Recomandări pentru a salva viața ta și a copiilor tăi în cazurile de violență în familie


    Poliția Republicii Moldova informează că, doar în primele șase luni ale anului curent, au fost înregistrate 711 victime ale violenței în familie, dintre care: 663 femei, 21 bărbați și 27 copii.

901119.jpg

Ce poți să face TU, victimă a violenței în familie, pentru tine și copilul tău?

  • apelează imediat Poliția la 112 sau prezintă-te imediat la Poliție pentru a depune plângere, sesizând despre cazurile de violenţă în familie;
  • solicită ajutorul asistentului social, administrației publice locale sau medicul de familie;
  • nu-ți retrage plângerea, dar optează pentru a obține măsuri de protecție cum ar fi: ordonanța de protecție sau ordin de restricție de urgență;
  • solicită îndreptare de la organul de poliție pentru adresare la medicul-legist pentru a primi un certificat medico-legal, care probează leziunile corporale cauzate în rezultatul agresării;
  • mergi la cel mai apropiat Centru pentru plasarea victimelor violenței în familie, unde ve-ți fi consiliat de psiholog și jurist;
  • cere Centrului de reabilitare a victimelor violenței în familie protecție, asistență psihologică, pedagogică, socială şi juridică, îngrijire medicală membrilor familiei, care sunt sau care pot deveni victime.

Denunțarea conflictului sau violenței în familie NU este o faptă rușinoasă, ba din contra – îți poate salva viața, menționează zugo.md.

Așadar, în perioada de referință au fost emise 310 ordonanțe de protecție și 2227 ordine de restricție de urgență eliberate de către angajații Poliției, 3871 de agresori familiali fiind înregistrați la evidență Poliției.

Ține minte! Tolerând abuzurile și violența, îți faci rău ție însuți și copiilor care suferă odată cu tine.

Cum să oferi ajutor unei victime a violenței în familie?

  • încearcă să discuți separat cu victima, asigur-o că ești gata să-i asculți problemele şi că ce îți va spune va fi confidențial;
  • încurajează victima să solicite ajutor instituțiilor responsabile;
  • oferă victimei orice formă de sprijin şi comunică Poliției cazul de violenţă;
  • informează victima despre faptul că poate cere ajutor autorităților şi că este protejată de lege;
  • apelează şi la alte persoane care te pot ajuta: rude, vecini, colegi de serviciu, etc.

Ce poți face TU, în calitate de cetățean?

  • Să te oprești pentru o clipă și să asculți victima, fără să o judeci!
  • Să te implici prin salvarea unui om, unui copil din mâinile unui părinte agresiv!
  • Să fii schimbarea din comunitatea ta!

Menționăm că, în primele șase luni ale anului curent, au fost înregistrate 1169 cazuri de violență în familie, în descreștere comparativ cu perioada similară a anului 2018, fiind înregistrate 1246 cazuri.

Inspectoratul General al Poliției informează că desfășoară permanent sesiuni de instruire a angajaților Poliției privind reacționarea promptă și oportună în cazurile de violență în familie. Astfel, de la începutul anului curent au fost desfășurate 477 lecții cu privire la prevenirea și combaterea violenței, precum și protecția victimelor violenței în familie.

