BAC 2019: Ce subiecte au avut de rezolvat elevii din clasa a XII-a la prebacul de la geografie


    Toți elevii din clasa a 12-a au susținut astăzi simularea examenului de Bacalaureat la disciplina la alegere. Elevii au scris testări la următoarele obiecte: geografie, matematică, chimie, istorie, fizică și informatică.



Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • julia122997
      De julia122997
      Daniela Vacarciuc, directoarea Liceului teoretic „Vasile Alecsandri”, spune că instituția pe care o conduce este un liceu clasic, cu clase de a X-XII-a. De regulă, la această vârstă, copiii își doresc să fie plini de individualitate. „Recunosc că în calitate de manager mi-ar plăcea să existe o uniformă, care ar constitui și emblema liceului, indiscutabil, dar nu ne putem permite acest lucru din câteva considerente. Primul este, desigur, cel financiar”, a declarat Daniela Vacarciuc.
      Directoarea liceului menționează că admiterea copiilor în instituție are loc în luna iulie și multe familii au achiziționate deja hainele pentru anul școlar. „Nu pot pune la cheltuială părinții. Sunt și copiii care vin de la țară și mai au de achitat, chiria locuinței, chiria manualelor, transportul. Din păcate statul nu asigură aceste lucruri, așa cum se întâmplă în Occident, unde liceenii au dreptul să circule gratuit”, explică directoarea.
      Daniela Vacarciuc a menționat că administrația liceului se străduiește să implementeze un dresscode – haină albă sus și haină neagră jos. Însă nu se reușește întotdeauna. Directoarea mai spune că mai nou este la modă să se ceară uniformă și pentru cadrele didactice, însă spune că nu ar accepta acest lucru zilnic, poate la anumite sărbători. „Dacă mie nu-mi place, nu pot cere nici copiilor acest lucru”, a mai spus Daniela Vacarciuc.
      Ministerul Educației, Culturii și Cercetării menționează că uniformele școlare nu sunt obligatorii. Natalia Grîu, consultant principal în Direcția învățământ general, a declarat pentru IPN că, după mai multe consultări publice, acum un an, a fost emisă o circulară cu mai multe recomandări referitor la ținuta elevilor, și anume că uniforma poate fi introdusă la nivel de instituție, însă doar după discuții publice cu comunitatea educațională – pedagogi, părinți, elevi etc. În circulară se mai menționează că directorii, profesorii nu au dreptul să instituie obligativitatea uniformei, să intimideze și sub nicio formă să nu discrimineze pe acest criteriu.
      Ministerul nu deține date statistice cu privire la numărul instituțiilor de învățământ care au optat pentru uniformă.
      Peste 80 la sută din respondenții unui sondaj de opinie, prezentat anul trecut de MECC, au pledat pentru introducerea uniformelor în școli, motivând că acestea ar reduce diferențele sociale dintre elevi și ar contribui la menținerea disciplinei în școli.
      ipn.md
    • Calandrella
      De Calandrella
      Ministrul Educației, Culturii și Cercetării, Monica Babuc, a afirmat că prin lansarea noului modul „începe o nouă eră în educația din țara noastră”.
      Ministrul Economiei și Infrastructurii, Chiril Gaburici, a declarat că utilizarea pentru studii a gadgeturilor a fost până acum complet descurajată. „Tehnologiile sunt viitorul. Copiii noștri înțeleg acest lucru încă de mici. De ceva timp societatea noastră se află într-o situație paradoxală: deși încercăm să implementăm tehnologiile informaționale în majoritatea sectoarelor, ne plângem că fiii și fiicele noastre stau permanent cu nasul în gadgeturi. De aceea, am și promovat soluții educaționale inovative, dar cu impact rapid, care să asigure calitatea cunoștințelor și abilităților IT de la vârstă timpurie”, a menționat Chiril Gaburici.
      Președintele Asociației Naționale a Companiilor din Domeniul TIC, Irina Străjescu, a specificat că sectorul TIC se confruntă cu un mare deficit de specialiști și este important ca instruirea copiilor în acest domeniu să înceapă încă din primii ani de școală. „Sistemul educațional este modernizat prin aplicarea metodelor noi, inovative, prin aplicarea tehnologiilor noi, și nu interzicerea lor în școli”, a punctat sursa citată.
      Lansarea modulului „Educație Digitală” încheie prima etapă a proiectului TWENTYTU. În luna iunie, Ministerul Economiei și Infrastructurii, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, Asociația Națională a Companiilor din Domeniul TIC (ATIC) și Centrul de Instruire și Inovații TIC-TEKWILL au semnat un Memorandum de Înțelegere pentru implementarea Educației Digitale în școli și parteneriat în cadrul programului TWENTYTU. În baza acestui parteneriat, a fost ajustată curricula școlară, elaborate suporturile didactice pentru profesori și manualul digital „Educația digitală” pentru clasa întâi.
       
