Scandal într-o localitate din Leova, după ce a fost reorganizată școala


    Mai multe familii din localitatea Beștemac, raionul Leova, refuză să-și trimită copiii la școala din satul Sărățica Nouă, unde au fost repartizați de autoritățile locale după reorganizarea școlii din satul lor. Părinții elevilor, care stau acasă de la începutul anului de studiu, susțin că au fost amăgiți și cer Consiliului Raional Leova să-și revadă decizia și să înmatriculeze copiii la școala din Cazangic, pentru că „acolo este mai bine și școala e mai bună”.

elevi-scoala-arhiva-1280x720.jpg

„Anul trecut, în octombrie, a fost adunare și părinții au fost anunțați despre intenția de a reorganiza școala noastră din gimnaziu în școală primară. Noi am fost întrebați unde vrem să meargă copiii mai departe, pentru că sunt două sate alături și am spus că la Cazangic. În decembrie, fără a lua în vedere solicitările noastre, Consiliul Raional a aprobat decizia de a duce copiii la Sărățica Nouă. S-a ținut tot în tăcere. Nici la ultimul sunet nu ne-au spus nimic. Că suntem impuși să ducem copiii la Sărățica am aflat cu o săptămână înainte de a se începe anul de învățământ”, ne-a povestit indignată Maria Chiciuc, bunica unei eleve.

Femeia este supărată că directoarea școlii din Cazangic refuză să înmatriculeze elevii din Beștemac care nu vor să-și continue studiile la Sărățica Nouă.

„De ce ni se încalcă drepturile? Noi am fost la Cazangic și nu ni-au primit. Directoarea ne-a spus că nu poate încălca hotărârea de la raion. Am fost la Consiliul Raional și am anunțat că noi suntem gata să organizăm și să achităm singuri transportul elevilor la Cazangic, dar nici așa nu ne primesc.  Există cererile a 22 de părinți care vor să-și ducă elevii acolo. Unii s-au dus la Sărățica pentru că s-au speriat, dar dacă se ia decizia că ne mutăm la Cazangic, ei tot vin cu noi”, a adăugat Maria Chiciuc.

Șeful Direcției Învățământ din cadrul Consiliului Raional Leova, Alexandru Gospodinov, a declarat că decizia de a transfera elevii din clasele gimnaziale din Beștemac la Sărățica Nouă a fost una strategică, pentru a salva această școală de reorganizare.

„Noi am gândit strategic: la șase sate să rămână măcar un gimnaziu. În regiunea ceea, cea mai apropiată instituție de învățământ care mai putea fi salvată de o ulterioară reorganizare era la Sărățica Nouă. Acolo vin copii din Beștemac, Pitești, Câmpul Drept, Sărățica Veche și vorbitorii de limbă română din Tomaiul Nou. Dacă vor merge toți copiii din Beștemac, acolo vor fi 115 elevi. Dacă sunt mai puțin de 91 de elevi într-o școală se încep problemele, deficit bugetar și altele”, a explicat funcționarul.

Alexandru Gospodinov a precizat că, până astăzi, 9 elevi dintre cei 27 din Beștemac care au fost înmatriculați la școala din Sărățica Nouă nu merg la lecții. Aceștia sunt ținuți acasă de părinți.

Funcționarul crede că problema nu este în capacitățile tehnice și profesionale ale școlii din Beștemac, dar în „principiul” părinților care urăsc satul vecin: „Acolo există o problemă care se trage din moși-strămoși. Pe timpuri, locuitorii se băteau când se duceau la fete. Există o dușmănie și o invidie între aceste două sate”.

Șeful Direcției Învățământ din Leova crede că, până la urmă, familiile care se opun transferului elevilor la Sărățica Nouă vor înțelege situația și se vor conforma deciziei Consiliului Raional.

„Cred că părinții o să înțeleagă că nu au de pierdut nimic. Școala de acolo este foarte bună: cu sală sportivă, cantină, sală de festivități. Am făcut și un demers către primar și am solicitat să poarte discuții cu aceste familii și asistentul social să le explice că elevii nu pot să stea acasă. Vom mai avea o întâlnire cu acest grup de părinți și sper să rezolvăm problema”, a mai spus Alexandru Gospodinov.

