Cum se face educație sexuală pe segmente diferite de vârstă. Interviu cu un psihoterapeut


    Am stat de vorbă cu Miruna Stănculescu, psihoterapeut, despre rolul educației sexuale, stereotipurile pe care societatea le asociază acesteia și despre ce înseamnă, de fapt, un model eficient și armonios de educație sexuală pentru copii și adolescenți.

    Care este rolul educației sexuale?

Educatie-sexuala_cover.jpg

Miruna Stănculescu: Ei bine, aș vrea să încep cu rolul pe care nu-l are și consecințele absenței acesteia. Nu de alta, dar citesc tot felul de comentarii și opinii. Educația sexuală nu are ca scop sau consecință incitarea la sex. Și nici pierderea aparent mult prețuitei inocențe. Nici cu păcatul originar (ori de altă natură) nu are vreo legătură.  Lipsa educației sexuale poate avea legătură cu abuzul.

Numai dacă sunt conștient la orice vârstă de limitele comportamentului firesc, pot înțelege unde se termină inocența și unde începe abuzul, și doar deschiderea către discuții pe teme sexuale adaptate vârstei poate determina copilul sau adolescentul să discute și, deci, să nu ascundă adevăruri inconfortabile. Lipsa educației sexuale ne face să avem un loc fruntaș în Europa la sarcini adolescentine.  Și sifilisul ne plasează pe locul  doi în Europa. Unul din patru tineri au o boală cu transmisie sexuală. Dintre tinerii activi sexuali (15-24 de ani), doar 46% folosesc prezervativul. Pe scurt, suntem un popor cu o educație sexuală deficitară, iar asta se vede.

La ce vârstă este indicat să abordăm tema sexualității în familie, cu copiii noştri?

Miruna Stănculescu: Mulți dintre părinți nu sunt pregătiți să afle că venim pe lume ființe echipate cu instinct sexual. Sugarii ajung relativ repede să își dea seama că își pot produce plăcere. Sugarii cresc, iar complexitatea atingerii crește și ea. Și, uite așa, prima noastră conexiune cu sexul se află undeva prin bezna minții noastre, derivată din reacția parentală. Dacă mâna plasată în „locul rușinos” se lasă cu o scatoalcă sau cu panică parentală însoțită de ceartă sau pedeapsă, uite și prima lecție de educație sexuală care face legătura dintre sex și rușine, frică și vinovăție. Carevasăzică educația sexuală începe din fașă și, dacă vrem să fie una sănătoasă, e nevoie de informare și de o reacție firească față de sexualitatea copilului.

f7ab7564cc5a561b2f-72990551.jpg

Care sunt mesajele diferenţiate pe grupe de vârstă în ceea ce priveşte sexualitatea? Ce ar fi bine să ştie un preşcolar, un şcolar, un adolescent?

Miruna Stănculescu: Primul lucru pe care are nevoie să îl învețe un copil este că manifestările sexuale (da, masturbarea intră în această categorie) sunt normale, dar au drept condiție intimitatea. Că nu mâna în pantalonași e o problemă, ci faptul că ești în văzul lumii. Adică un mesaj de genul „Nu e în regulă să faci asta în public”. Diferit de ce am suprins drept educație în Cișmigiu acum o vreme, unde o bunică amenința un copilaș de vreo trei ani cu mersul în iad pentru jucatul cu (citez) cocoșelul. Ceea ce mă duce la următoarul pas, adică denumirea corectă și anatomică a părților componente din care e format copilul, cu sexul lui cu tot. De altminteri, folosirea de eufemisme în desemnarea organelor sexuale nu are legătură cu inocența copilului, ci cu inconfortul părintelui. De asta o ureche o să fie întotdeauna desemnată ca atare, și un penis sau un vagin o să primească denumiri ornitologice de tipul cocoșel, cuc sau păsărică. Denumirea neutră și corectă a organelor sexuale face exact asta – normalizează discuțiile despre sex și neutralizează rușinea și vinovăția. Așa că, în momentul în care un copil e apt să afle că are nas, e la fel de apt să afle că are penis, scrot, vagin sau vulvă.

De pe la trei ani încolo, copiii încep să perceapă diferențele. Pot avea întrebări privind diferența dintre sexe sau diferențele în cadrul aceluiași sex. Tot în acest interval apare (sub o formă sau alta) și întrebarea „de unde vin copiii”. Și, vă rog din suflet, lăsați naibii povestea cu barza. Pentru majoritatea copiilor un răspuns de genul „o sămânță de la tata și un ou de la mama ajung în burta mamei și acolo se transformă într-un copil ” este suficient. Dacă mai are întrebări, e important să primească un răspuns adaptat vârstei lui, dar corect științific. Și dacă pe la vârsta asta prindeți odrasla jucându-se de-a doctorul, nu vă panicați. E doar curiozitate. E deci firesc să se lase fără panica (nu, cel mic nu o să devină obsedat sexual), ci doar cu explicarea limitelor care se aplică în atingerea celorlalte persoane. Adică momentul în care ajutați copilul să facă diferența între o atingere inocentă și una abuzivă.

Între 6 și 9 ani începe greul. Pentru că încep să apară întrebările cu conținut sexual. Întrebarea „de unde vin copiii” se transformă în „ce înseamnă să faci sex”. Am văzut adulți responsabili de bugete de milioane de euro, care făceau atacuri de panică în fața progeniturii cu atare curiozități. Ce e sexul oameni buni? O activitate pentru adulți, în primul rând.