      moldpres.md
    • Calandrella
      De Calandrella
      Înainte de începerea anului şcolar 2018-2019, ANSA a efectuat evaluarea condiţiilor sanitar-tehnice a blocurilor alimentare din incinta instituțiilor preşcolare şi şcolare şi calitatea produselor alimentare admise în alimentaţia copiilor, transmite Știri.md cu referire la mold-street.com.
      72% din grădiniţe şi 83% din şcoli 
      În cadrul controalelor efectuate, de către inspectorii Structurilor Teritoriale de Siguranţă a Alimentelor (STSA) au fost evaluate 1.103 instituții preșcolare din care 72%, adică - 994 unități corespund cerinţelor legislaţiei în vigoare comparativ cu 66,5% - 918 unităţi din 2017. 
      Totodată au fost verificate şi cele 1.203 unităţi şcolare, gimnaziale și liceale din care 83% sau 1.005 unităţi corespund cerinţelor legislaţiei în vigoare comparativ cu 73,8% - 890 unităţi din 2017.
      Concomitent s-a constatat că doar în 55 instituții preșcolare şi în 115 instituții școlare au fost efectuate reparaţii capitale.
      Potrivit ANSA mai există instituţii cu probleme ce necesită soluționare în continuare, inclusiv au nevoie de reparație, utilajul de lucru e în stare de uzură, au spații și suprafețe de lucru insuficiente, dotare insuficientă cu utilaj tehnologic şi frigorific.
      La multe şcoli şi grădiniţe lipseşte sursa de apă curgătoare, utilajul de încălzire a apei şi sistemul de canalizare. În plus multe instituţii nu au un sistem corespunzător de ventilare, dar şi personal calificat cu studii în domeniu
      Se constată şi dotarea necorespunzătoare a punctelor de igienă atât la producere cât și pentru igienă personală a copiilor înainte de masă.
      Administraţia ANSA susţine că instituțiile preşcolare şi şcolare care nu sunt înregistrate/autorizate sanitar-veterinar şi cu probleme existente, menţionate anterior se află în permanentă monitorizare şi supraveghere de către inspectorii din cadrul subdiviziunilor teritoriale pentru siguranța alimentelor.
      Câţi copii beneficiază de alimentaţie
      Potrivit ANSA în anul şcolar 2017-2018 au funcționat 2.582 blocuri alimentare din instituţiile de învăţământ, dintre care 1.203 în unităţi şcolare, gimnaziale și liceale - 1.203, unde s-a alimentat 157.322 copii şi 1.379 în instituții de educație timpurie - 1.379, in care au fost alimentaţi 136.282 copii. Astfel numărul copiilor ce beneficiau de hrană era de 293.604.
      În acelaşi timp Guvernul prezintă o cifră mai mare cu 11.000 şi anunţă că peste 305.000 de copii și elevi ar fi alimentați în instituțiile de învățământ din țară. 
      Guvernul a decis în iulie că începând cu 1 septembrie, normele financiare alocate pentru alimentația copiilor și elevilor în instituțiile educaționale vor fi majorate cu doi lei per copil pe zi.
      În bugetul pentru anul 2018 în acest scop este prevăzut circa un miliard de lei, susţine Executivul.
       
      stiri.md
    • Calandrella
      De Calandrella
      Pe 30 august 2017, premierul Pavel Filip anunţa în şedinţa cabinetului de miniştri că programul "Un măr pentru fiecare" va fi reluat în curând, iar discuţiile cu reprezentanţii Asociaţiei Producătorilor şi Exportatorilor de Fructe au început deja, transmite Știri.md cu referire la mold-steet.com.