Părinții nemulțumiți din Beștemac planifică să meargă joi la ședința Consiliului Raional Leova, pentru a protesta și a cere revizuirea deciziei care vizează înmatricularea elevilor din clasele gimnaziale la școala din Sărățica Nouă.

tv8.md





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • julia122997
      De julia122997
      Cel mai mate buget îl are liceul Liceul Teoretic „Mihail Berezovschi” (33,42 milioane de lei pentru 2 156 de elevi, suma per elev – 15 501 lei), urmat de Liceul Teoretic „Mihai Viteazul” (26,21 milioane de lei pentru 1 711 elevi, suma per elev – 15 318 lei), iar pe locul trei se află Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi” (23,96 milioane de lei pentru 1 745 de elevi, suma per elev – 13 730 de lei).
      În documentele de mai jos vedeți ce sume sunt alocate pentru toate școlile primare, gimnaziile și liceele din Chișinău.





      Sursă documente: parinte.md
      Text: diez.md
    • julia122997
      De julia122997
      Violența fizică, intimidările, fricile fac parte din programul zilnic în multe școli din țară, iar acest fenomen ia amploare. Drama constă în traumele adânci care pot deveni cauza multor probleme în viața de adult sau forța de a deveni un om foarte puternic. 
      Am reușit să discute cu trei femei care au hotărât să povestească despre experiența lor. Ele sunt convinse că în acest mod vor spune stop violenței în școli și vor motiva alți oameni să ia măsuri în asemenea cazuri. Mai ales că astăzi, în mai multe state din lume, inclusiv în Republica Moldova, este marcată Ziua Internaţională a Nonviolenţei în Școală.
      „Acești elevi au înger păzitor, iar ceilalți nu”

      Violeta Gașițoi, avocată
      „Aveam o dirigintă căreia îi plăcea foarte mult să divizeze în elevi buni sau elevi răi. Ce însemna elevii buni sau cei răi? Erau elevii pe care îi iubea și pe care nu îi iubea. Pe cei pe care îi iubea, ea le spunea pe nume și spunea că, uite, acești elevi au înger păzitor, iar ceilalți elevi - și iarăși îi numea pe nume, printre care eram și eu -  nu au înger păzitor. Nu erau răi, pentru că învățau rău. Învățau pe note de șapte și opt. Indiferent cât de mult ar fi învățat, această profesoară nu punea o notă mai mare acelor elevi, pentru că nu îi iubea”.
      „Profesorul se putea apropia de elev și, dacă nu îi plăcea ceva, putea să îți ardă o carte în cap în față la toată clasa. Clasa putea să râdă. Relațiile interumane elev-coleg, elev-profesor, elev-părinte trebuie dezvoltate pe o bază de armonie, toleranță. Puterea de convingere este cuvântul și nicidecum violența”.
      „Pe unii elevi acest comportament i-a distrus și nu au mai continuat studiile, pe alții i-au făcut mai puternici, de exemplu pe mine. Mi-am continuat studiile, dar eu am avut și o profesoară extraordinară care m-a motivat să fac acest lucru. Am făcut Facultatea de Drept și mai bine de 17 ani am reprezentat victimele violenței”.
      „Tu ești o cârpă. Pe tine nimeni nu o să te iubească”