Unii copiii se opresc aici, alții merg mai departe cu întrebările. Oricum ar fi, știți răspunsul. Copilul din fața voastră e dovada vie că știți mai mult decât el. Și da, cei mai deschiși o să vă întrebe și ce e sexul oral (cel mai probabil folosind apelativul mai de cartier). Nu leșinați. Nu urlați la el (sau ea) – „UNDE ai auzit asta?!”  sau „cum îndrăznești să mă întrebi așa ceva” Răspundeți-i. O formă de sex practicată de adulți. Cu accent pe adulți. Și pe denumirea „acceptată” a termenului, respectiv cea de sex oral.

FM_134-9-1.png

Tot acum e și momentul să povestiți despre pubertate și despre schimbările ei. Și, atenție, un copil care nu întreabă nu e unul care nu e curios, ci unul care simțit sau intuit că discuțiile despre sex sunt tabu. Apropo, între 7 și 9 ani, copiii sunt expuși primului conținut pornografic. Deci, oricât v-ați băga capul sub preș, inocența e deja doar o fata morgana, sacrificată pe altarul internetului. Și, încă ceva important. Acesta e intervalul de vârstă în care se conștientizează atracția sexuală. Și aceasta nu e doar heterosexuală. Nu am loc să să povestesc aici ce înseamnă ca un copil să deschidă discuția despre o altă orientare sexuală (gay ori trans) într-o familie care crede că homosexualitatea e o boală, și deci se vindecă, și că familia tradițională e singura variantă „normală”.

Între 9 și 12 ani au nevoie să înțeleagă prin ce schimbări trec, fizic și emoțional. E momentul la care pubertatea începe să se simtă ca o călătorie într-un roller-coaster. Tot aici e momentul să discutați despre pericolul începerii activității sexuale de timpuriu. Despre cum apare o sarcină. Despre contracepție. Și despre etica sexului în care nimic nu e obligatoriu și nici nu poate fi condiționat de acceptare sau de continuarea relației de prietenie. Și, înainte să vă uitați la cea mică și să spuneți că bat câmpii, cam pe la vârsta asta încep să răspundă prin sondaje la „cum știi că te iubește un băiat”, cu „îți cere să îi faci sex oral”. Nu faceți greșeala să credeți că principiile și valorile se transmit genetic pentru că (din păcate sau din fericire, cum doriți) se transmit doar prin conversație explicită.

Ultima fază, cea de la 13 la 18 ani are drept mesaj  că „mult mai puțini dintre colegii tăi fac sex, comparativ cu cei care se laudă că au făcut asta”. La pachet cu o discuție serioasă despre bolile cu transmitere sexuală și despre mitul conform căruia vreun anume fel de sex te ține la adăpost de toate relele. Și despre sarcină se discută tot aici – despre obligativitatea prezervativului și despre responsabilitățile care vin la pachet cu începerea vieții sexuale. Și, nu în ultimul rând, despre diferența dintre sex și dragoste.

Care sunt motivele pentru care părinţii evită, în anumite cazuri, să abordeze în mod direct acest subiect cu proprii lor copii?

Miruna Stănculescu: Păi, aș fi vrut să pot măsura inconfortul celor care au citit răspunsul de la întrebarea anterioară. Cei care „au dat să leșine” sunt și cei care or să evite discuțiile. Nu pot să discut confortabil și firesc despre sex dacă eu, ca adult, nu sunt confortabil cu subiectul. În plus, ca popor, suntem praf la educație sexuală.

Care sunt motivele pentru care copiii evită, la rândul lor, să vorbească cu părinţii despre viaţa sexuală?

Miruna Stănculescu: După cum spuneam mai sus, un copil o să „știe” din fragedă pruncie, dacă poate sau nu discuta acasă despre sex. O să testeze terenul și, dacă simte că provoacă inconfort, își va găsi răspunsul la întrebări pe internet sau printre colegi. Nici Google și nici colegul de bancă nu or să se scandalizeze dacă întreabă „ce e un blowjob”.

Care sunt riscurile la care se expun copiii şi părinţii în acest context al lipsei de comunicare?

Miruna Stănculescu: Părinții sunt aproape singura sursă de unde copilul (adolescentul etc) poate afla întreg contextul în care se desfășoară sexul. Internetul este doar furnizor de informații tehnice, fie ele pornografice sau științifice. Cât despre colegi… Cei mai mulți dintre ei au, la rândul lor, părinți care nu discută deschis de sex. Așa că versiunea care va ajunge la copilul tău e o îmbinare, de cele mai multe ori nefericită, dintre pornografie, pseudoștiință și laudele nefondate ale celorlalți copii de vârsta lor. Și, credeți-mă pe cuvânt, nu vreți să știți unde se ajunge cu combinația asta. Contextul emoțional al sexului, cel etic sau cel firesc nu prea ajung în conversațiile dintre ei. De asta e nevoie de un adult. Pentru a corecta toate preconcepțiile și teribilismele legate de sex.

School-education-teacher-students-learning-class-shutterstock_157595600.jpg

Există voci care spun că educația sexuală ar grăbi debutul vieții sexuale. Ce credeți despre aceste convingeri?

Miruna Stănculescu: Nu știu ce să spun despre voci. Nu orice posesor de voce știe și despre ce vorbește. De aceea, eu mă iau după studii. Și acestea se încăpățînează să susțină că adolescenții care au parte de discuții (parentale sau cu un alt adult) deschise despre sex își încep viața sexuală mai târziu și au un comportament sexual mult mai responsabil. Ceea ce, în lumina celor scrise mai sus, e o consecință logică.

Care sunt stereotipurile prezente în societatea în legătură cu educaţia sexuală?

Miruna Stănculescu: Unul dintre ele mai întâlnite e acela că a discuta despre sex înseamnă a acorda permisiunea pentru începerea vieții sexuale. Ce nu înțeleg părinții este că lipsa permisiunii parentale nu oprește adolescentul să facă sex, ci doar îl determină să ascundă că îl face. Informațiile corecte din punct de vedere emoțional, tehnic și medical au mai degrabă șanse să ajute la conștientizarea riscurilor și a responsabilității inerente unei vieți sexuale active.

