Mai multe grădinițe, închise pe perioada de vară


    Mai multe grădinițe din capitală și-au închis ușile pentru reparații. Din această cauză, copiii, la solicitarea părinților, au fost transferați la alte instituții apropiate. Cele care nu mai lucrează începând de astăzi, își vor relua activitatea în septembrie.

Un exemplu este instituția de educație timpurie 106 din sectorul Botanica, frecventată, de regulă, de 300 de copii. De ceva timp, grădinița și-a sistat activitatea pentru a face reparație generală în spălătorie. Lucrările sunt pe sfârșite, astfel că începând cu săptămâna viitoare, copiii vor putea reveni la grădiniță.

„A fost necesară această reparație. Pereții erau umezi, deoarece este umeditate foarte mare. Geamurile erau stricate, în sensul că termenul de uzură era expirat deja. Copiii sunt în grădinița 40. La noi au plecat 42 de copii și la noi urmează să vină 45 de copii de la grădinița 40”, Eugenia Borisovcaia, directoarea Grădiniței nr. 106, Botanica.

Iar o altă grădiniță din sectorul Botanica în care au fost deja efectuate reperații este acum gazdă temporară pentru un grup de peste 50 de copii din instituțiile învecinate.

„Copiii noștri au fost transferați la grădinița nr. 182, în baza cererilor, solicitărilor părinților și pe această perioadă au fost înscriși în listă 54 de copii. Acum copiii de la 182 au fost transferați la noi deja până în luna septembrie, deja când o să fie redeschisă instituția”, Natalia Margină, metodista grădiniței nr. 168, Botanica.

„Toți părinții care au necesitatea de a fi copiii instituționalizați pe perioada de vară sau nu au posibilitatea ca copiii să plece în vacanță sau să plece cineva din bunei cu părinții, atunci se propune o altă instituție din preajmă. Unde sunt 3-4 instituții, obligatoriu două din ele pleacă, dar două activează”, Ion Musteață, șef DGETS Botanica.

În acest an, în peste 250 de instituții educaționale din țară sunt organizate reparații capitale.

