Capitala de după independență. Cum arăta orașul Chișinău în anul 1993


    Astăzi avem o imagine clară despre cel mai mare oraș din Moldova: blocuri noi și blocuri vechi, străzi mai bune și mai rele, aglomerație în orele de vârf, ambuteiaje și liniște de Paști (atunci când majoritatea persoanelor merg la sate). Poate nu s-au schimbat atât de tare, totuși Chișinăul a trecut prin mai multe transformări după declararea independenței Republicii Moldova, iar trecutul acestuia îl mai putem vedea doar în fotografii.

chisinau (1)

Așa cum unii au reușit să păstreze imagini din timpurile mai vechi, uneori avem posibilitatea să ne bucurăm ochii cu momente nostalgice sau necunoscute nouă. Mai jos vă prezentăm câteva fotografii cu orașul Chișinău, surprinse în anul 1993.

chisinau (2)

chisinau (3)

chisinau (4)

chisinau (5)

chisinau (6)

chisinau (7)

chisinau (8)

chisinau (9)

chisinau (10)

chisinau (11)

chisinau (12)

chisinau (13)

chisinau (14)

chisinau (15)

chisinau (16)

chisinau (17)

diez.md





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Vizitator Andrusic1985

Postat

Pina la independenta ce drumuri bune erau!

Partajează acest comentariu


Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri
Vizitator Гость

Postat

pentru ca nici masini nu erau

Partajează acest comentariu


Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri
Vizitator Николай

Postat

   Ну конечно машины сегодня виноваты в плохих дорогах, а не качество укладки и качество самого материала асфальта. На Штефан Чел Маре уже волны на асфальте после троллейбусов и даже года не прошло после укладки. Так , что троллейбуссы оказывается виноваты? А что в Советское время то же ТРОЛЛЕЙБУСОВ было мало?
   Да после зимы одни сейчас колдоёбины после укладки латок по всему городу. И так каждый год не хилого отмывания денег на укладку асфальта, латок и конечно же нанесение каждый год раметки на дорогах города. 
    В странах ЕВРОПЫ то же мало машин ездят по автобанам? Да ещё на каких скоростях. А ГРУЗОПЕРЕВОЗОК и вообще не сосчитать. По Европе не скажешь, что виноваты автомобили в малом долгожительстве дорожного покрытия.    