Mai apoi, religia face casă proastă cu sexul. Cel puțin declarativ. Așa că e mult mai simplu să explicăm un viol sau vreo boală venerică drept o pedeapsă pentru păcat (vezi sex), decât ca o consecință firească a lipsei de educație sau etică sexuală.

Ultimul pe care o să îl menționez este cel al inocenței, pentru acesta din urmă fiind foarte greu de tras o linie între inocență (aducătoare de puritate) și naivitate (facilitatoare de abuz).

Cine ar trebui să ofere educație sexuală adolescenților?

Miruna Stănculescu: Un adult echipat cu (măcar) un minim de cunoștințe corecte și fără preconcepții (religioase ori de altă natură) despre sex, orientări sau minorități sexuale.

În ce măsură consideri oportună includerea în programa şcolară a unui curs obligatoriu de educaţia sexuală?

Miruna Stănculescu: Spuneam mai sus că noi, adulții, suntem praf când vine vorba de educație sexuală. Și cum credeți că am ajuns aici? Pentru că societatea s-a bazat pe discuția de tip „cum se înmulțesc albinele” din familie. Și ai crede că, odată ajunși la vârsta la care ne alegem singuri bibliografia, facem progrese… Dar nu e așa. Un tabu (odată instalat) e un gardian extrem de eficient al subiectului. Datoria societății este să asigure o educație corectă, indiferent de educația părinților. Așa că mie mi se pare nu oportună, ci obligatorie. Și dacă încă mai aveți dubii, reluați răspunsul de la prima întrebare.

Ce înseamnă o viață sexuală sănătoasă?

Miruna Stănculescu: Rolul sexului nu este doar acela de a popula planeta. Dacă ar fi fost așa ne-ar fi pierit cheful de sex de ceva vreme (vezi suprapopularea). Este un factor esențial în definirea unei vieți armonioase – de fiecare zi, de cuplu, de familie. Iar pentru asta e necesar ca sexul să fie generator de plăcere, de intimitate, de apartenență. Însoțit de responsabilitate, de cunoaștere. Și de deschiderea derivată din toate acestea.

unica.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      De Ziua Internațională a Persoanelor cu Nevoi Speciale, în studioul aLIVE s-a discutat despre problemele copiilor cu sindrom Down din Moldova. Ala Burlaca, președintele asociației obștești “Sunshine”, a vorbit despre cum trăiesc, cum sunt educați și sprijiniți în țara noastră “copiii soarelui”.
      În pofida particularității genetice a lor, oamenii diagnosticați cu sindrom Down se pot integra pe deplin în societate. Ei merg la școală, muncesc, au dreptul la vot, își fac prieteni și parteneri. Într-un cuvânt, sunt capabili să ducă o viață normală și independentă. Acest lucru este ilustrat de experiența altor țări în care părinții și copiii au acces la programe de intervenție timpurie și educație incluzivă.
      În prezent, în țară funcționează doar patru centre de reabilitare gratuite pentru copiii cu sindrom Down și toate sunt situate în Chișinău: Centrul de intervenție timpurie “Voinicel”, Centrul republican de reabilitare, Centrul de reabilitare “Tony Hawks” și Secția de reabilitare a Institutului Mamei şi Copilului.
      La astfel de centre se poate de ajuns doar prin trimitere de la medicul de familie și acest lucru trebuie făcut în primele luni de viață a copilului. Din păcate, de serviciile gratuite oferite de aceste instituții pot beneficia doar copiii cu vârsta sub 3 ani. Însă copiii cu sindrom Down au nevoie, până la cel puțin 18 ani, de ședințe cu logopedul, kinoterapeutul, psihopedagogul și alți specialiști, notează Ala Burlaca.
      “Părinților le revine toată povara și le este foarte greu să se descurce cu ea. Unul dintre părinți trebuie să rămână acasă, în timp ce celălalt este nevoit să plece la muncă peste hotare sau să lucreze în mai multe locuri, ca să-și întrețină familia”, a subliniat specialistul. Ala Burlaca a menționat că părinții copiilor cu sindrom Down au mare nevoie de ajutor și sprijin din partea statului. Chiar dacă se ia în considerare pensia de invaliditate și indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav, care este de circa 1 600 lei, acești bani nu sunt suficienți pentru întreținerea unui astfel de copil.
      Potrivit expertului, discriminarea apare din cauza unei proaste informări. Chiar dacă există numeroase informații despre sindromul Down, totuși, mulți oameni trăiesc cu prejudecăți și stereotipuri despre acest sindrom. Situația respectivă afectează negativ integrarea persoanelor cu această particularitate genetică în societate: li se refuză dreptul la studii și la încadrare în câmpul muncii.
      Situația ar putea fi schimbată doar prin sensibilizarea copiilor și adulților despre acest sindrom. Anume cu acest scop a fost creată asociația obștească Sunshine.
      Potrivit Alei Burlaca, această asociație a fost creată din necesitate, după ce a adus pe lume o fetiță cu sindrom Down: “Când am mers cu Marusica pe la centrele de reabilitare, am cunoscut și alți părinți. Și împreună cu ei am decis că am putea să facem ceva împreună. De ce să așteptăm? Noi, ca părinți, trebuie să facem ceva, să acționăm cumva și să schimbăm lucrurile”.
      Astfel, în 2018 a fost înregistrată asociația obștească “Sunshine”. Scopul său este de sensibiliza societatea despre persoanele cu sindrom Down, precum și de a promova integrarea acestor copii în societate. În acest scop, organizația desfășoară în mod regulat campanii de informare în Moldova despre acest sindrom și, cu suportul Fundației Est Europene și sprijinul din partea Ambasadei Suediei, a elaborat niște ghiduri informative speciale pentru părinți. Astăzi, aproximativ 200 de familii sunt membre ale organizației.
      La sfârșitul emisiunii, Ala Burlaca a venit cu niște sfaturi pentru părinți. Dumneaei a subliniat că este important să-ți iubești și să-ți sprijini copilul, să fii mândru de el, indiferent de situaţie. Nu renunțați și nu disperați. Aveți tot dreptul și chiar ar trebui să cereți sfaturi de la asistența social, de la organizațiile care susțin copiii cu acest diagnostic, inclusiv asociația “Sunshine”.
       
