Uniforma școlară sau individualitatea elevului?


    Uniformele școlare nu sunt obligatorii în instituțiile de învățământ din Republica Moldova. Însă, acestea pot fi introduse în școli prin regulament intern. Autoritățile din educație menționează că portul uniformei poate fi instituit într-o instituție de învățământ doar după consultări cu părinții, elevii și în niciun caz nu trebuie impus.

1067324__5d4ad96a224bd.jpg

Daniela Vacarciuc, directoarea Liceului teoretic „Vasile Alecsandri”, spune că instituția pe care o conduce este un liceu clasic, cu clase de a X-XII-a. De regulă, la această vârstă, copiii își doresc să fie plini de individualitate. „Recunosc că în calitate de manager mi-ar plăcea să existe o uniformă, care ar constitui și emblema liceului, indiscutabil, dar nu ne putem permite acest lucru din câteva considerente. Primul este, desigur, cel financiar”, a declarat Daniela Vacarciuc.

Directoarea liceului menționează că admiterea copiilor în instituție are loc în luna iulie și multe familii au achiziționate deja hainele pentru anul școlar. „Nu pot pune la cheltuială părinții. Sunt și copiii care vin de la țară și mai au de achitat, chiria locuinței, chiria manualelor, transportul. Din păcate statul nu asigură aceste lucruri, așa cum se întâmplă în Occident, unde liceenii au dreptul să circule gratuit”, explică directoarea.

Daniela Vacarciuc a menționat că administrația liceului se străduiește să implementeze un dresscode – haină albă sus și haină neagră jos. Însă nu se reușește întotdeauna. Directoarea mai spune că mai nou este la modă să se ceară uniformă și pentru cadrele didactice, însă spune că nu ar accepta acest lucru zilnic, poate la anumite sărbători. „Dacă mie nu-mi place, nu pot cere nici copiilor acest lucru”, a mai spus Daniela Vacarciuc.

Ministerul Educației, Culturii și Cercetării menționează că uniformele școlare nu sunt obligatorii. Natalia Grîu, consultant principal în Direcția învățământ general, a declarat pentru IPN că, după mai multe consultări publice, acum un an, a fost emisă o circulară cu mai multe recomandări referitor la ținuta elevilor, și anume că uniforma poate fi introdusă la nivel de instituție, însă doar după discuții publice cu comunitatea educațională – pedagogi, părinți, elevi etc. În circulară se mai menționează că directorii, profesorii nu au dreptul să instituie obligativitatea uniformei, să intimideze și sub nicio formă să nu discrimineze pe acest criteriu.

Ministerul nu deține date statistice cu privire la numărul instituțiilor de învățământ care au optat pentru uniformă.

Peste 80 la sută din respondenții unui sondaj de opinie, prezentat anul trecut de MECC, au pledat pentru introducerea uniformelor în școli, motivând că acestea ar reduce diferențele sociale dintre elevi și ar contribui la menținerea disciplinei în școli.

