Educația finlandeză: 8 motive pentru care sistemul de învățământ este cel mai bun din lume


    Fără teste standardizate, fără școli private și fără stres. Iată principiile pe care se focalizează educația finlandeză, iar sistemul de învățământ a obținut în mod repetat cea mai bună clasificare la nivel mondial. Oare cum procedează școlile și profesorii pentru a stimula performanțele excepționale ale elevilor?

educatia-finlandeza.jpg

Probabil că ai remarcat principiile standardizate bazate pe memorarea lecțiilor și munca intelectuală intensă, care durează multe ore. Deși este adevărat că o astfel de strategie poate încuraja performanțele în domeniul științelor exacte cum sunt matematica, fizica sau chimia, mesajul transmis pare a fi „muncește mai mult, dar trăiește mai puțin”. Se pare că educația finlandeză a identificat un răspuns util pentru această dilemă, reușind să mențină rezultatele excepționale ale elevilor fără să propună o abordare care periclitează sănătatea sau reduce complexitatea vieții din afara spațiului școlar.

De-a lungul anilor Finlanda a inițiat numeroase reforme care au revoluționat complet sistemul de învățământ. Oare elevii din această țară stau în camere cu puțină lumină, cu multe calculatoare și respectă un program foarte lung de studiu? Nu. Se stresează pentru a obține note mari la teste standardizate la nivelul întregii țări? În niciun caz. Finlanda promovează un sistem de învățământ holistic, care pune accentul în mod egal pe excelență și echitate.

Iată de ce educația finlandeză se situează pe primul loc în lume:

1. Nu există teste standardizate

Deși acest gen de teste sunt utilizate de obicei pentru evaluarea cunoștințelor elevilor la fiecare materie, completarea testelor grilă sau răspunsurile la întrebările generice nu semnifică în mod cert competența într-un anumit domeniu pentru că este posibil ca elevii să învețe numai în apropierea testului și să uite rapid cunoștințele dobândite după aceea.

În Finlanda nu există decât un singur test standardizat la finalul liceului. În restul timpului elevii primesc note în baza testelor individualizate create de profesori. Progresul general este măsurat de Ministerul Educației, care selectează mostre din diferite grupe de vârstă.

2. Evaluarea profesorilor nu este strictă

Profesorii sunt adesea învinuiți pentru rezultatele slabe ale elevilor, în unele cazuri în mod justificat. În Finlanda, însă, cerințele pentru a deveni profesor sunt stabilite la standarde atât de ridicate încât nu mai este nevoie să fie evaluați constant după aceea. Toți profesorii trebuie să aibă un masterat înainte de a începe să predea, iar programele destinate viitoarelor cadre didactice sunt extrem de riguroase și selective.Nu se mizează pe o evaluare constantă, ci mai degrabă pe responsabilizarea deplină. Relația dintre profesor și elev este evaluată în mod individual, luând în calcul toate variabilele specifice.

Există un număr redus de profesori și elevi, iar monitorizarea progresului individual este riguroasă tocmai pentru că nu se schimbă des profesorul și elevul nu va fi nevoit să relaționeze cu o persoană complet diferită. În general un elev are aceeași profesori timp de minimum 6 ani sau chiar pentru cei 9 ani de educație obligatorie.

3. Se mizează pe cooperare, nu pe competiție

Deși în mod generic educația creează o competiție constantă, în Finlanda lucrurile stau foarte diferit. Se consideră că nu este nevoie să fii angrenat într-o competiție permanentă pentru a câștiga. Sistemul de învățământ finlandez nu este bazat pe clasificări. Nu există liste cu cei mai buni elevi sau profesori, școlile fiind în primul rând un mediu de cooperare.