      Proiectul aLIVE este o emisiune online realizată de popularul forum pentru femei, Mama.md și organizația obștească Forum.md. Proiectul a fost lansat cu susținerea UNICEF Moldova, USAID Moldova și OMS.
       
      В Молдове дети с синдромом Дауна сталкиваются с дискриминацией
      По статистике ВОЗ, синдром Дауна — самая распространенная генетическая аномалия. С этим диагнозом рождается каждый 800-й ребенок в мире.

      К Международному дню людей с особыми потребностями в студии aLIVE обсуждались проблемы детей с синдромом Дауна в Молдове. О том, как в нашей стране живут, воспитываются и поддерживаются «солнечные дети» рассказала председатель Общественной Организации «Sunshine» Алла Бурлака.
      Несмотря на свою генетическую особенности люди с диагнозом «синдром Дауна» могут полностью влиться в общество. Они посещают школу, работают, голосуют, находят друзей и партнеров, ведут полноценную и независимую жизнь. Это показывает опыт других стран, где у родителей и детей есть доступ к программам раннего вмешательства и к инклюзивному образованию. 
      В Молдове на данный момент работают только четыре бесплатных реабилитационных центра для детей с синдромом Дауна, и все они находятся в Кишиневе: Центр раннего вмешательства «Voinicel», Республиканский реабилитационный центр, Реабилитационный центр имени Тони Хоукса, Секция реабилитации в Центре матери и ребенка. 
      Попасть в такие центры можно по направлению семейного врача, и сделать это нужно в первые месяцы жизни. К сожалению услуги в этих учреждениях предоставляют только малышам в возрасте до 3 лет, а дети с синдромом Дауна нуждаются в занятиях с логопедом, кенетотерапевтом, психопедагогом и другими специалистами как минимум до 18 лет, отмечает Алла Бурлака.
      «Вся нагрузка ложится на родителей, и с ней очень сложно справиться. Один из родителей должен оставаться дома, а другой вынужден уехать за границу или работать в нескольких местах, чтобы содержать семью», — подчеркнула специалист. Алла Бурлака отметила, что родители с детьми с синдромом Дауна остро нуждаются в помощи и поддержке государства. Даже с учетом выплат пособий по инвалидности и по уходу — до 1 600 леев — средств на содержание такого ребенка недостаточно.
      По словам специалиста, дискриминация появляется из-за плохой информированности. Несмотря на огромный объем информации об этом синдроме, вокруг него до сих пор много предрассудков и стереотипов. Это негативно сказывается на интеграцию людей с этой генетической особенностью в общество: им отказывают в обучении и трудоустройстве.
      Изменить эту ситуацию можно только через информирование детей и взрослых об этом синдроме. Именно для тих целей и была создана организация «Sunshine». 
      По словам Аллы, это объединение появилось из необходимости после того, как в ее семье родилась девочка с таким синдромом: «Посещая с Маруськой реабилитационные центры, мы познакомились с другими родителями. Мы решили, почему бы нам вместе что-то не сделать. Почему мы должны ждать? Мы, как родители, должным что-то предпринять, как-то действовать и менять».
      Так в 2018 году была зарегистрирована ОО «Sunshine». Ее цель донести до общества информацию о людях с синдромом Дауна, а также способствовать интеграции таких детей в общество. Для этого организация регулярно проводит информационные кампании в Молдове об этом синдроме, а также совместно с Фонтом Восточная Европа и при поддержке правительства Швеции разработала специальные информационные брошюры для родителей. Сегодня членами организации являются около 200 семей.
      В конце передачи Алла Буралка дала несколько советов для родителей. Она подчеркнула, что важно любить, поддерживать и гордиться своими детьми, несмотря ни на что. Не стоит опускать руки и отчаиваться. Можно и нужно обращаться за консультациями в органы социальной помощи, в организации по поддержке детей с этим диагнозом, в том числе и в организацию «Sunshine». 

