Cum sa stimulezi vorbirea la copii. 6 trucuri de incercat


    Te intrebi cum sa stimulezi vorbirea la copii? Acestea sunt trucurile care stimuleaza vorbirea la copii. Incearca-le si tu!

vorbire-copii-sfatuparintilor.ro-pixabay_com-sfatuparintilor.ro-girl-1885307_1920-1400x850.jpg

Incurajarea jocului si a interactiunii sociale

Copiii invata foarte multe lucruri atunci cand se joaca, chiar si limbajul se dezvolta in acest timp. Jocul reprezinta o buna oportunitate pentru ca parintele si copilul sa interactioneze.

De aceea, terapeutii va sfatuiesc sa incercati o cat mai mare varietate de jocuri pentru a descoperi ce prefera copilul dumneavoastra. De asemenea, este important ca activitatile desfasurate sa includa si interactiune sociala. Un alt truc important este ca atunci cand realizati diverse activitati impreuna cu cel mic sa stati la nivelul lui, deoarece astfel ii dati posibilitatea sa va vada si sa va auda mai bine. Acest lucru ii creste copilului increderea in parinte.  Insa, de exemplu, daca parintele sta in picioare, ii va crea celui mic o senzatie de superioritate, sau mai mult copilul poate fi intimidat prin postura parintelui.

Cand si cum imita copilul?

Imitarea sunetelor si a comportamentelor de joc, pe care le manifesta copilul,  il vor incuraja pe acesta sa vorbeasca si sa interactioneze, mai mult sa ii faca placere sa realizeze aceste lucruri.

”De asemenea, este important sa va incurajati copilul sa va copieze. Asigurati-va ca imitati modul in care copilul dumneavoastra se joaca – atata timp cat este un comportament pozitiv. De exemplu, atunci cand copilul invarte o masina, invartiti si dumneavoatra o masina. Aveti, in schimb, grija sa nu imitati comportamentele neadecvate: aruncatul masinii”, ne-a spus Bianca Tigau, specialist la Asociatia pentru Interventie Terapeutica in Autism ( AITA).

Axati-va mai mult pe comportamentul nonverbal

Specialistul ne-a mai explicat si faptul ca gesturile si contactul vizual pot construi o baza importanta pentru limbaj. De aceea, conform acestuia este important ca parintele sa-si incurajeze copilul sa manifeste astfel de  comportamente. De asemenea, parintele trebuie sa-si utilizeze corpul cat si vocea atunci cand comunica ceva. De exemplu „ Dati din cap atunci cand il rostiti pe da” sau “uite! cand aratati ceva”. Utilizati gesturi usor de imitat de copilul dumneavoastra. Exemplele pot sa include aplauze, palmele intinse, brate deschise. Reactionati la gesturile copilului: cand indica sau se uita la o jucarie, dati-i-o sau luati-o pentru a va juca cu ea. In mod similar, indicati o jucarie pe care o doriti inainte de a o ridica.

Permiteti copilului sa vorbeasca

”Este firesc sa simtiti nevoia de a completa verbal atunci cand un copil nu raspunde imediat, dar este atat de important sa ii oferiti copilului dumneavoastra oportunitati de a comunica, chiar daca nu o face verbal. Astfel, cand adresati  o intrebare sau vedeti ca cel mic doreste ceva, priviti-l timp de cateva secunde. Urmariti orice sunet sau miscare a corpului si raspundeti cu promptitudine. Promptitudinea raspunsului il va ajuta pe copil sa simta puterea de comunicare”, ne-a mai spus specialistul de la AITA.

Simplificati-va limbajul

Daca un parinte va avea grija si va simplifica limbajul, cel mic il va putea urmari cu usurinta si va invata sensul cuvintelor.

“Atunci cand copilul este nonverbal, incercati sa folositi un singur cuvant. De exemplu, daca se joaca cu o minge, spuneti “minge”. In cazul in care copilul stie cateva cuvinte si le foloseste adecvat contextual, atunci vorbiti in fraze scurte cum ar fi “Arunca mingea!”. Continuati sa respectati aceasta regula si utilizati, in general, fraze care sa contina cuvantul stiut de copil si unul nou,” a sustinut specialistul de la Asociatia pentru Interventie Terapeutica in Autism (AITA).

Urmariti interesele copilului

Este foarte important, sustine specialistul, ca parintele sa urmareasca interesele celui mic. Astfel, in loc sa intrerupa focalizarea copilului,  este indicat sa adauge  cuvinte pentru a exprima ce incearca sa spuna. Folosind regula amintita mai sus, povestiti-i copilului ce face. Daca se joaca cu un sorter puteti sa ii spuneti “in” atunci cand pune o forma sau puteti spune forma, atunci cand el tine o piesa in mana.  Realizand aceste lucruri il veti ajuta pe copil sa invete vocabularul asociat.

