Diferentele intre generatii: este mai buna generatia “anterioara” decat cea “actuala”?


    Diferentele intre generatii se pare ca este un fenomen care transcende timpurile si nu tine cont nici de zone geografice, el se intalneste pretutindeni. Apare cel mai des sintetizat in “pe vremea mea…” – spus cu nostalgie si regret, sau in “tineretul din ziua de azi!”- spus pe ton de repros sau dispretuitor. Caci cel mai des generatia anterioara se simte superioara celei care-si traieste copilaria si tineretea in prezent.

social-media-info.jpg

Reprosuri sunt de ambele parti dar realitatea este ca mai degraba acest conflict este pornit si intretinut de adulti, desi si noi la randul nostru am fost “denigrati” in tinerete de generatia anterioara- sau poate tocmai de aceea.

Ce li se reproseaza copiilor, tinerilor actuali de catre generatia anterioara?

Dar ce nu li se reproseaza?! In linii mari aceeasi lucruri care li se reprosau si lor:

  • Ca nu mai invata cum se invata “pe vremuri”;
  • Ca au preocupari superficiale;
  • Ca sunt prea excentrici in imbracaminte/machiaj/comportament;
  • Ca nu au respect pentru cei varstnici;
  • Ca “nu se stiu distra”;
  • Ca pierd timpul cu tehnologia moderna.

Daca ar fi sa facem o retrospectiva sincera, ne-am da seama ca aceleasi lucruri ni se reprosau si noua si cat de frustrati si neintelesi ne simteam!

Ne acuzam copiii si adolescentii ca pierd prea mult timp cu internetul, noua ni se reprosa ca ne uitam prea mult la televizor, pe cand “inainte nu era program la tv decat sambata si duminica!”. Ni se pare ca se imbraca ciudat si aiurea, dar si noi eram vazuti ca deplasati cu tinutele noastre de “metalisti” sau “depechari”, ca erau prea scurte fustele sau prea stramti pantalonii, ca nu ne stim distra si ca discotecile noastre nu se compara cu seratele si ceaiurile dansante ale parintilor sau bunicilor nostri!

Ce ne reproseaza noua, generatiilor mature, adolescentii?

Dupa cum cred ca intuiti deja, aceleasi lucruri care le reprosam si noi parintilor:

  • Ca nu ii intelegem;
  • Ca nu suntem “open-minded”, ca suntem prea inchistati;
  • Ca avem impresia ca le stim pe toate;
  • Ca nu suntem asa “cool” ca ei.

Sunt intr-adevar atat de mari diferentele intre generatii?

Greu de raspuns. Intr-un fel da, intr-un fel nu. In linii mari, oamenii continua sa fie la fel, indiferent de generatie tinerii sunt inclinati spre distractie, vor sa-si afirme personalitatea, se simt neintelesi, sendragostesc, isi pun intrebari existentiale fiind convinsi ca sunt primii care fac asta. Diferente este normal sa existe din numeroase motive: context socio-cultural diferit, evolutia tehnologiei, diferente de mentalitate datorate varstei.

Chiar daca valorile pretuite nu sunt neaparat altele, este normal ca ierarhia lor sa difere in functie de varsta si experienta de viata. Pentru multe “defecte” ale tinerei generatii suntem vinovati tot noi sau societatea in general: in goana dupa bunurile materiale nu mai petrecem prea mult cu copiii, nu stim sa comunicam cu ei, nu le insuflam anumite valori. Poate ca intr-adevar adolescentii pierd prea mult timp pe net, mai ales pe retele de socializare, dar daca acestea ar fi existat si “pe vremea noastra” cati dintre noi nu ar fi cazut in aceeasi capcana? La fel cum poate si generatiile anterioare noua ar fi petrecut mai putin timp in biblioteci daca ar fi avut program la tv.

Poate ca multi adolescent sunt agramati si nu citesc literatura, dar o parte din vina o purta si noi, parintii si profesorii, care nu am reusit sa le deschidem gustul spre lectura si spre scrierea corecta, e de asemenea vina societatii in frunte cu mass-media care promoveaza non-valori si subcultura.

