De la părinți continuă să se ceară bani în grădinițe


    În unele grădinițe, președintele asociațiilor părintești își continuă „obligația” de a cere bani pentru reparația instituției, produsele igienice sau salariu pentru angajați.

gradinita-1000x600.jpg

Primarul general interimar, Ruslan Codreanu, a menționat că în ultima săptămână a primit peste o sută de mesaje de la părinți și a prezentat dovezi cum directorii de instituții solicită bani.

În cadrul ședinței, primarul a vorbit despre cazul unui director de grădiniță, care i-a pus ultimatum unui părinte că dacă nu achită 600 de lei pentru matineu, copilul poate să stea acasă.

„Am primit screenshot-uri de pe viber, foițe. Aseară mi-a scris o femeie, mamă a trei copii, soțul este invalid, copilul cel mai mic este și el cu grad de invaliditate, nu au putut copiii să se bucure de matineul de Anul-Nou, pentru că mama nu a avut de unde să achite 600 de lei. Și în grădiniță i s-a zis: „Sau plătește 600 de lei sau stați acasă”. Eu când ridic problema de corupție din grădinițe nu e pentru că nu am cu ce mă ocupa. Iar ființa umană când își bate joc în așa hal de un părinte, unde sunt doi invalizi în familie, dați voi calificative. Nivelul taxelor informale în instituțiile de învățământ depășește bugetul nostru municipal pentru învățământ”, a declarat Codreanu în cadrul ședinței operative a serviciilor municipale, citat de alocapitala.md.

În acest sens, edilul a solicitat șefei Direcției Generale Educație, Tineret și Sport Chișinău, Rodica Guțu, ca la fiecare instituție de învățământ să fie plasat pe panourile informative detalii despre sumele alocate din bugetul de stat.

„Acest lucru să fie făcut timp de o săptămână. Aleatoriu voi merge în grădinițe să verific. Să nu mai speculăm că statul nu oferă nimic”, a spus Codreanu.

diez.md





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • maria981s
      De maria981s
      Educatoarea spune că a procedat așa pentru că a avut o săptămână stresantă.
      Din imaginile filmate de un părinte se vede cum copiii stau grămăjoară și cântă.
      La un moment dat un băiețel este lovit cu palma peste mână.
      Educatoarea îl apucă de braț, îl zgâlțâie de câteva ori, după care piciul se prăbușește la podea.
      Femeia îl apucă apoi de mână și îl ridică, după care îi mai dă o altă palmă, moment în care fetița de alături tresare.
      Nemulțumirea femeii este că băiețelul a ieșit din rând în timp ce restul învățau cântecul. 
      Totul se petrece sub privirile celorlalți copii. 
      Mama piciului agresat spune că nu a vrut să facă public acest caz și a solicitat doar ca educatoarea să fie dată afară. 
      Ulterior filmulețul a fost distribuit și altor părinți, care susțin că educatoarea și-ar mai fi depășit atribuțiile.
      „Eu am venit la ora 17:00, când copiii luau cina. Ea nu a auzit când am intrat. A strigat la un copil așa de tare. I-am făcut observație, iar ea mi-a spus ce să fac dacă el nu mă aude”, povestește un bunic.
      Acesta mai spune că educatoarea obișnuia să-și mai iasă din fire.
      Educatoarea care l-a agresat pe micuț spune că în ziua în care s-a întâmplat incidentul a avut o situație de criză și își regretă fapta, motivând ca acest copil nu este dintre cei obraznici. 
      Aceasta s-ar fi enervat după ce piciul a dat jos niște jucării.
      „O criză de nervi pe care am avut-o. Nu știu dacă părinții singuri nu ridică vocea. Copiii sunt mulți, nu te aud. Nu poți să vorbești doar în șoaptă”, spune educatoarea.
      După incidentul care s-ar fi petrecut vinerea trecută, luni femeia și-a luat concediu de boală pentru că ar fi răcită. 
      Aceasta spune că a mai avut o rugăminte, să nu fie mediatizat cazul. 

