Activități pentru dezvoltarea multilaterală a copilului cu vârsta de la 0 la 3 ani


    Mediul familial reprezintă elementul optimal în procesul de dezvoltare a copilului mic și determină premisele relevante pentru integrarea ulterioară a persoanei în societate. Părinții la rândul lor sunt primii mentori în ghidarea copilului, valorificând potențialul acestuia prin activități cotidiene și de joc. 

activity-art-artistic-707193.jpg

Experiența de zi de zi a copilului îi formează personalitatea și are un impact direct asupra dezvoltării deprinderilor funcționale de manipulare a obiectelor/jucăriilor. Cu cât această experiență este mai diversificată, copilul se joacă activ în condiții naturale și motivaționale, adulții îi arată ce trebuie să facă, îi comunică în permanență și îl implică în acțiuni de rutină fără acces la gadgeturi, cu atât copilul posedă o diversitate de abilități care îl ajută să realizeze multitudinea sarcinilor, iar sinapsele din creier ce răspund pentru dezvoltarea copilului sunt formate într-un mod activ. Nivelul senzorial se dezvoltă și el la rândul său, ceea ce contribuie la o bună capacitate de adaptare și imitare. Este bine de știut că aceste procese sunt de durată, iar necesitățile copilului se schimbă odată cu înaintarea în vârstă.  

În primul an de viață al copilului este important să ne axăm pe dezvoltarea senzorială și pe activitățile descrise mai jos:  

 În această perioadă sunt esențiale stimulările infantile, ceea ce presupune stimularea vizuală, tactilă, auditivă și formarea capacității de a se hrăni la sân. În acest caz, recomandăm obiecte din diverse texturi, care produc zgomote naturale ( nu recomandăm jucăriile mecanice cu sunete și lumini) și alimentația la sân. La fel, este important să avem obiecte de diferite forme cum ar fi maracas, linguri, inele, mărgele, bastonașe, mingi cu găuri, mingi mai mici sau pufoase etc., pe care copilul le poate manipula în diverse moduri, ceea ce îi dezvoltă deprinderi funcționale de manipulare a obiectelor și capacitatea de coordonare ochi-mână. Se recomandă implicarea cărților în activități joc și lectură (cărți rigide cu imagini clare), stimularea la oglindă, jocul ”Cu-cu-bau”, ascunderea și căutarea în comun a jucăriilor, folosirea balonașelor de săpun, folosirea în auto-servire a sticluței și a lingurii adaptate pentru copil mic și activități ce implică apucarea obiectelor din diferite unghiuri. Toate aceste experiențe au un impact direct asupra dezvoltării cognitive, emoționale și verbale a copilului mic.

Pentru a optimiza procesul de învățare este important să nu forțăm copilul, ci să-l motivăm prin joc, iar sarcina să fie de scurtă durată. Puteți să creați cutii senzoriale cu cel mult 4 obiecte diverse, în acest caz copilul are tendința să le manipuleze pe rând.  

La această etapă limbajul este dezvoltat cu ajutorul comunicării active și răspunsul adultului la sunetele emise de către copil. Este semnificativ să fim în apropierea copilului.  

Pentru vârsta de la 1 la 2 ani se recomandă următoarele activități:

În această perioadă este important ca copilul să imite cât mai activ acțiunile adultului și să cunoască funcționalitatea obiectelor din cotidian. Este primordial să-l învățați pe copil să vă indice sau să vă ceară obiectul folosind gesturi, sunete sau cuvinte scurte pentru dezvoltarea unei interacțiuni constructive dintre adult-copil, cu scopul de a diminua comportamentul nedorit de a obține ceea ce își dorește cu ajutorul isteriilor, manipulării mâinii adultului, sau prin agresivitate sporită.  

La fel, un aspect esențial este să-i oferim copilului posibilitatea de a imita lucrurile pe care le facem în rutina zilnică, dar și să-l învățăm instrucțiuni simple cum a fi „Dă”, „Arată-mi„ , „Pune” etc, asimilarea regulilor simple cum ar fi strângerea obiectelor în cutie și înțelegerea conceptului de „Nu”.  