ipn.md





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • julia122997
      De julia122997
      Potrivit autorilor petiției, corupția rămâne o problemă larg răspândită în sistemul educațional din Republica Moldova. „Ca urmare a activității acestui sistem infracțional de colectare a taxelor informale (estimate la 184 milioane de lei anual doar în instituțiile preșcolare din mun. Chișinău), zeci de mii de părinți ai copiilor din școlile și grădinițele Republicii Moldova sunt sistematic terorizați cu solicitări insistente de a achita bani „pentru binele copilului”. Deseori, înmatricularea copiilor într-o instituție de învățământ de stat sau eliberarea actelor de finalizare a studiilor este condiționată de achitarea cotizațiilor în „asociație”, donație de bani sau bunuri materiale”, este specificat în petiție.
      Potrivit părinților, cea mai gravă situație la acest capitol este în municipiul Chișinău și alte orașe mari ale țării, unde banii se cer sub o mulțime de pretexte, uneori chiar și pentru bunuri/lucrări care deja au fost procurate din resurse bugetare. Autorii inițiativei mai spun că persoanele, care refuză să participe la colectările de bani sau să „doneze benevol” sumele solicitate, sunt intimidate, discriminate, excluse din colectivele de părinți, sunt supuse unor tratamente degradante, inclusiv din partea angajaților instituțiilor de învățământ, ceea ce afectează inclusiv copiii.
      Inițiatorii petiției cer ca activitatea asociațiilor de părinți în școli să fie interzisă, iar directorii instituțiilor de învățământ care au primit remunerări și venituri necuvenite din banii asociaților să fie demiși.
      La începutul anului curent de studii, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a emis un ordin potrivit căruia colectarea plăților informale în sistemul educațional este interzisă.
      Anterior, CNA a demascat mai multe cazuri de corupție în domeniul educației. În total, circa 110 sesizări privind actele de corupție din instituțiile de învățământ au fost depuse la CNA în nouă luni ale anului trecut, ceea ce ar însemna că 12 cetățeni denunță lunar noi cazuri de corupție din domeniul educației. Conform datelor CNA, în nouă luni ale anului trecut, peste 60 de cadre didactice au ajuns în vizorul ofițerilor anticorupție. Totodată, potrivit datelor unui sondaj de opinie, suma plăților ilegale din instituțiile de învățământ s-ar fi dublat.
      Poți semna petiția accesând link-ul.
      moldpres.md
    • julia122997
      De julia122997
      „Anul trecut, în octombrie, a fost adunare și părinții au fost anunțați despre intenția de a reorganiza școala noastră din gimnaziu în școală primară. Noi am fost întrebați unde vrem să meargă copiii mai departe, pentru că sunt două sate alături și am spus că la Cazangic. În decembrie, fără a lua în vedere solicitările noastre, Consiliul Raional a aprobat decizia de a duce copiii la Sărățica Nouă. S-a ținut tot în tăcere. Nici la ultimul sunet nu ne-au spus nimic. Că suntem impuși să ducem copiii la Sărățica am aflat cu o săptămână înainte de a se începe anul de învățământ”, ne-a povestit indignată Maria Chiciuc, bunica unei eleve.
      Femeia este supărată că directoarea școlii din Cazangic refuză să înmatriculeze elevii din Beștemac care nu vor să-și continue studiile la Sărățica Nouă.
      „De ce ni se încalcă drepturile? Noi am fost la Cazangic și nu ni-au primit. Directoarea ne-a spus că nu poate încălca hotărârea de la raion. Am fost la Consiliul Raional și am anunțat că noi suntem gata să organizăm și să achităm singuri transportul elevilor la Cazangic, dar nici așa nu ne primesc.  Există cererile a 22 de părinți care vor să-și ducă elevii acolo. Unii s-au dus la Sărățica pentru că s-au speriat, dar dacă se ia decizia că ne mutăm la Cazangic, ei tot vin cu noi”, a adăugat Maria Chiciuc.
      Șeful Direcției Învățământ din cadrul Consiliului Raional Leova, Alexandru Gospodinov, a declarat că decizia de a transfera elevii din clasele gimnaziale din Beștemac la Sărățica Nouă a fost una strategică, pentru a salva această școală de reorganizare.