4. Echitatea în mediul școlar

Foarte multe sisteme de învățământ sunt focalizate pe ameliorarea rezultatelor la teste distincte, astfel încât starea de mulțumire, armonia și sănătatea elevilor ajung pe plan secund.Obiectivul educației finlandeze este să transforme școala într-un loc echitabil. Toți elevii primesc mese gratuite, au acces rapid la un medic, pot beneficia de consiliere psihologică și de un ghid individualizat pentru a se implica în activitățile care le plac.

5. Începerea școlii la 7 ani, durata mai redusă a studiilor obligatorii

În Finlanda copiii încep școala la 7 ani pentru a nu amesteca perioada copilăriei cu studiile și educația obligatorie nu durează decât 9 ani. Orice cursuri suplimentare după vârsta de 16 ani sunt opționale. Din punct de vedere psihologic se creează o stare de libertate, iar elevii nu au impresia că sunt blocați într-un sistem de învățământ rigid.

6. Oferirea de opțiuni variate, care nu se restrâng la facultate

În Finlanda nu se trasează o demarcație clară între persoanele care au făcut facultate și cele care nu au ales această variantă, existând șanse egale de a începe o carieră de succes.

7. Elevii se trezesc mai târziu 

Sculatul devreme, drumul cu autobuzul sau mașina, participarea la activitățile extracuriculare de dinaintea sau de la finalul orelor de curs sunt lucruri care lasă elevii fără prea mult timp liber.În Finlanda orele încep la 9:00 – 9:45 și se încheie la 14:00 – 14:45. În cadrul studiilor realizate s-a constatat că un program școlar care începe foarte devreme poate avea un impact negativ asupra echilibrului emoțional, dezvoltării și sănătății elevilor. Orele din școlile finlandeze durează mai mult, dar și pauzele sunt lungi.

8. Teme mai puține

Potrivit specialiștilor, elevii din Finlanda au cele mai puține teme la nivel mondial, dar reușesc să obțină cele mai bune rezultate. Petrec aproximativ 30 de minute zilnic pentru a rezolva temele de la școală și nici nu au nevoie de profesori particulari. Sistemul de învățământ creează un echilibru între recreere, studiu și viața de zi cu zi, iar elevii se perfecționează fără să fie mereu sub presiunea de a lua nota cea mai mare. Nu se îngrijorează pentru temele care i-ar putea face să stea numai în casă, ci se concentrează pe evoluția pozitivă la școală și în afara ei.

