Uniforma școlară sau individualitatea elevului?


    Uniformele școlare nu sunt obligatorii în instituțiile de învățământ din Republica Moldova. Însă, acestea pot fi introduse în școli prin regulament intern. Autoritățile din educație menționează că portul uniformei poate fi instituit într-o instituție de învățământ doar după consultări cu părinții, elevii și în niciun caz nu trebuie impus.

1067324__5d4ad96a224bd.jpg

Daniela Vacarciuc, directoarea Liceului teoretic „Vasile Alecsandri”, spune că instituția pe care o conduce este un liceu clasic, cu clase de a X-XII-a. De regulă, la această vârstă, copiii își doresc să fie plini de individualitate. „Recunosc că în calitate de manager mi-ar plăcea să existe o uniformă, care ar constitui și emblema liceului, indiscutabil, dar nu ne putem permite acest lucru din câteva considerente. Primul este, desigur, cel financiar”, a declarat Daniela Vacarciuc.

Directoarea liceului menționează că admiterea copiilor în instituție are loc în luna iulie și multe familii au achiziționate deja hainele pentru anul școlar. „Nu pot pune la cheltuială părinții. Sunt și copiii care vin de la țară și mai au de achitat, chiria locuinței, chiria manualelor, transportul. Din păcate statul nu asigură aceste lucruri, așa cum se întâmplă în Occident, unde liceenii au dreptul să circule gratuit”, explică directoarea.

Daniela Vacarciuc a menționat că administrația liceului se străduiește să implementeze un dresscode – haină albă sus și haină neagră jos. Însă nu se reușește întotdeauna. Directoarea mai spune că mai nou este la modă să se ceară uniformă și pentru cadrele didactice, însă spune că nu ar accepta acest lucru zilnic, poate la anumite sărbători. „Dacă mie nu-mi place, nu pot cere nici copiilor acest lucru”, a mai spus Daniela Vacarciuc.

Ministerul Educației, Culturii și Cercetării menționează că uniformele școlare nu sunt obligatorii. Natalia Grîu, consultant principal în Direcția învățământ general, a declarat pentru IPN că, după mai multe consultări publice, acum un an, a fost emisă o circulară cu mai multe recomandări referitor la ținuta elevilor, și anume că uniforma poate fi introdusă la nivel de instituție, însă doar după discuții publice cu comunitatea educațională – pedagogi, părinți, elevi etc. În circulară se mai menționează că directorii, profesorii nu au dreptul să instituie obligativitatea uniformei, să intimideze și sub nicio formă să nu discrimineze pe acest criteriu.

Ministerul nu deține date statistice cu privire la numărul instituțiilor de învățământ care au optat pentru uniformă.

Peste 80 la sută din respondenții unui sondaj de opinie, prezentat anul trecut de MECC, au pledat pentru introducerea uniformelor în școli, motivând că acestea ar reduce diferențele sociale dintre elevi și ar contribui la menținerea disciplinei în școli.

