• Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      În cadrul insituției au fost depistați 15 copii. Mai mult, angajații insituției nu au interprins nicio măsură pentru combaterea virusului COVID-19, transmite Știri.md cu referire la jurnal.md.
      „O situație ieșită din comun pe teritoriul municipiului Chișinău. Pe strada Doina din capitală activa o instituție de educație timpurie, organizată de către un ONG în cadrul căreia se aflau 15 copii. Este de menționat faptul că instituția în cauză nu dispunea de niciun act permisiv privind desfășurarea activității, fiind organizată cu încălcări flagrante ale Legislației sanitare și lipsa pe deplin a respectării normelor privind prevenirea infecției cu COVID-19. A fost luată hotărârea de a fi suspendată activitatea instituției”, a precizat directorul interimar al ANSP, Vasile Guștuc, în cadrul conferinței de presă organizată de Ministerul Sănătății.
      Începând de mâine instituția își va sista activitatea.
      jurnal.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Estimările arată că părinții plătesc cei mai mulți bani pentru lecțiile individuale, în școală sau în afara ei, 332,6 milioane de lei, şi pentru cărți și caiete suplimentare, circa 232,8 milioane lei, transmite Știri.md. 
      Celelalte cheltuieli sunt pentru cadourile oferite cadrelor didactice, pentru manifestațiile școlare, pentru cercurile și secțiile sportive. Cele mai mici cheltuieli sunt pentru examene și note mai bune. Sunt cifrele studiului sociologic „Etica și integritatea academică în învățământul general. Plățile informale în școli”, realizat de Institutul de Politici Publice.
      În cadrul unei conferinţe de presă la IPN, Arcadie Barbăroşie, director executiv al Institutului de Politici Publice, a precizat că proiectul este parte a unui ciclu realizat pe parcursul mai multor ani cu susținerea financiară a Fundației Soros Moldova. Proiectul vine să satisfacă interesele şi necesităţile şcolilor şi comunităţilor de copii şi de părinţi. De asemenea, să identifice nevoile copiilor, părinţilor şi profesorilor din şcolile respective.
      Anatol Gremalschi, director de programe la Institutul de Politici Publice, a menţionat că intrarea în vigoare, în 2015, a Codului de etică al cadrului didactic a dus la o reducere semnificativă a implicării angajaților școlii în procesul de colectare a plăților informale. Aceste activități au fost preluate de cele mai diverse „fonduri”, cum sunt cele ale asociațiilor părintești, ale școlilor și ale claselor.
      Directorul Centrului de Investigații Sociologice și Marketing „CBS-Research”, Vasile Cantraji, a subliniat că situaţia pandemică care a dus la schimbarea metodei de colectare a datelor poate implica diferenţe statistice semnificative, în comparaţie cu sondajele precedente. ,,Am fost nevoiţi să transformăm acest risc în condiţiile pandemiei. Vă amintesc că datele au fost colectate la sfârşitul lunii mai, perioada în care, chiar dacă fusese deja anulată starea de urgenţă pe ţară şi nu existau motive formale să mergem în teren să colectăm datele, din motive legate de securitatea respondenţilor şi a intervievatorilor, am decis să schimbăm metoda şi să colectăm datele de această dată la telefon”, a spus Vasile Cantraji.
      Conform datelor oferite de sondaj, cheltuielile anuale medii ale unei familii ce are copii de vârsta școlară au constituit circa 5.907 de lei pe lună. Din acestea, 968 de lei au fost destinați educației. Cheltuielile în cauză includ atât plățile formale (îmbrăcăminte, uniformă, costum sportiv, manuale, rechizite școlare etc.), cât și plățile informale (diverse „fonduri”, cadouri pentru cadrele didactice, note mai bune, reparații, fundații, asociații, comitete din cadrul școlilor etc.). În raport cu cei 13.247 de lei alocați anual de către stat pentru fiecare elev, cheltuielile pentru educație suportate de părinți constituie 87,7%. Altfel zis, la fiecare leu alocat de stat, părinții mai contribuie cu aproape 90 de bani.