Luati in considerare dispozitivele de asitenta si suportul vizual.  Acestea pot stimula dezvoltarea limbajului copilului.

“La noi, la AITA, folosim foarte mult PECS (Picture Exchange Communication System). Acest sistem il ajuta pe copil sa comunice ceea ce isi doreste, sa realizeze cereri si ajuta la dezvoltarea limbajului acestuia, indiferent daca este nonverbal sau nu. In plus lucreaza si pe partea de interactiune, e nevoie de doua persoane pentru a lucra PECS: o persoana care sa realizeze cererea si o persoana care sa raspunda cererii”, a mai spus, Bianca Tigau de la AITA.

sfatulparintilor.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Vizitator neantism

Postat

Toate sfaturile sunt bune, urmează să imlicaţi copilul în jocuri diferite cu degeţelele - motorica fină, care împreună cu vorbirea dispun de acelaş centru în creerul uman. Utile vor fi efectuarea mişcărilor diferite cu mâina stângă şi dreaptă.

Partajează acest comentariu


Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri


Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Este vorba de tabere cu activități organizate la distanță pentru luna iunie.
      Copiii vor participa la ateliere virtuale din cadrul a 11 instituții de învățământ extrașcolar.
      Părinții și copii din municipiu vor putea selecta o serie de activități propusă pentru valorificarea talentului, creativității, îndemânării și măiestriei.
      Oferta este valabilă pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 5 și 16 ani.
      diez.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Aceste ghicitori pentru copii nu sunt doar distractive, ci ajută și la îmbunătățirea fluenței verbale și a gândirii creative a copiilor tăi. Ghicitorile se bazează de obicei pe unghiuri noi și inteligente pentru ceva comun sau pe cuvinte cu semnificații multiple.
      Pentru a răspunde la o ghicitoare, copilul tău trebuie să știe ce înseamnă cuvintele din ghicitoare și diferitele lor sensuri.
      Spre exemplu, dacă îl întrebi: Ce are un cap și patru picioare?, copilul tău trebuie să știe că „picioare” se aplică nu numai animalelor și omului, ci și paturilor. Și, chiar dacă nu știe acest lucru, ghicitorile sunt o modalitate de a învăța și de a-și extinde perspectiva și vocabularul.
      Ghicitori pentru copii:
      Ghicitoare: Sunt înalt când sunt tânăr și sunt scund când sunt bătrân. Ce sunt eu?
      Răspuns: O lumânare.
      Ghicitoare: Unde poți găsi orașe, străzi, magazine, dar niciun om?
      Răspuns: Pe o hartă.
      Ghicitoare: Există un cocoș așezat pe un hambar. Dacă ar depune un ou, în ce fel s-ar rostologi?
      Răspuns: Cosoșii nu fac ouă.
      Ghicitoare: Ce dispare atunci când îi pronunți numele?
      Răspuns: Tăcerea.
      Ghicitoare: Ce are un fund în partea de sus?
      Răspuns: Picioarele tale.
      Ghicitoare: Ce este alb-negru și citit peste tot?
      Răspuns: Un ziar.
      Ghicitoare: Ce cuvânt este scris greșit în dicționar?
      Răspuns: Greșit.
      Ghicitoare: Nu am viață, dar pot muri. Ce sunt eu?
      Răspuns: O baterie.
      Ghicitoare: Intri într-o cameră care conține un chibrit, o lampă cu gaz, o lumânare și un șemineu. Ce aprinzi mai întâi?
      Răspuns: Chibritul.
      Ghicitoare: Cu cât faci mai mulți, cu atât lasă mai multe urme. Ce sunt ei?
      Răspuns: Pașii.
      Ghicitoare: Ce este plin de găuri, dar încă mai ține apa?
      Răspuns: Un burete.
      Ghicitoare: Ce cântărește mai mult? Un kilogram de pene sau un kilogram de cărămizi?
      Răspuns: Au aceeași greutate.
      Ghicitoare: Toată lumea o are și nimeni nu o poate pierde. Ce este?
      Răspuns: Umbra.
      Ghicitoare: Ce merge înainte, dar nu se întoarce niciodată?
      Răspuns: Vârsta ta.
      Ghicitoare: Sunt o ciftă. Scoată o linie și devin semnul egal. Ce cifră sunt?
      Răspuns: Șapte.
      Ghicitoare: Trei bărbați erau într-o barcă. Barca s-a răsturnat, dar doar doi dintre ei și-au udat părul. De ce?
      Răspuns: Unul era chel.
      eva.ro
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Anunţul a fost făcut de viceprimarul capitalei Angela Cutasevici. Între timp, platforma „Educaţie Online” continuă să fie suplinită cu lecţii şi cărţi digitale, transmite Știri.md cu referire la trm.md.
      „Noi am solicitat avizul ANSP şi al OMS cu referire la condiţiile de redeschidere a grădiniţelor, ştim că există o solicitare foarte mare, dar trebuie, totuşi, să luăm în calcul toate riscurile care pot apărea în anumite situaţii”, a menţionat Angela Cutasevici.
      În acelaşi timp, elevii continuă să studieze de la distanţă. Potrivit municipalităţii, pe platforma „Educaţie Online” au fost încărcate 1.200 de lecţii şi 260 de cărţi digitale.