tv8.md





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • julia122997
      De julia122997
      Adunarea Populară a adoptat în prima lectură legea cu privire la compensarea plăţilor achitate de părinţi pentru alimentaţia în grădiniţe. 
      Aceasta a fost elaborată de Comitetul Executiv al autonomiei. Pentru implementarea legii, din buget vor fi alocaţi anual până la 11 mil. lei. 
      În Găgăuzia sunt 57 de instituţii de învăţământ preşcolar, care sunt frecventate de 7.860 de copii. Cheltuielile părinţilor pentru alimentaţia copiilor în grădiniţe sunt de 8,75 lei pe zi.
      infotag.md
    • julia122997
      De julia122997
      Copilul necesită zilnic proteine, lipide, glucide, vitamine, săruri minerale și apă în anumite cantități. Atât deficitul, cât și surplusul acestor elemente influențează negativ starea de sănătate a copiilor și contribuie la apariţia bolilor netransmisibile.
      Agenţia Naţională de Sănătate Publică a publicat o analiză a produselor, consumate de copii în şcolile şi grădiniţele din ţară.
      Astfel, specialiștii au constatat că în perioada anilor 2016-2018 în instituțiile de educație timpurie pâinea, crupele, pastele făinoase, produsele de patiserie depășesc cu mult normele fiziologice de consum pe zi pentru un copil.
      Totodată ANSP menționează că copiii consumă mai puține legume și lactate.
      "Analiza comparativă a datelor privind asigurarea cu produse alimentare conform necesităților fiziologice în perioada anilor 2016-2018 în instituțiile de educație timpurie denotă că pâinea, crupele, pastele făinoase, produsele de patiserie depășesc cu mult normele fiziologice de consum pe zi pentru un copil. În perioada de referință, s-a constatat o scădere evidentă a deficitului de produse alimentare. 
      Astfel, ponderea deficitului de consum a legumelor proaspete a variat în perioada 2016-2018 de la 21% până la 6,8%. Cel mai mare deficit al consumului de legume a fost determinat la copiii din raioanele: Cahul – 19,7%, Florești – 19,2%, Ștefan-Vodă – 17,4%, Cimișlia – 15,8%, Strășeni – 14,8%, Ciadîr – Lunga – 12,5%.
      O îmbunătățire considerabilă s-a determinat la consumul fructelor proaspete, la care ponderea deficitului a variat între 19,2% în anul 2016 și 2,7% în anul 2018. Cel mai mare deficit al consumului de fructe a fost constatat la elevii din raioanele: Ocnița – 33,3%, Florești – 23,3%, Soroca – 22,7%, Rezina, Cimișlia – 20,0%, Ștefan-Vodă – 16,0%.
      Deficitul consumului de lapte pe parcursul anului 2018, comparativ cu anul 2016 s-a diminuat și a constituit 32%, în anul 2016 și 25,0%, în anul 2018. Cel mai mare deficit al consumului de lapte a fost constatat în raioanele: Ștefan-Vodă – 47,8%, Cahul  – 46,1%, Soroca – 41,0%, Strășeni – 34,8%, Râșcani – 32,8%.
      Un deficit se constată la consumul de unt, care a variat de la 18,1% în anul 2016 până la 12,7% în anul 2018. În perioada de referință, s-a constatat o diminuare a deficitului de consum al brânzei la copiii din instituțiile de educație timpurie, care a constituit 33% în anul 2016 și 15,5% în anul 2018. În anul 2016, ponderea consumului de smântână a constituit 8%, iar în anul 2018 copiii din instituțiile de educație timpurie au fost asigurați cu smântână conform normelor fiziologice de consum.
      Deficitul consumului de carne a variat de la 23,0% în anul 2016 până la 2,7% în anul 2018 (constatat în raioanele: Fălești-18,0%, Criuleni – 13,8%, Cimișlia – 12,5%, Ialoveni-12,3%, Nisporeni – 11,9%).
      S-a stabilit o îmbunătățire a consumului de pește în perioada anilor 2016-2018, la care deficitul a constituit 33,8% și 2,6%. Cel mai mare deficit al consumului de pește a fost constatat în raioanele: Ialoveni – 37,2%, Cahul – 36,0%, Criuleni – 27%, Ștefan-Vodă, Comrat – 23,1%, Basarabeasca – 22,2%, Drochia – 18,5%, Dubăsari – 16,0%.
      În meniul copiilor din instituțiile de educație timpurie s-a constatat un deficit al consumului de ouă de la 26,2% în anul 2016 și 22,3% în anul 2018", menționează ANSP.
      Totodată, experții au constatat că la elevii din instituțiile de învățământ primar, gimnazial și liceal comparativ cu copiii din instituțiile de educație timpurie deficitul produselor alimentare în perioada anilor 2016-2018 este mai evident. 
      "Ponderea deficienței consumului de carne la elevi în perioada de referință a constituit 23,0% în anul 2016 și 23,3% în anul 2018. Cel mai mare deficit al consumului de carne a fost constatat în instituțiile din raioanele: Cahul – 31,9%, Căușeni – 33,8%, Florești – 33,0%, Leova, Nisporeni, Ocnița – 30,8%, municipiul Bălți – 29,9%.