In plus se cade mult in pacatul generalizarii. Nu toti din generatia anterioara eram mari iubitori de carte, plini de cultura generala si bune maniere, la fel cum nu toti tinerii sunt nepoliticosi, viciosi, superficiali, fara tragere de inima spre invatatura. In fiecare generatie tipologiile sunt diverse: tocilarii, fetele populare, “enciclopediile ambulante”, timizii, tupeistii, copiii de bani-gata si copiii din familii modeste si asa mai departe.

Adultii tind de asemenea sa glorifice si intamplari sau contexte care la vremea la care au avut loc erau cauzatoare de suferinta, tind sa dea drept exemple pozitive lucruri care de fapt sunt la polul opus: “ce bine era ca noi eram pusi la respect, luam bataie si de la parinti si de la profesori, nu ca acum - debandada!” sau “noi faceam tema la lumina lumanarii, nu ca voi!”, “umblam de mici cu cheia in gat si ne descurcam singuri!”. Cu trecerea timpului toate tind sa capete o aura deosebita, dar nu e un motiv sa ne cream complexe de superioritate pentru lucruri care nu au tinut de noi ci de circumstante.

Putem aplana conflictul intre generatii?

Pana la un punct este absolut normal sa existe diferente intre generatii si nu e un lucru care sa puna probleme, pentru care sa ne ingrijoram, e firesc ca generatiile sa aiba prioritati diferite, viziuni diferite asupra unor evenimente, gusturi si preocupari diverse. Dar nu este deloc in beneficiul nimanui sa adancim in mod artificial “prapastia” dintre generatii si sa ne mentine intr-o lupta de “care pe care”, incercand sa aratam ca noi suntem mai grozavi si ei inferiori sau invers.

Ce putem face constructiv?

Sa invatam sa comunicam. O buna comunicare face minuni. Daca pornim dialogul cu tanara generatie pornind de pe pozitii de forta, de “eu sunt mai batran si am experienta - tu nu stii nimic”, nu rezolvam nimic. Daca vrem sa fim respectati trebuie sa avem o atitudine respectuoasa la randul nostru; Inainte de a judeca prea aspru sa ne amintim intotdeauna cum eram si noi la varsta copiilor nostri si sa nu avem reactii disproportionate fata de lucruri pe care cu putina empatie le-am putea intelege;

Simtul critic este necesar intotdeauna, dar sa fim deschisi in a vedea in ceilalti nu doar lipsurile ci si calitatile;

Sa nu judecam lucrurile strict din prisma noastra ci sa ne punem “in papucii celuilalt” acceptand ca nu este viziunea noastra singura posibila si acceptabila iar inainte de a eticheta sa tinem cont de toate circumstantele.

clubulbebelusilor.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Vizitator Cosmin

Postat

Super articol! 

Partajează acest comentariu


Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri
Vizitator Viorica Dăncilă

Postat

Bună ziua, eu sunt Viorica Dăncilă. După ani în care am trăit într-o Uniune numită căsătoria soțului meu, el a fost abuziv și a distrus iubirea pe care am împărtășit-o și mi-a părăsit-o. Am încercat tot posibilul să mă întorc la el, dar totul a fost în zadar, l-am dorit atât de prost pentru că l-am iubit. așa că i-am explicat problema mea prietenei mele și mi-a sugerat să contactez o cutie de vrajă care a ajutat-o să arunce o vraja care a rămas însărcinată și i-a adus soțul înapoi. Nu am avut de ales decât să-l încerc. Am trimis caseta de vraja la contactat pe doctorul Amiso și el m-a asigurat că nu este nicio problemă și că totul va fi bine. El mi-a spus tot ce aveam nevoie, pe care l-am prezentat și așa mi-a aruncat vraja și, surprinzător, după 48 de ore, soțul meu m-a sunat copleșitor pentru tot ceea ce a venit ca o imensă și copleșitoare bucurie. Am fost atât de surprins, am răspuns la apel și tot ce a spus a fost că îi pare atât de rău pentru tot ce s-a întâmplat El a vrut să se întoarcă la mine. El a mai spus că mă iubește atât de mult. Am fost atât de fericit și m-am dus la el, așa că am început din nou să trăim fericiți împreună. Așadar, oricine are nevoie de ajutor pentru orice fel de probleme poate contacta acest adevărat vrăjitor și o casetă ortografică foarte autentică de pe herbalisthome01@gmail.com să contacteze acest om grozav astăzi, el este singura soluție pentru a vă rezolva toate problemele 100%.

