Cum ne afectează mesajele negative primite în copilărie de la părinți


    Mesajele negative primite în copilărie, deseori ajung să devină vocea criticului interior de la maturitate. Iată influența lor și cum ne eliberăm de această povară.

copilarie-e1529848793375.jpg

Orice copil care vine pe lume are nevoie să primească de la părinții săi dragoste, cu alte cuvinte, dăruire, atenție, protecție, bunătate, grijă, disponibilitate.

În urma acestor daruri primite, psihicul și corpul său – devenite astfel puternice – își vor păstra amintirile pozitive și îi vor permite individului devenit adult să ofere aceeași dragoste copiilor și semenilor săi.

În absența acestui lucru însă, copilul va păstra mereu vie înăuntrul său dorința neîmplinită a acestor prime nevoi vitale, dorință pe care, în viitor, o va proiecta asupra altor persoane, în forme diverse.

Un copil care a fost bine tratat, respectat, acompaniat în viață de către părinți cu tandrețe și iubire, nu va putea face rău, pentru că sentimentele pe care le-a conservat încă din copilărie îl vor împiedica să facă acest lucru.

În fond, fiecare ființă umană vine pe lume fără intenții rele, în fapt, vine cu o nevoie clară, puternică și lipsită de ambivalență: să rămână în viață, să iubească și să fie iubită.

Multe dintre caracteristicile de mediu în care trăiește copilul se construiesc în principal prin raportare la personalitatea părinților, în special la mamă.

Caracteristicile psihice ale acesteia, capacitatea de comunicare, disponibilitatea pe care o manifestă, abilitățile de protecție, dorința și putința de a asculta și de a avea grijă sunt de neînlocuit în modelarea structurii psihice a noii ființe umane, a identității sale personale și sexuale, a abilităților sale sociale și relaționale precum și a sănătății sale mentale.

Mama este cea care facilitează un anumit mediu ce poate permite proceselor naturale de creștere și interacțiunilor copilului cu mediul să evolueze conform modelului ereditar individual.

Astfel mama, fără să știe uneori, pune bazele sănătății mentale a copilului, pune bazele forței, caracterului și bogăției personalității acestuia.

Mamele care suferă de tulburări de personalitate, moderate sau severe, pot contribui nu doar la o dizarmonie familială, cât și la dezvoltarea unor tulburări de comportament ale copiilor lor.

În același timp, nu trebuiesc subestimate caracteristicile psihologice ale tatălui, precum nici cele ale oamenilor pe care copilul îi întâlnește în viața socială și educațională sau ale oricărei persoane prezente în mediul în care trăiește și se dezvoltă copilul, toate acestea contribuind pozitiv sau negativ la calitatea existenței sale, la nașterea și construcția forței Eu-lui însuși și a caracteristicilor fundamentale ale noului om.

Deoarece copiii nu pot fi separați de influențele părinților lor, există un proces continuu de influență reciprocă între generații.

Este foarte probabil ca acei părinți mulțumiți, satisfăcuți de viața lor și care își îndeplinesc adecvat funcțiile sociale, să aibă copii bine adaptați.

De asemenea, este extrem de probabil ca acei copii care depășesc cu bine stresul copilăriei și adolescenței să devină la rândul lor, într-un mod satisfăcător, persoane bine adaptate în viața lor viitoare.

Mesajele afective pe care copilul le primeste din mediul extern îi pot colora și întări Eu-l cu sentimente pozitive cum ar fi dragostea, bucuria, speranța, plăcerea, dorința, afecțiunea. Dacă totul merge bine, rezultatul va putea fi un bun echilibru psihic.

În caz contrar însă, dacă mesajele psiho-afective vor fi negative, confuze sau ambivalente, lumea lui, ca și cea înconjurătoare, va fi investită cu elemente negative, cum ar fi furie, agresivitate, instabilitate emoțională, neliniște, frică, anxietate, depresie, tristețe, respingere, închidere în sine, conflict, slabă adaptare la viața relațională.

Copilul devenit ulterior adult, va învăța că nu merită respect, că violența, mesajele negative sau umilirea fac parte din manifestarea dragostei, că negarea emoțiilor este sănătoasă, că ceea ce este considerat a fi bun sau plăcut se poate obține și prin aplicarea de pedepse, că suferința nu trebuie simțită ci ignorată, fiind astfel distrusă capacitatea de compasiune și empatie față de ceilalți precum și capacitatea de a iubi cu adevărat și prin urmare, cea de a fi iubit.

În cazul în care nevoile vitale ale copilului nu au fost recunoscute ci au fost evitate, negate sau respinse, reacția acestuia va fi de furie și durere.

Pentru că în mediul sau familial manifestarea furiei a fost o acțiune interzisă, copilul va învăța să reprime atât aceste sentimente cât și amintirea traumei, toate acestea și ca o consecință a faptului că experiența durerii a fost trăită ca fiind insuportabilă în singurătate.

