Livrarea alimentelor în instituţiile de învăţământ va fi monitorizată


    În luna martie o misiune de audit va evalua procesul de organizare a alimentaţiei în instituţiile de învăţământ din capitală, iar din aprilie va fi implementat Proiectul pilot privind centralizarea şi externalizarea serviciilor de procurare a alimentelor, care este elaborat cu suportul PNUD Moldova. Primarul general al capitalei, Ion Ceban, a cerut responsabililor ca procesul de livrare a alimentelor să fie monitorizat strict, astfel încât să nu mai aibă loc ilegalităţi.

19420.jpg

„Suntem în pregătirea documentului, mecanismul dat este foarte anevoios din considerentul că finanţarea este din mai multe părţi, vine prin trei tipuri de buget, trei linii de finanţare, colegii de la PNUD lucrează la mecanismul dat, le-am oferit tot suportul de care au avut nevoie. Cel puţin ne-am propus pentru implementare deja probabil etapizat să începem cu 1 aprilie”, a declarat Angela Cutasevici, viceprimar al capitalei.

„Trebuie să ne asigurăm că până pe 1 aprilie nu o să avem surprize în instituţie dacă mai auzim undeva că în şcoală sau în grădiniţe este ceva necalitativ, cine vă trebuie? vă trebuie ANSA?, trimitem ANSA, vă trebuie altcineva?, o să discutăm, dar vreau ca în şcoli, în grădiniţe să nu existe probleme”, a menţionat primarul de Chişinău, Ion Ceban.

Săptămâna trecută, Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor a anunţat că neregulile în alimentaţia copiilor din şcoli şi grădiniţe continuă să fie înregistrate. Pe parcursul anului trecut, în urma mai multor controale inopinate în instituţiile de învăţământ şcolar şi preşcolar din ţară, au fost depistate loturi de produse alterate, dar şi peşte infestat cu paraziţi. Pe aceste cazuri au fost întocmite aproximativ 100 de procese verbale şi aplicate amenzi în sumă totală de 185 500 de lei. La fel, anul trecut au fost prelevate şi 80 de probe de apă, dintre care jumătate erau neconforme.

Amintim ca scandalul licitaţiilor trucate şi alimentelor alterate în grădiniţele din capitală a avut loc în noiembrie 2016, în urma căruia 17 persoane au fost plasate în arest la domiciliu. Până în prezent, dosarul nu are finalitate.

trm.md





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • alexandrarum
      De alexandrarum
      Este foarte bine să fim pregătiţi şi să avem cât mai puţine nevoi care să ne scoată din casă în următoarea perioadă. Dacă în primele zile, majoritatea dintre noi şi-a făcut poftele şi a gătit ca de Crăciun, iată că a venit momentul să fim raţionali - să consumăm atât cât este nevoie, să ne păstrăm în formă fizică şi mentală bună şi să folosim resursele într-un mod echilibrat.
      Ce putem găti ca să nu ne îngrăşăm având în vedere că facem mult mai puţină mişcare?
      ”În general, la felurile de mâncare gătită, încărcătura calorică mare este dată de grăsime, fie că e vorba de uleiuri sau de grăsimea din carne” explică dr Şerban Damian, nutriţionist. Aşadar, puteţi adapta diverse reţete punând mai puţine grăsimi. ”Putem să folosim carne slabă, legume şi uleiuri vegetale în cantităţi mai reduse şi atunci vom avea nişte preparate mai dietetice” completează dr. Damian.
      Atenţie, evitaţi alimentele prăjite!
      Deşi, multe alimente prăjite fac parte din categoria alimentelor ”comfort food”, mai ales în perioada autoizolării la domiciliu pentru oprirea infecţiilor cu coronavirus, este important să nu gătim prăjit. ”Prăjirea este o metodă de gătire care creşte considerabil valoarea calorică a produselor, aşa că e bine să o evităm (în general, nu doar acum). ” consideră dr. Şerban Damian.
      Dar cu dulciurile ce facem?
      Fiecare dintre noi, cu copii sau nu, a pus în cămară şi câteva dulciuri sau va face prăjituri acasă. ”Prăjiturile şi dulciurile în general aduc multe calorii, nu e o noutate pentru nimeni” atrage atenţia nutriţionistul.
      csid.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Potrivit viceprimarului Angela Cutasevici, din 1 aprilie, va fi implementat un un proiect pilot, iar acum se duc tratative cu reprezentanţii unei agenţii care va procura produsele în următoarele şase luni.

