De ce nu trebuie să le cerem copiilor noștri să fie cuminți


    Sindromul copilului cuminte nu este un mit. El există şi face victime în rândul copiilor. Dacă trăiți în România, este imposibil să nu fi auzit în repetate ori următoarea întrebare: Copilul vostru e cuminte?Dacă voi, părinții, n-ați știut cum să răspundeți la această întrebare, ați fost stânjeniți şi confuzi, dar ați zâmbiţi încordat, nu vă ingrijoraţi. 

698ab832493b41541b0796e0d493022522d9d416.jpg

Fiecare dintre noi a supravieţuit cum a putut acestei educații, însă rănile sunt adânci şi, dacă nu suntem atenţi, le transmintem mai departe copiilor noștri.

A fi cuminte înseamnă a nu fi rău

La ce mă refer când spun răni şi de ce este periculos acest tip de disciplină pentru copii? Ei bine, „ești cuminte?” este o întrebare care te bagă în ceaţă. Am stat de vorbă cu câţiva părinţi şi bunici şi i-am întrebat ce vor să spună atunci când întreabă acest lucru. Răspunsul lor a fost: „Să nu facă rău.” Aşadar, întrebarea mea ulterioară este „Dar copilul dumneavoastră e rău sau a făcut vreun rău?”

Dacă urmărim firul logic al acestui tip de raţionament, ajungem să ne dăm seama că ne focusam mai degrabă pe ce este rău şi ameninţător decât pe ce credem noi că este bun. Dar ce înseamnă să fii bun? Aici ar fi o discuţie lungă despre ce credem fiecare că este bun pentru copilul nostru. Pe scurt, putem spune că fiecare dintre noi vrem să avem un copil respectuos, liniştit, plin de compasiune şi aşa mai departe. Sunt perfect de acord că aceste trasături sunt minunate, dar, ca să fie şi naturale, ele trebuie să fie integrate, adică să fie sincere. În caz contrar, toate aceste trăsături la care tânjim cu toții se întorc împotriva copiilor.

De ce? Pentru că sunt impuse, iar copilul nu învaţă din experienţă aceste abilităţi. Educatia lui fii cuminte încearcă să bage cu forţa pe gâtul copiilor multe astfel de trăsături sociale. Dacă am fost crescuți altfel, să nu ne mirăm că, odată ajunşi adulţi, între ceea ce spunem şi ceea ce facem va exista o mare incongruenţă.

Şi, ca să mă credeţi pe cuvânt, am să vă prezint pe scurt câteva dintre ideile lui Al. Siebert, formulate într-o carte mai putin cunoscută publicului din România, publicată în 2010: The Survivor Personality – Why Some People Are Stronger, Smarter, and More Skillful at Handling Life’s Difficulties… and How You Can Be, Too.

Copilul cuminte rezistă greu provocărilor

Al Siebert a lucrat anii de-a rândul în consilirea celor care au îndurat traume puternice, dar care au supravieţuit. El a şi înfiinţat în SUA un Centru de Rezilienţă. Ce înseamnă rezilienţă? Pe scurt, capacitatea omului de a face faţă evenimentelor stresante şi de a reuşi să se adapteze în condiţii ostile. Dacă veti deschide această carte, veţi vedea că a dedicat un întreg capitol acestui subiect, intitulat:Handicapul copilului cuminte. Ce legatură are reziliența cu cuminţenia pământului? Observaţiile lui clinice l-au determinat să spună că dorinţa părinţilor de a avea un copil care să fie plăcut şi cuminte poate duce, de multe ori, la formarea unui adult care este incapabil să facă faţă provocărilor vieţii. Mai mult decât atât, precizează autorul, acest copil va deveni la maturitate pentru ceilalţi o povară şi va avea dificultăți să se integreze ca adult.

Mesajele toxice ale adultului cuminte

Ce-i face pe parinti să fie atât de fideli educaţiei lui fii cuminte? În primul rând, propria lor educaţie. Câţi dintre noi nu am crescut în aceasta atmosferă? Ţin minte şi acum imaginea mamei mele rusinate când eu făceam ceva ce nu se încadra în limitele exigente ale bunului simţ, cum ar fi să nu salut pe cineva.