      Проект aLIVE — это онлайн передача популярного женского форума Mama.md и общественной организации Forum.md. Проект реализован при поддержке UNICEF Moldova, USAID Moldova и ВОЗ. 
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      În direct la emisiunea aLIVE a fost Daniela Sîmboteanu, psiholog și președinte al Centrului Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii (CNPAC/NCCAP). Invitata a vorbit despre copiii care cel mai des sunt victimele bullying-ului, despre cum o relație de încredere poate ajuta un copil să facă față agresiunii, de ce e important ca părinții să-și susțină copiii în orice circumstanțe, dar fără să intervină în alegerea lor. Expertul a mai abordat subiectul suportului din partea părinților în alegerea profesiei și în exercitarea dreptului la vot.
      Fiecare al treilea elev din Moldova se confruntă cu bullying-ul. “Studiul nostru a arătat că aceiași elevi experimentează roluri diferite în momente diferite. Ei pot fi și agresori, și victime, și martori”, a remarcat Daniela Sîmboteanu.
      Potrivit expertului, cel mai adesea, victimele intimidării, agresiunii și ridiculizărilor sunt copiii care se deosebesc de semenii lor fie ca aspect fizic, caracter, situație financiară a familiei, abilități fizice sau mentale.
      Relațiile bazate pe încredere sunt principalul ajutor și sprijin din partea părinților atunci când copiii se confruntă cu agresiunea
      Adesea, agresiunea în rândul adolescenților duce la consecințe triste, inclusiv la sinucidere. Pentru a preveni acest lucru, părinții trebuie să stabilească o relație bazată pe încredere cu copilul: să fie mai atenți la schimbările de comportament, caracter, dispoziție. În plus, ar trebui să discute deschis despre anxietățile, temerile și preocupările copilului, să-i ofere ajutor și sprijin în luarea oricărei decizii.
      “Trebuie să înțelegem ce se află în spatele acestor schimbări. Nimic nu se întâmplă din senin, există întotdeauna un motiv. Părinții ar trebui să reacționeze nu la comportamentul copilului, ci la motivele unui astfel de comportament”, a notat psihologul.
      Potrivit expertului, părinții pot și ar trebui să-și protejeze copiii și să aibă grijă de ei, dar să o facă corect — să nu intervină într-un conflict direct, să nu-i învețe să răspundă violent la agresiune, să nu-i sfătuie să caute motivul în ei înșiși. În schimb, părinții ar trebui să-și susțină copiii, să discute cu părinții agresorului, pedagogii, educatorii sau psihologul școlar.
      Program de parentalitate: cum să înveți să fii părintele unui adolescent?
      Problema bullying-ului este adesea rezultatul unei situații familiale dificile. Copiii care se confruntă cu violența domestică ei înșiși devin agresori când merg în societate. “Ei adoptă acest tip de comportament, folosesc agresivitatea ca mijloc de apărare. Pur și simplu ei nu cunosc alt mijloc ca să-și atingă scopul”, a spus psihologul.
      În Moldova, definirea și acceptarea violenței domestice reprezintă o problemă. “În țara noastră, acest lucru este încurajat și este considerat ceva normal”, a subliniat expertul. Este necesar să înțelegem că nu doar victimele, ci și agresorii au nevoie de ajutor. Există două modalități de a-i ajuta: modul direct — asistența psihologică, psihopedagogică și pedagogică, și modul indirect — educația oferită de părinți.
      În acest sens, CNPAC împreună cu UNICEF lansează un program de educare și instruire a părinților, având scopul de a-i ajuta pe părinți să înțeleagă nevoile adolescenților și să poată face față problemelor care pot apărea la copiii lor în adolescență.
      Programul se bazează pe ideea de “parentalitate pozitivă” — o relație bună și de încredere între părinți și copii. Participanții la program vor învăța să accepte și să înțeleagă un adolescent, să vorbească cu el și să-l îndrume, în loc să-i controleze prea mult viața.
      Acest program pentru părinți constă din 14 sesiuni, fiecare dintre ele axându-se pe un subiect important: bullying-ul la școală și în familie, educația sexuală, vaccinarea, identificarea profesională a copilului și multe altele. Întâlnirile vor avea loc în grupuri mici, în cadrul cărora părinții împreună cu specialiștii în educație și psihologie vor studia și vor discuta exemple și experiențe din viața reală.
      La moment, este preconizată lansarea proiectului cu sprijinul departamentelor de educație la Chișinău și Sângerei, iar anul viitor — la Cahul și Ungheni.
       
      Proiectul aLIVE este o emisiune online realizată de popularul forum pentru femei, Mama.md și organizația publică Forum.md. Proiectul a fost lansat cu sprijinul UNICEF Moldova, USAID Moldova și OMS.
       
      Психолог: Позитивное воспитание поможет справиться с буллингом
      Положительное воспитание и доверительные отношения в семье могут помочь детям правильно реагировать и справляться с буллингом, травлей и агрессией в школе.

      В прямом эфире aLIVE психолог и руководитель Национального центра по предупреждению насилия над детьми (НЦПНД) Даниела Сымботяну рассказала о том, какие дети чаще становятся жертвами буллинга, как доверительные отношения могут помочь ребенку справиться с травлей, почему родители должны поддерживать своих детей несмотря ни на что, но не вмешиваться в их выбор. Также эксперт коснулась темы помощи родителей в профессиональном определении детей и их избирательного права.
      С буллингом сталкивается каждый третий школьник в Молдове. «Наше исследование показало, что одни и те же ученики в разное время переживают разные роли. Они выступают и в роли агрессора, и жертвы, и свидетеля», — отметила Даниела Сымботяну.
      По словам эксперта, жертвами запугивания, травли и насмешек чаще других становятся дети, которые чем-то отличаются от своих сверстников: внешностью, характером, материальным положением семьи, своими физическими или умственными способностями.
      Доверительные отношения — главная помощь и поддержка родителей при буллинге
      Нередко буллинг среди подростков приводит к печальным последствиям, в том числе к суициду. Чтобы этого не допустить, родителям нужно наладить доверительные отношения с ребенком: внимательнее относиться к изменениям в его поведении, характере, настроении, открыто обсуждать тревоги, страхи и переживания, помогать и поддерживать в принятии любого решения.
      «Нужно понять, что стоит за этими изменениями. Ничего не происходит просто так, всегда есть мотив. Родители должны реагировать не на поведение ребенка, а на его причины», — отметила психолог. 
      По мнению эксперта, родители могут и должны защищать и опекать своих детей, но делать это правильно — не вмешиваться в прямой конфликт, не учить отвечать агрессией на агрессию или советовать искать причину в себе, а поддержать ребенка и обратиться к родителям обидчика, его педагогам, воспитателям или к школьному психологу. 
      Программа родительства: как научиться быть родителем подростка?
      Часто проблема буллинга — это результат сложной ситуации в семье. Дети, которые сталкиваются с жесткостью и насилием дома, сами становятся агрессорами вне его стен. «Они перенимают этот стиль поведения, используют агрессию как средство защиты. Они просто не знают, как по-другому можно добиться своего», — говорит психолог. 
      В Молдове существует проблема с определением и принятием насилия в семье. «У нас оно поощряется и считается нормой», — отметила эксперт. Необходимо понимать, что помощь нужна не только жертвам, но и агрессорам. Есть два способа им помочь: прямая психологическая, психопедагогическая и педагогическая помощь, а также непрямая помощь — посредством воспитания самих родителей.
      Для этого НЦПНД совместно с ЮНИСЕФ запускает программу воспитания и обучения для родителей. Ее цель помочь родителям понять потребности подростков, научить их справляться с проблемами, которые могут возникнуть в переходный возраст.
      Программа основа на идеи «positive paranting» — хороших и доверительных отношений между родителями и детьми. Она поможет научиться принимать и понимать подростка, разговаривать с ним, вести его, а не контролировать.
      Эта программа для родителей состоит из 14 сессий, каждая из которых посвящена важной теме воспитания: буллинга в школе и семье, сексуального воспитания, вакцинации, профессионального определения ребенка и много другого. Встречи будут проходить в небольших группах, где родители будут изучать и обсуждать реальные примеры и случаи из жизни совместно с экспертами в образовании и психологии.
      Сейчас проект планируют запустить в Кишиневе и Сынжерей при поддержке департаментов образования, а в следующем году в Кагуле и Унгенах. 

