Care este abordarea ta de parenting?


    Dr. Daniel Siegel, unul dintre cei mai apreciați oameni de știință ai secolului XXI, ne îndeamnă să fim conștienți, în calitate de părinți, de propria atitudine – atunci când copiii se implică în comportamente inadecvate. Iar pentru a ne identifica propria filozofie de parenting, coautorul cărții Inteligența parentală ne încurajează să răspundem cât mai sincer la următoarele întrebări:

12-2-777x437.jpg

Care este descrierea mea personală privind conceptul de parenting?

Mai exact, ne este de ajutor să identificăm felul în care se manifestă mintea noastră și apoi să vedem ce arată oamenii de știință că înseamnă asta, precum și care sunt descoperirile lor, pentru a ne extinde perspectiva și a ne înțelege mai clar comportamentele proprii. Ești genul de părinte care în situații critice încearcă să se calmeze ori genul care devine reactiv și recurge la amenințări, intimidări sau pedepse?

Cât de mult funcționează strategiile existente în abordarea mea parentală?

Este o abordare prin care să devină evident cu timpul că le ești de ajutor copiilor tăi, că aceștia învață lucruri pozitive și constructive din acțiunile tale, că dai dovadă de respect și umanitate față de ființa lor? Sau, mai degrabă, în urma indicațiilor tale haosul devine și mai mare, situația escaladează și tu ajungi să nu mai controlezi deloc rezultatul, (eventual) simțindu-te cel mai indezirabil părinte de pe planetă.

Sunt împăcat cu abordarea mea de parenting?

Această întrebare se referă la eficiența abordării noastre și la nivelul personal de satisfacție. Și răspunsul îl aflăm mai ales dacă analizăm ce s-a întâmplat după ce-a fost nevoie de intervenția noastră și de o dovadă de inteligență parentală. Dacă abordarea proprie ne ajută să exprimăm iubirea față de copil și să recurgem la o ajustare a comportamentului nesănătos al acestuia, s-ar putea ca eficiența ei să fie crescută. De asemenea, părinții inteligenți nu încetează a se întreba cum anume ar putea aduce și mai multă siguranță și încredere în interacțiunea adult-copil.

Sunt copiii mulțumiți de mine ca părinte?

Toți copiii vor căuta, într-un fel sau altul, un contact cu adultul care-i are în grijă, atunci când le este greu sau nu se simt în siguranță. Iar cei care se simt iubiți nu vor ezita să-și exprime liber față de acesta atât afecțiunea și recunoștința, cât și dificultatea în care se găsesc la un moment dat. Gesturile mărunte și spontane sunt adesea cele mai evidente dovezi că ne facem treaba suficient de bine ca părinți.

Prin ce se aseamănă și prin ce diferă strategia mea de parenting de cea a părinților mei?

pravila-dlya-mam.jpg

În cele mai multe cazuri, fără o analiză a trecutului personal, ne este greu să le oferim copiilor noștri ceea ce noi nu am primit în copilărie. E necesar să nu confundăm copilul din fața noastră cu cel din interiorul nostru (copilul invizibil). Astfel, este înțelept să reanalizăm povestea copilăriei noastre din perspectiva adultului care am devenit, reamintindu-ne cum ne disciplinau părinții, care dintre nevoile noastre erau satisfăcute și care erau ignorate. Să vedem, pe de-o parte, ce repetăm din ceea ce am promis că nu vom face niciodată și, pe de altă parte, care sunt strategiile de supracompensare prin care încercăm să fugim de părinții noștri (străduindu-ne, în mod exagerat și probabil nu mereu cu șanse de reușită, să fim diferiți de aceștia).

Abordarea mea le permite copiilor să-și ceară scuze când au greșit și să repare eventualele rupturi relaționale pe care le-au provocat?

Cel mai bun model pentru a contura comportamentul unui copil este modelul parental. Copiii cărora părinții le cer scuze când au greșit ei înșiși, ca adulți, sunt copii care învață probabil una dintre cele mai importante lecții de viață: este imposibil să nu greșești, dar cu îndrăzneală și răbdare poți repara erorile comise. Este important ca fiecare copil să știe că părintele său este suficient de deschis și dornic de reconectare, după un moment de interacțiune dificilă.

Folosesc situațiile grele de viață ca pe niște oportunități de evoluție personală sau resping realitatea refugiindu-mă în imaginar?

