5 metode de psihologie inversă care te ajută în educația copilului


    Oricine are copii, a aplicat măcar o dată psihologia inversă pentru educația lor. Asta pentru că adesea copiii par determinați să facă exact opusul a ceea ce le ceri. În plus, ca și nouă, adulților, nu le place să li se spună ce au voie să facă și ce nu. Încercați un experiment simplu: dintre toate jucăriile, spuneți-i copilului să nu se joace cu una anume. În scurtă vreme, s-a putea să-l vedeți dornic să pună mâna tocmai pe acea jucărie, iar dacă sunt mai mulți copii mici, sigur vor ajunge să o dorească toți. Paradoxul nu este de a-i da copilului permisiunea să facă ce vrea el. Constă în a-l încuraja să facă un lucru pe care tu nu-l dorești, într-un mod care îl determină să renunțe la acel lucru. Iată câteva metode de psihologie inversă care te ajută în educația copilului.

1. Acceptă refuzurile copilului, apoi introdu o consecință nedorită sau surprinzătoare

sharon-mccutcheon-519968-unsplash.jpg

Îi poți spune, de pildă, fiicei tale care nu vrea să-și mănânce masa de seară că este în regulă, dar, fiindcă cina aproape s-a terminat, se poate pregăti de culcare. De regulă, copiii tind să amâne cât mai mult somnul, așa că s-ar putea să insiste să rămână la masă și să termine ce are de mâncat. Un alt exemplu este cel al unei mame care îi spune fetiței ce refuză să se joace cu surioara ei: "Este în regulă dacă nu mai vrei să te joci. Haide acum să repetăm poezia pentru grădiniță." Deși nu este menționată deloc sora mai mică, se subînțelege că fetița poate alege doar între joaca împreună și învățat, ceea ce o va face mult mai colaborativă. Atunci când reușești să-l intrigi pe copil și creezi prilejul pentru o nouă distracție, acesta va da curs dorințelor tale, chiar dacă la început s-a opus. De exemplu, un tată îi spune băiețelului de patru ani, care refuză să mănânce: „Este foarte bine că nu te atingi de spaghete. Dacă mănânci din ele, o să-ți apară o creastă de dinozaur pe spate și noi o să ne speriem foarte tare. Să nu cumva să mănânci din ele." Rezultatul este ușor de anticipat: micuțul se repede să facă exact ceea ce i-a interzis tatăl, pentru ca apoi să se joace de-a dinozaurul, prilej de distracție copioasă pentru el. Spaghetele au devenit chiar mâncarea lui preferată pentru multă vreme.

2. Joaca este cea mai bună psihologie inversă

ketan-rajput-345427-unsplash.jpg

Dacă îți pui la bătaie spiritul jucăuș, s-ar putea să ai rezultate surprinzătoare. Un tată povestește cum i-a făcut pe copii să mănânce legumele din farfurie, mereu abandonate, în ciuda rugăminților părintești. „Le-am pus la mine pe farfurie și le-am spus celor mici că toate sunt ale mele și nu au nici o șansă să le fure, să le mănânce ei. În timp ce încercam să-l împiedic pe unul din ei să se apropie de ele, celălalt se strecura și le mânca. Un alt joc era ca cei mici să-și mănânce legumele cu spatele la mine, apoi să anunțe că nu vor să se atingă de ele. Când mă prefăceam indignat și veneam să le controlez farfuriile, se distrau pe cinste când vedeau uimirea mea prefăcută în fața farfuriilor goale." Un tânăr își amintește de trucul mamei sale de a-l face să se trezească dimineață: „Când eram copil, refuzam să mă scol devreme. Mama mi-a propus să-l păcălim pe tata, să-l facem să creadă că încă dorm când el vine să mă trezească. Mă punea să mă îmbrac și să mă ascund sub pătură, să mă prefac că dorm. Tata venea să mă trezească și rămânea mereu cu gura căscată, pentru că eu eram gata îmbrăcat și pregătit. Acest joc a mers pentru mine ani de zile, niciodată nu m-am întrebat dacă nu cumva eu sunt cel păcălit." 