Dacă este să facem referire la jucării și jocuri, în această etapă putem implica obiecte cu butoane (fără sunete mecanice și lumini) pentru a dezvolta capacitatea de a înțelege cauza-efect, xilofon sau activități cu lingura din lemn și vase, veselă pentru copii pentru dezvoltarea deprinderilor funcționale și a imitării, mașini pentru manipularea funcțională, și mașini cu sfoară pentru a le trage, jocuri constructive cum ar fi piramida, cuburi, sorteruri pentru dezvoltarea coordonării ochi-mână și capacităților cognitive. Jucăriile din pluș sau păpușă se folosesc activ în jocul simbolic, în asimilarea schemei faciale, în formarea deprinderilor sociale și reprezentarea afecțiunii (exemplu cuprinderea păpușii, legănatul etc.). Un aspect important îl reprezintă activitățile ce implică cărțile, citirea în comun și dezvoltarea capacității de a arăta  obiectele cerute în carte, începând cu 2 reprezentări. O alternativă este jocul cu animalele domestice, pe care ați putea să implicați în stimularea verbală („Cum face vaca?”...) și introducerea acestora în jocul simbolic. Pentru stimularea senzorială și cognitivă puteți folosi sticluțe și cutii cu diverse umpluturi, ascunderea în cutii a diverselor obiecte, pe care le puteți căuta împreună, verbaliza și manipula.

4k-wallpaper-adorable-blur-1148998.jpg

Pentru dezvoltarea motricității fine se recomandă strângerea boboaselor și paiurilor de băut în sticluțe a câte 1.5 litri, 2 litri, plasarea monedelor sau bumbilor în cutii cu spațiu îngust, imitarea prin mâzgâlit, plasarea conurilor de brad în forme pentru copt, tragerea obiectelor prin sfoară, activități cu fermoarul etc.  

Socializarea la această etapă implică jocuri de transmitere a mingii, construirea piramidelor împreună cu alți copii, dezvoltarea deprinderii de a saluta pe ceilalți și de a face schimb de obiecte. Spre vârsta de 2 ani, este relevant să implicăm copilul în joc mai complex interactiv, cum ar fi cel simbolic.  

La nivelul motricității grosiere se pune accent pe activități de urcare și coborâre a scărilor, ocolirea obstacolelor, aruncarea mingii în cutie sau transmiterea acesteia și vizitarea terenurile de joacă cu tobogane.  

Vârsta de la 2 la 3 ani:  

La această etapă facem referire la îmbunătățirea deprinderilor anterioare, capacității de a verbaliza, a interacționa, imita, iar jocul simbolic devine complex implicând câteva acțiuni cum ar fi hrănirea păpușii, legănatul și culcatul. Desigur, toate aceste activități se dezvoltă prin joc și cotidian și nu implică gadgeturile (ele au efecte negative asupra dezvoltării multilaterale a copilului, având impact direct asupra creierului). În această perioadă este important să punem accentul și pe auto-servire, atunci când copilul mănâncă singur, se îmbracă, merge la oliță etc., din partea adultului este important să-l ghidăm și să-l lăudăm pentru fiecare încercare și efort depus. Evident dacă realizăm sarcina în locul copilului, acesta își formează o deprindere disfuncțională de a transpune acțiunea asupra adultului și devine mai puțin independent.  

Dacă este să vorbim de creativitate și motricitate, aici este important să recurgem la jocuri de modelare cu aluatul moale (este flexibil și ușor de modelat), colorarea imaginilor simple. Dacă există o dificultate pentru motricitatea fină, atunci puteți tăia în carton cercuri, iar colorarea în contur o să-l ajute pe copil să manipuleze mai bine mâna. Tot aceeași activitate puteți folosi cu aluatul moale când se modelează bile și se plasează în aceste forme.  

Cărțile rămân a fi activitatea de bază, puteți introduce și puzzle-uri, dar cel mai important este jocul simbolic complex.  

Patricia Dabija, psihopedagog, CIP „Voinicel”