zugo.md





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • julia122997
      De julia122997
      Problemele de sănătate cronice sau temporare pot fi evitate dacă știi cum să te protejezi. Acest lucru devine din ce în ce mai important pe măsură ce serbezi mai multe zile de naștere. Nu înseamnă să te privezi de gustul bun sau de ceea ce îți place, ci să înveți să procedezi cu prudență pentru a te putea bucura pe deplin de tot ceea ce te înconjoară. În acest scop medicii au realizat un set de recomandări pe care le-ar formula pentru mamele lor, astfel încât să-ți fie mai ușor să te orientezi și să-ți creezi un ritm zilnic benefic. Alimentația utilă și un stil de viață cu efecte pozitive nu sunt lucruri complicate, iar dacă urmezi direcțiile trasate vei avea mereu multă energie și vei evita îmbolnăvirile.
       Iată ce sfaturi au medicii pentru mamele lor:
       1. Nu bea sucuri dietetice
      „Foarte multe persoane asociază trecerea la sucurile dietetice cu o modificare sănătoasă față de variantele cu zahăr. Problema este că există foarte multe studii care semnalează o legătură directă între aceste băuturi și creșterea în greutate, precum și un risc crescut de afecțiuni cardiovasculare, diabet sau alte afecțiuni cronice”, spune dr. Deirdre Miller, medic de familie din Kansas.
      Soluția: În loc de sucul dietetic bea apă minerală, fără îndulcitori artificiali, cu felii de lămâie, lime, portocală sau grepfrut.
       2. Protejează-te de greșelile medicilor, se întâmplă des
      „Din păcate pot interveni foarte des greșeli din partea medicilor, iar pacienții de vârste înaintate sunt cei mai vulnerabili pentru că au un organism fragil”, potrivit dr. Ariel Grobman, medic de familie din Miami.
      Soluția: „Mergi la consult cu un membru al familiei, verifică atent medicamentele care ți-au fost prescrise și întreabă de fiecare dată asistentele ce îți administrează. Cu toții avem dreptul să știm ce tratament primim și să înțelegem efectele secundare care pot apărea”, spune dr. Grobman.
       3. Evită „riscurile reziduale” de boli cardiace
      Dacă iei statine pentru a scădea nivelul de colesterol, nu trebuie să uiți că este necesar să fii în continuare vigilent pentru a-ți proteja inima. „Foarte mulți medici nu clarifică faptul că statinele nu sunt decât începutul drumului, nu finalul, în ceea ce privește prevenirea bolilor cardiace.Pacienții care iau statine pentru a ține sub control nivelul colesterolului sunt în continuare expuși riscului de accident vascular cerebral sau atac de cord”, explică dr. Robert Busch, endocrinolog din Albany.
      Soluția: „Discută în detaliu cu medicul tău pentru că există și alte terapii sau modificări ale stilului de viață care pot susține administrarea statinelor și vor accentua efectele pozitive”, spune dr. Busch.
       4. Nu ignora durerile localizate în zona șoldurilor
      „Dacă ai dureri de șold când stai jos mai mult timp sau dacă durerea se localizează în zona buzunarului drept al jeanșilor este foarte probabil să ai un risc crescut de artrită”, spune dr. Derek Ochiai, chirurg ortoped din Virginia.
      Soluția: „Nu ignora aceste dureri și mergi la un consult pentru a ți se prescrie un tratament preventiv, înainte ca durerile să se transforme în artrită”, spune dr. Ochiai.
       5. Evită pedichiura la salon
      Poate ți se pare deosebit de relaxant să-ți faci pedichiura, dar foarte multe saloane nu dezinfectează echipamentele utilizate în mod corespunzător. Dacă filtrele și scurgerile nu sunt curățate perfect între programări poți avea probleme cu negi, infecții bacteriene sau ciuperci care vor necesita medicamente și multă răbdare.
      Soluția: Alege diferite tratamente sau măști pentru picioare pe care le poți realiza acasă.
       6. Bea cele 3 băuturi utile în fiecare zi