Copilul ce primește mesaje afective negative în copilărie va fi predispus la dezvoltarea simptomelor de depresie, anxietate, panică, sentiment de gol, dependențe, actiuni impulsive, euforii, retragere socială, lipsă de empatie, chiar și oboseală cronică.

Toate acestea sunt, de cele mai multe ori, doar reacții simptomatice – adică simptome false care ascund ceea ce el nu a putut manifesta – dezvoltate ca urmare a sentimentelor de furie și supărare față de cei care ar fi trebuit să îl iubească și să îl accepte necondiționat.

Doar printr-o capacitate suficient de mare de cunoaștere de sine sau prin ajutor specializat se pot depăși orice represiune sau negare suferite, iar prin recunoașterea realității copilăriei sale cât mai onest și lucid posibil, se creează în sinele persoanei propria capacitate de a-și satisface nevoile, cele care nu au fost satisfăcute de către părinți.

Astfel, persoana va fi în cele din urmă capabilă de a-și oferi singură atenția și respectul, își va înțelege emotiile, își va oferi protecția indispensabilă precum și iubirea necondiționată pe care părinții i le-au negat.

Trebuie realizată totodată și separarea de părinții internalizați al căror joc distructiv se perpetueaza înăuntrul persoanei. Numai în acest fel își va putea afirma sinele și va învăța să se respecte pe sine însuși.

De Mirela Antonache Gheorghiță, psiholog și psihoterapeut psihanalitic.