eva.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Această decizie a fost luată în cadrul ședinței Comisiei naționale extraordinare de sănătate publică și a fost prezentată de premierul Ion Chicu, transmite Știri.md cu referire la cotidianul.md. 
      Decizia finală de a redeschide instituțiile de învățământ va aparține fondatorilor, doar după ce vor întruni toate regulile menționate în instrucțiunea CNESP.
      „Deși există decizia Comisiei de a relua procesul educațional, nu este garantat că toate școlile vor fi redeschise de la 1 septembrie. Sperăm că în timpul rămas toate pregătirile vor fi finalizate”, a menționat Ion Chicu, făcând apel la administrațiile instituțiilor de învățământ să respecte cerințele cu strictețe și maximă responsabilitate.
      Școlile și universitățile vor trebui să fie asigurate cu termometre, dezinfectanți și alte produse de igienă. În acest scop, Guvernul va aloca suplimentar 31 milioane lei și alte 105 milioane lei pentru remunerarea cadrelor didactice care vor munci mai mult în perioada următoare. Totodată, nu vor fi permise careurile și alte manifestații festive.
      În spațiile din incinta școlilor și universităților vor fi marcate benzi pentru a delimita distanța între persoane de cel puțin 1,5 metri. Aceeași distanță va fi respectată și între băncile din sălile de curs.
      Pentru a evita aglomerația, lecțiile vor începe la ore diferite, iar după caz ar putea fi reduse. De asemenea, va fi adaptată și durata pauzelor pentru aerisirea încăperilor și igienizarea mâinilor.
      „În incinta instituțiilor, toți vor fi obligați să poarte măști de protecție, cu acoperirea nasului și a gurii”, se menționează în nota informativă a Guvernului.
      Precizarea făcută de Ministerul Sănătății:
      „Purtarea măştilor faciale de protecţie (cu acoperirea nasului şi a gurii) în cadrul instituţiei de învăţământ este obligatorie pentru personalul instituţiei de învăţământ. Ca măsură de prevenire şi control a infecţiei cu COVID-19, elevii și studenţii sunt încurajaţi să poarte masca de protecţie în situaţia în care nu poate fi respectată distanţa fizică sau la indicaţii medicale”, menționează reprezentanții de la Sănătate.
      Zilnic, la intrare, un lucrător medical va efectua triajul epidemiologic al elevilor, studenților și personalului angajat.
      În cazul în care cineva din elevi/studenți va înregistra febră sau alte simptome, acesta va fi izolat într-o încăpere special amenajată, iar în cazul elevilor peste 18 ani sau personalului angajat se va anunța serviciul de urgență 112.
      Dacă vor fi depistate cazuri de infecție cu virusul COVID-19, întreaga grupă/clasă va fi plasată în autoizolare pe o perioadă de 14 zile.
      Hotărârea CNESP poate fi văzută aici.
      cotidianul.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Despre aceste aspecte au discutat Ministrul Educației Igor Șarov și Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Letoniei în Moldova, Uldis Mikuts, transmite Știri.md.
      Excelența Sa a declarat că Letonia a reușit de la începutul pandemiei să introducă sistemul de învățare la distanță prin câteva metode, una dintre care fiind predarea cursurilor prin intermediul a două posturi TV și nemijlocit prin rețelele online. „95 la sută dintre elevii noștri au reușit astfel să-și facă studiile în timpul stării de urgență”, a menționat Ambasadorul.
      „Dacă Ministerul pe care îl conduceți este cointeresat să dezvolte sistemul de studiere online, de exemplu prin modelul hibrid, noi suntem gata să vă oferim tot suportul necesar. La fel, am fi bucuroși să putem să vă ajutăm și în oricare altă direcție a sistemului educațional, în care este nevoie de intervenție prioritară”, a subliniat Ambasadorul Letoniei.
      La rândul său, Ministrul Igor Șarov a mulțumit părții letone pentru intenția de a sprijini sistemul educațional din țara noastră. Ministrul a subliniat că în prezent una dintre priorități este dotarea instituțiilor de învățământ cu computere, dar și pregătirea cadrelor didactice în vederea predării la distanță, inclusiv online. 
      „O altă problemă la care căutăm soluții este metoda de evaluare a elevilor și suntem cointeresați de bunele practici aplicate de autoritățile din țara Dumneavoastră”, a declarat Igor Șarov. Ministrul a mai menționat că experiența Letoniei în ce privește promovarea educației multiculturale şi multilingvistice este una demnă de examinat.
      Oficialii au convenit ca în cel mai scurt timp să se întâlnească din nou pentru a stabili viitoarele colaborări.
      stiri.md
    • alexandrarum
      De alexandrarum
      Includerea în această listă nu constituie aprobarea UNICEF; cu toate acestea, acestea sunt instrumente digitale recunoscute și utilizate pe scară largă. În timp ce există un produs de bază gratuit, unele instrumente au opțiuni plătite pentru conținut / funcționalități suplimentare.
      • Această listă nu este în niciun caz cuprinzătoare - există mai multe platforme deținute de guvern care se ocupă de studenții sistemelor de învățământ public și de multe instrumente locale și regionale.
      • Această listă va fi actualizată pe măsură ce situația evoluează.
      • Părinții și îngrijitorii ar trebui să:
      o Fie implicați activ în procesul de educație a copiilor. Utilizați tehnologia ca un ingredient al unei experiențe de învățare care include interacțiunea umană, recunoscând că tehnologia nu poate înlocui profesorii sau prezența și îndrumarea părinților. Acest lucru este valabil mai ales pentru copiii mai mici.
      o Protejați datele copiilor. Părinții și îngrijitorii ar trebui să verifice resursele digitale pe care le accesează copiii și să le evite pe cele care nu par sigure sau care necesită informații personale detaliate.
      Platforma Descrierea Limbă Țara Link African Storybook Acces deschis la manualele de imagini în 189 de limbi vorbite în conținutul african. Multiple Multiple: Africa https://www.africanstorybook.org/ Akelius Platforma de învățare a limbilor străine, cu accent pe studenții fără alfabetizare de bază în limba lor maternă care trebuie să învețe o a doua limbă (ex. Refugiați, migranți). Greacă, Engleză, Franceză, Suedeză Multiple https://play.google.com/store/apps/details?id=de.akelius.university.mobile.languageapplication&hl=en_US


