Scandal într-o localitate din Leova, după ce a fost reorganizată școala


    Mai multe familii din localitatea Beștemac, raionul Leova, refuză să-și trimită copiii la școala din satul Sărățica Nouă, unde au fost repartizați de autoritățile locale după reorganizarea școlii din satul lor. Părinții elevilor, care stau acasă de la începutul anului de studiu, susțin că au fost amăgiți și cer Consiliului Raional Leova să-și revadă decizia și să înmatriculeze copiii la școala din Cazangic, pentru că „acolo este mai bine și școala e mai bună”.

elevi-scoala-arhiva-1280x720.jpg

„Anul trecut, în octombrie, a fost adunare și părinții au fost anunțați despre intenția de a reorganiza școala noastră din gimnaziu în școală primară. Noi am fost întrebați unde vrem să meargă copiii mai departe, pentru că sunt două sate alături și am spus că la Cazangic. În decembrie, fără a lua în vedere solicitările noastre, Consiliul Raional a aprobat decizia de a duce copiii la Sărățica Nouă. S-a ținut tot în tăcere. Nici la ultimul sunet nu ne-au spus nimic. Că suntem impuși să ducem copiii la Sărățica am aflat cu o săptămână înainte de a se începe anul de învățământ”, ne-a povestit indignată Maria Chiciuc, bunica unei eleve.

Femeia este supărată că directoarea școlii din Cazangic refuză să înmatriculeze elevii din Beștemac care nu vor să-și continue studiile la Sărățica Nouă.

„De ce ni se încalcă drepturile? Noi am fost la Cazangic și nu ni-au primit. Directoarea ne-a spus că nu poate încălca hotărârea de la raion. Am fost la Consiliul Raional și am anunțat că noi suntem gata să organizăm și să achităm singuri transportul elevilor la Cazangic, dar nici așa nu ne primesc.  Există cererile a 22 de părinți care vor să-și ducă elevii acolo. Unii s-au dus la Sărățica pentru că s-au speriat, dar dacă se ia decizia că ne mutăm la Cazangic, ei tot vin cu noi”, a adăugat Maria Chiciuc.

Șeful Direcției Învățământ din cadrul Consiliului Raional Leova, Alexandru Gospodinov, a declarat că decizia de a transfera elevii din clasele gimnaziale din Beștemac la Sărățica Nouă a fost una strategică, pentru a salva această școală de reorganizare.

„Noi am gândit strategic: la șase sate să rămână măcar un gimnaziu. În regiunea ceea, cea mai apropiată instituție de învățământ care mai putea fi salvată de o ulterioară reorganizare era la Sărățica Nouă. Acolo vin copii din Beștemac, Pitești, Câmpul Drept, Sărățica Veche și vorbitorii de limbă română din Tomaiul Nou. Dacă vor merge toți copiii din Beștemac, acolo vor fi 115 elevi. Dacă sunt mai puțin de 91 de elevi într-o școală se încep problemele, deficit bugetar și altele”, a explicat funcționarul.

Alexandru Gospodinov a precizat că, până astăzi, 9 elevi dintre cei 27 din Beștemac care au fost înmatriculați la școala din Sărățica Nouă nu merg la lecții. Aceștia sunt ținuți acasă de părinți.

Funcționarul crede că problema nu este în capacitățile tehnice și profesionale ale școlii din Beștemac, dar în „principiul” părinților care urăsc satul vecin: „Acolo există o problemă care se trage din moși-strămoși. Pe timpuri, locuitorii se băteau când se duceau la fete. Există o dușmănie și o invidie între aceste două sate”.

Șeful Direcției Învățământ din Leova crede că, până la urmă, familiile care se opun transferului elevilor la Sărățica Nouă vor înțelege situația și se vor conforma deciziei Consiliului Raional.

„Cred că părinții o să înțeleagă că nu au de pierdut nimic. Școala de acolo este foarte bună: cu sală sportivă, cantină, sală de festivități. Am făcut și un demers către primar și am solicitat să poarte discuții cu aceste familii și asistentul social să le explice că elevii nu pot să stea acasă. Vom mai avea o întâlnire cu acest grup de părinți și sper să rezolvăm problema”, a mai spus Alexandru Gospodinov.

