Alimentația în grădinițele capitalei va fi asigurată de un singur agent economic


    Alimentaţia din grădiniţele din Capitală ar urma să fie asigurată de un singur agent economic, şi nu de cinci întreprinderi cum este în prezent.

noile-instructiuni-privind-alimentatia-copiilor-in-scoli-si-gradinite-au-fost-publicate-in-monitorul-oficial-48788.jpg

Astfel îşi propun autorităţile municipale să modernizeze sistemul de achiziţie a produselor alimentare din instituţiile preşcolare, transmite Știri.md cu referire la trm.md.

Potrivit municipalităţii, agentul economic va fi identificat de Biroul din Moldova al Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, iar acest lucru va permite asigurarea transparenţei şi calităţii alimentelor care vor ajunge pe masa micuţilor. Totodată, vor fi făcute şi economii la buget, spun autorităţile, relatează Moldova 1.

Potrivit Primăriei Capitalei, implementarea proiectului presupune achiziţionarea produselor alimentare la un preţ competitiv pentru toate instituţiile şi asigurarea tuturor copiilor cu aceleaşi produse alimentare, la un preţ corespunzător. Părinţii spun că iniţiativa este binevenită, iar mâncarea destinată copiilor trebuie să fie de cea mai înaltă calitate.

În acelaşi timp, directorul Asociaţiei „Părinţi solidari”, Ala Revenco, speră că această iniţiativă va avea succes, întrucât proiectele anterioare privind îmbunătăţirea alimentaţiei din grădiniţe nu au avut rezultatele scontate.

„Primul meu sentiment a fost îngrijorare, fiindcă experienţa noastră anterioară ce ţine de alimentaţia copiilor, de acţiunile autorităţilor în domeniul alimentaţiei copiilor nu au fost cele mai reuşite. Este necesar de revizuit modul de efectuare a achiziţiilor publice, fiindcă la moment, modul în care se efectuează alimentaţia copiilor în grădiniţe are anumite probleme, dar ele pot fi soluţionate”, susţine Ala Revenco.

Edilul Ion Ceban a spus că implementarea proiectului va aduce şi economii la buget.

„Regândim acum împreună cu Organizaţia Naţiunilor Unite conceptul de alimentaţie a copiilor în grădiniţe şi şcoli începând cu ceea ce ţine de partea de nutriţie. Să fie de calitate, proaspăt, conform tuturor standardelor. În această privinţă examinăm să avem economii pe partea de achiziţii ca să nu mai avem peşte stricat undeva pe mesele copiilor”, a declarat Ion Ceban.

Amintim că, în august 2019, o fostă directoare de la o grădiniţă din Capitală a scos la iveală mai multe nereguli, care arată că instituţia de învăţământ ar primi peşte cu viermi şi pâine alterată.

Ulterior, aproape 40 de kilograme de peşte de proastă calitate au fost găsite în urma unor verificări organizate în şcoli şi grădiniţe de către inspectorii Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor. Controalele s-au desfăşurat în 36 de instituţii şcolare şi preşcolare în luna octombrie a anului trecut.