3. Lasă copilul să aleagă

jon-flobrant-38755-unsplash.jpg

Copiilor le place să poată decide ei, acest lucru le mărește sentimentul de control. Autonomia este unul dintre factorii motivatori cei mai puternici. Dacă refuză tot ce este legumă din farfurie, le poți spune că au dreptul să aleagă între mazăre și morcovi, de exemplu. Dându-i această libertate, pui de fapt puterea în mâinile lor, astfel că nu vor avea de ce să riposteze. Acest lucru este valabil și la adolescenți. Nu trebuie să uiți că, în adâncul lor, copiii își doresc să facă pe plac părinților, că preferă ca relația cu aceștia să fie armonioasă, nu conflictuală. Dar dorința de a fi independenți este, de asemenea, foarte puternică, mai ales la pubertate, astfel încât au tendința să se lupte pentru ce vor ei, să negocieze, să se certe, să se contrazică. Lăsându-l pe copil să aleagă, îi crești sentimentul de autonomie și, în același timp, îi pui în față opțiuni care sunt acceptabile și pentru tine. 

4. Folosește competiții și premii

Prin psihologia inversă, poți transforma o activitate neplăcută pentru copii într-un concurs. Dacă cei mici nu vor să-și strângă jucăriile din cameră, spune-le că le pot lăsa acolo, dar te gândești să dai un premiu celui care umple cel mai repede un coș cu jucării. Poți să participi și tu la competiție, spunând copilului: „Pariez că eu strâng jucăriile astea mai repede decât tine." „Copilul meu se opune, de câte ori îi spun să pună jucăriile la loc. Dar îi plac concursurile și să fie cronometrat când face ceva, ca să arate cât este de rapid. Așa că am găsit o metodă nouă. Îl provoc să pună cât mai repede în cutie jucăriile roșii. Apoi, îl întreb dacă le poate pune mai repede pe cele albastre. Pe cele verzi. Și așa mai departe, până când toată camera este curată." , povestește o mămică. 

5. Oferă o alternativă mai bună

alexander-dummer-150646-unsplash.jpg

Câteodată, ce trebuie să faci este să oferi copilului o alternativă și să-i arăți că este favorabilă pentru el. O mamă povestește un episod hazliu, în care a reușit să schimbe total felul în care copilul a reacționat la unul dintre cele mai neplăcute lucruri din copilărie: injecția și mersul la doctor. „L-am dus pe băiețelul meu de trei ani la doctor, unde urma să facă o injecție. Era tare îngrijorat și tot drumul a fost pe punctul de a izbucni în plâns. Când am ajuns la spital, o asistentă mi-a spus, fără ca el să audă, că trebuie făcute cinci injecții, nu una. M-am întors către băiețelul meu cu cel mai fericit zâmbet și i-am spus: „Vești bune! Doctorii si-au dat seama cum să împartă injecția cea mare pe care trebuia să o faci în cinci injecții mititele, care nu dor deloc." Surpriză! Mititelul s-a relaxat complet, iar după prima injecție chiar mi-a spus: „E adevărat! Injecția mică nu doare deloc!""

Când să folosești psihologia inversă

Poți folosi psihologia inversă atunci când observi o tendință evidentă a copilului de a se împotrivi dorințelor tale. Dar trebuie să o faci responsabil și atent. Dacă folosești prea frecvente această metodă, va deveni evident ce faci și nu va mai merge. În plus, vei părea un adevărat manipulator, ceea ce nu este bine pentru relația cu copilul. Nu folosi niciodată o psihologie inversă negativă, care dăunează stimei de sine a copilului. De exemplu, nu-i spune fiului tău că o să-i arunci bicicleta, fiindcă oricum nu se descurcă să o manevreze în garaj fără să zgârie mașinile. Caută o modalitate pozitivă de a inocula influențele psihologiei inverse. „Psihologia inversă merge mai ales cu copiii mici, pentru că aceștia par să se bucure foarte tare când fac lucruri împotriva voinței părinților. Copiii mici încep să dobândească un simț al independenței. Utilizând psihologia inversă ca o metodă pentru a obține ascultare permite copilului să simtă că el este cel care controlează lucrurile.", arată Chastity Plamondon, consultant la Early Childhood Mental Health în East Calgary Health Centre.