Părinții nemulțumiți din Beștemac planifică să meargă joi la ședința Consiliului Raional Leova, pentru a protesta și a cere revizuirea deciziei care vizează înmatricularea elevilor din clasele gimnaziale la școala din Sărățica Nouă.

tv8.md





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • julia122997
    • julia122997
      De julia122997
      Pentru circa 35000 de elevi totul va fi nou, deoarece ei vor merge în clasa întâi și de 2 septembrie, vor deschide primul lor manual școlar – abecedarul.
      În clasa a cincea vor veni în acest an primii absolvenți ai școlii primare, care au fost evaluați pe parcursul a 4 ani în baza metodologiei de evaluare criterială prin descriptori. Evaluarea criterială prin descriptori nu presupune notarea elevilor. În primul semestru al anului de învățământ 2019-2020, cadrele didactice urmează să asigure trecerea graduală de la sistemul de evaluare criterială prin descriptori la sistemul de notare. 
      În clasele a V-a și a X-a, din 2 septembrie, se va implementa curriculumul școlar, ediția 2019. Este a patra ediție a curriculumului din sistemul de învățământ general din Republica Moldova și a doua generație de curriculum centrat pe competențe. În procesul de elaborare a documentelor curriculare, în acest an au fost antrenați peste 170 experți, cercetători și practicieni. Pe lângă descongestionări cu circa 20%, reconfigurări, optimizări, reeșalonări în timp, sincronizări interdisciplinare, realizate în scopul racordării procesului educațional la nevoile curente și de perspectivă ale elevilor și viitorilor absolvenți, la profilul absolventului descris în articolul 6 al Codului educației, Curriculumul 2019 aduce și elemente de noutate. Esențiale sunt (i) reflectarea în sistemul de competențe specifice pentru fiecare disciplină a educației prin și pentru valori, astfel ca elevul să se transforme din consumator în producător de valori; (ii) abordarea STEM și STEAM, construită pe ideea asigurării interdisciplinarității (științe, tehnologie, inginerie, arte și matematică) bazată pe aplicare în lumea reală; (iii) introducerea metodologiei de evaluare criterială prin descriptori la unele discipline din planul de învățământ pentru gimnaziu.
      Metodologia de evaluare criterială presupune că, în locul notelor de la „2“ la „10“ elevii sînt apreciați în baza descriptorilor „excelent“, „foarte bine“, „bine“ și „suficient“.
      Pentru asigurarea implementării eficiente a curriculumului, se vor aplica pe parcursul anului de studii 2019-2020 noi mecanisme și instrumente de monitorizare. Se va solicita implicarea în procesul de monitorizare a cadrelor didactice și manageriale din învățământul general. Iar în primăvara anului 2020, în baza rezultatelor monitorizării, se vor opera modificări pentru îmbunătățirea Curriculumului 2019.
      Documentele curriculare pentru disciplinele școlare din învățământul gimnazial și liceal pot fi consultate pe site-ul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, la rubrica Educație, compartimentul Învățământ general, acte normative, Curriculum 2019. https://mecc.gov.md/ro/content/invatamint-general.
      unica.md
    • julia122997
      De julia122997
      Specialiştii spun însă că o presiune prea mare, de la o vârstă fragedă, îi poate duce pe cei mici la epuizare, dar şi la tulburări de comportament. Psihologii recomandă cel mult două activităţi extrascolare dintre care una sportivă, şi una creativă.
      Un părinte din Cluj-Napoca este extrem de mândru de fetiţa lui de şase ani, care are 4 activităţi extraşcolare: este majoretă, dar face şi cursuri de engleză, dans contemporan şi înot.