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • julia122997
      De julia122997
      Băiatul a acuzat slăbiciuni generale, cefalee, lipsa poftei de mâncare, febra până la 39,3 de grade Celsius și agitație. 
      Potrivit Agenției Naționale pentru Sănătate Publică, la spital starea băiatului s-a agravat, iar la 16 iulie s-au observat semne de aerofobie, pierderea vocii, în baza cărora și a altor momente epidemiologice s-a suspectat rabia. Ofițerul de presă al ANSP, Olesea Croitor, a declarat pentru IPN că diagnoza de rabie a fost confirmat deocamdată doar clinic. Din anamneză epidemiologică s-a constatat că băiatul este atașat de câini și pisici, inclusiv fără stăpân, fiind frecvent salivat, zgâriat, mușcat ușor.
      Conform ANSP, în instituțiile medicale nu s-au înregistrat adresări ale pacientului după asistență medicală privind contactul cu aceste animale. În prezent, anchetarea epidemiologică continuă.
      În legătură cu acest caz s-a autosesizat și Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor. Solicitat de IPN, șeful Direcției sănătate și bunăstarea animalelor, Vitalie Carauș, a declarat că începând cu ziua de marți, specialiștii au intervenit, împreună cu autoritățile locale și alte subdiviziuni pentru a face investigații în zonă. 
      Aceștia urmează să stabilească dacă există suspiciuni de boală sau animale bolnave. Potrivit șefului de direcție, în zona respectivă, în ultimii 15 ani, nu au fost înregistrate cazuri de rabie. Anual câinii din această zonă sunt vaccinați contra rabiei.
      Cazul se presupune că a avut loc în preajma localității Ciorescu din municipiul Chișinău, însă ancheta va stabili circumstanțele exacte.
      Specialiștii atenționează populația, în cazul unor eventuale mușcături de animale, să ceară operativ ajutor medical. Potrivit datelor ANSP, în primele luni ale anului curent, a fost depistată rabia la 23 de animale în 13 teritorii administrative.
      ipn.m
    • julia122997
      De julia122997
      Cu siguranță știai deja că substanțele aplicate la nivelul pielii se absorb rapid și ajung în cele din urmă în sânge. Mai exact, compoziția produselor se absoarbe în proporție de 60% în epidermă, astfel încât este esențial ca sursa de proveniență să fie una naturală. Iată lista ingredientelor ce nu trebuie să se regăsească pe eticheta produselor pentru bebe! 
      Parfum
      Cu toții suntem tentați să alegem produsele de curățare și îngrijire în funcție de parfum. De cele mai multe ori, adaosul de arome este folosit pentru a masca prezența altor ingrediente chimice. De asemenea, nu se dezvăluie conținutul acestui compus, ceea ce înseamnă că poate proveni din materiale sintetice. În contact cu pielea sensibilă a bebelușilor, parfumul poate provoca iritații, reacții alergice și chiar dificultăți de respirație. Așadar, dacă totuși îți dorești ca pielea micuțului tău să fie învăluită într-un parfum discret și plăcut, poți alege un produs cu arome naturale. 
      Parabeni
      Familia parabenilor este prezentă în foarte multe articole destinate îngrijirii pielii. Acționează ca și conservanți chimici ce îndepărtează bacteriile și mucegaiurile din produse. Din păcate, acțiunea lor agresivă asupra agenților nocivi devine iritantă și pentru piele, în special pentru cea a bebelușilor. Așadar, sfatul nostru este să selectezi acele produse ce nu conțin urme de parabeni.
      Sulfați
      Copiii iubesc bulele atunci când vine ora de băiță, nu-i așa? Responsabili de prezența lor se fac sulfații, compuși chimici prezenți în cele mai multe dintre produsele de îngrijire. Poate crezi că prezența bulelor face ca produsul să fie mai eficient. De fapt, numărul crescut de sulfați poate provoca iritații la nivelul scalpului, ochilor, pielii, alegii sau disfuncții endocrine. 
      Siliconi
      Un alt ingredient ce nu trebuie să facă parte din compoziția produselor pentru bebeluși este siliconul. Acesta produce efectul de strălucire al părului, însă folosit în exces poate provoca uscarea și ruperea firelor de păr. Asta nu înseamnă altceva decât că trebuie să eviți siliconul cu atât mai mult cu cât părul bebelușului este subțire și fragil. 
      Ai făcut astfel cunoștință cu ingredientele neprietenoase cu pielea copilului tău și acum nu-ți rămâne de făcut decât să pornești la vânătoarea de produse naturale de îngrijire. Succes!
      qbebe.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Fructele vor fi întotdeauna mai sănătoase decât dulciurile din comerț, carnea procesată sau preparatele de la fast food, dar chiar și în domeniul alegerilor naturale există priorități. Copilul tău are nevoie de multe vitamine și minerale pentru a se dezvolta armonios și a avea energie pentru a afla tot mai multe lucruri, iar meniul este cel mai simplu și gustos mod în care-i poți veni în ajutor.
       Iată ce fructe ar trebui să incluzi în meniul lui cât mai des:
      1. Fructele de pădure
