Elevii își doresc ca dascălii să sesizeze anonim cazurile de bullying în școli


    Analiza critică a fenomenului de discriminare în instituțiile de învățământ profesional tehnic, prevenirea bullyingului în instituțiile de învățământ, influența procesului de dezvoltare personală asupra formării competențelor profesionale. Sunt doar câteva dintre subiectele abordate în cadrul celui de al III-lea atelier de lucru al Consiliului Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic.

1490174111267.jpg

Ministrul Educației, Corneliu Popovici a încurajat tinerii să vorbească despre provocările cu care se confruntă în cadrul instituțiilor de învățământ, ca împreună să fie identificate soluții pentru rezolvarea acestora.  

Elevii participanți au menționat că își doresc deschidere din partea profesorilor pentru discuții despre bunăstare emoțională, siguranță, relații interpersonale. De asemenea, ei își doresc ca dascălii să le accepte ideile și să-i încurajeze să sesizeze anonim cazuri de bullying. 

Evenimentul a fost organizat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării în colaborare cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, Asociația Obștească Educație pentru Dezvoltare, și cu suportul Fundației Liechtenstein Development Service în perioada 22-24 ianuarie 2020.

agora.md





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Este vorba despre proiectul TeenZ, lansat pentru copiii cu vârsta între 10 și 18 ani. Chiar dacă este adresat băieților și fetelor, programul, de asemenea, va fi util părinților și profesorilor. Proiectul colaborează cu antrenori și psihologi profesioniști, care pot oferi adolescenților informații fiabile și adecvate despre sănătatea lor fizică și emoțională. Antrenamentele video din cadrul programului TeenZ și webinarele cu psihologii pot fi folosite ca materiale didactice suplimentare în lecțiile de educație fizică sau protecție civilă. 
      La întâlnirea dedicată lansării acestui proiect, experții au remarcat faptul că sportul este o parte importantă din viața adolescenților și copiilor, dar care nu se bucură de atenție într-o măsură necesară în țara noastră.
      Galina Leșco, Directorul Centrului de Sănătate Prietenos Tinerilor NEOVITA și Coordonator Național al Proiectului „Generație Sănătoasă”, a citat rezultatele celor mai recente cercetări în domeniul sportului și activității fizice în rândul adolescenților: „În calitate de specialiști, suntem foarte preocupați de tendințele din ultimii ani. Chiar înainte de pandemie, studiile au arătat că activitatea fizică în rândul adolescenților a scăzut cu 14%. Dacă în 2014, 24% dintre adolescenți făceau exerciții fizice zilnice timp de 60 de minute, în 2018 cifra a scăzut până la 13%. Doar fiecare al șaptelea adolescent făcea mișcare 1 oră pe zi, restul – mai puțin”.
      În timpul pandemiei, această cifră a scăzut și mai mult. În martie anul trecut, UNICEF Moldova a realizat un sondaj în rândul elevilor prin intermediul platformei U-report Moldova. La sondaj au participat peste 3500 de adolescenți. S-a dovedit că doar 27% dintre elevi făceau exerciții fizice acasă, în timpul lecțiilor de educație fizică la distanță.
      “Aceste date au arătat că este necesar să se găsească soluții pentru a-i ajuta pe tineri să rămână în formă și activi fizic, chiar și în timpul pandemiei. De asemenea, în rândul tinerilor am realizat un alt studiu, care a arătat că mai mult de jumătate dintre respondenți și-ar dori mai multe lecții de educație fizică”, a declarat reprezentanta UNICEF Moldova, Polina Listopad. 
      Potrivit experților, problemele sunt în primul rând legate de specificul predării educației fizice online. „Acum profesorii de educație fizică și antrenorii încearcă să caute noi modalități de predare. Metodele pe care le folosesc, așa cum am observat deja, țin mai mult de teorie. Credem că acest proiect va ajuta școlile și elevii. Profesorii vor putea folosi materialele proiectului TeenZ la lecții: videourile de înaltă calitate cu antrenori profesioniști și un program pentru toți”, a remarcat managerul platformei de învățământ la distanță Studii.md.
      “Cred că am avea rezultate mult mai bune, dacă în acest proces am fi incluși cu toții – pedagogii, părinții, societatea. Copiii, în special elevii din clasele primare, imită tot ceea ce fac adulții. Și dacă ei văd adulți care tot mai des stau în fața computerului și nu merg împreună cu copiii la lecții, copiii procedează la fel. Sportul este important nu numai pentru a crește, ci și pe tot parcursul vieții”, a subliniat consultantul principal al Ministerului Educației din Moldova, Vasile Onică.
      La întrevedere a ținut un discurs și Dmitri Voloșin, fondatorul organizației Sporter. El a vorbit despre modul în care sportul amator s-a schimbat în țară în ultimii 7 ani: „Le-am adus la cunoștință oamenilor că ar trebui să practice sportul. Puteți alerga, puteți înota, puteți merge cu bicicleta și calitatea vieții dvs. se va schimba. Acum, sarcina organizației Sporter este să contribuie la dezvoltarea sportului de amatori în țară, inclusiv la nivel regional. Dezvoltarea sportului de amatori va face ca națiunea țării să devină tot mai sănătoasă, iar fondurile pot fi cheltuite nu pentru întreținerea sistemului medical, ci pentru dezvoltarea educației și a sportului”.
      Vă amintim că „TeenZ” este un proiect online. Toate videourile cu antrenamente, webinarele cu psihologii, concursurile cu cadouri sunt organizate pe platformele de socializare Facebook, Instagram. Organizatorii au ales acest format astfel încât fiecare adolescent să aibă acces la materialele utile.
      Proiectul este realizat de organizația Sporter.md și UNICEF Moldova cu sprijinul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării din Moldova și al rețelei naționale de centre de sănătate pentru tineri Youth Klinik.  
       