În al doilea rând, protecţia exagerată şi teama de ceea unii numesc emoţii negative. Şi aici mă refer la furie, de cele mai multe ori, această protecție manifestându-se prin mesaje de tipul: Nu răspunde, Fii Politicos, Fii bun, Nu te plânge, Nu fi furios, Nu lovi, Nu lupta, Nu fi egoist, Spune adevărul, Nu te mai plânge, Zâmbeşte, Nu plânge, Nu pune întrebări. Vi se par cunoscute? Le-ați auzit și voi și simtiţi din nou revolta care o stârneau în voi la vremea aceea? Daca da, înseamnă că veţi continua sa citiţi acest articol.

Copilul ia decizia să simtă, să gândească și să se comporte așa cum îi spune părintele

După cum observați, majoritatea mesajelor de mai sus interzic un comportament și obliga un altul opus. Copilul ia decizia să simtă, să gândească și să se comporte așa cum îi spune părintele. (De multe ori acesta ii arată fix opusul, ceea ce este extrem de confuz. De pildă, țipă la copil ca să nu mai țipe!). Și, ca să fie și mai convingător mesajul, părintele îi arată celui mic cum este un copil rău: este agitat, murdar, egoist, agresiv, nu îşi ascultă părinții. Și pentru că fiecare copil are nevoie de un adult ca să supraviețuiască, acesta va încerca să fie bun și va depune tot efortul ca să nu fie rău. Autorul atrage atenția că o asemenea educație îl handicapează pe copil pentru că îl face prizioner doar unui anumit tip de pattern emoțional și comportamental. Iar când va veni momentul să acționeze pentru a-și salva viața, de pildă, va fi extrem de neputincios. Ceea ce mi se pare însă cu adevarat dureros este că un astfel de mesaj îl rupe psihic pe copil în două: o parte din sine bună și una rea, între care se instalează un conflict intrapsihic. Din fericire, mulți copii se eliberează de acest jug pentru că viața îi obligă să iasă din această zonă de confort și să și folosească și partea considerata rea. Cei care nu ies de aici riscă să ajungă niște adulți adaptați, dar plini de furie.

Cum recunoști un astfel de adult?

mom-daughter-cuddle-happy.jpg

Trăsăturile copilului cuminte

Al. Siebert a identificat câteva trăsături ale copilului-adult cuminte pe care am să vi le prezint în continuare. În primul rând, aceștia nu sunt în contact cu emoțiile lor. Te vorbesc pe la spate, iar când îi confrunți și le citești furia pe chip, se prefac că totul e ok. Dacă admit că sunt supărați, o fac din poziția de victimă și te învinuiesc pentru că-i faci să se simtă așa.

În al doilea rând, se amăgesc pe sine. Cred că sunt salvatorii perfecți și știu ce este mai bine pentru tine. Așadar, există o amenințare ascunsă în spatele acțiunile lor filantropice. Ferească Dumnezeu să nu faci ce îți spun ei că este bine! Iar dacă nu cedezi, ești Rău. Iar când ești rău, meriți să fii pedepsit.

În al treilea rând, spune Siebert, aceste persoane evită empatia. La capătul compasiunii lor stau acuzele. Vor evita să vorbească cu tine un eveniment neplăcut. Se vor judeca pe ei înșiși după intențiile lor, nu după modul în care comportamentele lor îi afectează pe ceilalți.

În al patrulea rând, stăpânesc arta de a fi fragili emoționali. Se vor supăra indiferent de cât de mult te străduiești să-i asculți și să fii alături de ei. În al cincilea rând, copilul-adult cuminte nu știe să facă diferența dintre o critică constructivă și una distructivă. Nu vor putea primi un feedback neplăcut. Credința lor este că nu poți să le faci una ca asta dacă ai fi bun cu adevarat.