Partajează acest comentariu


Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri
Vizitator StevVodo

Postat

Viagra E Metabolismo viagra Order Kamagra Ireland Propecia Gratis

Partajează acest comentariu


Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri


Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Viceprimarul Victor Chironda a anunțat că municipalitatea Chișinău își propune să amenajeze piste pentru bicicliști pe strada 31 august 1989, bulevardul Grigore Vieru, bulevardul Mircea cel Bătrân și piste comune pentru transport public pe străzile Pușkin, Gavriil Bănulescu Bodoni, Alexei Mateevici și Ștefan cel Mare, transmite Știri.md cu referire la Moldpres.
      În acest sens, a fost creat un grup consultativ, care va acorda suport în procesul de dezvoltare a transportului alternativ, adică a transportului cu bicicleta. 
      „Din cercetările efectuate, dar și din experiența practică în calitate de activist civic, infrastructura pentru biciclete este o provocare pentru Republica Moldova. Doar la prima vedere pare simplu. Tragi niște linii galbene pe asfalt, pui niște semne și voila, ai piste pentru biciclete. În realitate totul e mult mai complicat”, a notat Chironda pe rețelele de socializare.
      Oficialul afirmă că „nu avem nici cadru legal și normativ, nici specialiști arhitecți și ingineri de drumuri și trafic care știu cum se proiectează corect o infrastructură de ciclism urban”.
      „În acest context e foarte greu să implementezi astfel de proiecte. Pentru a construi piste pentru biciclete pe 31 august am fost nevoiți să schimbăm categoria străzii prin decizia CMC. Chiar și așa, INSP încă are reticențe să semneze schema de organizare a circulației rutiere. Se tem că vor fi accidente”, a mai scris Chironda.
      Anterior, municipalitatea a anunțat că trei mari parcuri ale Chișinăului ar putea fi unite printr-un „coridor verde” pentru bicicliști.
      moldpres.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      1. Sutienul a fost inventat într-o singură seară
      Până în 1914, corsetul avea rol de sutien, de fapt erau corsete strânse, doar că scurte. Mary Phelps Jacob și-a dat seama că un corset nu se potrivea cu rochie ei diafană. Cu ajutorul cameristei sale, tânăra a legat două batiste din mătase de o panglică din bumbac roz şi a obținut un obiect prin care sânii erau fixați sub rochie.
      Mai târziu, și-a brevetat invenția și apoi și-a vândut brevetul sub presiunea celui de-al doilea soț, care nu a aprobat activitățile sale. Femeia a vândut patentul invenţiei sale celebrei companii Warner Brothers pentru suma de 1.500$ și a câștigat din aceasta cel puțin 15 milioane de dolari.
      2. Primele cămăși de noapte le purtau doar aristocrații
      Doar în Evul Mediu o cameră de noapte a devenit vestimentația de somn. Înainte, oamenii, mergeau la culcare dezbrăcați sau în hainele pe care le purtau în timpul zilei. Doar oamenii înstăriți își puteau permite o cămașă de noapte din țesătură fină. Mai mult decât atât, cămașa de noapte era purtată nu doar de femei, ci și de bărbați.
      La sfârșitul secolului XIX, pijamalele au intrat în uz.
      3. Neglijeul a fost inventat de către favorita regelui.
      Neglijeul a fost inventat de Marquise de Pompadour, favorita regelui francez Louis XV. Era o haină de casă datorită căruia erau evidențiate atuurile siluetei și ascunse defectele.
      4. Instituirea Ordinului Jartierei
      Conform unei legende, Ordinul Jartierei (creat în 1348), care, în același timp, poate fi deținut doar de 24 de persoane, este asociat cu o scenă picantă. Se spune că, la un bal, la Calais, Catherine Montagu, contesă de Salisbury, metresa regelui Eduard al III-lea, a lăsat să-i cadă jartiera, în timp ce dansa. Regele a ridicat jartiera și a spus: „Domnilor, nerușinat să fie cel ce se gândește la rău!
      5. Bustiera sport a fost cusută din chiloți bărbătești.
      Sutienul sport îl datorăm americanilor. În 1977, Hinda Miller, Lisa Lindahl și Polly Palmer-Smith au brevetat Jogbra, o bustieră elastică cu susținere pentru sport. Fetele făceau jogging și își dădeau seama că bustierele existente nu erau confortabile. În cele din urmă, primul sutien sport a fost cusut în câteva ore de la chiloții bărbătești.
      6. Victoria`s Secret a lansat cel mai scump sutien din lume.
      Cel mai scump sutien a fost lansat de Victoria`s Secret, în 2001. L-a purtat supermodelul Gisele Bündchen. Este decorat cu 1.300 de pietre pretioase, și încrustat cu un rubin tailandez de 300 carate.
      7. Predecesorul push-up-ului este sutienul cu pernuțe gonflabile.
      În anii 1950 și 1960, silueta cu sânii mari și talia subțire era considerată ideală. Doamnele, cu sânii mici au recurs la diferite trucuri: puneau șosete sau vată din bumbac. Compania Fredericks of Hollywood, care producea lenjerie, a început să producă sutiene push-up.
      Ulterior, s-au inventat sutienele cu pernuțe gonflabile. Aceștia permiteau femeii să aibă dimensiunea sânilor pe care o considera ideală. Sutienul gonflabil era la modă în anii 50. Dar de multe ori se întâmpla să se dezumfle în cel mai nepotrivit moment. Nu era o senzație plăcută, mai ales dacă femeile se aflau într-un loc public.
      8. Tricoul masculin a fost considerat lenjerie de corp până când a fost îmbrăcat de Marlon Brando.
      Este greu de imaginat că un tricou, până în anii 50 ai secolului XX, era purtat în calitate de lenjerie. În 1951, însă, Marlon Brando a purtat un tricou alb și multa în filmul „Un tramvai numit dorință.” Mai târziu actorul, apare în același tricou alb în filmul „Sălbaticul”. Tricoul devine un articol indispensabil din garderoba bărbaților.
      tabu.ro
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Astfel, preturile de sector vor stabili locațiile unde producătorii agricoli din oraşele şi satele (comunele) din componenţa municipiului Chişinău îşi vor putea comercializa producţia, cu respectarea măsurilor de prevenire și diminuare a răspândirii virisului COVID-19, transmite diez.md.
      Producătorii agricoli vor putea comercializa legume, fructe şi altă producţie agricolă, în baza autorizaţiilor de funcţionare eliberate de preturile de sector şi a documentelor corespunzătoare de însoţire.
      De asemenea, autorităţile vor asigura în locaţiile stabilite condiţii sanitare pentru desfăşurarea comerţului.
      diez.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Despre acest lucru a anunțat mass-media rusă, referindu-se la datele Serviciului "Tutu.ru", care a identificat direcțiile aeriene, care au devenit cele mai populare în rândul locuitorilor Rusiei în această toamnă, transmite Știri.md cu referire la Noi.md.
      Pentru a afla unde vor merge rușii în toamnă, serviciul a analizat datele privind vînzarea biletelor de la 1 august până la 24 septembrie pentru perioada de la 1 pînă la 31 octombrie. 
      Cel mai solicitat oraș pentru călătorii independente a devenit capitala Moldovei - orașul Chișinău. 
      Pe locul al doilea cel mai popular oraș pentru ruși este Turcia și în special - Istanbul și Antalya. 
      Printre orașele populare în rândul rușilor sunt, de asemenea, Dalaman din Turcia, Bișkek din Kîrgîzstan și Minsk din Belarus.
      noi.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Femeile au primit un rol marginal în modul în care a fost scrisă istoria de-a lungul timpului, cu toate acestea, în diferite societăți ale lumii unele au reușit să acapareze foarte multă putere, în drumul lor spre conducerea acelor grupuri umane, transmite Știri.md cu referire la descopera.ro.
      Concurând într-o lume a bărbaților, făceau tot posibilul pentru a-și conserva puterea, folosindu-se chiar de crimă pentru a-și atinge obiectivele.
      De asemenea, unele femei care au ajuns la conducerea diferitelor state au avut atitudini mai puțin războinice și-au lăsat în urma lor o importantă moștenire culturală.
      Listverse a creat o listă cu 10 astfel de femei care au domnit de-a lungul istoriei.
      10. Amina

