.md
    • Calandrella
      De Calandrella
      Există diverse fațete pentru creșterea unui copil, cele mai importante incluzând dezvoltarea socială și avansarea academică. Însă părinții trebuie să știe și care sunt comportamentele și tehnicile care pot împiedica această creștere a copilului. Nu este ușor să faci diferența dintre tehnicile dăunătoare și cele utile. Iată ce au în comun părinții copiilor fără succes în viață!
      Comportamente pe care le au părinții copiilor fără succes în viață
      1. Bătaia ca pedeapsă
      Pedeapsa corporală este o metodă disciplinară folosită acasă și chiar și în unele școli. Este metoda prin care adulții lovesc copiii, ca o modalitate de a-i învăța o lecție sau de a-i face să asculte și să-i disciplineze. Deși cei mai mulți oameni sunt de părere că pedeapsa corporală presupune o disciplină severă care nu are relevanță într-o lume modernă, unele persoane continuă să o practice. În trecut, se credea că palmele la fund împiedică instinctele perturbatoare ale copiilor prin folosirea durerii și a fricii. Cu toate acestea, bătaia nu face decât să inducă frică. Îl învață pe copil să îi fie frică de consecințe, fără a putea reflecta asupra greșelilor sale.
      2. Comportamentul autoritar
      Unii părinți consideră că cea mai bună modalitate de a corecta comportamentul rebel al copiilor este eliminarea completă a libertății celor mici. Comportamentul autoritar este folosit de părinți pentru a-și consolida poziția, sperând că astfel de gesturi ar putea încuraja copilul să devină mai cuminte. Pe de altă parte, gesturile autoritare creează tensiune în familie. La nivel individual, copiii care nu sunt obișnuiți să răspundă și să argumenteze vor crește cu un nivel scăzut al stimei de sine și al autonomiei. Părinții ar trebui să asculte ceea ce spun copiii și să încurajeze conversațiile politicoase, în loc de a le elimina complet pe cele nepoliticoase.
      3. Expunerea copiilor la prea multe electronice
      Prea mulți părinți își lasă copiii în fața televizorului la o vârstă fragedă. În cele mai extreme cazuri, părinții înlocuiesc complet interacțiunea reală cu vizionarea videoclipurilor pe internet. Chiar dacă cei mici nu sunt expuși la vreun conținut pentru adulți, petrecerea orelor în fața ecranului poate inhiba sever maturitatea lor. Copiii care se obișnuiesc să se uite la videoclipuri au o capacitate de atenție mai mică și învață mai greu decât cei care interacționează constant cu oamenii.Își pierd abilitatea de a se concentra și învață mai greu limbile și abilitățile motorii. Fără o interacțiune frecventă, copiii pot avea anxietate atunci când sunt în preajma oamenilor reali.
      4. Țipatul și injuriile adresate copiilor
      Copiii pot fi nepoliticoși și enervanți uneori. Dar nicio caracteristică dintre acestea nu poate fi folosită ca o scuză pentru a le adresa injurii. Abuzul emoțional poate fi la fel de grav, dacă nu mai grav decât abuzul fizic. La o vârstă fragedă, un copil poate avea probleme cu încrederea în sine și respectul, ambele probleme ducând la depresie clinică atunci când nu sunt tratate. În plus, copiii care sunt expuși unui mediu ostil vor crede că furia și ura sunt reacții umane normale. Acești copii sunt susceptibili unui comportament asemănător la vârsta adultă.
      5. Controlul excesiv
      Părinții se îngrijorează mereu și își doresc cele mai bune lucruri pentru copiii lor. Însă o atenție excesivă va duce la obsesie, iar de acolo lucrurile degenerează atât pentru copii, cât și pentru părinții lor. Controlul excesiv al părinților tinde să genereze insecuritate și dependență, caracteristici care nu sunt recomandate pentru maturitate. O modalitate ușoară de a combate nevoia de a controla copiii este de a avea încredere în ei și încredere în sine încât să știe părinții că au fost crescuți corect cei mici.