      Reporter: Nu sunt prea multe cursuri pentru ea? Nu vă spune că e obosită?
      Sebastian Crainic, părinte: Nu. Chiar deloc. Îi plac toate.
      Reporter: De ce aţi ales să o daţi la atât de multe cursuri?
      Sebastian Crainic: Ii ocupă timpul, lăsăm televizorul, telefonul deoparte.
      Reporter: Mai are timp pentru ea?
      Sebastian Crainic: Putin. Puţin.
      Reporter: Nu e prea greu pentru tine, nu e prea obositor câteodată?
      Alexandra Crainic, elevă: Nu. Nu!
      Reporter: E în regulă?
      Alexandra Crainic: Da, foarte!
      Un alt părinte, care a fost plecat 8 ani în Marea Britanie, spune că a luat de acolo exemplul de a-şi da copilul la cât mai multe lucruri. Acum însă, când a văzut că fiica sa de 11 ani nu mai dă randament la şcoală, a hotărât să limiteze numărul opţionalelor la 3: volei, înot şi pian.
      Camelia Rachovan, părinte: “Noi părinţii avem tendinţa şi parcă e o concurenţă acerbă între părinţi mai mult, să dăm copilul la cât mai multe activităţi, să facă cât mai multe, vrem să arătăm că e cel mai bun şi mai deştept.”
      Mămică: “Eu personal îl dau ca să îi mai ocup timpul, să nu petreacă atâta timp pe telefon.”
      Psihologii spun însă că, de multe ori, copilul este aruncat într-o competiţie care tinde să devină a adulţilor şi, în timp, dezvoltă semne ale sindromului burnout, o afecţiune rezervată până acum doar celor dependenţi de muncă.
      Lenke Iuhos, psiholog: “Din păcate, de multe ori scapă acest element vital, că copilul are o vârstă. De aceea mare atenţie părinţi şi uitaţi-vă la câte activităţi alegeţi. Maximum două activităţi extra programului şcolar. Este şi o dorinţă de a ajuta copilul. Foarte bine, dar în termen lung copilul va ajunge la epuizare psihică.”
      Maria Câmpean, învăţătoare: “Există o categorie de părinţi care pune presiune asupra copiilor, pe care le asumă, activităţi care consideră că le sporesc activitatea şcolară, ceea ce la nivel mental creează o stare de disconfort”
      Delia Ciucă, medic de familie: “Sunt copii care dau semne de burn ouţ, legat de un stres şi părinţii neagă aceste semne şi spun că îi mai dăm copilului o vitamină să reziste ori nu există o vitamină care să înlocuiască relaxarea sau somnul. Unii copii devin interiorizaţi, alţii au programe serioase de sănătate. De exemplu împrumuta simptome cronice de la boli fără să fie bolnavi, tuşesc fără o cauză sau răcesc foarte des.”
      Mai grav este că, potrivit specialiştilor, în timp cei mici ajung să îşi piardă interesul pentru orice fel de activitate.
      stirileprotv.ro
    • julia122997
      De julia122997
      În diminețile de școală va trebui să ai în vedere meniul copilului tău. Spre deosebire de vacanța de vară nu vei mai putea varia ora primei mese a zilei și va fi necesar să ai la dispoziție variante rapide, dar foarte consistente, care te vor ajuta să eviți excesul de zahăr sau sodiu.
      Deși copiii sau adolescenții nu vor refuza o porție de cereale de la cutie la micul dejun, nu sunt cea mai potrivită alegere, mai ales dacă nu conțin suficiente fibre. Cu ajutorul specialiștilor poți prepara rețete rapide, care nu te vor încetini în timp ce te pregătești pentru ziua care începe și le dau multă energie celor mici.
       Iată ce variante ar trebui să încerci pentru micul dejun din zilele de școală:
       1. Parfait cremos și crocant
      Pune straturi alternative de iaurt grecesc simplu, boabe de struguri fără sâmburi, ananas și fulgi de ovăz, iar la final adaugă o lingură de miere pentru a definitiva un mic dejun pe placul tuturor copiilor.
       2. Pâine prăjită cu scorțișoară
      Alege 4 felii de pâine din făină integrală, înmoaie-le în lapte amestecat cu scorțișoară și esență de vanilie, apoi rumenește-le 5 minute în tigaie. Se potrivesc de minune cu o porție de nuci crocante sau cu semințe de floarea soarelui.
       3. Pitta cu bacon și ouă