      Sporter и UNICEF запустили в Молдове спортивный проект для подростков
      Организация Sporter и UNICEF Moldova запустили для подростков специальный проект о спорте и здоровом образе жизни. Идея проекта — популяризировать спорт среди молодежи и  мотивировать детей осознанно заниматься спортом, особенно на удаленном обучении. 

      Речь идет о проекте «TeenZ». Его запустили для детей от 10 до 18 лет (как для мальчиков, так и для девочек), однако программа также будет полезна и родителям, и учителям. Проект работает с профессиональными тренерами и психологами, чтобы подростки получали только проверенную и достоверную информацию о своем физическом и эмоциональном здоровье. Видеотренировки «TeenZ», вебинары с психологами можно использовать как дополнительный обучающий материал на уроках физкультуры или ОБЖ.  
      На встрече, посвященной запуску этого проекта, эксперты отметили, что спорт важная часть жизни подростков и детей, которой в стране не уделяют должного внимания.
      Галина Лешко, руководитель Национального ресурсного центра «YFHS NEOVITA» и координатор проекта «Здоровое поколение», привела результаты последних исследований в области спорта и физической активности среди подростков: «Мы как специалисты очень обеспокоены тенденциями последних лет. Еще до пандемии исследования показали, что физическая активность среди подростков снизилась на 14%. Если в 2014 году ежедневные физические упражнения в течение 60 минут делали 24% подростков, то в 2018 году — 13%. Только каждый 7 подросток двигался 1 час в день, остальные — меньше». 
      Во время пандемии эта цифра снизилась еще сильнее. В марте прошлого года UNICEF Moldova при помощи платформы U-report Moldova провела опрос среди школьников. В нем приняло участие более 3 500 подростков. Оказалось, лишь 27% учащихся выполняли дома физические упражнения во время уроков дистанционных уроков по физкультуре. 
      «Эти данные показали, что необходимо искать решения, способствовать тому, чтобы молодые люди могли поддерживать форму и физическую активность даже во время пандемии. Также мы провели еще одно исследования среди молодежи, которое показало, что больше половины опрошенных хотелось бы больше уроков физкультуры», — отметила представитель UNICEF Moldova Полина Листопад.
      По мнению специалистов, проблемы связаны в первую очередь со спецификой онлайн преподавания физкультуры. «Сейчас учителя физической культуры, тренеры пытаются искать новые способы преподавания. Те методы, которые они используют, как мы успели заметить, несут больше теоретический характер. Думаем, этот проект поможет школам, ученикам. Учителя смогут использовать на уроках материалы проекта TeenZ: видео высокого качества с профессиональным тренерам и программой для всех», — отметила менеджер платформа дистанционного обучения Studii.md.  
      «Если бы в этот процесс были бы включено все общества, педагоги  родители, думаю, результаты были бы намного лучшие. Дети, особенно ученики начальных классов, подражают всему, что делают взрослые. И если они видят взрослых, которые чаще сидят перед компьютером, а не ходят с детьми на занятия вместе, то поступают также. Спорт важен не только для взросления, но и на протяжении всей жизни», — подчеркнул главный консультант Министерства образования Молдовы Василие Оникэ.
      На встрече также выступил Дмитрий Волошин, основатель организации Sporter. Он рассказал о том, как изменился любительский спорт в стране за последние 7 лет: «Мы сделали такое открытие для людей: существует спорт. Можно бегать, можно плавать, крутить на велосипеде и меняется качество твоей жизни. Сейчас задача Sporter помочь с развитием любительского спорта в стране, в том числе и в регионах. Именно развитие любительского спорта приведет к тому, что нация в стране станет здоровее и средства можно будет тратить не на поддержание здравоохранения, а на развитие образования, спорта». 
      Отметим, «TeenZ» это онлайн проект. Все видео тренировки, вебинары с психологами, конкурсы с розыгрышами подарков проводятся на социальных площадках: Facebook, Instagram. Такой формат организаторы выбрали, чтобы у каждого подростка был доступ к полезным материалам. 
      Проект реализуется организацией Sporter.md и UNICEF Moldova при поддержке Министерства образования, культуры и исследований Молдовы и национальные сети клиник для молодежи «Youth Klinik».