      Ajutorul de educator susține că nu a sesizat până acum acțiuni ieșite din comun în comportamentul educatoarei.
      Directoarea grădiniței, pusă în funcție chiar astăzi, spune că educatoarea are 30 de ani de activitate în domeniu.
      Nu am obținut deocamdată o reacție a autorităților din educație în acest caz.
      protv.md
    • maria981s
      De maria981s
      Timp de o săptămână, în adresa lui Ruslan Codreanu au parvenit peste 100 de mesaje din partea părinților, referitor la taxele informale percepute în grădinițe, dar și despre cazuri de discriminare a copiilor din motivul neachitării de bani pentru anumite bunuri, servicii sau activități.
      „Când abordez problema corupției din grădinițe, o fac cu scopul de a contracara fenomenul, pentru că nivelul taxelor informale în instituțiile de învățământ depășește bugetul anual prevăzut de municipalitate pentru sfera educației", a subliniat primarul.
      Pentru a dezminți speculațiile referitor la finanțarea din partea statului pentru grădinițe, edilul-șef a ținut să precizeze că în acest an, bugetul pentru învățământ reprezintă 60% din venitul anual al municipiului, iar suma alocată este mult mai mare față de anii precedenți.
      „De un an de zile, prioritatea noastră sunt instituțiile de educație timpurie, de aceea și bugetul prevăzut pentru acest domeniu este semnificativ mai mare. Reparații s-au făcut mai mult ca în ceilalți ani, iar pentru produse de igienă, la fel sunt oferite surse", a mai spus primarul interimar.
      Ruslan Codreanu a cerut Direcției generale educație, cultură, tineret și sport să ofere soluții referitor la inventarierea bunurilor materiale pentru fiecare grădiniță în parte, cât  și ceea ce se achiziționează pe parcursul anului pentru instituție. Solicitarea autorităților vine în condițiile când, unii reprezentanți ai grădinițelor informează greșit despre sumele alocate de stat și respectiv, percep bani de la părinți pentru diverse necesități.
      bani.md
    • maria981s
      De maria981s
      Potrivit BBC News, din puținii bani pe care îi obțin, femeile cumpără hrană, medicamente sau scutece pentru copii. În apropiere de granița cu Columbia, un bărbat se plimbă printre cei care încearcă să fugă din țară și strigă: „Cumpărăm păr”. Zilnic, aproximativ 2.000 de femei vin la el, în speranța că astfel vor avea bani pentru a trece granița. În funcție de lungimea părului, venezuelencele primesc între 60.000 și 180.000 de pesos columbieni (între 20 și 60 de dolari). „Sufăr de artrită și trebuie să îmi cumpăr medicamente.
      Nu sunt mulți bani, dar măcar o să pot să îmi iau pastile pentru durere”, a afirmat Celina Gonzales, o femeie de 45 de ani. „Sunt aici pentru că nu mai am nimic de mâncare”, a spus o femeie care a încercat să își vândă părul, însă a fost refuzată pentru că este prea scurt și prea fin. „Când vin să își taie părul este pentru că au ajuns într-o sărăcie extremă și singura lor șansă să mai facă rost de bani este să își vândă părul”, a precizat un bărbat care cumpără părul femeilor din Venezuela.

      Venezuela se află în plin colaps economic. Țara se află într-o criză atât de mare, încât moneda națională a fost depășită și de aurul virtual dintr-un joc. Mai mult, aici, o simplă ceașcă de cafea a devenit o delicatesă. 
      unica.ro
    • maria981s
      De maria981s
      1. Acceptă refuzurile copilului, apoi introdu o consecință nedorită sau surprinzătoare

      Îi poți spune, de pildă, fiicei tale care nu vrea să-și mănânce masa de seară că este în regulă, dar, fiindcă cina aproape s-a terminat, se poate pregăti de culcare. De regulă, copiii tind să amâne cât mai mult somnul, așa că s-ar putea să insiste să rămână la masă și să termine ce are de mâncat. Un alt exemplu este cel al unei mame care îi spune fetiței ce refuză să se joace cu surioara ei: "Este în regulă dacă nu mai vrei să te joci. Haide acum să repetăm poezia pentru grădiniță." Deși nu este menționată deloc sora mai mică, se subînțelege că fetița poate alege doar între joaca împreună și învățat, ceea ce o va face mult mai colaborativă. Atunci când reușești să-l intrigi pe copil și creezi prilejul pentru o nouă distracție, acesta va da curs dorințelor tale, chiar dacă la început s-a opus. De exemplu, un tată îi spune băiețelului de patru ani, care refuză să mănânce: „Este foarte bine că nu te atingi de spaghete. Dacă mănânci din ele, o să-ți apară o creastă de dinozaur pe spate și noi o să ne speriem foarte tare. Să nu cumva să mănânci din ele." Rezultatul este ușor de anticipat: micuțul se repede să facă exact ceea ce i-a interzis tatăl, pentru ca apoi să se joace de-a dinozaurul, prilej de distracție copioasă pentru el. Spaghetele au devenit chiar mâncarea lui preferată pentru multă vreme.
      2. Joaca este cea mai bună psihologie inversă