      Cireșele, zmeura, murele, căpșunile și afinele conțin foarte mulți antioxidanți, în special vitamina C, reducând foarte mult riscul de cancer. Fructele de pădure sunt o hrană adecvată și pentru creier deoarece susțin dezvoltarea abilităților cognitive. Consumul zilnic de fructe de pădure poate preveni efectele negative pe termen lung ale stresului, protejând creierul uman și în special capacitatea de memorare a informațiilor noi.
      Aceste fructe conțin și acizi grași de tip Omega-3, iar copilul tău nu va refuza smoothie-urile care au culori atractive, sosurile din iaurt cremos și cireșe ori cerealale calde sau reci de la micul dejun combinate cu mure și căpșuni. Poți încerca și să-l obișnuiești cu o variantă light de desert, combinând murele și zmeura cu un topping din frișcă. De asemenea, poți mixa fructele cu legume pentru a obține un gust original, de exemplu cireșe cu broccoli sau căpșuni cu fasole verde.
       2. Merele
      Îl vor ajuta pe copilul tău să aibă un organism fortificat în timp ce se joacă, aleargă, sare sau se implică în activități sportive. Pectina din componența merelor este solubilă în apă și stimulează proliferarea bacteriilor benefice din tractul intestinal. Merele conțin și un nivel ridicat de bor, care protejează dantura și menține oasele puternice. 
      Un singur măr va oferi copilului un sfert din necesarul zilnic de vitamina C. În plus, acest fruct reduce riscul de diabet, atac de cord, probleme de vedere și cancer. Este foarte ușor să înlocuiești deserturile cu felii de măr cu esență de vanilie sau puțină scorțișoară, iar combinațiile pentru smoothie-uri îți permit să devii tot mai creativ.
       3. Bananele
      Știai că atleții consumă des banane pentru că le furnizează carbohidrați care susțin rezistența fizică? Poate copii nu au drept obiectiv creșterea masei muscualre, dar cu siguranță simt nevoia de energie suplimentară. Aceste fructe bogate în vitamina B6 sunt foarte importante pentru sănătatea pielii și a sistemului nervos. De asemenea, bananele furnizează cantități importante de vitamina C, fibre și potasiu, mixul care protejează inima copiilor de afecțiunile cronice.
      În ciuda opiniilor eronate copii nu se vor îngrășa dacă mănâncă banane, așa că le poți da fructele fără nicio problemă. Încurajează-i să opteze pentru această variantă cu vitamine ca gustare, adaugă banane la înghețată sau la prăjituri și combină feliile aromate cu porția de cereale de la micul dejun.
       4. Portocalele
      O singură portocală conține suficientă vitamina C pentru două zile! De asemenea, este o sursă foarte bună de fibre și beta-caroten. Gustul dulce provine dintr-o combinație de glucoză, fructoză și sucroză, iar coaja fructului furnizează pectină, fibre și flavonoide care previn gripa și răceala. Include felii de portocală în toate salatele de crudități și oferă-i copilului suc de portocale în locul băuturilor carbogazoase cu mult zahăr. Poți mixa cantități egale de suc de protocale și suc de morcovi pentru a stimula sistemul imunitar al celui mic.
       5. Piersicile
      Conțin cea mai ridicată proporție de zahăr natural, sunt o sursă foarte bună de vitamina C și de fibre. În același timp furnizează organismului o cantitate ridicată de potasiu, prevenind hipertensiunea arterială și afecțiunile renale în rândul copiilor. Piersicile galbene asigură și o doză utilă de beta-caroten, pe care organismul îl va transforma în vitamina A.
      eva.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Potrivit BNS, în anul 2018 rata natalității a fost de 12,8 născuți-vii la o mie de locuitori, în scădere fața de cea din 2014, când s-au înregistrat 14,3 născuţi-vii la o mie de locuitori.
      Acest fapt a fost determinat de micșorarea numărului de născuți-vii, cu 6.173 de copii sau cu 15 la sută în comparație cu 2014.

      De asemenea, în anul 2018, din totalul născuților-vii (34.736 copii) mai mult de jumătate (51,5% sau 17.902 copii) au fost băieți, iar raportul de masculinitate a fost de 106 băieţi la 100 de fete.
      Rata natalității a fost calculată în baza populației cu reședință obișnuită.
      stiri.md
    • julia122997
      De julia122997
      Potrivit IGSU, activitățile au avut loc în localitățile Chirsova, Comrat și Svetloe. 
      Aici, copiii au primit pliante informative cu recomandări necesare în diverse situații de risc. O atenție deosebită a fost acordată comportamentului corect în preajma bazinelor acvatice, dar și metodelor principale de salvare a persoanelor în caz de înec. 
      Mai mult, pompierii au comunicat despre regulile generale de apărare împotriva incendiilor, dar și le-au prezentat copiilor mijloacele de primă intervenție. 
      De asemenea, specialiștii IGSU au demonstrat tehnica și echipamentul specializat din dotare. 
      Potrivit Inspectoratului, astfel de aplicații se realizează pe parcursul perioadei estivale în toate regiunile țării noastre. 
      stiri.md
  •