      6. Evitarea afecțiunii
      Ignorarea afecțiunii copiilor poate avea loc în mai multe feluri. Gesturile mai importante ar include exprimarea urii sub forma abuzului fizic sau emoțional. Pe de altă parte, gesturile mici pot fi la fel de dureroase pentru copii, mai ales atunci când sunt făcute în mod repetat. O tactică pe care mulți părinți o aplică copiilor mici este amenințarea că le resping afecțiunea. Un exemplu clasic este cel în care părinții le impun condiții copiilor obrazici, cum ar fi "Dacă nu ești cuminte, nu mai sunt prietenul tău". Copiii care se confruntă adesea cu aceste situații ar putea dezvolta probleme de încredere, care pot ajunge deficiențe sociale în viitor.
      O parte a parentingului corect este recunoașterea greșelilor. În același mod în care copiii trebuie să învețe de la adulți, la fel trebuie și părinții, lăsându-le celor mici spațiul necesar creșterii și dezvoltării.
      eva.ro
    • Calandrella
      De Calandrella
      Cel puțin, asta afirmă multe persoane. Este adevărat oare? Dacă ai în dotare un bebeluș nu te poți bucura de adierea răcoritoare a unui aer condiționat? Ei bine, dragi părinți, acest aparat nu este Bau-Bau și nici nu pune în pericol sănătatea copiilor, dacă este ales cu grijă și amplasat în locul potrivit. Așadar, venim în ajutorul tău cu sfaturi prețioase despre unde și cum trebuie montat aerul condiționat!
      Aparatul de aer condiționat este cel mai bun prieten din sezonul cald, însă mulți părinți au tendința să-l evite cât mai mult, de teama ca acesta să nu fie riscant pentru copii. Ceea ce mulți nu știu, este faptul că nu aerul rece este periculos, ci schimbările de temperatură dintr-o cameră în cealaltă. Specialiștii recomandă ca pe timpul verii, în camera copilului să fie menținută o temperatură de 23-24 de grade, iar iarna aceasta să crească la 25-26 de grade.  
      Amplasează aerul condiționat înt-o cameră/hol opus camerei copilului
      Da, într-o casă cu un pitic în plină dezvoltare se poate monta un aparat de aer condiționat. Acesta te va ajuta să păstrezi o temperatură constantă în întreaga locuință. Condiția de bază este ca acesta să fie amplasat cât mai departe de camera copilului, într-un hol sau o cameră opusă, în partea de sus a unui perete de exterior. Curenții de aer rece nu vor intra în contact direct nici cu tine și cu atât mai puțin cu cel mic. În cazul în care ai de-a face cu un micuț activ, ce obișnuiește să colinde toată casa, în lung și-n lat, un truc eficient pentru a răcori atmosfera este să setezi aerul condiționat la o temperatură mai mică în timp ce juniorul este la grădiniță/școală. Astfel, odată ajuns acasă, se bucură de o temperatură normală în toată casa, iar mami și tati se pot relaxa liniștiți.
      Alege o temperatură constantă
      Așa cum a fost amintit anterior, simptomele unei posibile răceli apar din cauza variațiilor de temperatură din casă, dar și de diferența prea mare între gradele din interior și cele din exterior. Nu este recomandat nicicând să setezi aparatul de aer condiționat la 18 grade atunci când afară sunt 35 de grade, și cu atât mai puțin atunci când ai un copil.
      Curăță constant aerul condiționat
      Încă o teamă a multor părinți în ceea ce privește aerul condiționat o reprezintă particulele de praf și bacteriile ce sunt eliberate și purtate de curenții de aer. Așadar, trebuie să ai grijă ca aparatul să fie curățat cât mai des posibil, dacă este posibil, în fiecare săptămână. De asemenea, este recomandat să alegi un produs ce are încorporat un filtru de particule, ce asigură o purificare a aerului pe care îl respirați. Sfat: Pornește aerul condiționat și deschide o fereastră pentru a asigura un circuit al aerului și pentru a atenua senzația de prea rece.