      „În fiecare zi bea o cafea, un ceai și un pahar cu suc de rodie. Cafeaua și ceaiul reduc ritmul de îmbătrânire la nivel celular, previn cancerul, reduc riscul de accident vascular cerebral și cresc durata de viață. Compușii din sucul de rodie ameliorează starea microbiomului de la nivelul tractului digestiv, stimulând sistemul imunitar”, explică dr. William Li, nutriționist.
       7. Mănâncă soia
      „Contrar opiniei generale, soia nu favorizează cancerul de sân. De fapt, cercetările demonstrează că reduce riscurile”, spune dr. Li.
      Soluția: Consumă o cantitate moderată de soia, aproximativ 1-2 porții pe zi. Poți savura edamame, lapte de soia, tempeh sau tofu.
      eva.ro
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Nu sări peste micul dejun
      În timpul somnului, metabolismul tinde să încetinească. Singura modalitate de a-l accelera pentru a doua zi este să consumi un mic dejun sănătos la primele ore ale dimineţii. În felul acesta organismul va arde calorii chiar de la începutul zilei. Dacă prima masă lipseşte, corpul stocheză caloriile, formîndu-se grăsimile. În felul acesta, sînt şanse mari să te îngraşi, iar riscul apariţiei hipertensiunii arteriale, a bolilor de inimă şi a diabetului creşte. În plus, cei care nu mănîncă nimic dimineaţa au mai multe şanse de a ciuguli alimente nesănătoase pe parcursul zilei. Persoanele care iau micul dejun pierd de 4 ori mai mult în greutate decît cele care sar peste prima masă a zilei.
      Dulciurile se depun mai greu în prima parte a zilei
      Dacă pofteşti la ciocolată sau alt desert îmbietor, încearcă să îl consumi în prima parte a zilei. Astfel, vei arde caloriile acumulate mai repede, vei obţine un plus de energie şi nu va trebui să îţi faci atît de multe griji pentru kilogramele în plus.
      Alimente bogate în proteine
      Mulţi obişnuiesc să consume la micul dejun alimente bogate în carbohidraţi complecşi - covrigi, produse zaharoase. Nutriţioniştii recomandă înlocuirea acestora cu tărîţe de ovăz, aliment bogat în fibre solubile. Organismul are nevoie şi de proteine care se găsesc în produsele lactate, carne, ouă şi nuci. Acestea dau senzaţia de saţietate pentru mai mult timp, fiind esenţiale pentru buna funcţionare a creierului şi pentru dezvoltarea muşchilor.
      Pîine integrală
      Carbohidraţii sînt necesari, dar tipul de glucide pe care alegi să-l consumi poate face diferenţa între un mic dejun sănătos sau nu. Grîul şi alte cereale integrale care se găsesc în pîinea integrală conţin mai multe fibre şi substanţe nutritive decît pîinea albă, rafinată. Important este şi cu ce le combini. Alături de unt sau dulceţuri, acesta măreşte numărul caloriilor. În schimb, asociat cu alimente bogate în proteine, cum sînt ouăle şi produsele lactate, dau senzaţia de saţietate.
      Fructe
      Glucidele cu eliberare rapidă, precum cele din fructe, determină o eliberare de glucoză treptată şi susţinută pentru toată durata dimineţii. Pune o ceaşcă de căpşuni şi una de felii de banane într-un blender şi mixează. Vei obţine o băutură sănătoasă pentru un mic dejun bogat în antioxidanţi. Combină amestecul de fructe cu iaurt simplu, pentru a adăuga o doză bună de calciu, mineral care ajută la întărirea oaselor.
      noi.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Dacă deja s-a întâmplat să refuze să mănânce legume, nu este cazul să renunți, ci să abordezi alte metode. Copilul le poate alege din nou dacă sunt preparate diferit și au o altă formă. Nu te descuraja pentru că nu i-au plăcut de la început pentru că legumele crude nu sunt la fel de apetisante ca și chips-urile sau gogoșile. Cu puțină creativitate vei reuși să treci de acest obstacol și vei îmbunătăți dieta zilnică a copilului.
      Iată ce legume ar trebui să utilizezi pentru a-l atrage și cum să le prepari:
      1. Morcovi