      Ponderea părinților care declară că plățile din școli reprezintă pentru familiile lor o povară financiară este de circa 35%. Totodată, circa 37% dintre respondenți afirmă că aceste plăți reprezintă o sumă acceptabilă pentru ei.
      În opinia autorilor sondajului, diminuarea semnificativă a fenomenului plăților informale în școli ar trebui făcută prin revitalizarea inspecțiilor școlare, evaluări obiective, examene de admitere în universități etc., dar și prin promovarea afirmării eticii și integrității academice în cadrul organizațiilor de părinți.
      Sondajul a fost efectuat în vara anului 2020, pe un eșantion de 1.100 de respondenți. Studiul integral poate fi accesat pe pagina www.ipp.md.
    • julia122997
      De julia122997
      Şcolile sportive oferă ajutor multilateral instituţiilor extraşcolare şi de învăţământ la organizarea practicării în masă a culturii fizice şi a activităţilor sportive de întremare în ramurile de sport practicate, astfel contribuind la formarea identităţii personale, sociale în afara orelor de curs. În instituțiile sportive din Municipiul Chișinău se practică în 46 secții sportive 23 ramuri de sport, unde sunt antrenați circa 6129 elevi, dirijați de circa 300 profesori – antrenori. Orele de antrenament se desfășoară gratuit, conform orarului stabilit.
      Iată lista acestor instituții, cu adresele fizice și numerele de contact:
      Școala Sportivă „Speranța”este amplasată pe str. Ion Creangă 47/2 în sectorul Buiucani, telefonul de contact (022) 746553. 
      În 72 grupe de instruire se practică 3 ramuri de sport: gimnastică (ritmică sportivă, artistică ), lupte (greco-romană,liberă și judo), jocuri (baschet și volei) întrunind un număr de 874 elevi. Lecțiile de antrenament se desfășoară conform orarului stabilit în săli și pe terenul instituției sportive, precum și în unele săli din instituțiile secundar general.
      Şcoala Sportivă Specializată nr. 2 de handbal este amplasată pe str. Melesteu, 21 în sectorul Botanica, telefonul de contact (022) 354762). 
      În 29 grupe de instruire se practică proba handbal întrunind un număr de 404 elevi. Lecțiile de antrenament se desfășoară conform orarului stabilit în sala și pe terenul instituției sportive precum și în unele săli din instituțiile secundar general.
      Şcoala Sportivă Specializată de atletism nr.3 este amplasată pe Bulevardul Grigore Vieru, 11, în sectorul Râșcani, telefonul de contact (022)22157). 
      În 39 grupe de instruire se practică atletismul cu trei secţii: alergări, sărituri şi aruncări întrunind un număr de 357 elevi. Lecțiile de antrenament se desfășoară conform orarului stabilit pe stadionul „Dinamo” şi la Manejul de atletism, în perioada de iarnă.
      Școala de fotbal pentru copii de la 3 ani Tracia, cu filiale în 4 sectoare ale Chișinăului, telefonul de contact – 069279777, Site: Tracia.md. 
      Tracia este o rețea de școli de fotbal care antrenează copii de la vârste timpurii. Începând cu 3 ani. Metoda de predare este inspirată din fotbalul olandez. Copiii au parte de o socializare și disciplinare eficientă.
      În anul 2019 rețeaua numără 120 de tineri fotbaliști în 4 locații diferite (Botanica, Telecentru, Buiucani, Ciocana). Iar în scurt timp se planifică extinderea prin toate sectoarele orașului Chișinău. 

      Şcoala Sportivă Specializată de polo pe apă nr.4 „Gh. Osipov” este amplasată pe strada Miron Costin 24/1 în sectorul Râșcani, telefonul de contact (022) 441013.