Care este consecința? Copilul-adult cuminte învață foarte puțin din experiență. Astfel, sublinează Siebert, adultul rămâne la un nivel emoțional infantil. Nu se maturizează, ci rămâne blocat. De asemenea, un astfel de adult se va simți neiubit și deloc apreciat. Chiar dacă îi oferi iubire și atenție, el nu o va putea primi și va rămâne captiv credințelor de genul: După tot ce am făcut pentru tine… sau O să le pară rău dupe ce eu nu o să mai fiu… Totodată, acești adulți se fac pe ei înșiși martiri. Te vor învinui, după care te vor ierta pentru ce le-ai făcut. Emoțional, se vor simți superiori ție.

Dacă vreti să vă faceți un bine, nu-i confruntați. Nu suportă. Copii fiind, ei nu au putut învăța din experiență să se observe si să ia alte decizii în ceea ce privește modul în care gândesc, simt și se comportă.

Din acest motiv, concluzionează, Al. Siebert, copilul-adult cuminte este opusul supraviețuitorului. Îi lipsește onestitatea emoțională și conștiința de sine. Nu poate învăța din experiența și rămâne blocat într-un pattern comportamental distructiv.

Este oare ce ne dorim de la copiii noștri? Ar fi trist daca da. Sper că suntem mulți părinți care ne dorim altă viață pentru copiii noștri și le dăruim posibilitatea de a avea bucuria de a fi deschiși și disponibili acum și aici. Asta înseamna deseori și a întâmpina și momente dificile cărora le pot face față, înseamnă să se cunoască și să experimenteze.

totuldespremame.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Numai de la începutul anului, oamenii legii au inițiat 31 de cauze penale privind abuzul și exploatarea sexuală în Internet a copiilor, dinte care 28 privind Pornografia infantilă, 2 pentru Hărțuirea sexuală și una privind Ademenirea minorului în scopuri sexuale, transmite Știri.md.
      Totodată, au fost efectuate 13 percheziții, în cadrul cărora au fost ridicate peste 40 de dispozitive de stocare a datelor informatice, utilizate de către infractori.
      În acest context, IGP avertizează repetat părinții despre pericolul victimizării minorilor în mediul online.
      De asemenea, oamenii legii recomandă părinţilor respectarea următoarelor măsuri de educare şi instruire a copilului:- 
      - Familiarizați-vă cu tehnologia utilizată de către copil ca să înţelegeți cum acesta îşi petrece timpul în mediul online și ce dispozitiv folosesc pentru aceasta.
      - Fiți cel mai bun prieten al copilului din mediul online. „Împrieteniţi-vă”, apreciaţi-i postările - dacă vedeţi ceva ce vă îngrijorează vorbiţi-i atent, între patru ochi.
      - Explicați copilului că utilizatorii din Internet se pot prezenta sau afișa în profil cu date false.
      - Familiarizați-vă cu paginile web și programele cu acces la Internet folosite de copil.
      - Instalați calculatorul într-o cameră comună pentru a fi posibilă monitorizarea site-urilor accesate.
      - Conveniți asupra regulilor casei despre utilizarea Internetului.
      - Interesați-vă cine sunt prietenii virtuali, cu cine și unde copilul merge.
      - Explicați copilului să nu comunice numele, adresa sau alte date personale străinilor.
      - Explicați copilului să nu răspundă străinilor, la fel cum nu vorbește cu oameni străini în stradă.
      "Doar prin implicare activă, responsabilitate și atitudine, putem ajuta un copil să NU devină prizonier al lumii virtuale! Navigați în siguranță pe Internet!", îndeamnă polițiștii.
      stiri.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Anunțul a fost făcut de către primarul Capitalei, Ion Ceban, transmite Știri.md. 
      Potrivit edilului, obiectivul acestui acord este creşterea eficienţei achiziţiilor publice şi utilizarea optimă a mijloacelor financiare, precum şi asigurarea unui "Meniu Unic" în grădinițele din Capitală. 
      Astfel, în toate grădiniţele se vor livra produse de aceeaşi calitate, origine şi la acelaşi preţ, asigurând o echitate.
      "Săptămâna trecută grupul tehnic intersectorial s-a întrunit pentru a discuta pe marginea caietului de sarcini pentru procurarea produselor alimentare în grădiniţe, iar către sfârşitul săptămânii, va fi lansată procedura de achiziţii privind procurarea produselor", a spus Ceban. 
      Totodată, primarul a menționat că și-a dorit mult și externalizarea alimentației în școli, dar potrivit lui, acest lucru este imposibil de a fi realizat din cauza mai multor prevederi legale.
      stiri.md/
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Potrivit unui comunicat, ministerul nu a dispus o asemenea ordine, iar informațiile privind recuperarea materialelor din semestrul II începând cu luna septembrie, sunt niște falsuri, transmite Știri.md.
      „Ministerul Educației, Culturii și Cercetării atenționează reprezentanții organelor locale de specialitate din domeniul învățământului, managerii instituțiilor de învățământ general, profesional tehnic și superior, elevii, studenți și părinții, despre apariția în spațiul public a unui demers FALS (nr. de înregistrare 04/1-09/2058 din 01.04.2020) privind recuperarea orelor din semestrul II al anului de studii 2019-2020, începând cu data de 01.09.2020.
      Reiterăm că conform Metodologiei privind continuarea la distanţă a procesului educațional în condiții de carantină pentru instituțiile de învățământ primar, gimnazial și liceal (aprobată prin ordinul nr. 351/2020), Regulamentului-cadru de organizare a învăţământului profesional tehnic în perioada în care accesul în instituţii este restricţionat (aprobat prin ordinul nr. 350/2020) și Recomandărilor-cadru de organizare a activităţilor didactice în sistem online în instituţiile de învăţământ superior, pe perioada suspendării procesului educaţional în sălile de studii (aprobate prin ordinul nr. 366/2020), procesul educațional se desfășoară la distanță, pe perioada stării de urgență pe întreg teritoriul Republicii Moldova, declarată de către Parlamentul Republicii Moldova, în perioada 17 martie – 15 mai 2020”, a concretizat Ministerul Educației.
      stiri.md
    • alexandrarum
      De alexandrarum
      Reprezentanții Ministerului Educației menționează însă despre posibilitatea ca elevii să prelungească studiile acasă, în regim online: „Cu acordul expres exprimat al beneficiarilor pentru componenta teoretică a programelor pot fi utilizate în această perioadă resurse pentru învățarea la distanță”, se menționează într-un comunicat de la minister.