psychologies.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Este vorba de tabere cu activități organizate la distanță pentru luna iunie.
      Copiii vor participa la ateliere virtuale din cadrul a 11 instituții de învățământ extrașcolar.
      Părinții și copii din municipiu vor putea selecta o serie de activități propusă pentru valorificarea talentului, creativității, îndemânării și măiestriei.
      Oferta este valabilă pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 5 și 16 ani.
      diez.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Aceste ghicitori pentru copii nu sunt doar distractive, ci ajută și la îmbunătățirea fluenței verbale și a gândirii creative a copiilor tăi. Ghicitorile se bazează de obicei pe unghiuri noi și inteligente pentru ceva comun sau pe cuvinte cu semnificații multiple.
      Pentru a răspunde la o ghicitoare, copilul tău trebuie să știe ce înseamnă cuvintele din ghicitoare și diferitele lor sensuri.
      Spre exemplu, dacă îl întrebi: Ce are un cap și patru picioare?, copilul tău trebuie să știe că „picioare” se aplică nu numai animalelor și omului, ci și paturilor. Și, chiar dacă nu știe acest lucru, ghicitorile sunt o modalitate de a învăța și de a-și extinde perspectiva și vocabularul.
      Ghicitori pentru copii:
      Ghicitoare: Sunt înalt când sunt tânăr și sunt scund când sunt bătrân. Ce sunt eu?
      Răspuns: O lumânare.
      Ghicitoare: Unde poți găsi orașe, străzi, magazine, dar niciun om?
      Răspuns: Pe o hartă.
      Ghicitoare: Există un cocoș așezat pe un hambar. Dacă ar depune un ou, în ce fel s-ar rostologi?
      Răspuns: Cosoșii nu fac ouă.
      Ghicitoare: Ce dispare atunci când îi pronunți numele?
      Răspuns: Tăcerea.
      Ghicitoare: Ce are un fund în partea de sus?
      Răspuns: Picioarele tale.
      Ghicitoare: Ce este alb-negru și citit peste tot?
      Răspuns: Un ziar.
      Ghicitoare: Ce cuvânt este scris greșit în dicționar?
      Răspuns: Greșit.
      Ghicitoare: Nu am viață, dar pot muri. Ce sunt eu?
      Răspuns: O baterie.
      Ghicitoare: Intri într-o cameră care conține un chibrit, o lampă cu gaz, o lumânare și un șemineu. Ce aprinzi mai întâi?
      Răspuns: Chibritul.
      Ghicitoare: Cu cât faci mai mulți, cu atât lasă mai multe urme. Ce sunt ei?
      Răspuns: Pașii.
      Ghicitoare: Ce este plin de găuri, dar încă mai ține apa?
      Răspuns: Un burete.
      Ghicitoare: Ce cântărește mai mult? Un kilogram de pene sau un kilogram de cărămizi?
      Răspuns: Au aceeași greutate.
      Ghicitoare: Toată lumea o are și nimeni nu o poate pierde. Ce este?
      Răspuns: Umbra.
      Ghicitoare: Ce merge înainte, dar nu se întoarce niciodată?
      Răspuns: Vârsta ta.
      Ghicitoare: Sunt o ciftă. Scoată o linie și devin semnul egal. Ce cifră sunt?
      Răspuns: Șapte.
      Ghicitoare: Trei bărbați erau într-o barcă. Barca s-a răsturnat, dar doar doi dintre ei și-au udat părul. De ce?
      Răspuns: Unul era chel.
      eva.ro
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Anunţul a fost făcut de viceprimarul capitalei Angela Cutasevici. Între timp, platforma „Educaţie Online” continuă să fie suplinită cu lecţii şi cărţi digitale, transmite Știri.md cu referire la trm.md.
      „Noi am solicitat avizul ANSP şi al OMS cu referire la condiţiile de redeschidere a grădiniţelor, ştim că există o solicitare foarte mare, dar trebuie, totuşi, să luăm în calcul toate riscurile care pot apărea în anumite situaţii”, a menţionat Angela Cutasevici.
      În acelaşi timp, elevii continuă să studieze de la distanţă. Potrivit municipalităţii, pe platforma „Educaţie Online” au fost încărcate 1.200 de lecţii şi 260 de cărţi digitale.
      „Pe lângă lecţiile vizionate, copiii vor avea posibilitate să exerseze şi să-şi consolideze cunoştinţele dobândite pe parcursul lecţiei”, a spus Angela Cutasevici.
      Platforma „Educaţie Online” este destinată pentru 331.000 de elevi din învăţământul general, dar şi pentru 10.000 de copii cu dificultăţi de învăţare şi deficienţe care nu frecventează şcoala. Lecţiile video sunt transmise prin intermediul mai multor televiziuni şi portaluri online de ştiri.
      stiri.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Avizul urmează să fie aprobat în ședința Executivului din 13 mai, transmite Știri.md cu referire la bizlaw.md.
      În aviz se menționează că potrivit normelor legale în vigoare, dacă serviciul de sănătate publică, în scopul prevenirii îmbolnăvirilor, propune suspendarea temporară din funcţie a salariaţilor care au fost în contact cu persoane cu boli contagioase, certificatul medical se eliberează, în modul stabilit, de către medicul de familie conform indicaţiilor medicale şi epidemiologice.
      În acest caz, asiguratul are dreptul la indemnizaţie pentru carantină. Aceasta se acordă persoanei căreia i se interzice să îşi continue activitatea din cauza carantinei pe o durată stabilită în certificatul de concediu medical, întocmit conform legislaţiei.
      Totuși, Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei menționează că îngrijirea și supravegherea copiilor de până la 10 ani, în perioada de pandemie, nu reprezintă situația de carantină prevăzută de lege. Carantina presupune izolarea preventivă a unei persoane sau a unei colectivități care a fost în contact cu persoane cu boli contagioase, instituită de serviciul de sănătate public
      Totodată, autoritățile menționează că în sistemul public de asigurări sociale, prestaţiile de asigurări sociale reprezintă drepturile în bani sau în natură ce se cuvin persoanelor asigurate, corelative contribuţiilor de asigurări sociale achitate și se acordă sub formă de pensii, indemnizaţii, ajutoare şi sub alte forme prevăzute de lege. Acestea au scopul de înlocuire pentru pierderea totală sau parţială a veniturilor ca urmare a survenirii riscurilor asigurate ca vârsta, dizabilitatea, accidentele de muncă, bolile, maternitatea, pierderea locului de muncă sau decesul or, situația propusă spre reglementare nu reprezintă risc asigurat.
      Un alt motiv invocat de Guvern pentru respingerea propunerii este faptul că inițiativa are impact asupra bugetului asigurărilor sociale de stat și necesită identificarea mijloacelor financiare suplimentare din bugetul de stat pentru acoperirea deficitului bugetului asigurărilor sociale de stat, al căror cost pe termen mediu și lung nu este estimat. Conform prevederilor articolului 131 alineatul (6) din Constituția Republicii Moldova, nicio cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de finanțare.
      Avizul complet poate fi consultat aici.
      bizlaw.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Un ordin în acest sens a fost aprobat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, transmite Știri.md cu referire la IPN.
      În prima etapă va avea loc depunerea, completarea și validarea cererilor și actelor de înscriere a copiilor în  clasa întâi în instituţia de învăţământ din districtul şcolar. 
      Documentele în copie – cererea de înscriere a copilului, conform modelului din Anexa 2 a ordinului; buletinul de identitate al părintelui/ reprezentantului legal; certificatul de naștere al copilului – urmează să fie expediate în format electronic la adresa de e-mail a instituției de învățământ. De asemenea, actele pot fi prezentate pe suport hârtie.
      Pe data de 19 iunie, instituțiile de învățământ și organele locale de specialitate în domeniul învățământului vor afișa numărul locurilor rămase libere după depunerea actelor în instituțiile de învățământ în prima etapă de înscriere a copiilor în clasa întâi.
      În cea de-a doua etapă, va avea loc depunerea, completarea și validarea actelor de înscriere a copiilor din districtul şcolar, care vor împlini vârsta de 7 ani până la începutul anului şcolar şi n-au reuşit să fie înscriși în prima etapă și a copiilor din alte districte şcolare pe locurile disponibile.
      Totodată, instituţiile cu clase cu profil vor organiza probele de aptitudini, prin coordonare cu organele locale de specialitate în domeniul învățământului.
      Lista finală a copiilor înscriși în clasa întâi validată prin ordinul directorului instituției va fi afișată pe 28 august.
      ipn.md
  •