      sporter.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      În direct la emisiunea aLIVE a fost Daniela Sîmboteanu, psiholog și președinte al Centrului Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii (CNPAC/NCCAP). Invitata a vorbit despre copiii care cel mai des sunt victimele bullying-ului, despre cum o relație de încredere poate ajuta un copil să facă față agresiunii, de ce e important ca părinții să-și susțină copiii în orice circumstanțe, dar fără să intervină în alegerea lor. Expertul a mai abordat subiectul suportului din partea părinților în alegerea profesiei și în exercitarea dreptului la vot.
      Fiecare al treilea elev din Moldova se confruntă cu bullying-ul. “Studiul nostru a arătat că aceiași elevi experimentează roluri diferite în momente diferite. Ei pot fi și agresori, și victime, și martori”, a remarcat Daniela Sîmboteanu.
      Potrivit expertului, cel mai adesea, victimele intimidării, agresiunii și ridiculizărilor sunt copiii care se deosebesc de semenii lor fie ca aspect fizic, caracter, situație financiară a familiei, abilități fizice sau mentale.
      Relațiile bazate pe încredere sunt principalul ajutor și sprijin din partea părinților atunci când copiii se confruntă cu agresiunea
      Adesea, agresiunea în rândul adolescenților duce la consecințe triste, inclusiv la sinucidere. Pentru a preveni acest lucru, părinții trebuie să stabilească o relație bazată pe încredere cu copilul: să fie mai atenți la schimbările de comportament, caracter, dispoziție. În plus, ar trebui să discute deschis despre anxietățile, temerile și preocupările copilului, să-i ofere ajutor și sprijin în luarea oricărei decizii.
      “Trebuie să înțelegem ce se află în spatele acestor schimbări. Nimic nu se întâmplă din senin, există întotdeauna un motiv. Părinții ar trebui să reacționeze nu la comportamentul copilului, ci la motivele unui astfel de comportament”, a notat psihologul.
      Potrivit expertului, părinții pot și ar trebui să-și protejeze copiii și să aibă grijă de ei, dar să o facă corect — să nu intervină într-un conflict direct, să nu-i învețe să răspundă violent la agresiune, să nu-i sfătuie să caute motivul în ei înșiși. În schimb, părinții ar trebui să-și susțină copiii, să discute cu părinții agresorului, pedagogii, educatorii sau psihologul școlar.
      Program de parentalitate: cum să înveți să fii părintele unui adolescent?
      Problema bullying-ului este adesea rezultatul unei situații familiale dificile. Copiii care se confruntă cu violența domestică ei înșiși devin agresori când merg în societate. “Ei adoptă acest tip de comportament, folosesc agresivitatea ca mijloc de apărare. Pur și simplu ei nu cunosc alt mijloc ca să-și atingă scopul”, a spus psihologul.
      În Moldova, definirea și acceptarea violenței domestice reprezintă o problemă. “În țara noastră, acest lucru este încurajat și este considerat ceva normal”, a subliniat expertul. Este necesar să înțelegem că nu doar victimele, ci și agresorii au nevoie de ajutor. Există două modalități de a-i ajuta: modul direct — asistența psihologică, psihopedagogică și pedagogică, și modul indirect — educația oferită de părinți.
      În acest sens, CNPAC împreună cu UNICEF lansează un program de educare și instruire a părinților, având scopul de a-i ajuta pe părinți să înțeleagă nevoile adolescenților și să poată face față problemelor care pot apărea la copiii lor în adolescență.
      Programul se bazează pe ideea de “parentalitate pozitivă” — o relație bună și de încredere între părinți și copii. Participanții la program vor învăța să accepte și să înțeleagă un adolescent, să vorbească cu el și să-l îndrume, în loc să-i controleze prea mult viața.
      Acest program pentru părinți constă din 14 sesiuni, fiecare dintre ele axându-se pe un subiect important: bullying-ul la școală și în familie, educația sexuală, vaccinarea, identificarea profesională a copilului și multe altele. Întâlnirile vor avea loc în grupuri mici, în cadrul cărora părinții împreună cu specialiștii în educație și psihologie vor studia și vor discuta exemple și experiențe din viața reală.
      La moment, este preconizată lansarea proiectului cu sprijinul departamentelor de educație la Chișinău și Sângerei, iar anul viitor — la Cahul și Ungheni.
       