      Проект aLIVE — это онлайн передача популярного женского форума Mama.md и общественной организации Forum.md. Проект реализован при поддержке UNICEF Moldova, USAID Moldova и ВОЗ.
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Noua ediție a emisiunii aLIVE a avut ca subiect sărbătorile de iarnă, care tocmai se apropie, și riscurile pe care le prezintă pentru copii pe timp de pandemie. Cât de eficiente sunt măsurile de siguranță întreprinse în școli și ce ar trebui să facă părinții pentru a-și proteja copiii în timpul vacanței, aflați de la invitatul de azi al emisiunii, Ștefan Gheorghiță – Șef Secţie supravegherea epidemiologică a gripei şi a infecţiilor respiratorii virale acute, Agenția Națională pentru Sănătate Publică (ANSP).
      „Situația cu COVID-19 în Moldova și în întreaga lume rămâne nefastă. În ultimele săptămâni, în țară s-a înregistrat o creștere a numărului de infectați. În acest sens, autoritățile au declarat stare de urgență în domeniul sănătății publice până pe 15 ianuarie", a subliniat Ștefan Gheorghiță.
      Prin decizia autorităților și a Comisiei pentru situații de urgență, anul acesta, de Anul Nou, nu vor avea loc evenimente de masă și nici târguri de Crăciun, petreceri corporative, serbări în școli. În grădinițe, matineele vor avea loc doar cu participarea copiilor, fără părinți.
      În condițiile de pandemie, expertul a recomandat ca sărbătorile de iarnă să fie marcate într-un cerc restrâns, în sânul familiei. Potrivit lui Ștefan Gheorghiță, este esențial ca acum, în prag de sărbători, să ascultăm recomandările autorităților și să respectăm normele de siguranță sanitară. În caz contrar, după sărbători, ne-am putea ciocni cu o creștere bruscă în numărul pacienților cu COVID-19.
      După cum a notat Ștefan Gheorghiță, măsurile de siguranță trebuie respectate nu doar de către adulți, ci și de copii. Până în prezent, avem în țară 120 970 de cazuri înregistrate oficial, dintre care 6 700 sunt copii cu vârsta sub 17 ani. 6% din acest număr sunt copii sub 1 an, 18% – de la 1 an la 5 ani, 20% – de la 6 la 10 ani, 56% – de la 11 la 17 ani.
      „Aș dori să fac un apel către părinți, profesori, autoritățile locale cu rugămintea de a crea condiții de siguranță pentru copiii noștri, astfel încât după vacanță și sărbători să se poată întoarce la școală”, a subliniat Ștefan Gheorghiță. Potrivit Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, la data de 7 decembrie, 496 de clase din 27 de școli, precum și 58 de grupe din 23 de grădinițe se află în carantină.
      Potrivit specialistului, ANSP efectuează regulat inspecții în instituțiile școlare. În perioada 2 noiembrie - 8 decembrie, agenția a verificat 320 de școli și a constatat aproximativ 58 de încălcări. Expertul consideră că, pentru a proteja copiii, părinții și profesorii trebuie să-i învețe, prin propriul exemplu, să respecte normele de siguranță sanitară. Acesta este singurul mod în care copiii își vor da seama de ce li se măsoară temperatura în fiecare dimineață, de ce poartă o mască și de ce se spală pe mâini când vin acasă.
      La final de emisiune, Ștefan Gheorghiță a oferit părinților niște recomandări. Astfel, părinții ar trebui să renunțe la călătoriile în străinătate, să nu uite de spălatul regulat pe mâini, să poarte o mască în locuri publice deschise și închise (poate fi purtată începând cu vârsta de 10-11 ani), să păstreze distanța, să evite locurile aglomerate. În plus, ar trebui să ținem minte cu toții că acum este sezonul gripei și al altor boli infecțioase.

      Proiectul aLIVE este o emisiune online realizată de popularul forum pentru femei, Mama.md și organizația obștească Forum.md. Proiectul a fost lansat cu susținerea UNICEF Moldova, USAID Moldova și OMS.
       
      Эпидемиолог НАОЗ рассказал, как безопасно встретить праздники в пандемию
      Зимние праздники в Молдове пройдут в режиме чрезвычайного положения. Как их рекомендуют отмечать специалисты, чтобы не подвергать опасности себя и своих детей, рассказал эпидемиолог НАОЗ в передачи aLIVE. 