Unii psihologi susțin că psihologia inversă este contraindicată în orice circumstanță, pentru că mesajul pe care îl primește copilul este contradictoriu și poate concluziona că nu vorbești serios când îi ceri ceva și că nu este nevoie să te asculte. Dacă o utilizăm rar, cu bunătate și umor, nu ca pe o amenințare sau o manipulare, psihologia inversă nu poate fi dăunătoare pentru copil. Ca orice altă tehnică de parenting, trebuie folosită la momentul potrivit, fără să se abuzeze de ea. O poți trata ca pe un joc util și poți s-o abandonezi, dacă copilul nu este dispus să intre în acest joc. Totodată, trebuie să te bucuri și de rezultatele de lungă durată ale psihologiei inverse. Un copil care intră în joc poate descoperi că este capabil să îndeplinească independent o sarcină și chiar îi place ceea ce refuza anterior să facă.

qbebe.ro





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Grădiniţa privată Permata Hati, din oraşul Semarang din provincia Java Centrală, are 135 de elevi. Câte şase dintre ei au voie să meargă în clasă în fiecare zi şi să petreacă timp cu educatoarea lor, transmite Știri.md cu referire la Mediafax.ro.
      Însoţiţi de părinţi, copiii stau în cutii de protecţie realizate din folii transparente de plastic. Acestea sunt dezinfectate după fiecare şedinţă.
      „Cutia transparentă este unul dintre măsurile pe care le-am luat pentru a păstra protocoalele de sănătate”, a spus directorul grădiniţei.
      Toţi cei care participă la şcoală trebuie să poarte o mască, scut pentru faţă, mănuşi şi le este verificată temperatura.
      Indonezia a raportat până acum 98.778 de cazuri COVID-19 şi 4.781 de decese, cel mai mare număr din Asia de Est.
      mediafax.ro
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Despre aceasta a vorbit premierul Ion Chicu în cadrul emisiunii „Moldova în Direct” de la postul public de televiziune Moldova 1, transmite Știri.md cu referire la IPN.
      „Pandemia nu bate în retragere și chiar dacă față de mijlocul lunii iunie, când am avut aproape 500 de cazuri pe zi, acum avem o scădere de 40% față de perioada aceea, pentru noi deloc nu este un motiv de optimism mare. Această scădere mare credem că este o scădere temporară și nu este exclus că iarăși trendul se va inversa”, a declarat Ion Chicu.
      Premierul susține că cetățenii Republicii Moldova nu au devenit mai responsabili și continuă să încalce regulile stabilite de autoritățile competente. 
      „Trebuie să vă spun că ieri a fost, iarăși, pe plan global înregistrat antirecord absolut de peste 280 de mii de cazuri. Fiindcă suntem în vecinătate, vedem și evoluția în România. În fiecare zi acest antirecord se reînnoiește. Este clar că pandemia aceasta nu pleacă din Republica Moldova și este clar că nu pleacă din lumea întreaga”.
      Șeful cabinetului de miniștri menționează că pe parcursul anului 2021 sunt șanse ca un medicament împotriva COVID-19 să fie descoperit, însă până atunci, toată lumea trebuie să se adapteze noilor realități.
      „Omenirea va trebui cumva să se adapteze la această nouă circumstanță a vieții. Trebuie să luăm în considerare acest factor în activitățile noastre cotidiene și aici mă refer și la economie, și la sociale, și educație, peste tot. Noi trebuie să înțelegem că odată având această durere de cap, dar de fapt este ceva mai complicat, noi trebuie să ne adaptăm la realitățile noi”, a spus prim-ministrul.
      Nici grădinițele nu se vor redeschide de la 1 august, iar pentru școli se discută cele șapte scenarii propuse de Ministerul Educației. 
      „Din ceea ce vedem, deși avem diminuare, ea nu este cea pe care ne-o dorim, de aceea starea de urgență va fi prelungită. Nu vom putea deschide grădinițele de la 1 august, deja este clar, dar pregătim terenul pentru 1 septembrie ca să redeschidem și grădinițele, și școlile. Lucrăm la acele scheme de organizare a procesului educațional în școli de la 1 septembrie”.
      În același timp, la Moldexpo, autoritățile au deschis încă un centru de triere a persoanelor infectate cu COVID-19, pentru că primul nu mai făcea față situației.
      „Activăm spitale noi, spitalul Sfânta Treime va fi din nou activat pentru aceste necesități. Din păcate, această problemă a intrat deja pe mult timp în agenda noastră cotidiană și trebuie să o gestionăm și ca Guvern, și ca societate”, a afirmat Ion Chicu.
