În instituțiile de învățământ din țară lipsesc peste două mii de cadre didactice


    La începutul noului an de studii, în instituțiile de învățământ general din țară sunt înregistrate 2174 de posturi didactice vacante, potrivit datelor prezentate de organele locale de specialitate.

εξώφυλλο-2.jpg

Într-un răspuns la o solicitare Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a precizat că cele mai multe posturi vacante sunt de educatori, profesori de matematică, profesori de limba și literatura română, fizică, educație fizică și limba engleză.

Cea mai mare lipsă este înregistrată în grădinițe, acolo unde este nevoie de 429 de educatori și ajutori de educatori. Totodată, în școli există 290 de locuri vacante de profesori de matematică, matematică/informatică și matematică/fizică. În învățământul primar este atestat un deficit de 241 de cadre didactice. Școlile mai sunt în căutarea a 165 de profesori de limba și literatura română, 119 profesori de fizică, fizică/informatică și chimie și 111 profesori de educație fizică. Instituțiile de învățământ mai au vacante 105 posturi de profesori de limbă engleză, 93 de funcții de profesori la limba franceză și 86 posturi de dascăli la istoria românilor și universală.

În pofida numărului mare de locuri vacante în sistemul de învățământ, tinerii nu se prea grăbesc să-și continue studiile la pedagogie, iar cei care absolvesc facultățile de profil, de multe ori, evită să se angajeze în câmpul muncii. Astfel, potrivit rezultatelor preliminare ale etapei de bază de admitere în instituțiile de învățământ, la facultățile de științe ale educației și cele exacte au rămas cele mai multe locuri bugetare neacoperite.

Autoritățile au întreprins mai multe acțiuni pentru a susține profesorii și a-i motiva să rămână în sistem. Printre acestea se numără majorarea indemnizației de stat de la 45 mii până la 120 mii de lei pentru tinerii specialiști cu studii superioare și de la 36 mii până la 96 mii de lei pentru absolvenții colegiilor.

moldpres.md





Recenzie utilizator

Comentarii Recomandate

Nu sunt comentarii de afișat



Vizitator
Adaugi comentarii ca vizitator. Dacă ai un cont, te rog autentifică-te.
Adaugă un comentariu...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 de zâmbete maxim sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.