      Proiectul aLIVE este o emisiune online realizată de popularul forum pentru femei, Mama.md și organizația publică Forum.md. Proiectul a fost lansat cu sprijinul UNICEF Moldova, USAID Moldova și OMS.
       
      Психолог: Позитивное воспитание поможет справиться с буллингом
      Положительное воспитание и доверительные отношения в семье могут помочь детям правильно реагировать и справляться с буллингом, травлей и агрессией в школе.

      В прямом эфире aLIVE психолог и руководитель Национального центра по предупреждению насилия над детьми (НЦПНД) Даниела Сымботяну рассказала о том, какие дети чаще становятся жертвами буллинга, как доверительные отношения могут помочь ребенку справиться с травлей, почему родители должны поддерживать своих детей несмотря ни на что, но не вмешиваться в их выбор. Также эксперт коснулась темы помощи родителей в профессиональном определении детей и их избирательного права.
      С буллингом сталкивается каждый третий школьник в Молдове. «Наше исследование показало, что одни и те же ученики в разное время переживают разные роли. Они выступают и в роли агрессора, и жертвы, и свидетеля», — отметила Даниела Сымботяну.
      По словам эксперта, жертвами запугивания, травли и насмешек чаще других становятся дети, которые чем-то отличаются от своих сверстников: внешностью, характером, материальным положением семьи, своими физическими или умственными способностями.
      Доверительные отношения — главная помощь и поддержка родителей при буллинге
      Нередко буллинг среди подростков приводит к печальным последствиям, в том числе к суициду. Чтобы этого не допустить, родителям нужно наладить доверительные отношения с ребенком: внимательнее относиться к изменениям в его поведении, характере, настроении, открыто обсуждать тревоги, страхи и переживания, помогать и поддерживать в принятии любого решения.
      «Нужно понять, что стоит за этими изменениями. Ничего не происходит просто так, всегда есть мотив. Родители должны реагировать не на поведение ребенка, а на его причины», — отметила психолог. 
      По мнению эксперта, родители могут и должны защищать и опекать своих детей, но делать это правильно — не вмешиваться в прямой конфликт, не учить отвечать агрессией на агрессию или советовать искать причину в себе, а поддержать ребенка и обратиться к родителям обидчика, его педагогам, воспитателям или к школьному психологу. 
      Программа родительства: как научиться быть родителем подростка?
      Часто проблема буллинга — это результат сложной ситуации в семье. Дети, которые сталкиваются с жесткостью и насилием дома, сами становятся агрессорами вне его стен. «Они перенимают этот стиль поведения, используют агрессию как средство защиты. Они просто не знают, как по-другому можно добиться своего», — говорит психолог. 
      В Молдове существует проблема с определением и принятием насилия в семье. «У нас оно поощряется и считается нормой», — отметила эксперт. Необходимо понимать, что помощь нужна не только жертвам, но и агрессорам. Есть два способа им помочь: прямая психологическая, психопедагогическая и педагогическая помощь, а также непрямая помощь — посредством воспитания самих родителей.
      Для этого НЦПНД совместно с ЮНИСЕФ запускает программу воспитания и обучения для родителей. Ее цель помочь родителям понять потребности подростков, научить их справляться с проблемами, которые могут возникнуть в переходный возраст.
      Программа основа на идеи «positive paranting» — хороших и доверительных отношений между родителями и детьми. Она поможет научиться принимать и понимать подростка, разговаривать с ним, вести его, а не контролировать.
      Эта программа для родителей состоит из 14 сессий, каждая из которых посвящена важной теме воспитания: буллинга в школе и семье, сексуального воспитания, вакцинации, профессионального определения ребенка и много другого. Встречи будут проходить в небольших группах, где родители будут изучать и обсуждать реальные примеры и случаи из жизни совместно с экспертами в образовании и психологии.
      Сейчас проект планируют запустить в Кишиневе и Сынжерей при поддержке департаментов образования, а в следующем году в Кагуле и Унгенах. 