      ipn.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Într-un răspuns pentru IPN, Direcția politici de protecție a drepturilor copilului și a familiilor cu copii, în cadrul Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, precizează că adoptatorii trebuie să îndeplinească garanțiile morale și condițiile materiale necesare dezvoltării multilaterale și armonioase a personalității copilului, transmite Știri.md. 
      Totodată, adopția copilului de către soți este permisă numai în cazul în care căsătoria lor durează de cel puțin trei ani până la momentul depunerii cererii de adopție.
      Interdicții în adopția copiilor
      Conform prevederilor legale, nu pot adopta copii pe teritoriul Republicii Moldova persoanele decăzute din drepturile părintești și cele care se eschivează de la exercitarea obligațiilor părintești, inclusiv de la plata pensiei de întreținere a copiilor biologici. Nu pot adopta copii cei a căror stare de sănătate nu le permite îndeplinirea corespunzătoare a obligațiilor și responsabilităților privind creșterea și educarea copiilor, cei care au adoptat anterior copii, însă nu și-au exercitat corespunzător obligațiile părintești și sunt decăzuți de drepturile părintești sau copilul este luat din grija lor în temeiul unei hotărâri judecătorești, fără decădere din drepturi. Lista interdicțiilor se extinde și asupra persoanelor care sunt exonerate de obligațiile de tutore sau de curator, care au prezentat documente sau informații false pentru încuviințarea adopției sau care au fost condamnate pentru săvârșirea unor infracțiuni intenționate.
      Persoanele care doresc să adopte copii depun cerere la autoritatea tutelară teritorială (Direcția asistență socială și protecție a familiei sau Direcția municipală pentru protecția drepturilor copilului Chișinău) în a cărei rază își au domiciliul. Cererea de adopție trebuie să conțină mai multe detalii cu caracter personal, motivele adoptatorului de a adopta și eventuala disponibilitate de a adopta mai mulți copii, inclusiv frați. Cererea de adopție poate conține și alte date, informații și solicitări în vederea adopției. La cererea de adopție se anexează: copia de pe actul de identitate, copia de pe certificatul de naștere, copia de pe certificatul de căsătorie, în cazul adopției de către un cuplu căsătorit sau copia de pe certificatul de divorț, dacă este divorțat, certificatul de la locul de muncă despre funcția deținută și despre cuantumul salariului sau copia de pe declarația de venituri sau un alt act similar, pentru ultimele 12 luni, copia autentificată de pe actul ce confirmă dreptul său de proprietate sau dreptul de folosință asupra unui spațiu locativ, cazierul judiciar, certificatul medical privind starea de sănătate a adoptatorului, eliberat în modul stabilit de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, în care se indică aptitudinea de a adopta din punct de vedere medical și datele sale biografice, precum și alte acte permise de lege.
      Procedura adopției naționale nu prevede taxe
      În Republica Moldova, procedura de adopție națională nu prevede taxe, susțin reprezentanții Ministerului. În cazul adopției internaționale, odată cu depunerea cererii de adopție internațională, adoptatorul, personal sau prin intermediul reprezentantului organizației străine cu atribuții în domeniul adopției internaționale în Republica Moldova, achită o taxă unică de trei mii de lei. „Taxa reprezintă contravaloarea cheltuielilor ocazionate de efectuarea de către Minister a serviciilor aferente îndeplinirii procedurii de adopție internațională pe teritoriul Republicii Moldova”, se arată în răspuns.
      Indiferent de numărul de copii care pot fi adoptați, specificat de către adoptator în cererea de adopție internațională, cuantumul taxei pentru procedurile de adopție internațională rămâne aceeași. Banii obținuți în urma achitării taxei se direcționează pentru achitarea cheltuielilor administrative. Acești bani pot fi transferați și caselor-internat pentru copii cu deficiențe mintale din subordinea ministerului, din care acestea pot procura lenjerie de corp și de pat, îmbrăcăminte, încălțăminte și produse igienico-sanitare.