      Cel mai probabil născută în secolul al XVI-lea, Amina a fost o războinică acerbă, lider militar și, probabil, conducătoare a regatului Zazzau, numit acum Zaria, aflat în Nigeria modernă.
      Fiica cea mare a unui rege numit Bakwa Turunku, Amina a urcat pe tron și s-a angajat într-o serie de campanii militare pentru extinderea teritoriului țării sale.
      Se presupune că pentru a-și păstra puterea, Amina nu și-a luat niciodată un soț, alegând să aibă soți temporari pentru câte o noapte. De obicei, acești soți veneau din rândurile gărzilor sale personale și erau uciși în dimineața următoare.
      9. Zoe Porfirogenet

      Patru împărați bizantini își datorează încoronările lui Zoe , a doua fiică a lui Constantin al VIII-lea al Imperiului Bizantin. Când Constantin a murit, Zoe a fost încoronată împărăteasă împreună cu soțul ei, Romanos al III-lea Arghir.
      Într-o zi, Romanos s-a înecat într-o cadă, moarte în care se zvonea că Zoe și iubitul ei, Mihai al IV-lea, ar fi fost implicați.
      Mai târziu în acea zi, Zoe s-a căsătorit cu Mihai al IV-lea, o încălcare a tradiției văduvelor care așteaptau un an să se recăsătorească.
      Când a murit Mihail al IV-lea, fiul lor adoptiv, Mihai al V-lea, a preluat tronul. El a preluat controlul exclusiv al imperiului, alungând-o pe împărăteasă.
      A urmat o revoltă, deoarece Zoe a fost extrem de populară. Ea și sora ei, Theodora, au condus în curând împreună imperiul.
      Pentru acțiunile sale, Mihai V a fost ulterior mutilat. Obosită în cele din urmă de viața politică și de ambițiile surorii sale, Zoe și-a luat un alt soț, Constantin al IX-lea, pe care l-a lăsat să conducă până la moartea sa în 1050.
      8. Brunhilda de Austrasia