      https://www.akelius.com/en/language-course Alison Cursuri online gratuite. Engleză, Spaniolă, Franceză, Italiană, Portugheză Multiple: SUA, Spania, Franța, Italia, Brazilia. https://alison.com/ Bolo Aplicație pentru sprijinirea alfabetizării. Multiple. India https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.seekh&hl=en_US Coursera Cursuri online predate de instructori de la universități și companii recunoscute. Engleză Multiple https://www.coursera.org/ Duolingo Aplicație de învățare a limbilor străine Multiple Multiple https://www.duolingo.com/ Edpuzzle Edpuzzle este o platformă pentru implicarea studenților folosind videoclipuri, prin instrumente simple de editare. Găsiți un videoclip, adăugați întrebări și atribuiți-l clasei. Multiple SUA https://edpuzzle.com/ EdX   Engleză Multiple https://www.edx.org/ EkStep An open learning platform with a collection of learning resources in literacy & numeracy. Engleză Multiple https://ekstep.in/ Funzi Serviciul de învățare mobil care acceptă predarea și instruirea pentru grupuri mari. Multiple, inclusiv: Engleză, Rusă, Suedeză Multiple https://www.funzi.fi/ Global Digital Library Promovează educația timpurie prin punerea la dispoziție a cărților digitale și a altor materiale de citit disponibile în mai multe limbi. Multiple Multiple https://www.digitallibrary.io/ Gooru Utilizează tehnologia pentru a evalua cunoștințele și abilitățile de bază ale elevilor și apoi creează călătorii de învățare individualizate, oferind materiale de învățare și evaluare iterativă prin intermediul Navigatorului său de învățare. Engleză SUA, India http://gooru.org/about/mission.html Kaltura Kaltura încearcă să facă educația mai interactivă, antrenantă și mai accesibilă. Profesorii și studenții pot crea cu ușurință, încărca, edita, gestiona, publica, descoperi și livra videoclipuri pe orice dispozitiv. Multiple Multiple https://corp.kaltura.com/solutions/education/ Khan Academy Cursuri online gratuite. Multiple Multiple https://www.khanacademy.org/ Kolibri Platforma de învățare digitală cu sursă deschisă, proiectată pentru comunități cu resurse limitate, capabile să funcționeze offline. Multiple Multiple https://learningequality.org/kolibri/ Let’s Read Depozit digital de povești multilingve pentru copii.
      Platforma de învățare și gestionare a datelor care oferă acces la educație suplimentară prin tehnologie mobilă și dezvoltare și distribuție de conținut digital localizate în Africa de Sud. Multiple Cambodia și Mongolia https://asiafoundation.org/what-we-do/books-for-asia/lets-read/ Moodle Platforma de învățare concepută pentru a oferi educatorilor, administratorilor și cursanților un sistem integrat pentru a crea medii de învățare personalizate. Multiple Multiple https://moodle.org/ Open Learning Exchange (OLE) Ghana OLE Ghana a lucrat la mai multe inițiative cu Ministerul Educației pentru a sprijini utilizarea tehnologiei profesorilor și studenților. Engleză Ghana http://www.oleghana.org/index.php?option=com_sppagebuilder&view=page&id=1&Itemid=437 Rumie Instrument și conținut de educație digitală gratuit care permite învățarea pe tot parcursul vieții pentru comunitățile din lumea întreagă. Engleză Multiple https://rumie.org/ University of the People Universitate online non-profit, acreditată americană, dedicată deschiderii accesului la învățământul superior la nivel global. Engleză Multiple https://www.uopeople.edu/ Ustad Mobile Accesați și partajați conținut educațional offline. Engleză Multiple https://www.ustadmobile.com/lms/ Worldreader Oferă acces gratuit la o mare bibliotecă de cărți și povești digitale care pot fi accesate prin dispozitive mobile. Multiple Multiple https://www.worldreader.org/ unicef.org