Partajează acest comentariu


Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri


Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Este vorba de tabere cu activități organizate la distanță pentru luna iunie.
      Copiii vor participa la ateliere virtuale din cadrul a 11 instituții de învățământ extrașcolar.
      Părinții și copii din municipiu vor putea selecta o serie de activități propusă pentru valorificarea talentului, creativității, îndemânării și măiestriei.
      Oferta este valabilă pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 5 și 16 ani.
      diez.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Aceste ghicitori pentru copii nu sunt doar distractive, ci ajută și la îmbunătățirea fluenței verbale și a gândirii creative a copiilor tăi. Ghicitorile se bazează de obicei pe unghiuri noi și inteligente pentru ceva comun sau pe cuvinte cu semnificații multiple.
      Pentru a răspunde la o ghicitoare, copilul tău trebuie să știe ce înseamnă cuvintele din ghicitoare și diferitele lor sensuri.
      Spre exemplu, dacă îl întrebi: Ce are un cap și patru picioare?, copilul tău trebuie să știe că „picioare” se aplică nu numai animalelor și omului, ci și paturilor. Și, chiar dacă nu știe acest lucru, ghicitorile sunt o modalitate de a învăța și de a-și extinde perspectiva și vocabularul.
      Ghicitori pentru copii:
      Ghicitoare: Sunt înalt când sunt tânăr și sunt scund când sunt bătrân. Ce sunt eu?
      Răspuns: O lumânare.
      Ghicitoare: Unde poți găsi orașe, străzi, magazine, dar niciun om?
      Răspuns: Pe o hartă.
      Ghicitoare: Există un cocoș așezat pe un hambar. Dacă ar depune un ou, în ce fel s-ar rostologi?
      Răspuns: Cosoșii nu fac ouă.
      Ghicitoare: Ce dispare atunci când îi pronunți numele?
      Răspuns: Tăcerea.
      Ghicitoare: Ce are un fund în partea de sus?
      Răspuns: Picioarele tale.
      Ghicitoare: Ce este alb-negru și citit peste tot?
      Răspuns: Un ziar.
      Ghicitoare: Ce cuvânt este scris greșit în dicționar?
      Răspuns: Greșit.
      Ghicitoare: Nu am viață, dar pot muri. Ce sunt eu?
      Răspuns: O baterie.
      Ghicitoare: Intri într-o cameră care conține un chibrit, o lampă cu gaz, o lumânare și un șemineu. Ce aprinzi mai întâi?
      Răspuns: Chibritul.
      Ghicitoare: Cu cât faci mai mulți, cu atât lasă mai multe urme. Ce sunt ei?
      Răspuns: Pașii.
      Ghicitoare: Ce este plin de găuri, dar încă mai ține apa?
      Răspuns: Un burete.
      Ghicitoare: Ce cântărește mai mult? Un kilogram de pene sau un kilogram de cărămizi?
      Răspuns: Au aceeași greutate.
      Ghicitoare: Toată lumea o are și nimeni nu o poate pierde. Ce este?
      Răspuns: Umbra.
      Ghicitoare: Ce merge înainte, dar nu se întoarce niciodată?
      Răspuns: Vârsta ta.
      Ghicitoare: Sunt o ciftă. Scoată o linie și devin semnul egal. Ce cifră sunt?
      Răspuns: Șapte.
      Ghicitoare: Trei bărbați erau într-o barcă. Barca s-a răsturnat, dar doar doi dintre ei și-au udat părul. De ce?
      Răspuns: Unul era chel.
      eva.ro
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Sergiu Macari din Chişinău este tată a doi copii, iar în această perioadă s-a izolat cu familia în afara oraşului, unde îmbină munca la distanţă cu educaţia micuţilor. Bărbatul recunoaşte că asemenea momente chiar i-au lipsit.
      Exemplul lui Sergiu a stat la baza unei campanii de informare, inițiată în sprijinul taților. Specialiştii spun că rolul taţilor în educaţia copiilor este unul important.
      "Deseori, în familii, când tatăl vine de la serviciu, mama îi spune copilului că este obosit, să-l lase să se odihnească... astfel, avem de-a face cu o educație unilaterală, iar asta e foarte rău", a afirmat psihologul, Irina Şibaeva.
      Psihologii recomandă părinţilor să se implice în egală măsură în educaţia odraslelor, iar carantina este tocmai momentul potrivit pentru asta.