      Fiică a regelui vizigot Athanagild, Brunhilda a fost căsătorită cu Sigebert I, conducătorul regatului franc al Austrasiei.
      Sora ei s-a căsătorit cu fratele vitreg al lui Sigebert, dar a fost curând ucisă la cererea amantei soțului ei, iar Brunhilda și-a propus să-și răzbune sora.
      Mai puțin de un deceniu mai târziu, a izbucnit războiul între cei doi frați vitregi. Cu toate acestea, Sigebert murit de mâna unui asasin, iar Brunhilda a fost închisă.
      În cele din urmă, s-a întors la putere, asumându-și regența în numele fiului ei.
      Când a murit relativ tânăr, Brunhilda a încercat în zadar să conducă prin nepoții ei, care au declanșat un război când nepotul mai mare a exilat-o de la curtea sa.
      În cele din urmă, a condus pentru scurt timp prin strănepotul Sigebert al II-lea înainte de a fi trădată și ucisă de Clotaire al II-lea al Neustriei, ulterior regele tuturor francilor.
      7. Hedviga de Anjou

      Prima femeie monarh a Poloniei, Jadwiga în polonă, a fost fiica cea mai mică a lui Ludovic cel Mare, rege al Ungariei și al Poloniei. După moartea sa, sora ei mai mare, Maria, a fost numită succesoare la tronul Ungariei.
      Nobilimea poloneză era nemulțumită de soțul Mariei și de legăturile sale cu Sfântul Imperiu Roman. Așa că au convins-o pe mama celor două să o aleagă pe Hedviga pentru a conduce Polonia, deși avea doar 10 ani în acel moment.
      În 1384, Hedviga a călătorit la Cracovia, unde a primit coroana regală.
      Deși era deja logodită cu William de Habsburg, nobilimea poloneză a „încurajat-o” să se căsătorească cu un bărbat pe nume Jogaila, care era Marele Duce al Lituaniei și o partidă mult mai bună din punct de vedere politic și militar.
      Aceasta a continuat să domnească alături de noul ei soț, construindu-și o moștenire ca unul dintre cei mai importanți monarhi ai Poloniei. A murit la 25 de ani în timpul nașterii unui copil.
      6. Seondeok din Silla

      Regina Seondeok a fost cea de a XXVII-a conducătoare a Silla, unul dintre cele Trei Regate ale Coreei, precum și prima femeia care a ajuns în această pzoiție.
      Aceasta a ajuns pe tron pentru că tatăl ei nu avea moștenitori pe linie masculină. Regina Seondeok s-a impus repede ca o conducătoare atentă, inteligentă și dreaptă.
      Dorința ei de progres cultural a ajutat la crearea unei foi de parcurs pentru eventuala unificare a celor Trei Regate.
      Regina Seondeok a fost, de asemenea, responsabilă pentru construcția a ceea ce este acum cel mai vechi observator astronomic din lume care încă mai există: Cheomseongdae.
      5. Ana Nzinga

      Aceasta a condus în calitate de regentă pentru nepotul său asupra unui regat care în prezent este Angola, regina Ana Nzinga a străbătut apele dificile ale erei africane a comerțului cu sclavi, iar moștenirea ei rezistă până în prezent. Împărțită între vecini ostili, ea a format o alianță cu Portugalia.
      Dar Portugalia a trădat-o la scurt timp. Forțată să fugă împreună cu poporul ei, regina Ana Nzinga a oferit refugiu sclavilor fugari și a instruit milițiile într-un efort de a-și recupera pământul din mâinile portughezilor.
      După un război îndelungat cu portughezii, ea a renunțat în cele din urmă la speranța ei de a-i învinge.
      În schimb, s-a concentrat pe îmbunătățirea situației noului ei regat, Matamba.
      Când a murit în cele din urmă, Matamba se descurca destul de bine din punct de vedere comercial, permițându-și să negocieze cu Portugalia pe picior de egalitate.
      4. Rani laksmi Bai