      "Pentru a evita aceste neconformități, pentru a exclude acele probleme care s-au acumulat pe parcursul anilor. Suntem în discuţii intense cu o agenţie externă care şi-au propus să ne ajute în vederea achizițiilor produselor alimentare, la nivel de pilot pentru o jumătate de an, acum până la sfârşitul anului 2020", a menţionat Angela Cutasevici, viceprimarul Capitalei.

      Potrivit autorităților municipale, dacă proiectul va înregistra rezultate pozitive, atunci ar putea fi extins şi la nivel naţional, printr-o hotărâre aprobată de Guvern. Potrivit datelor oficiale, în Moldova sunt aproape 1.220 de instituții de învățământ primar și secundar și circa 1480 de grădinițe.
      publika.md
    • julia122997
      De julia122997
      Dacă în trecut medicii pediatri recomandau să se aștepte pentru a se introduce oul în alimentația bebelușului din cauza riscului de alergii, recomandările s-au schimbat și se consideră că este unul dintre primele alimente utile pentru diversificarea meniului. Dacă ești atent la felul în care se simte bebelușul și recunoști semnele unei alergii nu ai niciun motiv să amâni folosirea ouălor pentru a-i crea un meniu consistent.
      Ce beneficii aduce oul în alimentația bebelușului?
      Ouăle sunt un ingredient ușor de obținut, cu un preț destul de redus și simplu de preparat. Pot fi servite simple sau incluse în diferite feluri de mâncare. Fiecare ou conține 70 de calorii și 6g de proteine.
      Gălbenușul furnizează 250mg de colină, care stimulează funcțiile la nivel celular, protejează ficatul, transportă nutrienții spre toate organele și susține memoria bebelușului.Dacă se adaugă și albușul se obțin beneficii suplimentare deoarece oul întreg asigură doze importante de riboflavină, vitamina B12, acid folic, fosfor și seleniu.
      Ce riscuri există pentru bebeluș?
      Din totalul alimentelor există anumite categorii care provoacă des reacții alergice pentru bebeluși sau copii mici. Acestea sunt:
      - ouăle;
      - produsele lactate;
      - soia;
      - arahidele;
      - peștele.
      În trecut medicii pediatri recomandau părinților să aștepte până bebelușul împlinea un an pentru a-i da să mănânce oul întreg, cu albuș și gălbenuș. Gălbenușul nu conține proteine asociate cu manifestări de tip alergic, dar proteinele din componența albușului au potențialul de a declanșa simptome de gravitate medie sau severă.
      Deși cercetătorii au fost convinși timp îndelungat că un consum timpuriu de ouă poate cauza alergia, un studiu realizat în 2010 care a vizat 2600 de bebeluși a demonstrat opusul.Bebelușii care consumă ouă întregi după vârsta de un an au un risc mult mai ridicat de a fi alergici față de cei care sunt familiarizați cu acest ingredient după primele 4-6 luni de viață.
      Care sunt semnele unei alergii?
      Sistemul imunitar al bebelușului nu este complet dezvoltat și este posibil să nu reacționeze pozitiv la tipul de proteine din componența ouălor. Rezultatul vor fi simptomele care afectează pielea, sistemul digestiv, cel respirator și pe cel cardiovascular.