      Новый выпуск передачи aLIVE был посвящен предстоящим праздникам и рискам, которые они несут для детей в период пандемии. Начальник отдела эпидемиологического надзора за гриппом и респираторными инфекциями Национального агентства общественного здравоохранения (НАОЗ) Штефан Георгицэ ответил на вопросы о том, насколько эффективны меры безопасности в школах и что должны предпринять родители, чтобы защитить детей во время каникул.
      «Ситуация с COVID-19 в Молдове и во всем мире остается неблагоприятной. В последние недели наблюдается рост числа заболеваний в стране. В связи с этим власти объявили чрезвычайное положение в области общественного здоровья до 15 января», — подчеркнул Штефан Георгицэ.
      По решению властей и Комиссии по чрезвычайным ситуациям в этом году массовые новогодние мероприятия проводиться не будут, как и рождественские ярмарки, корпоративы, школьные утренники. В детских садах новогодние праздники проведут только с участием детей, без родителей.
      В условиях пандемии эксперт порекомендовал ограничиться празднованием в тесном семейном кругу. Сейчас, по его словам, как никогда важно прислушиваться к рекомендациям властей и соблюдать меры безопасности. В противном случае после праздников можно ожидать новый скачок числа пациентов с COVID-19.
      Как отметил Штефан Георгицэ, меры безопасности нужно соблюдать не только взрослым, но и детям. На сегодняшний день в Молдове официально зафиксировано 120 970 случаев, из которых 6 700 — это дети до 17 лет. При этом 6% из этого числа — дети до 1 года, 18% — от 1 года до 5 лет, 20% — от 6 до 10 лет, 56% — от 11 до 17 лет. 
      «Хочу обратиться к родителям, педагогам, местным властям, с просьбой создать безопасные условия для наших детей, чтобы после каникул и праздников они могли вернуться в школы», — подчеркнул Штефан Георгицэ. По данным Министерства образования, культуры и исследований на 7 декабря, на карантине находятся 496 классов из 27 школы, а также 58 групп из 23 садиков. 
      По словам специалиста, НАОЗ регулярно проводит инспекции в школьных учреждениях. Со 2 ноября по 8 декабря агентство проверило 320 школ и выявило около 58 нарушений. Эксперт уверен, чтобы защитить детей, родители и педагоги должны учить их на собственным примере соблюдать меры эпидемиологической безопасности. Только так дети будут осознавать, зачем они каждое утро измеряют температуру, зачем носят маску и моют руки, когда приходят домой.
      В конце передачи Штефан Георгицэ дал несколько советов родителям. Он рекомендовал отказаться от поездок за границу, не забывать регулярно мыть руки и носить маску (ее могут носить дети с 10-11 лет) в открытых и закрытых общественных местах, соблюдать дистанцию, избегать мест скопления людей и помнить, что сейчас сезон гриппа и других инфекционных заболеваний.
       
      Проект aLIVE — это онлайн передача популярного женского форума Mama.md и общественной организации Forum.md. Проект реализован при поддержке UNICEF Moldova, USAID Moldova и ВОЗ.
    • julia122997
      De julia122997
      Școala de fotbal pentru copii de la 3 ani TRACIA – Este o rețea privată de școli de fotbal pentru copii de la 3 ani cu filiale în sectoarele Telecentru, Buiucani, Botanica și Ciocana. TRACIA antrenează copiii după metode olandeze și pune accentul pe dezvoltarea multilaterală și pe disciplină. Mai multe detalii pe: TRACIA.md, pe pagina Facebook sau la numărul 069279777.

      Football School „Olimpus” de la Botanica invită băieți și fete cu vârsta cuprinsă între 4 și 10 ani. Școala oferă tinerilor jucători antrenamente la cel mai înalt nivel, menține o atmosferă pozitivă și educă dragostea pentru fotbal. Îi poți găsi pe facebook sau la numărul de contact – 0794 14 333.

      Zimbru Chișinău a anunțat în septembrie 2019 înscrierea copiilor născuți în anii 2013 și 2014 într-un grup condus de renumitul fotbalist moldovean Igor Țîgârlaș. Alți antrenori de succes îi poți găsi la sediul Zimbru de la Botanica, telefon 022 819 309.
      CS Real-Succes, un club de fotbal care se găsește în sectorul Buiucani al capitalei, primește copii, dar și juniori pentru antrenamente. Pe pagina clubului gățiți și diverse sfaturi de la antrenorii de fotbal Real-Succes. Pentru contacte și programări – 0691 38 674.

      Academia de Fotbal Radu Rebeja este unul dintre cele mai proaspăt înființate cluburi de fotbal din Chișinău, în sectorul Buiucani. „Instruieşte-te din greu, luptă ușor!” – este una dintre devizele clubului care poartă numele celebrului fotbalist moldovean. Pentru antrenamente contactați 0767 00 400.
      Fc Mold Progress este un club fondat de câțiva pasionați de fotbal, unii dintre ei și antrenori în cadrul clubului. Cu sedii la Buiucani și Schinoasa, clubul primește copii de la 4 ani, având un orar convenabil atât școlarilor, cât și celor care încă merg la grădiniță. Îi găsiți pe Facebook și la telefon 0792 29 384.
      CSCT Buiucani are o tradiție care începe în 1997. De atunci clubul se poate lăuda cu 2 titluri de Campion al Republicii Moldova, 14 titluri de vicecampion al RM şi 12 locuri III (medalii de bronz). Pentru înscrieri și informații accesați Buiucani.md sau apelați 079 942 539 și 060 183 337.
      FC Sportul este clubul care își desfășoară antrenamentele în sectorul Ciocana al capitalei. Clubul se poate lăuda că îl are printre antrenori pe unul dintre cei mai cotați fotbaliști ai momentului – Artur Ioniță. Pentru înscrieri – 0767 15 428.
      Academia Viitorul se află în sectorul Râșcani și pregătește copii pasionați de fotbal de la 4-5 ani. Pentru detalii și poze de la antrenamente căutați-i pe rețelele sociale sau la telefon –  0798 98 437.