      „Noi am gândit strategic: la șase sate să rămână măcar un gimnaziu. În regiunea ceea, cea mai apropiată instituție de învățământ care mai putea fi salvată de o ulterioară reorganizare era la Sărățica Nouă. Acolo vin copii din Beștemac, Pitești, Câmpul Drept, Sărățica Veche și vorbitorii de limbă română din Tomaiul Nou. Dacă vor merge toți copiii din Beștemac, acolo vor fi 115 elevi. Dacă sunt mai puțin de 91 de elevi într-o școală se încep problemele, deficit bugetar și altele”, a explicat funcționarul.
      Alexandru Gospodinov a precizat că, până astăzi, 9 elevi dintre cei 27 din Beștemac care au fost înmatriculați la școala din Sărățica Nouă nu merg la lecții. Aceștia sunt ținuți acasă de părinți.
      Funcționarul crede că problema nu este în capacitățile tehnice și profesionale ale școlii din Beștemac, dar în „principiul” părinților care urăsc satul vecin: „Acolo există o problemă care se trage din moși-strămoși. Pe timpuri, locuitorii se băteau când se duceau la fete. Există o dușmănie și o invidie între aceste două sate”.
      Șeful Direcției Învățământ din Leova crede că, până la urmă, familiile care se opun transferului elevilor la Sărățica Nouă vor înțelege situația și se vor conforma deciziei Consiliului Raional.
      „Cred că părinții o să înțeleagă că nu au de pierdut nimic. Școala de acolo este foarte bună: cu sală sportivă, cantină, sală de festivități. Am făcut și un demers către primar și am solicitat să poarte discuții cu aceste familii și asistentul social să le explice că elevii nu pot să stea acasă. Vom mai avea o întâlnire cu acest grup de părinți și sper să rezolvăm problema”, a mai spus Alexandru Gospodinov.
      Părinții nemulțumiți din Beștemac planifică să meargă joi la ședința Consiliului Raional Leova, pentru a protesta și a cere revizuirea deciziei care vizează înmatricularea elevilor din clasele gimnaziale la școala din Sărățica Nouă.
      tv8.md
    • julia122997
      De julia122997
      În diminețile de școală va trebui să ai în vedere meniul copilului tău. Spre deosebire de vacanța de vară nu vei mai putea varia ora primei mese a zilei și va fi necesar să ai la dispoziție variante rapide, dar foarte consistente, care te vor ajuta să eviți excesul de zahăr sau sodiu.
      Deși copiii sau adolescenții nu vor refuza o porție de cereale de la cutie la micul dejun, nu sunt cea mai potrivită alegere, mai ales dacă nu conțin suficiente fibre. Cu ajutorul specialiștilor poți prepara rețete rapide, care nu te vor încetini în timp ce te pregătești pentru ziua care începe și le dau multă energie celor mici.
       Iată ce variante ar trebui să încerci pentru micul dejun din zilele de școală:
       1. Parfait cremos și crocant
      Pune straturi alternative de iaurt grecesc simplu, boabe de struguri fără sâmburi, ananas și fulgi de ovăz, iar la final adaugă o lingură de miere pentru a definitiva un mic dejun pe placul tuturor copiilor.
       2. Pâine prăjită cu scorțișoară
      Alege 4 felii de pâine din făină integrală, înmoaie-le în lapte amestecat cu scorțișoară și esență de vanilie, apoi rumenește-le 5 minute în tigaie. Se potrivesc de minune cu o porție de nuci crocante sau cu semințe de floarea soarelui.
       3. Pitta cu bacon și ouă
      Prepară la tigaie un amestec din 3 ouă bătute, 2 linguri de brânză Cheddar și 7 felii de bacon de seara. Dimineața folosește-l pentru a umple o pitta din făină integrală, apoi rumenește totul pe grătar 2 minute.
       4. Tortilla cu granola și nuci
      Umple o tortilla din făină integrală cu o lingură de unt de arahide sau semințe de floarea soarelui, ½ banană tăiată felii subțiri și 3 linguri de granola.Acest mic dejun crocant este ideal pentru a elimina tentația de a mânca gogoși de la prima oră și va reduce pofta de sucuri acidulate.
       5. Terci de ovăz cu fructe și nuci
      Prepară un terci de ovăz crocant folosind lapte degresat, o banană făcută piure, ½ linguriță de scorțișoară, 2 linguri de nuci sau migdale mărunțite, 50g de căpșuni proaspete și 2-3 frunze de mentă. Poți rade puțină ciocolată amăruie deasupra pentru a da un aspect special micului dejun.