trm.md





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Anunţul a fost făcut de viceprimarul capitalei Angela Cutasevici. Între timp, platforma „Educaţie Online” continuă să fie suplinită cu lecţii şi cărţi digitale, transmite Știri.md cu referire la trm.md.
      „Noi am solicitat avizul ANSP şi al OMS cu referire la condiţiile de redeschidere a grădiniţelor, ştim că există o solicitare foarte mare, dar trebuie, totuşi, să luăm în calcul toate riscurile care pot apărea în anumite situaţii”, a menţionat Angela Cutasevici.
      În acelaşi timp, elevii continuă să studieze de la distanţă. Potrivit municipalităţii, pe platforma „Educaţie Online” au fost încărcate 1.200 de lecţii şi 260 de cărţi digitale.
      „Pe lângă lecţiile vizionate, copiii vor avea posibilitate să exerseze şi să-şi consolideze cunoştinţele dobândite pe parcursul lecţiei”, a spus Angela Cutasevici.
      Platforma „Educaţie Online” este destinată pentru 331.000 de elevi din învăţământul general, dar şi pentru 10.000 de copii cu dificultăţi de învăţare şi deficienţe care nu frecventează şcoala. Lecţiile video sunt transmise prin intermediul mai multor televiziuni şi portaluri online de ştiri.
      stiri.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Astfel, conform informațiilor oferite luni, 4 mai, de către ministrul Educației, Culturii și Cercetării, Igor Șarov, „redeschiderea grădinițelor se realizează prin decizia comună a mai multor structuri: Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, autoritățile publice locale, Agenția Națională pentru Sănătate Publică ș.a.”, transmite Știri.md cu referire la Zdg.md.
      Potrivit lui Șarov, „în funcție de evoluția pandemiei și excluderea anumitor restricții, sistemul educațional va fi solidar cu toate domeniile vieții sociale și va întreprinde măsuri necesare pentru a asigura familiile cu activități necesare educației copilului”. 
      Un ordin privind redeschiderea școlilor urmează să fie semnat ulterior.
      Menționăm că toți copiii vor fi înmatriculați în clasa I conform prevederilor Codului educației, existând două etape: 21 mai – 19 iunie și 22 iunie – 31 iulie.
      zdg.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Educatoarea Mînăscurta Elena, a declarat că apreciază eforturile autorităților, dar acestea nu sunt suficiente pentru a asigura condiții corespunzătoare de muncă în pandemie, transmite Știri.md.
      ''Criticăm atenția selectivă a autorităților acordată Instituțiilor de Educație Timpurie și cerem în mod insistent de a ni se crea condiții de muncă corespunzătoare cu cerințele stabilite de autorități.
      Prin prezenta petiție, noi cadrele didactice din toată țara, pe propria răspundere, cerem:
      - Asigurarea instituțiilor cu laptop-uri, table interactive, printer, conexiune la internet din bugetul statutului pentru toate instituțiile de învățământ.
      De ce?
      Procesul educativ trebuie să evolueze! Tindem spre dezvoltare, iar dezvoltarea începe de la grădiniță. Modernizarea procesului educativ este o necesitate la zi, deoarece ținând cont de specificul vârstei timpurii, noi punem accent pe învățarea experențială activă, reprezentativă copiilor. Mai ales, fiind în era digitală - implementarea lor este o necesitate, introducând acest fenomen în noul Curriculum Pentru Educație Timpurie.
      Dotarea cu calculatoare va simplifica și munca educatorului, scutindu-l din a completa zeci de foi și proiectări zilnice. Acest lucru se poate automatiza fiind realizat la calculator .
      Cerem publicarea rezultatelor la sondajele realizate în perioada pandemică COVID-19, și anume cea de dotare a cadrelor didactice cu calculatoare.
      - Asumarea cheltuielilor de către stat în instituțiile publice de educație, pentru a nu fi puși în situația de a cerși de la părinți.
      De ce ?
      Autoritățile ne dotează cu detergenți, dar nu și cu căldări, mopuri. Astfel, suntem puși n situație de a cere părinților să le procure.
      Centrele de interes trebuie dotate cu diverse materiale, jocuri, astfel încât să ajungă tuturor copiilor. Puse în situația că noi nu avem suficiente resurse de a procura mai multe seturi, fiind asigurate doar cu 2000 lei anual pentru materiale didactice, iarăși cerem ajutor părinților. Sunt o mulțime de cheltuieli, pe care statul nu le acoperă. Banii alocați de stat, primărie , nu întotdeauna ajung la punctul final - la instituții.
      - Lipsa în instituții a echipamentelor de protecție în perioada de activitate post-COVID-19.
      Autoritățile au luat în calcul siguranța copiilor, care este primordială, dar au uitat de educatori, care sunt și ei acum în prima linie. Am fost dotați cu 2 măști de protective reutilizabile pentru toată perioada post-COVID-19 și câte o pereche de mănuși per săptămână.
      De ce nu s-a asigurat testare gratuită a cadrelor didactice înainte de redeschiderea instituțiilor, cum s-a făcut în alte țări? Spre exemplu, România! Dotarea cu viziere, mai multe măști de protective și mănuși?
      De ce nu toate grupele dispun de covorașe pentru dezinfectarea încălțămintei? De ce acel lipici sau stikere pentru marcarea distanței fizice am fost nevoite să-l procurăm tot noi, dacă regulile și restricțiile le impuneți dvs.? De ce se cere să fie dotată grupa cu suport pentru șervețele de mâini la baie și căldare cu pedală, dacă statul nu ne-a dotat cu așa ceva? Din ce resurse trebuie să le procurăm noi?
      - Revizuirea orarului de muncă a cadrelor didactice.
      De ce?