      Nesemnificativ, s-a diminuat ponderea deficitului de consum al laptelui la elevi, care a constituit 37,6% în perioada anului 2016 și 22,0% în perioada anului 2018. Deficitul consumului de produse lactate în perioada de referință a variat de la 33% până la 25,7% (constatat în raioanele: Căușeni – 39,1%, Anenii Noi – 37,9%, Basarabeasca – 36,6%, Rezina – 35,6%, Hâncești, Leova – 31,8%, Ialoveni, Nisporeni – 31,0%, municipiul Bălți – 37,4%).
      Consumul de legume pe parcursul anului 2016, a constituit un deficit de 41,5%, iar în anul 2018 -25,0%. Cel mai mare deficit al consumului de legume a fost constatat în raioanele: Cahul – 37,3%, Florești – 36,8%, Călărași – 35,8%, Basarabeasca, Leova, Vulcănești – 30,8%.
      Un deficit în meniul elevilor au constituit fructele proaspete, care a fost 20,0% în anul 2016 și 15,6% în anul 2018 (raioanele: Glodeni – 20,0%, Strășeni, Ștefan-Vodă, Telenești, Ungheni – 19,7%, Hâncești, Ialoveni, Ocnița, Strășeni – câte 19,3%)", precizează specialiștii ANSP.
      În acest context ANSP recomandă:
      - Respectarea regimului alimentar al copiilor instituționalizați;
      - Respectarea normelor fiziologice de consum pentru un copil conform prevederilor Ordinului Ministerului Sănătății nr. 638 din 12.08.2016 „Cu privire la implementarea Recomandărilor pentru un regim alimentar sănătos și activitate fizică adecvată în instituțiile de învățământ din Republica Moldova” (MO, 2016, nr. 293-305, art. 1435);
      - Respectarea regimului hidric;
      - Promovarea în familie a consumului produselor alimentare cu conținut redus de sare, zahăr și grăsimi;
      - Formarea deprinderilor sănătoase în rândurile copiilor instituționalizați și în familii;
      - Promovarea unor obiceiuri alimentare sănătoase și a unui stil de viață mai activ în rândul copiilor.
      stiri.md
    • julia122997
      De julia122997
      În astfel de condiții sunt educați picii care frecventează grădinița nr 17 din sectorul Botanica. Camera de baie nu a mai fost renovată de ani buni din cauza că în instituție au fost probleme și mai grave, afirmă directoarea. De exemplu, cea mai mare parte din bugetul alocat în acest an s-a dus pe reparația acoperișului, care era plin de găuri. Iar pentru renovarea blocurilor sanitare nu au mai rămas bani.
      Valentina Manolache, directoarea grădiniței NR. 17: „Toate sunt ruginite, toate sunt cu fisuri, cu mici crăpături, pe care le-am reparat pe alocuri din bugetul care a rămas, bucăți de țevi. Sigur că nu putem să le facem pe toate. Trebuie să le facem pe rând”.
      Încă 60 de mii de lei au fost cheltuite pentru a schimba paturile de fier, rămase din perioada sovietică, pe care dormeau copiii.
      Valentina Manolache, directoarea grădiniței NR. 17: „Copilașii nu se simțeau normal. Scoteau piciorușele prin gratii. Nu erau confortabile absolut. Am cumpărat pentru trei grupe pătucuri”.
      Și unele terenuri de joacă ar trebui renovate. De exemplu, administrația grădiniței cu predare în limba rusă, nr. 124, a reușit în acest an să schimbe câteva elemente de pe teren, moștenit și el de la sovietici.
      Diana Popa, reporteră: „Terenul de joacă de aici seamănă mai mult cu o junglă. Pe teritoriu sunt depozitate crengi și frunze uscate, iar toboganele stau demult ruginite”.
      „Este un teren de joacă pentru copii. În trecut, desigur, aici se jucau copiii. Sunt desene pe pereți. Acum este doar o gunoiște”, spune un locuitor ar orașului.
      Pentru a-i feri de traume, educatorii le permit copiilor să se joace doar pe câțiva metri pătrați.
      Angela Furculiță, directoarea școlii-grădiniță NR. 124: „Dacă chiar și se deplasează, oricum ei sunt în vizorul educatorului. 01:25-01:32 Ne vom extinde cu numărul de grupe, de clase, atunci și finanțarea va fi mai bună”.
      În contrast, acum două zile, la Ciocana a fost inaugurată probabil cea mai modernă grădiniță de stat din Chișinău. După ce a stat închisă aproape 20 de ani, instituția a fost renovată, ca să poată fi frecventată de 320 de copii.
      Iată ce au spus părinții:
      „Absolut tot este nou. Mobilierul, totul, blocul sanitar, ceea ce este un lux”.
      „În viața mea nu am văzut. Am patru copii și sunt din sat și nu am văzut așa grădinițe”.
      Diana Popa, reporteră: „Imposibil de crezut, însă în camera de baie nu am găsit nici rugină și nici măcar mucegai. Totul este curat, nou, iar toaleta fetelor e separată de cea a băieților”.