      "Trebuie să oferiţi timp copiilor. Petreceţi împreună câteva ore, jucaţi-vă, mergeţi la plimbare dacă puteţi... Aceste activităţi calmează sistemul nervos", a menționat psihologul, Irina Şibaeva.
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Anunţul a fost făcut de viceprimarul capitalei Angela Cutasevici. Între timp, platforma „Educaţie Online” continuă să fie suplinită cu lecţii şi cărţi digitale, transmite Știri.md cu referire la trm.md.
      „Noi am solicitat avizul ANSP şi al OMS cu referire la condiţiile de redeschidere a grădiniţelor, ştim că există o solicitare foarte mare, dar trebuie, totuşi, să luăm în calcul toate riscurile care pot apărea în anumite situaţii”, a menţionat Angela Cutasevici.
      În acelaşi timp, elevii continuă să studieze de la distanţă. Potrivit municipalităţii, pe platforma „Educaţie Online” au fost încărcate 1.200 de lecţii şi 260 de cărţi digitale.
      „Pe lângă lecţiile vizionate, copiii vor avea posibilitate să exerseze şi să-şi consolideze cunoştinţele dobândite pe parcursul lecţiei”, a spus Angela Cutasevici.
      Platforma „Educaţie Online” este destinată pentru 331.000 de elevi din învăţământul general, dar şi pentru 10.000 de copii cu dificultăţi de învăţare şi deficienţe care nu frecventează şcoala. Lecţiile video sunt transmise prin intermediul mai multor televiziuni şi portaluri online de ştiri.
      stiri.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Avizul urmează să fie aprobat în ședința Executivului din 13 mai, transmite Știri.md cu referire la bizlaw.md.
      În aviz se menționează că potrivit normelor legale în vigoare, dacă serviciul de sănătate publică, în scopul prevenirii îmbolnăvirilor, propune suspendarea temporară din funcţie a salariaţilor care au fost în contact cu persoane cu boli contagioase, certificatul medical se eliberează, în modul stabilit, de către medicul de familie conform indicaţiilor medicale şi epidemiologice.
      În acest caz, asiguratul are dreptul la indemnizaţie pentru carantină. Aceasta se acordă persoanei căreia i se interzice să îşi continue activitatea din cauza carantinei pe o durată stabilită în certificatul de concediu medical, întocmit conform legislaţiei.
      Totuși, Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei menționează că îngrijirea și supravegherea copiilor de până la 10 ani, în perioada de pandemie, nu reprezintă situația de carantină prevăzută de lege. Carantina presupune izolarea preventivă a unei persoane sau a unei colectivități care a fost în contact cu persoane cu boli contagioase, instituită de serviciul de sănătate public
      Totodată, autoritățile menționează că în sistemul public de asigurări sociale, prestaţiile de asigurări sociale reprezintă drepturile în bani sau în natură ce se cuvin persoanelor asigurate, corelative contribuţiilor de asigurări sociale achitate și se acordă sub formă de pensii, indemnizaţii, ajutoare şi sub alte forme prevăzute de lege. Acestea au scopul de înlocuire pentru pierderea totală sau parţială a veniturilor ca urmare a survenirii riscurilor asigurate ca vârsta, dizabilitatea, accidentele de muncă, bolile, maternitatea, pierderea locului de muncă sau decesul or, situația propusă spre reglementare nu reprezintă risc asigurat.
      Un alt motiv invocat de Guvern pentru respingerea propunerii este faptul că inițiativa are impact asupra bugetului asigurărilor sociale de stat și necesită identificarea mijloacelor financiare suplimentare din bugetul de stat pentru acoperirea deficitului bugetului asigurărilor sociale de stat, al căror cost pe termen mediu și lung nu este estimat. Conform prevederilor articolului 131 alineatul (6) din Constituția Republicii Moldova, nicio cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de finanțare.
      Avizul complet poate fi consultat aici.
      bizlaw.md
  •