      Cristina Scarlevschi, model, fondatoarea unei școli de dans
      „Trei clase le-am învățat în sat la bunica mea. După ce mama s-a întors din Grecia în Moldova, a cumpărat apartament în Chișinău. A vrut să mă dea la o școală cât mai aproape de locuință. Fiind o fată venită de la țară, a fost de ajuns să spună un copil în gura mare că cei de la țară vin cu păduchi. Și iată așa a început. Copiii au început să nu dorească să se așeze cu mine în bancă”.
      „Noi am avut în clasă o fată. Ea învăța foarte bine. Venea la mine în față și îmi spunea „Tu ești o cârpă. Pe tine nimeni nu o să te iubească”. Am vrut să mă schimb în altă grupă, dar „PR-ul” meu a ajuns și acolo și spuneau că fata asta e „delicată”, fată de la sat. Se forma o gașcă din fete și băieți și simțeau că aveau o putere. Părinții lor erau peste hotare, le trimiteau bani, aveau mai multe haine frumoase. Dacă cineva avea telefon cu cameră era wow. Toți erau prieteni cu ei și nu cu ceilalți”.
      „Eu știam că nu o să fiu cârpă, dar voi face ceva în viața asta și o să fie legat de creație, de artă. Nu mă interesa și nu luam la suflet lucrurile acestea,  pentru că eu oricum vroiam să demonstrez că o să treacă timpul și o să vedeți voi. Acum primesc mesaje că „uite Cristina te-ai făcut atât de frumoasă, ești cunoscută, te ocupi cu niște chestii atât de interesante. Îmi amintesc cum la școală copiii se comportau urât cu tine”. Sunt și băieți care mi-au scris  „Ah, am pierdut momentul. Ce prost am fost că te trăgeam de păr sau îți scoteam geanta și o aruncam la gunoi. Uite ce femeie era să am lângă mine”.
      „Timp de o săptămână băieții mă numeau „cățel jucika”

      Olivia Furtună, studentă
      „Timp de o săptămână, băieții mă numeau „cățel jucika”. Eu eram nedumerită: „De ce pe mine m-au ales?”. Într-o zi am încercat să îmi îndrept părul, m-am îmbrăcat mai frumos. Am avut dispoziția să fiu mai diferită, pentru că la școală devenise o rutină. Am mers pe holuri și erau două fete. Una dintre ele s-a apropiat de mine și a început să mă întrebe, „Îți place de noul băiat care a venit?”. Au început să mă împingă din toate părțile. „Ți-ai făcut coafura ca să îl impresionezi?”. M-au apucat de păr și m-au zgâriat, m-au îmbrâncit pe jos”.
      „Simt anxietate față de societate. Nu știu cum să mă comport cu ceilalți oameni. Am frica că nu mă vor înțelege corect și e rar când eu mă apropii prima de alți oameni. Îmi este frică să nu creadă ceva urât despre mine”.
      „Serviciul psihologic în țară e foarte slab dezvoltat”
      Potrivit unui studiu realizat de UNICEF, mai puțin de 50% din copii cer ajutor părinților. În rezultat, o bună parte din ei nu cunosc situațiile de stres prin care trec cei mici. Potrivit psihologilor, părinții au un rol primordial în asemenea cazuri și sunt cei care pot contribui la stoparea violenței în școli.
      „Părinții în primul rând trebuie să își îndeplinească probabil principala misiune de susținere a copiilor în care ar comunica cu cei mici, ar oferi acel spațiu de protecție acasă, pentru a nu le favoriza acea vulnerabilitate în fața cazurilor de bullying. CopiiI care nu se simt în siguranță acasă, sunt foarte vulnerabili în fața violenței de la școală”, a explicat psihologul, Daniela Sîmboteanu.
      La fel, s-a demonstrat că o bună parte din cazurile de violență între elevi sunt provocate de profesori. Situația ar putea fi remediată dacă va fi îmbunătățit sistemul de pregătire al cadrelor didactice.
      Psihologii bat alarma și spun că fenomenul ia alte conotații în ultima perioadă datorită accesului la internet pe care îl au copiii. Totodată, specialiștii atrag atenția că violența verbală și fizică în școli se poate transforma de multe ori în agresiuni sexuale, iar autoritățile trebuie să ia măsuri în acest sens. O soluție ar fi suplinirea funcțiilor vacante de psiholog în mai multe școli din țară și includerea unui specialist în fiecare grădiniță.
      „Serviciul psihologic în țară e foarte slab dezvoltat. Noi nu avem în toate instituțiile de învățământ psihologi. În mare parte aceștia sunt doar în liceele din municipiu. În localitățile rurale, acolo unde fenomenul de bullying e mai răspândit, psihologii școlari nu sunt. Cei care sunt, sunt foarte slab pregătiți, pentru că nu acces la programe de instruire continuă, specializare. În grădinițe nu sunt prevăzute unitățile de psiholog. Un lucru foarte important, la această vârstă,  familia ar putea primi niște recomandări profesioniste pentru a face niște corecții în educarea copilului”, a menționat Daniela Sîmboteanu.
      Potrivit unui studiu UNICEF realizat în anul 2019, șapte din zece copii din R.Moldova, elevi ai clasei a VI-a - a XII-a, sunt agresați fizic sau verbal de colegi. Aproape 40% din elevi s-au identificat ca agresori în relațiile cu semenii săi la școală.
      agora.md
    • julia122997
      De julia122997
      Ministrul Educației, Corneliu Popovici a încurajat tinerii să vorbească despre provocările cu care se confruntă în cadrul instituțiilor de învățământ, ca împreună să fie identificate soluții pentru rezolvarea acestora.  
      Elevii participanți au menționat că își doresc deschidere din partea profesorilor pentru discuții despre bunăstare emoțională, siguranță, relații interpersonale. De asemenea, ei își doresc ca dascălii să le accepte ideile și să-i încurajeze să sesizeze anonim cazuri de bullying. 
      Evenimentul a fost organizat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării în colaborare cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, Asociația Obștească Educație pentru Dezvoltare, și cu suportul Fundației Liechtenstein Development Service în perioada 22-24 ianuarie 2020.
      agora.md
    • julia122997
      De julia122997
      În perioada 15 august – 1 septembrie 2019, Centrul Internațional de Expoziții MOLDEXPO va găzdui Târgul articolelor pentru școală TÂRGUL ȘCOLAR, ediția a VII-a — o cifră semnificativă, deoarece la 7 ani copilul merge la şcoală, păşind în lumea mare a cunoştinţelor. Şi acest tîrg de la Moldexpo a crescut frumos, bucurîndu-se, pe bună dreptate, de autoritatea şi dragostea participanţilor şi vizitatorilor.
      Pentru că totdeauna ne străduim să oferim cele mai bune condiţii de desfăşurare a activităţii comerciale. Am amenajat spaţii pentru cumpărături, dar şi de odihnă şi distracţii pentru vizitatori, care sunt în cea mai mare parte copii şi tineri, însoţiţi de părinţi.  