      Manifestările problematice includ:
      - umflături, iritații, eczemă și înroșirea pielii;
      - diaree, stare de vomă, greață, dureri abdominale;
      - mâncărimi în jurul gurii;
      - respirația întretăiată, nasul care curge,
      - tensiunea scăzută, pulsul crescut și probleme cardiace.
      Gravitatea reacțiilor va depinde de răspunsul sistemului imunitar și de cantitatea de ou consumată.În cazuri rare poate apărea și șocul anafilactic, care necesită îngrijiri medicale de urgență. Tendința spre alergia la ouă este moștenită genetic. În aceste condiții trebuie să fii prudent când îi dai copilului acest ingredient dacă în familia ta există deja mai multe persoane care au avut alergie.
      Dacă bebelușul suferă deja de eczemă de gravitate medie sau severă trebuie să fii atent când îi dai ou pentru că s-a identificat o legătură între afecțiunile dermatologice și alergiile alimentare. 
      În cazul în care apar simptomele alergiei să știi că este foarte probabil ca ea să dispară pe măsură ce copilul crește. Majoritatea copiilor depășesc alergia la ou până la vârsta de 5 ani.
      Cum familiarizezi bebelușul cu ouăle?
      Pentru orice ingredient nou în meniul copilului se recomandă să apelezi la regula de 4 zile. Astfel, îi poți da copilului ou, iar apoi vei aștepta 4 zile înainte să adaugi altceva nou în meniul lui.Dacă în acest interval observi reacții negative ia legătura cu medicul pediatru.
      Iată cum poți prepara oul în primul an de viață al bebelușului:
      - fierbe un ou și transformă-l în piure combinându-l cu lapte de mamă, avocado, banane, cartofi dulci sau morcovi;
      - prepară o omletă cu legume pasate sau piure de fructe;
      - amestecă oul cu fulgi de ovăz și mango, apoi rumenește la tigaie cu puțin unt sau ulei.
      Pentru toate variantele recomandate este bine să utilizezi mai întâi numai gălbenușul, iar ulterior să folosești oul întreg, în cantități reduse la început.
      eva.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Lapte degresat
      Laptele degresat, fără grăsimi a făcut ravagii în anii 90, când dietele cu conținut scăzut de grăsimi erau în vogă. Iar studiile arată că, grăsimea crește pofta de mâncare.
      Lapte integral
      Spre deosebire de laptele degresat, laptele integral are conținutul de grăsime intact. Deși o cană de lapte integral conține cinci grame de grăsimi saturate, aceasta poate face parte dintr-un regim alimentar sănătos.
      De asemenea, prăjiturile și brioșele făcute cu lapte integral tind să nu se usuce la fel de mult și să aibă o textură mai fină.
      Lapte fără lactoză
      Produsele lactate fără lactoză sunt o opțiune excelentă pentru persoanele care sunt intolerante la lactoză. Laptele fără lactoză conține toate elementele componente benefice (cum ar fi calciul și alți nutrienți) care se găsesc în laptele obișnuit.
      Lapte de migdale
      Unul dintre cele mai populare tipuri de lapte pe bază de plante de pe piață, laptele de migdale este semnificativ mai scăzut în calorii, grăsimi și proteine decât laptele de vacă. Este mai bogat în vitamine și minerale, în special vitamina E.
      Deși îl poți folosi la gătit și la coacere, laptele de migdale are o aromă și o textură mai scăzute decât laptele de vacă.
      Laptele de caju
      La fel ca laptele de migdale, laptele de caju are un conținut scăzut de calorii și grăsimi. El este asemenea, o sursă bună de grăsimi polinesaturate, vitamina, A și vitamina E.
      Cu o textură bogată în nuci, cremoasă, laptele de caju este un adaos excelent la smoothie-uri.
      Lapte de ovăz
      Cunoscut pentru textura sa cremoasă și aroma sa plăcută, laptele de ovăz câștigă din ce în ce mai mult teren.
      Deși conține mai multe calorii decât multe alte tipuri de lapte pe bază de plante, aduce, de asemenea, un aport mai mare în proteine. Textura sa cremoasă provine de la numărul mai mare de carbohidrați existent din laptele de ovăz, care oferă și o cantitate suplimentară de fibre.