      Dacă îți pui la bătaie spiritul jucăuș, s-ar putea să ai rezultate surprinzătoare. Un tată povestește cum i-a făcut pe copii să mănânce legumele din farfurie, mereu abandonate, în ciuda rugăminților părintești. „Le-am pus la mine pe farfurie și le-am spus celor mici că toate sunt ale mele și nu au nici o șansă să le fure, să le mănânce ei. În timp ce încercam să-l împiedic pe unul din ei să se apropie de ele, celălalt se strecura și le mânca. Un alt joc era ca cei mici să-și mănânce legumele cu spatele la mine, apoi să anunțe că nu vor să se atingă de ele. Când mă prefăceam indignat și veneam să le controlez farfuriile, se distrau pe cinste când vedeau uimirea mea prefăcută în fața farfuriilor goale." Un tânăr își amintește de trucul mamei sale de a-l face să se trezească dimineață: „Când eram copil, refuzam să mă scol devreme. Mama mi-a propus să-l păcălim pe tata, să-l facem să creadă că încă dorm când el vine să mă trezească. Mă punea să mă îmbrac și să mă ascund sub pătură, să mă prefac că dorm. Tata venea să mă trezească și rămânea mereu cu gura căscată, pentru că eu eram gata îmbrăcat și pregătit. Acest joc a mers pentru mine ani de zile, niciodată nu m-am întrebat dacă nu cumva eu sunt cel păcălit." 
      3. Lasă copilul să aleagă

      Copiilor le place să poată decide ei, acest lucru le mărește sentimentul de control. Autonomia este unul dintre factorii motivatori cei mai puternici. Dacă refuză tot ce este legumă din farfurie, le poți spune că au dreptul să aleagă între mazăre și morcovi, de exemplu. Dându-i această libertate, pui de fapt puterea în mâinile lor, astfel că nu vor avea de ce să riposteze. Acest lucru este valabil și la adolescenți. Nu trebuie să uiți că, în adâncul lor, copiii își doresc să facă pe plac părinților, că preferă ca relația cu aceștia să fie armonioasă, nu conflictuală. Dar dorința de a fi independenți este, de asemenea, foarte puternică, mai ales la pubertate, astfel încât au tendința să se lupte pentru ce vor ei, să negocieze, să se certe, să se contrazică. Lăsându-l pe copil să aleagă, îi crești sentimentul de autonomie și, în același timp, îi pui în față opțiuni care sunt acceptabile și pentru tine. 
      4. Folosește competiții și premii
      Prin psihologia inversă, poți transforma o activitate neplăcută pentru copii într-un concurs. Dacă cei mici nu vor să-și strângă jucăriile din cameră, spune-le că le pot lăsa acolo, dar te gândești să dai un premiu celui care umple cel mai repede un coș cu jucării. Poți să participi și tu la competiție, spunând copilului: „Pariez că eu strâng jucăriile astea mai repede decât tine." „Copilul meu se opune, de câte ori îi spun să pună jucăriile la loc. Dar îi plac concursurile și să fie cronometrat când face ceva, ca să arate cât este de rapid. Așa că am găsit o metodă nouă. Îl provoc să pună cât mai repede în cutie jucăriile roșii. Apoi, îl întreb dacă le poate pune mai repede pe cele albastre. Pe cele verzi. Și așa mai departe, până când toată camera este curată." , povestește o mămică. 
      5. Oferă o alternativă mai bună