      Un copil devine adoptabil când nu s-a reușit integrarea lui în familia biologică sau extinsă
      Un copil poate fi considerat adoptabil după epuizarea tuturor măsurilor de reintegrare a acestuia în familia biologică ori în familia extinsă. Autoritatea teritorială de la domiciliul copilului emite o decizie privind stabilirea statutului de copil adoptabil. Măsurile de reintegrare a copilului în familia biologică sau în familia extinsă se fac potrivit unui plan individualizat de asistență, care se realizează în termen de șase luni de la data luării la evidență, în condițiile Codului Familiei, ca fiind copil orfan sau copil rămas fără ocrotire părintească.
      Copilului rămas fără ocrotire părintească din cauza abandonului, dispariției fără urmă a părinților, stării de sănătate mintală a părinților, eschivării de la educația copilului, de la apărarea drepturilor și a intereselor lui legitime i se stabilește statutul de copil adoptabil după devenirea irevocabilă a unei hotărâri judecătorești privind decăderea părinților din drepturile părintești, instituirea măsurii de ocrotire judiciare sub forma tutelei în privința părinților sau declararea părinților ca fiind dispăruți fără urmă sau decedați. Copilului găsit ai cărui părinți nu sunt cunoscuți i se stabilește statutul de copil adoptabil la epuizarea tuturor investigațiilor de identificare a părinților, care se efectuează în termen de șase luni.
      Părinții biologici nu participă nicidecum în procesul de adopție
      Despre decizia privind stabilirea statutului de copil adoptabil, autoritatea teritorială îi informează pe părinții biologici, inclusiv pe cei decăzuți din drepturile părintești, pe tutore sau curator, informează de asemenea instituția socială sau serviciul de tip familial în care este plasat copilul. Părinții biologici nu participă nicidecum în procesul de adopție. Părintele este în drept să întreprindă măsurile necesare în vederea reintegrării copilului în familia sa. În cazul inițierii procedurilor de repunere în drepturile părintești, procedura de încuviințare a adopției se suspendă până la soluționarea acestor probleme.
      În ultimii cinci ani, dar și prima jumătate a anului 2020, în Republica Moldova au fost adoptați 547 de copii. Cei mai mulți copii, 123, au fost adoptați în anul 2017, iar cei mai puțini, 87 de copii, în 2019.
      ipn.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Un proiect în acest sens va fi elaborat în scurt timp de consilierii municipali PAS. Anunţul a fost făcut în cadrul unei conferinţe de presă.
      "Vom veni cu un proiect de decizii care să prevadă stabilirea ca prioritate pentru anul 2020 asigurarea cu tablete a elevilor din instituţiile de învăţământ subordonate primăriei", a declarat Dumitru Ivanov.
      Potrivit celor de la PAS, aproximativ 1.000 de elevi din Chișinău nu dispun de mijloacele necesare și nu au participat în procesul de educație la distanță. Totodată, aceştia au îndemnat toate autorităţile publice locale să preia iniţiativa lor. 
      publika.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Potrivit unui comunicat remis presei, cererile au fost depuse pe platforma „escoala.chisinau.md", transmite Știri.md.
      Potrivit sursei citate, au fost înregistrate cu 1.000 de solicitări mai mult decât numărul planificat.
      Viceprimarul de ramură, Angela Cutasevici, a calificat situația de suprasolicitare pentru înscrierea în clasa I drept ceva neașteptat, în condițiile când municipalitatea are planificate 8.913 locuri în 329 de clase.
      Responsabilii de la Direcţia Educaţie, Tineret şi Sport vor identifica soluţii, astfel ca toţi copiii de vârstă școlară să fie incluși în procesul educaţional. În caz de necesitate, vor fi deschise clase noi.
      Totodată, Primăria anunță că până în data de 28 august, continuă etapa a II-a de depunere a cererilor pentru școlarizarea copiilor de 7 ani. Amintim că pe platforma „egradinita.md" continua înscrierea copiilor în instituțiile preșcolare.
      De la începutul anului 2020, pe platformă au fost depuse 4306 cereri în acest scop. Totodată, din 10 august, a.c., va începe etapa a II-a de depunere a actelor pentru înscrierea elevilor în clasa a X-a, pe platforma „escoala.chisinau.md" sau de pe „educatieonline.md".
      stiri.md
  •