Oricine este părinte sau a văzut cel puțin o dată un adult dornic să-și exercite inteligent responsabilitățile parentale știe că parentingul nu este floare la ureche. Că uneori este extrem de greu și alteori extrem de frumos. Că în anumite situații îți vine să-ți iei un concediu de cel puțin un an de la meseria de mamă sau tată și în altele abia aștepți să-ți strângi din nou copilul la piept. Desigur că provocările sunt la tot pasul, iar în astfel de situații putem să ne exersăm starea de prezență conștientă (pentru a reuși să acceptăm fără vinovăție tot ceea ce simțim și gândim sau tot ceea ce ni se întâmplă). Ori, dimpotrivă, putem să luptăm împotriva realității prezente, insistând să credem că vom avea câștig de cauză. Inteligența parentală este ceva ce noi ne putem cultiva în fiecare moment, dacă alegem intenționat să răspundem tuturor situațiilor de viață în baza unor valori adoptate și respectate conștient, fără să reacționăm lăsându-ne purtați de haosul emoțiilor sau vâltoarea gândurilor automate. E mai sănătos să trăim viața pe care-o avem, nu pe cea pe care credem c-am fi putut s-o avem și nici măcar pe cea pe care credem c-o meritam. 

Ei, cum te simți acum, că ai răspuns la aceste întrebări? Care sunt emoțiile și gândurile tale? Este indicat doar să le observi, fără să le judeci sau să le împarți în bune și rele. Adevărul este că facem tot ce putem cu informațiile pe care le deținem din cele două surse pe care viața ni le-a dat: propria educație (influențată de tradiții moștenite și de cultura anilor de-atunci) și parentingul actual (bazat pe cercetări științifice recente și pe cultura prezentului). Când înțelegem că se poate mai bine, îndrăznim să facem anumite transformări.

Iar dacă am greșit în trecut, acum obiectivul nu este acela de a ne afunda în mustrări de conștiință, ci de a crea noi oportunități de dezvoltare sănătoasă – pentru ca fiii și fiicele noastre să se poată simți cu adevărat în siguranță alături de noi.

 