      În 44 grupe de instruire se practică proba polo pe apă întrunind un număr de 649 elevi. Lecțiile de antrenament se desfășoară conform orarului stabilit (în bazinul instituției sportive).
      Școala Sportivă nr. 6 este amplasată pe strada I. Pelivan, 30 în sectorul Buiucani, telefonul de contact (022)746688.
      În 52 grupe de instruire se practică probele de Taekwondo WTF, înot și polo pe apă întrunind un număr de 642 elevi. Lecțiile de antrenament se desfășoară conform orarului stabilit în sala sportivă și bazinul școlii precum și în unele săli din instituțiile de învăţământ secundar general.
      Şcoala Sportivă Specializată de Șah şi Joc de Dame nr.7 este amplasată pe strada Vasile Lupu, 14 în sectorul Buiucani, telefonul de contact (022592880).
      În 32 grupe de instruire se practică probele de șah și jocul de dame întrunind un număr de 386 elevi. Lecțiile de antrenament se desfășoară conform orarului stabilit în școală și în unele instituții de învăţământ secundar general.
      Şcoala Sportivă nr. 8 este amplasată pe strada Nicolae Costin, 63 în sectorul Buiucani, telefonul de contact (022516972).
      În 22 grupe de instruire se practică probele de înot, badminton și tenis de masă întrunind un număr de 343 elevi. Lecțiile de antrenament se desfășoară conform orarului în bazinul școlii și în unele săli din instituțiile de învăţământ secundar general.
      Școala Sportivă Specializată de înot și fotbal nr. 11 este amplasată pe strada Aleco Russo,57 în sectorul Ciocana, telefonul de contact (022331343).
      În 27 grupe de instruire se practică probele de înot și fotbal întrunind un număr de 440 elevi. Lecțiile de antrenament se desfășoară conform orarului stabilit în bazinul instituției și pe terenul de fotbal al sectorului Ciocana.
      Școala Sportivănr.12 din or. Vadul lui Vodă este amplasată pe strada Nistreanu, 27 din orașul Vadul lui Vodă, telefonul de contact (022416058).
      În 36 grupe de instruire se practică probele sportive la volei, fotbal, box, lupte libere, aerobică sportivă întrunind un număr de 445 elevi. Lecțiile de antrenament se desfășoară conform orarului în săli și pe terenul instituției sportive precum și în unele săli din instituțiile de învăţământ secundar general.

      Școala sportivă nr.13 din or. Cricova este amplasată pe strada Cricova Nouă 2 din orașul Cricova, telefonul de contact (022453093).
      În 33 grupe de instruire se practică probele sportive la fotbal, karate-do tradiţional, lupte libere și volei, întrunind un număr de 438 elevi. Lecțiile de antrenament se desfășoară conform orarului în săli și pe terenul de fotbal al instituției.
      Școala sportivă Specializată de polo pe apă „Delfin” este amplasată pe strada Șciusev, 96 în sectorul Buiucani, telefonul de contact (022)234763.
      În 31 grupe de instruire se practică proba polo pe apă întrunind un număr de 430 elevi. Lecțiile de antrenament se desfășoară conform orarului în bazinul Școlii sportive specializate de polo pe apă nr. 4 „Gh. Osipov” și Școlii sportive nr.6.
      Școala Sportivă Specializată de haltere este amplasată pe strada Vasile Lupu, 23 în sectorul Buiucani, telefonul de contact (022)715224.
      În 32 grupe de instruire se practică probele de haltere și iahting întrunind un număr de 163 elevi. Lecțiile de antrenament se desfășoară conform orarului în sala specializată de haltere și la baza de iahting de la lacul Ghidighici.
      Școala Sportivă de scrimă este amplasată pe strada Armeană, 43 în sectorul Centru, telefonul de contact (022)275040.