      Clubul de Fotbal „Getica” își are sediul la Telecentru. Poți să faci programări pentru antrenamentele copilului chiar pe pagina de facebook a clubului, unde afli și noutățile despre echipele active, sau la numărul de contact 0790 78 728.
      ea.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      În mod tradițional, Ziua Copilului este sărbătorită la noi în țară pe 1 iunie, dar 20 noiembrie este considerată o dată importantă în formarea instituției drepturilor copilului. În această zi, în anul 1954, Adunarea Generală a ONU a adoptat Declarația Drepturilor Copilului, iar mai târziu, în 1989 – Convenția cu privire la Drepturile Copilului.
      Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului, Maia Bănărescu, a explicat de ce Convenția ONU cu privire la Drepturile Copilului este unul dintre cele mai importante documente internaționale, ratificate vreodată de Republica Moldova.
      „Adoptarea acestei convenții înseamnă că statul își asumă responsabilitatea să respecte și să pună în aplicare drepturile garantate de convenție. Odată cu adoptarea acestei convenții, legile din Moldova s-au schimbat. Au fost formate organe speciale pentru protecția copiilor. Tema copiilor a devenit o prioritate în politica de stat,” a subliniat avocatul poporului.
      Pe parcursul celor 29 de ani de independență, Moldova a făcut modificări semnificative în legislația privind protecția drepturilor copilului. La recomandarea ONU, a fost dezvoltată instituția avocatului poporului pentru drepturile omului și ale copilului. Acești ombudsmani asigură respectarea normelor prescrise în Convenția cu privire la Drepturile Copilului.
      Cu toate acestea, avocatul menționează că nu toate mecanismele create în țară funcționează. Autoritățile încă n-au elaborat și nici n-au adoptat standarde, legi sau politici clare, care să protejeze cele mai vulnerabile categorii de copii, cum ar fi copiii străzii sau copiii aflați în situații de risc.
      „Sunt deseori întrebată de ce se vorbește atât de mult despre drepturile copilului. Și întotdeauna răspund destul de categoric că, de fapt, nu este așa. Cel mai adesea se vorbește despre obligațiile copilului. Dar aceasta este o mare greșeală. Copilul nu are obligații, ci doar responsabilitate. Noi, ca părinți, avem obligația de a-l crește, de a-l educa,” spune Maia Bănărescu.
      De asemenea, specialistul a menționat că autoritățile și instituțiile autorizate, în primul rând, trebuie să contribuie la promovarea și protejarea drepturilor copilului. Copiii ar trebui să se bucure de toate drepturile și libertățile universale ale omului, precum și de drepturile și libertățile lor speciale.
      Copilul trebuie tratat cu respect, iar statul este obligat să-i respecte drepturile și să-i ofere toate condițiile necesare pentru dezvoltare.
       
      Proiectul aLIVE este o emisiune online realizată de popularul forum pentru femei, Mama.md și organizația obștească Forum.md. Proiectul a fost lansat cu sprijinul UNICEF Moldova, USAID Moldova și OMS.
       
      Омбудсмен Майя Бэнэреску рассказала, как в Молдове защищают права детей
      20 ноября, в мире отмечают Всемирный день ребенка. О том, почему этот день важен для Молдовы и о том, как в нашей стране соблюдаются права детей, рассказала омбудсмен Майя Бэнэреску в эфире aLIVE.

      В Молдове День ребенка традиционно празднуется 1 июня, однако именно 20 ноября считается важной датой в становлении института прав детей. В этот день в 1954 году Генеральная Ассамблея ООН приняла Декларацию прав ребенка, а позднее в 1989 году — Конвенцию о правах ребенка.
      Народный адвокат по правам детей Майя Бэнэреску объяснила, почему Конвенция ООН о правах ребенка является одним из важней международных документов, которые когда-либо ратифицировала Молдова. 
      «Принятие этой конвенции означает, что государство берет на себя ответственность соблюдать и обеспечивать соблюдение прав, гарантированных конвенцией. С принятием этой конвенции в Молдове изменились законы, были сформированы специальные органы по защите детей. Тема детей стала приоритетом в государственной политике», — подчеркнула народный адвокат.
      За последние 29 лет независимости Молдова сделала существенные изменения в законодательстве по защите прав детей. По рекомендации ООН был разработан институт омбудсменов по правам человека и детей. Они обеспечивают соблюдение предписанных в Конвенции прав ребенка норм
      Однако, как отметила омбудсмен, не все созданные механизмы в стране работают. Власти до сих пор не разработали и не приняли четких стандартов, законов и политик, которые бы защищали самые уязвимые категории детей, например, беспризорников, детей в ситуациях риска. 
      «Меня часто спрашивают, почему так много говорят о правах детей. Я всегда отвечаю довольно категорично, что это не так. Часто говорят об обязанностях ребенка. Это большая ошибка. У ребенка нет обязанностей, только ответственность. Обязанности есть у нас, как у родителей, вырастить его, воспитать», — говорит Майя Бэнэреску. 
      Она также отметила, что власти и уполномоченные учреждения, в первую очередь, должны помогать продвижению и защите прав ребенка. Дети должны пользоваться всеми общепризнанными правами и свободами человека, а также своими специальными правами и свободами.
      К ребенку нужно относиться с уважением, а государство обязано обеспечить ему все необходимые условия развития и соблюдение прав.
       
      Проект aLIVE — это онлайн передача популярного женского форума Mama.md и общественной организации Forum.md. Проект реализован при поддержке UNICEF Moldova, USAID Moldova и ВОЗ. 
  •