      Atunci când părinții au ieșit nemulțumiți în fața autorităților și au cerut a revizui orarul de activitate al instituțiilor, ați luat decizii fără a vă gândi la faptul că acel cadru didactic, fie el educator sau profesor, tot are copii de vârstă preșcolară/școlară mică pe care tot trebuie dimineața să reușească să-l duca la instituție, și să-l ia la finele zilei. Ținând cont că acum sosirea/plecarea la instituțiile de învățământ se face conform unui grafic stabilit de educator/profesor, noi suntem puși în aceeași situație ca și restul părinților. Astfel, eu care trebuie să vin la muncă la orele 07:30, iar la 08:00, trebuie să merg să-mi duc copilul la școală/grădiniță, ce sa fac? 
      Cum să procedăm?
      - Cerem achitarea orelor de lucru suplimentare care sunt folosite pentru activitatea online. În perioada post-COVID-19, fiecare grupă din grădiniță este frecventată de 10-12 copii, ceilalți sunt acasă. Noi trebuie să realizăm activitatea cu cei prezenți în instituție - 7 ore zilnic, iar pentru a nu discrimina și a nu încălca Dreptul la Educație celorlalți copii, suntem puși în situația de a realiza activități online.
      De ce? Activitățile online cer o altfel de proiectare. Activitatea online cere timp pentru structurare, proiectare și realizare. Aici, iarăși nu s-a ținut cont de simplul fapt că în afară de cele 7 ore de serviciu, noi suntem mame, care avem copii ce necesită ajutor în realizarea temelor pentru acasa, iar în alte situații, copii noștri tot învață online și au nevoie de suport. Timpul care ar fi trebuit să-l petrec cu copilul meu, eu sunt nevoita să-l petrec pentru realizarea activităților online. GRATIS!!! Vrem să fim asigurate că vom fi remunerate pentru lucrul dublu: în instituție și online'', a declarat educatoarea.
      Petiția poate fi semnată AICI.
      stiri.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Șefa direcției de sănătate a vorbit despre situația de răspândire a infecției de coronavirus în rândul copiilor, transmite Știri.md cu referire la btv.md.
      Potrivit ei, informația este monitorizată zilnic începând de la 1 septembrie, adică din ziua când grădinițele și școlile și-au reluat activitatea.
      Conform datelor din ziua de marți, 8 septembrie, s-au îmbolnăvit 13 copii. Alți 20 sunt suspecți la coronavirus.
      Amintim, că săptămâna trecută, s-a aflat că din 1.252 de școli din toată țara, care și-au reluat activitatea la început de an școlar, 11 sunt în carantină.
      125 de profesori sunt infectați cu coronavirus, alți 250 sunt în autoizolare.
      Despre aceasta a anunțat ministrul Educației, Culturii și Cercetării, Igor Șarov.
      btv.md
    • LupuCristinna
      De LupuCristinna
      Astfel, conform documentului, în prima etapă se va admite un număr redus de copii într-o grupă, dezinfectarea periodică a suprafețelor și părinții vor trebui să semneze o declaraţie pe proprie răspundere privind prezentarea certificatului medical al copilului, unde vor anexa toate vaccinurile administrate şi morbidităţile copilului din momentul în care acesta începe să frecventeze grădinița, transmite Știri.md cu referire la diez.md.
      Vezi mai jos care sunt principalele reguli adoptate de Comisia Extraordinară Națională în Sănătate Publică.
      Până la redeschiderea instituţiei (sau grupelor de educaţie timpurie) şi reluarea activităţii acesteia, APL/fondatorul privat împreună cu directorul vor evalua toate oportunităţile şi riscurile potenţiale privind redeschiderea instituţiei şi vor asigura buna funcţionalitate a acesteia în condiţiile pandemiei COVID-19.
      În funcţie de evoluţia situaţiei epidemiologice şi adaptarea restricţiilor legate de aceasta în localitatea concretă, deschiderea grupelor se va putea realiza eşalonat, gradual cu un număr redus de copii – câte 7-8 copii de 2-4 ani şi câte 10-12 copii de 4- 6(7) ani, în funcţie de suprafaţa din grupă, dar nu mai mică de 4 m2 pentru 1 copil.
      La înscrierea în grupele de copii, părinţii vor semna o declaraţie pe proprie răspundere privind prezentarea certificatului medical al copilului, cu toate vaccinurile administrate şi morbidităţile copilului din momentul frecventării de către acesta a grădiniţei.
      Asigurarea accesului pe teritoriul şi în incinta instituţiei doar a copiilor şi personalului angajat şi doar după efectuarea filtrului de dimineaţă, la poarta instituţiei (sau la intrarea în blocurile grupelor – în cazul instituţiilor mari), prin verificarea temperaturii (care nu trebuie să depăşească 37,0°C), în absenţa stării febrile, a semnelor/simptomelor bolii respiratorii acute virale, şi dezinfecţia mâinilor.
      Unele grădinițe vor putea activa după un program special (în funcție de disponibilitatea părinților). Ture de dimineață până la amiază o grupă și de la amiază până după amiază o altă grupă.
      La grupa de copii vor activa concomitent câte 1 educator per 4-5/6 copii (adică 2 educatori per grupa de 10-12 copii şi 1 asistent de educator) – pentru toată perioada cât persistă pericolul de infectare cu COVID-19.
      Pentru toată perioada cât persistă pericolul de infectare cu COVID-19 APL/fondatorul privat şi administraţia instituţiei de educaţie timpurie va stabili un program redus de activitate al IET, nu mai mare de 7-9 ore, cu aflarea copiilor în instituţie nu mai mult de 5-7 ore.
      Igienizarea şi dezinfectarea periodică (la fiecare 3 ore) cu produse de curăţat pe bază de clor sau alcool, a spaţiilor şi suprafeţelor utilizate din interiorul instituţiei şi a obiectelor frecvent atinse.
      Amintim că autoritățile au anunțat că începând cu data de 1 septembrie grădinițele vor fi treptat deschise.
      Vezi mai jos textul complet al instrucțiunilor.




      diez.md
  •