      Filip: Vom identifica sursele necesare pentru a începe acest program
      „A existat un precedent, atunci când ofeream câte un măr pentru fiecare elev. A fost un program foarte bun, care, de fapt, nu a fost dus până la capăt. Eu aș vrea să revenim. Pe de o parte avem grijă de copii, pe de altă parte promovăm producția naturală care este crescută aici în Republica Moldova. În discuțiile cu cei care reprezintă școlile, acest program a fost foarte bun și ei își doresc continuarea acestui program. O să vă rog, domnul ministru [Vasile] Bîtca și doamna ministru [Monica] Babuc să examinați elaborarea acestui program. Sunt gata și partenerii noștri de dezvoltare să contribuie. Vom identifica sursele necesare pentru a începe acest program”, declara șeful Executivului în debutul ședinței de Guvern.
      Precizăm că în toamna anului 2014, în urma embargoului impus de Rusia asupra fructelor din Moldova, autoritățile de la Chișinău au dispus alocarea a circa 20 milioane lei pentru procurarea merelor de la producătorii autohtoni și aprovizionarea școlilor și grădinițelor cu ele. Cu toate acestea, merele au fost distribuite doar la unele instituţii din ţară, pentru că puţini producători au participat la licitaţie.
      După anunţul din 30 august 2017, făcut de premier a urmat o simulare de activităţi pentru a pregăti lansarea programului fiind creat şi un grup de lucru.
      Calmâc: După mere vor urma şi alte fructe
      Astfel peste 10 zile, viceprim-ministrul de atunci, Octavian Calmâc, în prezent consilierul premierului, anunţa că în luna octombrie 2017, Guvernul va lansa Programul național de asigurare a elevilor cu fructe proaspete, care va avea drept obiective principale sporirea consumului regulat de fructe în rândul copiilor și susținerea producătorilor autohton. 
      ”La prima etapă de implementare a Programului ne vom limita doar la mere, iar ulterior ne propunem ca elevii să fie asigurați și cu alte fructe sezoniere, care sunt recoltare la noi în țară”, preciza Calmâc.
      În cadrul unei şedinţe la MEI, a fost luată şi decizia ca în decurs de 7 zile să fie elaborat conceptul, regulamentul, caietul de sarcini și alte documente necesare pentru punere în aplicare a Programului.
      Totodată s-a convenit că fructele vor fi procurate doar de la producătorii autohtoni în urma unui examen fito-sanitar, care dispun de condiții de păstrare a acestora și asigură îndeplinirea cerințelor înaintate pentru calitatea fructelor.
      Guvernul nu a găsit 25 de milioane de lei
      Va trece o lună şi ceva pentru ca Ministerul Economiei să publice un proiect de Hotărâre de Guvern privind aprobarea Regulamentului de achiziționare și distribuire gratuită a merelor în școli. 
      Documentul care aşa-şi nu a fost aprobat, prevede lansarea unui program național ce ar asigura elevii instituțiilor de învățământ primar și secundar general cu câte un fruct proaspăt (măr) în fiecare zi.
      Regulamentul stipulează modul de achiziționare și distribuire a merelor destinate elevilor claselor I-IX, atât din învățământul de stat, cât și din cel privat, pentru o perioadă de maximum 100 zile de școlarizare. Autorii proiectului afirmau că numărul beneficiarilor (elevilor) urmează să fie de peste 312.000, iar pentru întregul an de studii 2017-2018 se preconiza achiziționarea a peste 3.120 tone de mere, în valoare de aproape 25 milioane lei.
      Proiectul mai urmărea și formarea unor obiceiuri alimentare sănătoase în rândul elevilor. Documentul nu era unul perfect şi necesita anumite îmbunătăţiri, fapt menţionat şi de CNA în expertiza sa. Or, el conţinea formulări ambigui care admit interpretări abuzive, cerințe excesive ce pot favoriza săvârşirea actelor de corupţie etc. 
      Documentul urma să ajungă pe masa Guvernului la începutul lunii noiembrie, ca să fie posibilă alocarea sumei de 15 milioane lei în cadrul rectificării Bugetului pentru 2017, dar aşa-şi nu a mai fost examinat.
      Nu s-a găsit loc pentru o astfel de iniţiativă nici în proectul Bugetului de stat pentru anul 2018.  Responsabilii de la MEI nu au putut oferi o explicaţie clară a motivului pentru care iniţiativa a fost pur şi simplu abandonată. 
      "Documentul urma să fie perfecţionat, dar nu a existat o dorinţă reală şi nici indicaţii în acest sens", spun surse din cadrul Guvernului. Indicaţiile trebuiau să vină de la premier
      Un alt motiv au fost şi divergenţele asupa proiectului dintre MEI, Ministerul Agriculturii şi Ministerul Educaţiei. Nici schimbarea miniştrilor de la începutul anului nu a dus la găsirea unei soluţii. Aşa că proiectul a fost tras pe linie moartă.
      Mult mai important este rolul educativ
      Iurie Fală, directorul executiv al Asociației Moldova Fruct a precizat pentru Mold-Street că inițiativa aparținea producătorilor de fructe, care au ținut cont de experiența din anul 2014, când la fel s-a lansat o campanie de asigurare a elevilor cu fructe.
      Directorul Moldova Fruct spune însă că nu ştie din ce motive Guvernul nu a dus până la capăt iniţiativa.
      "Ţinând cont de faptul că recolta anuală de mere este de circa 500.000 de tone, apoi volumul preconizat pentru şcoli de circa 4.000 de tone nu este unul esenţial pentru producători. Mult mai important este rolul educativ. Or, vrem să fie un program de durată și nu doar simplă distribuție, ci și campanie de educare a copiilor, ca ei să se deprindă să consume fructe", a precizat Iurie Fală.
      Managerul a aminitit de programe similiare ce se desfăşoară cu succes în România, Polonia, Franţa etc.
      În acest sens merită să fie luată în calcul şi experiența acumulată în anul 2016 de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare, care a inițiat și realizat în şara noastră cu succes proiectul pilot Coolege Vitamine, de promovare a consumului de fructe în școli.
      De notat că şi alte iniţiative anunţate cu surle şi trâmbiţe de premierul Pavel Filip în ultimii doi ani nu au fost duse până la un final.
       
      stiri.md
  •