      Totuși, grădinița și-a deschis ușile cu întârziere, pentru că urma să fie inaugurată în luna august. În interior însă mai sunt câte ceva de făcut. De exemplu, de procurat jucării, cel mai probabil, cu ajutorul părinților.
      Diana Popa, reporteră: „Grupa de aici este prevăzută pentru 26 de copii, iar înăuntru deja au fost aduse scaune și mese colorate. Deocamdată, însă, jucării sunt puține, iar dulapurile sunt mai mult pustii”.
      „Vedeți că aici e doar strictul necesar și nici chiar strictul necesar… Foarte puțin. 01:22-01:31 Va trebui de mai dotat, dar în condițiile în care statul nu dă nimic, nu știu, o să vedem”, „Cărți, jucării… O să vedem cum o să facem. Poate și împreună cu părinții. Cumva o să organizăm ca să nu se lipsească nimic copiilor”, spun educatoarele.
      Natalia Maznic, directoare interimară grădinița NR. 155: „Direcția din sectorul Ciocana ne aprovizionează cu material didactic. Vom vedea ce, dar deocamdată este suficient pentru a ne deschide și a începe procesul educațional. Avem nevoie de personal încă. La moment instituția este aprovizionată cu 85% din personal, didactic și non-didactic”.
      Următoarea grădiniță nouă urmează a fi inaugurată la Buiucani. Clădirea a stat în paragină mai bine de 13 ani. Directoarea speră ca deschiderea să aibă loc până la sfârșitul acestui an, pentru că 100 de copii deja sunt înregistrați, iar mobilierul a fost livrat. În fiecare grupă va fi câte un calculator, televizor și o mașină de spălat.
      Cristina Gorodenco, directoare interimară grădinița NR. 166: „Sunt 13 grupe și 13 mașini de spălat vesela. Dacă sunt mulți copii, evident că este necesar. Ar fi bine ca toată Republica Moldova să fie dotată așa”.
      Pe lângă cele două grădinițe noi, în capitală, urmau să fie deschise altele cinci, care să fie frecventate de 1500 de copii. Conform asigurărilor date de fostul primar general interimar, Ruslan Codreanu, instituțiile urmau să fie inaugurate în luna august, iar pentru aceasta au fost alocate peste 43 de milioane de lei. Am cerut detalii de la șefa Direcției generale educație, dar și de la adjuncții ei, însă, deocamdată, nu am primit vreun răspuns.  În capitală sunt în jur de 160 de grădinițe, frecventate de 38 de mii de copii.
      tv8.md
    • julia122997
      De julia122997
      Rodica Guțu a precizat că, pe parcursul zilei de marți, agentul termic va fi furnizat și în celelalte grădinițe din Chișinău.
      Cât despre instituțiile de învățământ secundare, „acestea vor fi conectate la căldură după vacanță, ca de obicei”, a menționat șefa Direcției Educație.
      De regulă, sezonul de încălzire începe când temperatura medie a aerului nu depășește 8 grade timp de trei zile consecutiv.
      agora.md
    • julia122997
      De julia122997
      Este vorba despre Liceul Teoretic „Ion Creangă” din s. Hârbovăț, r-nul Anenii Noi; Grădinița nr. 14 din or. Cahul; Grădinița din s.Tuzara, r-nul Călărași; Grădinița nr. 5 din or. Comrat și Școala Profesională din or. Orhei.
      Astfel, Liceul Teoretic „Ion Creangă” din s. Hârbovăț, r-nul Anenii Noi va beneficia de un grant în valoare de 89,492 USD pentru instalarea sistemului de tratare a apelor și repararea blocurilor sanitare.
      Cel de-al doilea grant, în sumă de 86,965 USD, va merge către Grădinița nr. 14 din or. Cahul și va contribui la izolarea termică a pereților exteriori, repararea sistemului de ventilare și achiziționarea echipamentului pentru bucătărie. Grădinița din s.Tuzara, r-nul Călărași a obținut un grant în valoare de 67,437 USD. Proiectul prevede repararea acoperișului, izolarea termică a pereților exteriori și schimbarea ferestrelor instituției.
      Al patrulea proiect  este destinat Grădiniței nr. 5 din or. Comrat. Valoarea investițiilor pentru izolarea termică a pereților exteriori  va fi de 89,926 USD. Școala Profesională din or. Orhei, cu grantul în valoare de 90.909 USD, va reuși izolarea termică a pereților exteriori, schimbarea ușilor și ferestrelor.
      Programul „Kusanone” este un program de finanţare a proiectelor de grant-uri mici în valoare de circa 50 000 - 100 000 USD, fiecare – asistenţă nerambursabilă oferită de către Guvernul Japoniei. Programul „Kusanone” a fost lansat în țara noastră în anul 2008. Pe parcursul a 11 ani de colaborare, sistemul educațional din Republica Moldova a beneficiat de 21 proiecte de acest gen în valoare de cca 1. 626.647 USD.  
      agora.md
  •