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Deși vacanța a fost anulată, elevii totuși se vor putea relaxa un pic de la ore și să călătorească virtual prin țară, transmite Știri.md.
      Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a anunțat astăzi că a lansat un program educațional special pentru săptămâna pascală - „Descoperim Republica Moldova, Împreună!”.
      Scopul programului este de a contribui la dezvoltarea educației pentru cunoașterea ținutului natal, pentru știință, creativitate și inovații, educației muzeale, prin istorie, pentru arte și pentru sport.
      Atât cadrele didactice cât și elevii, părinții pot accesa platformele de învățare în funcție de interese și treapta de școlaritate.
      Platformele de învăţare pot fi accesate aici:
      Liceu;
      Gimnaziu;
      Învățământ primar;
      Educație timpurie.
      „Menționăm că platformele create reprezintă un suport de învățare, care poate fi valorificat de către cadrele didactice, într-un mod flexibil. Încurajăm abordarea programului, dar nu este unul obligatoriu.
      Cultura încrederii rămâne a fi un principiu de bază pe care se va construi dialogul educațional. În această săptămână, cadrele de conducere nu vor solicita dovezi cu privire la realizarea învățământului la distanță. Se vor exclude temele pentru acasă și nu se vor administra probe de evaluare”, se arată într-un comunicat.
      stiri.md
    • alexandrarum
      De alexandrarum
      "Elaborăm un suport, care să poată fi folosit cât mai urgent. Oferim posibilitatea ca imaginile video să fie încărcate direct în program şi toţi profesorii îl vor putea utiliza. Iar sistemul va fi funcţional în totalitate până la finele anului şcolar", a spus fondatorul platformei online Studii.md, Dmitri Voloşin.
      Postul nostru de televiziune a încercat să afle dacă sunt în stare sau nu tehnologiile moderne să înlocuiască în totalitate şcoala în condiţii de carantină.
      Am filmat cum se descurcă profesorii de la liceul Mihail Koţiubinski din Capitală, care deja au introdus metoda studierii online. În loc de caiete şi manuale elevii au în faţă computere, iar catalogul a fost înlocuit cu un soft special.

      "Ne-am mobilizat destul de repede pentru că am aşteptat de mai mult timp informaţia necesară. Acest lucru a devenit posibil datorită părinţilor, care au venit cu ideea de a desfăşura lecţiile în acest mod", a spus fondatorul platformei online, Dmitri Voloşin.
      Procesul de studii are loc în acelaşi regim. Un avantaj este faptul că elevii nu pierd timp pentru a se deplasa la şcoală, iar printre dezavantaje - lipsa comunicării. 
      Ministrul Educaţiei nu prea ştie cum vor fi calculate la finele anului lecţiile online, dar nici cum vor fi recuperate cele din perioada carantinei.
      În şcolile de stat trecerea la sistemul online de studii are loc exclusiv la iniţiativa pedagogilor. Amintim că instituţiile de învăţământ şi-au sistat activitatea până în data de 23 martie.
       
      publika.md
  •