      În 15 grupe de instruire se practică proba de scrimă (floretă și rapiră) întrunind un număr de 151 elevi. Lecțiile de antrenament se desfășoară conform orarului în sala sportivă specializată de scrimă a Manejului de atletism precum și în unele săli din instituțiile de învăţământ secundar general.
      ea.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Anunţul a fost făcut de viceprimarul capitalei Angela Cutasevici. Între timp, platforma „Educaţie Online” continuă să fie suplinită cu lecţii şi cărţi digitale, transmite Știri.md cu referire la trm.md.
      „Noi am solicitat avizul ANSP şi al OMS cu referire la condiţiile de redeschidere a grădiniţelor, ştim că există o solicitare foarte mare, dar trebuie, totuşi, să luăm în calcul toate riscurile care pot apărea în anumite situaţii”, a menţionat Angela Cutasevici.
      În acelaşi timp, elevii continuă să studieze de la distanţă. Potrivit municipalităţii, pe platforma „Educaţie Online” au fost încărcate 1.200 de lecţii şi 260 de cărţi digitale.
      „Pe lângă lecţiile vizionate, copiii vor avea posibilitate să exerseze şi să-şi consolideze cunoştinţele dobândite pe parcursul lecţiei”, a spus Angela Cutasevici.
      Platforma „Educaţie Online” este destinată pentru 331.000 de elevi din învăţământul general, dar şi pentru 10.000 de copii cu dificultăţi de învăţare şi deficienţe care nu frecventează şcoala. Lecţiile video sunt transmise prin intermediul mai multor televiziuni şi portaluri online de ştiri.
      stiri.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Într-un răspuns pentru IPN, Direcția politici de protecție a drepturilor copilului și a familiilor cu copii, în cadrul Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, precizează că adoptatorii trebuie să îndeplinească garanțiile morale și condițiile materiale necesare dezvoltării multilaterale și armonioase a personalității copilului, transmite Știri.md. 
      Totodată, adopția copilului de către soți este permisă numai în cazul în care căsătoria lor durează de cel puțin trei ani până la momentul depunerii cererii de adopție.
      Interdicții în adopția copiilor
      Conform prevederilor legale, nu pot adopta copii pe teritoriul Republicii Moldova persoanele decăzute din drepturile părintești și cele care se eschivează de la exercitarea obligațiilor părintești, inclusiv de la plata pensiei de întreținere a copiilor biologici. Nu pot adopta copii cei a căror stare de sănătate nu le permite îndeplinirea corespunzătoare a obligațiilor și responsabilităților privind creșterea și educarea copiilor, cei care au adoptat anterior copii, însă nu și-au exercitat corespunzător obligațiile părintești și sunt decăzuți de drepturile părintești sau copilul este luat din grija lor în temeiul unei hotărâri judecătorești, fără decădere din drepturi. Lista interdicțiilor se extinde și asupra persoanelor care sunt exonerate de obligațiile de tutore sau de curator, care au prezentat documente sau informații false pentru încuviințarea adopției sau care au fost condamnate pentru săvârșirea unor infracțiuni intenționate.
      Persoanele care doresc să adopte copii depun cerere la autoritatea tutelară teritorială (Direcția asistență socială și protecție a familiei sau Direcția municipală pentru protecția drepturilor copilului Chișinău) în a cărei rază își au domiciliul. Cererea de adopție trebuie să conțină mai multe detalii cu caracter personal, motivele adoptatorului de a adopta și eventuala disponibilitate de a adopta mai mulți copii, inclusiv frați. Cererea de adopție poate conține și alte date, informații și solicitări în vederea adopției. La cererea de adopție se anexează: copia de pe actul de identitate, copia de pe certificatul de naștere, copia de pe certificatul de căsătorie, în cazul adopției de către un cuplu căsătorit sau copia de pe certificatul de divorț, dacă este divorțat, certificatul de la locul de muncă despre funcția deținută și despre cuantumul salariului sau copia de pe declarația de venituri sau un alt act similar, pentru ultimele 12 luni, copia autentificată de pe actul ce confirmă dreptul său de proprietate sau dreptul de folosință asupra unui spațiu locativ, cazierul judiciar, certificatul medical privind starea de sănătate a adoptatorului, eliberat în modul stabilit de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, în care se indică aptitudinea de a adopta din punct de vedere medical și datele sale biografice, precum și alte acte permise de lege.