      Vacanța forțată a fost instituită pentru a fi prevenită răspîndirea coronavirusului în Republica Moldova, acum aproximativ două săptămîni. Republica Moldova se află în stare de urgență pînă la mijlocul lunii mai, în legătură cu pandemia mondială de COVID-19.
      tv8.md
    • julia122997
      De julia122997
      Robert are şase ani şi spune că îi place să studieze acasă. Părinţii lui Robert au ales metoda homeschooling pentru copilul lor. Vitalie şi Oxana au primit programa şcolară online şi spun că, în mai puţin de jumătate de an, copilul lor a studiat întreg materialul didactic pentru clasa întâi.
      Părinţii lui Robert spun că băiatul lor are un program bine stabilit. Se trezeşte la ora şapte dimineaţa, iar în timpul zilei are lecţii de logică, ştiinţe, matematică, limba română, limba engleză, geografie şi pian. Mai mult, Robert este înscris şi la cluburi sportive, se bucură de plimbări în aer liber şi merge în excursii informative.
      În Republica Moldova sunt aproximativ 100 de familii care au ales această metodă de educaţie pentru copiii lor.
      Chiar dacă şcolarizarea la domiciliu oferă posibilitatea ca micuţul să fie bine supravegheat, specialiştii susţin că există riscul ca aceşti copii să se confrunte cu probleme de socializare şi integrare în comunitate.
      Studiile la domiciliu nu sunt interzise, dar nici recunoscute de Legile învăţământului din Republica Moldova. Pentru a asigura un statut legal acestor studii, copiii care învaţă acasă sunt înscrişi la instituţii internaţionale, pe care le absolvă la distanţă.  
      tvrmoldova.md
  •