      Se numără printre legumele care sunt acceptate mai ușor de copii, mai ales dacă au garnitura potrivită sau sunt integrați în cadrul unui curcubeu în farfurie. Copiii care au participat la chestionarele realizate în școli și au selectat o legumă sau un fruct pentru masa de prânz au optat în proporție de peste 80% pentru morcovi sau un măr.
      Iată cum poți servi morcovii pentru a crește șansele de a fi consumați de cel mic:
      - cruzi, alături de humus sau guacamole;
      - fierți la abur timp de 7-9 minute;
      - rumeniți la cuptor timp de 20 de minute, cu ulei de măsline și cimbru sau oregano;
      - rași într-o salată cu ingrediente acceptate de copil. 
      2. Salată verde

      În ceea ce privește legumele cu frunze verzi va fi mult mai simplu să convingi copilul să guste frunzele crocante de salată verde decât să mănânce spanac, așa că valorifică acest avantaj. Potrivit specialiștilor, faptul că frunzele au nuanța de verde deschis reduce foarte mult numărul de reacții de respingere, în timp ce verdele închis intimidează mulți copii. 
      Salata verde este o sursă importantă de vitamina A, acid folic și vitamina K, plus fibre utile pentru digestie. Poți prepara o salată răcoritoare cu un dressing pe bază de iaurt, la care adaugi salată verde, cuburi de friptură de pui și frunze de pătrunjel proaspăt.De asemenea, o poți combina cu bacon, parmezan ras, avocado și un dressing din suc de lămâie și ulei de măsline. 
      3. Castraveți

      Se pare că este foarte important cum tai castraveții pentru a-ți convinge copilul să guste. Contează să observi cum reacționează copilul de fiecare dată. Încearcă să-i dai castraveți tăiați felii rotunde, bastonașe, cu mijlocul eliminat și înlocuit cu humus, guacamole sau tahini. În funcție de reacțiile pozitive pe care le observi poți crea feluri de mâncare atractive pentru el, care conțin multe vitamine. De asemenea, poți încerca să înlocuiești chips-urile cu felii de castravete cu un sos delicios.
      4. Mazăre

      Nici măcar adulții nu consumă foarte des mazăre, așa că nu te va surprinde că este puțin mai dificil să-ți atragi copilul. Potrivit nutriționiștilor, cel mai util este să ai mereu în congelator o pungă cu boabe de mazăre pe care să le poți adăuga în orice fel de mâncare pentru a crește conținutul de nutrienți sau chiar să le oferi simple copiilor și să vezi dacă le plac.
      5. Țelină