       6. Terci de ovăz cu unt de arahide 
      Toarnă o cană de apă fierbinte peste ½ cană de fulgi de ovăz integral. Adaugă 2 linguri de unt de arahide și o linguriță de iaurt grecesc simplu. Amestecă bine și servește copilului micul dejun ultrarapid.
       7. Pâine cu unt, într-o variantă nouă
      Alege 6 felii de pâine din făină integrală, întinde pe ele un strat generos de unt organic cu un conținut ridicat de Omega-3, apoi continuă cu somon afumat, frunze de busuioc și salvie. La final pune un strat de iaurt grecesc.
       8. Burrito cu avocado
      Fă o omletă din 3 ouă, ½ avocado și ½ ardei gras roșu. Folosește-o pentru a umple o tortilla din făină integrală și presară pătrunjel deasupra.
       9. Covrig cu brânză, stafide și nucșoară
      Întinde un strat generos de brânză cremă de capră pe un covrig din făină integrală, presară stafide și nucșoară și servește-l copilului cu o ceașcă de ceai de ghimbir.
       10. Sandviș cu ouă fierte
      Alege o chiflă din făină integrală și pune alternativ felii de șuncă presată de curcan cu un conținut redus de sodiu, frunze de salată verde, felii de ou fiert, felii de măr, felii de avocado și de roșie.
      eva.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Pentru circa 35000 de elevi totul va fi nou, deoarece ei vor merge în clasa întâi și de 2 septembrie, vor deschide primul lor manual școlar – abecedarul.
      În clasa a cincea vor veni în acest an primii absolvenți ai școlii primare, care au fost evaluați pe parcursul a 4 ani în baza metodologiei de evaluare criterială prin descriptori. Evaluarea criterială prin descriptori nu presupune notarea elevilor. În primul semestru al anului de învățământ 2019-2020, cadrele didactice urmează să asigure trecerea graduală de la sistemul de evaluare criterială prin descriptori la sistemul de notare. 
      În clasele a V-a și a X-a, din 2 septembrie, se va implementa curriculumul școlar, ediția 2019. Este a patra ediție a curriculumului din sistemul de învățământ general din Republica Moldova și a doua generație de curriculum centrat pe competențe. În procesul de elaborare a documentelor curriculare, în acest an au fost antrenați peste 170 experți, cercetători și practicieni. Pe lângă descongestionări cu circa 20%, reconfigurări, optimizări, reeșalonări în timp, sincronizări interdisciplinare, realizate în scopul racordării procesului educațional la nevoile curente și de perspectivă ale elevilor și viitorilor absolvenți, la profilul absolventului descris în articolul 6 al Codului educației, Curriculumul 2019 aduce și elemente de noutate. Esențiale sunt (i) reflectarea în sistemul de competențe specifice pentru fiecare disciplină a educației prin și pentru valori, astfel ca elevul să se transforme din consumator în producător de valori; (ii) abordarea STEM și STEAM, construită pe ideea asigurării interdisciplinarității (științe, tehnologie, inginerie, arte și matematică) bazată pe aplicare în lumea reală; (iii) introducerea metodologiei de evaluare criterială prin descriptori la unele discipline din planul de învățământ pentru gimnaziu.
      Metodologia de evaluare criterială presupune că, în locul notelor de la „2“ la „10“ elevii sînt apreciați în baza descriptorilor „excelent“, „foarte bine“, „bine“ și „suficient“.
      Pentru asigurarea implementării eficiente a curriculumului, se vor aplica pe parcursul anului de studii 2019-2020 noi mecanisme și instrumente de monitorizare. Se va solicita implicarea în procesul de monitorizare a cadrelor didactice și manageriale din învățământul general. Iar în primăvara anului 2020, în baza rezultatelor monitorizării, se vor opera modificări pentru îmbunătățirea Curriculumului 2019.
      Documentele curriculare pentru disciplinele școlare din învățământul gimnazial și liceal pot fi consultate pe site-ul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, la rubrica Educație, compartimentul Învățământ general, acte normative, Curriculum 2019. https://mecc.gov.md/ro/content/invatamint-general.
      unica.md
    • julia122997
  •