      Проект aLIVE — это онлайн передача популярного женского форума Mama.md и общественной организации Forum.md. Проект реализован при поддержке UNICEF Moldova, USAID Moldova и ВОЗ.
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Noua ediție a emisiunii aLIVE a avut-o ca oaspete pe Diana Cheianu-Andrei, sociolog și coautor al studiului „Bullying în rândul adolescenților din Republica Moldova” pentru UNICEF Moldova. Dumneaei a explicat ce este bullying-ul, cum afectează starea copiilor și ce măsuri ar trebui să ia părinții, profesorii și copiii pentru a preveni agresiunea în mediul școlar.
      „Cuvântul bullying nu are o traducere exactă. Totuși, cele mai apropiate sensuri sunt „hărțuirea” sau „agresiunea”. Acest fenomen are mai multe caracteristici care îl deosebesc de violență. Bullying-ul este o acțiune intenționată care se repetă sistematic. De regulă, între victimă și agresor există o inegalitate evidentă, de exemplu una fizică”, a subliniat expertul.
      Hărțuirea și discriminarea în rândul copiilor au existat dintotdeauna
      Problema hărțuirii și discriminării în rândul copiilor a existat dintotdeauna, dar nu s-a manifestat în forme atât de severe ca în prezent. Realitatea cu care se confruntă adolescenții în zilele noastre este diferită de ceea ce se întâmpla acum 15-20 de ani. Efectiv, comportamentul reacțiile copiilor la diferite situații sunt mai violente și mai agresive.
      „Potrivit studiului, aproximativ 87% dintre elevii claselor 6-12 sunt afectați de bullying. Reiese că fiecare al treilea elev din Moldova s-a confruntat cu bullying-ul cel puțin o dată ca victimă, martor și agresor. 70,8% dintre școlari au fost victime ale agresiunii, aproximativ 75% au fost martori și 40% au fost ei înșiși agresori. În Moldova există bullying și mulți elevi sunt afectați de acest fenomen”, a remarcat sociologul.
      Din experiența mai multor profesioniști, victimele și martorii agresiunii foarte rar se adresează după ajutor din teamă, neîncredere și rușine. Și acesta este principalul motiv din care agresiunea și discriminarea în rândul adolescenților rămân adesea nepedepsite.
      Problema bullying-ului poate fi rezolvată doar prin eforturile comune ale profesorilor, părinților și copiilor. Acest lucru se poate face prin crearea unei atmosfere de încredere atât acasă, cât și la școală. Părinții trebuie să acorde mai multă atenție stării emoționale a copiilor lor, iar profesorii ar trebui să fie mai atenți la situația din clasă. Este necesar de explicat copiilor că nu se poate de încurajat un comportament agresiv. La fel, dacă cineva este agresat și are nevoie de ajutor, copiilor nu trebuie să le fie rușine să-i ia apărarea.
      În lumina evenimentelor recente: agresiunea persistă și pe Internet
      În lumina evenimentelor recente – pandemie, carantină, trecerea la o formă mixtă de învățare, expertul a mai remarcat că agresiunea se întâlnește nu numai în mediul școlar. Acum, hărțuirea persistă în mediul online și adesea duce la consecințe și mai tragice, cum ar fi izolarea, traumele psihologice, sinuciderea.
      Principalul lucru pe care sociologul l-a subliniat este că toate părțile trebuie să fie implicate în rezolvarea problemei, nu doar agresorul. În același timp, pedepsirea agresor nu este o metodă absolută de combatere a bullying-ului, ci mai degrabă îl agravează. Este important să se lucreze pe problemele interne atât cu partea agresoare, cât și cu victima. Doar astfel va fi posibil de găsit adevăratele motive pentru un comportament negativ și, prin eforturi comune, de corectat un asemenea comportament.