  • Conținut similar

    • julia122997
      De julia122997
      Unul din indicele surprinzător al sondajului arată că 70% din părinții chestionați au o părere bună și foarte bună despre sistemul de învățământ din Republica Moldova. Cu toate acestea, aproape jumătate dintre părinți și-ar dori ca copiii lor să-și continue studiile peste hotare, fiecare a 5-a persoană consideră că învățământul privat este mai bun decât cel de stat, iar fiecare a 3-a persoană și-ar schimba copilul la altă școală. Majoritatea părinților, sau mai exact doi din trei, cred că copiii au nevoie de lecții suplimentare ca să obțină note bune la școală.
      Aproape jumătate din părinții chestionați au spus că își doresc pentru copii lor să obțină studii de licență și masterat. Alți 11% din părinți au spus își văd copiii cu studii în colegii și 2% în școli profesionale.
      Principalele obstacole în procesul de învățământ
      O mare parte din părinți- 40% cred că copiilor li se oferă prea multe teme pentru acasă, lucru ce-i obosește pe copii, în opinia lor. Mai mult de jumătate- 40% spun că la școală se învață lucruri cu care ei, în calitate de părinți, nu sunt de acord, iar 67% spun că sunt lucruri pe care copiii nu le învață la școală, dar ar trebui. 
      Totodată, părinții invocă și alte obstacole cum ar fi lipsa cadrelor didactice în școli- 30% sau că sunt mulți copii în clasă. Așa cred 12% din respondenți. 6% din părinți cred o problemă este faptul că pentru examene este nevoie să plătești și doar 2,6 că cadrele didactice ar fi pregătite insuficient.
      Ce influențează starea de bine a copilului la școală, conform opiniei părinților?
      O parte din părinți-16% consideră că copiii lor nu sunt încurajați la școală, alți 12% că copiii ar fi jigniți de profesor. Alte 10% din respondenți consideră că copii ar fi neglijați și nu sunt incluși în activitățile din timpul orelor în măsură egală cu colegii săi.
      Totuși părerile despre profesori rămân pozitive. 5% consideră că elevii sunt numiți cu cuvinte urâte, iar 3% că pedagogul i-ar fi putut lovi.
      Experții sondajului punctează la acest capitol că în cadrul școlilor există consilii de etică, consiliul de administrare care trebuie să se sesizeze în apariția problemelor și să nu aștepte intervenția Ministerului Educației. 
      Cât de solicitată este opinia părinților?
      Un subiect mai puțin discutat cu părinție este gradul de calificare a profesorilor. Circa 65% din părinți spun că nu au fost întrebați niciodată dacă sunt mulțumiți de competențele cadrelor didactice ce lucrează cu copii lor. În aceeași măsură părinții spun că nu au fost întrebați dacă profesii respectă etica în comportament.
      Totodată, în școli se predă obiecte opționale despre care jumătate din părinții chestionați spun că nu au fost întrebați dacă doresc să fie predate copiilor lor. La fel, 50% din părinți cred că părerile lor nu influențează nici într-o măsură deciziile care se iau în cadrul școlii.
      Sondajul reflectă și gradul de implicare a APL în deciziile din școli. S-a constatat că marea parte a reprezentaților din primării care fac parte din consiliile școlare, nu se întorc în administrația locală cu propuneri de a soluționa probleme ce țin de lipsa cadrelor didactice, menținerea lor în școli sau motivarea și stimularea profesorilor.
      Experții de la Institutul de Politici Publice, cei care au solicitat desfășurarea sondajului, au concluzionat că este nevoie ca părinții să fie implicați mai activ în viața școlii dacă se dorește ca aceștia să fie mai activi și responsabili la acest capitol.
      agora.md
    • julia122997
      De julia122997
      În prezent, numărul cadrelor didactice variază de la o localitate la alta, înregistrând cote neuniforme. Cei mai mulţi profesori activează în regiuni cu natalitatea mai ridicată sau în localităţi unde numărul populaţiei este în creştere.
      Totodată, cei mai mulți dintre profesori activează în învățământul primar și secundar – peste 56%, iar cei mai puțini, în învățământul superior – puțin peste 9%.
      Doar 15% dintre profesori sunt bărbați, iar cei mai mulți dintre ei predau limba și literatura română și limbile străine.
      Câștigul mediu salarial al profesorilor în anul 2018 a fost de 5147 de lei, potrivit datelor BNS.