paginadepsihologie.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • alexandrarum
      De alexandrarum
      Darurile au venit de la Inspectoratul Național de Patrulare care a acționat împreună cu un ONG, transmite Știri.md cu referire la Protv.md.
      Oamenii legii au vrut în felul acesta să spună cât de important este pentru securitatea și chiar viață copilului să stea la drum în scaunul special și cu centură cuplată.
      Mihaela a adus pe lume un băiețel acum 3 luni. Mai are acasă un copil de șapte ani și spune că scaunul auto este foarte necear. 
      Dacă pentru primul copil a cumpărat unul la mâna a două, acum și această achiziție ar fi fost foarte costisitoare pentru familia sa.
      „Pentru primul am reușit să îl cumpărăm, pentru al doilea nu, chiar a venit la timp. Pentru siguranța copilului, pentru siguranța în famile că să fie mai bine pentru el și pentru noi”, a declarat mama.
      Și Iulia are acasă doi copii, iar acum a mai adus pe lume unul. Să crești trei copii nu e atât de ușor, cheltuielile sunt multe, așa că s-a bucurat de cadou.
      „Recent noi am avut doar un scaun pentru față  și am mers cu mașina ca să îl luăm pe al doilea. În timpul drumului, am fost la un pas de un accident și i-am spus soțului hai deodată să cumpărăm”, a spus Iulia. 
      Managerul proiectului: „Un scăunel din inima” spune că obiectele sunt donate o dată la două săptămâni timp de un an, după care sunt aduse înapoi că să meargă la alte familii.
      Cei de la Inspectoratul Național de Patrulare  spun că este obligatoriu că toți copiii de până la 12 ani să stea la drum în scaunul auto, având centură cuplată. Cei care nu au scaune, pot folosi o pernuță.
      În cazul în care părinții vor transporta copii fără scaun auto, riscă o amendă de până la o mie de lei.
      protv.md
    • maria981s
      De maria981s
      Fetița a încercat să îşi ajute un coleg diagnosticat cu autism, potrivit comunicatului de presă remis luni, de Ziua internaţională a persoanelor cu dizabilităţi, de Centrul de resurse şi referinţă în autism (CRRA) “Micul prinţ”, transmite Știri.md cu referire la Protv.ro.
      Alexandra şi Vlad sunt colegi în clasa a patra la Şcoala gimnazială nr.4 din Bistriţa, România. Alexandra are 10 ani, însă Vlad a împlinit 12, fiind diagnosticat încă de la vârsta de 2 ani cu tulburări din spectrul autist, şi de atunci face intensiv terapie de recuperare în cadrul CRRA “Micul Prinţ”.
      Cu sprijinul unui facilitator şcolar, Vlad a parcurs cursurile unei grădiniţe de masă şi acum este încadrat în ciclul primar al învăţământului de masă, unde a fost primit cu braţele deschise de învăţătoarea Bombonica Barteş şi de colegi.
      „Deşi la început Alexandra nu ştia cum să se raporteze la colegul ei atipic, în timp şi-a dorit din răsputeri să se conecteze la el şi să îl ajute. Observând că însoţitorul şcolar al copilului îi face zilnic fişe de lucru diferenţiate, spre uimirea tuturor, Alexandra a venit într-o zi la şcoală cu o fişă concepută special pentru Vlad, pe modelul observat de fetiţă la terapeutul însoţitor al copilului. Apoi a doua fişă, apoi a treia fişă, astfel încât în timp, la iniţiativa facilitatorului şcolar, psihopedagog Maria Câmpan, şef Centru în cadrul Asociaţiei Autism Europa, colecţia de fişe de lucru diferenţiate create de Alexandra s-a concretizat înt-un auxiliar şcolar cu fişe de lucru pentru copii cu cerinţe educative speciale”, se arată în comunicat.
      Fişele de lucru create de fetiţă au fost adunate sub numele de “Caietul Alexandrei” şi tipărite în 1.000 de exemplare, la Editura Şcoala Ardeleană, devenind un instrument extrem de util pentru orice dascăl care integrează copii cu cerinţe educative speciale în învăţământul de masă.
      Tipărirea acestui auxiliar şcolar s-a făcut în cadrul proiectului “Creşterea nivelului de incluziune al copiilor cu cerinţe educative speciale în şcolile din municipiul Bistriţa”, proiect cofinanţat din bugetul local al municipiului pe anul 2018.
      Pe prima pagină, Alexandra a scris un mesaj pentru colegul ei cu autism: “Dragă Vlăduţ, vreau să-ţi spun ceva. Când te-am văzut prima dată nu te-am plăcut deloc. Dar, cu timpul, am început să te plac foarte mult. Acum, nu vreau să pleci din clasă! Stai cu noi până la sfârşitul şcolii! Te iubesc, te iubim! Suntem prieteni buni şi sunt bucuroasă că îmi eşti prieten. Sper că-ţi place! Şi, pentru a-ţi demonstra ce mult preţuiesc prietenia ta, o să îţi dăruiesc un cadou... o carte pentru tine. Cu mult drag, colega ta, Alexandra!”.
      De la înfiinţare, CRRA “Micul Prinţ” din Bistriţa a integrat în învăţământul de masă, în grădiniţele şi şcolile din judeţul Bistriţa-Năsăud, peste 60 de copii diagnosticaţi cu forme uşoare sau severe de autism.
      În total, 840 de copii din judeţ cu cerinţe educative speciale beneficiază de certificat de orientare şcolară în învăţământul de masă. 
      Acest efectiv de elevi este deservit de 11 logopezi, 35 de consilieri şcolari şi 22 de profesori itineranţi.
      protv.ro
    • maria981s
      De maria981s
      Deși în ultimii ani sunt înregistrate progrese în asigurarea dreptului la educație pentru copiii cu dizabilități, o provocare mai rămâne rezistența din partea cadrelor didactice, a copiilor, dar și a părinților. O conferință națională despre educația incluzivă a fost organizată miercuri, 5 decembrie, la Chișinău, de către Ministerul Educației Culturii și Cercetării, UNICEF Moldova și Alianța ONG-urilor active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei, transmite Știri.md cu referire la IPN.
      Șeful Direcției învățământ preuniversitar a Ministerului, Valentin Crudu, a menționat că sunt necesare campanii de mediatizare, mobilizare și responsabilizare socială. Se cere și perfecționarea mecanismelor de identificare și intervenție timpurie în cazul copiilor cu dizabilități. Pentru a depăși problema insuficienții resurselor pentru dezvoltarea serviciilor de incluziune educațională autoritățile planifică să promoveze finanțarea per copil în învățământul preșcolar, cu coeficienți de ajustare pentru incluziunea copiilor cu dizabilități.
      Valentin Crudu a mai spus că se constată capacități instituționale și profesionale deficitare în abordarea unor tipuri de cerințe speciale, cum ar fi de exemplu deficiențe senzoriale sau tulburările grave de comportament. O prioritate pentru următoarea perioadă este realizarea etapei a III-a a Programului național EI, dar și validarea practicilor, modelelor testate în etapele precedente.
      Desiree Jongsma, reprezentantă a Fondului Națiunilor Unite pentru Copii (UNICEF) în Republica Moldova, a declarat că țara a înregistrat progrese importante în ultimii câțiva ani și acest fapt este de lăudat în condițiile în care educația este importantă pentru fiecare copil și, ca urmare, are de câștigat întreaga societate. Totuși, este necesară îmbunătățirea continuă a performanței cadrelor didactice în asigurarea incluziunii educaționale. E nevoie să se lucreze și cu părinții pentru a-i ajuta să conștientizeze cât de importantă este incluziunea copiilor cu CES în procesul educațional. La fel de importantă este îmbunătățirea infrastructurii în instituțiile de învățământ, prin asigurarea rampelor de acces, dar și în ceea ce ține de apă, sanitație etc.
      Olga Guzun, managerul Departamentului PR și Fundraising al Centrului „SosAutism”, care este și mama unui copil cu autism, care studiază în clasa a doua într-o școală din capitală, spune că băiatul ei merge cu un însoțitor la ore, pe care îl plătește familia. Și aceasta pentru că acel cadru de sprijin din școală nu reușește efectiv să le acorde atenția cuvenită celor cinci copii de care trebuie să aibă grijă. Școala este incluzivă de mulți ani. Însă legea spune că un cadru didactic este prevăzut pentru cazuri grave și un cadru de sprijin pentru zece cazuri mai puțin grave. Experiența arată că mai sunt necesare măsuri de perfecționare a cadrelor care lucrează cu elevii care au CES. în cazul autismului, acești copii sunt foarte diferiți și necesită o abordare individuală.
      În cadrul conferinței va avea loc și Gala Educației Incluzive 2018.
      ipn.md
    • alexandrarum
      De alexandrarum
      Dacă piciul Dvs. deja este un adevărat campion, sau deocamdată un începător în ale sportului, dacă acesta a reușit să participe la curse de alergare, adoră să înoate sau, pur și simplu, plimbările pe bicicletă sunt pasiunea lui, e timpul să îl puneți la o nouă încercare care-i va demonstra că e mai puternic decât crede.
      Pe 17 noiembrie se va desfășura Kids Indoor Triathlon - eveniment care reprezintă un bun prilej pentru copilul Dvs. de a dedica o zi întreagă sportului, de a se distra și de a-și depăși limitele. Evenimentul va avea loc într-un club sportiv din capitală și va include trei probe diferite: înotul în piscină, ciclismul pe o bicicletă staționară și alergarea pe o bandă de alergat. Tânărul sportiv va trebui să parcurgă toate aceste probe consecutiv, fără oprire.