ipn.md





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • julia122997
      De julia122997
      Copiii nu vor avea dreptul să se folosească de dispozitive în timpul lecțiilor.
      „Cer ca de la 1 septembrie să fie reglementat accesul elevilor cu telefoane în timpul orelor, iar pentru asta să fie pregătite spații sigure de depozitare”, a declarat Chicu.
      Totodată, el a mai anunțat că, în 2020, suma destinată educației a crescut cu aproximativ 1 miliard de lei.
      „E necesară evaluarea activității instituțiilor de cercetare și a universităților, în special a eficienței administrării bunurilor ce sunt în gestionarea lor. Practica învățământului dual trebuie susținută și construite parteneriate cu antreprenorii”, a mai precizat premierul.
      În cadrul ședinței Colegiului lărgit al Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, prim-ministrul s-a referit și la deficitul de manuale în școli și inofensivitatea acestora, la calitatea educației în instituțiile de învățământ superior, la necesitatea creșterii eficienței investiției banilor publici în cercetare și intenția Guvernului de a susține infrastructura Centrelor de tineret.
      cotidianul.md
    • julia122997
      De julia122997
      Măsura va fi aplicată și în perioada 5-8 martie, atunci când elevii vor fi în vacanţa de primăvară. Totodată, pe fundalul creșterii numărului îmbolnăvirilor de gripă, infecții respiratorii acute și apariția riscului de coronavirus, Direcția generală educație, tineret și sport a Primăriei Chișinău a emis o circulară în grădinițe prin care a solicitat sporirea măsurilor de igienizare a încăperilor. Iar pentru a evita îmbolnăvirea copiilor, în instituțiile de învățământ preșcolar nu vor fi organizate manifestații în masă. Astfel, matineele de primăvară vor fi amânate.
      tvc.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Anularea a fost aprobată de Guvern, astăzi, 3 iunie curent, la propunerea Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, transmite Știri.md
      Documentul prevede anularea examenelor de calificare la finalizarea programelor de formare profesională tehnică, anul de studii 2019-2020.
      Totodată, proiectul de lege stabilește:
      - eliberarea certificatului de calificare pentru elevii care finalizează, în acest an, programele de formare profesională tehnică secundară cu medii de promovare a disciplinelor/ modulelor/ stagiilor de practică, prevăzute în Planul de învățământ, mai mari sau egale cu „5” (cinci), cu calcularea mediei generale conform formulei: Media generală = media de promovare a disciplinelor/ modulelor de profil *0.3 + media de promovare a stagiilor de practică * 0.7, cu două zecimale, fără rotunjire.
      - eliberarea diplomei de studii profesionale pentru elevii care finalizează în acest an programele de formare profesională tehnică postsecundare și postsecundare nonterțiare cu medii de promovare a unităților de curs/ stagiilor de practică prevăzute în Planul de învățământ mai mari sau egale cu „5” (cinci), cu calcularea mediei generale conform formulei: Media generală = media de promovare a unităților de curs fundamentale și de specialitate *0.4 + media de promovare a stagiilor de practică * 0.6, cu două zecimale, fără rotunjire.
      Elevii care finalizează în acest an programele de formare profesională tehnică secundară/ postsecundară/ postsecundară nonterțiară care nu reușesc să finalizeze acest an de studii cu medii de promovare a disciplinelor (unităților de curs)/ modulelor/ stagiilor de practică prevăzute în Planul de învățământ mai mari sau egale cu „5” (cinci), restanțierii din anii precedenți, candidaţii restabiliţi pentru susţinerea examenului de calificare vor putea susține examenul de calificare în următoarea sesiune, în condițiile stabilite de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.
      Decizia finală privind anularea examenelor de calificare și eliberarea actelor de studii la finalizarea programelor de formare profesională tehnică, anul de studii 2019-2020 va fi luată de către Parlamentul Republicii Moldova.
      stiri.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Un ordin în acest sens a fost aprobat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, transmite Știri.md cu referire la IPN.
      În prima etapă va avea loc depunerea, completarea și validarea cererilor și actelor de înscriere a copiilor în  clasa întâi în instituţia de învăţământ din districtul şcolar. 
      Documentele în copie – cererea de înscriere a copilului, conform modelului din Anexa 2 a ordinului; buletinul de identitate al părintelui/ reprezentantului legal; certificatul de naștere al copilului – urmează să fie expediate în format electronic la adresa de e-mail a instituției de învățământ. De asemenea, actele pot fi prezentate pe suport hârtie.
      Pe data de 19 iunie, instituțiile de învățământ și organele locale de specialitate în domeniul învățământului vor afișa numărul locurilor rămase libere după depunerea actelor în instituțiile de învățământ în prima etapă de înscriere a copiilor în clasa întâi.
      În cea de-a doua etapă, va avea loc depunerea, completarea și validarea actelor de înscriere a copiilor din districtul şcolar, care vor împlini vârsta de 7 ani până la începutul anului şcolar şi n-au reuşit să fie înscriși în prima etapă și a copiilor din alte districte şcolare pe locurile disponibile.
      Totodată, instituţiile cu clase cu profil vor organiza probele de aptitudini, prin coordonare cu organele locale de specialitate în domeniul învățământului.
      Lista finală a copiilor înscriși în clasa întâi validată prin ordinul directorului instituției va fi afișată pe 28 august.
      ipn.md
    • julia122997
      De julia122997
      Cei doi copii ai ducilor de Cambridge și colegii lor de la școala Thomas’s Battersea au parte de un prânz de invidiat, de la chili fără gluten și pui crescut în aer liber, la foietaj cu praz.
      În meniu este inclusă întotdeaună o sursă de proteină, legume, carbohidrați și pește pentru a asigura elevilor o dietă echilibrată.
      Vinerea a fost declarată „zi fără carne”, iar cei mici servesc burgeri de pește, risotto și pizza, precum și panini cu brânză și roșii.
      Legumele oferite micuților sunt organice și sunt servite alături de preparate precum escalop de pui fript cu miere, lămâie și usturoi, sau cârnat de porc cu ceapă, ierburi proaspete și sos.
      George, în vârstă de 6 ani, și Charlotte, de 4 ani, pot, dacă doresc, să aleagă un meniu fără gluten și preparate fără lactate precum falafel cu mazăre și mentă, chutney de mango sau tagine de măsline și linte.
      La gustarea de dimineață, copiii se bucură de lapte organic, suc proaspăt de fructe, prăjituri de orez și pâine prăjită.
      Deserturile oferite elevilor sunt formate din jeleu vegetarian din suc proaspăt de fructe, smoothie de banane, căpșuni și zmeură și tartă de mere cu înghețată.
      Majoritatea ingredientelor folosite sunt proaspete, organice, iar preparatele se schimbă în fiecare sezon, cu „mese mai substanțiale odată cu răcirea vremii”.
      Prestigioasa școală se mândrește că le oferă elevilor săi mese proaspete, sănătoase și pline de nutrienți. Chefii evită să folosească alimente procesate, aditivi și grăsimi hidrogenate.
      unica.ro
  •