      TÂRGUL ȘCOLAR este locul, unde puteți găsi articole de calitate pentru elevii de toate vârstele, ofertele incluzând produse străine și autohtone la cele mai bune prețuri. În acest an circa 100 de companii își vor expune produsele.  
      TÂRGUL ȘCOLAR este cel mai mare târg școlar din Chișinău. Doar aici, pe un singur spațiu, vizitatorii vor avea posibilitatea de a cumpăra totul pentru școală. 

      Ne pregătim de școală împreună! 
      Vă așteptăm la TÂRGUL ȘCOLAR 2019! 
      Program: 15 august - 1 septembrie, 10:00 — 18:00 
      Partener media - mama.md
      На Moldexpo открывается ярмарка школьных товаров 
      Близится 1 сентября и, как обычно, август становится сезоном подготовки к новому учебному году. Традиционно в этот период МВЦ «MOLDEXPO» приглашает детей и их родителей вместе подготовится к школе. 

      С 15 августа по 1 сентября 2019 года в Международном выставочном центре MOLDEXPO пройдет Ярмарка школьных товаров и принадлежностей SCHOOL FAIR, которая организуется уже семь лет подряд – это значимое число, так как в семь лет ребенок идет в школу, вступая в великий мир знаний. И ярмарка SCHOOL FAIR стала значимым событием, радуя нас своим авторитетом и популярностью среди участников и посетителей. Мы всегда стремимся предоставлять отличные условия для коммерческой деятельности, организовав удобные места для покупок, а также для отдыха и развлечений для посетителей. 

      Школьная ярмарка - это место, где можно найти качественные товары для школьников всех возрастов от отечественных и иностранных производителей по приемлемым ценам. В этом году свою продукцию на выставке представят около 100 компаний. 
      SCHOOL FAIR является самой большой официальной ярмаркой школьных товаров в Кишиневе. Только здесь посетители получают уникальную возможность найти все необходимое для школьников на одной площадке. 

      Готовимся к школе вместе! 
      Ждем вас на SCHOOL FAIR 2019! 
      Работаем ежедневно: 15 августа - 1 сентября, с 10:00 до 18:00 
      Медиапартнер: mama.md
       
  •