      Mulțumită aromei și texturii mai puternice a laptelui de ovăz, a devenit un lapte popular bazat pe plante în magazinele de cafea.
      kudika.ro
    • julia122997
      De julia122997
      Orice formă de deteriorare a pancreasului îl poate face disfuncțional parțial sau total. Deși este un organ cu dimensiuni reduse și nu constituie prea des subiectul discuțiilor legate de meniul zilnic, preparatele pe care le alegi au un impact decisiv asupra lui. Din păcate singurele momente în care este menționat în mod distinct pancreasul este fie când este studiat la școală, fie când deja cauzează stări neplăcute.
      Care sunt funcțiile pancreasului?
      Pancreasul îndeplinește două funcții esențiale în organism:
      1. Produce insulina pentru controlul nivelului de zahăr din sânge
      2. Produce enzimele digestive necesare pentru prelucrarea grăsimilor și a proteinelor
      Dacă până și un minut de reflux gastroesofagian te face să te simți ciudat, imaginează-ți ce s-ar întâmpla dacă pancreasul nu ar mai funcționa corect.Din fericire poți corecta problemele minore și vei proteja acest organ vital dacă adopți un meniu care conține alimente bune pentru pancreas. Nu ai de ce să aștepți să te simți rău pentru că de multe ori aceste stări sunt rezultatul unui meniu deficitar sau nociv urmat timp îndelungat. Dacă dieta aleasă conține preparate utile vei preveni problemele și vei stimula funcționarea corectă a pancreasului.
      Iată ce alimente bune pentru pancreas ar trebui să consumi mai des:
      1. Legumele crucifere
      Broccoli, varza de Bruxelles, conopida și varza sunt foarte utile pentru a proteja pancreasul împotriva tumorilor. Nu te gândi de două ori înainte de a le include ca ingrediente în rețetele tale preferate, ci gătește-le cât mai des pentru a te simți mereu bine.
      2. Lămâia
      Alimentele acre cum este lămâia stimulează producția de enzime digestive la nivelul întregului organism, menținând astfel funcționarea optimă a pancreasului pe termen lung. Dacă nu-ți place deloc să mănânci lămâie poți obține un efect similar consumând kiwi.
      3. Oregano
      Cu un gust intens, oregano va individualiza orice fel de mâncare transformându-i rapid aroma. Este un tratament eficient pentru oxidarea cauzată de diabet și previne deteriorarea capacității de produție de insulină a pancreasului.Folosește oregano uscat sau verde la paste, pizza, tocănițe, salate sau preparate cu orez și vei experimenta arome aparte, în timp ce-ți protejezi pancreasul și previi îmbolnăvirile.
      4. Păpădia
      Această plantă este utilizată des pentru efectul diuretic și de prevenire a cancerului, dar este foarte eficientă și pentru pancreas. Previne proliferarea celulelor maligne la nivelul pancreasului și crește rezistența celulelor sănătoase.Este un tratament util inclusiv pentru forme agresive de cancer. Consumă în fiecare zi o ceașcă de ceai de păpădie pentru a elimina toxinele acumulate în intestine și pentru a vindeca țesuturile deteriorate ale pancreasului.
      5. Usturoiul
      Este un aliat important pentru sănătatea pancreasului. Usturoiul susține echilibrul nivelului de zahăr din sânge prin creșterea producției de insulină a pancreasului. Un consum frecvent de usturoi stimulează pancreasul și îi menține funcțiile. Nu vei avea nevoie decât de 2 căței de usturoi în fiecare zi pe care îi poți adăuga în felurile de mâncare care îți plac pentru a obține beneficiile menționate.Poți prepara și ceai de usturoi, dar nu uita să adaugi frunze de pătrunjel pentru a preveni respirația urât mirositoare.
      6. Tofu
      Vrei să crești cantitatea de proteine pe care o consumi zilnic fără să exagerezi la capitolul grăsimi? Tofu este o opțiune potrivită, care te fortifică și îți protejează pancreasul. Acest aliment susține regenerarea pancreasului și protejează tractul digestiv împotriva bacteriilor și microbilor. Este un ingredient versatil, care poate fi adăugat la salate, tocănițe, paste sau se poate rumeni la grătar presărat cu susan și uns cu ulei de măsline pentru a varia aroma de bază.
      eva.ro
  •