      „Pe lângă lecţiile vizionate, copiii vor avea posibilitate să exerseze şi să-şi consolideze cunoştinţele dobândite pe parcursul lecţiei”, a spus Angela Cutasevici.
      Platforma „Educaţie Online” este destinată pentru 331.000 de elevi din învăţământul general, dar şi pentru 10.000 de copii cu dificultăţi de învăţare şi deficienţe care nu frecventează şcoala. Lecţiile video sunt transmise prin intermediul mai multor televiziuni şi portaluri online de ştiri.
      stiri.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Avizul urmează să fie aprobat în ședința Executivului din 13 mai, transmite Știri.md cu referire la bizlaw.md.
      În aviz se menționează că potrivit normelor legale în vigoare, dacă serviciul de sănătate publică, în scopul prevenirii îmbolnăvirilor, propune suspendarea temporară din funcţie a salariaţilor care au fost în contact cu persoane cu boli contagioase, certificatul medical se eliberează, în modul stabilit, de către medicul de familie conform indicaţiilor medicale şi epidemiologice.
      În acest caz, asiguratul are dreptul la indemnizaţie pentru carantină. Aceasta se acordă persoanei căreia i se interzice să îşi continue activitatea din cauza carantinei pe o durată stabilită în certificatul de concediu medical, întocmit conform legislaţiei.
      Totuși, Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei menționează că îngrijirea și supravegherea copiilor de până la 10 ani, în perioada de pandemie, nu reprezintă situația de carantină prevăzută de lege. Carantina presupune izolarea preventivă a unei persoane sau a unei colectivități care a fost în contact cu persoane cu boli contagioase, instituită de serviciul de sănătate public
      Totodată, autoritățile menționează că în sistemul public de asigurări sociale, prestaţiile de asigurări sociale reprezintă drepturile în bani sau în natură ce se cuvin persoanelor asigurate, corelative contribuţiilor de asigurări sociale achitate și se acordă sub formă de pensii, indemnizaţii, ajutoare şi sub alte forme prevăzute de lege. Acestea au scopul de înlocuire pentru pierderea totală sau parţială a veniturilor ca urmare a survenirii riscurilor asigurate ca vârsta, dizabilitatea, accidentele de muncă, bolile, maternitatea, pierderea locului de muncă sau decesul or, situația propusă spre reglementare nu reprezintă risc asigurat.
      Un alt motiv invocat de Guvern pentru respingerea propunerii este faptul că inițiativa are impact asupra bugetului asigurărilor sociale de stat și necesită identificarea mijloacelor financiare suplimentare din bugetul de stat pentru acoperirea deficitului bugetului asigurărilor sociale de stat, al căror cost pe termen mediu și lung nu este estimat. Conform prevederilor articolului 131 alineatul (6) din Constituția Republicii Moldova, nicio cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de finanțare.
      Avizul complet poate fi consultat aici.
      bizlaw.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Un ordin în acest sens a fost aprobat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, transmite Știri.md cu referire la IPN.
      În prima etapă va avea loc depunerea, completarea și validarea cererilor și actelor de înscriere a copiilor în  clasa întâi în instituţia de învăţământ din districtul şcolar. 
      Documentele în copie – cererea de înscriere a copilului, conform modelului din Anexa 2 a ordinului; buletinul de identitate al părintelui/ reprezentantului legal; certificatul de naștere al copilului – urmează să fie expediate în format electronic la adresa de e-mail a instituției de învățământ. De asemenea, actele pot fi prezentate pe suport hârtie.
      Pe data de 19 iunie, instituțiile de învățământ și organele locale de specialitate în domeniul învățământului vor afișa numărul locurilor rămase libere după depunerea actelor în instituțiile de învățământ în prima etapă de înscriere a copiilor în clasa întâi.
      În cea de-a doua etapă, va avea loc depunerea, completarea și validarea actelor de înscriere a copiilor din districtul şcolar, care vor împlini vârsta de 7 ani până la începutul anului şcolar şi n-au reuşit să fie înscriși în prima etapă și a copiilor din alte districte şcolare pe locurile disponibile.
      Totodată, instituţiile cu clase cu profil vor organiza probele de aptitudini, prin coordonare cu organele locale de specialitate în domeniul învățământului.
      Lista finală a copiilor înscriși în clasa întâi validată prin ordinul directorului instituției va fi afișată pe 28 august.
      ipn.md
  •