      Participând la triatlon, un copil nu se dezvoltă doar din punct de vedere fizic. Studiile demonstrează că exercițiile fizice au un efect pozitiv asupra memoriei și a concentrației. În timpul competițiilor de triatlon, copiii acumulează o mulțime de cunoștințe de la antrenori și își dezvoltă capacitatea de gândire matematică. Copiii învață cum să calculeze distanța, viteza, frecvența cardiacă etc.
      Participarea la astfel de competiție aduce nu numai distracție și relaxare, dar este și o cale spre a dezvolta abilitățile sociale. Sportul îi învăță pe copii să fie competitivi, dar, în același timp, corecți și onești, îi antrenează să îmbine competitivitatea cu integritatea, să-și creeze relații interumane de calitate, să socializeze și să se bucure de viață.
      Este important de reținut faptul că o astfel de competiție îi va oferi copilului mai multă încredere în propriile forțe. Acesta își va cunoaște punctele forte, dar și slăbiciunile și va învăța să comunice constructiv cu colegii/adversarii săi.
      Înregistrează-ți copilul la Kids Indoor Triathlon, inspiră-l spre un stil de viață activ și disciplinat! Evenimentul va avea loc pe 17 noiembrie în clubul Aquaterra Fitness Ciocana, începând cu ora 10:00. Pentru mai multe informații și pentru înregistrare accesați: ftrm.md
      ftrm.md
    • maria981s
      De maria981s
      1. In spațiu

      2. Jungla

      3. Pentru fanii lui Harry Potter

      4. Planeta lampa

      5. O cameră pentru adolescenți

      6. Camera din junglă

      7. 3 in 1

      8. Fortareata

      9. Lumea marii

      10. Munti

      clickpentrufemei.ro
  •