      Proiectul aLIVE este o emisiune realizată de popularul forum pentru femei, Mama.md și organizația publică Forum.md. Proiectul a fost lansat cu sprijinul UNICEF Moldova, USAID Moldova și OMS.
       
      aLIVE: Каждый третий школьник в Молдове хотя бы раз столкнулся с травлей
      Около 87% молдавских школьников хотя бы раз в жизни столкнулись с дискриминацией, травлей и насилием в школе. 

      В новом выпуске передачи aLIVE, социолог и один из авторов исследования «Буллинг среди подростков в Республике Молдова» для UNICEF Moldova Диана Кияну-Андрей рассказала о том, что какое буллинг, как он влияет на состояние детей и какие меры должны предпринимать родители, педагоги и сами дети, чтобы не допускать проявления агрессии в школе.
      «Точного перевода слова “буллинг” нет, но наиболее близкое к нему — преследование или травля. У этого явления есть несколько характеристик, которые позволяют отличить его от насилия. Буллинг — это умышленное действие, которое повторяется во времени. Как правило, есть очевидное неравенство, например физическое, между жертвой и агрессором», — подчеркивает эксперт.
      Травля и дискриминация среди детей существовала всегда
      Травля и дискриминация среди детей существовала всегда, однако проявлялась не в таких тяжелых формах как сейчас. Реальность, с которой сталкиваются современные подростки, отличается от той, что была 15-20 лет назад и провоцирует более жестокое, агрессивное поведение и реакцию детей на разные ситуации.
      «По данным исследования, около 87% учеников 6-12 классов страдают от буллинга. Получается, что каждый 3 подросток хотя бы один раз был и жертвой травли, и свидетелем, и агрессором. Жертвами буллинга стали 70,8% школьников, около 75% — были его свидетелями, а 40% — это сами агрессоры. Буллинг в Молдове есть и ему подвергаются большинство школьников», — отметила социолог.
      Как показывает опыт многих специалистов, жертвы и свидетели буллинга редко обращаются за помощью из-за страха, недоверия и стыда. И этого главная проблема, почему травля и дискриминация среди подростков часто остается безнаказанной. 
      Решить проблему буллинга можно только совместными усилиями педагогов, родителей и самих детей. Сделать это можно через создание доверительной атмосферы как дома, так и в школе. Родителям необходимо больше внимания уделять эмоциональному состоянию детей, а педагогам чаще обращать внимание на ситуацию в классе. До детей необходимо донести, что поощрять агрессивное поведение нельзя, как стыдиться того, что кому-то нужна помощь.
      В свете последних событий: травля продолжается и в онлайн среде
      В свете последних событий: пандемии, карантина и перехода на смешанную форму преподавания, эксперт также отметила, что теперь буллинг встречается не только в школьной среде. Сейчас травля продолжается и в онлайн среде, и нередко приводит к еще более трагичным последствиям — замкнутости, психологическим травмам, суициду.
      Главное, что подчеркнула социолог, решать проблему нужно всем сторонам, а не только агрессору. При этом, наказание агрессора не является панацеей для борьбы с буллингом, а скорее лишь усугубляет его. Важно проработать как с ним, так и с жертвой внутренние проблемы, найти истинные причины такого поведения и совместными усилиями преодолеть их.

      Проект aLIVE — это онлайн передача популярного женского форума Mama.md и общественной организации Forum.md. Проект реализован при поддержке UNICEF Moldova, USAID Moldova и ВОЗ. 
  •