      În tinerețe, Lakshmi Bai a învățat să lupte, devenind o maestră în mai multe discipline, cum ar fi artele marțiale și lupta cu sabia. Aceste trăsături au ajutat-o mai târziu în viață, când a urcat pe tronul regatului Jhansi, un stat din nordul Indiei.
      Ea a preluat tronul după ce soțul ei a murit, devenind regenta fiul lor adoptiv. Cu toate acestea, Compania Indiilor de Est a refuzat să recunoască dreptul fiului ei de a guverna, deoarece acesta a fost adoptat, așa că au anexat statul.
      Refuzând să-și cedeze regatul britanicilor, Lakshmi Bai a adunat o armată pentru a se revolta împotriva forțelor de ocupare.
      Când a început revolta, regina în vârstă de doar 22 de ani și-a condus personal soldații, luptând curajos chiar și când forțele ei au fost copleșite de Compania Indiilor de Est.
      3. Toregene Khatun

      Soția unui conducător mongol, Ogedei Han, și mama unui alt conducător, Guyuk Han, Toregene Khatun a fost, de asemenea Marele Han pentru o perioadă de timp.
      Când soțul ei a murit, ea a preluat puterea, folosindu-și abilitățile politice pentru a construi un consens pentru când când va putea fi ales un nou han.
      Deși domnia sa a fost relativ pașnică, în special pentru mongoli, Toregene a lucrat pentru a susține cauza țării sale, semnând înțelegeri cu un număr de demnitari străini.
      Candidatul ei pentru Marele Han următor a fost fiul ei, Guyuk, care s-a confruntat cu o opoziție dură din mai multe părți, în cele din urmă el a fost ales după patru ani tumultuoși.
      2. Christina de Suedia

      Una dintre cele mai influente și bine educate femei din secolul al XVII-lea, Christina a preluat tronul Suediei la vârsta de șase ani la moartea tatălui ei, regele Gustav al II-lea Adolph.
      Cu toate acestea, ea nu a început să domnească până la vârsta de 18 ani.
      Refuzul ei de a se căsători a fost unul dintre principalele motive pentru abdicarea neașteptată la 27 de ani.
      Confruntată cu o populație nefericită care cerea un rege și moștenitorii, Christina a părăsit țara, îndreptându-se spre Roma pentru a se bucura de compania Papei Alexandru al VII-lea si celor din anturajul său.
      Trecerea ei în secret la catolicism ar fi putut juca un rol și în abdicarea ei.
      După ce a încercat fără succes să obțină tronul Poloniei, Christina s-a mulțumit cu o viață fără griji și de patroană a artelor.
      Papa a descris-o mai târziu ca „o regină fără țară, o creștină fără credință și o femeie fără rușine”.
      1. Tomyris

      După moartea soțului ei, Tomyris a devenit regina unui trib cunoscut sub numele de Massagetae. Cea mai mare ispravă a ei a fost apărarea regatului său împotriva regelui persan Cirus cel Mare.
      Refuzându-i oferta de căsătorie, Tomyris a încercat să-l descurajeze pe Cyrus să înceapă un război, ea l-a avertizat: „Fii mulțumită să-ți stăpânești propriul popor și încearcă să suporti faptul că eu îl conduc pe al meu”.
      Cu toate acestea, persii au invadat și Cyrus l-a răpit pe fiul ei, care ulterior s-a sinucis în captivitate. Regele persan a căzut în cele din urmă în luptă împotriva tribului Massagetae.
      După aceea, Tomyris a pretins că a căutat pe câmpul de luptă trupul lui Cyrus, i-a tăiat capul când l-a găsit și i-a așezat capul într-o piele plină de sânge uman.
      descopera.ro
  •