      Procedura adopției naționale nu prevede taxe
      În Republica Moldova, procedura de adopție națională nu prevede taxe, susțin reprezentanții Ministerului. În cazul adopției internaționale, odată cu depunerea cererii de adopție internațională, adoptatorul, personal sau prin intermediul reprezentantului organizației străine cu atribuții în domeniul adopției internaționale în Republica Moldova, achită o taxă unică de trei mii de lei. „Taxa reprezintă contravaloarea cheltuielilor ocazionate de efectuarea de către Minister a serviciilor aferente îndeplinirii procedurii de adopție internațională pe teritoriul Republicii Moldova”, se arată în răspuns.
      Indiferent de numărul de copii care pot fi adoptați, specificat de către adoptator în cererea de adopție internațională, cuantumul taxei pentru procedurile de adopție internațională rămâne aceeași. Banii obținuți în urma achitării taxei se direcționează pentru achitarea cheltuielilor administrative. Acești bani pot fi transferați și caselor-internat pentru copii cu deficiențe mintale din subordinea ministerului, din care acestea pot procura lenjerie de corp și de pat, îmbrăcăminte, încălțăminte și produse igienico-sanitare.
      Un copil devine adoptabil când nu s-a reușit integrarea lui în familia biologică sau extinsă
      Un copil poate fi considerat adoptabil după epuizarea tuturor măsurilor de reintegrare a acestuia în familia biologică ori în familia extinsă. Autoritatea teritorială de la domiciliul copilului emite o decizie privind stabilirea statutului de copil adoptabil. Măsurile de reintegrare a copilului în familia biologică sau în familia extinsă se fac potrivit unui plan individualizat de asistență, care se realizează în termen de șase luni de la data luării la evidență, în condițiile Codului Familiei, ca fiind copil orfan sau copil rămas fără ocrotire părintească.
      Copilului rămas fără ocrotire părintească din cauza abandonului, dispariției fără urmă a părinților, stării de sănătate mintală a părinților, eschivării de la educația copilului, de la apărarea drepturilor și a intereselor lui legitime i se stabilește statutul de copil adoptabil după devenirea irevocabilă a unei hotărâri judecătorești privind decăderea părinților din drepturile părintești, instituirea măsurii de ocrotire judiciare sub forma tutelei în privința părinților sau declararea părinților ca fiind dispăruți fără urmă sau decedați. Copilului găsit ai cărui părinți nu sunt cunoscuți i se stabilește statutul de copil adoptabil la epuizarea tuturor investigațiilor de identificare a părinților, care se efectuează în termen de șase luni.
      Părinții biologici nu participă nicidecum în procesul de adopție
      Despre decizia privind stabilirea statutului de copil adoptabil, autoritatea teritorială îi informează pe părinții biologici, inclusiv pe cei decăzuți din drepturile părintești, pe tutore sau curator, informează de asemenea instituția socială sau serviciul de tip familial în care este plasat copilul. Părinții biologici nu participă nicidecum în procesul de adopție. Părintele este în drept să întreprindă măsurile necesare în vederea reintegrării copilului în familia sa. În cazul inițierii procedurilor de repunere în drepturile părintești, procedura de încuviințare a adopției se suspendă până la soluționarea acestor probleme.
      În ultimii cinci ani, dar și prima jumătate a anului 2020, în Republica Moldova au fost adoptați 547 de copii. Cei mai mulți copii, 123, au fost adoptați în anul 2017, iar cei mai puțini, 87 de copii, în 2019.
      ipn.md
  •