      Câteodată, ce trebuie să faci este să oferi copilului o alternativă și să-i arăți că este favorabilă pentru el. O mamă povestește un episod hazliu, în care a reușit să schimbe total felul în care copilul a reacționat la unul dintre cele mai neplăcute lucruri din copilărie: injecția și mersul la doctor. „L-am dus pe băiețelul meu de trei ani la doctor, unde urma să facă o injecție. Era tare îngrijorat și tot drumul a fost pe punctul de a izbucni în plâns. Când am ajuns la spital, o asistentă mi-a spus, fără ca el să audă, că trebuie făcute cinci injecții, nu una. M-am întors către băiețelul meu cu cel mai fericit zâmbet și i-am spus: „Vești bune! Doctorii si-au dat seama cum să împartă injecția cea mare pe care trebuia să o faci în cinci injecții mititele, care nu dor deloc." Surpriză! Mititelul s-a relaxat complet, iar după prima injecție chiar mi-a spus: „E adevărat! Injecția mică nu doare deloc!""
      Când să folosești psihologia inversă
      Poți folosi psihologia inversă atunci când observi o tendință evidentă a copilului de a se împotrivi dorințelor tale. Dar trebuie să o faci responsabil și atent. Dacă folosești prea frecvente această metodă, va deveni evident ce faci și nu va mai merge. În plus, vei părea un adevărat manipulator, ceea ce nu este bine pentru relația cu copilul. Nu folosi niciodată o psihologie inversă negativă, care dăunează stimei de sine a copilului. De exemplu, nu-i spune fiului tău că o să-i arunci bicicleta, fiindcă oricum nu se descurcă să o manevreze în garaj fără să zgârie mașinile. Caută o modalitate pozitivă de a inocula influențele psihologiei inverse. „Psihologia inversă merge mai ales cu copiii mici, pentru că aceștia par să se bucure foarte tare când fac lucruri împotriva voinței părinților. Copiii mici încep să dobândească un simț al independenței. Utilizând psihologia inversă ca o metodă pentru a obține ascultare permite copilului să simtă că el este cel care controlează lucrurile.", arată Chastity Plamondon, consultant la Early Childhood Mental Health în East Calgary Health Centre.
      Unii psihologi susțin că psihologia inversă este contraindicată în orice circumstanță, pentru că mesajul pe care îl primește copilul este contradictoriu și poate concluziona că nu vorbești serios când îi ceri ceva și că nu este nevoie să te asculte. Dacă o utilizăm rar, cu bunătate și umor, nu ca pe o amenințare sau o manipulare, psihologia inversă nu poate fi dăunătoare pentru copil. Ca orice altă tehnică de parenting, trebuie folosită la momentul potrivit, fără să se abuzeze de ea. O poți trata ca pe un joc util și poți s-o abandonezi, dacă copilul nu este dispus să intre în acest joc. Totodată, trebuie să te bucuri și de rezultatele de lungă durată ale psihologiei inverse. Un copil care intră în joc poate descoperi că este capabil să îndeplinească independent o sarcină și chiar îi place ceea ce refuza anterior să facă.
      qbebe.ro
    • maria981s
      De maria981s
      Cei cu vârste sub 5 ani petrec în medie o oră și 16 minute pe Internet, spun experții. Timpul petrecut în fața ecranelor crește la patru ore și 16 minute atunci când se joacă și se uită și la televizor. Copiii de 3-4 ani preferă mai mult programele de la televizor decât videoclipurile online, dar timpul petrecut în fața televizorului se micșorează pe măsură ce stau pe un dispozitiv conectat la Internet. Tinerii cu vârste cuprinse între 12 și 15 ani petrec în medie aproape trei ore pe zi pe Internet – la care se adaugă alte două ore în fața televizorului.
      Este îngrijorător ce se întâmplă! Copiii renunță la activitățile din lumea reală, deoarece ei le pot viziona acum pe YouTube. Studiul arată că platforma este aproape parte integrantă a multor vieți. YouTube e plin de canale ale unor vloggeri de diferite vârste care sunt filmați când se joacă sau testează jucării. Iar copiii noștri privesc fascinați la un ecran, fără să facă nicio activitate fizică.
      Un număr tot mai mare de părinți recunosc rușinați că au pierdut controlul asupra obiceiurilor din online a celor mici. „În primii ani, copiii au nevoie de interacțiune cu alte persoane și de joacă care sunt esențiale pentru aptitudinile lor sociale”, a spus Sue Palmer, autoarea cărții „Toxic Childhood: How The Modern World Is Damaging Our Children And What We Can Do About It”.
      Raportul Ofcom, bazat pe 2.000 de interviuri, a mai arătat că:
      Copiii cu vârsta cuprinsă între 5 și 15 ani petrec zilnic cu 20 de minute mai mult pe Internet decât în fața televizorului; Unul din cinci preșcolari și două cincimi dintre copiii de 5-8 ani dețin un iPad sau o tabletă; O cincime dintre copiii cu vârste cuprinse între 8 și 12 ani au un cont pe o rețea de socializare; Aproape unul din cinci copii cu vârste cuprinse între 12 și 16 ani au cheltuit accidental bani pe un site. tabu.ro
  •