      Chiar dacă nu va fi selectată prea repede din cauza gustului specific, textura țelinei este ideală pentru sosurile cu brânză, humus sau guacamole. Poate fi consumată cu un topping de unt de arahide, care va deghiza complet gustul de care se tem copiii. În loc de desert le poți da copiilor un mix de bastonașe de țelină, brânză cremă și stafide, presărat cu ciocolată rasă ori miez de nucă de cocos neîndulcit.
      Nu uita să testezi și sucul de țelină pentru că foarte mulți părinți au fost surprinși când au observat că cei mici adoră gustul lui.
      eva.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Vara trebuie să fim atenți la ce mâncăm și cum mâncăm pentru că organismul nostru suferă anumite schimbări odată cu temperaturile extrem de ridicate pe care le resimte.
      Iată o listă cu alimentele pe care le poți consuma în voie și care te ajută să reziști cu brio pe parcursul întregii veri!
      Banane - Chiar dacă nu sunt niște fructe zemoase, bananele sunt recomandate pe timp de caniculă. Făcând parte din categoria fructelor tropicale, bananele au capacitatea de a reduce temperatura corpului.
      Castraveți - Castraveții hidratează organismul și sunt o sursă importantă de Vitamina C, motiv pentru care sunt recomandați în timpul verii.
      Cireșe - Cireșele sunt vedetele acestui sezon și trebuie incluse neapărat în dieta zilnică.
      Condimente picante - Condimentele picante provoacă reacții la nivelul organismului și te vor ajuta să transpiri. Prin transpirație vei elimina excesul de apă din organism, pielea ta va putea să respire și te vei simți mult mai bine. Cu toate astea, nu exagera!
      Dovlecei - Dovleceii sunt recomandați pe timp de caniculă pentru că sunt bogați în apă și în substanțe nutritive. Astfel, aceștia reușesc să mențină un echilibru la nivelul organismului uman.
       Pepene galben - Pepenele galben este compus în mare parte din apă și ajută în procesul de hidratare.
       Pepene roșu - La fel ca pepenele galben, pepenele roșu conține o cantitate însemnată de apă. El reușește să răcorească organismul și să ofere o stare de bine.
       Roșii - Roșiile sunt bogate în potasiu și Vitamina C. În plus, ele conțin licopen, o substanță care protejează organismul împotriva razelor ultraviolete.
      Smochine - Smochinele conțin foarte mulți nutrienți și antioxidanți și ajută organismul uman să funcționeze la capacitate maximă.
       Spanac - Frunzele de spanac conțin magneziu și luteină, acest compus reușind să protejeze pielea de arsurile solare.
      a1.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Poliția recomandă deținătorilor de câini:
      socializarea permanentă și antrenarea cu dresaj special a câinilor de companie contribuie la bunăstarea acestuia și a celor din jur; examinarea periodică la veterinar pentru îngrijirea preventivă a animalului de companie, cum ar fi:vaccinările (antirabice – anual) și controlul parazitar; plimbarea cu lesă și cu botniță a câinilor în locurile publice și parcuri pentru evitarea incidentelor negative cu implicarea copiilor; neadmiterea vagabondării și a plimbărilor nesupravegheate ale animalelor de companie. Deținătorii de câini sunt obligați:
      să prezinte anual câinii cu vârsta de peste 3 luni la serviciile sanitar-veterinare de stat pentru vaccinare contra rabiei; să informeze urgent serviciile sanitar-veterinare de stat şi instituţiile de medicină despre fiecare caz de îmbolnăvire sau epizootie a animalelor deţinute, precum şi despre muşcăturile şi traumele provocate oamenilor sau animalelor domestice de către câini; să prezinte serviciului sanitar-veterinar de stat, câinii care au provocat traume oamenilor sau animalelor domestice, pentru a-i supune unui control şi a-i închide în carantină la necesitate; să predea câinii neutili întreprinderilor ce se ocupă cu gestionarea câinilor vagabonzi. Deținătorilor de câini li se interzice:
      plimbatul câinilor în locuri neautorizate de către primării; scăldatul lor în bazine de apă şi lacuri; circulaţia liberă pe raza localităţilor a câinilor fără lesă şi botniţă; intrarea câinilor în localurile publice, cum ar fi: magazine, pieţe de desfacere a produselor agro-alimentare, parcuri, scuaruri, stadioane şi mijloace de transport în comun. Pe această cale, Poliția informează despre faptul că comportamentul violent asupra animalelor, și anume cruzimea față de animale este pasibilă de răspundere contravețională sau penală.
      Așadar,conform art. 157 Cod contravenţional:
      aplicarea intenţionată a acțiunilor ce provoacă dureri, suferinţă, mutilarea sau moartea animalului; deplasarea liberă a câinilor agresivi sau a celor periculoşi în raza localităţii sau transportarea acestora în transportul public fără lesă şi botniţă; îndemnarea publică la cruzime față de animale; asmuțirea animalelor de companie la oameni sau la animale; atrag răspunderea contravențională, iar persoanele vinovate riscă amendă de până la 4500 lei persoanele fizice sau 15000 lei cele cu funcţie de răspundere. Iar potrivit art. 2221 Cod penal, tratarea cu cruzime sau torturarea animalelor care a cauzat mutilarea ori moartea acestora săvârșite în public sau în prezența minorilor atrage răspunderea penală, iar persoanele vinovate riscă amendă în mărime de până la 67500 lei sau muncă neremunerată în folosul comunității până la 240 de ore sau închisoare până la 3 ani.
      Așadar, dacă sunteți martori a cazurilor de cruzime asupra animalelor în realitate sau lumea virtuală, nu rămâneți indiferenți față de comportamentul violent asupra acestora și nu distribuiți – pentru că imaginile afectează grav starea copiilor și a celorlalte persoane care le vizionează, ci sesizați imediat Poliția la 112.
      diez.md
  •