      În anul de studii 2018/2019 au activat 29 de instituții de învățământ superior, numărul de studenți în ele fiind de peste 60 mii de persoane. Numărul total de studenți înscriși în învățământul superior a continuat să scadă, în timp de șase ani cu 36,7 mii persoane sau 37,7%.
      În anul 2018, în instituțiile de învățământ superior, 11,9 mii de absolvenți au obținut diploma de licență și 6,2 mii – diploma de master sau echivalentul acesteia. În anul 2018, studiile de doctorat s-au desfășurat în 46 scoli doctorale. Numărul total de studenți-doctoranzi a fost de 1,6 mii persoane, în descreștere cu 11,1% față de anul 2015.
      zdg.md
    • julia122997
      De julia122997
      „Sper ca astfel curtea şcolii şi joaca alături de colegi să devină puţin mai atractivă decât telefonul mobil. Cred că, dacă le dăm pretextul, copiii noştri vor redescoperi cu bucurie jocurile mai clasice, dar atât de distractive. Este un proiect foarte inspirat şi binevenit şi îi felicit pe sibianul care l-a propus”, a declarat primarul Astrid Fodor.
      Potrivit sursei citate, acesta este primul proiect implementat în cadrul programului de bugetare participativă din Sibiu.
      În cadrul proiectului, un număr de 12 unităţi de învăţământ au fost dotate cu jocuri Playform, un tip de joc pentru exterior, educativ şi distractiv, conceput pentru a stimula imaginaţia şi creativitatea copiilor.
      „Aceste jocuri au teme lingvistice, matematice, geografice, logice etc. Playform este un produs din material plastic, cu design special care se aplica pe suprafete bituminoase. Acesta imbina durabilitatea produselor supuse unui trafic greu cu designurile speciale si unice, impuse de necesitatea realizarii de jocuri educative, jocuri interactive, jocuri logice, care sa stimuleze imaginatia si creativitatea si care sa incurajeze copiii sa fie activi in timp ce se distrează.
      Pot fi concepute locuri de joaca pentru copii cu diferite teme: lingvistice, matematice, logice, de miscare, cu animale etc., oferind în acest fel o metoda alternativa de educare, venită în sprijinul activității pedagogice. Pot fi realizate jocuri pentru copii in aer liber, în curtea școlii, unde recreația este adesea sinonimă cu plictiseala, conflictul și chiar cu violenta.
      În parc sau pe orice altă suprafață disponibilă poate fi realizat un loc de joacă pentru copii, unde aceștia vor redescoperi plăcerea distracției în aer liber, departe de jocurile video, având posibilitatea de a colabora cu alți copii și de a dezvolta spiritul de echipă.
      unica.md
    • julia122997
    • julia122997
      De julia122997
      Pentru circa 35000 de elevi totul va fi nou, deoarece ei vor merge în clasa întâi și de 2 septembrie, vor deschide primul lor manual școlar – abecedarul.
      În clasa a cincea vor veni în acest an primii absolvenți ai școlii primare, care au fost evaluați pe parcursul a 4 ani în baza metodologiei de evaluare criterială prin descriptori. Evaluarea criterială prin descriptori nu presupune notarea elevilor. În primul semestru al anului de învățământ 2019-2020, cadrele didactice urmează să asigure trecerea graduală de la sistemul de evaluare criterială prin descriptori la sistemul de notare. 
      În clasele a V-a și a X-a, din 2 septembrie, se va implementa curriculumul școlar, ediția 2019. Este a patra ediție a curriculumului din sistemul de învățământ general din Republica Moldova și a doua generație de curriculum centrat pe competențe. În procesul de elaborare a documentelor curriculare, în acest an au fost antrenați peste 170 experți, cercetători și practicieni. Pe lângă descongestionări cu circa 20%, reconfigurări, optimizări, reeșalonări în timp, sincronizări interdisciplinare, realizate în scopul racordării procesului educațional la nevoile curente și de perspectivă ale elevilor și viitorilor absolvenți, la profilul absolventului descris în articolul 6 al Codului educației, Curriculumul 2019 aduce și elemente de noutate. Esențiale sunt (i) reflectarea în sistemul de competențe specifice pentru fiecare disciplină a educației prin și pentru valori, astfel ca elevul să se transforme din consumator în producător de valori; (ii) abordarea STEM și STEAM, construită pe ideea asigurării interdisciplinarității (științe, tehnologie, inginerie, arte și matematică) bazată pe aplicare în lumea reală; (iii) introducerea metodologiei de evaluare criterială prin descriptori la unele discipline din planul de învățământ pentru gimnaziu.
      Metodologia de evaluare criterială presupune că, în locul notelor de la „2“ la „10“ elevii sînt apreciați în baza descriptorilor „excelent“, „foarte bine“, „bine“ și „suficient“.
      Pentru asigurarea implementării eficiente a curriculumului, se vor aplica pe parcursul anului de studii 2019-2020 noi mecanisme și instrumente de monitorizare. Se va solicita implicarea în procesul de monitorizare a cadrelor didactice și manageriale din învățământul general. Iar în primăvara anului 2020, în baza rezultatelor monitorizării, se vor opera modificări pentru îmbunătățirea Curriculumului 2019.
      Documentele curriculare pentru disciplinele școlare din învățământul gimnazial și liceal pot fi consultate pe site-ul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, la rubrica Educație, compartimentul Învățământ general, acte normative, Curriculum 2019. https://mecc.gov.md/ro/content/invatamint-general.
      unica.md
  •