      Prepară la tigaie un amestec din 3 ouă bătute, 2 linguri de brânză Cheddar și 7 felii de bacon de seara. Dimineața folosește-l pentru a umple o pitta din făină integrală, apoi rumenește totul pe grătar 2 minute.
       4. Tortilla cu granola și nuci
      Umple o tortilla din făină integrală cu o lingură de unt de arahide sau semințe de floarea soarelui, ½ banană tăiată felii subțiri și 3 linguri de granola.Acest mic dejun crocant este ideal pentru a elimina tentația de a mânca gogoși de la prima oră și va reduce pofta de sucuri acidulate.
       5. Terci de ovăz cu fructe și nuci
      Prepară un terci de ovăz crocant folosind lapte degresat, o banană făcută piure, ½ linguriță de scorțișoară, 2 linguri de nuci sau migdale mărunțite, 50g de căpșuni proaspete și 2-3 frunze de mentă. Poți rade puțină ciocolată amăruie deasupra pentru a da un aspect special micului dejun.
       6. Terci de ovăz cu unt de arahide 
      Toarnă o cană de apă fierbinte peste ½ cană de fulgi de ovăz integral. Adaugă 2 linguri de unt de arahide și o linguriță de iaurt grecesc simplu. Amestecă bine și servește copilului micul dejun ultrarapid.
       7. Pâine cu unt, într-o variantă nouă
      Alege 6 felii de pâine din făină integrală, întinde pe ele un strat generos de unt organic cu un conținut ridicat de Omega-3, apoi continuă cu somon afumat, frunze de busuioc și salvie. La final pune un strat de iaurt grecesc.
       8. Burrito cu avocado
      Fă o omletă din 3 ouă, ½ avocado și ½ ardei gras roșu. Folosește-o pentru a umple o tortilla din făină integrală și presară pătrunjel deasupra.
       9. Covrig cu brânză, stafide și nucșoară
      Întinde un strat generos de brânză cremă de capră pe un covrig din făină integrală, presară stafide și nucșoară și servește-l copilului cu o ceașcă de ceai de ghimbir.
       10. Sandviș cu ouă fierte
      Alege o chiflă din făină integrală și pune alternativ felii de șuncă presată de curcan cu un conținut redus de sodiu, frunze de salată verde, felii de ou fiert, felii de măr, felii de avocado și de roșie.
      eva.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Într-un răspuns la o solicitare Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a precizat că cele mai multe posturi vacante sunt de educatori, profesori de matematică, profesori de limba și literatura română, fizică, educație fizică și limba engleză.
      Cea mai mare lipsă este înregistrată în grădinițe, acolo unde este nevoie de 429 de educatori și ajutori de educatori. Totodată, în școli există 290 de locuri vacante de profesori de matematică, matematică/informatică și matematică/fizică. În învățământul primar este atestat un deficit de 241 de cadre didactice. Școlile mai sunt în căutarea a 165 de profesori de limba și literatura română, 119 profesori de fizică, fizică/informatică și chimie și 111 profesori de educație fizică. Instituțiile de învățământ mai au vacante 105 posturi de profesori de limbă engleză, 93 de funcții de profesori la limba franceză și 86 posturi de dascăli la istoria românilor și universală.
      În pofida numărului mare de locuri vacante în sistemul de învățământ, tinerii nu se prea grăbesc să-și continue studiile la pedagogie, iar cei care absolvesc facultățile de profil, de multe ori, evită să se angajeze în câmpul muncii. Astfel, potrivit rezultatelor preliminare ale etapei de bază de admitere în instituțiile de învățământ, la facultățile de științe ale educației și cele exacte au rămas cele mai multe locuri bugetare neacoperite.
      Autoritățile au întreprins mai multe acțiuni pentru a susține profesorii și a-i motiva să rămână în sistem. Printre acestea se numără majorarea indemnizației de stat de la 45 mii până la 120 mii de lei pentru tinerii specialiști cu studii superioare și de la 36 mii până la 96 mii de lei pentru absolvenții colegiilor.
      moldpres.md
  •