      Alege un aparat de aer condiționat în conformitate cu capacitatea locuinței
      Încă unul dintre criteriile de selecție ale aerului condiționat este puterea acestuia. Pentru dormitor sunt recomandate aparatele cu putere de 9000 btu, fiind și cele mai silențioase, în timp ce pentru sufragerie se potrivește cel de 12000 btu. În ceea ce privește încăperile mai înalte de 3 m, se iau în considerare aparatele cu putere mai mare (18000-24000 btu).
      qbebe.ro
    • Calandrella
      De Calandrella
      „Haideți, vă rog frumos, să încercăm să luăm un minut de publicitate până reparăm scena. Eu o să înot probabil până în spate. Ploaia a afectat, din păcate, scena, nu am știut ce se întâmplă, pentru că este acoperită. Toți copiii sunt bine? Toată lumea mâna sus dacă este bine. Gălăgie că sunteți bine. Bravo!", a spus prezentatoarea Diana Dumitrescu în momentul incidentului, transmite Știri.md cu referire la B1.ro.
      Din fericire niciun copil nu a fost rănit, dar părinţii aduc acum critici dure organizatorilor.
      „S-a rupt scena cu ei, punându-le viața în pericol. Regret că nu am fost atât de inspirată să filmez momentele în care bieții copii au fost puși să vină să stea ca la tăierea mieilor pe scenă și să își aștepte sentința. Cei care nu au luat niciun premiu, nici măcar o diplomă de participare, au plâns în hohote că au fost expuși să-i vadă o țară întreagă", a afirmat un părinte.
      Critici vehemente aduce şi primarul Constanţei, Decebal Făgădău, care anunţă şi măsuri pentru prevenirea unor alte incidente ce se vor termina tragic.
      ”Primăria este finanțator. Pe această scenă ei au realizat o butaforie. Acea suprastructură, din ce am înțeles, a cedat și s-a lăsat aproximativ 20 de centimetri. Noi vom lua toate măsurile ca acest gen de incidente să nu se mai repete și dacă este vina organizatorilor, îi vom sancționa. Colegii mei vor face un fel de anchetă cu privire la modul în care a fost organizat, pentru că nu este singura nemulțumire legată de eveniment. Mulțumesc lui Dumnezeu că nimeni nu a fost rănit. Am primit mai multe reclamații legate de inabilități în organizare. Vom face un raport și îl vom face public” a spus Decebal Făgădău.
      b1.ro
    • Calandrella
      De Calandrella
      Această inițiativă vine în ajutorul elevilor. „Ne-am propus ca în învățământul primar să renunțăm la temele pentru acasă. Ghiozdanele pline cu cărți, dar și faptul că elevii mici revin acasă și după-prânz trebuie să se așeze la masa de scris și să facă teme în continuu… nu este bine. Calitatea manualelor lasă de dorit. Și într-adevăr multe dintre ele necesită a fi schimbate sau îmbunătățite radical”, a declarat Monica Babuc, transmite Știri.md cu referire la moldova9.com.
      Potrivit ei, mai multe obiecte urmează să fie scoase și înlocuite cu discipline noi.
      Monica Babuc: Copiii, chiar din clasele primare, vor avea introdusă în curricula școlară ore de robotică și de tehnologii informaționale. Cunoaștem că acum, din cea mai fragedă copilărie, copiii știu să mânuiască gadgeturile, iar uneori depășesc cu mult pe profesori. Ceea ce ne arată nouă ultimele realizări ale elevilor din Republica Moldova în materie de robotică, am avut și avem un proiect foarte bun pe care îl derulăm cu ajutorul Băncii Mondiale, în care copii noștri au arătat abilități foarte bune.
      moldova9.com
  •